Ikutle Kalo Agak-agak Ngkome Ghajin Membacenye

Cakap Le Ape Ngkome Nak Cakap Asey Jangan Mencarut Udah Le


ShoutMix chat widget
Related Posts with Thumbnails

Tuesday, August 19, 2008

Jaulah Syibin El-Kom

Posted by The Pamiesz® | Tuesday, August 19, 2008 | Category: , |

salam all my frenn~
selepas berlalunya kurkom ataupun lebih dikenali sebagai kunyit [dalam bahse arab kurkum tu kunyit..] ana ngan ahli bait encik pett berbincang2 tentang apa yang hendak dilakukan hari itu.. actualy kitorang rasa agak frust kerana tak dapat join jaulah maqam yang dianjurkan oleh DPM yang akan berlangsung pada keesokan harinya.. DPM wat jaulah yang akan dimusyrifkan oleh ust Husni Ginting ke tonto damanhur dan alex besoknye.. tapi kitorang bedua daftar lambat so nama kitorang ditendang daripada list dek kerana penuhnya makhluk yang mahu menyertai jaulah tersebut.. atas kefrustan itu.. ana dan pett mengambil keputusan untuk membawa diri kemana2 untuk menenangkan hati yang lara.. lalu boan sahabat ana daripada syibin memberitahu pagi itu beliau mahu pulang ke syibin el-kom.. tanpa berbicara banyak ana dan pett yang kedua2nya belum lagi pernah sampai di syibin mengambil keputusan untuk membuat jaulah ke syibin.. mengikut en boan yang mahu pulang sehari.. malam balik la zagzig balik..

kitorang gerak daripada zagzig dalam pukul 10 pagi.. dengan menaiki tremco di mawaf tonto.. kami membayar 2geneh rubuk untuk sampai di mawaf benha sebelum menukar tremco ke syibin yang perlu dibayar pula segenih rubuk lagi menjadikan jumlah tambang untuk ke syibin daripada zagzig LE3.50.. tak jauh mane syibin ni.. kire takleh wat jamak la.. bila ditanya "syibin boleh wat jamak tak nih?" jawapan yang kami dapat "jamak boleh tapi bikasril jim..tu pun bagi mutazawwijin la.." hahahaa.. hampeh sungguh jawapan itu... terasa seakan2 mahu menyepak kepala lutut orang yang memberikan jawapan itu.. hahaha..

kami sampai di syibin tengahari.. sesampainya sahaja kami disambut oleh wan kelantan yang juga merupakan bdak kusza sama kitorang dulu.. rupe2nye umah tu semua budak kusza.. wan kelantan.. wan pahang.. zul ngan boan.. tapi yang ade wan kelantan je.. waktu sampai tu perut dah lapo gile.. ana pun ajak la boan keluar tunjuk kedai tokmiah dekat2 situ wat isi perut seblum makan tengahari wan siapkan..

setelah mengorder tokmiah ana pun berjalan menemani boan yang mahu ke supermarket menyoping bebarang umah barang sebarang dua.. sebelum sampai disitu beliau membawak ana gi makan eskrem yang pekat dan likat lagi berlemak krim yang beharge LE2.50.. puas hati la makan eskrem perasa sudani tu.. memang feel tambah2 pulak dimakan ketika tengah paneh2 terik tuh.. heheh.. setelah shopping beberapa kedai.. kami pun pulang semua kerumah dan mendapati makanan telahpun siap.. tapi tokmiah dah beli pulak.. bedalla dulu tokmiah tuh.. ana sorang je bedal dua.. bila time makan nasik.. dah rasa kenyang la plak.. tapi lauk nampak cam sedap.. ikan pun dah lama tak makan.. asik makan telo je umah ana.. hehe.. jadi makan jugak la sikit nasik tuh.. alhamdulillah.. pas makan tuh jadik kenyang melampau2 pulak la.. mula la mencari katil.. huhu.. lalu diteruskan la aktiviti petang tu dengan tido yang nyenyak..

pas asar boan pun membawa ana ngan pett berjalan2 disekitar syibin.. ana pun dah tak ingat nama2 tempat yg beliau sebut tu.. tapi duk tawaf situ2 jela.. pusing2 sungai tuh.. hehe.. tapi situ2 pun penat gak la bejalan kaki pepaneh tuh.. kat sane beliau ada tunjukkan tempat bebudak arab ngisap dadah.. jarum suntik betabor2 merata tepi jalan tuh.. tapi katenyeh arab mat gian sini tak kaco orang.. de wat hal sniri je.. pastu boan bawak lagi kitorang gi makan eksrem yang dimakan tengahari tadi.. tapi kali ni kat cawangan die yang lain plak.. rasa tetap sama.. nama pun cawangan kan.. heheh.. pastu beliau bawak kami ke pergi menziarahi maqam plak.. katenyeh yang paling dekat maqam Sidi Muhammad Khamis tu je.. ada lagi maqam lain tapi jauh la sikit.. so untuk 1st timer ni dia bawak situ jela dulu.. lepas menziarahi maqam Sidi Muhammad Khamis kitorang pun berjalan pulang ke rumah.. sebab kaki ana dah rasa sengal2 dah bejalan petang tuh.. tak tau ngape.. slalu jalan jejauh ok je.. aritu jadik ngengade plak kaki ni.. hehehe.. satu lagi yang dirasakan menarik di syibin ni.. kitorang dapat merasakan satu nikmat yang amat sangat pabila seorang budak arab yang dengan berani dan selambenye menghongga kan kitorang depan2 muka dengan nada suara yang amat kuat.. biasa dengar dpd jauh je.. kali ni depan2 batang idung dia bedal.. memang 'ramah' sungguh orang syibin nih.. ngeh3..

sampai kat umah petang tu umah boan dikunjungi oleh tetamu lagi.. 3 orang lagi budak kusza datang memenuhi umah beliau.. heh.. kusza ni kat memane je unite.. asobiah tol korang nih.. hahaha.. ust Azim.. senior kusza.. ust Zaidi.. senior ana sniri budak bahtera.. dia ni duk mansurah tapi pun datang mlawat syibin for the 1st timer gak.. dan sorang lg ust Aman.. satu batch tapi kos Aqsa.. datang melepak2 kat umah boan nih.. banyak la yang disembangkan petang tuh.. membawak ke malam.. sampai la pas isyak..

pas isyak tuh boan dengan segera mengajak ana dan pett pulang ke zagzig.. kerana nama beliau tersenarai dalam peserta yang mengikuti jaulah maqam bersama us Husni.. bile terkenang balik frast je rasa masa tu tak dapat ikut.. nyesal tak daftar nama awal2.. lalu kami pun pulangla ke zagzig pada malam itu..

masa dalam tremco dari syibin ke benha.. kitorang sempat berkenalan ngan bebudak arab yang amik kuliah handasah (engeneering) ngan tijarah (bisnes) yang blajo kat syibin.. ramah tol dorang nih.. bisin mulutnye tak renti becakap.. ana maleh nak layan sangat.. pett ngan boan la layan.. hehe.. beria2 dorang ajak gi minum skali ngan dorang.. tapi kitorang menolak sebab kang takde tremco kat benha alamatnye tido kat mawaf tu jela.. last2 skali sempat la betuko2 no telepon ngan bebudak arab nih.. katenyeh bile datang lagi syibin kontek la dorang.. tengokla kalau rajin.. ngeh3..

sampai kat mawaf benha ade musykilah plak.. tremco takde plak malam tu.. orang ramai gile yg nak balik zagzig.. lalu berlakulah kejadian rebut merebut.. kitorang tak larat la nak rebut2.. last tunggu jela sampai reda.. datang 1 tremco.. rebut3.. ilang suku.. pastu ilang sparuh.. pastu tinggal la 2 3 orang lagi ngan kitorang.. dekat2 kul 11.30 tu baru la dapat balik..sampai2 je kat umah tak cakap banyak dah.. cam biasa.. tido laa.. ngeh3.. apepun.. time kasih bebanyak la boan sebab membelanje makan ape yg patut dan membawak kitorang pusing2 syibin.. dan jugak kepada wan yg besusah payah masak untuk kitorang.. nanti aku datang lagi blehla masak lagi yee.. hihihihi.. dengan ini bertambah la 1 lagi muhafazah yang ana pernah lawati.. banyak lagi yang tak penah sampai nih.. damanhur.. dumyat.. alex.. desouq.. asyut.. aswan.. sharm el-sheikh.. hehehe.. tunggu la ade duit ade mase ade membe ade kelapangan insyaAllah ana akan sampai jugak..

buat masa ni permisi dulu ya pak! ada dua lagi jaulah menanti.. =)

GALERI JAULAH SYIBIN EL-KOM
__________________________

aku ngan boan begambo dipesisir cabang sungai nil.. [ntah sungai nil ke ntah longkang mane aku pun main tibai je.. ngahahaha..]

keliling sungai ni la kitorang tawaf pada petang itu.. yang menariknya kat sini ada bot tarik yang digunakan untuk menyeberang sungai tuh..

jenjalan saja lalalalala~ kot2 la ade awek2 arab syibin offer nak blanje aku makan eskrem ke.. tapi kutunggu2 takde jugak.. hmph..

minum air sabil setelah kehausan berjalan..

ni maqam Sidi Muhammad Khamis..

profil Sidi Muhammad Khamis..

Currently have 4 Kata Komenan:

  1. aku raser aweks memang ada, tapi nampok nkorang berdua.. terus menyorok..hahaha.. best arr jalan2.. teringin nak ke mesir.. apakan daya, pulus belom mencukupi..

  2. haha..mgkin gk la.. sbnrny dorg nyuruk tp dlm ms yg sm dorg ngintai aku celah2 tgkap.. well tgk ajnabi ensem cm aku ni mstla dorang truje.. ngahaha.. eleh xckup fulus kbndenye.. ko kt sna kje leh.. duit pn kate ckup dh wat mkn btaun2.. spend la skit wat mronggeng ke cni.. ko dtg cni leh aku smbut aku bwk ko pusg hbs msir ni.. hehe..

  3. asik g jaulah je ustad ni.. xkematu ke kaki sik jenjalan?? :P

  4. Bkn takat kematu.. dh jadi batu pn.. hehe.. tgh mau bjalan ronggengla abes2an.. pose ni leh tmpu amal ibdah je.. ;) ni pn ade 2 lg jaulah yg blm upload.. lg pnjg dn byk gmbo lak tuh.. tgu jelaaa.. ngehehe.. :D


Leave a Reply

There was an error in this gadget