Ikutle Kalo Agak-agak Ngkome Ghajin Membacenye

Cakap Le Ape Ngkome Nak Cakap Asey Jangan Mencarut Udah Le


ShoutMix chat widget
Related Posts with Thumbnails

Wednesday, November 5, 2008

Kekanak Rebina Berpipi Donat

Posted by The Pamiesz® | Wednesday, November 5, 2008 | Category: |

salam bebudak..

suke main ngan bebudak? suke tengok anak orang comel2? jangan terlalu mengagumi kecomelan anak2 orang.. sebabnye.. kalau buat anak sniri lagi comel.. ngahaha..

ape tah punye muqaddimah.. entri kali ni takde nak cite ape pun.. nak cite pasal bebudak ni je.. ana kadang2 rajin jugak melepak kat mansurah.. dan bila datang ke mansurah bagi ana tempat yang paling cantik adalah utubis gadid.. kerana disitu sangat bersih.. mana ada sampah kat situ.. takde langsung.. memang sangat clear dan pemandangan pun sangat cantik.. memang stesen bas paling bersih la pernah ana tengok kat dunia ni.. wakakaka.. orang2 mansurah jangan marah.. bukan nak perli.. tapi cakap yang betuinye je yedak.. hehe.. mesir.. mana telepas daripada sampah.. sampai ada satu qawaid yang telah dicipta.. dimana ada tanah mesir disitu ada zibalah.. zibalah itu sampah.. huhuhu..

kalau ana gi ke mansurah.. rumah yang akan menjadi mangsa untuk ditumpang adalah bait taubah.. yang diapit oleh dua syaah (rumah) yang dibawahnye terdapat bait layyin aulia milik ust yus dan kak ty yang mempunyai 3orang anak yang amat2lah comel2nye.. dan diatasnye pule tedapat umah ustazah2 bujang yang comel2 lagi thiqah [macam la aku tau comel tengok pun tak penah..haha..] yang bernama bait nasuha..

antara sebab yang menyebabkan ana suke jugak melepak kat bait taubah ni antara sebabnye adalah kerana umah ni sangat meriah sebab slalu dikunjungi oleh kekanak rebina kak ty yang 3 ketul tu.. dorang ni bukan aje menjadi penyeri rumahtangge us yus dan kak ty malah juge menjadi penyeri rumahrobohtakdetangga bait taubah.. kalau melayan bebudak ni.. sungguh sampai pagi pun kome tak tido.. tapi lepas subuh gerenti kome tido sampai zohor sebab letih melayan bebudak ni yang langsung tak nampak tanda2 penat ataupun kehabisan stamina walaupun berlari kesana kemari memanjat tak sudah2 sambil becakap itu ini sepanjang malam.. kadang2 tepikir jugak untuk melakukan aksi yang sama bersama2 mereka tapi awal2 telah diduku dan dilempang oleh ahli bait yang lain kerana agak menyampah dan geli geleman melihat orang dah beso panjang kunon nak wat aksi macam bebudak.. hahaha..

ade skali tuh ana yang skarang ni boleh digelar sebagai nomad antarabangsa yang bagaikan takde umah sniri untuk diduduki melepak beberapa hari di mansurah kerana ada sikit urusan untuk diselesaikan kat situ.. maka malam tu ana pun membuat sedikit revisyen untuk mencari beberapa perkataan didalam kamus.. tempat kejadian adalah dalam bilik ust aminuddin.. lalu tetibe kedengaran suara riuh rendah sudah mari dari bawah ke atas.. dan ana dah dapat agak dah ni mesti suara budak berpipi donat 2 ketul ni.. [kakak dan abengoh] seketul lagi tu [aysar ataupun baby] nasib bek la kecit lagi kalo tak dia pun mesti join venture menghuruharakan bait taubah ni.. tak sempat tunggu lama.. kekanak rebina 2 ketul tu pun masuk ke tempat kejadian dan mengattack ammu pamie yang kunon sedang rajin menelaah..

bermula dengan serangan terhadap hempon walkman yang sedang ana pakai.. kakak menarik earphone yang ana pakai dengan tarikan graviti maut menyebabkan bukan takat earphone yang tekeluar malah taik2 telinge yang padu juga turut sama terhambur daripada telinge si pamie tuh.. hahaha.. abengoh yang berpipi lebih gebu dari donat itu pulak sibuk cuba meneliti kitab2 apakah yang sedang ana telaah dan beliau terus mengattack dengan melakukan pengkajian khusus terhadap kamus2 tersebut dengan menyelak satu demi satu mencari mukasurat yang ada gambo dan bertanye satu demi satu..

"ni ape ammu?"
"belalang" jawabku kemas [padahal gambo biawak kot yang dia tunjuk tu..hahaha]
"ni pulak ape ammu?"
"kerbau" jawabku jujur [kali ni dan kali seterusnya aku jujur la sebab tak elok ajo budak2 benda bukan2.. kang diingatnye sampai tua tak berubah2 yang biawak tu belalang.. aku jugak yang bersalah nanti.. hehehe]

pabila kakak menengok adiknye yang sorang ni tetibe menjadi rajin maka dia pun menjoinkan diri bersama2 abengoh untuk bertalaqqi kitab kamus bersama ostat pamie ni.. ana yang melihat telatah comel dua ketul donat ni terus mengambil hempon sony ericson walkman w810i ana yang banyak berjasa ni dan mengsnap gambo dorang..

2 ketul budak rajin

tetibe setelah melihat cahaya flash yang tak keluar daripada kamera hempon tu.. kakak menjadi excited.. dia bingkas bangun lalu berkali dia mintak hempon kat ana untuk tangkap gambo.. ana pun maleh nak banyak cakap bagi jela hempon tu kat dia.. skali ajo je dia paham dah cemane nak gune menatang tu..

kakak dah tak tahan godaan kamera lalu bingkas bangun.. namun abengoh tetap setia mahu bertalaqqi..

lalu ana biarkan kakak membuat halnye sniri dengan kamera tu.. memula dia bawak keluar hempon tu dari bilik ntah mana2 gambo dia tangkap sesukakaki dia je.. pastu agaknye dah abis boring kat luar tu dia masuk duk snap gambo kitorang dalam bilik plak..

aku ngan abengoh wat hal memasing.. aku asik dengan kalimah2 dalam kamus dan abengoh khusyuk dengan gambo2 dalam kamus jugak..

lepas tu abengoh dah mula jeles sebab kakak je yang pegang hempon tuh.. mulala berlaku pertengkaran antara adik beradik merebut harta pusaka tinggalan ammu pamie tuh.. kakak tanak bagi abengoh pegang.. abengoh pun tak bagi kakak sentuh.. ammu pamie wat ape? wat tatau sajaaa~ haha.. lantak kome la tak kuase aku nak layan berebut2.. pandai2 la kome bahagi2kan turn.. ngeh3..

kakak tangkap gambo abengoh kunon nak amik ati la gambo dia ade dalam kamera so bior dia diam tak mintak kamera.. haha..

tapi abengoh bijak gak.. tak menjadi jugak skill kakak tuh.. dia tetap tuntut jugak turn dia nak snap gambo.. pastu bila dapat kamera abengoh pulak guna balik skill kakak dengan menangkap gambo kakak bertujuan supaya kakak diam tak mintak balik kamera.. hahaha.. tak variasi langsung la strategi ngkorang..

lepas dorang wat huru hara kat dalam bilik dorang pun keluo bilik tu sambil menyambung lagi perebutan harta itu.. ana tak amik tau dah lepeh tu.. tau2 je dorang nak turun bawah dah.. nak balik umah.. ana amikla balik hempon.. chek2 balik.. tu diaa.. dekat 100keping gambo adik bradik ni snap.. temasuk yang jadi.. sparuh jadi.. ngan tak nampak hape langsung ntahape yang ditangkapkannye gambo menatang hape ana pun tatau..

jadi itu jelah citer untuk hari ini.. dorang ni 1pemely us yus kak ty layyin aulia aysar dah nak balik melesia dah pun area2 minggu depan.. tengokla seblum dorang balik ni ingat nak gi gak mansurah nak gigit pipi donat kekanak rebina 3 ketul tu buat kali terakhir.. hahaha..

GALERI GAMBO SNAPPED BY KAKAK & ABENGOH
_______________________________________

aku tatau la ape yang menariknye ngan lego ni sampai nak ditangkap gambo dibuat zekrayat.. nak kate dia cuba nak buat bokeh tak jugak..

ni mungkin agaknye dorang nak uji bayang2 botol perfume tu mengala kemane.. nak tengok dah masuk waktu smayang ke blum kot..

tangan kakak ke tangan abengoh?

macam takde bende lain nak tangkap..

tak sangka suiz tu pun ada daya tarikan..

sebenonye banyak lagi gambo merepek2 yang dorang tangkap tapi malehla nak upload semua.. bayangla.. sratus keping.. nasib bek bukan kamera pakai kodak.. kalau cuci smua kat kedai.. gerenti rugi..

cukup la kot ye dak?

Currently have 10 Kata Komenan:

  1. Salam. Budak2 mmg cenggini..main je kojenye..xhirau pun org len.. Erm..mmg depa ni dok berkenan dgn HP gamaknye... Anak lecturer ana pun cenggitu.. Pantang tgk hp..aritu time ana dtg umah kali ke2 tu..pas ana tgkp gmbq die..die pun bw lari hp ana.. Comel je budak2 ni.. Tp die xtgkp gmbq..die main ckp2..umuq baru 2thn..xreti ckp pun lagi..ckp jermen je die tau.. ;-) Ish..rindu la pulak dgn arissa... Budak kecik yg comey + ganaz..

  2. salam..tula.. bebudak zaman skang.. minat bende canggih2 je.. kekecik dah pandai men komputer.. gune laptop.. kita dulu kekecik minat juge kat HP..tapi HP botol air laa.. takpon HP yang picit2 kuar bunyi lagu epi besday tu.. hehehe..

  3. pengalaman menengok anak orang (anak sendiri xde lagi), perangai anak-anak ni mesti macam mak-ayah dia. ada member tu, wife programmer, hubby lawyer. so anak pertama pantang jumpa komputer dan anak kedua tak boleh tengok buku. Ada member sorang lagi pensyarah IT. Anak-anak dia x mahu hp yang murah-murah. Diorang nak main PDA mak diorang. Ada tu siap nangis-nangis, sbb kitorg angkat dia, x bagi main dengan LCD projektor.

  4. kamus at tulab tuh.. hehehe.. nampak jer gitu, tapi penting tuh.

    ish.. dah sampai masa dah ni.. pi lah tanya ust tu, yang kat atas rumah bait nasuha tu takdak teringin ke orang perak nih. tang hensem tu memang dah 10/10 dah. tang ilmu lagilah 25/10. fuh! payah nak cari nih.. tang penyayang pulak mungkin 12/10. apa lagi mahu?

    (kau forwardkan testimonial aku ni kat diorang nanti tau!yang ayat ni kau buanglah nanti. kang kantoi pulak).

  5. salam
    kanak-kanak raibina pipi donat..
    sungguh sedap pemberian nama itu.

    kanak-kanak mmg mcm tu, sukekan keriangan ;p
    layankan aje ;p

  6. to xara:
    biasa la tu kan.. kemana tumpahnya kuah kalau tak ke mangkuk.. kalau dah mak bapak diorang ade PDA je hempon yg paling murah kat umah.. takkan anak dia minat nak main2 ngan 33skupang plak kan.. hehehe..apepun takpe2 akan datang insyaAllah bleh layan peel anak2 sniri plak.. hehe..

  7. to kamitaken:
    btui2..aku sokong akan kepentingan kamus tersebut walaupun rupenye hanya cenggitu..

    udah2 la promot aku pi..kang ramai sangat yang nak ke aku susah plak aku nak pilih.. ngahahaha..

  8. to hana:
    btui2..dorang sume memang keriangan macam saya.. hehe.. tapi layankan sangat pun tak bole jugak.. kang sampai telupa plak yang kita ni orang beso.. tebawak2 jadi kekanak.. orang tua kalau riang beno tak pun merengek2 tak tentu pasal kan buruk ghopenye.. haha..

  9. alamak..tergugat kelelakian aku melihat dak2 comel berpipi sedemikian..ish..klako btol..tegelak2 aku baca sambil menepok2 perot..nnti depa dh beso sket bole le ko nak aja care2 membako pulak..

    ko plak ble nak hasilkan donut sndiri?

  10. ceh.. tanye aku plak.. donat aku kualiti bagus.. gebu.. jadi donat yang berkualiti baik perlu mengambil masa yang agak panjang untuk dihasilkan.. strategi tu kene ade.. hahaha.. tunggu jela.. ko tu duk tanye2 aku.. ko tu bile pulak.. waruoq the taun pat.. tunggu ape lagi.. heheh..


Leave a Reply

There was an error in this gadget