Ikutle Kalo Agak-agak Ngkome Ghajin Membacenye

Cakap Le Ape Ngkome Nak Cakap Asey Jangan Mencarut Udah Le


ShoutMix chat widget
Related Posts with Thumbnails

Friday, December 26, 2008

City Stars Bandar Berbintang

Posted by The Pamiesz® | Friday, December 26, 2008 | Category: , | 12 Kata Komenan

salam..

uih.. lame juge le tak ngintai skodeng2 blog ni.. ade jugak ghopenye kome* menjenguk blog keme* ni.. awak* idak le banyak beno mase nak ngapdet.. almaklumle orang bizi nak exam.. hobi2 lagha2 ni tinggey la kejap.. tapi tak ngape le.. teman* pun rase kengkadang tu banyak beno dah ngadap buku.. [padahal buku yang banyak ngadap aku..haha] jadi awak* luangkan le sikit mase ni untuk nulih blog.. lame pulak rase dah tebio.. bile udah besepah2 beserabut blog ni.. maka kene la "simpun" bak kate orang banjor.. kemeh balik la tu.. takkan sume bende nak kabo.. pempaham sniri udahla.. kalo tak paham nasibla sape suh name kome* bukan fahmi.. patut pun tapaham.. hahaha..

*antara kata ganti diri yang digunakan oleh orang perak:
aku = teman / keme / awak [mesti pelik kalau orang luar dengo awak ni.. sebab dalam bahse standard awak ni maksudnye ngko.. terlabik labik.. hohoho..]
engkau = mike
kamu semua = kome
mereka semua = deme

Si Pulan 1: jom gi city stars jap
Si Pulan 2: watpe?
Si Pulan 1: ber**
Si Pulan 2: laa..pegi jauh2 naik bas takkan nak ber** je?
Si Pulan 1: ho la.. jom la weh.. jamban awam sana best sikit.. grand sket.. takde jamban terbaik kat mesir ni melainkan kat citystars.. takkan nak ber** kat jawazat zagzig kot.. [sila rujuk entri ini untuk mengetahui apa yang berlaku di jawazat zagzig..]
Si Pulan 2: hahaha.. mungukss.. alasan mardud!
Si Pulan 3: eh, jomla.. aku pun nak pegi jugak..
Si Pulan 2: ha, ko nak pegi watpe plak?
Si Pulan 3: aku nak beli berus gigi..
Si Pulan 2: berus gigi? hahaha.. takde tempat lain ke nak beli berus gigi?
Si Pulan 3: grand sket berus gigi kat sana.. aku nak beli kat butik adidas.. baru la nanti bila aku gosok je gigi aku terasa grand je gigi aku ni.. hahaha..

arini teman nak bawak kome sume gi jenjalan jap.. setelah penat berempeh puleh [berhampas pulasan] ngan kitab2 dan mukoror2 yang nak dihapal tapi tak terapal2.. maka marilah kita gi jenjalan shopping2 jap kat tempat paling grand kat mesir ni.. takde yang grand melainkan grand brilliance ni.. kawasan ni kire kawasan elit la kat mesir ni.. [bukan skuad elit.. yang tu gaya je lebih.. haha..] mase memula sampai sini dulu.. awak rasa tegezut gak.. tak sangke plak mesir yang berabuk dan kunon kuno ni ade tempat2 yang cenggini.. namun janganlah dirasa sangat kejutan itu kerana sesungguhnya kejutan letrik itu lebih dahsyat kejutannya daripada tegezut melihat bangunan sebeso mid valley di tengah2 padang pasio ni..

area ni jugak menempatkan sebuah hotel yang beso gedabak bak jentere jentolak.. [jentolak beso ke? hotel beso jentolak tu kire beso jugak ke ha? hahaha..] hotel ape tah.. rasanya grand continental.. kalau salah.. maknanya hotel orang2 mental la tu.. hahaha.. tak pun hotel seri mesir.. cawangan antarabangsa hotel seri malaysia.. wakakaka.. yang penting ianya memang sebuah hotel yang beso gedabak.. jalur gemilang pun ade terkibar megah kat situ..

bangunan soping kompleks yang macam mid valley kat malaysia ni digelar citystars.. femes dikalangan student2 sini dengan panggilan CS.. bukan counterstrike mahupun photoshop cs3.. itu semua tiada kaitan harap maklum.. adapun perlulah diketahui tempat ini bukanlah tempat beradanya para masyayikh mahupun alim ulama kerana tempat ini penuh dengan manusia2 yang bakal membersihkan mata para pengunjungnya.. orang2 masihi yang seksi meksi temasuk jugaklah muslimah2 arab yang bagaikan membalut tubuh seperti membalut nangka akan dapat kelihatan disana sini.. maka dapatlah kita simpulkan disini bahawa tempat ini bukanlah tempat menuntut ilmu yang berkat yang perlu dilepak oleh para pelajar azhari setiap hari.. jika mahu mencari syeikh Usamah.. syeikh Imad.. syeikh Syaltut.. syeikh Ali Jumaah.. maka janganlah anda membongokkan diri anda dengan mengatakan "kami gi citystars hari hari manalah tahu terserempak dengan syeikh Syaltut.. bleh talaqqi kat situ.." sesungguhnya anda silap beso kerana meminggirkan rawaq berhabuk masjid Azhar di Hussein itu dan mengutamakan bangunan besar cantik indah namun penuh dengan pencuci mata yang memberikan anda dosa pree itu..

abes ngko gi sane watpe? saje cari dosa? idak le ghope itu.. hehe.. saje je jenjalan cari barang.. actualy kat dalam citystars ni ade 1 supermarket.. kire kalo kat malaysia tu macam giant tu la.. name supermarket ni spinneys.. barang2 kat sini pun kire murah la nak banding kat kedai2 runcit bese tu.. [murah sikit la.. beze bape kupang je pun.. tapi kalo beli banyak.. kire dapat jimat la jugak kan..] kat sini banyak juey barang2 malaysia.. kitorang yang selalu aje sangapkan makanan2 malaysia ni setiap bulan kesini la mencari stok barang dapor untuk sebulan.. contoh macam kicap kacang soya.. sos tiram.. taucu.. tongkat ali poweroot ali kafe.. bijirin sarapan cornflakes.. sup cendawan.. jajan2 malaysia macam rota.. double decker.. superring.. [tapi kopok2 ni tak payah mimpi la nak beli.. sbungkus dekat 7 geneh.. baik aku buat makan nasik.. lagi kenyang dan berhasiat.. haha.. lagipun banyak lagi jajan2 mesir yang sedap2 dan murah2.. ngeh3..] dan lain2 lagi bebarang malaysia yang muleh didapati disana.. adapun kedai2 lain dan butik2 dalam shoping kompleks yang amat meluas tu kitorang bleh tengok jela.. nak beli harap2 la.. takkan tetibe nak beli bawak balik LCD monitor 33" balik asrama kot.. harga pun murah sangat 50,000 geneh.. kalau harga dia up lagi bleh la jugak nak sambar sebijik dua.. ngahahaha..

untuk tidak memanjangkan rapuan.. marilah kita melayan gambo2 yang sempat ditangkap sepanjang beberapa kali teman pegi ke citystars ni..

GALERI BANDAR BINTANG CITYSTARS
______________________________

rombongan kali ni adelah aku, ostat khirwan, ostat nyoi ngan ostat otai serta cameraman ostat boan.. kitorang tunggu bas pendek kale ijau no 196 daripada hayyu asyir terus ke awal makram dengan bayaran tambang LE1.50..

jalan kaki skek daripade turun bas kat awal makram pastu masuk lorong dalam sket lalu depan hotel seri mesir tadi tu pastu kona kiri pastu nampak la pintu pago city stars yang besonye ade la macam pintu kebun blakang umah..

ntah ade bape banyak tah madkhal (pintu masuk) dia ni tapi yang aku slalu masuk memang ikut yang no 7 ni la..

haa.. ni namanya main entrance.. dalam bahasa omputihnya pintu masuk kompleks.. dalam bahasa melayu kita orang tua2 panggil madkhal..

city stars.. ataupun stars centre.. kilahuma sohih..

dalam kompleks..

butik2 kapas disitu.. butik ke putik?

memula datang dulu sesat.. ntah kemane2 tah semua wat kepalatau.. maka apabila sesat.. carilah peta..

kadang2 tu peta pun tak reti nak bajet kat mane.. maka seeelok2nye tanya jela kat kaunter pertanyaan.. maka akan ketemulah ngkorang ngan arab educated yang pabila ditanya arah dalam bahasa arab maka beliau akan menjawab dalam bahasa omputih dengan nada bangga walaupun sebutan power menjadi bawerrrr.. tapi bila kita baleh cakap omputih pulak udah dia plak tak paham.. maka berkata2lah ia kembali dalam bahasa kebangsaannya itu hinggalah kedua2 pihak memasing tak paham antara satu sama lain dan buat2 tak tau terhadap pihak masing2.. hahaha..

shopping skek kat spinneys.. tongkat ali laa sambor dulu.. musim2 stadi overnite dah nak exam ni kan.. [padahal overnite pasal overmaingame.. hahaha..]

ni namanya daun bawang.. korang tau ke tak? nampak sangat korang tak reti masak dan tak penah masuk dapo.. daun bawang pun tak kenal.. chetporahh.. ngahahaha..

ni mase pegi ngan amin, shaher ngan sham mase musim panas arituh..

antara tujuan sampingan lagi untuk ke citystars ni adalah kerana kat sini terdapat atm HSBC tempat nak cucuk dinding ntuk mengeluarkan senjata cybercop.. erks.. bukan.. ntuk mengeluarkan duit la..

orang kaya macam dia ni je yang layak pegi beli berus gigi kat tempat2 grand macam city stars tu.. [AB.. teman pinjam posing pake duit kitab mike jap ye.. jangan mare.. ngeh3..]

sabtu ngan ahad ni ana final markaz nil mustawa 7.. ada banyak lagi kene wat untuk final nih.. kene wat sebijik lagi insya' (karangan) n then kene hafal banyak mufradad daripada kamus n then kene ready untuk syafawi..kena baca artikel ataupun paper arab dengan nahu yang betul.. kena ceritakan banyak benda.. ada bahagian kena dengar potongan kisah sejarah plak then jawab soklan.. istima3.. pastu kene ingat balik qawaid yang lepas2 yang dah lajo untuk jawap tahriri.. lepas habis imtihan tu pulak ana nak kene ke alex pulak dorang mintak jadi tenaga pengajar madah naqdu adabi untuk taun 4 kat sane.. subjek kritikan sastera.. ntah ape tah yang nak diajo ana pun tak tau.. takpela nanti kalau kita baca kitab sama2 tak paham kita ganti blajo masak2 je udahla ek.. hahahaha.. pas habis tu plak nak balik ke kampung kat zagzig untuk wat urusan cop visa dan urusan wat slip nak masuk pekse dan tepat pada 17 ribulan 1 maka akan berlangsunglah pulak lagi imtihan naqdu adabi untuk mukoror ana sniri pulak.. jadi.. korang sume tolong2la doakan supaya Allah senantiasa mempermudahkan urusan ana dan jugak urusan kita semua agar berjalan lancar seperti yang dirancang.. kepada sahabat2 lain.. bittaufiq wannajah la pada sume untuk menghadapi imtihan fasa ni.. jangan lupe usaha dan yang paling penting skali tawakal.. setelah kita berusaha sehabis mungkin.. maka terserahlah pada Allah untuk memberikan apa yang terbaik buat kita.. redhalah kita dengan apa sahaja ketentuan-Nya.. teringat dan tertarik akan satu kalam hikmah yang pernah tertulis kat whiteboard dinding umah amin kat mansurah dulu..

Kejayaan dengan usaha suatu anugerah Tuhan
Kegagalan dengan usaha suatu ujian
Kejayaan tanpa usaha suatu kebetulan
Kegagalan tanpa usaha suatu kepastian

ingat tuuu..
jangan lupee senyum sokmo~ (^_^)

Saturday, December 13, 2008

Kad Raya Spesel Dari Kalghari

Posted by The Pamiesz® | Saturday, December 13, 2008 | Category: , | 11 Kata Komenan

"pengorbanan itu perlu..terutama untuk kawan2.."

Raya Korban Yang 'Meriah'

Posted by The Pamiesz® | | Category: | 5 Kata Komenan

salam..

long taim no si mai pren.. the pamiesz kembali lagi menghantui lubuk jiwa gembire korang sume.. ngeh3.. kali ni ana nak apdet sikit je.. memandangkan raya aji dan juga hari tasyrik sudahpun berlalu.. maka inginlah disini kirenye ana mengapdetkan sikit suasana raya aji kat mesir ni.. tapi jangan gelak dan ngutuk la pasal raya kali ni rasa cam hampeh sket.. hehe.. [actualy raya tu meriah je.. jangan salahkan dia.. dia tak bersalah.. kitorang je yang menghampehkan diri.. huhu..]

diawal pukul 6 pagi lampu bilik sudahpun terbuka dan masing2 dahpun selesai menunaikan solat fardu subuh.. si pamie sudahpun mula bersiap2 dengan jubah putih dan sweater adidasnya disertakan bersama lilitan serban hitam yang nak kate kemas sangat pun tak nak kate beserabut pun tak.. laungan takbir senada sudahpun mula kedengaran bergema dari arah suq sayyarat menandakan lebih kuang dalam setengah jam lagi akan dimulakan solat sunat aidiladha.. kat mesir ni bese la kan tak lama peh subuh terus smayang raya.. kalo cam kat malaysia tuh rata2 kul 830 atau 9 baru solat kan.. kat sini awal..

"mi..ko smayang raya arab ke mlayu?"
"arab la..cepat sikit.."
"tanak gi smayang kat sabiek ke.."
"malehla..jauh beno..yang dekat ade..dah kome smayang mane?"
"ntahle.."
"kalo kome maleh nak smayang awal ngan arab..kat dataran bawah tu ade kedutaan wat smayang raya gak..kul 7.."
"tengokla camne.."

kaki ini melangkah keseorangan penuh syahdu mendengarkan takbir yang dilaungkan tanpa irama lenggok2 seperti kita di malaysia.. takbir yang penuh dengan rasa ta'zim membesarkan keagungan Allah SWT.. suasana masih sunyi sepi dan langit masih gelap.. hanya cahaya lampu jalan menerangi denai perjalanan menuju ke suq sayyarat.. setapak demi setapak kaki ini melangkah.. dalam tiupan angin sepoi2 bahasa arab yang agak sejuk dan membeku.. si pamie menarik zip sweater ke paras menutupi leher.. brrrr.. sejuk toii..

sampai je di masjid si pamie menunaikan solat tahiyatul masjid dua rakaat dan duduk bertakbir bersama 4 5 orang jemaah yang masih ada dalam masjid tu.. hampir stengah jam berlalu.. sudah kelihatan daripada pintu masjid akan orang ramai yang sudah mula berpusu2 dengan sejadah diatas bahu menuju ke suq sayyarat.. nampak gayanya malam tadi hujan.. hamparan yang dibentang diatas tar sudah tentunya basah.. tok siak dah mula bangkit untuk mengunci pintu masjid.. dengan itu si pamie pun bingkas bangun dan teringat akan sejadah dan hempon yang tidak dibawanya bersama untuk menangkap skeping dua gambo.. lalu dia pun berjalan pulang jap nak amik dua mende tuh sambil meneruskan takbir mengagungkan Allah SWT.. dalam perjalanan pulang dia terserempak plak ngan ahli ghurfahnye iaitu ostat amin ngan ostat nyoi.. nampak gayanya dorang bedua dah wat kputusan untuk smayang raya bersama arab..

"ko nak gi mane ni?"
"balik jap amik hempon"
"dorang smayang dalam masjid ke luo?"
"luo la..macam tak biase plak.."
"mane biase..1st taim raya asyir nih.."
"macam la aku 2nd 3rd 4th 5th taim plak.."
"ape2la mi.."
"ape2la nyoi.."

sampai sahaja si pamie di rumah.. dia mendapati ostat lokman tengah besiap2..

"man..nko gi smayang mane..bawah ke?"
"tengok la mane sempat.."
"bla..bla..bla.."
"bla..bla..bla.."

bla..bla..lokman ngan si pamie merapu2 sampai si pamie tu telupa yang dia balik tu nak amik sejadah.. terus dia sambor hempon dan berlalu pegi.. hempon ingat plak.. lalu dia pun meneruskan kembali perjalanan dan kembali ke suq sayyarat dan didapati beberapa saf belah depan telahpun terbentuk dengan takbir yang masih giat dan semakin kuat dilaungkan.. si pamie melabuhkan ponggongnye disebelah ostat nyoi..

"mak aih..sejuknye..basah plak tuh.."
"kejadah ko tak bawak sejadah?"
"aku lupe..annisyan tab'ul insan kan.."

orang ramai baru mula nak datang dan bekumpul di luar hamparan asyan basah..

ostat nyoi dan ostat amin yang menahan buntut yang kesejukan dan kebasahan..

khatib membaca khutbah usai solat sunat aidiladha..

setel khutbah.. salam ngan syeikh pastu sesi nangkap gambo.. skepin dua je udah.. ostat amin tengah mengeletor..

ostat nyoi daripade damanhur yang menjadi ahli ghurfah tak rasmi ghurfah toyyibah..

si pamie taun ni tak berayer bersama geng2 asobiahnye kat zagzig.. sebaliknya memilih untuk berayer di suq sayarat hayyu asyir kaherah..

abes tangkap gambo skeping dua.. dorang sume pun bejalanlah pulang.. sampai2 je kat dataran tu tengok2 datuk duta tengah berkhutbah.. jumpe la ngan ostat padil ngan ostat lokman.. deme kate tunggu jap kejap lagi bleh makan.. pihak safarah ade sediakan jamuan makan pagi yang disediakan oleh 3 kafe.. kafe slangor.. kafe pahang ngan kafe arma.. tak lame peh tu.. abisla khutbah.. maka berposo2 la makhluk2 ini semua mengambil makanan yang pelbagai itu.. si pamie antara yang paling cepat sampai ke meja buffet.. dibukaknye plastik yang membaluti talam nasik goreng lalu dikautnye spolistrin penuh membumbung nasik goreng beserta sempat disambornye 4 ketul kek bersama sejibik limau.. nampak macam tamak tapi sebenonye bukan.. beliau hanya seorang insan yang kelaparan.. hahaha.. dah amik tu terus naik bilik.. makan sampai licin.. pastu tebongkang tido.. habisla cite raya taun ni..

"erkkss.. abih cite? macam tu je?"
"macam tu jela.. jadi.. jangan tanye la aku mane gambo korban lembu.. mane gambo unte.. mane gambo kobau.. sebab aku tak tengok kejadian yang meriah tu dek kerana pas makan tu aku tido kekenyangan sampai pas zoho.. huhu.. bangun2 je tengok dah penuh daging ngan tulang kat dalam singki orang bagi.. huhuhu.."

khemah kat dataran hayyu asyir tempat bebudak melayu kita solat aidiladha.. ni baru abih khutbah la ni.. orang mula nak gerak gi amik makanan.. si pamie tu memang sangat laju bertindak bab makan memakan nih.. haha..

encik nyoi bersama cik sara.. encik amin bersama cik leha.. aktiviti raya yang paling meriah.. encik pamie plak? kongsi tengah2.. hehehe..

bile bangun2 tu tengok banyak daging ngan tulang maka kitorang pun mengambil keputusan untuk bersama2 memeriahkan daging yang ade ngan cube membuat karipap daging serta sup gearbox.. si pamie ngambil tugas sebagai pemasak inti karipap.. si nyoi menjawat jawatan pengulis tepung untuk doh karipap.. si amin menerima pangkat sebagai pemasuk inti kedalam kulit karipap.. dan akhirnya si pamie mengambil tugas khas lagi iaitu menggoreng.. adapun sup gearbox pulak dikendalikan oleh si lokman.. malam itu kami makan dengan jaya dan gumbiranya hinggalah perut kenyang lagi.. bila kenyang sejuk2 ni memang takde mende lain la yang dicari melainkan cik sara dan cik leha.. teman sejati dikala kesejukan.. ngeh3..

inti karipap daging spesel by pamiesz

ostat nyoi penguli tepung terhebat.. [imbuhan ter juga boleh digunakan dengan maksud tak sengaja kan? tak sengaja hebat la tuh..haha..]

sup gearbox on the way.. 6 jam merebus.. tulang pun dah jadi liat.. ngeh3..

maka tamatlah kisah pendek untuk hari raya korban tahun ni.. kesimpulannye.. memang terkorban banyak masa aku ngan tido.. hampeh ngguuh.. mentang2 cuti raya seploh hari.. hehe.. apepun berkemungkinan blog ini slepas ini akan bersawang for the time being.. pekse fasa 1 dah tak sampai sebulan.. pekse final markaz nil pun sminggu dua lagi je kot.. senang citenye skang musim pekse.. jadi.. doa2kanlah si pamie ni ek.. tolong doakan dia supaya dia mudah menerima ilmu.. mudah juga mengeluarkannya di atas kertas jawapan mahupun dari mulutnya yang ringan.. tolong doakan dia agar berkat ilmu yang diterimanya.. dan tolong doakan agar dia beramal dengan ilmu yang diterimanya.. doakan jugak dia berjaya dunia dan akhirat.. ameen ya rabbal alameen..

jangan luper senyum sokmo.. (^_^)

Saturday, December 6, 2008

Susah Sangat Ke Nak Solat?

Posted by The Pamiesz® | Saturday, December 6, 2008 | Category: | 8 Kata Komenan

salam sume..

sepohon kayu daunnya rimbun..
lebat bunganya serta buahnya..
walaupun hidup seribu tahun..
kalau tak sembahyang apa gunanya..
walaupun hidup seribu tahun..
kalau tak sembahyang apa gunanya..

ingat lagi kah kite pada nasyid bebudak arqam ni suatu ketika dulu yang sering saje berkumandang ditelinga kita yang mana ianya dipopulerkan kembali pulak oleh kumpulan saujana yang mula menjejakkan kaki dalam dunia seni nasyid tanah air angin api dan mencipta nama melalui lagu sepohon kayu ni ngan lagu keluarga bahagia.. lagu yang simple tapi amat bermakna sebenarnya.. walaupun tak logik zaman skang ni ade lagi manusia yang idup 1000taun namun itu bukanlah kesah dongeng yang perlu kita bidaah2kan kerana apa yang perlu kita amik cakne adalah makna mubalaghah disebaliknya iaitu walau selama mana pun kita hidup didunia ini jika kita tidak mengabdikan diri dan menyembah Allah maka tiadalah gunanya sepatah haram hidup kita itu.. hanya mubalaghah kalimah seribu digunakan.. kalau nak lebeh2 lagi pun boleh je.. nak pakai sejuta? semilion? seinfinity? ikut sukati korang la..

arini ana nak becerita tentang solat.. duk merapu melagha je semedang tak bleh gak.. kene amik dua2 dunia akhirat.. [hakikatnya akhirat lebih la.. dunia ni ape sangatla setakat nak bandingkan ngan sebelah kepak nyamuk pun takde nilainye..]

ape pendapat anda tentang solat? adakah anda mengerjakannya? jika tidak.. mengapakah anda meninggalkannya?

[mari kita lihat pendapat orang2 juruh dulu..budak2 baik la nih..]

"solat tiang agama.. kalau agama takde tiang.. runtuhla agama.."
"saya kalau dah dengo azan tu.. tek bersegera ke masjid memang rasa tak sedap ati jer.."
"saya kalau tetinggal satu waktu solat rasa tensen macam orang datang bulan.."
"ko idup kat dalam dunia ni sebagai ape? ko sedo ko tu hamba kan? sape Tuan ko? Allah kan? Allah suh ape? Allah suh semayang kan? buat jela.. nak komen2 ape.. Tuan suruh hamba apa2 wajib ikutlah.. tu lumrah alam.."
"saya kalo semayang lambat dah nak dekat abes2 waktu mesti terasa macam ada sesuatu yang hambat saya ngan penyapu.."
"saya solat sebab saya sayang Allah dan saya nak Allah sayang saya.."
"ramai yang tak sedo solat adalah senaman terbaik untuk menjaga dan menyehatkan kedua2 kesihatan jasmani dan terlebih lagi rohani.."
"bila saya susah hati saya banyak melakukan solat.. bila saya senang hati lagi bertambah banyak saya solat.."
"aku seorang yang tegas.. kalau aku dapati ade ahli keluarga aku yang tak semayang.. siaplah dorang.."
"sollu kama raaitumuni usolli.. Nabi pun semayang.. tu tahap Nabi yang maksum tu.. takkan laa kita yang penuh dosa ni tanak semayang kooott.."

[kita dengar pulak apa kata golongan2 ini yang berpandangan dengan pandangan yang salah dan sememangnya ini dah terlalu banyak menular dalam masyarakat kita..]

"aku semayang ke tak ke same je miskin camni.. baik tak payah semayang.."
"masa semayang dulu tetiap kali aku doa tapi Allah tak pernah kabulkan doa aku pun.. malas la aku.."
"err..saya bukan tanak.. tapi takde masa la.. waktu smayang tu pun tekene waktu keje.. so payahla sket.."
"dah tua sok aku smayangla.. muda2 ni mane ade trend orang smayang.."
"nanti bila ada masa saya qada la ek?"
"aku ni muslim sejati.. tapi takde sape pun yang ajo aku smayang.. mane la aku tau kene semayang.."
"mak bapak aku pun tak semayang.. takkan aku nak derhaka kat dorang kot.. aku kene la taat dorang kalo nak masuk syurga.."
"saya smayang kengkadang je encik.. bila2 saya rasa nak saya smayangla.."
"awak nak tuduh saya tak semayang? saya pegi tau! smayang jumaat ngan smayang raya.. smayang jugak kan? kire okla daripada langsung tak pegi.."
"saya tak semayang tapi hati saya baik tau.. semayang pun watpe kalau wat jahat kat orang.."
"sebenarnya saya nak semayang.. tapi setan asik menyucuk2 saya supaya jangan semayang.. saya pun ikutla.."


solat adalah amalan yang pertama skali dihisab diakhirat kelak.. dalam banyak2 amalan yang kita buat kat dunia ni.. solat kita yang terlebih dahulu akan dianalisa..


sabda Rasulullah Sallahu Alaihi Wasallam:
perkara pertama yang dihisab keatas seorang hamba di hari kiamat adalah solat, jika baik solatnya maka baiklah seluruh amalannya dan jika buruk solatnya maka buruklah seluruh amalannya
[riwayat At-Tabrani]

susah sangat ke nak wat solat nih? rasanya tak sampai 5 minit pun kan? sehari Allah bagi kita 24 jam takkan laa nak ingat Allah 5 minit sebanyak 5x dalam sehari pun tak bleh.. campur2 tak sampai setengah jam pun.. lagi 23 jam stengah tu bleh pakai wat mende2 lain.. banyak camtu skali masa Allah bagi tu pun nak komen2 lagi kat Allah kate tak cukup mase? tu habis2 koman la tu ingat Allah 25 minit je dalam sehari.. patutnya kita kene ingat setiap detik setiap masa kita berzikir mengingatinya.. tapi takpelah.. kalau tak dapat nak ingat setiap masa pun sebab sebok mengalahkan presiden mesir kan.. jadila kalau dapat ingat Allah sungguh2 diwaktu 5x tu..

solat merupakan ibadat khusus yang special antara ibadat2 yang lain.. pensyariatannya berbeza.. zakat.. haji.. puasa.. semuanya turun pada Nabi kita Muhammad Sallallahu Alaihi Wasallam dengan perantaraan wahyu yang disampaikan oleh Jibril Alaihissalam.. akan tetapi bagi solat ia berbeza.. Nabi sendiri israk ke baitul maqdis dan mikraj ke langit untuk bertemu Allah Azza Wa Jalla untuk mengambil apa yang dinamakan solat ini.. ibadat lain turun pada Nabi sedangkan solat Nabi sendiri naik untuk mengambilnya.. mengambarkan betapa istimewa ibadat solat ini..

sepatutnya kita takde sebarang alasan untuk meninggalkan solat.. ianya dah terlalu ringan buat kita.. solat fardu yang sepatutnya kita lakukan adalah 50 waktu tapi Nabi kita Muhammad Sallallahu Alaihi Wasallam dah tau dah umat Baginda takkan mampu untuk melaksanakannya dan telah dimohon untuk dikurangkan sehingga ke 5 waktu yang disyariatkan ini.. 5 waktu ni pun kita nak mintak kurang lagi? jangan jadi zalim.. jangan jadi manusia dan hamba yang tak reti nak bersyukur..

dah diringankan waktu daripada 50 kepada 5.. macam2 alasan pulak lagi yang kita dengo.. sakit la.. tak mampu la.. takde masa la.. itu la ini la.. semua menganggap solat tu adalah seberat2 perkara yang perlu dilaksanakan dalam kehidupan.. masyarakat dah jadi meletakkan prioriti solat sebagai perkara yang perlu difikirkan dalam kepala hotak di tempat yang paling bawah.. pikir urusan pejabat.. urusan anak bini.. urusan keje.. duit.. laaasstt skali baru solat.. begitu keadaan yang terjadi dalam masyarakat kita skarang.. sepatutnya solat patut diletakkan sebagai ranking pertama untuk kita pikirkan sebelum kita menyusahkan otak dengan menda2 lain yang kita aje buat2 dia penting padahal tak penting pun..

sebenarnya kita takde alasan.. takkan ada alasan.. kita dah dibagi rukhsah untuk solat.. takde air untuk wuduk.. bleh tayamum.. sape yang takde masa sebuk sangat keje sampai bakal memisskan waktu solat bleh solat dalam bas.. dalam kapal terbang.. dalam ketapi.. dalam laut.. bleh solat hormat waktu.. darurat.. balik qada la.. sape yang sakit tak mampu untuk solat berdiri bleh duduk.. tak mampu duduk bleh baring.. tak mampu baring bleh guna mata.. tak mampu guna mata bleh solat ngan hati.. tak mampu guna hati tu elok mati jela.. pendek kata walau apa keadaan dan situasi pun kita berada kita memang takde alasan yang memungkinkan kita untuk meninggalkan apa yang dinamakan solat ni..

namun solat kita sedia maklum tidaklah diambik cakne oleh masyarakat termasuklah segelintir golongan agamawan skalipun.. student2 pengajian islam.. bakal2 menjadi ulama.. juga terkadang tidak mementingkan solat.. solat diakhir2 waktu.. tidak berjemaah di masjid.. kekuliah hingga meninggalkan solat.. stadi untuk imtihan hingga tak solat subuh.. semua tu tak terlepas dari masyarakat termasuk pelajar pengajian islam skalipun.. jika yang melakukannya bukan dari golongan agamawan.. boleh maap gi aa.. mungkin dorang tak tau kan.. tapi kalau dibuat oleh golongan agamawan sniri.. masyarakat yang tak blajo agama pun tau rasa takleh mahap golongan2 gini wat perangai gitu jugak.. camane nak didik masyarakat untuk solat berjemaah sedangkan kita sendiri solat solo2 pulak tu diakhir2 waktu pulak? tu kalau yang jenis solat.. kalau yang jenis duk mengqada je kejenye.. lagi laa teruk.. wat malu je orang duk panggil2 ostat.. tapi perangai takde rupe ostat pun.. syabih2 penyamun ade.. ntah2 penyamun pun kengkadang tak tinggal smayang.. renung2kanlah.. peringatan buat manusia yang sering lupa..

solat juga tidak diambil cakne dalam masyarakat kini kerana tiadanya didikan khusus dari ibu bapa kepada anak2 kecil.. dulu tak lame aritu timbul kes kontorversi tayang video seksa kubur pada kanak2 untuk menggalakkan dorang solat.. sepatutnya isu ni tak timbul kalau semua orang tau betapa pentingnya didikan agama dan solat sejak dari kanak2 lagi.. jika semua orang paham.. semua orang akan melakukan seribu satu cara untuk menerapkan konsep solat pada anak2 supaya mereka dapat melaziminya dengan disiplin hinggalah ke umur dewasa..

sampai sekarang ana masih terasa hanger yang disebat ke pungkoq ni sebab maleh semayang.. sampai sekarang ana masih ingat telinge yang merah ditarik oleh abah sebab lambat solat.. masih teringat akan air yang disimbah ke muka sebab tak bangun subuh.. kalau bukan kerana waktu kecik dulu ana semayang kerana rasa takut dipukul dan ditarik telinge dan disebat dan dipelangkung dan di itu di ini dah tentu bila beso ni pun takde rasa takut meninggalkan semayang tu.. biarlah waktu kecil anak2 merasa takut untuk meninggalkan solat kerana takut pada ibu bapanya.. insyaAllah sedikit demi sedikit lepas dididik dengan betul rasa takut pada ibu bapa ataupun rasa takut untuk diseksa tu akan bertukar kepada rasa takut kepada Allah.. takut yang sebenar2 takut.. hinggalah mereka merasa hakikat sebenar khauf dan raja'.. takut dan mengharap.. bukan sekadar takut hingga sampai histeria.. tapi takut yang kita nakkan adalah khauf yang disertakan bersamanya raja'.. mengharap akan keampunan dan keredhaan Allah Subhanahu Wa Taala.. insyaAllah walau sejauh mana pun seseorang tu terbabas bila dah dewasa.. jika asas didikan yang diberikan semasa kecil tu kukuh.. mesti paling kurang jauh di sudut hati dia ada sekelumit rasa ingin kembali dan beramal dengan apa yang dah didisiplinkan oleh ibu bapa dia sejak kecil.. kalau sejak kecil dia diajar mendisiplinkan diri dengan solat.. bile dah beso dia tinggalkan solat mesti dia akan rasa tak sedap hati.. kalaupun dia kata hati dia gembira.. percayalah sesungguhnya dia hanya buat2 gembira.. dia akan merasakan ada something wrong with his life.. tak caya? tak caya sudah.. bukan aku yang susah.. haha..

sebelum mengakhiri posting kali ni.. mari kita jawap sket kata2 golongan yang mencipta pelbagai alasan untuk tak solat tadi tuh.. samada soalan dijawab dengan jawapan ataupun soalan dijawap dengan soalan tu tak penting.. yang penting kita nak tau bahawa apa yang dorang cakap ni memang salah dan konsep2 nila yang patut kita perbetulkan dalam masyarakat kita daripada terus menular ke tahap kritikal.. jangan terlalu sibuk bicara tentang bidaah itu bidaah ini.. jangan terlalu semangat melaungkan semangat2 haraki.. jangan mimpi untuk menubuhkan sebuah daulah islamiah.. jika disiplin solat pun kita tak dapat terapkan dalam diri setiap individu muslim.. segala yang terlebih tinggi untuk difikirkan itu hanyalah akan menjadi sekadar mimpi didalam saratoga..

"aku semayang ke tak ke same je miskin camni.. baik tak payah semayang.."
ko kompem ke banyak duit dan kaya tu bleh menyebabkan ko smayang? berapa ramai je orang kaya kat luar tu yang tak semayang jugak? camne?

"masa semayang dulu tetiap kali aku doa tapi Allah tak pernah kabulkan doa aku pun.. malas la aku.."
dah ko mintak kereta mercedes turun dari langit.. memangla Allah tak kabulkan.. Allah nak suruh ko berusaha.. barula bertawakal.. kalau Allah tak kabulkan kat dunia ni pun.. Allah nak suh ko bersabor.. kat akhirat sok tentu Allah bagi.. lambat atau cepat je..

"err..saya bukan tanak.. tapi takde masa la.. waktu smayang tu pun tekene waktu keje.. so payahla sket.."
waktu makan bleh plak ngko tak miss? perut ko mintak pengisian ko bagi.. tapi hati ko mintak pengisian ko bagi macam2 alasan.. bukanke tak adil namanya tu?

"dah tua sok aku smayangla.. muda2 ni mane ade trend orang smayang.."
abes kalau kejap lagi dua tige minit lagi ko mati tak sempat tua? nak mati ikut trend kapiak jugak ke?

"nanti bila ada masa saya qada la ek?"
kalau tak sempat dan takde masa sampai mati cemane?

"aku ni muslim sejati.. tapi takde sape pun yang ajo aku smayang.. mane la aku tau kene semayang.."
dah ngko pun tanak cari orang yang nak ajo ko smayang.. tu namanya bukan tak tau tapi buat2 tak tau..

"mak bapak aku pun tak semayang.. takkan aku nak derhaka kat dorang kot.. aku kene la taat dorang kalo nak masuk syurga.."

Firman Allah Azza Wa Jalla:
Dan jika keduanya (ibu bapa) memaksamu untuk mempersekutukan dengan Aku sesuatu yang tidak ada pengetahuanmu tentang itu, maka janganlah kamu mengikuti keduanya
[Surah Luqman : 15]

"saya smayang kengkadang je encik.. bila2 saya rasa nak saya smayangla.."
logik tak kalau ko nak idup kengkadang je.. bila2 ko rasa nak idup ko idupla.. kadang mati kadang idup.. bleh gitu? camtu jugakla ngan hati ko.. solat tu menghidupkan hati..

"awak nak tuduh saya tak semayang? saya pegi tau! smayang jumaat ngan smayang raya.. smayang jugak kan? kire okla daripada langsung tak pegi.."
bukan tuduh.. dah memang betul.. semayang raya tu sunat je.. yang wajib solat fardu hari2 tu.. yang langsung tak pegi tu dah kompem dah bangang.. yang ngko tu nak jadi 8x bangang mempertahankan benda yang sah2 salah apekehal..

"saya tak semayang tapi hati saya baik tau.. semayang pun watpe kalau wat jahat kat orang.."
konsep yang ni lagi la tongong.. tak reti nak beze bahagian ngan bahagian.. solat tu satu bende yang lain.. wat jahat tu satu bende yang lain.. kalau orang yang solat tapi buat jahat dosa dia pada buat jahat je.. bab solat dia lepas.. tapi orang yang tak solat buat baik.. dosa pada tak solat tu memang kompem melambung2 dah.. silap2 buat baik tu pun tak dapat pahala sebab bejangkit ngan dosa tinggal solat tu.. sape tau kan.. konsep2 yang dibina mengikut hawa nafsu camni memang takleh pakai.. so kalau tak tau jangan main cakap ikut sedap jer..

dalam sebuah hadith bertaraf sohih Rasulullah pernah bersabda:
yang membezakan antara iman dan kufur adalah meninggalkan solat
[riwayat At-Tirmidzi]

kalau nak jadi kafir blehla tak payah semayang.. tapi tanggung jela akhirat sok masuk neraka pree2 jadik kayu api tak keluo2 dah.. tak payah mimpi la nak cium bau syurga skalipun.. cium bau syurga tu pun nikmat sangat beso dah.. takkan takde sekelumit pun rasa teringin nak masuk dalam tempat yang bau sangat nikmat tu..

"sebenarnya saya nak semayang.. tapi setan asik menyucuk2 saya supaya jangan semayang.. saya pun ikutla.."
elok sangat la tu satu geng.. ko pun same setan.. elok jangan jadi manusia la senang kan..

akhir kalam.. ana dengan ini mengucapkan selamat hari raya aidiladha kepada semua kengkawan pengunjung blog.. korbankanlah segala yang kita ada dari sudut kewangan masa tenaga buah pikiran dan apa2 jelah untuk memajukan agama kita Islam yang tercinta.. wallahu a'lam.. hingga bertemu lagi di lain masa yang pree.. ana dapat cuti skolah seploh hari.. tapi dapat keje skolah macam sebulan punye keje.. cuti pun dah tak macam cuti le namenye.. tak kesahla tuh.. ilmu kan.. ngeh3..

tatta tittii tuutuuu~
salam aidiladha tulus ikhlas daripade muhammad fahmi bin haji mohamed amin bin haji nasri bin haji ismail.. (^_^)

Thursday, December 4, 2008

Tag Mahal

Posted by The Pamiesz® | Thursday, December 4, 2008 | Category: | 2 Kata Komenan

salam semua..

tak abes2 ngan tag.. kali ni daripade afzan ngan amin.. dedua kasik sama.. hambek la posting ni tuk korang bedua.. kalo orang len nak baca pun dipersilakan jelah bersila..

(satu) Do you think you're hot?

bila terkena air panas.. ataupun ade orang cucuh liter sampai tebako bulu tangan.. ataupun pakai baju sejuk 4lapis pastu tido plak bawah saratoga 3 lapis sampai bepeluh2.. ataupun duk kat tengah padang pasir takde ayor pulak.. ataupun ape2jela kes2 lain yang bleh membawa kepada kepanasan.. kire bleh kate aku rasa hot la jugak.. mustahilla dalam situasi2 sedemikian aku masih merasakan kesejukan maka sudah tentulah aku diiktiraf berdarah sejuk dan tidak normal kerana merasa sejuk apabila orang lain hot.. so i think i'm hot..

(dua) Upload your favourite picture of you!



(tiga) Why do you like that picture?

sebenornye banyak lagi gambo yang aku suke.. tapi aku pilih gambo ni sempena mengingati kejadian majalah persatuan bahtera yang tak jadi dulu.. masa nik masukkan gambo ni tak bajet pun yang kitorang sume akan ke mesir.. tapi rupe2nye keadaan dalam gambo ni jadi kenyataan dimana senantiasa berlaku debat perdana diantara kalghariyun kat mesir ni.. ngeh3..

gambo kedua ni plak aku suke pasal aku nengok gaya aku macam presiden mesir yang berwibawa.. hahaha.. eh, aku memang berwibawa kan? korang jeles la tuh.. katakan sahaja.. hahaha..

(empat) When is your last time you ate pizza?

perlu ke aku ingat setiap maklumat detail tentang bende yang aku makan? [ni namanya uslub menjawab soalan dengan memberikan soalan..haha]

(lima) The last song you listened to?

lagu sumbang yang dinyanyikan oleh amin ketika berdendang dalam bilik ayor sedangkan aku menunggu didepan pintu itu sambil menahan syaiun arada an yakhruj..

(enam) What are you doing right now beside this?

makan megi tom yam lepas tibai roti canai..

(tujuh) What name would you prefer beside yours?

syukurla dengan apa yang ada.. dah ada nama maksud pun elok molek cukupla tu..

(lapan) nak suh aku tag orang len

maleh.. sekian dimaklumkan.. dengan sesukahatinya aku menamatkan soklan tag yang sepatutnye ade bape lagi tah tu kat sini je.. haha..

Galeri Release Tensen

Posted by The Pamiesz® | | Category: | 0 Kata Komenan

salam..

memandangkan ramai yang demand.. maka ada la yang supply.. ramai yang seronok beno gelak sampai guling2 nengok galeri senaman yang ana memang lakukan ari2 yang terdapat dalam widget ana ni.. jadi bagi mereka yang nak meletakkan widget senaman ni dalam blog memasing.. blehla melakukan sedemikian dengan mengopi html kod kat bawah ni dan mempaste kat add widget html blog ngkorang.. selamat bersenam.. sesungguhnya senaman si pamie ni amat bagus sebagai alternatif untuk meninggalkan senaman yoga sebagai toriq release tensen yang kompem tak bertentangan ngan aqidah.. hehehe..




kalau dah tido seminggu pun tensen korang tak ilang2.. elok la korang gi amik wuduk.. pastu semayang tobat banyak2.. hehe..

Sunday, November 30, 2008

Student Life Back To School

Posted by The Pamiesz® | Sunday, November 30, 2008 | Category: , | 2 Kata Komenan

salam..

ramai yang bertanya.. [3orang pun dah dikire ramai kan.. sebab dalam bahse arab lebih daripada 2 dah dikire jamak.. ngeh3..] ape aje yang nko buat skang ni pamie.. asik duk kate bizi sane bizi sini.. takat bizi bodi tak payah le.. ape pulak bizi bodi nye.. ana skang ni bukan takat bizi bodi.. bizi bodi and mind skali.. as a student sebenarnya kita tak ada banyak masa lapang untuk dibazirkan.. takdirnya jika Allah memberikan kita 48 jam dalam sehari pun kita takkan ada masa yang cukup untuk melepak2 dan membazir2 waktu.. banyak lagi objektif yang mana kita perlu berusaha keras untuk mencapainya yang memerlukan masa yang banyak..

teringat kata2 ust Hairul Nizam satu ketika dulu..

"seorang pelajar itu jika masanya dihabiskan banyak bukan untuk tujuan belajar maka dia itu tidaklah dinamakan pelajar.. seorang pelajar yang menghabiskan masanya dalam sehari untuk belajar lebih sedikit daripada dihabiskan untuk mende2 lain maka dia bukanlah pelajar sebaliknya dia hanyalah seorang insan biasa yang hobinya belajar.. adakah seorang nelayan boleh digelar sebagai nelayan jika menangkap ikan hanya sekadar hobinya? sudah tentu tidak.. begitu jugalah dengan seorang yang bergelar sebagai pelajar.."

teringat pulak lagi kata2 Us Aidil Azwal satu ketika dulu..

"pelajar yang otaknye asik duk syaghal mikir pasal pempuan mikir pasal nak kawen maka sebenarnya masa yang dia ada dia tak guna sungguh2 untuk belajar.. sebab kalau otak dan hatinya hanya untuk ilmu.. dia takkan ada banyak masa lapang untuk memikirkan bende2 lain selain dari menuntut ilmu.. tak sempat.."

rasa2 dalam sehari memang banyak lagi ana wat mende lain daripada blajo.. rasa2 seblum ni memang banyak je masa lapang nak mikir pasal kawen.. kire senang citenye macam tekena jugak kat la kata2 dorang tuh kat ana nih.. sedo diri.. terus maleh dah pikir pasey nak kawen dulu.. huhuhu.. [dah mintak greenlite pun asik dapat redlite je.. bio le maleh nak mikir.. sampai timenye kang ade le tu jodoh aku.. hehehe]

sungguh benar apa yang dikata oleh mereka itu.. kini ana dapat merasakan.. pabila diri disibukkan dengan ilmu.. memang kita takkan ada banyak mase untuk memikirkan bende2 lain yang kita je rasa macam penting tapi sebenonye takde le penting mana pun.. ada mende yang patut kita utamakan dan ada mende yang patut kita kurang utamakan dan ada jugak mende yang kita tak payah utamakan langsung.. tapi kengkadang kita tak pandai nak bezekan yang mana lebih utama untuk diselesaikan terlebih dahulu.. lalu jadilah kita mengutamakan bende yang sepatutnya kita tak perlu amik cakne langsung sedangkan mende yang sangat2 penting kita tinggalkan dan kita tangguhkan jauh kebelakang..

skarang ni ana sedang merasakan kembali kehidupan back to school.. hehe.. actualy dah dua minggu lebeh ana bizi dengan kelas harian.. memandangkan masa yang agak dirasakan lapang setelah duduk dikaherah ni ana dengan rasminya telah mendaftar untuk mengambil sijil bahasa arab di markaz bahasa arab an-nil di hayyu sabiek.. orang kata sijil markaz nil ni kat melesia kira diiktiraf taraf diploma.. tak tau le betui ke tak.. orang le kate.. kalau ayam yang kate bleh tolak terus pendapat tu.. haha.. apepun tu tak penting.. yang penting ana cume nak refresh balik apa yang ana dah blajo slame ni.. pastu nak asah sikit le skill bahse arab fushah.. asik duk dengo bahse ammi mesir je.. lupe banyak dah uslub fushah.. huhu.. untuk mendapatkan sijil ni.. kesemua skali mustawa yang ana perlu habiskan adalah 11 mustawa.. alhamdulillah setelah menduduki peperiksaan penentuan mustawa (level).. ana berjaya melompat untuk terus masuk mustawa 7.. kire tinggal lagi 5 mustawa jela nak kasik habes..

KELAS DIWAJIBKAN 5 hari seminggu dan 3 jam sehari.. ana kene habiskan 50 jam untuk satu mustawa dengan bayaran sebanyak LE150 bagi setiap mustawa.. tang part ni yang ana rasa macam back to school ni.. hehe.. yela bukan pe.. kat zagzig dulu kuliah tak wajib so dulu sokmo je maleh nak gi..[please dont try this at home.. perangai buruk ini silalah jangan ditiru..] kalau gi pun dalam seminggu ade la skali dua.. lebihnye stadi sniri kat umah jela.. sampai masa masuk je pekse.. tapi skang ni pulak.. kelas gi hari2.. skali 3 jam plak tuh.. stat pukul 2petang pas magrib baru balik umah.. yang paling besnye.. hari2 ade homework.. bagi arini besok anto cekgu rait ataupun cekgu tanya balik.. siyess rasa macam budak skola.. hahaha.. kene hafal kalimah la.. kene wat karangan la.. nasib tak kene piat telinge ataupun rotan ke.. ngeh3..

kelas mustawa 7 dikondak oleh ustaz abdul hakim.. ustaz sempoi.. rajin melawak ngan drop orang.. [kena sangatla tu bila dia drop orang lain aku tukang gelak.. hahaha.. tapi bila aku kene drop aku wat muka kesian terus dorang tak sampai ati nak gelakkan aku.. hahaha..] classmate ana pulak ade 5 orang.. 3 daripadanya dari kazastan.. ayyub, sharif ngan agharis.. sorang lagi dari monggolia namanya akhozi dan sorang lagi dari tajikistan namanye mirza.. memula masuk terasa jugak la rendah diri pasal dorang ni mantap2 gak cakap fushah.. ana la yang tekedek2 tegagap2 pasal ana ni kan pemalu.. haha.. lepeh dua tiga hari dah serasi baru rasa ok sket nak komunikasi.. seronok gak sembang ngan dorang ni.. memasing bawak cite pasal negara memasing.. [dorang jela yang rajin cerita.. aku rajin dengo je.. ngeh3..] nanti kalau ade masa ana ceritakanla tentang perihal negara2 dorang ni.. menarik..

itula rutin harian ana buat masa ni selain dari menghadiri kelas tafaqquh umum disana sini.. adapun masa2 selain dari kelas dan membuat homework tu ana cuba habiskan masa dan membizikan waktu untuk perkara2 berikut:

1. tido [ceh.. tido comes first.. mentang2la musim sejuk..]
2. menghafal Quran [tanak fail dah taun ni.. hehe..]
3. membelek2 kulit kitab naqdu.. [pun tanak fail lagi taun ni.. tapi yang dibelek asik kulit kitab je.. cemane tuh? haha..]
4. menterjemah kitab [projek yang paling lambat bejalan]
5. menghafal 3 hadis sehari [pas hafal lupe balik.. payah tol otak lembab ngapal nih..]
6. nengok cite katun [yang ini laju aje pun..]
7. ngapdet blog [semakin hari semakin maleh.. huhu]

ooh satu lagi.. seminggu skali ana akan balik ke zagzig untuk menghadiri stadi group madah naqdu bersama2 bebudak lughah taun pat disana.. ntah bleh istiqomah ke tak tak tau le.. maleh aje rase nak berebut2 tremco ngan arab2 ni tetiap kali nak balik zagzig.. apepun.. masa dah tak banyak.. sebulan lebih lagi bebudak azhar nak exam.. ada kampus yang dah keluar jadual pekse.. tapi rata2 nye belum la lagi.. yang dah keluar tu kata awal bulan 1.. so.. pempaham snirila.. masa takde banyak dah nak bepoya2 lebih..

"ijtahid katir ya fahmi!" (ko ni besungguh sikit la pamie oii!) bak kata syeikh Abdunnabi setiap kali ana mengakhiri talaqqi Quran bersama beliau.. dah dekat 2 bulan dah ni tawaquf tak pegi2 umah beliau.. padahal tinggal sejuzuk je lagi nak abes.. ate asik maleh aje kerojenye apekehe yop?

cukuple dulu stakat ni.. layan gambo la plak.. jumpe lagi dilain mase dan waktu.. [kalau ade le..] (^_^)

GALERI STUDY MARKAZ NIL DAN NAQDU
________________________________

budak agharis ni kengkadang memang suke wat pelik blajo duk blakang ustaz..

ustaz abd hakim tengah menerangkan pada mirza yang bertanya tentang hazaf huruf illah pada perkataan taala feel amar..

ni la keje aku tetiap malam.. wat homework.. kalo tak siap atau maleh aku bawak la ke pagi plak.. pas balik dari klas ustaz aidil.. kalo dah maleh beno aku sambung buat dalam saratoga jela.. hahaha..

amin la ni teruja benor nengok aku stadi aritu semangat dia gi tangkap gambo tetiap angle.. macam la aku stadi tu merupakan suatu keajaiban dunia.. huh~

dari tepi..

dari atas.. [dah macam artis plak aku rase..]

ostat paek ngan ostat pett.. hok ni lak gambo masa stadi grup naqdu yang first aritu.. discusion kali pertama bertempat di bait andalusia.. umah ostat pett.. bekas umah aku la tuh.. terasa tesilap masuk bilik lak aritu bila aku masuk bilik aku tengok2 ada doktor tengah stadi kat dalam tu.. haha.. bekas bilik jela.. tinggal kenangan.. dah jadi bilik orang len pun.. huhu.. [blah la pett sorok laptop baru.. saje la tuh tanak bagi aku main tenet pree.. takpela.. aku tau la aku ni siapa dimata ko.. aku sedar aku hanya seorang pencari rumah yang mempunyai tenet pree.. hahaha..]

ostat aizam.. ostat sapuan.. ostat sham.. ostat zul.. mantap2 belaka nih.. macam2 ikhtilaf nuqqad keluor malam tuh.. tegang2 urat tengkok.. aku jugak sedap landing atas katil pett.. haha..

nampak je menayandor kat pintu tu camtu.. hebat tu.. ostat topek martopo.. hehe..

kitab taun lepeh ngan kitab taun ni.. berbeza.. perbahasan yang dibahaskan dalamnye pun agak lebih detail pada kitab yang baru ni.. moga2 Allah permudahkan untuk najah taun ni.. ameen..

There was an error in this gadget