Ikutle Kalo Agak-agak Ngkome Ghajin Membacenye

Cakap Le Ape Ngkome Nak Cakap Asey Jangan Mencarut Udah Le


ShoutMix chat widget
Related Posts with Thumbnails

Monday, November 8, 2010

Pengumuman: Aku Akan Melangsungkan Perkahwinan (Siri II)

Posted by The Pamiesz® | Monday, November 8, 2010 | Category: , | 12 Kata Komenan

Assalamualaikum para sahabat sekalian.

Tanggal 2 April tahun 2009, aku telah pun membuat kejutan dengan membuat satu posting dalam blog ni yang bertajuk:


Bleh klik link di atas untuk mengimbau kenangan lalu. Dalam post tersebut, aku telah meninggalkan pelbagai tanda tanya dan akibat daripada post itu juga, ramai kawan-kawan telah meninggalkan tanda lebam kesan silambam, taekwando, silat, penampor, pelangkung, chokeslam, tombstone dan segala unit ukuran pembelasahan di seluruh kawasan tubuh badan aku sebagai menjawap tanda tanya yang ditinggalkan itu kerana bengang sebab kena tipu. Hahaha.

Kini setelah setahun lebih berlalu, aku kembali mengepost di blog yang sama dengan tajuk yang sama dalam siri kedua. Tentunya lah ada beza dengan siri pertama dulu. Bezanya siri kedua ni aku serius la. Takde main-main dah macam masa tu. Aku sekarang pun dah serius dan tak korek hidung di khalayak ramai dah. Sekarang aku korek dan salat kat tuala Ustaz Pett dan Cikgu Meor masa diorang takde dalam bilik jer. Hahaha.

Pejam celik pejam celik, lubang idung aku masih ada dua. Yelah, takkan tiba-tiba setiap tahun lubang idung aku bertambah bilangannya jadi tiga puluh lapan ataupun diameternya mengembang hingga jadi sebesar diameter perigi buta.

Bukan itu yang aku nak sampaikan. Semula semula.

Pejam celik pejam celik, sudah 3 tahun blog ini beroperasi. Macam-macam kenangan, pengalaman dan sahabat aku dah dapat daripada blog ini. Aku dah berkongsi macam-macam perasaan. Dari tahap kematangan yang lebih teruk dari kekanak rebina, hinggalah kini tahap kematangan yang masih lebih kurang macam tu aje aku rasa, blog ni masih ada pembaca yang membuka dan membacanya. Aku ucapkan infiniti terima kasih kepada kalian kerana memberikan sokongan kepada aku dan perkembangan Pamiesz.com. Tanpa kalian, aku rasa aku tak cukup kuat untuk menempuh pelbagai pengalaman menempuh apa yang namanya kehidupan. Terima kasih sahabat, rakan dan teman semua.

Untuk memendekkan cerita dan menghalang jari aku seniri dari menekan keyboard melalut-lalat, sebagai tanda terima kasih dan penghargaan daripada aku kepada korang semua, dengan ini aku membuat pengumuman secara penyimpan mohor besar membuat pengumuman raya, insyaAllah aku akan melangsungkan perkahwinan [kali ni serius yer. Hehehe]. Sekaligus menjawap soalan yang bermain di kepala lutut korang selama ni terutamanya soalan "bile nak kawen?" yang semua orang dah tahu jawapannya "bila sampai jodoh". Sekarang jodoh aku dah sampai. Alhamdulillah, express je Allah hantar. =)

Dan sebagai penghargaan juga, aku menjemput semua rakan-rakan blogger Pamiesz.com untuk hadir memeriahkan suasana hari raya aku tu. Anggaplah sapa-sapa yang nampak anak itik dua ketul kat bawah ni tu kira dijemput secara otometiklah walaupun tak dapat kad by hand. Hehehe.

Yang tak dapat datang tu, kirimkanlah hadiah mesin basuh automatik 10kg.

Takde lah, aku taklah sematerialistik itu. [Tapi kalo betul-betul nak bagi, aku tadah jer. Hahaha.]

Yang tak dapat datang, cukuplah sekadar doa korang mengiringi majlis kami tu nanti. Yang penting adalah kehidupan selepas majlis tu. Doakan kebahagiaan kami dunia akhirat, supaya aku dapat jadi suami mithali, supaya isteri aku dapat jadi isteri solehah, supaya kami dikurniakan zuriat yang soleh solehah juga. Itu pun dah cukup dan sangat bermakna buat kami yang bakal melayari kehidupan berumahtangga lepas ni.

Yang boleh datang pun kena doakan kami dengan doa yang sama jugak tau. Moga-moga lepas korang datang kenduri aku, korang pun Allah hantar jodoh dengan express. =)


InsyaAllah..
Saya akan bernikah pada hari Sabtu ni, 13 November 2010.

InsyaAllah..
Kenduri belah Zulfa akan diadakan pada 27 November 2010.

InsyaAllah..
Kenduri belah saya akan diadakan pada 4 Disember 2010.


Jemput semua untuk hadir jika berkesempatan. Tapi kalau sampai-sampai nasik minyak dah habis, kita makan kat kedai je la lepas tu, bayor masing-masing jela ye bleh? Tehehehe.


....................


Sebenarnya aku masih blur lagi ni. Aku rasa macam risau untuk menghadapi hari sabtu ni. Tapi aku rasa tak tau apekebendenye yang aku risaukan.

Mungkin aku risau aku terkentut masa tok kadi goncang tangan aku. Saspen kot!

Mungkin jugak aku risau tok kadi yang terkentut masa dia goncang tangan aku. Hahahaha. Takkan la dia pulak yang saspen kan.

Tapi kalau aku terkentut sekalipun, benda ni sepatutnya tak jadi isu pun. Sebab zaman sekarang pun, upacara membatalkan air sembahyang orang dah tak guna cara sarung cincin dah. Masyarakat kita dah maju setapak. Pasangan pengantin batalkan air sembahyang dengan cara kentut di hadapan mic. Biasanya yang ada effect tambahan bunyi full treble and bass dan bau yang betul-betul kaw [campuran bawang dan petai maybe] akan dapat hadiah bonus penampor sulong daripada bapak mertua. Kalau bernasib baik sikit pak mertua mungkin akan bagi pedigree. Bukan makanan anjing tu. Ni Triple H punya skill ni.


..........................



Satu soalan bleh?

Lepas kawen aku tak bleh merepek camni dah ke gamaknye ye?

Bleh je. Kalau ko nak orang kata ko sewel la. Hahaha.

Kesian bini ko mie. Hari-hari terpaksa menghadapi suasana Hospital Bahagia walaupun tidak berada di tempat tersebut.

Bukan Hospital Bahagia daaa.. Tapi lebih kepada Darussa'adah. Rumah yang dipenuhi kebahagiaan. Itulah rumah kami nanti.. InsyaAllah.. =)


............................


Akhir kata, tatapilah hasil kerja tangan saya mendesign kad ini dengan Adobe Illustrator CS2. Printing fully sponsored by my brader Hishamuddin from aspati.com.my. Tengkiu berimac brader!

Untuk paparan kad yang lebih jelas, sila klik pada gambar di bawah. Kalau tanak klik, guna kanta ke mikroskop ke pon boleh jugak.










Dengan itu, sekian dulu dari saya. Kalau ada sape-sape yang nak sponsor pakej wedding fotografi ke, honeymoon ke, blehla bagitau saya yer. Kecil tapak kasut, tangki ayor saya tadahkan. Ngehngehngehngeh.


Selamat pengantin baru untuk diri saya sendiri!


\(^_^)/


Yippiiee!

Sunday, October 3, 2010

Doa Hajat Untuk Peperiksaan - Dari Seorang Guru Untuk Anak Didiknya

Posted by The Pamiesz® | Sunday, October 3, 2010 | Category: , | 7 Kata Komenan

Assalamualaikum para kengkawan dan sahabat seperjuangan sekalian.

Lama betul tak jenguk menatang bernama blog ini. Taklifan dengan tanggungjawab dan kepelbagaian task yang perlu diselesaikan mengakibatkan jari jemari terhalang dari menjalankan tanggungjawabnya terhadap penulisan. Oh, sungguh aku merasa kesal kerana banyak idea tertangguh yang belum aku muntahkan dalam blog ini. Jangan risau, muntah aku biasanya wangi. Sama jugaklah macam aku punya kentut. Mana ada bau telo tembelang. Mana ada bau petai. Mana ada bau-bau bacang. Biasanya orang yang cium bau kentut aku mesti berebut-rebut nak sedut dengan rasa bersyukur lalu mengucapkan terima kasih sambil bertepuk tangan dan dalam keadaan mata terpejam, dengan muka penuh feeling mulut terkumat kamit melafazkan kalimah "NIQMATT!!"

Seperti yang kita sedia maklum, musim peperiksaan sudahpun hampir. Ini menandakan, apabila peperiksaan pun dah dekat, kiamat apatah lagi. Semakin hampir kita kepada peperiksaan, semakin dekat kita dengan kiamat. Jadi bagi kita yang masih bergelumang dalam dosa, bertaubatlah kepada Allah sementara pintu taubat masih terbuka. Sok lusa bila tengah duduk dalam dewan periksa tiba-tiba malaikat Izrail tegur, jangankan kata nak jawap kertas II dengan cemerlang sambil mengangkat tangan mintak testpad extra, nak keluarkan pensel 2B daripada penselbox pun tak sempat sebab ajal memang takkan dicepatkan dan dilewatkan walaupun sesaat. Oleh itu, sementara masih boleh kentut, kentutlah sepuas-puasnya.

Hari selasa iaitu lusa merupakan hari yang mendebarkan bagi pelajar tingkatan 3 kerana mereka bakal menduduki PMR. Hari-hari berikutnya pula menanti peperiksaan SPM, STAM, Syahadah I'DADI dan THANAWI. Maka, selain mendebarkan para pelajar, ia juga merupakan hari yang mendebarkan bagi sesetengah guru atau ustaz yang kurang berpengalaman kerana biasanya sempena peperiksaan ustaz-ustaz ni akan menjadi mangsa untuk mengepalai bacaan doa bagi para pelajar yang nak menghadapi peperiksaan. Apalah salahnya sekali sekala suruh pembantu makmal ke baca doa, ataupun boleh juga import pemain bola sepak kebangsaan ataupun penjaga pusat penternakan tuntung untuk tampil membacakan doa. Sesungguhnya manusia itu tiadalah perbezaannya antara satu sama lain melainkan taqwa sahaja yang dinilai disisi Allah SWT. Allah berfirman yang mafhumnya, "mintalah kepadaKu nescaya akanKu perkenankan"



Baru-baru ini SARJANA telah mengadakan majlis bacaan yaasin dan solat hajat untuk para pelajar yang bakal menghadapi peperiksaan. Imam yang paling hensem dalam sekolah telah dipilih untuk mengimamkan solat hajat dan mengepalai bacaan doa tersebut. Walaupun imam tersebut tak menoleh kebelakang ketika berdoa, nampak gayanya ramai yang menangis-nangis tersedu sedan kerana mendengar bacaan doa yang sangat feeling yang dialunkan oleh imam yang hensem lagi bergaya itu. Ini dapat dibuktikan dengan penemuan saintifik tompok-tompok air mata yang bertakung di karpet masjid. Tak ketinggalan ada juga beberapa tompok-tompok hingus dan air liur di merata-rata tempat. Ini mesti baca yasin ingat makanan kat luar je ni. Woi aku main-main jela. Mana ada tompok air mata, hingus segala bagai tu dalam masjid. Yang kome serius sangat percaya ni apehal.

Rentetan dari peristiwa itu maka ramailah dikalangan guru dan sahabat yang meminta aku untuk berkongsi doa yang dibaca pada hari tersebut. Ada yang kata malas nak karang sendiri. Ada yang kata dah jenuh cari dalam internet tapi tak jumpa-jumpa. Ha, InsyaAllah lepas aku post doa ni, korang bleh jumpa.

Jadi, bersedialah untuk mengalirkan air mata dengan tambahan efek hingus barang seliter dua. Doa ini dikarang khas untuk para pelajar, pengharapan tulus mulus dan ikhlas dari hati seorang guru untuk anak didiknya. Kepada para guru bacalah dengan nada yang penuh pengharapan dan tawakkal kita kepada Allah agar timbul rasa khusyuk dan dapat memberikan lebih penghayatan terhadap doa yang dibaca. Jangan la baca mendatar dan slow motion aje nanti dalam menadah tangan tu ada pulak lagi yang menambah tompokan lecah air liur di karpet masjid sebab tertidur dek panjangnya doa imam. Dah la panjang, tak berapa nak dengo pulak tuh.


DOA SOLAT HAJAT UNTUK PEPERIKSAAN
_________________________________

1. Mulakan setiap doa dengan isti3azah dan basmalah (A'uzubillah dan Bismillah)
2. Jangan lupa untuk berselawat ke atas Baginda Rasulillah Sallallahu Alaihi Wa Aalihi Wa Sallam
3. Bacalah pula doa memohon keampunan dosa diri sendiri dan kedua ibu bapa
4. Kemudian bacalah doa solat hajat yang masyhur dibaca dalam solat hajat biasa
5. Bacalah apa-apa sahaja doa yang anda tahu
6. Seterusnya bacakanlah doa ini dalam bahasa Melayu yang difahami oleh orang Melayu keseluruhannya:


Ya Allah Ya Tuhan kami,
Ampunilah dosa kami, dosa kedua ibu bapa kami, dosa guru-guru kami, dosa anak-anak kami, dosa anak didik kami dan dosa seluruh muslimin muslimat samada yang masih hidup atau yang telah mati.

Ya Allah Ya Tuhan kami,
Kami menadah tangan kepadaMu, berkatilah segala ilmu yang telah kami pelajari, berkatilah segala ilmu yang telah kami ajarkan kepada anak didik kami, keluarkanlah kami daripada lembah kejahilan dan kegelapan kepada daerah cahayaMu dan ilmu pengetahuan.

Ya Allah Ya Tuhan kami,
Hanya Engkau yang mampu memberi taufik dan hidayah kepada hambaMu, maka anugerahkanlah kepada kami taufiq dan hidayahMu, agar kami menjadi guru yang amanah menjalankan tanggungjawab mendidik, agar kami menjadi ibu bapa yang dihormati dan dicontohi oleh anak-anak kami, tambahkanlah kasih sayang diantara kami, jauhkanlah rasa benci hasad dan iri hati, hiasilah diri kami seperti peribadi Nabi, serta lindungilah kami dari syaitan yang dilaknati.

Ya Allah Ya Tuhan kami,
Ikhlaskan hati anak didik kami dalam menuntut ilmu, kekalkan semangat yang tinggi untuk mereka terus belajar tanpa ada rasa jemu, janganlah Engkau palingkan hati mereka dan hati kami, lindungilah kami dari menuntut ilmu hanya kerana segulung sijil, hanya untuk harta, hanya untuk wanita, dan hanya untuk tahta, lindungilah kami dari sifat tamakkan dunia.

Ya Allah Ya Tuhan kami,
Kami berlindung kepadaMu daripada ilmu yang tidak memberi manfaat kepada diri dan agama kami, jadikanlah kami orang yang beramal dengan ilmu yang telah Engkau pinjamkan kepada kami.

Ya Allah Ya Tuhan kami,
Kami memohon kepadaMu, mengharap kepadaMu, bertawakkal kepadaMu, berilah kejayaan kepada anak didik kami dalam peperiksaan yang bakal mereka tempuhi, tenangkan hati mereka, lapangkan dada mereka, luaskan fikiran mereka, kuatkan ingatan mereka, dan janganlah Engkau jadikan mereka tergolong dalam golongan yang menggunakan ilmu untuk merosakkan agama.

Ya Allah Ya Tuhan kami,
Kami hamba yang lemah hina dan dina ini memohon seribu rahmat dan keberkatan dariMu, golongkanlah kami dalam golongan yang Engkau redhai, tanpa redhaMu, tiadalah ertinya kehidupan kami, maka kepadaMu kami memohon, redhailah kami dalam apa jua yang kami kerjakan.


7. Setelah itu, bacalah beberapa doa penutup dan diakhiri dengan selawat keatas Baginda Rasulillah Sallallahu Alaihi Wa Aalihi Wa Sallam dan puji-pujian kepada Tuhan Pencipta sekalian alam.


Suasana peperiksaan di sekolah

Sekian sahaja untuk kali ini. Kami para guru sentiasa mendoakan kejayaan para pelajar sekalian. Lepas dah berjaya nanti janganlah lupakan kami ya. Pepatah lama ada mengatakan,

"Guru banyak menyimbah madu di mulut pelajar, balaslah juga kepada guru paling kurang jambu madu 3 kilo, janganlah sesekali pelajar kentut tepat-tepat di muka guru, kerana guru walaupun seorang yang kuat kentut tapi kentutnya tetap wangi."

Itulah dia pepatah yang sering kita dengar di corong-corong radio sentiasa berkumandang menandakan banyaknya jasa guru-guru terhadap kita. Tak ada guru yang mendoakan keburukan dan kegagalan anak didiknya. Kalau ada jugak, kena suruh guru tu masuk tadika balik.

Suasana peperiksaan di Universiti Al-Azhar

Selamat menduduki peperiksaan bagi semua calon PMR, SPM, STAM, I'DADI, THANAWI!

Moga kalian semua thabat dan bersemangat tinggi dalam perjuangan menuntut ilmu yang takkan berkesudahan sehinggalah kita menutup mata untuk bertemu Ilahi kelak.

Ikhlas dari,

Seorang guru bahasa arab yang tak reti cakap arab...kot.

Tuesday, August 17, 2010

Puasa: Hukum Memasukkan Usus Ke Dalam Buntut

Posted by The Pamiesz® | Tuesday, August 17, 2010 | Category: | 13 Kata Komenan

Salam Ramadhan buat semua.

Kita telahpun sedia maklum bahawa diantara perkara yang membatalkan puasa adalah memasukkan sesuatu ke dalam rongga. Perbuatan ini kebiasaannya diertikan dengan mengorek hidung atau dalam bahasa yang lebih saintifik dikenali sebagai melombong bijih timah. Ini bukanlah bermakna bijih dalam lobang idung seseorang yang bernama Timah sahaja yang termasuk dalam perbahasan. Bahkan mereka yang bernama Jenab, Munah, Pak Ali dan juga Encik Sarip atau sesiapa jelah yang ada nama maka semuanya termasuk juga.

Apabila hidung dikorek, proses yang berlaku adalah seruas jari dimasukkan ke dalam lubang hidung lalu dengan secebis kuku yang terkeluar dari daging jari dilekapkan ke akar target kita iaitu taik idung tu sendiri. Maka dengan kemahiran menggunakan jentera jengkaut, seumpama itu kuku tersebut akan mengaut keluar taik idung yang terlekat di dinding idung. Dengan perasaan puas dan nikmat, maka bijih pun dapat dilahirkan dengan selamat lalu beliau pun diazankan di telinga kanan. Inilah proses yang berlaku ketika pengorekan kehidungan berlaku dan kita telah dapati di sana adanya perbuatan memasukkan sesuatu ke dalam rongga dan ini ternyata boleh membatalkan puasa.


Kot iye pun nak korek idung, guna la tangan kiri. Ni korek pakai tangan kanan lepas tu gaul kat nasik. Eeeeee.

Soalan:

Saya telah mengorek idung dengan nikmatnya pada bulan puasa hingga berjaya mengumpulkan taik idung sebanyak sebaldi. Dengan riangnya saya meraikan kejayaan itu. Masalahnya sekarang ni, saya terlupa yang saya sebenarnya berpuasa. Jadi, adakah puasa saya sah?

Jawapan:

Sah. Walaupun anda melombong bijih dari terbit fajar hingga terbenam matahari lalu telah mendapat kejayaan hakiki dengan memperoleh 8 lori hasil taik idung, puasa anda tetap sah kerana anda terlupa. Tapi pastikan la betul-betul terlupa. Bukan buat-buat lupa. Mentang-mentang la korek idung tu sedap.


Kami bahagia kerana kami belum baligh. Kalau kami korek idung 8juta kali pon puasa kami tak batal. Sebabnya kami puasa pun tak, nak batal apenye plak.

Soalan:

Saya mengalami buasir yang menyebabkan tanpa perlu saya teran-teran pon macam-macam yang keluar dari lubang jubur saya. Bukan sahaja najis, bahkan terkadang usus saya pun turut bergembira main gelongsor di situ. Saya pun tak tau la saya nak bergembira ke tak atas kegembiraan usus saya tu. Jadi, adakah batal puasa saya jika saya memasukkan balik usus yang dah terkeluar lepas saya berak mencurah-curah? Yelah kan, time puasa kan kita tak boleh masukkan sesuatu ke dalam rongga.

Jawapan:

Tak batal. Sebab kalau encik tak masukkan balik usus encik dalam buntut, takkan encik nak berjalan ke bazar ramadhan dalam keadaan usus tergantung-gantung meleleh-leleh keluar dari kaki seluar? Ini sebenarnya tak termasuk dalam perbuatan memasukkan sesuatu ke dalam rongga. Sebaliknya perbuatan ini lebih sesuai kita katakan sebagai mengembalikan orang yang sesat ke pangkal jalan. Memulangkan barang ke tempat asal. Tempat asal usus tu kan dalam buntut. Jadi, bila terkeluar maka beliau sebenarnya telah tersesat. Tak jumpa signboard. Maka kenalah kita hantar beliau balik. Kalau tak nanti makin sesat la beliau. Ini juga boleh dikiaskan kepada lidah. Jika anda menjelir lidah, kemudian setelah beberapa saat anda pun memasukkannya kembali ke dalam mulut. Adakah puasa anda batal? Anda jawaplah sendiri. Saya nak pergi kelas. Babai.

Eh, terlupa satu perkara. Memasukkan usus ke dalam buntut sebenarnya membatalkan puasa. Bila usus yang anda masukkan tu adalah usus anda tapi buntut yang anda masukkan usus tu adalah buntut orang lain. Sekian.


Buasir

Monday, August 16, 2010

Kalau Guru...

Posted by The Pamiesz® | Monday, August 16, 2010 | Category: | 5 Kata Komenan



Kalau guru menunggu diarah
Semua kerja kena kerah

Kalau guru kurang mengajar
Dapatlah pelajar yang kurang ajar

Kalau guru tak bersedia
Di dalam kelas banyak bercerita

Kalau guru kenal pelajar
Di luar sekolah pelajarnya tak liar

Kalau guru suka berdamping
Semua pelajar dapat dibimbing

Kalau guru sentiasa sibuk
Kelasnya jadi hiruk pikuk

Kalau guru malas membaca
Ilmu diajar tak tahu punca

Kalau guru selalu marah
Pelajar jadi tak tentu arah

Kalau guru tak suka pelajar
Tiada berkat ilmu yang diajar

Kalau guru banyak tahu
Bimbinglah pelajar agar berilmu

Kalau guru tak galak mencuba
Murid sekadar asyik menerima

Kalau guru kurang merancang
Dalam kelas banyak temberang

Kalau guru ada kepandaian
Bantulah pelajar dengan kemudahan

Apa guna menjadi guru
Kalau fikiran masih bercelaru

Apa guna menjadi pelajar
Kalau masih kurang ajar




Wednesday, July 14, 2010

Soalan Aneka Pilihan Kueh Mueh

Posted by The Pamiesz® | Wednesday, July 14, 2010 | Category: | 4 Kata Komenan

Cuba ngkorang jawap soalan aku ni:

Bila aku nak apdet blog ha? bila???? bilaaaaa??? bilaaaaaaaaaaaaaaaaaa??????!!!!

I. ni dah apdet la ni
II. apsal tanye soklan camni?
III. mungkin nanti oleh peterpanpizza
IV. besok bleh lusa bleh tulat bleh tonggeng bleh tebalik bleh telungkup bleh tehumban bleh ikutsukakoranglanakcakapape bleh

A. I dan II
B. I, II dan III
C. II, II, III, IV, V, VI, VII, VIII, VIIIIIIIIIIII
D. Semua di atas
E. Semua di bawah
F. Semua di depan
G. Semua di bawah (kami tau pilihan jawapan ni berulang. anggap jer soalan salah cetak)
H. Semua di tenggara sket dalam 30 darjah celcius ke arah garisan Sartan

Soalan objektif kita mestilah berbentuk diskriminasi. Supaya pelajar tak menggunakan kaedah elimination dengan begitu mudah. Kita mesti tahu menilai pelajar supaya kita dapat menilai kualiti pengajaran kita. Wow!

Thursday, June 3, 2010

Fiqh Solat: Berjemaah [Ba'umbaiyan]

Posted by The Pamiesz® | Thursday, June 3, 2010 | Category: | 11 Kata Komenan

Assalamualaikum.

Dah ramai ummat yang tahu tentang solat berjemaah yang pahalanya dijanjikan dengan 27 darjat lebih baik daripada solat munfarid (berseorangan). Tak payah bagi dalil hadith pun semua orang tau. Akan tetapi dalam ketahuan itu berapa ramai jugak ummat yang mengabaikan solat berjemaah dan membiarkan masjid-masjid dan surau di kampung-kampung jua di bandar-bandar sunyi sepi bagaikan rumah yang tak berpenghuni. Ia terkadang hanya diisi oleh pak imam tua, pak bilal yang menunggu masa, tok siak yang terbongkok-bongkok menyapu tahi cicak, serta beberapa ketul jemaah makmum yang bilangannya tidak sampai suku saf pun berbaris bengkang-bengkok menunggu imam mengangkat takbir. Beberapa ratus kilogram jirim manusia tu ajelah yang jadi penghias dan pengisi jirim masjid yang beratnya berapa tan ntah kalau diangkat.

Ramai yang tahu kelebihan solat jemaah tapi tidak ramai yang berusaha untuk memfaqihkan diri memahami seelok belok tentang solat jemaah. Bila dah tak faqih, mula la macam-macam kes kita nampak bila dalam saf. Ada yang angkat takbir cara otromen. Ada yang slowotion. Ada yang style robot. Ada yang style nak menebor jala. Ada yang freestyle. Ada yang paling alim tak angkat takbir pun. Mazhab mana ntah dia pakai solat tak payah takbiratul ihram. Ni mesti mazhab muniandi ni.


haram ganggu orang lain mencari khusyuk dalam solat. bila dah bebunyi bendalah tu, kita pun tak khusyuk, dengan jemaah dalam saf pun maki kita. ingat la sket silentkan hempon tu tiap kali sebelum angkat takbir solat..

“Kami tak bermazhab. Buat apa nak bermazhab. Mazhab kami adalah Al-Quran dan As-Sunnah yang dijamin 100% betul soheh lagi asoh. Ikut Imam itu, dia bukan pakai dalil hadis soheh pun. Mana boleh beramal pakai hadis dhoif. Ikut ulama tak maksum. Ulama tak lepas daripada salah dan silap. Lebih baik kita I’timad alal Quran was Sunnah. Kitalah pejuang sunnah, pembela agama yang sebenar. Orang lain hanyalah beramal dengan agama warisan yang tak tau ntah mana asal usul. Ya, kita akan masuk syurga. Untuk kita-kita ajeeee.”

Kepala hotak ngko berjambul ayam. Pejuang konon. Pembela konon. Pemecah belah ummat ada la.

ingat senang ke nak dapat khusyuk dalam solat? nak dapatkan halawatul iman tu bukan perkara yang mudah. perlukan mujahadah yang sangat tinggi melawan setan dan hawa nafsu.


Imam mazhab yang empat tu dah berijtihad sediakan jalan untuk kita sampai kepada Allah. Dorang dan para ulama mazhab dah melalui satu fasa yang getir untuk berijtihad dan mengistinbatkan hukum daripada Al-Quran dan As-Sunnah. Dorang sememangnya layak untuk berijtihad kerana dorang adalah mujtahid. Bukan calang-calang orang. Dorang memang ahlinya.

Kalau nak diumpamakan dalam satu perumpamaan, para imam mazhab rahimahumullah ini diumpamakan seperti seorang kontraktor berkelayakan yang membina jalan raya dan highway. Dari teluk intan misalnya, untuk sampai ke destinasi kuala lumpur, kita boleh lalu banyak jalan.

1. Teluk intan – sabak bernam – ijok – KL
2. Teluk intan – sabak bernam – klang – KL
3. Teluk intan – bidor – tanjung malim – KL
4. Teluk intan – KL terus (guna pintu sukahati doremon)

Kan ke banyak jalan. Pilih aje lah salah satu jalan yang memang kita tau dan yakin boleh sampai ke destinasi dengan izin Allah. Cuma yang membezakannya cepat atau lambatnya aje kita sampai. Yang penting sampai. Yang kita gatal-gatal tak nak ikut jalan yang dah sedia ada, tunjuk bijak pandai pulak nak jadi kontraktor jadian, pergi tebas sendiri semak samun yang ntahkan ada ulor, ada lubang, curam, ntah ape-ape tah lagi semata-mata nak cari jalan sendiri nak ke kuala lumpur. Macamlah jalan yang kita nak tebas tu memang kompem sampai destinasi. Padahal kita ni jangankan kata kontraktor, nak tampal lubang kat dinding rumah kita sendiri pun kita panggil tukang.

Konon tak boleh ikut jalan tu sebab kontraktor dia tak berapa reti dalam sesetengah bab. Bab ukur tanah dia ok. Tapi bab turap jalan dia fail. Campuran minyak tar dan batu dia tak berapa reti katanya. Turap-turap jalan jadi kaler ijau pisang. Padahal dorang sendiri yang rabun warna tak pasal-pasal kontraktor pulak kena tuduh tar jalan kaler ijau pisang.

Sudah-sudahlah membongokkan diri sendiri tu.

Nak tuduh lagi imam-imam mazhab tu tak reti hadis? Sampai Imam Bukhari pun kena tuduh masukkan hadis dhoif dalam Sahih Bukhari? Asohhul kutub ba’dal Quran tu pun dituduh dengan tuduhan macam tu? Oh, aku lupa. Dorang memang lagi hebat daripada Imam Bukhari yang solat dua rakaat setiap kali sebelum masukkan hadis dalam Sahihnya. Dorang kalau menulis kitab mesti solat sunat 20 rakaat dulu sebelum tulis satu kalimah kan. Wow, thiqahnye!

Konon ulama tak maksum. Konon berpegang dengan Quran Sunnah. Korang paham sendiri ke Quran Sunnah tu? Cakap tak tengok waqi’. Konon ambik terus daripada Quran Sunnah. Padahal korang pun pegang pendapat ulama dalam mentafsirkan Quran dan mensyarahkan hadis. Ambik pendapat Ibnu Taimiyah, Ibnu Qayyim, pendapat Muhammad Ibn Abdul Wahab, pendapat Soleh Fauzan, Bin Baz, Dr Asri. Abes dorang semua bukan ulama? Agaknya dorang semua ulama yang maksum kot? Ooh baru tahu rupanya ulama pun ada yang maksum. Tapi tadi bukan ke kata ulama tak maksum? Apsal cakap putar belit ni? Maksum ke tak ni? Ooo.. ada yang maksum yang tak rupanya.. pulak…

“Tanyalah pada yang tahu kalau korang tak tahu.”

Korang nak tanya siapa lagi melainkan para ulama yang sememangnya kita tahu tak maksum tu? Korang nak tanya direct dengan Quran? Korang nak tanya direct dengan kitab-kitab hadith yang berbelas-belas berpuluh-puluh jilid tu? Aah, aku lupa. Korang memang lagi hebat daripada ulama kan. Eh, aku lupa lagi. Koranglah ulama. Alim kabir.


seluruh kawasan tanah di bumi ini adalah tempat sujud menyembah Allah Yang Maha Esa.


Berlapang dada lah.

Janganlah jadi pemecah belah ummat. Kalaupun dah tau diri tu hebat, belajar dah tinggi-tinggi tentang muqaranah bainal mazahib, turunlah dalam masyarakat tengoklah waqi’ yang berlaku. Tak payah lah nak extreme dan teruja sangat dengan ilmu yang Allah bagi sikit tu. Tak payah lah nak bidaah sana bidaah sini terhadap perkara khilafiyah. Sedangkan banyak lagi benda bidaah yang patut dan sangat layak untuk dibidaahkan. Tak payah lah nak tuduh orang bertawasul tu kafir dan masuk neraka. Tak payahlah tuduh orang baca selawat syifa tu syirik dan menyekutukan Allah. Kalau korang tak nak tawasul, tak nak baca selawat syifa, tak nak pergi majlis tahlil, tak nak baca qunut, duduk jelah diam-diam kat rumah tu tido. Jangan kacau masyarakat yang ada jugak nak beramal. Masyarakat yang duk sibuk-sibuk tak sembahyang langsung, hiburan melampau-lampau, aurat tak tutup, yang ketagih arak, tikam nombor ekor pun sambil pakai kupiah, menipu sana sini, ambik hak orang, hutang tak bayo, mulut asik memaki dan mencarut, sistem perbankan yang penuh dengan unsur riba, hudud yang tak dijalankan dan dipermain-mainkan, yang tu tak nak pulak difokuskan bidaahnya.

Nak jadi alim, panjang dan sukar caranya. Bukanlah semudah mengadap video Dr. Asri dan Rasul Dahari kat youtube dan terus menghafal dalil Quran dan hadis soheh yang dia sebut dan terus jadi alim dan faqih. Padahal yang menengok tu bahasa arab pun tak reti mana. Kalaupun dah terer bahasa arab sekalipun, bukanlah kealiman itu boleh didapati sekadar tahu mentelaah beribu-ribu mukasurat dalam kitab hadis, kitab fiqh tanpa ada guru dan syeikh yang ilmunya bersanad. Ulama kita dah pesan banyak kali. Jangan berguru dengan syaitan. Membaca kitab sendirian tanpa guide dari syeikh bakal menyebabkan kita lebih mudah terpengaruh dengan syaitan. Tapi, jika dah ada guide asas dari syeikh, boleh je kita teruskan pembacaan sendirian. Taklah bermakna semua kitab termasuk kitab yang kecik-kecik pun kita nak kena baca depan syeikh. Sekurang-kurangnya kita nak dapatkan futuhat daripada syeikh untuk kita memahamkan kitab dengan pemahaman sebenar yang mana ilmu ini turun secara bersanad.

“Kalaulah tidak kerana isnad, maka semua orang boleh cakap apa yang dia nak cakap”

Baca kitab sendirian masih boleh diterima. Sekurang-kurangnya kita tahu syeikh dia adalah kitab yang muktabar. Cuma ada kemungkinan dapat pemahaman yang salah. Tapi yang paling kita tak boleh terima adalah sesetengah golongan yang berguru dengan Syeikhul Akbar Maulana Al-Googel dan juga Sahibussamahah Syeikhul Masyayikh Al-Yutiub. Tengok puak-puak dorang punya video, baca puak-puak dorang punya artikel, kemudian terus teruja, terikut, dan terus nak membidaahkan orang tak tentu pasal. Paling sadis, mengkafirkan sesama ummat Islam. Wal’iyazubillah.


tiada alasan lagi untuk tidak mengerjakan solat.

Sabar syeikh.. ilmu Islam ni luas.. banyak benda lagi kita nak kena dalami termasuk ilmu waqi’ keadaan reality masyarakat setempat. Jangan terlalu extreme nak bawa pembaharuan hingga dalam masa yang sama kita tak sedar yang kita sebenarnya dah menimbulkan bibit-bibit perpecahan dalam masyarakat Islam tu sendiri.

Fiqh mazhab Syafie pun tak pernah habis belajar, dah sibuk-sibuk nak tarjihkan pendapat mazhab lain yang dipelajari celup-celup campur-campur rojak sana sini. Sabar dulu syeikh. Talaqqi fiqh Syafie bagi habis dulu. Belajar cara solat mazhab Syafie dulu. Dah masyi betul barula boleh buat comparation dengan mazhab lain. Supaya tahu nak beramal cara macam mana yang menyebabkan takde talfiq yang berlaku.

Serius betul aku hari ni. Menulis blog dengan serius adalah bidaah. Bidaah dari sudut lughah la. Jadi, aku telah melakukan bidaah hari ni. Habis tu tulis blog yang tak serius kira tak bidaah la ye? Sape kate.. serius pun bidaah. Tak serius lagi la. Silap-silap bleh jadi bidaah dolalah terus. Hahaha. Moga-moga ketidakseriusan aku tidak membawa kesesatan kepada orang lain. Hehehe.


"apa pasat lu olang simayang lu olang tonggeng2 itu macam?"
"kita orang Islam basuh berak bersih kita mau tunjuk sama kita punya Tuhan yang kita sudah bersih"


Habis muqaddimah.

Sekarang baru masuk balik cerita asal. Tentang solat Jemaah. Kalau tak faqih kena la bagi faqih kan. Nak jadi faqih kena la tafaqquh. Antara cara tafaqquh salah satunya adalah dengan membaca blog yang menceritakan tentang hukum hakam fiqh.

Blog ini bukan web fatwa. Jadi tak semua isi kandungan blog ni menceritakan tentang hukum hakam. Tapi ada jugaklah selit-selit sikit untuk sekadar perkongsian ilmu. Aku mengaku la aku budak lughah. Tapi aku belajar la jugak fiqh dengan para masyayikh yang bersanad ilmunya. Jadi yang mana aku tau aku kongsi la. Yang aku tak tau takkan aku nak memandai-mandai. Aku tanya la pada yang tau. Jadi jangan la drop aku awal-awal, elehhh budak lughah je pun nak cakap banyak pasal syariah. Jangan ikut pamie ni. Sesat karang.

Lantak kome la. Yang penting aku nak share. Nak terima, ahlan wa sahlan. Tak suka jangan baca blog aku. [ni ayat belagak lebih bajet bagus jer ni. Padahal aku nak suruh gak kome baca blog aku. Siapalah blogger tanpa pembacanya kan. Hehehe]


berniaga pun berniaga jugak, solat lebih utama. cari keberkatan keuntungan dan perniagaan dengan tidak meninggalkan solat sama skali.


HUKUM SOLAT JEMAAH

Qad ikhtalafal ulama fi hazihil mas’alah.

Dalam mazhab Syafie sendiri, Imam Nawawi dan Imam Rafie telah berbeza pendapat dalam menyatakan hukum solat Jemaah.

Imam Nawawi rahimahullah berkata dalam Minhaj: pendapat asoh menyatakan bahawa hukum solat berjemaah adalah fardu kifayah. Pendapat qil pula menyatakan bahawa hukumnya adalah fardu ain.

Imam Rafie pula berpendapat bahawa solat berjemaah hukumnya sunat muakkad.

Pendapat yang paling muktamad adalah: solat Jemaah hukumnya fardu kifayah. Kalau dalam satu kampung takde langsung yang solat Jemaah, maka pemimpin atau pemerintah diketika itu wajib memerangi setiap penduduk kampung agar kembali untuk menunaikannya.


di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung, Allah tetap disembah dan diagungkan.


Dah. Cukup takat tu. Belajor tak boleh banyak-banyak. Kome bukan ingat pun kalau bagi banyak-banyak. Kalau merepek bukan main ingatnya. Tapi kalau ilmu, time baca ni jela ingat. Besok tanya balik hukum solat Jemaah, jawapan yang dibagi: ce tengok blog si pamie janggut karat tu. Dah agak dah.

Wow. Muqaddimah lagi panjang daripada isi. Ini adalah satu lagi bidaah aku buat ni. Hahaha.


berjemaahlah kamu sebelum sebahagian jemaah mengusung keranda kamu ke liang lahad.


insyaAllah akan datang aku akan post masalah-masalah yang berkaitan solat Jemaah ni dalam post yang berasingan untuk setiap masalah. Doa-doakanlah azam aku dapat dilaksanakan. Kadang-kadang time ni je semangat. Lepas tu kang mula la malas nak bukak pc bila nampak bantal asik melambai-lambai mesra.


solat memagar diri kita dari melakukan maksiat dan kerosakan.


Akhir kata, tengoklah lagi baki gambar-gambar kat bawah ni. Bukti dah banyak sangat dah. Cuma manusia je yang terus lalai dan alpa lalu mencipta pelbagai alasan untuk meninggalkan solat seterusnya membutakan mata dan hati dari kebenaran.















Ya Allah.. terimalah ibadah kami.. terimalah solat kami.. terimalah doa kami.. sesungguhnya kami hamba yang selalu menzalimi diri sendiri.. maka Kau ampunkanlah kami dan berilah kami rahmat dan redhaMu.. sesungguhnya Engkau Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani hamba-hambaMu..


Wednesday, May 26, 2010

Ya, Semuanya Gara-gara Ilmu Yang Ditinggalkan

Posted by The Pamiesz® | Wednesday, May 26, 2010 | Category: , | 5 Kata Komenan

Assalamualaikum.

Aku rasa peninggalan aku dari dunia blog yang agak lama sebelum ini banyak memberi kesan terhadap skill aku dalam menulis. Kekangan masa yang agak menyesakkan pengurusan masa ataupun orang educated panggil time management telah menyebabkan aku menjadi seorang yang pasif dalam dunia blogging yang semua sedia maklum akan keaktifan aku sebelum ini. Aku seakan-akan jadi tak reti nak elaborate idea. Bahkan idea tu sendiri pun tak dapat diextract keluar daripada otak aku macam yang aku buat sebelum ini.

Kembali ke zaman silam seketika. Aku merupakan antara pelajar yang cemerlang dalam subjek matematik ketika di sekolah dulu. Namun, sejak aku menjejakkan kaki keluar dari sekolah, aku tak lagi bermain-main dengan nombor. Aku tinggalkan segalanya dalam pagar sekolah dan hanya menjadi kenangan di atas sijil SPM. Ilmu itu aku tinggalkan hampir separuh dekad lamanya. Dan kini, kecemerlangan yang aku pernah kecapi dulu tu dah bertukar menjadi habuk-habuk yang hanya sekali sekala menghembus mata. Senang ceritanya, sekarang ni aku nak congak baki duit makan nasik goreng pun kena pakai calculator. Ya, seorang yang dahulunya pelajar cemerlang yang mendapat A1 dalam subjek matematik dan B3 dalam subjek matematik tambahan ini sekarang dah tak reti untuk mengira baki RM10 yang dihulur untuk membayar mi goreng dan air horlick yang berharga RM3.60. Semuanya gara-gara ilmu yang ditinggalkan.

Ya, semuanya gara-gara ilmu yang ditinggalkan.

Semua orang belajar cara solat semasa sekolah rendah lagi. Ada kelas kafa, ataupun pafa, atau fardu ain, atau kem solat, atau apa-apa jelah nama yang digunapakai, yang penting belajar tentang solat. Semua orang seronok buat amali solat sambil baca bacaan dalam solat beramai-ramai. Solat sambil menyembang-nyembang dengan kawan sebelah kanan, time sujud boleh tepuk pungkoq kawan sebelah kiri, time ustazah datang buat-buat baca kuat dan bertajwid pulak, muka sikit punya serius. Tapi bila ustazah round saf lain, mula la bertepuk-tepuk tampor dengan kawan belah belakang. Sampai la satu masa, semua orang tau solat tu wajib dan semua orang solat waktu tu.

Tapi disebabkan gara-gara ilmu yang hanya dipelajari tapi tak dipraktikkan, solat yang hanya dibuat sebab takut pada ustaz atau ustazah kat sekolah, faktor ibu bapa yang tak pernah solat di rumah, atau kawan-kawan yang mempengaruhi, menyebabkan solat hanya diketahui wajib tetapi tidak dikerjakan sepertimana pengetahuan yang ada tentang kewajipannya. Akhirnya meninggalkan solat telah menjadi tabiat dan titik-titik hitam terus membarah dalam hati menyebabkan dah takde rasa bersalah langsung bila tak solat. Perkara ini berterusan hinggalah seseorang itu telah puas dengan dunia lalu Allah mencampakkan hidayah ke dalam dada mereka lalu terkenanglah mereka akan dosa-dosa mereka selama itu dan mulalah bermain di fikiran mereka untuk mencari jalan taubat.

“Dah lebih 30 tahun aku tak solat. Kali terakhir aku solat adalah masa ujian pafa tingkatan 1. Sekarang umur aku dah hampir 50 tahun. Kawan-kawan dah ramai yang mati. Aku bila pulak? Malunya nak jumpa Allah. Dulu aku pernah belajar tentang solat. Tapi sebab dah lama tinggal, aku dah tak ingat langsung cara solat. Aku dah tak ingat langsung apa yang nak dibaca dalam solat. Nak cari ustaz mana ye nak mintak tolong ajarkan aku solat dan mengaji?”

Ya, semuanya gara-gara ilmu yang ditinggalkan.

Korang tak tau betapa susahnya nak menukar hobi dan kebiasaan telinga daripada mendengar lagu boyband seperti 5ive, backstreet boys, nsync, dan macam-macam lagilah kepada hobi terpaksa mendengar bacaan lagu-lagu taranum sikah, nahwand, bayati, jiharkah, bacaan Imam Sudais, Imam Ghamidi, Imam Salih Aal Talib, Imam Khalil Khusari, dan sentiasa mengadap Quran untuk menguasai 30 juzuk bacaan Quran dengan sempurna. Jiwa muda akan sentiasa memberontak kerana syaitan sememangnya tak suka dengan perubahan ini. Perubahan pada siapa? Pada mereka la. Mereka dah tentu la bukan aku. Aku surah Fatihah pun gagap.

Tentunya aku bercerita tentang pelajar-pelajar tahfiz yang dihantar oleh ibu bapa mereka ke maahad-maahad tahfiz yang ada di seluruh pelusuk Malaysia samada secara sukarela ataupun terpaksa. Akhirnya setelah mengharungi ‘penjara’ mereka berjaya juga memfailkan 30 juzuk Quran dalam dada mereka. Namun begitu, dunia bukan sekadar menghabiskan sekolah maahad dan dapat habis hafalan 30 juzuk dan dapat syahadah tasmik, maka syurga terus menanti. Tidak semudah itu. Berapa ramai juga Al-Hafiz yang mengubah arah ke bidang-bidang lain dalam pembelajaran tak kurang juga yang hanyut dengan arus dunia hingga terlupa tanggungjawap untuk memelihara Quran yang telah difailkan dalam dada. Maka ilmu yang ada tak dipraktikkan. Sekali lagi gara-gara ilmu yang ditinggalkan, mereka tak mengulang Quran, tak nak mengulang, terlupa untuk mengulang, sengaja terlupa untuk mengulang, takde masa untuk mengulang, banyak lagi kerja lain nak buat selain mengulang, menyebabkan 30 juzuk yang pernah difailkan dalam dada hilang entah kemana.

Ya, semuanya gara-gara ilmu yang ditinggalkan.

“Aku dulu dah pernah hafal dah 30 juzuk. Tapi dah lama dah aku habis maahad. 10 tahun yang lepas aku habis maahad. Sekarang ni aku jual burger je pun. Mengajar budak-budak mengaji pun tak. So,kalau ikut ikhlas jawap, yang aku betul-betul ingat sekarang ni pun ada la 3 juzuk je kot..tak mengulang punya pasal..”

Ya, semuanya gara-gara ilmu yang ditinggalkan.

Begitulah juga yang aku rasakan melanda dalam diri setelah lebih sebulan aku tidak mengaktifkan diri dalam dunia blogging. Tidak menulis. Tidak juga membaca. Tidak blogwalking. Tidak login. Hanya mengisi masa yang ada dengan kerja-kerja di sekolah. Balik rumah dah penat, rehat dan tido. Bangun tido budak-budak ni pulak ajak main badminton. Jadual baru yang tak pernahnya ada dalam hidup aku sebelum ni.

Ini bukan ilmu yang ditinggalkan. Ini ilmu yang aku tak pernah dapat. Daripada kecik tak pernah-pernah nak bersukan. Dah tua-tua ni pulak baru nak terkedek-kedek belajar pukul bola tangkis guna raket. Walaupun setiap pukulan jarang mengena tali, hanya melibas bulu tangkis di batang raket, namun peluh-peluh tetap mengalir dari badan bak air terjun Niagara. Tu tak masuk lagi cerita kena smash kepala sampai menyebabkan ilmu-ilmu yang ada terus hilang.

Ya, semuanya gara-gara ilmu yang ditinggalkan. Eh, yang dihilangkan dengan kepala yang dismash tajam oleh tangan yang memegang raket itu. Sekian dimaklumkan.

Eh, kejap. Kenapa aku rasa macam ada yang tak kena dengan penulisan aku hari ni? Oooooohhhhhh, baru perasan. Sejak mula artikel ni hinggalah kini masih takde perkataan hahahaha. Takde perkataan hehehehe kahkahkah muahahaha ngehngehngeh. Patutlah terasa macam orang tengah berkabung je. Hahahaha.

Ok, dah. Serius balik.

Tu je. Babai.

Serius betul aku. Terasa kagum pulak.

Apepun, ada ilmu yang ditinggalkan yang membawak kepada hukum ‘takpe’. Antaranya macam aku tadi tu la. Dah lama tinggal ilmu hisab. Janganlah suruh aku buat calculus pulak. Differentiation pun aku dah tak ingat nak buat macamana. Apatah lagi suruh aku kira sin kos tan. Y=mx+c yang aku tulis paling banyak dalam paper kimia dulu pun aku dah tak ingat apa fungsinya. Apepun, semua tu dah takde pekdah untuk aku. So, ‘takpe’ la kalau aku dah tak ingat. Bukannya pengetua aku suruh aku mengajor math pun.

Adapun ada satu lagi kelompok, apabila ilmu itu ditinggalkan, ia tidak membawak kepada hukum ‘takpe’. Bahkan akan dicela dilaknat dan diazab pulak kepada sesiapa yang meninggalkannya. Iaitulah ilmu fardu ain dan juga menjaga Al-Quran bagi mereka yang sudah menghafaznya. Janganlah sesekali ia ditinggalkan. Praktikkanlah segala apa yang telah kita pelajari dalam ilmu-ilmu agama dari segi aqidahnya, ibadahnya, syariatnya, tasawufnya, akhlaknya dan lain-lain lagi. Janganlah sesekali kita tinggalkan Quran sebab sehari kita tinggalkan ia, bertahun-tahun ia pergi jauh dari kita.

Itu sahaja untuk hari ini. Moga-moga aku jadi lebih rajin untuk menaip di minit-minit, jam-jam, hari-hari, minggu-minggu, bulan-bulan, dan jugak tahun-tahun seterusnya. Moga-moga artikel ini menjadi titik tolak kepada semangat aku untuk menghidupkan semula keaktifan blog ini yang bukan sahaja telah bersawang, namun telahpun didiami oleh jin. Nasib baik aku dah bacakan surah Baqarah dah. Besepah-sepah dorang semua lari. Tau pon takut.

Ok lah. Mak aku dah panggil makan. Dekat berapa bulan dah rumah ni takde sapa yang masak. Tiba-tiba hari ni ada nasik kat dapo. Bangga pulak rasa dapat tengok beras kat rumah ni. Biasanya bungkusan-bungkusan megi je yang bertebaran. Hahaha. Ok semua. Maassalamah. Wa ilalliqa’.

(^_^)


kartun yang dilukis oleh molly norris yang dikatakan mendeclarekan 'Everybody Draw Muhammad Day' (EDMD)

setelah bertaubat inilah explanation yang dibuat oleh beliau. korang bleh tengok seniri kat laman web beliau. http://www.mollynorris.com/ untuk keterangan lanjut.

p/s= Kepada peminat kartun south park, lupakan jelah minat anda tu. Adalah lebih baik anda minat shin chan macam aku. Lagi banyak paedahnya walaupun takde la banyak mana paedah dia sebenornya.

Sunday, May 23, 2010

Aktiviti Hari Minggu Yang Banyak Memberi Faedah

Posted by The Pamiesz® | Sunday, May 23, 2010 | Category: | 7 Kata Komenan

Assalamualaikum.

Anda dah bosan tengok blog ni tak berubah-ubah setiap kali anda masuk ke sini? Anda ingat anda je yang bosan? Kalau anda pun bosan, cuba anda bayangkan bagaimana keadaan tapir yang duduk dalam hutan tanpa ada sebarang coverage broadband pun yang sampai kepada mereka samada maxis, celcom, digi apatah lagi p1 wymax. Yang ada berkunjung dan menziarahi mereka pun hanyalah line-line berukband yang sentiasa menganggugugat ekosistem tapir yang kadangkala kita panggil tenuk dan cipan.

Amma ba’du (uslub perpindahan dari muqaddimah kepada isi)

Korang pernah tak rasa bosan buat benda yang sama je setiap kali hujung minggu? Tak pernah? Cis, jawap la pernah. Tak pandai langsung jaga hati kawan.

Untuk tidak memanjangkan kalam, apa kata sekali sekala kita tukar aktiviti biasa yang kita lakukan di hujung minggu. Cubalah sesuatu yang baru kerana ianya dapat menjernihkan minda dan menjadikan kita berfikir di luar daripada kotak pampers. Ia juga meluaskan pandangan dan pengalaman kita kerana kehidupan ini sememangnya full of excitement. Setiap hari adalah hari ibu!

Saya ada banyak cadangan untuk aktiviti-aktiviti menarik untuk dilakukan di hujung minggu seperti ini. Anda tidak perlu tamak untuk melakukan aktiviti ini berseorangan. Untuk menjadikannya lebih meriah dan menarik, anda boleh juga mengajak bini, suami, anak, kawan-kawan, saudara mara, kaum kerabat, sahabat handai, rakan taulan, rakan cop, rakan muda, rakan sebaya, kelab kaunseling, kadet remaja sekolah dan pasukan fru untuk turut serta menjayakan misi mengisi aktiviti hujung minggu dengan berfaedah.

Caranya mudah. Anda hanya perlu mencapai hempon anda sendiri dengan syarat ia ada kredit ataupun bil dah dibayar dan tidak diblock, maka bukalah ke menu messages dan taiplah sepatah dua mesej kepada yang berkenaan. Ataupun anda juga boleh memicit keypad mencari menu phonebook dan memilih nombor sapa yang akan menjadi mangsa lalu menekan punat hijau atau dail. Telepon aje pun senang. Ataupun anda boleh sahaja layari laman web http://www.pamiesz.com dan ajaklah tuan punya blog tu sama untuk join venture dalam adventure yang akan anda lalui. Saya yakin tuan blog tu akan begitu teruja dengan pencapaian anak-anak anda yang lulus UPSR dengan cemerlang.

Jadi, apa lagi tunggu? Jom jalankan aktiviti kita!

Sebagai panduan untuk tuan-tuan dan puan-puan yang berkemungkinan tak berapa tahu cara nak susun ayat untuk mengajak orang lain berhujung minggu dengan aktiviti-aktiviti ini, di sini kami cuba untuk membantu. Mari kita lihat apakah aktiviti menarik itu dan bagaimanakah ayat yang sesuai digunakan untuk mengajak orang samada melalui SMS ataupun call:

1. jom kutip cendawan selepas hujan

2. jom membelah lautan mencari biawak

3. jom menuba kuda laut dalam perigi berlumut

4. jom mencandak sotong dalam almari berzip

5. jom menimba kerang di hutan belantara

6. jom merebus persona elegan dalam periuk kera

7. jom menjala cekodok dalam kolah masjid

8. jom memanjat awan memancing cacing

9. jom menangkap ikan tuna dalam tin sardin

10. jom menanam padi di tepi menara condong

11. jom berenang dan menyelam hingga ke dasar ekonomi baru

12. jom menjahit tirai akademi fantasia

13. jom meracun rumput di atas bumbung

14. jom menorah getah pemadam di ladang bikam

15. jom melipat rumput yang diragut dinasour t-rex

16. jom bagi ceramah kat kandang tapir

17. jom mengoyak daun keladi di tepian pantai

18. jom panjat gunung Kilimanjaro cari buah rambutan

19. jom golek mentimun di dalam sampan

20. jom menembak kijang di kedai haji samuri

21. jom makan nasik yang tak diperbuat daripada beras

22. jom menabur bijih besi di depan halaman encik sukiman

23. jom mengagihkan kulit kerang kepada asnaf penerima biasiswa

24. jom cari gali petroleum dalam lubang idung pijit

25. jom telepon operator tanya cara nak gosok gigi

26. jom temankan aku beli lettop kat kebun pisang

27. jom memburu iguana di padang bola

28. jom mencari kangaroo di dalam akuarium

29. jom mencukur bulu kening ikan bawal

30. jom main badminton dalam kapal selam

Sempena bulan jun yang bakal tiba tak lama lagi, cukup lah dulu 30 cadangan aktiviti ni mewakili 30 hari yang terdapat dalam bulan jun. Semoga anda dapat melaksanakan aktiviti ini dengan jayanya. Cuba gunakan kaedah cuba jaya dan rumus y=mx+c. insyaAllah biiznillah kebosanan anda melalui hari-hari minggu yang biasa-biasa aje itu akan hilang. Anda semua akan terasa perbezaan dan kelainan dalam hari minggu anda. Ia akan lebih memberi makna dan kenangan yang sangat indah dalam kehidupan kita.

Selamat berhujung minggu ya!


Ini pun salah satu aktiviti hujung minggu juga. Menternak kamben dalam wad icu. wuwuwuwu (T_T)

There was an error in this gadget