Ikutle Kalo Agak-agak Ngkome Ghajin Membacenye

Cakap Le Ape Ngkome Nak Cakap Asey Jangan Mencarut Udah Le


ShoutMix chat widget
Related Posts with Thumbnails

Wednesday, May 27, 2009

Dunia Ini Terlalu Singkat Untuk Disedeh-sedehkan

Posted by The Pamiesz® | Wednesday, May 27, 2009 | Category: |

bismillah wa ala barakatillah..

artikel ringkas ini ditulis khas buat mereka yang telah atau sedangpun dilanda kesedihan.. ataupun mereka yang bakal dilanda kesedihan.. ataupun mereka yang mendapat ujian Allah berupa musibah2 yang melanda mereka yang mana terkadang seakan tidak mampu rasanya untuk menanggungnya.. artikel ini ditulis untuk mengembalikan semangat mereka2 ini yang asik2 nak bersedih sokmo.. asik menangis sokmo 38 jam.. asik badmood sokmo tanak tegur orang.. masuk blog ni pun tanak pasal blog ni asik bergumbira bersuka ria jer.. tak memikirkan langsung tentang perasaan mereka2 yang bersedih.. jadi.. dalam keadaan yang sedih juga ambe menulis artikel ini kerana meraikan kesedihan yang menimpa kengkawan sume.. [sedeh sebab kengkawan tak dapat rasa kegembiraan yang ambe rase..]

ambe beberapa kali pernah ditanya..
"ngko tak pernah rasa sedih ke? aku tengok macam tak pernah jer.. ngko ni manusie ke hape?"

habeh ni hape? tak nampak ker aku sedeh ni? ade nampak macam kitorang tengah ketawa besor ker?

PARA ANBIYA' DAN KESEDIHAN

takde manusia yang takkan mengalami perasaan sedih.. kesedihan merupakan salah satu dari perasaan yang Allah hiaskan dalam hati kita sebagai makhluk Allah yang terbaik.. sedangkan Nabi kita Muhammad Sallallahu alaihi wasallam yang merupakan sebaik2 dan sesempurna manusia pun dalam satu riwayat hadith mengatakan Baginda merupakan seorang yang "mutawasilul ahzan" (sedih berpanjangan).. sedih merupakan sifat para anbiya' walaupun tanpa sebarang sebab.. ini adalah kerana mereka duduk dalam keadaan takutkan Allah.. menjadikan mereka senantiasa dihiasi dalam keadaan kesedihan..

adapun yang dimaksudkan dengan "mutawasilul ahzan" pada peribadi Nabi kita Sallallahu alaihi wasallam.. itu adalah bermakna kesedihan Baginda itu adalah untuk menambahkan tafakkurnya dan tenggelamnya jiwa Baginda dalam memikirkan penyaksian Baginda terhadap keagungan Allah Tuhan Yang Maha Agung..

Ibnu Qayyim rahimahullahu taala mendatangkan i'tirad tentang hadith ini : bagaimana pula Nabi boleh sedih berpanjangan sedangkan Allah memelihara Baginda daripada kesedihan didunia? dari mana datangnya kesedihan itu sedangkan Baginda sendiri yang memohon isti'azah (berlindung) daripada kesedihan? maka Baginda sebenarnya tidak bersedih bahkan senantiasa gembira dan ketawa.. maka hadith yang mengatakan Baginda "mutawasilul ahzan" itu tidak thabit kerana dalam sanadnya terdapat perawi yang tak diketahui..

Syeikhul Islam Ibn Taimiyyah rahimahullahu taala guru kepada Ibnu Qayyim sendiri sebelum itu telah mendatangkan qaul yang tidak dipersetujui oleh muridnya Ibnu Qayyim tadi: "mutawasilul ahzan" disini bukanlah membawa maksud kesedihan yang secara mutlak.. bahkan maksud sebenarnya adalah sekadar mengambil ihtimam dan kesedaran terhadap apa yang akan dihadapi Baginda di masa akan datang..

bukanlah makna berpanjangan itu bermakna setiap masa.. akan tetapi maksud yang sebenar adalah hanya majoriti kebanyakan daripada masa Baginda adalah dalam keadaan bersedih.. kita boleh bezakan antara (sentiasa bersedih) dan (kebanyakkannya bersedih).. sememangnya terdapat perbezaan.. ini dikuatkan lagi dengan wujudnya pelbagai riwayat lain yang mengatakan Baginda tersenyum dan ketawa..

kesimpulannya yang ambe nak bagitau.. para Nabi juga bersedih.. tapi tidaklah apa yang mereka sedihkan itu atas perkara2 keduniaan.. sebaliknya mereka bersedih kerana takutkan Allah Azza wa jalla..

itu para Nabi.. kita?

kita sedih pasal tak lulus periksa.. kita sedih pasal tak dapat apa yang kita nak.. kita sedih pasal mak bapak kita bercerai.. kita sedih pasal putus cinta.. kita sedih pasal makwe tinggalkan kita pegi kat orang lain.. kita sedih pasal tunang kita orang lain ambek.. kita sedih sebab tak dapat kawin ngan orang yang kita sayang.. kita sedih sebab sayang orang yang kita tak dapat kawen.. kita sedih pasal kita miskin takde duit macam orang lain.. kita sedih pasal kene buang kerje.. kita sedih pasal bisness rugi dan bengkrap.. kita sedih pasal keluarga kita kene tipu dengan along.. kita sedih pasal family kita sakit tenat.. kita sedih pasal teringat kat mak bapak kita yang dah mati.. kita sedih pasal macam2 lagi sebab yang kita rasakan kesedihan itu amat pilu hingga menusuk2 hati bagaikan paku2 yang ditukul dipasak kedalam hati kita..

tapi agaknya pernah tak kita bersedih yang tersangat2 seumpama kita bersedih terhadap perkara2 diatas tadi pabila memikirkan amalan kita banyak mana nak menghadapi maut yang bakal datang bila2 masa jer? pernah tak kita bersedih sebab tengok diri sendiri makin teruk dalam akhlak? pernah tak bersedih bila memikirkan ilmu agama ilmu akhirat kita sangat cetek? pernah tak kita bersedih bila tengok generasi muda yang menempelkan diri dengan masjid dah makin pupus skarang? pernah tak kita bersedih bila memikirkan berapa ramai mak bapak yang tak solat dan tak mendidik anak2 mereka untuk solat? pernah tak kita bersedih tengok keadaan masyarakat yang semakin lama semakin rosak dan punah dengan budaya2 barat yang menular? pernah tak kita rasa bersedih terhadap saudara2 kita di Palestin yang berjuang berhabis2an mempertahankan kesucian Al-Quds daripada yahudi laknatullah? pernah tak kita bersedih dengan keadaan kafir yang semakin hari semakin berani memijak2 dan mempermain2kan keagungan Islam? pernah tak kita bersedih sebab kita rasa kita tak layak untuk jadi hamba Allah yang baik? adakah kesedihan anda terhadap dunia anda lebih besar daripada kesedihan anda terhadap semua ini?? jawapannya semua ada pada diri kita masing2.. tak perlu kita bertanya kepada orang lain..

hakikatnya.. kita hanya bersedih kerana diri kita sendiri.. kita jarang memikirkan kesedihan orang lain yang jauh lebih teruk yang mereka perlu lalui daripada kita.. kerana itulah kita jarang untuk berasa bersyukur kerana Allah uji kita hanya sedikit berbanding orang lain.. sebaliknya yang kita rasakan bahawa kitalah yang mendapat seberat2 ujian daripada Allah..

AKIBAT KESEDIHAN

efek daripada kesedihan yang melanda manusia adakalanya mengakibatkan mudarat pelbagai peringkat.. ada yang sedih kejap2 jer.. pastu dia lupa dah.. kejap ingat kejap tak.. ada yang tinggi sket peringkat.. wat keje ape2 pun.. rasa pilu jer hati sebab muka tunang senantiasa terbayang2 kat kepala hotak dia.. badmood sokmo.. kawan2 tegur pun kene maki sesaje.. ada yang menangis 79 jam.. tak keluar bilik.. tak nak makan.. sampai kurus tinggal cam lidi.. last2 mati.. ada yang berubah terus personaliti.. sebelum ni hepi go lucky.. bila dah terkena musibah kesedihan.. terus dia fobia nak tengok orang lain gembira.. orang lain gembira dia makin sedih.. dan menyampah pulak tengok orang lain seronok dan hati senang.. bila sampai peringkat tertinggi.. perasaan dan emosi akan sampai tahap dimana ia mengatasi kewarasan akal fikiran.. lalu ini lah yang terjadi sehingga banyaknya kes masyarakat kita yang membunuh diri.. gantung diri.. minum racun.. ini adalah peringkat terakhir kesedihan.. dia merasakan tak mampu dah nak tanggung semua ujian yang melanda dirinya.. ini semua adalah perbuatan mereka yang tak percaya langsung pada janji Allah.. ini adalah perbuatan mereka yang takde langsung sekelumit perasaan berTuhan dalam diri mereka.. mereka mati kafir dan selamanya akan duduk dalam neraka jahannam.. nauzubillahi min zalik..

JANJI ALLAH TAALA

Firman Allah Tabaraka Wa Taala:

Allah tidak memikulkan beban kepada seseorang melainkan sekadar apa yang Allah berikan kepadanya. Allah kelak akan memberikan kelapangan sesudah kesempitan.
[Al-Talaq:7]

FirmanNya lagi:

Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (mereka berdoa): "Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. beri ma'aflah Kami; ampunilah Kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah penolong kami, Maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir."
[Al-Baqarah:286]

MENJAUHKAN DIRI DARIPADA KESEDIHAN

sape yang nak rasa sedih kan.. kalau boleh memang semua nak rasa gumbire.. tapi dah dia (kesedihan) datang jugak.. nak wat camne.. naluri manusia sapa yang boleh halang.. korang cakap la camne pun.. diri ni jugak yang rasa.. korang bleh cakap jer.. cakap senang la.. cuba duduk dalam tempat aku.. apa yang korang akan rasa..

"aku rasa rilek jer.. takde pape pon.. hahaha.."

mari kita lihat apa kata Al-Imam Burhanul Islam Al-Zarnuji rahimahullahu taala yang terkenal dengan kitab beliau yang diberi nama "Taalim Al-Mutaallim Tariq Al-Taalum" kitab agung yang membicarakan adab2 seorang pelajar secara menyeluruh.. kata beliau:

"adapun yang menyebabkan seseorang mewarisi PENYAKIT KELUPAAN itu antaranya: banyak melakukan maksiat.. banyak membuat dosa.. dan BANYAK BERSEDIH TERHADAP PERKARA2 DUNIAWI.. dan banyak menyibukkan diri dengan menghubungkan diri dengan dunia.. telahpun kami sebutkan bahawa tidak sepatutnya bagi seorang yang mempunyai akal yang waras untuk bersedih terhadap perkara2 duniawi.. kerana ianya langsung TIDAK MEMBAWA MUDARAT DAN TIDAK JUGA MEMBERI MANFAAT.. bahkan bersedih terhadap perkara dunia tak akan menghilangkan kegelapan dalam hati.. bersedih terhadap akhirat juga tak menghilangkan cahaya yang ada dalam hati.. dan kesannya akan jelas kelihatan melalui solat.. jadi kesedihan dunia itu akan menghalang seseorang daripada banyak jenis daripada kebaikan.. kesedihan untuk akhirat pula lebih akan membawa kita kepada kebaikan.. dan menyibukkan diri dengan melakukan solat supaya ianya menjadi solat yang khusyuk serta menyibukkan diri pada urusan2 ilmu.. itulah yang akan dapat menafikan kesedihan daripada dalam diri kita.."

Imam Al-Hallaj rahimahullahu taala pula pernah berkata:

نفسك إن لم تشغلها شغلتك

Nafsumu itu jika kau tidak sibukkan dia (dengan urusan akhirat) maka dia akan sibukkan kau (dengan urusan dunia yang remeh temeh)

berkata lagi Imam Al-Zarnuji:

"maka sayugialah kepada setiap seorang daripada kita untuk menyibukkan diri dengan amalan2 kebaikan hingga dia tak sempat nak menyibukkan dirinya dengan hawa nafsunya.. dan seharusnyalah seseorang yang berakal waras tidak bersedih dengan perkara duniawi kerana kesedihan dan kepiluan hati itu tidak akan menolak musibah.. sedikit pun manfaat tak akan dapat bahkan memudaratkan pula hati, tubuh badan dan akal.. maka isikanlah ia dengan amalan kebaikan dan bersedihlah untuk akhirat kerana ianya sememangnya memberi manfaat.."

jelas ungkapan2 imam kan? tak payah ambe ulas panjang2 pun dah bole paham dah.. maksud imam kat atas tu kan.. kalau korang bersedih camne sekalipun.. yang berlaku tu tetap berlaku.. musibah yang dah berlaku tetap berlaku.. korang nanges camne skalipun.. air mata darah.. air mata nanah.. air mata rasa stroberi ke skalipun.. bukan dengan tangisan tu boleh mengembalikan syarikat korang yang dah bengkrap.. bukan dengan tangisan tu boleh jadikan keluarga korang kaya.. bukannya tangisan tu dapat bagi kesan pape pada kematian.. kalau orang tu dah mati dia tetap duduk dalam kubor jugak.. ade ke kalo korang nangis atau kalo korang susah hati mayat tu boleh idup balik?? kalo ade senang bebenor la.. sedih jer.. mayat mak bapak kita idup balik.. bila sedih jer.. pakwe kita yang dah kawen ngan orang len tu datang balik minang kita.. takkan jadi.. kesedihan tu memang takkan dapat ubah apa2.. jadi daripada awal2 lagi kita patut rasa.. buat hape nak sedeh.. terima jelah pape pun.. orang yang buat sesuatu mende dalam keadaan dia tau mende yang dia buat tu haram tak datangkan satu paedah pun pada dia.. itulah orang paling bongok di alam semesta.. buat benda yang tak datangkan keuntungan pada diri..

pepatah arab ada mengatakan:

ما فات فات ومن مات مات

apa yang dah lepas tu sudahlah ianya tetap dah berlaku dan sapa yang dah mati tu sudahlah dia tetap dah mati..

kat sinilah gunanya kekuatan iman dan aqidah.. adakah kita betul2 percaya dengan janji Allah yang mengatakan Dia takkan bebankan kita dengan apa yang kita mampu aje.. Allah bagi kita ujian dan musibah tu sebab Dia tau kita larat tanggung.. kalo tak Dia takkan bagi.. ingat senang2 gitu ke nak dapat nikmat syurga Allah dan nikmat paling besar iaitu menatap wajah Allah di akhirat kelak? nak dapat mende bes2 mesti la sebelum tu kene uji dulu.. nak dapat ijazah.. master.. phD.. kene la bersusah payah amek periksa dulu.. kene la berpenat lelah wat tesis dulu.. sedangkan dunia pun kita sanggup lalui peperiksaan tu.. nikan lagi nak mengaku jadi hamba Allah yang sejati.. mengaku konon sayang Allah.. tapi tanak kene uji dengan Allah.. nak dapat nikmat senang2 jer.. hamba apa yang tak reti bersyukur macam tu?

kalau taknak jadi pelupa macam imam Al-Zarnuji cakap.. jangan bersedih terhadap perkara dunia.. mudah kan? hayati rukun iman dengan sebenar2 penghayatan.. belajar menerima qada' dan qadar yang Allah dah tetapkan.. setiap sesuatu yang berlaku pasti ada hikmahnya samaada kita tahu atau tidak tahu.. yang penting Dia Maha Tahu.. Dia senantiasa ada untuk kita mengadu.. bahkan berkemungkinan pabila kita dilanda kesedihan kita akan lebih dapat merasakan nikmat pengaduan dan pergantungan kita kepada Allah Tabaraka Wa Taala..

dalam sebuah hadith Nabi kita Sallallahu alaihi wasallam pernah bersabda yang mafhumnya:

(( apabila salah seorang daripada kamu ditimpa dengan rasa kesedihan.. maka ambillah wuduk dan tunaikanlah solat dua rakaat ))

selepas menunaikan solat sunat.. mohonlah dan mengadulah kepada Allah Tuan Punya Hati yang membolak balikkan hati manusia dengan doa agar memberikan kita ketenangan hati dan kita mohon perlindungan dariNya daripada kesedihan dan apa2 yang menyusahkan dan tak menenangkan hati kita..

lazimilah doa yang biasa kita dengar dan baca setiap kali selepas solat..

اللهم إنا نعوذ بك من الهم والحزن

Ya Allah Ya Tuhan kami.. kami memohon perlindungan dari-Mu daripada kesedihan dan kemurungan..

ameen ya rabbal alameen..

pasni ambe takmboh dengo dah ade yang sedeh2 oke.. sedeh buleh tapi biar kene pada tempatnya.. kalo ambe tau ada kengkawan yang sedeh2 lagi ambe terajang guna siku ambe.. jadi kalo tanak kene terajang ngan siku.. hepi2 la cam ambe ni tau.. senyum sokmo bak kate orang kedah.. [kedah kejadah ko.. tu loghat ganu kite tuh..]

selamat bergumbira.. ingat sokmo pesan ambe ni..
"dunia ini terlalu singkat masa transitnya untuk disedeh2kan.."

Currently have 12 Kata Komenan:

  1. salam..

    ostat pamie baek la jugak, syukran for this post. byk input2nye..

    mm, ayat las tu kan ke ayat dr.aidh alqarny ka??

  2. saya nie kalau nak hilangkan sedih ja akan buka blog ust pamiez nie..:) bila baca ja terus gembira :) hehe..

  3. bile sedih buka blog ust pamie..bile gumbira pon buka blog ust pamie...blog ust pamie jd tempat release tensen..:-)ghee

  4. tenkiu pamie..mule2 aku nangeh bace entry ni..al maklum le aku ni mmg feeling cket..pehtu aku terus senyum..tenkiu veli much..aku promote ko lg kt blog ku.. =)

  5. aku tak sempat nak bace lg entry pasal guru tu..nnt la ye insyaALLAH aku bace..

  6. aninumues...kalo aku la mi, baru je niat nak bukak pc, xon pun lg pc utk tgk blog ko dah gmbire sgt2...dah ketawa dah ..tu blum baca lg...mmg xtau nak gtau camne rasenye...hehe :P~~

  7. syafarah:

    oh.. tu ayat dr aidh ek.. saye tak tau lar plak.. sebab tak penah bace pon buku tu..hehe. tp buku beliau la tahzan tu memang buku tbaik la nak bagi ilangkan kesedihan.. cume saye je tak terasa lagi nak beli n baca sebab sampe skarang tak rase2 sedeh pon.ngehehe.

  8. ust nazrul:

    hehe..time kasih..ust kalo tak bace blog saye pun dah memang gumbire sedia ada dah kan..hehe..jangan lupa ya date kita kat pizza king nanti..hihi ;)

  9. 9w2phy:

    naseb baek rilis tensen.. kalo lagi tambah tensen bahyer gak.. hehe

  10. ain:

    puh,siap nanges touching tu..memang menghayati..hehe.

    apepon thanxla tlg promot blog aku yg tak seberapun ni..aku nak balas jasa dgn mendatangkan diri ke kenduri ko pon tabley gak..jadi,aku gantikan dgn doa jelah moga2 ko sentiase gembira dan urusan ko sentiasa dipermudahkan Allah..amin..

    baca jerlah blog aku ni bile2 pree..aku paham ianya memang panjang.sebab aku senripon kekadang maleh nak baca walaupon aku yg taip.kekeke..

  11. kalghari:

    korang ni memang dah..
    mujamalah mau lebeh canang..
    kontrobesi mau kencang..
    perli mau terancang..
    kutuk2 perkara kacang..
    buat isu pon senang..

    aku pon dah jadi 2x5 korang..
    tahniah untuk aku dan korang..
    bravo untuk kita.hahaha..

  12. salam...first time singgah blog ni, sebenarnya hati tengah sedih memikirkan gejala-gejala yang berlaku akhir zaman ni, terlalu banyak petanda kiamat kecil menyebabkan hati ni terlalu sedih...sedih kerana belum cukup amal ibadat lagi untuk menghadapi hari muka...


Leave a Reply

There was an error in this gadget