Ikutle Kalo Agak-agak Ngkome Ghajin Membacenye

Cakap Le Ape Ngkome Nak Cakap Asey Jangan Mencarut Udah Le


ShoutMix chat widget
Related Posts with Thumbnails

Tuesday, October 7, 2008

Sorotan Sepanjang Ramadhan 1429H

Posted by The Pamiesz® | Tuesday, October 7, 2008 | Category: , |

salam aidilfitri buat semua..

dalam kita bergembira dihari raya kita tak lupa perpisahan yang baru je kita lalui dengan encik ramadhan.. adakah kita dah buat muhasabah madrasah ramadhan yang kita dah lalui? sama dengan ramadhan taun lepas? atau ada upgrade sket? moga2 Allah golongkan kita dalam golongan yang mendapat pengampunan.. dan kita minta dilindungi dari mendapat kecelakaan mereka yang telahpun melalui ramadhan tapi tidaklah ramadhan mereka itu melainkan hanya dengan lapar dan dahaga semata.. nauzubillahi min zalik..

lama tak jenguk blog..masuk2 tengok penuh shoutbox tu ngan ucapan2 raya jua salam2 ziarah dari kengkawan sume.. ana ucapkan jazakumullah khairan katira pada antum sume yang sudi melawat al-faqir ni dalam blog ni dan tak lupe pada yang meninggalkan jejak tapak kasut mereka kat shoutbox.. sampai ada yang begaduh pulak kat situ.. jangan gaduh2.. raya2 ni tak elok kita marah2 gaduh2.. kan ni masanya untuk kita saling bermaafan.. masa untuk kita saling bergumbira.. kenapa nak dicemarkan hari yang mulia bulan yang mulia ni dengan berselisih pendapat.. semua manusia melakukan kesalahan kan.. termasukla kita.. kita nampak kesalahan orang tapi terkadang kita lupa orang pun nampak kesalahan kita.. so kan ada lebih baiknya jika kita terlebih dahulu maafkan kesalahan orang dan meminta juga orang untuk memaafkan kesalahan kita.. itu lebih menenangkan hati bukan? ya sungguh memang benar tak semua yang kita buat mampu menyenangkan hati semua pihak.. bukan semua orang mampu terima cara kita.. tak semua orang faham apa yang kita cuba buat.. mungkin ada setengah pihak yang merasakan apa yang orang buat itu tak betul.. ini tak kene.. sana salah.. sini tak senang.. tapi mungkin juga daripada skop yang lain ada pihak yang tak nampak itu sebagai satu kesalahan.. jadi nak tentukan salah ke betul? timbanglah dengan neraca kebenaran yang haq bukan sekadar mengikut hawa nafsu.. jadi dikesempatan yang mulia ini ana al-faqir ilallah menyusun jari memohon kemaafan dari semua kengkawan sanak saudara pengunjung blog samada yang mengenali secara hakiki siapakah ana dan tak tinggal juga yang hanya mengenali ana secara majazi mahupun tak kenal ana langsung.. sesungguhnya ana manusia yang lemah dan sememangnya takkan lari dari melakukan kesilapan.. terima kasih atas jasa mereka2 yang suka menegur ana untuk menyedarkan ana atas mana2 kesilapan yang ana lakukan.. jika tiada orang yang mahu menegur.. maka akan tinggallah syaitan yang menjadi penegur utama melambung2kan diri kita untuk megah menjadi manusia yang tak pernah melakukan kesalahan didunia.. mengajak kita menjadi kufur dan menemani mereka di neraka jahannam.. nauzubillahi min zalik..

teringat satu takrifan tentang siapa yang dikatakan kawan yang sejati.. kawan sejati adalah kawan yang puji belakang2 dan tegur depan2.. memang payah nak cari kawan yang macam ni.. tapi seelok2nya kan lagi bagus kalau sebelum kita tegur kawan2 kita depan orang lain kita tanya dulu kenapa kawan kita tu buat salah.. dia sedar ke tak yang dia buat tu salah.. kalau dia tak sedar pun yang dia tengah buat salah.. rasanya tak adil kalau kita terus hukum dia atas kesalahan yang dia sendiri tak sedari.. ataupun mungkin setelah kita tanya kita dapati kita sendiri yang tersalah kerana terlalu cepat menghukum.. ada kemungkinannya kan..

apepun.. lupakanlah sengketa lama.. marilah kita bergumbira di hari raya yang mulia nih.. kali ni ana uploadkan beberapa gambar sorotan aktiviti sepanjang ramadhan 1429H yang lalu..

GALERI SOROTAN SEPANJANG RAMADHAN 1429H
_______________________________________

IFTAR [BERBUKA PUASE]

bleh kate hampir hari2 jugakla aku bersesak2 kat masjid ibadurrahman hayyu sabiek untuk mengambik tabaruk makanan cook door berupa pakej nasi goreng bersama firakh baniah, kuftah dan kentang serta air juz epal atau koktel dan roti.. buleh plak aku tak jemu makan mende tuh hari2.. yela kan.. pree.. kalau kene bayo 2x makan jemu dah kot.. hehehe..

memula nak dapat makanan tu kene besesak2 kat luar masjid begaduh ngan arab2 yang sebuk jugak nak mintak bahagian dorang yang sememangnye takde untuk tabaruk tuh.. [makanan free ni sume untuk wafidin je.. orang bukan mesir..] tapi dihujung2 ramadhan akhirnya pihak masjid mengatur strategi supaya ambik duduk beratur kat dalam masjid.. baru la sistematik sikit dan tak berebut2 macam kat luar dulu.. kalau tak rasanye ade yang mati kot semata2 nak dapatkan makanan bebuka free..

ni nasik goreng sotong berharge LE6 yang aku makan bersama jalek diwaktu berbuka terakhir bersama beliau malam sebelum beliau memberangkatkan diri beliau untuk pulang ke malaysia..

ni plak nasik goreng udang berharga LE4 yang juga aku makan bersama jalek pada malam itu.. feeling nasik nih.. kalau time2 sangap udang tu blehla gi bli.. nak gi bli udang kat paso masak sniri mahe sangat.. tapi takleh makan slalu sangat mende nih.. kalau slalu sangat aku kene slalu bersedia la untuk menggaru idung aku sepanjang malam.. gatey beb... gatey..

TERAWIH KAT MASJID TANTAWI

ni la jalan yang aku lalu tetiap kali gi smayang kat terawih kat masjid tantawi.. sunyi je jalan nih.. dari umah aku bejalan kaki dalam 5-10minit..

biasa dekat2 isyak aku gerak la kuar dari umah ataupun pas dengar azan isyak.. lepas terawih 8 kat masjid tantawi biasa aku terus amik tremco ke asyir ke umah terengganu untuk dengar pengajian Syeikh Nuruddin plak.. gitulah rutin aku sehari-hari..

TAFAQUH BERSAMA SYEIKH NURUDDIN

kalau datang lambat nasibla.. camni jela yang korang dapat tengok.. sayup2 je muka syeikh dari belakang nih.. tapi suara clear la.. cume berkatnye kurang la tak duk dekat ngan syeikh..

ni mase perasmian penutup majlis tafaquh.. dirasmikan oleh pengarah JPMK [jabatan penuntut malaysia kaherah] Prof Jamil Hashim.. orang perak beliau nih..

rata2 komen daripada para pelajar takde satu pun yang mengatakan pengajian syeikh Nur patut dihentikan dan sememangnya patut diteruskan lagi untuk masa2 akan datang.. harap2nye syeikh sudi datang lagi nanti untuk memberikan ilmu beliau pada kami yang sangat dahagakannya..

MAJLIS ILMU BERSAMA SYEIKH USAMAH SAID AL-AZHARI

mengambil tempat di dataran hayyu asyir.. syeikh Usamah telah sudi meluangkan masa bersama tullab maliziyin untuk membincangkan tentang manhaj Al-Azhar.. antara pengisian yang banyak disentuh malam tu adalah tentang manhaj talaqqi bilqabul.. yang merupakan manhaj utama Al-Azhar dalam melahirkan ulama terkemuka.. dan banyak lagi ilmu yang telah disampaikan oleh fadhilatussyeikh pada malam itu yang dapat diambil manfaat yang sangat besar oleh para azhariyun..

TALAQQI BERSAMA SYEIKH ABDUNNABI

ni gambar kat mahattah metro st. theresa.. mahattah metro yang paling hampir dengan rumah syeikhi syeikh Abdunnabi.. dalam bulan pose ni aku duk ngulang ke sini jela banyak dengan harapan ingat bulan pose ni dapat la nak abiskan khatam Quran dengan syeikh.. tengok2 tak sempat jugak.. tesangkut kat juz 29.. syeikh pun nak balik kampung.. aku pun nak balik zagzig.. bile ntah nak sambung ni aku pun tatau.. duk beraye je sane sini ni.. huhu..

AMBIK ZAKAT KAT ZAGZIG

ni jalan kat qaumiah.. sape budak zagzig memang tau la qaumiah ni memang terkenal dengan nama 'syari3 syaiton' yang sememangnye tak penah sunyi daripada makhluk2 yang merbahaya untuk keselamatan iman.. tapi bulan ramadhan ni aku balik zagzig terasa ta3jub plak sikit sebab jalan ni kosong bosong.. pas terawih dalam kul 10 malam tu baru la meriah balik.. kalo tak.. siap bleh baring tengah jalan gi.. ngeh3..

sepanjang bulan pose ni 3x aku balik zagzig untuk amik zakat.. sume skali rezeki yang aku dapat bernilai LE220 genih.. alhamdulillah.. ni gambo masa amik kat masjid seramik kat qaumiah.. rasanye ade dekat 300 orang wafidin la jugak yang amik masa tuh.. penuh masjid tuh.. budak malaysia.. thailand.. indonesia.. filipin.. banyak lagi lah..

lama jugak menunggu masa tuh..daripada seawal pukul 830pagi sampai dekat kul 11tengahari baru dapat zakatnye.. ade yang dah tetido2 tebongkang dah dalam masjid tu..

PEPERIKSAAN TASFIAH 2 MADAH

final revision sebelum masuk dewan peksa paper naqdu adabi.. semalam baru aku ke kuliah untuk tanye natijah tasfiah.. doktor kate tak tubik2 lagi.. bile la gamaknye nak tubik.. semoga dengan keberkatan periksa di bulan ramadhan ni Allah mempermudahkanku dalam segala urusanku.. ameen ya Rabb..

HANTAR ORANG BALIK MALAYSIA

malam tu kitorang anto tokwan, KL ngan ust Fuad ke airport sebab dorang nak balik malaysia.. dari kanan: os, ust Fuad, ust Husni, ust Asyraf (tokwan), sham ngan aku..

tokwan.. pasni takde dah musyrif tersohor kat mesir ni.. sobsob.. balik nanti dah jadik pensyarah kat kolej kejururawatan jangan lupe kat kitorang ni eh.. hehe..

pett sibuk berpesan itu ini pada encik nazreen (KL) sedangkan KL sibuk pula memandang kamera disana sini yang mengcapture gambarnya..

perpisahan terakhir ahli bait andalusia umah surat kafr el-zend.. jalek (tengah) dah balik malaysia.. aku dah pindah kaherah.. tinggalla pett sorang2 kat bait andalusia menanti 2 orang budak medic yang bakal menggantikan tempat aku dan jalek disitu.. banyak kenangan kami bertiga dalam umah yang serba sederhana tuh.. sobsob.. apepun kini masing2 ada perjuangan masing2.. bersama2lah kita meneruskan perjuangan itu tanpa ada sikit pun rasa jemu dan ingatlah sentiasa akan kenangan kita bersama selama ini.. sobsob.. [sedeh gile ayat..huhu]

masa anto jalek kebetulan plak ust Rasul BP PMRAM pun balik malam tuh.. so sambil nyembang2 tangkapla gambo skeping dua wat kenang2an.. hehe.. dengo2nye ust Rasul balik ni nak kawen.. dah tetap tarikh nanti jangan lupe kabo tau.. mane la tau kot tetibe rasa nak balik datang kenduri.. ngeh3..

NAIK KERETAPI BALIK ZAGZIG

ni namenye mahattah qitar ramses (stesen ketapi ramses)

first time nek ketapi ekspress berekon kat mesir nih.. penin kepale nak mencari gerabak mana aku nak naik.. jenuh tanye sane sini.. dahla tempat duduk pun ade orang duduk.. ketapi plak kalau kat blakang2 tu bau hancing punye la pekat.. nasib bek tempat duduk aku masa tuh kat depan.. saje nak merase nek ketapi.. ngeh3.. tak rasa apa pun sebab aku tido je sepanjang jalan.. tau2 dah sampai.. huhu..

JENJALAN CARI BERUS GIGI

punye la jauh aku ngan pett cari berus gigi sampai ke city stars.. haha.. [city stars ni kalau kat malaysia standard cam mid valley tu la..] last2 tengah jalan2 tu tejumpe satu keajaiban.. tetibe kat dalam tu aku tejumpe plak ahwah ali juey kat sini.. rare item nih.. jarang ade juey barang suni3a min malizia kat mesir nih.. tetibe ade plak 1rak juey tongkat ali.. aku ngan pett pun wat2 batak la kejap tangkap gambo kat situ.. pelik arab2 ni nengok.. ngan kopi pun nak tangkap gambo.. ngahahaha.. angkat terus 2pek bawak balik wat minum2 balik terawih..

JADIK MUSYRIF GI HSBC ABBAS AKKAD

sian ke kawan aku sorang nih kadnye kene telan ngan mesin atm.. bile mintak kat encik bank tuh dia kata ada musykilah sebab takde tauqi3 (sain) kat belakang kad so dia tanak bagi dan nak lupuskan kad tuh.. dahla duit zakat baru masuk 5riban.. kad kene telan plak memang sadis.. last2 dia mintak tolong aku setelkan ngan orang bank tu.. sembang pnyer sembang last2 dia tanak bagi jugak.. sori le cik pikah.. aku dah cube sedaya upaya.. tapi tak dapat meyakinkan minah bank tu.. takpele.. ko pun dahnak balik melesia dah kan.. hehe..

TIDO KAT UMAH PERAK NGAN ENCIK KUCEN

umah aku agak paneh so aku rajinla gak merempat kat umah perak tumpang tido.. selama ni aku takde la minat sangat ngan binatang bernama kucen nih.. aku alergik bulu2 dia.. gatey2 idung aku.. tapi bulan2 pose ni rajin plak aku tido ngan kucen kat umah perak tuh.. elok je aku wat dia jadik bantal peluk.. dia pun relek je landing kat aku pastu tido.. kucin ni suke main geget2.. kadang2 tetibe je dia geget telinge aku.. pett suke la main ngan natang nih.. abes tangan dia becalor balor sebab dia biorkan kucen tu geget sampai puas..

SUASANA KAT MASJID SAIDINA HUSSEIN

begelimpangan manusia tido kat masjid nih masa siang hari bulan pose ritu.. menunggu time bebuka.. tapi aku idak le join begelimpang skali kat situ..

Currently have 0 Kata Komenan:


Leave a Reply