Ikutle Kalo Agak-agak Ngkome Ghajin Membacenye

Cakap Le Ape Ngkome Nak Cakap Asey Jangan Mencarut Udah Le


ShoutMix chat widget
Related Posts with Thumbnails

Wednesday, August 27, 2008

Jaulah Ronggeng Alexanderia

Posted by The Pamiesz® | Wednesday, August 27, 2008 | Category: , |

salam~ khabare wak? hooo ni nok oyak nok witau selain daripade menziarahi maqam2 nabi dan para aulia..kitorang juge sempat meronggeng ke tempat2 bersejarah lain di Alexanderia ataupun Iskandariah.. dah alang2 sampai Alex kan.. rugi la tak meronggeng sama.. ngeh3.. tapi agak mengecewakan sikit la sebab sepanjang peronggengan kitorang di Alex takde nampak sorang pun akhawat malizi kat sane.. *sigh* kalau tak buleh la gak taqdim sorang dua kan.. tak dapat taqdim ngorat pun jadila.. ngahahah.. apepun tak larat dah nak tulih bebanyak nih.. layankan jela galeri ronggeng Alex nih..

PENINGGALAN ROM
________________

dulu rom pun penah menjajah mesir.. so ade la dorang tinggalkan tapak kaki dorang kat sini.. ape tah dorang panggil runtuhan ni..coliseum? aku pun tak reti nak menyebutnye.. salah sebut kang orang anggap yang bukan2 lak.. haha.. memula ingat nak masuk kat dalam ni nak tangkap2 gambo.. tanye2 rupenye ada yuran.. 10 geneh.. jadi kitorang semua yang berasa sengkek dan kekeringan poket sebulat suara bermuafakat mengambil keputusan untuk tgkap gambo kat luo pago je.. hehe..

QAITBAY CITIADEL
_______________

cukup dah 3 koleksi qalah (kubu) Salahuddin Al Ayubi kat mesir ni yang aku lawati.. satu kat kaherah.. satu kat south sinai.. dan yang last ni kat alex..

kat depan pintu masuk qalah

ust pett nampak macam orang nak gi bekebun.. ngeh3..

tekene plak masa ziarah ni ade wat ma3rad kutub (pameran buku) kat laman qalah ni.. nak beli pun dwet bawak cecukup je nak beli kepok lekor balik kang.. [kat pantai alex ade jual kopok lekor ke?haha..]

ahli2 zaqziq yang sangat kuat meronggeng..

lighting studio ni tak bes..heheh

ni tempat pemanah bersedia untuk memanah bende2 yang patut dipanah..

bersama ust Husni..

hahh..ni gambar kontroversi nih.. sume orang tuduh aku yg beria2 merayu2 kat awek ni nak tangkap gambo skali.. set2 umah KL apabila memproses gambo ini siap cuba menenangkan hati sniri yang amat kejelesan dengan mengatakan "siot pamie..ah tapi takpe awek ni bukan lawo pun" hahaha.. [padahal awek ni tak sengaja lalu depan kamera lalu tersenyum gumbira dengan secara tidak langsung.. tapi takpela kan.. aku pun paham perasaan dia yang sangat gumbira dapat begambo skali ngan orang pemes cam aku ni.. ngahahaha..]

ni dalam masjid kat dalam kubu ni..

anak panah ini menunjukkan ada lubang angin yang nyaman yang masuk daripada angin laut kat luar tu..

sekali letak muka kat atas lubang angin ni mmg rasa cam duk kat tepi aircond.. nyaman je dengan kesejukan angin laut.. tapi ble lame2 trase cam angin nyaman tu ade bau2 hamis.. bile aku ngan pet turun kat bawah tu tengok2 rupenye arab2 mesir ni juge tak terlepas menjadikan kawasan ini sebagai jamban awam dorang.. memang hampeh..

pemandangan kat atas qalah..

korang ni tak becampo ngan orang ke.. aku tengok asik2 begambo muke korang je.. hahaha..

ust pett nak wat aksi lompatan tapi tak berape nak menjadi.. macam orang sakit perut je aku tengok.. haha..

aku tak ingat ape polis tu cakap tempat simpan ape ni.. tapi dia yang beria2 suh kitorang tangkap gambo kat sini.. folo jelaa..

ni namanya bom.. orang arab panggil kumbulah.. orang melayu penin panggil kumbulator..

ni dalam penjara..ni kawasan paling last aku lawat kat qalah ni.. mase ni orang sume dah tunggu kat tremco..aku lewat dekat 10 menet.. ajk pun dah ngamuk2 telepon nak tinggalkan kitorang..ngahahaha.. [actualy aku gi jaulah memane pun mesti wat hal sebagai orang yang paling lambat sampai..haha..]

MAKTABAH (PERPUSTAKAAN) ALEXANDERIA
___________________________________

maktabah ni adalah maktabah paling lama kat dunia..beso gile babang maktabah ni.. tak tau la status dia maktabah paling beso kat dunia ke cemane.. pendesign dia orang barat.. patutla nampak cam lawo2 sikit.. sebab arab mesir bab design2 engeneering ni terkebelakang sikit.. sebab tu msia tak anto student engeneering kat mesir ni.. walaupun mesir mendakwa bahawa negara mereka negara maju yang bawah satu tahap je daripada jepun dan amerika.. hahaha..

ni kapal angkasa bezita masa turun kat bumi daripada planet bezict.. mase ni dia cari goku tapi tak jumpe.. dia tesalah landing kat mesir.. jumpe ngan arab mesir terus dia tepikat n kawin kat sini.. bahagialah hidup mereka hingga ke akhir hayat.. hahahaha..

ni namanya jam matahari

ni namanya sundial.. bukan sundal.. kalo kome blajo falak kome tau le apekebendejadahnye menatang ini..

sekali tengok bumbung maktabah ni macam sistem solar pun ade..

geram btol aku tengok budak ni.. rasa nak picit2 je pipi donat dia sampai koyak.. hahaha..

ko tunjuk pe tu boan..

kalo bleh mandi dalam kolam ni dah lama aku terjun.. haha.. aku dah la tak sempat nak mandi 2 hari nih.. hahaha..

siyes aku rasa nak berenang kat kolam blakang ni.. walaupun air die takat buku lali je..

masa ni drebar tremco dah bengang2 plus bisin2 dah.. pasal bebudak ni duk lame bebenor begambo.. hehe..

ISTANA RAJA FARUQ, MONTAZA
_________________________

nilah lokasi terakhir kami sebelum berangkat pulang ke zaqaziq.. istana raja faruq.. di montaza

kawasan ni dah jadi kawasan pelancongan.. penuh mat2 salleh dan arab2 'soleh' begelimpangan menjemur diri bersotong2an disini.. yang kitorang plak nampak cam gharib je.. dengan berjubah dengan berkopiah pun jadi 'soleh' gi lepak sama kat sini.. huhu..

senyum aje bebudak ni walaupun memasing dah letih tahap atlet olimpik yang berlari tanpa henti sejauh 28 kilometer..

lagi ahli2 zaqziq di pantai istana raja faruq

ingat nak gi seberang sana nak lawat rumah api.. tapi tengok jam dah kul bape kang kene laser lagi plak ngan ajk.. cancel niat murni aku tu.. ngehehe..

last picture sebelum kaki melangkah pergi..

haih.. dah 2 hari beturut jaulah ni.. tido pun tak lena mane.. malam ni nak gerak gi mansurah plak.. ada 1 lagi jaulah yang menanti.. ust pett menggelarkan jaulah kitorang ni sebagai jaulah extreme.. 3 hari beturut beb.. bape banyak tempat round.. pinggang pun dah macam nak patah duk dalam tremco tu.. dahla seat aku paling tak bes sebab takde penyandor kepala.. sungguh melenguhkan tengkok dan pinggang.. apepun jaulah ni memang bes.. berbaloi dan puas hati.. walaupun penat.. heheh.. korang nak join? mehla datang mesir.. hihihi..


sekian dulu.. kita sambung ngan jaulah fayyum plak dalam entri yang akan datang.. senyum2 sokmoo~ ^_^

Currently have 6 Kata Komenan:

  1. jam mtahari? wahh
    amboiy rajennye berjalan.

    lelaki boleh la
    hikhik

    eh.
    ana terbang lepas raya.
    insyaallah :D

  2. memng betul la ustaz ni kaki jln, bukan kaki bangku..
    ade sket komenan tang gambr: klu g jaulah len kali lebihkn snap gambr tpt yg dilewati tu bleh? yg org2 tu dok sipi2 je ckuplah. sbb klu org yg xdpt p cam ana ni.. mesti la nak tgk gamb tpt2 tu jelas2.terang2..
    bnyk songeh plak ana ni.
    maafin ana ustz :P

  3. to tyha:
    heheh.. sabo2 ade lagi ni tempat yang blum masuk posting.. nak wat camne.. kelebihan laki mudah bemusapir.. rugi la tak gune kelebihan tu kan.. hihi..
    ahlan2~ to zagzig.. tapi tak sempat la jumpe ana.. ana dah pindah kaherah.. hehe..

    to muyassarah:
    kaki bangku ye jugak.. kaki jalan ye jugak.. kaki botol je bukan.. ngeh3..
    ape pulak nak snap lebeh kat gambar tempat.. memang tujuan utama nak snap gambo ana je.. tempat tak penting.. yang penting muke ana.. orang kan nak tengok ana yang ensem nih.. bukan nak tengok tempat.. ngahahah.. :P

  4. dop brani nak ketemu ustaz kot. hehe

    :) ye la lelaki ade kelebihan itu.

    :D

  5. ensem? hikhik. ustaz yang perasaaaaaannnnn

  6. hahaha.. tu ayat dengki la tuh.. hahaha.. :p


Leave a Reply

There was an error in this gadget