Ikutle Kalo Agak-agak Ngkome Ghajin Membacenye

Cakap Le Ape Ngkome Nak Cakap Asey Jangan Mencarut Udah Le


ShoutMix chat widget
Related Posts with Thumbnails

Tuesday, October 7, 2008

Solat Aidilfitri Yang Meriah

Posted by The Pamiesz® | Tuesday, October 7, 2008 | Category: |

selamat hari raye sume..

macam yang ana cakap aritu kan.. cadangnye taun ni nak beraya kat mansurah.. tapi duk kelam kelibut sana sini tak dan nak musapir ke sana lastnye kat zagzig jugak ana beraye.. tak kesahlaa.. raya la mana2 pun takde beze pun.. yang penting kita gumbira.. banyak bertakbir.. ziarah kawan2 sanak saudara.. berkenal2an.. rapatkan ukhwah.. baru la hari raya kita bermakna kan.. hehe.. kali ni ana nak upload pulak sikit gambo2 masa semayang raya di istad mustashfa gamiah yang berdekatan ngan umah ana di zagzig.. layankanlah galeri aidilfitri kat bawah nih.. semenjak dua menjak ni dah malas nak menaip.. dah kejenye asik bejalan je.. kompiter kat kaherah.. so layan gambo jela bebanyak eh.. ni pun taip duk menumpang kat laptop orang je nih.. tebantut sikit la keje blog membelog.. ngehehe.. kene bli pda sbijik gak kot senang nak wat entri kat mane2.. ada sape2 nak suport pda as my hadiah raye? kalau ada bleh hubungi saya ditalian blablabla...

GALERI SOLAT AIDILFITRI
_____________________

berjalan kaki dari umah di kafr-el zend ke stad untuk bersembahyang raya sambil bertakbir raya dipagi raya takde pulak ternampak hantu raya

bedua bersama2 berjalan ngan ostat pett 'bekas' ahli bait yang sebenarnya masih lagi ahli bait yang statusnya tak jelas samada masih dikira ahli bait atau bukan ahli bait

huh.. lautan manusia depan aku yang nak masuk kat stad yang bengong gi bukak pintu kecik je nak bagi bejuta orang masuk.. sampai ada yang manjat pago asyan nak jalan pintas.. laki pempuan sama je.. budak2 orang mude orang tue pun tak tinggal ikut sama jadi beruk panjat pago.. yang berjubah pun tak ketinggalan jadi orang utan.. abis teselak2 sampai nampak crocodile dalam jubah tuh.. [nasib baik ade crocodile.. kalau takde? mau pengsan selaut manusia tuh tengok freeshow.. haha..] kalau dah bongok tu memang bongok jugak.. bukan dikire dah aurat ke hape ke.. tak pegi haji lagi pun aku dah rasa dah camne orang sesak2 wat haji.. tapi senang gak.. tak payah bejalan.. orang depan tolak aku dari depan.. orang blakang tolak aku dari blakang.. orang tepi himpit aku dari kanan kiri.. aku? terapung2 je dihimpit bagai nasi himpit..

daripada stat aku berimpit2 sampaila aku sampai dekat2 ngan pintu yang sangat 'besar dan luas' itu.. aku terperasan ada sorang budak ni panjat dan duduk atas pago wat gaya best kunon2 dia tu raja rimba.. daripada mula berimpit sampaila aku masuk stad aku ngan pett duk gelakkan raja rimba tuh.. lama gak dia betapa kat atas pago tu memerhatikan rakyat2 dia yang berebut2 nakkan jawatan raja rimba tuh kunon2nye.. haha.. orang lain dah panjat turun panjat turun.. dia sorang je stay sambil wat muke bangge.. bukan aku ngan pett je yang batak tangkap gambo kelakukan raja rimba tu.. arab2 pun sama duk keluarkan henset masing2 dan tak melepaskan peluang untuk mengcapture the nice moment of life ni.. hahaha..

aku dan pett dicelahan asakan manusia.. hadaf kami semua sama.. untuk melepasi pintu keramat itu!

manusia yang menanti giliran berimpit dibelakang aku untuk masuk ke dalam pintu yang sangat comel itu.. tak ramai mane tu ye dak? sikit je kan? korang nampak ade 2 3 orang je tu kan? hahaha..

akhirnya turun pun raja rimba.. blagak terer nak menyelesaikan masalah munyet2 yang berkelahi di bawah sana.. ngahahahaha..

suasana manusia pasca solat.. actualy dekat pintu masuk tadi je lebih stengah jam baru aku dapat masuk.. hampes.. masuk2 je khatib dah khutbah.. miss smayang raya bejemaah.. wat solo2 jela.. tu pun tengah smayang tu ada pulak sekor monyet ni gi bdiri depan aku dan wat aksi bangang.. aku tengah sembah Allah.. monyet nih gi sembah aku.. nihau2.. katenye sambil tunduk2 wat gaya macam cina tengah pegang colok dan sembah topekong.. nak aje rasanya aku batalkan smayang dan lepuk kepala budak ni kejap ngan speaker stadium ni..

bersama ust zul.. bleh kate orang lama jgakla kat zagzig nih..

aktiviti biase pas habis solat dan khutbah.. menangkap gambo2 kenangan sambil2 beramah2 mesra ngan orang kampung..

aktiviti tak biasa pas habis solat dan khutbah.. karnival sure heboh.. pelik2 jela arab ni.. ape ntah dibuatnye konsert ke hape tah.. merapu2 je..

al-faqir ilallah muhammad fahmi ibn mohamed amin al banjari al azhari selepas melakukan solat eidilfitr di zagzig..

macamni la kalau jadi artis glemer.. kene serbu ngan 'pemenat2'.. sungguh memenatkan.. tak larat aku nak melayan bebudak arab ni merapu.. kalau ada 3000 soalan, 7000 soalan dorang keluarkan suh aku jawap time tu jugak.. tindakan aku lepas tu? lari laaaaa ape lagiii..

ahli zagzig yang sempat ku jumpe bersalam2an kat stad tuh.. ada sebagian yang dah balik..

ahli kalghari yang sentiasa bersama susah dan senang..

berjalan pulang..

singgah sebentar di kedai asob mengilangkan dahage dengan secawan tamar hind..

Currently have 2 Kata Komenan:

  1. memang meriah ya sembahyang raya di sana :)

  2. Memang sungguh meriah! :)


Leave a Reply

There was an error in this gadget