Ikutle Kalo Agak-agak Ngkome Ghajin Membacenye

Cakap Le Ape Ngkome Nak Cakap Asey Jangan Mencarut Udah Le


ShoutMix chat widget
Related Posts with Thumbnails

Thursday, November 22, 2012

Tahukah Anda Bahawa JPJ Mempunyai Satu Mukjizat?

Posted by The Pamiesz® | Thursday, November 22, 2012 | Category: | 4 Kata Komenan

Assalamualaikum.

Aku tak tipu. Aku taip post ni sebenarnya kat status pesbuk. Tapi setelah aku dapati ianya terlalu panjang untuk dijadikan status, maka aku pun mengambil keputusan untuk menaip posting blog sambil menghirup sawang-sawang yang ada kat sini.

Ini adalah kisah 2002 petang. Episod sambungan 1001 malam. 

Pada suatu tengahari terik yg indah, setelah selesai mengajar, aku menyetat enjin keteku sambil menurunkan tingkap kerana bahang paking kete dibawah garaj langit. Lalu dengan satu nawaitu aku menekan paddle minyak menuju ke Bahagian Keselamatan USIM untuk membuat stiker baru kerana katanya kalau tak buat stiker baru nanti kena denda lagi mahal daripada kena saman AES. Maka aku pun datang dengan menyangkakan boleh renew jer stiker sebab dulu dah submit dokumen. Upenye aku dikehendaki untuk menyabmit kad matrik dan lesen kete yang siap berpotostet. Maka aku pun turun semula ke PKP untuk memotosetet mendalah tersebut. 

Setelah menyembang dengan abang potostet tentang kenaikan harga rumah di Teluk Intan dek kerana kemajuan bandar itu dengan adanya Kolej Komuniti, UiTM dan UKM sambil terkentut sikit tak berbunyi dan bau pun seakan tak merebak, aku pun meminta diriku semula daripada beliau dan terus memanjat semula ke gunung itu (Bahagian Keselamatan yang terletak di atas puncak gunung) untuk mengisi borang dan menyabmit dokumen stiker. Setelah aku menyerahkan beliau kepada seorang beliau di kaunter, beliau itu memeriksa beliau dan aku dapati ada kerutan di dahi dan kening beliau yang sedang membaca beliau. Bile nak habis cerita camnih. Aku nak cite pendek jer tapi tak tau kenapa aku taip panjang2 camnih. Ok sambung balik. 

Lalu beliau berkata, (beliau kat sini adalah pegawai tersebut bukannya dokumen kerana dokumen tak boleh berkata-kata) "Encik, lesen encik dah arwah. Kenapa tak kafankan dan talqinkan serta tahlilkan sekaligus?"

"Eh? Ye ke? Bila wafatnya tuh? Selama ni saya tengok elok jer dia makan berselera jer takkan ada bela saka kot?" aku bertanya kembali dengan keadaan dahi aku pula yang berkerut sambil ibu jari dan jari telunjuk menggosok-gosok janggut yang dah lama tak berapa nampak perangnya.

"Dah sebulan lebih dah encik. Awal bulan 10 haritu. Dah busuk dah pun bau jenazah encik tak tercium-cium baunye."

"Jenazah ni jenazah orang soleh. Tak makan dek ulat. Encik tengok jerla betapa bercahayanya muka kat gambar lesen tuh."

"Kalau ikut audit kami ni, tak lepas permohonan encik ni. Sebab lesen dah arwah. Encik kena renew dulu. Tapi kalau encik cuba submit dokumen ni kat Tom Stickers mungkin dia boleh pertimbangkan untuk buatkan stiker ni untuk encik."

"Takpe ler encik. Encik jela yang buat stiker Tom n Jerry tuh. Dah tua pun macam budak-budak nak main-main lekat stiker kat lemari baju ngan pintu jamban."

Maka dipendekkan cerita, pulanglah aku semula ke Kolej dalam keadaan hujan lebat tanpa membuat seketul stiker pun. Cadangnya nak pegi bagi nyawa semula kat lesen yang dah arwah ni. Memang hebat betul mukjizat JPJ nih. Boleh menghidupkan si mati. Tapi bes jugak kalau aku boleh dapat lesen macam pakcik kat bawah ni. Kompem polis tak tahan aku dah. Tapi aku la pulak yang tak tahan sebab letih nak angkut lesen macam ni kemana-mana.



Apepun, kesimpulan dari kisah ini adalah seperti berikut:
1. Jangan lupa tarikh lahir isteri anda kalau tak mungkin tarikh luput nyawa anda hampir tiba
2. Jangan lupa cek tarikh luput roti kat dapor umah anda. Walaupun tarikh luput dah berlalu, selagi takde kulat bermastatutin ko bedal ajelah roti tu tak payah la membazir.
3. Jangan lupa due date assignment kalau tanak dapat A sengau la.
4. Jangan lupa tarikh due bini bersalin sebab tarikh tu tarikh stat puasa shahraini mutatabi'aini. Muahahaha.

Sekian, Wassalam.

Thursday, March 1, 2012

Pujilah Nabi SAW Sesuka Hatimu

Posted by The Pamiesz® | Thursday, March 1, 2012 | Category: | 7 Kata Komenan


Assalamualaikum semua pembaca yang dirahmati Allah sekalian.


Hilang dah skill aku menaip. Tekan hurup tu tak kena tekan hurup ni keluor hurup lain pulak. Nak tekan enter tertekan shift. Nak tekan caps lock pun tersilap terus tertekan (yakni stress). Lama betul tak menaip sesuatu untuk santapan pembaca blog ni. Mesti korang rindu nak baca repekan aku kan. Well aku sekarang in the well. Dah skema dah sekarang ni. Rasa macam geli pulak nak merepek-repek. Almaklumlah, dah matang. Kahkahkah.


Ikut perancangan aku, aku bercadang nak keluarkan 2 posting malam ni. InsyaAllah kalau Dia izinkan apa-apa keinginan pun akan tercapai. Kalau tak tercapai pun, itu semua perancangan Allah. Apa-apa yang Allah bagi pada aku Allah mesti tau itu yang terbaik untuk aku. Mungkin kalau keluar 2 artikel malam ni, esok pagi aku tak pergi kerja sebab terlalu khusyuk menaip sampai tak sedar waktu dah sampai maghrib hari esok? Agak-agak la menaip sampai macam tu sekali tak sedor dah langkau sehari suntuk. Apa gunanya ada bini di sisi yang tak jemu-jemu mengingatkan suami supaya pegi solat kat masjid. Terima kasih sayangku. Walaupun suamimu ni kengkadang datang malas dia nak pergi masjid, daku tetap mencintaimu kerana tak pernah jemu menyuruh daku bepergian ke masjid walaupun kengkadang suamimu ini nampaknya seperti buat-buat pekak badak sumbu. Suamimu ini tahu dan faham benar bahawasanya dirimu yang amat dicintainya itu cuma mahukan supaya suamimu ini tergolong dalam golongan yang dinaungi arasy Allah di hari yang tiada naungan melainkan naungan Allah semata-mata macam yang disebut dalam hadith yang selalu orang sebut-sebut tu lah kan. Cayalah lu baby, mana ada isteri orang lain tak jemu berdakwah kat suami macam lu. Haha. Lain macam lak guna bahasa camni untuk bini. Lu caya la sama gua baby. Gua sayang lu. Potong kapla la kalau lu tak caya. Hahaha. Amacam, nak try cakap kat bini camni? Sumpah bini korang akan suh tulis wasiat dengan kadar sepantas kilat sabung menyabung sebab ingat korang akan meninggal malam ni sebab tebiatnya terlampau pelik sangat. Ish ish ish.


Kita terus sahaja kepada topik tanpa membuang-buang masa seperti kita selalu membuang-buang angin merata-rata tak tentu pasal. Topik artikel pertama untuk malam ni adalah berkisar tentang mood majlis maulid dan selawat Nabi yang masih aktif di sekitar keyel ni walaupun telah berlalu bulan mulia Rabi’ul Awwal. Satu perkembangan yang baik dimana masyarakat Malaysia sekarang dah semakin celik dan terbuka hati untuk mengenal dan menambah cinta kepada Baginda Nabi SallAllahu alaihi wa ala aalihi wa sahbihi wa sallam. Alhamdulillah.


Akan tetapi kegembiraan aku ni telah diterencatkan apabila aku terbaca status sorang hamba Allah ni kat pesbuk.


“Mana yang lebih teruk antara KL Berselawat dan Akademi Fantasia?”


Salah soalannya tu ya akhi. Kalau nak buat comparison, buatlah yang kena kategorinya. Contoh soalan yang betul kategori comparenya adalah macam ni:


“Antara kambing gurun ngan kuda belang yang mana lebih hensem?”
Sebab dedua sama-sama dalam kategori hensem maka logik la nak compare.


“Antara pegang babi ngan pegang perempuan bukan mahram yang mana lebih geli?”
Sebab dedua sama-sama dalam kategori yang menggelikan maka logik la nak compare.


“Antara nun mati ngan mim mati yang mana mati dulu?”
Sebab dedua dah mati maka logik la nak compare.


“Antara benua afrika ngan benua asia yang mana cinta antara benua?"
Sebab dedua bercinta nak compare? Ape ntah. Ah lantaklah.


Ini pulak bila wujudnya soalan yang mengcompare 2 benda yang lain kategori, memang pelik jadinya.


“Antara makan taik ngan makan chickenchop yang mana lebih banyak khasiat?”
Makan taik bukan dari kategori benda yang ada khasiat. Jadi sape yang tanya soalan macam ni memang bongok kuasa lapan.


“Antara honda accord ngan korek hidung yang mana lagi mahal?”
Korek hidung bukan dari kategori benda yang boleh dikira harganya. Jadi sape yang tanya soalan macam ni memang skru kepala dia dah hilang lapan bijik.


“Antara sakit jantung ngan baca Quran yang mana lagi bahaya?”
Baca Quran bukan dari kategori perbuatan yang boleh membahayakan. Ada sape-sape muslim yang mukmin berani nak kata baca Quran itu boleh membahayakan? Kalau ada jugak rendamkan aje kepala hotak dia dalam asid.


“Antara ulama’ ngan fuhlamak yang mana lagi pandai fiqh?”
Fuhlamak juga bukan dari kategori manusia yang boleh belajar hingga jadi pandai. Adapun fuhlamak hanyalah suatu uslub atau ungkapan untuk menyatakan taajub kepada seseorang atau sesuatu. Fulamakkkkkk..dasat ahh ko boleh main gitar guna jari kaki.. <-- sekian contoh ayat.


Jadi, apalah halnya pula comparison yang dibuat antara KL Berselawat dan Akademi Fantasial?


Yang mana lebih TERUK?


Adakah berselawat dan memuji Nabi dikira termasuk dalam kategori perbuatan yang teruk, buruk, bodoh, kotor, jijik, berdosa, melampau dan menempah neraka?


Korang pikir sendirilah jawapannya. Aku dah cukup terencat dah bila baca status hamba Allah ni. Komen-komen yang datang bawahnya pun sama jugak 2x5=10 bahagi 5=2 menambah-nambah keterencatan aku.


“Dah tentulah yang orang anggap ada unsur agama dan berpahala tu lebih teruk. Semua tu talbis iblis (tipudaya iblis) supaya mereka rasa mereka betul padahal merekalah pelaku bidaah yang menempah neraka.”


Berselawat, berzanji, berqasidah menempah neraka?


Betullah zaman ni dah masa akhir zaman yang gila babi. Sekarang ni zaman orang suka menghantar orang lain ke neraka berbanding ke syurga.


Kemon la bang. Tak payah la extreme dan tegar sangat salafinya sampai nak menghukum macam tu. Berselawat dan memuji Nabi masuk neraka. Program maksiat yang memang dah iblis takde talbis-talbis dah tu boleh pulak diletak lebih mulia daripada memuji Nabi? Ish tak larat dah la aku nak terencat memikir benda nih. Moga-moga Allah bagi hidayah dan kefahaman kepada hamba-hamba Allah yang berfahaman sedemikian rupa. Ya Allah janganlah Kau palingkan hati-hati pencinta Nabi dari terus mencintai Nabi sepenuh jiwa. Kami semua berlindung kepadaMu dari cacat dan terhijabnya hati dari kebenaran dan cintaMu dan rasulMu yang mulia.


Apa hukum memuji Nabi yang sebenar-benarnya ni?


Ada sesetengah golongan yang mengatakannya bidaah dalam keadaan pujian itu melampau-lampau berdasarkan hadith sahih ini.


Daripada Ibn ‘Abbas RA berkata beliau pernah mendengar ‘Umar RA berkata di atas mimbar: Saya pernah mendengar Nabi SAW bersabda:

لاَ تُطْرُونِي كَمَا أَطْرَتْ النَّصَارَى ابْنَ مَرْيَمَ فَإِنَّمَا أَنَا عَبْدُهُ فَقُولُوا عَبْدُ اللَّهِ وَرَسُولُهُ
“Jangan kamu semua berlebih-lebihan memujiku, seperti yang dilakukan oleh orang-orang Nasara (Kristian) terhadap Ibn Maryam (Nabi ‘Isa AS), sebaliknya saya hanyalah hambaNya. Maka kamu sebutlah (kepada Saya) Hamba Allah dan RasulNya.”


Kita yang mengikuti manhaj Ahlussunnah wal Jamaah mengatakan “berlebih-lebihan” atau kemelampauan yang dimaksudkan dalam hadith ini adalah seperti yang dilakukan oleh orang Nasrani yang memuji Nabi mereka sehingga menyamatarafkan Nabi itu dengan Tuhan dengan mengatakan Isa Alaihissalam adalah anak Tuhan. Ini memang sah-sah dah la haram. Siapa pulak yang kata Nabi Muhammad tu Tuhan? Bila masa pulak kita berselawat berzanji dan berqasidah sampai kita kata Nabi Muhammad tu anak Tuhan?


Kita memuji Nabi dengan menyifatkan Baginda dengan sifat-sifat yang tidak terkeluar daripada hakikat kemanusiaan, disamping meyakini bahawa Baginda adalah hamba Allah dan rasulNya yang juga merupakan sebaik-baik makhluk yang tercipta atas muka bumi ini dan juga pujian kita itu diletakkan jauh dari persamaan dengan keyakinan dan kepercayaan kaum Nasrani. Bila dah cukup syarat-syarat ni semua, maka pujilah Nabi sesuka hatimu.


Imam Al-Bushiri radhiyAllahu anhu telah menyebutkan dalam Burdahnya:

دع ما ادّعته النصارى في نبيهم # واحكم بما شئت مدحا فيه واحتكم
“Tinggalkan cara orang Nasrani (Kristian) dalam menyanjung Nabi mereka (Nabi Isa AS). Ertinya: Jangan katakan Muhammad SAW itu mempunyai sifat-sifat ketuhanan. Selepas itu, terserahlah kepadamu untuk memuji Baginda SAW sesuka hatimu.”


Jelas, terang lagi bersuluh spotlight. Kita memberikan kebebasan memuji dalam masa yang sama kita juga meletakkan syarat dan hadnya. 


Kesimpulannya, pujilah Nabi sesuka hatimu. Asal bukan um……eh, ape tu? Asal bukan termasuk dalam kategori “melampau” atau dalam erti kata yang lebih tepat, pujilah dalam apa jua cara sekalipun asalkan tidak sampai kepada tahap mempertuhankan Nabi atau mengatakan Nabi anak Tuhan seperti yang dilakukan oleh orang Nasrani. 


Siapa yang dapat menghalang seseorang yang ingin meluahkan isi hatinya tentang cintanya kepada kekasihnya? Ada yang cuba meluahkan dengan kata-kata direct yang sangat simple, ada yang menyusun bait-bait sastera yang indah dan romantis, ada yang hanya memberikan isyarat, ada yang diam membisu seribu bahasa dalam cinta yang tak terluah, ada pula yang menyanyikan dan melagukan cinta dengan penuh perasaan, ada yang menyerlahkan cinta dengan titisan air mata, dan pelbagai lagi cara seseorang cuba menzahirkan cintanya kepada kekasihnya. Itu cinta sesama manusia biasa.


Bagaimana pula dengan cinta kita kepada seorang manusia agung yang menjadi kekasih kepada Tuhan sekalian alam?


Begitu jugalah sepatutnya tiada siapa yang mampu untuk menghalang cara kita mahu menzahirkan cinta kepada Baginda Nabi Muhammad SallAllahu alaihi wa ala aalihi wa sahbihi wa sallam. 


Ada yang mahu menzahirkan cinta Nabi dengan mengamati hadith-hadith Baginda.


Ada yang menzahirkan cinta Nabi dengan menghadiri kuliah agama dan majlis ilmu.


Ada yang mahu berselawat secara direct dengan ungkapan selawat sesimple:
صلى الله عليه وسلم
اللهم صل على سيدنا محمد


Ada yang mahu berselawat dan memuji Nabi dengan cara berhimpun beramai-ramai di rumah Allah dengan berpakaian putih dan berwangi-wangian membaca maulid yang dikarang penuh indah dan romantis oleh para ulama yang sangat-sangat hampir hati mereka itu dengan Nabi SAW. Seperti berkumpul untuk berselawat dan membaca bacaan Maulid Adh-Dhiya'Ullami', Maulid Ad-Daiba'i dan lain-lain.






Ada yang mahu berqasidah sepanjang malam bersama pencinta Nabi yang lain melagukan penuh syahdu akan Qasidah Burdah Imam Bushiri hingga menitiskan air mata kerana kerinduan pada Baginda, Mekah dan Madinah tanah yang penuh barakah yang pernah dipijak oleh kaki Baginda yang mulia. 


Ada yang riang gembira melagukan beratus-ratus bait qasidah yang femes seperti Busyra Lana, Ahmad Ya Habibi, Ya Badratim, Ya Taybah, Khairal Bariah, Da’uni, dan lain-lain sebagai selawat dan pujian kepada Baginda. 


Ada yang diam membisu, hanya duduk dalam senyap memerhatikan wajah ulama’ dan ahlul bait dan mendoakan kesejahteraan buat mereka kerana faham benar bahawa mereka ini penerus perjuangan dan pewaris kepada para Nabi. 


Ada yang tak sempat langsung pun nak pergi majlis ilmu, majlis zikir dan selawat. Akan tetapi disebabkan kecintaanya kepada Nabi dan ulama’ serta orang-orang yang mencintai Nabi, maka dizahirkan cintanya dengan menginfakkan sebahagian dari hartanya untuk membantu penganjuran majlis-majlis selawat dan cinta Nabi. Orang seperti ini adakah kita mahu katakan mereka jauh daripada sunnah dan dekat dengan neraka? Bahkan merekalah pejuang sunnah yang sebenarnya walaupun hanya berada di belakang tabir.


Ulama’ adalah wasilah yang menyampaikan kita kepada Nabi. Salah besarlah kita apabila mendakwa kita cintakan Allah tanpa kita menyemai cinta kepada kekasihNya terlebih dahulu yang membawa kita kepada cintaNya. Salah besarlah juga kita apabila kita mendakwa kita cintakan Nabi tanpa kita menyemai cinta kepada ulama’ terlebih dahulu yang membawa kita kepada cinta Nabi. Kesimpulannya, siapa yang mengaku cintakan Allah wajiblah terlebih dahulu mencintai Nabi dan siapa yang mengaku cintakan Nabi wajiblah terlebih dahulu mencintai ulama’. Jika serendah tahap cinta ulama’ pun tidak kita gapai, maka bagaimanakah dapat kita menggarap cinta Allah dan RasulNya?


Maka pujilah Nabi sesuka hatimu. Luahkanlah isi hati dan cintamu dalam apa jua bentuk dan cara sekalipun kepada Nabi kekasih Allah yang merupakan cahaya dan rahmat kepada seluruh alam ini. Pilihlah cara mana sekalipun yang kamu rasakan lebih mendatangkan kemanisan rindu dan ketenteraman jiwa. Nak baca hadith je? Silakan. Nak berhimpun, berarak dan berselawat? Silakan. Nak baca qasidah? Silakan. Nak amalkan sunnah berpakaian putih? Silakan. Nak buat apa pun silakanlah tafaddhalu bikulli surur asalkan tidak lari dari tujuan cintakan Nabi dan tidak menyimpang dari syariat dan redha Ilahi.


Ingatlah wahai saudara seaqidahku. Janganlah sesekali kamu mempertikai dan membidaahkan cinta saudaramu ini kepada Nabinya kerana sememangnya ramai orang yang tidak akan faham keadaan hati orang yang sudah mabuk dalam cintanya yang menukarkan kelazatan kepada kesakitan. Ya, nikmatnya cinta Nabi itu sehingga mampu menukarkan kelazatan kepada penyeksaan apabila hati yang merindui menangis sepanjang masa kerana terlalu rindukan Baginda dan tidak mampu untuk memikirkan perkara lain selain dari Nabi kekasih Allah yang mulia…


Bagi mereka yang tak faham-faham jugak, keras kepala jugak nak mengatakan kami ahli neraka, tetap jugak nak membidaahkan para pencinta Nabi, maka hayatilah firman Allah SWT ini:




Dan janganlah engkau usir orang-orang yang beribadat dan berdoa kepada Tuhan mereka pagi dan petang, sedang mereka menghendaki keredaanNya semata-mata. Tiadalah engkau bertanggungjawab sesuatu pun mengenai hitungan amal mereka, dan mereka juga tidak bertanggungjawab sesuatu pun mengenai hitungan amalmu. maka (sekiranya) engkau usir mereka, nescaya menjadilah engkau dari orang-orang yang zalim. 
[Al-An’am:52]


Biarkanlah kami dengan cara kami dan teruslah kamu dengan caramu. Kamu takkan ditanya tentang amalan kami dan kami juga takkan ditanya tentang amalan kamu. Fullstop.


Ya, jam sekarang menunjukkan 12.46 tengah malam. Ternyata Allah hanya mengizinkan aku untuk mempost 1 posting sahaja malam ni. Mungkin esok pagi ada 1 lagi posting kot? Tu pun kalau aku tak tido balik lepas subuh la. Biasanya dekat pukul 11 pagi baru aku bangun tido. Hahaha.


Ya, aku baru perasan jugak yang aku masih belum makan malam. Duduk depan PC start dari lepas isya tadi sampai la saat ini. Dah lama tak menulis la katakan. Ikan kembung gorengan bini aku tadi masih tak berusik. Nak abis posting ni baru terasa perut berqasidah. Ni baru nak gi usik ikan kembung tadi la ni. Dengan orang yang menggorengnya sekali aku nak usik kang. Kahkahkah.


Ok semua, jumpa lagi dalam posting yang akan datang. Moga kita semua tergolong dalam golongan yang mendapat syafaat Baginda Nabi diakhirat kelak. Ameen.


Wassalam.

Wednesday, November 23, 2011

Kompilasi Soal Jawab Bersama Ostat Pamie Sejak Dedulu Kala (Versi Jawapan Baik Sket)

Posted by The Pamiesz® | Wednesday, November 23, 2011 | Category: , , , , , , | 7 Kata Komenan

Ini merupakan himpunan koleksi soal jawab bersama Ostat Pamie di laman Formspring beliau satu ketika dulu. Sengaja di postkan kembali di blog ini dengan tujuan moga-moga pembaca blog ni mendapat sedikit istifadah (kalau ade la..insyaAllah ade kot.)



1. salam ustaz,cane nk istiqomah? kdg2, nk istiqomah pkai tudung xxl nie sy rs brt sgt. ustz sure ada petua..


berat pakai tudung xxl? awak pakai tudung besi ke? hahaha. tudung labuh ni tahap kesempurnaan tutup aurat. sempurna tutup aurat bermakna sempurna niat kita untuk ikut syariat. nak bagi semangat pada diri seniri untuk istiqamah, tanya la diri sendiri.. nak syurga sikit2 je ke ataupun nak syurga sepenuhnya? nak Allah sayang sikit2 je ke atau nak Allah sayang sesempurnanya? jadi kalau sentiasa ada perasaan tu, insyaAllah bleh istiqamah. kat sini takleh jawap panjang2. ni pon dah panjang dah ni. hehehe





Tudung kite semua dibuat menggunakan bahan bernama kain, so jangan risau ye kengkawan sebab berat sekeping tudung takkan sama dengan berat sebuah kontena.

2. antara usrah n asgnment.kalau asgnment tu nak anto esoknye n malam tu pulak tetiba malam ade usrah.cemana?mana nak dipilih.ponin den.

pegi usrah kalau sempat. kalau rasa2 pegi usrah memang kompem tak siap asignment, tepon la naqib/ah mintak maap tak pat datang untuk kali tu je. ada musykilah. len kali datang plak. tak pon pegi la usrah jap. pehtu mintak balik awal. siapkan asignment plak. pendek kata, sape suh buat asignment lambat2. tu la keje tangguh2 je. dah tesepit baru nak cari minyak gamat. hahaha




Err..boleh tolong passingkan roti canai telur tampal kat bawah tu tak?

3. salam ostat,bahasa arab tu senang tak? ustaz tau x ape2 buku yg sesuai utk org yg ade asas tp da lupe = org yg xde asas b.Arab?maksudnye buku yg senang nak dipahami.^^


senang kot. ntah. bila ada minat ada kesungguhan plak, pape pun jadi senang kan. buku yg sesuai untuk mubtadiin banyak je. antaranya, mulakhas qawaid lughah arabiah yang kulitnye kaler biru. dalam tu diterangkan bab2 dalam nahu sorof secara mudah. cube la cari. tapi kalau nak lagi senang paham, banyak dah rase ust2 kita kat malaysia ni yg buat buku qawaid bahasa arab yg diterangkan dalam bahse melayu. tapi kalau saya tak puas. senang lagi paham yg bahse arab dpd yang bahse melayu. lebih memeningkan. same la macam kita pakai istilah komputer dalam bahasa melayu. kan lagi penin. contohnya, kayu bedik? tau hape tu kayu bedik? tak tau kan. kalau sebut joystick tau kan? cemtu la lebeh kuang..


Baguslah kalau belajar bahasa arab nak bagi cepat paham Quran. Orang sekarang ni ramai sangat yang nak cepat paham Quran dan Hadith tapi maleh belajor bahasa arab.

4. ade sorang hamba Allah ni ckp kat saya,aku pakai tudung 60 inci ni masa sek dulu je.iman x kuat.(sambil tersipu2).ape ustz rase saya patut jwb.*aritu saya diam aje sambil sengih2 jugak.hehe...


dah tau tak kuat takkan nak biorkan terus kiok. carila kekuatan untuk bagi kuat balik. pakai tudung just masa kat skolah je tu maknanya sebab takut kat cekgu ataupun sebab hanya ikut budaya. bukannya takut kat Allah. sedangkan sepatutnya budaya meraikan syariat. bukan syariat yang meraikan budaya.

sepatutnya awak jawap camni: jangan salahkan iman sebab tak kuat. tak pasal2 iman dipersalahkan. kesian iman. salahkan diri seniri sebab saje2 biarkan diri jadi lemah tanpa mencari kekuatan diri. hidayah Allah bukan boleh datang bergolek. kena usaha untuk cari.


"Pilihlah penampilan anda dengan bebas, tapi bukannya dengan terbabas (kepada maksiat)"

5. kalau orang buat dek je kat kite ,kite pun buat dek je kat org tu,xpe ke?

dah kalau orang tu tak kenal kita dan kita pun tak kenal orang tu, memang la buat dek je. takkan la tetiba nak sengih2 sambil menampakkan gigi kunen? tapi in case kalau kenal, husnuzzhon la. mungkin dia tak perasan kita. kalau dia tak tegor kita, kita tegur la dia dulu. Nabi kita kan selalu jadi orang first yang bagi salam. ikut la sunnah baginda kan. in case lagi kalau dia memang sengaja pun buat dek kat kita sebab benci kat kita ke ape ke, terpulang la. kalau rasa2 kita ni hati suci murni, tegur la jugak dia sebab kita bukan jenis yang nak putuskan silaturahim. dia nak terime ke tak dia punye pasal. tapi kalau kita rasa buang mase jelah layan orang yang tak layan kita, biorkan aje la dia buat dek. pendek kata semuanya begantung pada situasi dan hati perasaan kita bermuamalah dengan orang lain samada kenal atau tak. apepun Nabi tetap menggalakkan kita menegur dan bagi salam samada kita kenal orang tu atau tak. wallahu a'lam.


Pokcik poduli hapo ekau nak buek dek ke apo ke pokcik sengih gak.


6. aper hukum nun mati bertemu wau..batal x air semayang?


makhluk yang dah mati takde taklifan. maka, hukum sah batal tak teraplikasi pada si mati. [serius gile aku jawap.hahaha]

Kesian kat nun. Dah mati tapi masih belum dikafan dan ditanam.

7. salam... akhie, kalau seseorang tu dapat pinjaman utk blajar, cam student u... tu dah di kire tanggungjawab kan.. mmm... kalau student tu main2x sesajer, x gunakan pinjaman tu dengan sehabis baik, apa hukum di situ? berdosakah dia...haram ker pinjaman tu?

takde la sampai berdosa kot..cuma impaknye la. dia buat pinjaman untuk belajo. pinjaman tu nanti dia jugak yg nak membayonye.bukan orang lain. kalau dia main2 masa belajo, kalau tak lulus peksa, tak dapat ijazah, dah camne nak keje dan bayo balik pinjaman tu? tak ke dia yang membongokkan diri dia sniri. tu satu sudut. satu sudut lagi, cam tajaan atau zakat atau duit yg mak bapak bagi, tu semua mewakili harapan dorang nak tengok kita bejaya. kalau kita main2 belajar, kita musnahkan harapan dan pengorbanan orang. tak ke kita terasa apa2 bila kita musnahkan impian orang lain..kalau takde terasa ape2..rasanya elok takpayah jadi orang la kot..


Adik-adik pinjam duit kami pehtu adik beli playstation, beli iphone, samsung galaxy, myvi SE1.5, adik semua ingat kami tak tau ke? Beli la ape adik nak beli yang penting adik bayo utang ye.


8. apa hukum lelaki dan perempuan ajanabi berwebcam???kat ym ke, skype ke, hp 3G ke...pape jela....


soalan terlalu umum. hukum asal harus. sebab muka dan tapak tangan wanita ajnabi bukan aurat. tapi kalau ada kes2 mendatang, contohnya berwebcam tak pakai tudung, tak tutup aurat, buat aksi2 ghairah menggoda, webcam takde tujuan saje2 nak seronok2 tengok muka berlainan jantina, kompem2 dah la haram hukumnye.. kan Allah suruh tundukkan pandangan terhadap wanita ajnabi..

Takkan la mak kat dapo anak kat dalam bilik pun nak cakap pakai webcam gak?


9. nk tnye.tp xnak ltak tanda tnya.hahaa.. bg sket tips keceriaan ostat pamie ni..cm hepi sokmo je..uhuuu


tipsnye, jagalah keceriaan kelas dengan menampalkan duty roster yang dilukis dengan indah. hahaha. nak ceria senang je.. elakkan perasaan2 negatif macam sedih, marah, benci, belagak, ego, dan sentiasa amalkan senyuman walaupun kita berhadapan dengan situasi yang tak menggembirakan.


Hensem kan saya? Ada iras-iras Shahir tak?


10. akhi ustat pe hukum pokok pisang yang di tanam menggunakan baja tahi @ najis babi? boleh kite makan tak? atau dikire syubhah? romate saye name syanti, leh ke tak sy pakai singlet je dalam bilik?


takde masalah buahan yang dibaja dengan najis babi. sebab yang makan najis tu kan pokok. pokok takde taklifan untuk pilih makanan halal dan haram. lagipun proses pembajaan tu, akar pokok tu dah bersihkan najis tu. lainla kalau kita sapu permukaan buah tu dengan najis babi. yang tu takleh la. duduk sebilik dengan prempuan kafirah, setahu saya mazhab kita mengatakan aurat sama macam lelaki ajnabi. muka dan tapak tangan je yang bleh bukak. tapi ada rukhsah dpd mazhab lain, saya lupa mazhab apa, aurat muslimah dengan kafirah sama macam muslimah sesama muslimah. seelok2nya cubalah untuk elakkan duduk dengan non muslim. tapi kalau tak boleh nak elak jugak, jaga lah aurat dan adab2nya. wallahu a'lam.


Ahhhhh..terberak merata plak. Lupa plak nak lepas bawah pokok pisang tadi.


11. perlu jamak r qada semayg klo tersangkut kt jlan jem...


solat dulu dalam kereta. solat hormat waktu. bila dah sampai rumah, qada solat tu. tu la sape suh semayang lambat2. dah tesangkut kat jem baru nak nyesal..

12. sambung soalan solat ketika jem..cmne nk solat hormat wktu..nk kne amek air smyg ke


tak payah amek wuduk. duduk je kat seat tu, dan buatlah perbuatan solat takat mana yang termampu. macam kita solat duduk jugak la. mana yang boleh buat, buatla. rukuk tunduk sket, sujud tunduk rendah sikit dpd rukuk. gitulah..



Di saat-saat indah seperti ini alangkah bagusnya kalau kita membuka Quran dan membacanya. Dalam kereta korang ada Quran tak? Takde ostat.. Patung angry bird penuh le kat dashboard..

13. ustaz sye nak tanye klau kite suke kat seseorg tu...n kite dah dpt...pe patut sye lakukan seleps tu...


kawen


Yeeeeaaaahhhhhh~ malam pertamaaaaaa~~berjayaaaaa!!


14. macam nak tau sama ada orang tu jodoh kita atau x?


tengok la orang tu kawen ke tak ngan kita.




Mirip dari segala segi bukan bermakna itu jodoh yang baik. Jodoh yang baik pasti ada pro dan kontra yang menjadikan pasangan itu saling melengkapi antara satu sama lain.


15. apa hukumnya kalo perempuan meluahkan perasaan kat lelaki ajnabi??


jangan luahkan muntah ijo berkahak pekat sudahla. jenuh pulak mamat tu nak gosok gigi nanti.


Daripada anda sebok mengarang surat cinta, adalah lebih baik anda mengarang artikel ilmiah atau sekurang-kurangnya menyiapkan assignment anda yang bertimbun masih tak siap tu.

16. salam ada org tnya kat formspring ana..apa itu salaf..nk jawab mcm mana ya?


golongan salaf adalah golongan terdahulu. khalaf plak golongan yang terkemudian. ada pendapat yang mengatakan yang termasuk dalam salaf ni 3 generasi. generasi sahabat, tabiin, tabi' tabiin. wallahu a'lam

17. Ustaz, apa hukum main alat muzik macam piano dan violin?


balik pada hukum main alat muzik. bab muzik ni senang citenye hukum khilaf sampai hari kiamat. tapi kebanyakan daripada ulama kata haram.



Sempoi gak wat rumah macam ni. Tapi jadi lagi sempoi kalau reban ayam atau kambing bentuk macam ni.

18. Ustaz, kelas saya start sebelum masuk waktu asar dan habis bila dah habis waktu. Saya tak boleh keluar kelas. Nak solat macam mana eh?


tak boleh keluar kelas langsung? lecturer tu islam ke tak? ke dia pun memang tak solat? abis kalau orang yang nak tekencin or terberak nak wat camne? mesti la bleh kuar gak kan. kuar la konon2nya nak gi jamban. tapi pegi la solat jap 5 minit. tapi kalau lecturer tu memang jenis tak bagi orang keluar walau nak berak skalipun, wat je mogok beramai2 berak kencin secara berjemaah dalam kelas. senang.


Kompem lecturer bebudak ni tengah mengajo sambil bercakap dengan papan putih jer ataupun sekadar baca slide powerpoint ulang-ulang slide yang sama 27x untuk mengabihkan masa lecture selama 3 jam demi mendapatkan gaji yang halal lagi diberkati Allah.

19. aper hukum bukk perniagaan pust hiburan keluarga(karoke)


soalan ni kena tengok banyak sudut ni. tengokla betul ke pusat hiburan tu untuk keluarga? biasa yang gi karaoke ni sape. lagu ape yang dia nyanyi. siapa yang nyanyi. pehtu kena tengok balik hukum menyanyi. perempuan kalau nyanyi lagu2 depan perempuan pun dah makruh hukumnya. kalau nyanyi depan lelaki, tak yah kabo hukum pun tau dah kot. jadi, cam karaoke tu, suara memang bleh kompem ke orang len dari bilik tu tak dengo? lepeh tu plak, biasanya pusat2 karaoke ada yang hidang skali ngan arak. dah becampo haram plak. senang katanya, bukakla meniaga lain banyak lagi ada yang halal. nak cari yang syubhah jugak..payah la. macam duk tengah2 curam. kejap2 nak jatuh kepada haram, kejap2 nak stay atas jalan halal. ingat senang nak jaga? jual goreng pisang lagi bagus..


Tak cukup-cukup ke nyanyi dalam bilik ayor hari-hari tu?

20. ostat tul ke kalo kita minum air sejuk tapi dengan gaya minum arak maka mcm kite minum arak


ya. ni dikira sebagai tasyabbuh. menyerupai. ada ulama yang berpendapat dosanya sama macam dosa minum arak jugak. yang gatai2 pi wat gaya arak tu wat ape. same jugakla macam botol2 air jus yang banyak kat supermaket skang ni. saje2 je dibuat bentuk botol arak. ni semua perancangan kafir laknatullah supaya umat islam hilang sensitiviti pada perkara yang diharamkan syarak.


Ayor sparkling ke ayor sparkplug ke kalau dah hilang sensitiviti agama dalam jiwa muslim sendiri memang susah nak cari ubat..

21. Ustaz, terangkan apa tu jizyah? Dan kenapa Islam kenakan jizyah?


jizyah tu cukai yang dikenakan kepada orang kafir yang bernaung bawah pemerintahan negara islam. islam kenakan jizyah bukan sebab saja2 nak amek harta orang kafir. tapi memandangkan dorang duduk dalam negara kita, menggunakan kemudahan yang ada di negara kita, duduk dibawah naungan kerajaan kita, dilindungi keselamatan oleh negara kita dan banyak lagi la kelebihan yang dia dapat. lagi pulak, dorang dah tak dikenakan zakat. makanya, selayaknyalah imamul muslimin yang berkuasa untuk mengenakan cukai untuk mereka bayar..


Bayor zakat yer. Dah Allah bagi rezeki lebih tu kena ingatla dalam harta kita tu ada bahagian muslim yang lain.

22. ustaz...camne nak pujuk mak bapak yg x bagi anak kawen awal?


carikan bapak calon bini kedua. pehtu ajak dia nikah serentak. hahaha.

"Abang..abang kawenla sorang lagi ye bang? Saya suka makan madu dan saya nak bermadu. Biar saya carikan abang isteri kedua yang solehah dan yang cun-cun ye bang? Saya percaya abang seorang yang adil, mampu bahagikan kasih sayang dan nafkah sama rata antara kami." <--- Dialog dalam mimpi seorang suami setiap hari kot. Hahaha.

23. salam ust..apa hukumnya non-muslim gna kalimah2 mcm "alhamdulillah"??


sama la hukumnya macam penggunaan kalimah Allah tu. kenapa plak dia nak guna kalimah tu. kenapa nak bagi segala puji pada Allah sedangkan Allah tu dorang tanak plak terima sebagai Tuhan. yg guna tu tak lebih sekadar nak main2kan ucapan dalam agama kita je. ucapan dia tu tak iklas pon. sia2 belaka.


Syukur itu ditunjukkan bukan sahaja sekadar lafaz di mulut bahkan perlu juga kepada penzahiran dari tindakan dan anggota serta redhanya hati terhadap segala nikmat dan ujian yang Allah beri.

24. Ustaz, saya ada banyak solat fardu yang kena qada. Tapi saya teringin nak solat sunat. Boleh tak saya solat sunat macam dhuha atau taubat di samping langsaikan qada solat saya tu?


boleh. no prob. tapi seelok2nya yang afdhalnye bayar hutang Allah dulu lah kan. dah selesai yang hutang baru rasa sedap nak wat overtime. tapi takde masalah kalau nak qada sambil wat yg sunat. yg penting buat..


Hutang dunia pun runsing kalau tak bayor. Hutang ibadat dengan Allah takkan tak masuk dalam list untuk disegerakan pembayarannya kot?

25. ustaz...nk minx nasihat sket(^_^)cmne nk istiqamah dalam amalan yek??


nak istiqamah ye. syaratnya jangan tamak nak buat amalan banyak2. bior sikit tapi berterusan. biasanya yang tak dapat istiqamah ni cepat sangat nak berubah. bior perubahan tu sikit demi sikit yang penting kekal. pastu doa la banyak2. Allahumma thabbit qulubana ala dinika wa ala to'atik. kita mintak Allah tetapkan hati. insyaAllah Dia bantu. Dia kan Maha Pembolakbalikkan Hati.

Persistence tu maksudnya istiqomah la. Dah ambik MUET belum? Camne nak grad USIM nih?

26. Taubat tu mesti ada solat taubat ke?


syarat taubat adalah nyesal dengan dosa, bejanji dan beriltizam utk tak ulang dosa. kalau ada melibatkan hak orang macam duit dan harta, kena pulangkan balik. solat taubat tu kita buat sebagai tanda keiklasan kita nak mintak ampun dpd Allah.


Setan memang panas pungkoq tak senang duduk kalau manusia ni bertaubat.

27. slm..apa pndpt ust klau kita nak kawin ngan org yg muallaf??


kawen jelah. apa ada masalahnye. cuma kena bersedialah nak didik dia. silap2 takut nanti dia tak kuat iman dia balik semula pada agama asal dia dan dia plak tarik kita. tapi bagusla kalau ada keinginan nak kawen ngan muallaf. skurang2nya ada tempat untuk dia mendalami islam dan jaga agama dia tu. tapi kalau kita tengok skarang pun banyak je muallaf yang dorang tu sniri lagi kuat agamanya daripada kita yang dapat islam ikut keturunan nih.




Welcome back to the Fitrah.

28. ustaz, tym solat, tapak tangan muslimah wajib kan kena sejadah sepertimana dahi kan?


yep.. paling kurang pun ada bahagian tapak tangan yang kena. syaratnya jari semua kena menghadap kiblat. tapi tak disyaratkan kulit kena lantai macam dahi. maknenye pakai sarung tangan pun takde masalah. wallahu a'lam



Sujud adalah suatu ketika yang manusia paling dekat dengan Tuhannya.

29. Saya baca al-Quran dengan meletakkan mushaf di atas katil (saya duduk atas lantai). Tiba-tiba kawan saya datang dan duduk di atas katil. Adakah tindakan saya atau dia bertentangan denga adab terhadap Quran?


tindakan awak tak bertentangan hinggalah dia duduk atas katil yang separas dengan tempat awak letak Quran tu. seeloknya untuk menjaga adab dengan Quran dia duduklah bawah ataupun masa dia nak duduk atas katil tu awak pindahkanla Quran tu letak atas meja atau rak. jangan letakkan Quran separas dengan punggung.


Jangan biarkan ada satu hari anda yang berlalu tanpa anda membaca walau sepotong dari ayat-ayat cinta firman suci Allah Yang Maha Esa.

30. ustat,leh ke kita sedekahkan selawat kepada orang mati?saya penah baca cite yg ade sorg pakcik sedekahkan selawat kat perkuburan,pastu org2 dlm kubur tu x diazabyg pada mulanya kena azab..betul ke ustat?


yang biasa kita dengo sedekahkan pahala bacaan Quran kepada si mati. yang tu boleh. selawat pun sama jugaklah. tapi yang bab orang dalam kubur tu diazab atau tak saya tak tau. nak tau try la masuk kubo dulu pastu suruhla kawan sedekah selawat tengok camne kena azab ke tak? hehehehe.


Kubur walau secantik dan seselesa nama pun tetap namanya kubur. Keadaan atas tanah tak semestinya sama dengan apa yang berlaku dalam tanah bawah nisan tu.


31. ustaz..kenapa kne blaja taranum ye?


taranum salah satu ilmu dan seni dalam Islam. untuk menghalusi keindahan Quran kerana dengan bertaranum kita tahu cara bacaan dan lagu yang kena dengan ayat2 Quran. bila dibaca dengan lagu yang betul, kita akan dapat lebih menghayati isi kandungan ayat yang dibaca. wallahu a'lam. saya tak blajo gak taranum.. idak le tau sangat. yang saya tau bila dengo bacaan bertaranum bacaan jadi sedap.. kan sunat hukumnya melagukan ayat Quran dengan suara yang merdu..


Tajwid dan tarannum tak dimaunye belajor semata pakai buku. Kena pi talaqqi musyafahah baru bleh. Pi blajaq ngan Ustat Don tuh pi lekaih.

32. ostat, saya nak tanya ni, ape pendpat ostat tentang pemakaian tudung biasa, maksud saya bukan tudung bidang 60 atau tudung labuh yang berjahit. Sebab ramai member2 saya yang sekolah agama, memandang sinis kpd saya, melalui pemakaian tudung saya ni.


rase macam penah jawap soalan nih. tudung labuh dan tudung bidang 60 tu kita boleh kata kesempurnaan dalam penutupan aurat. tudung biasa pun kalau syaratnya lengkap menutup dada takde masalah. cukup dah. cuma biasanya kalau sekadar 'cukup' tak bes la kan. afdhal la kita amek yg sempurna. pointer unibesiti pon takkan kita nak 2.0 je kan.. mesti nak kejo 4flat. macam tu la jugak muamalah kita dengan syariat Islam. sepatutnya sebagai daie takleh la pandang sinis. even pada orang yang tak pakai tudung pon takleh pandang sinis. sebaiknya kan lagi elok kalau ajak sama2 menuju kesempurnaan. tapi kalau orang tetap nak kekal dengan 'cukup' maka tak sepatutnya la disisihkan. kerja seorang daie hanya boleh mengajak kearah kebaikan. bukan menghukum peribadi mad'u. wallahu a'lam.


Walaupun pakai tudung biasa pun tak masalah, yang penting syariat dah letakkan kaedah am menutup aurat adalah hingga melepasi paras dada. Pakai tudung labuh 18 meter pun kalau duk lilit keliling tengkuk pusing ke dagu naik ke ateh kepala turun ke ubun-ubun pusing leher 7x sama dengan bilangan tawaf pehtu dada nampak tesembui gak baik tak payah.

33. lg satu ostat, takpe ke kalau kita jalan pastu, bertembung dengan member laki kita, kita tak senyum ngn dia, padahal saya sebenornya suka bersedekah, tp ade bile dgn laki susah sikit nak senyum, tak pe ke?


takpe je. elok lagi kot cemtu. kalo senyum kang dia perasan dia hensem lalu terasa yang ramai pempuan minat dia. kalo senyum mengundang fitnah, takyah senyum pon takpe. tapi kalau memang dah biasa senyum, senyum jelah. takkan tetiba nak tarik bibior tu kedepan jadi muncung plak tetiap kali teserempak laki kan.


Alang-alang kalau tak nak senyum buat la muka macam ni. Kompem takde orang kacau dah. Hahaha.

34. salam ramadhan ustaz..saya nk tanye macamane ye nk jd seorang pendidik dalam keadaan terpaksa ..saya xpandai sgt bercakap ngan org apa lagi nk ajar bdk2 sekolah menengah,hu33..rsa takut nk pegang title "ustazah"

ramadhan ustaz tu bulan baru ke? fatrah antara lepas bulan pose dan sebelum hari raya ek? kekeke.

kita ni kalau buat ape2 pon dalam keadaan terpaksa takkan menjadi mana. jadi cubalah ikhlaskan diri niatkan nak bagi ilmu pada anak2 didik ni. mebi mula2 rasa tak reti sebab tak dapat rentak lagi. tapi nanti as the time goes on, insyaAllah sazah akan rasa sayang pulak nak tinggalkan budak2 tuh.



Kalau mengajar dalam kelas macam ni, anda jangan risau. Bukan anda yang mengajar tak bes, sebaliknya pelajar-pelajar ni semua sebenarnya adalah peminat P.Ramlee ketika memegang watak Cikgu Sha'ari dalam cerita Masam-masam Manis.

35. assalamualaikum ustaz..nk tny..ape hukum pakai selendang belit2 sampai tcekik tp xtutup dada?haram ke?


waalaikumussalam.. same la jugak macam orang yg pakai tali pinggang sampai tecekik2 pinggang tapi tak pakai seluar.



Pakai tudung nampak buah dadu baju pulak ketat memang cun. Kat dunia ni blehla ngko melaram nak tunjuk cantik. Kat akhirat besok seksanya cemane penah tak ngko pikir? Kome ni tak takkan le tak reti-reti lagi bahawasanya tubuh badan kome tu bleh menggiurkan lelaki yang sengaja melihat atau tak sengaja asik TERlihat (macam aku) ni ha. Cukup-cukup ler tu jadi pitnah untuk kaum lelaki. Ape? Memang sengaje niatnye nak tunjuk body cantik kat semua orang? Okehh, selamat masuk neraka ye! Nanti jangan ajak aku datang jenguk tau! Babai!

36. Ustaz, kenapa kita diharamkan beri makanan yang haram kepada orang kafir?


sebab ada pendapat ulama usul fiqh yang menyatakan orang kafir juga dipertanggungjawapkan dengan syariat. dorang wajib solat, puasa, zakat, ambil yg halal dan tinggalkan yg haram. maka, haramlah hukumnya bagi kat dorang mende yg haram. kalau ikut pendapat yang ini, bukak restoran n bagi makan makanan halal kat orang kafir masa bulan puasa pun haram jugak hukumnya. sebab orang kafir tu kena puasa jugak.


Kepala hotak atok hang bak kut teh halal. Resipi dibaiki takde M.S.G konon. Aku lebih sanggup makan M.S.G 8kilo daripada meneguk secamca sup babi. Tengin betul cina yang buat mee nih.


37. Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh wamaghfiratuh waridhwanuh... (jawab la dgn yg panjang dr ini-hehe) apekah cara yang paling efisien tok menangani masalah buang bayi dan keruntuhan akhlak di kalangan remaja?


waalaikumussalam warahmatullahi wabarakatuh wamaghfiratuh waridhwanuh wari'ayatuh wa'inayatuh.. itulah masalah yg berlaku skang ni.. bila kes buang bayi berleluasa baru nak kecoh2..kenapa tak dicantas dpd akarnya lagi? gitulah manusia.. bila dah kuar result baru nak menyesal sebab tak stadi..bila dah banyak bayi terseksa baru la nak simpati nak geram nak buat lagu kasih sayang la hape la. kenapa waktu anak2 muda duk kendong anak2 dara orang kesana kemari, nek moto same2, pergaulan sosial laki pempuan takde batas, time maksiat2 berlaku tu, takde plak yg emosyenel nak geram, nak buat lagu kat tv untuk kecam perbuatan maksiat? duk cantas ranting je, pokok takkan tumbang.


Aku tak sanggup nak tengok semua gambar-gambar bila aku search image google dengan kalimah "buang bayi". Serius aku sedih.


38. cmne nie ustaz,.. sye dgn tunang rancang nk kahwin dlm mse terdekat ni tp parent tak bagi. alasan mereka sye masih belajar lg.. 3 tahun lg bru hbs. tp kalau kiteorg couple tme jumpe je takut terrbuat maksiat pulakk.. ape patut saye buat ustaz???


cakap terus terang ngan parent yang kalo kome tak kawen kome akan wat maksiat. fahamkan dorang kalau dorang tak bagi gak dorang akan meredhai kemaksiatan. tapi kome pon kena la yakinkan dorang gak yg kome bleh survive kawen tengah blajo. dpd segi ekonominye, tanggungjawapnye, semua kene pikir. bukan stakat consider hal nafsu jer. kena bagi dorang jaminan bahawa lepas korang kawen korang takkan menyusahkan dorang dah. n satu lagi cara yg paling senang, kalau tak dapat kawen awal jugak, jangan jumpe tunang langsung. kalau dah dikhuatiri bila jumpe nak maksiat, maka elakkan terus jumpa. lagi senang.


Bagi yang tak nampak, bawah tu dia tulih: This includes zina of the eyes, ears, tongue, hand, feet and heart.


39. ust. nak tanya.. elok ke kalo seorg abg ngan adik perempuannya dduk satu rumah and mak ayah mereka dh xde.ape pndpt ust?


kalo takde pape fitnah takde masalah sebab adik beradik. tapi kalo adik beradik tu pun ada unsur2 syahwat, maka tak bleh la dorang duk skali. takut jadi sumbang mahram.



Sekian dahulu posting copy paste plus add gambo-gambo untuk hari ini. Cerpen tu nanti la aku sambung. Takde rasa nak nulih cerpen lagi. Bagi yang duduk area Bangi dan sekitarnya, malam ni ada pengajian Habib Ali Zainal Abidin Al-Hamid di masjid UKM. Daripada korang duk kedai mamak becerita pasal Malaysia menang penalti semalam tak sudah-sudah lagi sampai ke hari ni, ada lebih baik korang pegi pengajian bagi rohani korang makan pulak. Asik-asik korang je nak metekedarah, hati korang dibior kebulor. Kesiaaaann.. So pegi jangan tak pegi okey?




Wassalam..



There was an error in this gadget