Ikutle Kalo Agak-agak Ngkome Ghajin Membacenye

Cakap Le Ape Ngkome Nak Cakap Asey Jangan Mencarut Udah Le


ShoutMix chat widget
Related Posts with Thumbnails

Wednesday, November 19, 2008

Sape Nak Lajo Tuko Templat Angkat Kaki

Posted by The Pamiesz® | Wednesday, November 19, 2008 | Category: |

salam to all da bloggers..

banyak ngguh permintaan daripada kengkawan untuk ana mengajo.. begitu banyak jugaklah pertanyaan yang tak henti kunjung tiba pada ana samada melalui kaedah lisan samada ikut telepon atau bejumpe sniri.. melalui emel.. mlalui ym.. mlalui prenster.. kat iluvislam.. kat situ kat sini kat sinun kat sinai.. kat memane jela yang dan..

bermacam jenis pertanyaan dan permintaan yang telah dikemukakan.. ade yang mintak ana ngajo bahse arab.. ade yang tanye pasal nahu.. ade yang mintak ana ngajo balaghah.. ade yang tanye maksud kalimah.. ade yang mintak ajo memacam pasal hardware dan software.. mana nak cari crack.. camne nak ngedit gambo gune potosop.. ade plak yang mintak ajo pasal blog.. camne nak wat blog.. camne nak tuko templat.. camne nak baca kod html.. kod css.. camne nak edit templat guna dreamweaver.. camne nak kasik cantik blog.. camne nak buh smileys.. camne nak tuko shoutbox.. camne nak tambah widget.. camne nak itu camne nak ini.. ade jugak yang mintak ana ngajo masak.. tanye resepi mi kari.. nasik ayam.. daging black pepper.. ade pulak yang mintak jadik tourist guide.. tunjukkan jalan kat kaherah.. tanye macamane nak balik zagzig ikut mawaf asyir daripada arma.. camne nak gi syoubra.. camne nak gi UK.. ade jugak yang mintak ajo cemane nak wat urusan ngan syuun.. camne nak bayo rusum.. kat mane nak beli kitab.. ade jugak yang tanye cemane nak setelkan masalah singki tersumbat.. mangkuk jamban pecah.. camne nak wat rak buku.. ade pulak yang tanya kat mana tempat paling strategik untuk bukak restoran nak meniage agar sehari jumlah pelanggan bleh mencecah 50 orang keatas.. tak ketinggalan ada jugak yang tanya tentang hukum hakam kes itu kes ini haram halal boleh tak boleh sah tak sah.. macam2 ada.. kadang2 terasa jugak nak mintak gaji kat kerajaan sebab dapat jawatan pree sebagai kaunter pertanyaan.. kehkehkeh..

hakikatnya ana bukanle orang yang paling arif untuk menjawap segala pertanyaan dan menunaikan segala permintaan korang smua tu.. ada jugak benda yang ana tak tau.. tapi ana cuba la jugak sedaya upaya untuk kongsi apa yang ana tau.. moga2 segala ilmu yang ana kongsikan dengan kengkawan semua ni digunakan kejalan yang betul la.. korang mengamalkan perkara baik yang ana kongsi.. sekurang2nya ana dapat la jugak saham pahala sebab menunjukkan korang kearah kebaikan tu.. tak kire la ilmu bidang apa skalipun.. ilmu kemahiran hidup.. ilmu masakan.. ilmu lughah.. ilmu multimedia.. ilmu psikology.. ilmu merepek.. [merepek zaman skarang pun kene ada ilmu beb..kene ada skill.. kalu tak repekan tu akan menjadi seperti kerepek yang rapuh..ngeh3..] gunakanlah segala ilmu yang kita ada demi mencapai redha Allah dan memajukan dan mengembangkan Islam yang tercinta..

untuk menyampaikan sesuatu ilmu itu semuanya itu melibatkan ilmu dan pengalaman yang merupakan 2 syarat utama yang perlu ada.. jika takde ilmu tentang sesuatu takkan orang yang jahil tentang bende itu mampu untuk menyampaikan dengan tepat dan betul.. [kalau betul kebetulan tu tak kire la kan..] ini amanah ilmu.. kalo sekadar bertanya tentang camne nak masak mi kari.. bleh konsider takpe lagi la kalau turunkan sanad tak betul.. abes2 pun masak mi kari jadi bubur bandung.. sedap tak sedap blehla jugak masuk perut.. kalau abes2 tak lalu pun masuk jugak dalam perut.. perut tong sampah.. hehe.. tapi kalau bab2 macam hukum hakam tu.. jangan wat memain la.. pegang sungguh2 ngan amanah ilmu.. kalau tak tau cakap jele tak tau.. nak malu hapenye.. jangan nak wat kepalatau.. sebab kalau kita pakai kepalatau satgi kalau orang yang bertanya tu berpegang sungguh2 dengan kata2 kita yang kita sniri pun tak pasti dan main ikut dan je jawap.. takut2 jatuhnya fatwa kita tu pada menghalalkan yang haram dan mengharamkan yang halal.. elok pulak orang berpegang pulak ngan kata2 kita tu.. rosak abis.. rosak.. sebab? hanya disebabkan oleh kita yang tak amanah pada ilmu.. nauzubillahi min zalik..

muqaddimah pun lari topik jauh sket.. ngeh3.. yang iyenye arini ana nak ngajo wat blog je.. jauh plak terkona.. cadang nak gi brunei je.. terikut jalan rusia plak.. haha.. bagi sape2 yang pernah mintak ana ajo tentang blog ni.. ha ni la masenyenye.. [adapun permintaan untuk ajo yang lain2 tu kendian la ek.. slow2 la.. tangan aku ni pun ade 2 je..kalau leh wat kage bunshin no jutsu tu rasa best jugak wat klon 1000orang pastu stiap orang taip 1 posting..pastu wat lagi klon 1000 lagi stiap sorang gi anto training setiap macam cabang ilmu.. seketul gi masjid azhar.. seketul gi mudhayafah.. seketul masuk kuliah.. seketul talaqqi Quran ngan qiraat.. seketul lagi gi blajo masak ngan bambino.. seketul lagi gi blajo medic ngan dr asada ryuutarou ataupun dr house ke.. seketul lagi gi blajo multimedia it.. seketul lagi blajo business management.. blajo itu.. blajo ini.. blablablapumpangpumpang.. huh.. mesti terer giler kan pastu.. wahahahaha..]

ana pun dalam bidang belog membelog ni idak le pandai mana.. cuma suka memandai2 jadi lelama jadik jugakla pandai.. jadi ana cuba jugaklah luangkan sikit masa menulih jugak tutorial blog ni untuk kengkawan yang nak tau.. agar kengkawan sume pun bleh cuba memandai2 macam ana untuk jadik pandai.. adapun yang tanak tau takpayah bace pun takpe le.. tapi kalau nak bace pun idak le larangan tu sampai jatuh hukum haram.. hehe.. jadi untuk tidak membuang mase lagi ana menyerahkan majlis ni kepada moderator kita yang tak asing lagi dibumi mesir ni.. cekgu pamie~~~ tepok3.. pappapppapapap~ [yeeaaahh~ tepok pale diee~ tepok pale dieee~]

yeeeaaa~ bertemu lagi kita dalam rancangaaaannnn? GObloggggg~ majulah blog untuk negaraa~ assalamualaikum semua penonton2 hadirin hadirat distudio mahupun dirumah mahupun yang sedang mengikuti pengajian kita secara online di dabeliu3x dot cekgupamie dot dot dot.. jika anda mahu menyumbang mahram.. eh..haram tu.. menyumbang sumbangan untuk tajaan server kami bolehlah berbuat demikian dengan memasukkan duit kedalam guni yang kami dah sediakan didepan pejabat pos lama teluk intan.. yang penting.. jangan curii.. jangan larii..

okeeyyy~ tanpa perlu kita membuang mase dengan celoteh kosong ini cekgu nak mengulang kembali sedikit pelajaran kite pada masa yang dolu kale tu.. dalam kuliah kita yang lalu cekgu dah terangkan cara2 daripade mule tentang cara2 nak wat blog.. murid2 sume masih ingatkah lagi akan kenangan kita bersama bercengkerang dibawah cengkerang siput dan labi-labi? oohh tidakk.. tidak sekali-kali cekgu menyangka bahawa mured2 sume tak buat pun homework yang cekgu ajo dulu.. cekgu nak merajukla camni.. pujuk cepat! pujukk!!~~

sebagai rujukan tentang pelajaran yang lalu sila TEKAN SINI

skang ni cekgu consider korang sume dah paham ape yang cekgu ajo dulu walaupun hakikatnye cekgu sniri pun tak paham ape yang cekgu ajo aritu.. ngahahhaa.. jadi skang ni cekgu rasa memasing dah pun ade blog memasing yang masih lagi kosong mahupun telah berisi dengan isi yang bagaikan isi dengan kuku..

dalam episod siaran tertunda kita pada hari ni.. cekgu akan menerangkan pada mured2 sume tentang cara untuk menuko templat blog.. pertama2nya yang kite perlu2 sangatla tau.. templat tu menatang kejadah hape? adakah beliau mempunyai pertalian darah dengan plat kenderaan yang berdaftar ngan JPJ? ataupun beliau ada bau2 bacang ngan platipus? atau mungkin beliau ni seorang yang mengidap penyakit kekurangan platlet? ataupun sbenarnya beliau ni adalah seperti yang diwar2kan oleh wartawan semenjak dua menjak ni iaitu seketul alien yang datang dari platun 8 divisyen 13 askar wataniah planet pluto? semua sangkaan korang tu ternyata meleset sama skali..

untuk pengetahuan umum templat ni ada 2 jenis.. jenis yang pertama dipanggil classic template.. adapun jenis yang kedua dipanggil modern template ataupun lebih dikenali dengan nama XML blogger template.. "cekguuuuu~~ ape beze classic ngan xml tuu?" hoooiii.. ni yang aku nak marah nih.. meluap2 rasa volcano dalam tekak aku ni.. skarang ni cekgu blum bukak soklan lagi kan? yang menyampuk tanye soklan tu apekehal? tak tau adab ngan cekgu ke haaa? dulu dah bape kali dah ada buat pengajian kitab ta3lim mut3allim tariq ta3allum.. mane korang pegi? "err..kami tido kat hostel cekgu..almaklumla.. musim sejuk.. sedap berasmara ngan cik sara dan cik leha.." hoooiiii! kalam lucah! nyah kamu dari sini! "err..bukan lucah la cekgu..cik sara tu saratoga**..selimut cekgu yang tebal tu la..cik leha tu plak cik lihaf** la..selimut cekgu jugak..kan musim2 sejuk ni ramai yang jadi baby bebedung dalam slimut je.." memanglah.. ramai yang jadi baby tak kurang jugak ramai yang jadi babi.. saje2 tido buat2 tak sedarkan diri bekelubung dalam selimut sampai tinggal smayang direct 5 waktu sehari smalam.. ok lupakanlah sengketa antara kita.. selamat hari raya.. jadi skarang saya bukak seluar.. eh.. bukan.. bukak soalan pada korang sume..

** saratoga adalah salah satu jenama selimut tebal musim sejuk
** lihaf pula adalah selimut dalam bahasa arab

Q1: apa beza antara templat classic dan xml?
A1: bezanya adalah dari segi ejaan.. wahahaha.. takdela gurau je janganla pelangkung telinga saya dengan kayu besbol.. templat classic menggunakan kod html sepenuhnya untuk sebarang perubahan design yang mahu dilakukan.. dalam kata lain.. korang kene tau la camne nak baca kod html kalau nak pakai templat jenis ni.. ataupun kalau korang jahil koding.. korang bleh jugak gunakan software bantuan sebagai pemudah cara untuk mendesign templat tanpa perlu skill pandai baca kod seperti contoh Adobe Dreamweaver CS3 dan laen2.. adapun templat xml pulak sebijik macam templat asal blogger yang korang tengah pakai skarang ni.. ada layout dan interface yang mudah untuk mengedit kandungan blog dan mendesignnya termasuk menambah widget2 kat tepi kiri kanan depan blakang ateh bawah dalam luo blog ngkorang tuh.. paham ke tak ni? kalo tak paham jugak memang la korang punye medula oblongata tak berapa nak center..

Q2: mana yang lebih senang antara classic dan xml?
A2: senang lagi hati cekgu.. wakakakaka.. senang lagi xml sebab semua dah disediakan.. cuma daripada segi mungkin classic lebih kepada web designer yang nak design sniri templat.. yang pandai tu blehla.. yang tak pandai dalam bab ni kalau nak memandai2 pun buleh je.. tapi kalau blog korang dah tak jadi rupe macam blog jangan salahkan cekgu la ye.. cekgu tak layan kalau korang nak saman cekgu dengan alasan tu.. nasib ahh~~

Q3: jadi skang ni cekgu nak ajo kitorang tuko templat classic ke xml?
A3: cekgu nak ajo camne nak nak bagi korang tak kurang hajo.. buleh? hahaha.. memandangkan xml lebih mudah dan design2nye pun banyak terdapat dipasaran.. maka cekgu akan pilih design xml untuk dijadikan bahan ujikaji kita pada hari ini.. harap setia menanti hingga ke ujung rancangan.. kita beri laluan seketika pada iklan ubat gigi cap jongang..


kembali kita dalam rancaaangaaann~~? GoBlogggg hangg~ bedasarkan gambo diatas.. setelah melalui proses pembentukan blog dalam pembelajaran kita yang lalu.. kita akan mendapati blog yang kita cipta aritu masih lagi sebegitu rupanya.. kosong.. takde artikel.. dan design terlalu simple.. jadi kita akan terus melalui proses2 ni untuk mendapatkan satu hasil yang lumayan ye..

PROSES 1
pilih templat ikut taste memasing


terdapat beberapa laman web yang menyediakan beratus pilihan templat untuk kita pilih menghiasi blog kita.. kat sini cekgu statekan satu jela.. banyak lagi tapi cekgu rasa blog ni pilih templat2 yang terbaik dan templat2 kat dalam dia pun design bleh tahan lelawo.. rambang bulu idung jugak la nak memilihnye kang..

sila bukak http://btemplates.com

dalam tu ade la kategori dia memacam la ade yang 1 column.. 2 column.. 3.. 4 pun ade jugak.. ha..ikut ngkorang la nak yang mana 1 pun.. langkah seterusnya.. pilih salah satu daripada templat yang berkenan di hati pankreas dan jantung.. sebagai contoh yang cekgu akan bawak.. cekgu telahpun memilih templat yang bernama "blogger green".. ijau jugak tuh.. nak wat camne.. tu yang bekenan.. hihi..


setelah memilih templat yang bekenan.. tekanla download untuk mendonlod file templat yang kebiasaannye file .zip atau .rar yang mengandungi didalamnya kandungan 9 bulan 10 hari yang menunggu masa je nak meletop beranak bile2.. hahaha.. biasa dalam file yang dah dicompress tu ada 2 file.. 1 file berformat .xml dan satu lagi bese la.. readme.. extract kan kedua2nya.. kalau rajin ngkorang baca la readme tu.. kalau telebih rajin.. buatkan skali syarah dan hasyiah beserta tahqiq kepada nota yang terdapat dalam file readme tuh.. ngeh3..

gini la design simple kome seblum di touch up pape..

PROSES 2
mengetahui fungsi dashboard


setelah ngkome sign in ngkome punye akaun kat SINI.. korang sume akan didirectkan kepada page yang dinamakan dashboard.. bukan dashboard kete tu.. ish.. main2 plak ye? jangan sampai cekgu hilang sabar hingga menyebabkan tapak kaki cekgu naik sampai kat atas kipas syiling tu.. jaga2 sket ok..

Create a Blog - untuk wat 1 lagi akaun blog dengan address yang lain tapi under akaun yang sama
Help - mintak tolong ngan polis atau ambulan

NEW POST - untuk wat posting baru
Edit Posts - untuk edit balik korang pnyer post2 lama
Settings - nak setting2 umum untuk korang pnyer blog
Layout - untuk setting tambah buang widget tuko header view html kod dan len2
View Blog - masuk page blog korang ler

untuk urusan menukor templat kita kali ni korang tekan le Layout tu.. maka akan keluo la page cenggini..


PROSES 3
page layout

ni le main page untuk korang add atau remove korang pnyer widget dan aksesori blog..senang je nak edit pape kat page ni korang tekan je edit tu.. kalau nak tambah aksesori tekan la add a gadget tu.. untuk tambah aksesori ni kita akan bincang kendian.. kita nak tuko templat dulu k.. so tekan la kat bahagian edit HTML kat ateh tuh.. anda akan mendapati page ni plak akan tesembul kuor..


PROSES 4
edit HTML

kat sini la korang edit segala2 berkaitan ngan perubahan templat.. kalau seblum ni korang dah pun isi blog korang ngan widget atau aksesori pape.. maka sila backup dulu widget2 tersebut dengan mengopikan html kod bagi stiap widget tu dalam notepad.. sebab tetiap kali tuko templat dia akan clearkan blog kita dari sebarang widget.. kalau ada pun yang tinggal mungkin sejibik atau due jibon je.. bagi yang baru wat blog dan masih kosong.. sila proceed ke proses yang seterusnya

PROSES 5
mengupload templat xml

1. tekan browse
2. cari file templat xml yang korang dah extract tadi
3. tekan upload
4. akan kuo la page yang berikutnya

PROSES 6
confirmation


dia akan mintak korang kompemkan untuk mendelet segala widget yang ade kat situ.. maka jangan lah lagi banyak tanye.. tekan jela CONFIRM & SAVE..

kengkadang kat sini kita akan menghadapi satu masalah.. pihak blogger tak bagi tuko dan akan keluo la satu page bagitau ada error dan keluo kod ntahape kebende tah.. bagi masalah seperti ni cekgu pun tatau camne nak setel.. cuma yang cekgu wat seblum2 ni.. cekgu cuba2 je tuko templat yang lain dulu.. pastu baru tuko yang cekgu nak memula tadi.. ataupun cekgu tak tuko pada hari itu.. cekgu tuko pada hari seterusnya.. yang pentingnye.. buat sampai dia keluar page camni..


PROSES 7
mengeview blog

dia tulis your changes have been saved.. maka kalau ada kuar page camni.. setel la keje kita untuk hari ini.. templat baru ngkorang telahpun dituko.. tanpa ada perasaan segan dan silu.. sila tekan view blog..

maka dengan bangge dan riaknye anda telah pun berjaya mengupgrade setapak lagi blog anda kepada templat baru yang cantik lagi menawan.. [di mata anda la.. dimata orang lain belum tentu.. ngeh3..]


jadilah blog anda sepertimana yang tertera dalam gambar diatas.. ikut templat memasing laa.. takkan la korang donlod templat lain tetibe kuar jugak macam templat cekgu kat atas ni.. ngarut ah tuu..

selamat mencuba pade semua.. pengarah pun dah sound dah tu kate masa dah tamat.. rancangan cekgu ni dah melangkau terambik masa on air cite lain.. jadi stakat ini dulu pembelajaran kite untuk arini.. kalau ikutkan cekgu tanak bertemu dah ngan korang semua.. tapi takpelah.. hingga bertemu lagi jugaklah di lain masa dah waktu.. jangan lupe wat homework.. kalau cekgu dapati korang tak wat homework tanpa berfikir panjang cekgu akan repot kat tok kadi.. hahaha..

tattaaaa tittiiii tuutuuuuu~~

baaangggunnnn~~ terima kasih cekguuu~~ [kata ketua kelas]
teeerriimaaa kaasssiihhh ceekkgguuu~ [jawap semua mured2 secara berjemaah]

kriiiinngggggg~ loceng berbunyi menandakan masuk waktu rehat.. yeyyy~ makan eskrem apek dua kupang kat kentinn~ (^_^)

Currently have 18 Kata Komenan:

  1. Salam osetat..lawanyo blognyeee..dah rajin sgt ke?kliah pn kena rajin ye osetat..hehe..lawo je header kecik2 tu...tlg ajr oseta merangkap cikgu blog..wlwpn xpe..syabas betey....

  2. panjangnya.. adoi.. penat nak baca.. hehe

  3. Salam Adik Pamie...

    Pandai betul adik ustaz ni mengarut... x reti penat ke?... bab ngajor tu pendek je... merapek je yg pnjg... akak dah tau tukar template... so akak baca hasil karutan Ustaz je... trhibur hati... hehehe... tapi kalau yg betul2 nak belajo tu... tentu panas hati...

    p/s: dah ada kat perak ke la ni?...

  4. seni Islam:

    hehehe..skg tgh bz kuliah la ni..student life kan..

  5. chokilala:

    penat tapi bes kan? [perasan snri..haha]

  6. sasha:

    hehe.. nak wat cmne.. niat memang tanak ngarut asalnye.. tapi bila menaip asik nak terkona je.. dh rase macam jadi habitat plak.. eh,tabiat.. hehe..

    aah kan.. klau yg nak blajo tu mesti tertanye2 dpd mula,kate nak ajo tuko templat tapi baca pnye baca tak smpai2 part tuko tmplatnye.. ngeh3.. takpe.. ilmu tu kan takkan kita dapat kcuali dgn hanya disertakan kesabaran..hehe..

    bile plak saye balik perak?saye idup molek2 ade je kt mesir ni..sape pulak yg bawak berita rekaan tu?hehe..

  7. huhu penah jadik slah seratus org yg betanye pd ustz..
    syukran atas link templet yg lawo2 yg pena di bg suatu ketika zaman dulu kala :)
    ade sumber terdekat memuji blog ustz n mengatakan yg ustaz ni layak digelar 'RAJA BLOG' :P
    sila jgn berbanga dgn pujian ini :0

  8. la syukra alal wajib ya ukhti.. raja blog pulak dahh.. sumber bleh dpcayai ke 2? ckup syarat2 nk jd perawi hadith? klau tak takleh caye la.. hehehe..

    yeye je raje blog.. raje mrapu meraban blehla.. haha.. :D

  9. adeh...mukadimah punyela panjang...
    point secotet je...

    kalo aku jd ank murid, smpat tdo dlu sebelum masuk silibus, hahah :))

    papepun hebat...blh dh jd cekgu
    =D> =D> =D>

  10. nko tu kalo jadi anak murid aku sebelum blajo nko tdo.. tengah blajo nko tdo.. org len dah abes blajo pun nko tak bangun2 lagi.. hahaha..

  11. hahah...btul dh tu...mmg x silap lgsg...mmg aku akan tdo, tp klu time ko ngajo je la, ngeh3

  12. ostat...

    bunganya memanjang kona sana sinik, point nya serangkap dua jekk... hehe

    stat, mananya nak tuko header? ye tak yerr, tuko template nnt dapat lah header baru, yer tak? hehe

    kriiiinngggggg~ loceng berbunyi menandakan masuk waktu rehat.. yeyyy~ makan eskrem apek dua kupang kat kentinn~ (^_^)

    Bukan dah terlajak masa ker? naper loceng baru bunyik? salah timing ker loceng tuh, ostattzz.. ?

    haha.. komen merapu gakkksss~

  13. ana xpaham ape mksd nta dgn "clasic", adakah yang dimaksudkan dgn html? Erm...html ni directly kite decorate tuk certain page jek...but xml boleh dikatekan mcm format la...function Extensible Markup Language (XML) same dgn function Cascading Style Sheets (CSS). Kite buat format dlm tu, then kite pgil la dr html page, or asp, or php, or aspx dan mcm2 lagi file of web sites or web based. Means that...da format of font, color etc akan standardize... Mcmane kite nak pgil? Ha...ade la codingnye tuk kite refer...then yg lain2 leh pgil dr tag just letak attribute "class"

  14. cikgu eya:
    sebab pengetua a.k.a tukang bunyikkan loceng tu pun telajak tido dalam pejabat.. hahaha..

  15. nizaati:
    enti tak paham? ana lagi la tak paham.. hahaha.. adeh.. tu dah tahap muntahi dah tu.. tahap tinggi pnyer ilmu.. memang spataharam pun ana tatau.. enti kene bincang ngan bebudak IT le.. ana ni IT celup je.. I Tibai.. hahaha..

  16. rather than networking or multimedia...ana prefer programming...especially in web based environment.... Coding tu mmg dah jd makanan...tp xbrp nak expert lagi kot..kene keje dlu..after implement n noe much btr knowledge..insyaAllah...

  17. insyaAllah ana doakan..dh pndai sok luse leh ajo ana plak.. :)

  18. salam'alaik pamie..aduh minx maap la bebeanyak.sebenornyer sy dah ikut sumer yg cikgu ajor (bhgian nukor template)..tp cannot go la pamie..

    lps upload tu tetibe aper yg sy dah bowsekan tu ilang. dah tu akan kuor msg cam gini:

    We were unable to preview your template
    Please correct the error below, and submit your template again.
    Your template could not be parsed as it is not well-formed. Please make sure all XML elements are closed properly.
    XML error message: Content is not allowed in prolog.


    harap2 dpt cikgu perbtoikan..ape ke haynyer yob ngn blog sy smpei xleh nk tukor template..

    makasih ya..wassalam


Leave a Reply