Ikutle Kalo Agak-agak Ngkome Ghajin Membacenye

Cakap Le Ape Ngkome Nak Cakap Asey Jangan Mencarut Udah Le


ShoutMix chat widget
Related Posts with Thumbnails

Saturday, August 30, 2008

Jaulah Waterfall Fayyum

Posted by The Pamiesz® | Saturday, August 30, 2008 | Category: , | 4 Kata Komenan

pertama tamanya salam ramadhan al-mubarak pade semua pengunjung belog..
keduanya salam kemerdekaan buat semua rakyat malaysia..

kedua2 salam ini patutnya ana sampaikan dalam entri memasing.. tapi takpe la insyaAllah akan menyusul kemudian.. ana nak abehkan sikit lagi jaulah ni.. jaulah terakhir insyaAllah dalam musim panas kali ni.. jam pun baru je bertukar semalam pada jam musim sejuk.. kalau sebelum ni beza mesir dan malaysia 5jam.. skang dah jadik 6 jam balik.. tak sabo rasanya nak masuk winter balik.. nak men salji pasir.. [mesir takde salji ais kecuali dibeberapa tempat yang sangat jauh.. oleh itu amik pasir baling daripade umah ateh.. nampak cam salji.. ngehehe..] tu la manusia.. tak penah besyukur.. mase musim sejuk tak jemu2 tunggu musim paneh.. dah musim paneh.. tak larat duk sebuk lak mintak musim sejuk cepat.. bagi musim buah jugak baru dia diam.. belum masuk musim demam.. musim bola.. musim bermusim zaman berzaman.. blablabla pumpangpumpang..

bulan ni rasanya rekod ana paling banyak posting entri kan.. punye la rajin.. memule dulu sebulan 2x je hapdet.. skali bulan ni dah sampai 19 entri dah hingga hari ini.. tambah2 pulak bulan ni banyak gile bejalan dan berjaulah plus aktiviti yang memang memenuhkan hari2 ini sehingga nak memikirkan soal kawen pun dah tak dan.. hahaha.. [bagus jugak tepelihara skit aku daripada dibakar dan terbakar.. heheh..]

jadi untuk tak membuang masa dan tenaga ana menaip dan mencari idea merapu.. ana teruskan dengan cite jaulah extreme yang bersambung selepas balik dari jaulah maqam dan ronggeng alex.. malam tu kitorang selamat sampai kat umah dalam kul 12tengah malam.. sangat letih.. sempat rehat2 jap masa tu dalam sejam.. pada asalnya yang bakal menyertai jaulah fayyum ikut DPM mansurah ni kitorang berempat.. ana pett nik dan sham.. tapi bile dikompemkan pada malam itu ternyata 2orang daripada kami syahid sebelum berperang.. nik ngan sham dok rok cetong.. lalu tinggalla ana ngan pett yang memasing masih mutaradid (teragak2) samada untuk meneruskan perjuangan ini ataupun mengikut jejak langkah mereka yang telahpun syahid di medan katil dan tilam yang empuk lagi menanti dihempuk dan dihenyak oleh badan yang keletihan ini.. setelah bermesyuarat beberapa saat.. kitorang mengambil keputusan seempat segi suara untuk khusy ala tulll (teruskan) perjalanan ini.. alang2 menyeluk bara biar sampai ke pangkal pekasam.. apekah?

dalam kul 1.30 pagi ana dan pett yang masih mamai menahan teksi ke mawaf mansurah sambil berdoa moga2 ade la lagi pijot yang menunggu untuk membawak kitorang ke sane.. ternyata ada yang menunggu.. tapi bukan tunggu kitorang.. hampes sungguh.. malam tu agak ramai yang nak ke mansurah.. tapi takde arabiah (kenderaan pijot ataupun tremco tu dorang panggil arabiah) ade la dalam 6orang.. last2nye datang sebijik teksi fiat yang separuh runtuh menawarkan untuk membawak kitorang dengan bayaran 6geneh sorang.. [bayaran biase zagzig mansurah 3.50 je..] sebab nak kene sampai mansurah jugak ape2 hal pun.. kitorang pun besetuju untuk nek teksi 3/4 roboh tersebut.. sekali naik ingatkan 4orang je.. sekali ammu tu sumbat skali 6.. seat depan duk bedua.. seat belakang duk berempat.. bayangkanla.. teksi kecik yang memang dah roboh.. naik betujuh.. kalau pungkok arab ni standard mangkuk megi je takpela.. ni kawah kenduri tu rasanya lagi kecik daripada itu.. memang seksa..

pertama kali lalu bonggol.. srrraaapppppp! eksoz teksi tu tersagat ngan jalan.. ammu tu leh wat relek lagi.. jenuh la dia buat cross serong la bawak slow la.. takleh gak.. memula lalu bonggol je sagat.. beberapa minit lepeh tu.. tetiap kali jalan beralun sagatan itu berbunyi.. agaknye jumlah berat penumpang teksi tu mau mencecah 2 tan kot.. hahaha.. lalu ammu tu mula tak sedap ati.. last2 dia tahan satu van yang satu jalan ngan kitorang.. rentikan kat tepi dan suh turun teksi tu dan nek van tuh.. kitorang ni tak tau pepe ikutkan jela sesape arab yang nak ke mansurah tuh..

dalam van ni pulak.. arab2 ni mula la begaduh sebab asto (drebar) van ni tanak anto sampai mansurah.. dia nak anto separuh jalan je.. selebihnya kat situ nanti gi cari van lain sampai ke mansurah.. maka mula la sesi2 tawar menawar.. arab2 ni suh ammu tu anto sampai mansurah dan dorang bayo lebih.. memula 2genih.. last2 2.50.. gaduh pnyer gaduh ammu tu pun setuju.. jadi ammu yang sebelah kitorang ni pun menjanjikan bahawa kita semua akan sampai terus ke mansurah.. maka legalah hati kitorang yang memang maleh dan tak larat dah nak mikir mase tu.. mane2 arab ni nak bawak pun bawak la.. janji sampai.. huhuhu..

jangan disangkakan air yang tenang takde biawak.. hampeh punye asto.. die dah amik 2.50 kitorang.. last2nye dia tak anto sampai mansurah gak.. tetap anto separuh jalan.. dia tahan van lain dan suh naik van tu plak.. bape kali lompat dah nih.. [tetiap kali aku baru nak terlena ade je orang gerak suh tuko van len.. tertekan sungguh jiwa aku diketika itu.. rasa bagaikan mahu memflyingkick sambil menampor ammu yang gerak aku bangun tu.. hahaha]

pendekkan cite.. akhirnya kitorang sampai jugak ke mansurah dengan ugrah (tambang) yang dicampur2 beberapa kenderaan tadi menjadikan perjalanan malam itu bernilai 7geneh.. huh.. 2x ganda daripada biase.. sampai je di bait taubah.. umah tu masih hapening dan meriah dengan ahli2nya yang tak tido malam kerana mendapat tender masak untuk jaulah keesokan harinya.. lalu dengan tak malunye kitorang merasmikan lauk paprik yang akan dimakan keesokan arinya pada malam itu.. ngeh3.. pas makan terus tido tak larat nak mikir hape dah.. [apepun benu ko masak memang sedap! 7x tambah pon aku tak kenyang2.. hahaha..]

maka esok paginye bermulalah jaulah 2orang ahli zagzig yang sesat ke mansurah untuk meronggeng bersama ke fayyum.. namun dirasakan juga kurang meriah kerana ahli kalghari tak cukup.. apepun.. mari kita soroti rentetan jaulah fayyum ini bersama2.. kepada mereka yang berada di malaysia.. sila berasa jeles kerana saya dapat meronggeng lagi.. ngeh3..

pukul 3pagi masa baru sampai kat area dirasat kat mansurah.. tingtong dah mase nih.. penat melompat2 kenderaan..

2 orang budak zagzig yang asik mencari2 peluang meronggeng sesat dalam bas budak mansurah yang sedang mahu pergi meronggeng ke fayyum..

ni namenye madinah mauta.. lalu masa on the way ke fayyum kat 6th october city.. nampak macam banyak bangunan rumah2 tapi sebenarnya rumah2 ini hanyalah didiami oleh jasad2 yang tak bernyawa.. ni bandar kuburann laa..

limpahan air daripada tasik qarun yang sangatlah luasnye.. ni baru limpahan.. blum tasiknye lagi.. banyak sungguh rete si qarun nih.. tapi banyak rete pun tak guna.. dunia je sume tuh.. last2 mati gak kan.. bukan bawak masuk kubo pun.. jadi pade korang2 yang banyak harte.. baik korang bagi kat aku je.. ngahahaha..

bebudak adhoc ni tengah deal bayaran masuk ke waterfall.. bape tah dorang bayo aritu.. rasanya 15 geneh sorang.. mahe la jugak..

ni sorang lagi budak sesat kat mansurah.. tapi bukan sesat daripade zagzig la.. beliau ni sesat daripade damanhur.. ngeh3..

nampak sungguh kegembiraan diwajahku itu yang menanti masa saja mahu menerjunkan diri ke air terjun.. [actualy aku cuba untuk menyerongen sampai ke telinge tapi tak berjaye.. takpe pamie bleh cuba lagi dalam siri yang akan datang.. chayok2~]

yaaa.. ni la dia satu2nya air terjun yang terdapat di mesir.. takbes langsung.. ayor pun bau hanyir.. pas mandi rasa macam badan dah bau cam ikan haruan.. hahaha.. [tetibe rasa rindu lak nak mandi kat lata kinjang ngan kole woh.. huhu]

ahli2 mansurah yang meronggeng bersama kitorang tapi rasanya keronggengan mereka tak sekuat ahli2 zagzig yang meronggeng sampai tetonggeng.. hahaha..

sebelum balik sempat berenti begambo jap kat tasik qarun.. kat sini aku tak de plak tringin nak bekubang.. pasenye 1 DPM mmg takde bagi masa untuk bekubang kat tasik ni.. 2 pase tasik ni bau lagi hanyir daripada baru ikan ruan tadi.. hahaha.. 3 pasal pe plak aku nak kene mandi 3 4 kali sehari? ngahaha..

"ammu apis.. ammu apis.. blanje la adik mangge.. boleee laaa ammu.. bole laaaa.." rayu adik pamie pade ammu apis didepan ladang mangge.. "aaahh..tak kesior aku nak belikan ko mangge.. kalo aku belikan kang ko bukan makan pon.. ko buat kunci pintu umah je.. tu aku maleh tu.. hahaha" ammu apis dengan selambenye menolak permintaan aku..

ni namenye ayor mate ayor mate ayor mate ayor mate ayor mate ayor mate ayor mate ayor mate ayor mate ayor mate ayor mate ayor mate ayor mate ayor mate ayor mate ayor mate ayor mate ayor mate ayor mate ayor mate ayor mate ayor mate ayor mate ayor mate ayor mate ayor mate ayor mate ayor mate ayor mate ayor mate ayor mate ayor mate ayor..

gambar smart dah macam cover album artis mane tah.. tapi 1 je budak mane tah yg wat slack gi tayang slipar huduh dia tuh..

jangan men2.. hadhari kat mesir pun ade tau.. tapi tempat dia memang sepesel la.. kat tong sampah.. wawawawaaa~

hilangkan dahaga dengan meminum asob (tebu) di kedai asir (jus)

ni salah satu kincir daripada kincirat air yang masih berfungsi yang terdapat di fayyum nih..

satu2nya piramid tebalik yang terdapat di mesir.. sejarahnya piramid ni tak puas ati ngan piraun pasal tanak jadi tempat mumia dia disemadikan.. so beliau wat tunjuk perasaan dan demonstrasi sambil merampus2 hingga tegolek2.. bila dah tegolek tu beliau dah tak reti lak nak bangun sniri.. bila beliau suh orang len tolong angkat orang len wat tatau je.. sian beliau dianiaya sedemikian rupe.. last2 stay la beliau gitu hinggala ke hari ni.. wakakakaka.. ni tempat terakhir yang dilawati.. pas lawat tempat ni.. kitorang terus pulang ke mansurah dalam kul 6petang dan selamat sampai dekat2 kul 12malam.. jalan jem plak balik tu.. punyela letih..

ni namenye abang.. anak us yus ngan kaktiey.. budak berpipi donat yang sangat comey ini sentiasa memeriahkan suasana bait taubah dikala larut tengah malam mula menjelma..

malam tu kitorang makan firakh masywi reramai dibelanje oleh ahli2 bait taubah.. pagi besoknye aku dan pett pun pulang ke tanah air zagzig setelah puas berjaulah.. cuaca pagi tu berkabus sangat tebal.. kabus dalam bahse arab disebut shabburah.. bukan sabburah.. sabburah tu papan itam.. cadangnye kitorang mendiamkan diri di umah ajela plan selepas ini kerana duit telahpun kholas dibelanjekan disana sini.. ngeh3..

apepun.. summer holidey taun ni memang bes.. moga2 ada kesempatan untuk melawat tempat2 bersejarah diluar mesir plak akan datang.. moga Allah kurniakan rezeki yang melimpah ruah dan kelapangan masa yang banyak.. pett dah sampai ke turki.. ana je yang duk pusing2 mesir ni je.. tak tengok2 dunia luar lagi.. hehehe.. apepun selamat menyambut hari kemerdekaan pada semua rakyat malaysia dan selamat menyambut kedatangan bulan ramadhan yang mulia.. marilah kita bersama2 mempertingkatkan amalan di bulan yang mulia ni agar menjadi tarbiah kepada kita supaya dapat istiqamah dengan amalan baik yang kita amalkan dibulan ramadhan ini untuk terus diamalkan di bulan2 dan tahun2 yang seterusnya.. insyaAllah biiznillah..

senyum sokmoo wokeyh~ ^_^

Wednesday, August 27, 2008

Tafaquh Bersama Syeikh Nuruddin Marbu Al-Banjari

Posted by The Pamiesz® | Wednesday, August 27, 2008 | Category: | 0 Kata Komenan



salam pade semua pencinta ilmu~
saje nak selitkan iklan sket dalam blog ni.. ana nak mengajak kengkawan sume baik yang berada di mesir mahupun yang berade di malaysia untuk sama2 mengambil kesempatan bertafaquh bersama Syeikh Nuruddin yang datang ke mesir untuk melimpahkan ilmu beliau kepada para azhari yang berada disini.. janganlah kiranya kita memberatkan pungkoq untuk bermujahadah melawan nafsu malas kita untuk mengikuti pengajian ini..

Syeikh telah bersedia mencurahkan sebanyak mungkin ilmu yang amat bernilai maka kita juga perlu bersedia menadah ilmu itu dengan satu bekas tadahan yang besar.. janganlah kita sekadar menadah cawan megi terhadap setangki ilmu yang mahu dicurahkan oleh Syeikh.. jika tidak mampu untuk ke sampai ke tempat pengajian di rumah terengganu hayyu asyir.. maka janganlah kita membuat pelbagai alasan yang lapuk dan hanya akan menambahnyampahkan orang yang mendengar alasan itu.. teknologi yang dimanipulasi untuk dakwah sudahpun terang2 berada dihadapan kita.. jika kita sanggup meluangkan masa berejam2 mengomen gambo di friendster.. maka mengapakah kita tidak mampu meluangkan sedikit jam mengikuti pengajian yang juga ada dibuat secara online dan live daripada Syeikh ini..

jadual pengajian kitab yang akan dibaca oleh Syeikh pada minggu ini..

bagi kengkawan di mesir umumnya dan di malaysia khususnya yang ingin mengikuti pengajian ini secara langsung dan online.. sila buka Al-Muttaqin TV dengan menekan link yang dibawah ini:

http://www.mymkkk.tv/live.php

pengajian terbahagi kepada 3 sesi.. sesi pagi.. petang.. dan malam.. waktu pengajian adalah seperti berikut:

Sesi pagi:
Waktu mesir - 8.30 pagi
Waktu malaysia - 1.30 petang

Sesi petang:
Waktu mesir - 5.00 petang
Waktu malaysia - 10.00 malam

Sesi malam:
Waktu mesir - 9.00 malam
Waktu malaysia - 2.00 pagi

InsyaAllah sangat banyak manfaat yang akan kita dapat dalam pengisian rohani kita yang sentiasa lalai daripada mengingati Allah ini.. jadi.. apa lagi tunggu.. rebutlah peluang yang hanya datang setahun sekali ni.. marilah kita bersama2 bertafaquh bersama Syeikhuna Syeikh Nuruddin Marbu Al-Banjari Al-Makki.. moga2 Allah menjadikan kita tergolong dalam golongan orang yang mengerti dan memahami ilmu agama serta mengamalkannya dengan pengamalan yang benar.. ameen ya Rabbal alamin..

Jaulah Ronggeng Alexanderia

Posted by The Pamiesz® | | Category: , | 6 Kata Komenan

salam~ khabare wak? hooo ni nok oyak nok witau selain daripade menziarahi maqam2 nabi dan para aulia..kitorang juge sempat meronggeng ke tempat2 bersejarah lain di Alexanderia ataupun Iskandariah.. dah alang2 sampai Alex kan.. rugi la tak meronggeng sama.. ngeh3.. tapi agak mengecewakan sikit la sebab sepanjang peronggengan kitorang di Alex takde nampak sorang pun akhawat malizi kat sane.. *sigh* kalau tak buleh la gak taqdim sorang dua kan.. tak dapat taqdim ngorat pun jadila.. ngahahah.. apepun tak larat dah nak tulih bebanyak nih.. layankan jela galeri ronggeng Alex nih..

PENINGGALAN ROM
________________

dulu rom pun penah menjajah mesir.. so ade la dorang tinggalkan tapak kaki dorang kat sini.. ape tah dorang panggil runtuhan ni..coliseum? aku pun tak reti nak menyebutnye.. salah sebut kang orang anggap yang bukan2 lak.. haha.. memula ingat nak masuk kat dalam ni nak tangkap2 gambo.. tanye2 rupenye ada yuran.. 10 geneh.. jadi kitorang semua yang berasa sengkek dan kekeringan poket sebulat suara bermuafakat mengambil keputusan untuk tgkap gambo kat luo pago je.. hehe..

QAITBAY CITIADEL
_______________

cukup dah 3 koleksi qalah (kubu) Salahuddin Al Ayubi kat mesir ni yang aku lawati.. satu kat kaherah.. satu kat south sinai.. dan yang last ni kat alex..

kat depan pintu masuk qalah

ust pett nampak macam orang nak gi bekebun.. ngeh3..

tekene plak masa ziarah ni ade wat ma3rad kutub (pameran buku) kat laman qalah ni.. nak beli pun dwet bawak cecukup je nak beli kepok lekor balik kang.. [kat pantai alex ade jual kopok lekor ke?haha..]

ahli2 zaqziq yang sangat kuat meronggeng..

lighting studio ni tak bes..heheh

ni tempat pemanah bersedia untuk memanah bende2 yang patut dipanah..

bersama ust Husni..

hahh..ni gambar kontroversi nih.. sume orang tuduh aku yg beria2 merayu2 kat awek ni nak tangkap gambo skali.. set2 umah KL apabila memproses gambo ini siap cuba menenangkan hati sniri yang amat kejelesan dengan mengatakan "siot pamie..ah tapi takpe awek ni bukan lawo pun" hahaha.. [padahal awek ni tak sengaja lalu depan kamera lalu tersenyum gumbira dengan secara tidak langsung.. tapi takpela kan.. aku pun paham perasaan dia yang sangat gumbira dapat begambo skali ngan orang pemes cam aku ni.. ngahahaha..]

ni dalam masjid kat dalam kubu ni..

anak panah ini menunjukkan ada lubang angin yang nyaman yang masuk daripada angin laut kat luar tu..

sekali letak muka kat atas lubang angin ni mmg rasa cam duk kat tepi aircond.. nyaman je dengan kesejukan angin laut.. tapi ble lame2 trase cam angin nyaman tu ade bau2 hamis.. bile aku ngan pet turun kat bawah tu tengok2 rupenye arab2 mesir ni juge tak terlepas menjadikan kawasan ini sebagai jamban awam dorang.. memang hampeh..

pemandangan kat atas qalah..

korang ni tak becampo ngan orang ke.. aku tengok asik2 begambo muke korang je.. hahaha..

ust pett nak wat aksi lompatan tapi tak berape nak menjadi.. macam orang sakit perut je aku tengok.. haha..

aku tak ingat ape polis tu cakap tempat simpan ape ni.. tapi dia yang beria2 suh kitorang tangkap gambo kat sini.. folo jelaa..

ni namanya bom.. orang arab panggil kumbulah.. orang melayu penin panggil kumbulator..

ni dalam penjara..ni kawasan paling last aku lawat kat qalah ni.. mase ni orang sume dah tunggu kat tremco..aku lewat dekat 10 menet.. ajk pun dah ngamuk2 telepon nak tinggalkan kitorang..ngahahaha.. [actualy aku gi jaulah memane pun mesti wat hal sebagai orang yang paling lambat sampai..haha..]

MAKTABAH (PERPUSTAKAAN) ALEXANDERIA
___________________________________

maktabah ni adalah maktabah paling lama kat dunia..beso gile babang maktabah ni.. tak tau la status dia maktabah paling beso kat dunia ke cemane.. pendesign dia orang barat.. patutla nampak cam lawo2 sikit.. sebab arab mesir bab design2 engeneering ni terkebelakang sikit.. sebab tu msia tak anto student engeneering kat mesir ni.. walaupun mesir mendakwa bahawa negara mereka negara maju yang bawah satu tahap je daripada jepun dan amerika.. hahaha..

ni kapal angkasa bezita masa turun kat bumi daripada planet bezict.. mase ni dia cari goku tapi tak jumpe.. dia tesalah landing kat mesir.. jumpe ngan arab mesir terus dia tepikat n kawin kat sini.. bahagialah hidup mereka hingga ke akhir hayat.. hahahaha..

ni namanya jam matahari

ni namanya sundial.. bukan sundal.. kalo kome blajo falak kome tau le apekebendejadahnye menatang ini..

sekali tengok bumbung maktabah ni macam sistem solar pun ade..

geram btol aku tengok budak ni.. rasa nak picit2 je pipi donat dia sampai koyak.. hahaha..

ko tunjuk pe tu boan..

kalo bleh mandi dalam kolam ni dah lama aku terjun.. haha.. aku dah la tak sempat nak mandi 2 hari nih.. hahaha..

siyes aku rasa nak berenang kat kolam blakang ni.. walaupun air die takat buku lali je..

masa ni drebar tremco dah bengang2 plus bisin2 dah.. pasal bebudak ni duk lame bebenor begambo.. hehe..

ISTANA RAJA FARUQ, MONTAZA
_________________________

nilah lokasi terakhir kami sebelum berangkat pulang ke zaqaziq.. istana raja faruq.. di montaza

kawasan ni dah jadi kawasan pelancongan.. penuh mat2 salleh dan arab2 'soleh' begelimpangan menjemur diri bersotong2an disini.. yang kitorang plak nampak cam gharib je.. dengan berjubah dengan berkopiah pun jadi 'soleh' gi lepak sama kat sini.. huhu..

senyum aje bebudak ni walaupun memasing dah letih tahap atlet olimpik yang berlari tanpa henti sejauh 28 kilometer..

lagi ahli2 zaqziq di pantai istana raja faruq

ingat nak gi seberang sana nak lawat rumah api.. tapi tengok jam dah kul bape kang kene laser lagi plak ngan ajk.. cancel niat murni aku tu.. ngehehe..

last picture sebelum kaki melangkah pergi..

haih.. dah 2 hari beturut jaulah ni.. tido pun tak lena mane.. malam ni nak gerak gi mansurah plak.. ada 1 lagi jaulah yang menanti.. ust pett menggelarkan jaulah kitorang ni sebagai jaulah extreme.. 3 hari beturut beb.. bape banyak tempat round.. pinggang pun dah macam nak patah duk dalam tremco tu.. dahla seat aku paling tak bes sebab takde penyandor kepala.. sungguh melenguhkan tengkok dan pinggang.. apepun jaulah ni memang bes.. berbaloi dan puas hati.. walaupun penat.. heheh.. korang nak join? mehla datang mesir.. hihihi..


sekian dulu.. kita sambung ngan jaulah fayyum plak dalam entri yang akan datang.. senyum2 sokmoo~ ^_^

There was an error in this gadget