Ikutle Kalo Agak-agak Ngkome Ghajin Membacenye

Cakap Le Ape Ngkome Nak Cakap Asey Jangan Mencarut Udah Le


ShoutMix chat widget
Related Posts with Thumbnails

Sunday, May 24, 2009

Thank You Teacher (Bahagian 2)

Posted by The Pamiesz® | Sunday, May 24, 2009 | Category: |

ALAM PERSEKOLAHAN
SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN SERI PERAK (1999-2003)
KELAS 1-5 AMANAH (RANCANGAN KHAS AGAMA)

logo sekolah SEMARAK

setelah tamat sekolah rendah.. aku dapat banyak tawaran untuk melanjutkan pelajaran ke sekolah berasrama penuh.. antaranya ketika itu adalah MRSM Langkawi 1st batch.. Sekolah Izzudin Shah Ipoh.. dan Sekolah Idrisiah Kuala Kangsar.. akan tetapi kesemuanya aku tolak demi kerana mengikut jejak langkah abang aku yang bersekolah di Seri Perak dalam Rancangan Khas Agama..

akan tetapi.. aku sedikit malang kerana dalam berpuluh2 pelajar yang memasuki kelas aliran agama ini.. hanya aku seorang pelajar yang tidak diundang.. ya.. kesemua pelajar lain yang memasuki kelas aliran ini adalah mereka2 yang mendapat surat panggilan dan tawaran daripada jabatan pendidikan.. sedangkan aku.. pada asalnya duduk dalam kelas 1 Bersih.. kelas sains.. tapi disebabkan nak jugak belajar bahasa arab.. aku dengan selambe wat kebal pindah masuk kelas 1 Amanah.. aku kabo abah aku akan hasrat dan cita2 aku lalu abah aku pun pergi berjumpa dengan penolong kanan diketika itu iaitu Cikgu Sanusi Suratman.. (paman nyoi.. heheh) dan meminta untuk ditransferkan aku ke kelas aliran itu walaupun tanpa surat tawaran.. (pakai kabel la senang katenye..)

ketika guru kelas bertanyakan kepada semua pelajar untuk memberikan surat tawaran untuk didaftarkan masuk ke dalam buku pendaftaran pelajar.. hanya nama aku yang tidak disebut..

"ada lagi pelajar yang namanya saya belum sebut?"

"saya cikgu.."

"mari sini bawak surat tawaran kamu.."

aku pun bingkas bangun.. pergi ke meja cikgu lalu menjawab..

"err.. saya takde surat tawaran cikgu.. saya masuk kelas ni melalui Cikgu Sanusi.. abah saya dah jumpa beliau dan bagitau saya nak masuk kelas ni.."

"kamu berapa A UPSR?"

"5A cikgu.."

"kamu pindah kelas sebelah.. kelas ni 1A2.. untuk budak2 yang dapat 3A kebawah.. kamu masuk kelas 1A1.. nanti cikgu bagitau kat guru kelas tu tentang status kamu.."

lega aku bila takde sebarang masalah yang timbul tentang status penukaran kelas tu.. lalu bermulalah kehidupan aku sebagai budak kelas aliran agama (KAA) ataupun rancangan khas agama (RKA) - nama asalnya.. ditukar menjadi KAA bermula sejak aku form 4..

disinilah aku bermula menyayangi SEMARAK.. disini jualah bibit2 cintaku pada bahasa syurga yang sedang ku dalami ini timbul.. sepanjang 5 tahun ini aku dididik oleh para guru yang bukan hanya sekadar guru.. bahkan mereka merupakan pendidik yang sebenar2 sangat ikhlas mendidik para pelajar.. mereka semua adalah guru2 yang luar biasa.. menanamkan cinta dan semangat untuk belajar kepada para pelajar.. menanamkan akhlak dan kekuatan jiwa supaya pelajar2 mereka berjaya dunia dan akhirat..

PERKEMBANGAN AKU, BAHASA ARAB DAN BIDANG AGAMA

minat aku terhadap bahasa arab asalnya biasa2 jer.. masa form 1 aku diajar oleh Ustaz Ramli yang juga merupakan warden asrama yang terkadang kala ada barannya.. salah2 timing memang naik sesaje tangan beliau.. tapi aku tak pernah kena la sebab aku budak baik.. haha.. [dan yang penting.. skema! haha.. form 1 aku skema gile beb.. maleh nak ingat time2 skema ni.. nak tergelak saje aku.. jadi pengawas pusat sumber la.. poket penuh ngan buku2 la.. disket la.. pakai seluar tinggi la.. hahaha.. tanak ingat.. tanakkk.. tak sukeeee.. hahaha..] ustaz Ramli banyak menekankan asas2 yang perlu dihafal seperti tasrif feel yang 14 dan cara untuk mengingatinya menggunakan ruas2 pada jari.. pada ketika ini.. minat aku pada subjek ini masih mendatar.. takde beza dengan subjek2 lain..

bermula form 2.. disinilah bermula revolusi minat aku dalam bahasa arab.. ustaz Ramli pindah sekolah lain menyebabkan seorang guru baru masuk menggantikan beliau.. beliaulah Ustazah Nawal Shifa bt Haris.. [aku ingat nama penuh beliau tuu.. aku pun cam tak caya aku ingat ni.. tapi betul ke ha nama beliau ni? haha..] beliau bagaikan sinar baru yang muncul dalam kelas bebudak RKA diketika itu dek kerana fobianya mereka dengan kegarangan ustaz Ramli.. maka pabila kegarangan itu bertukar dengan satu keindahan wajah umpama bulan.. maka ramailah antara pelajar yang terbang di awangan dan tetibe jer moral value untuk belajar bahasa arab melonjak2 tinggi melangit dikalangan semua pelajar.. hahaha.. semua seronok dapat ustazah cun dan muda mengajor.. ish2 diorang ni.. kecik2 dah gatal.. teruk betul kan diorang ni? [cakap macam aku tak masuk sekali jer.. wakakaka..]

tapi itulah realitinya.. ini semua juga termasuk dalam unsur psikologi pelajaran.. antara punca kejayaan pelajar adalah daripada guru sendiri.. antara yang menarik perhatian pelajar untuk belajar adalah rupa guru yang tidaklah semestinya lawa.. tapi yang penting menenangkan hati para pelajar.. becakap pulak lembut.. tak kelam kabut.. tak tengking2.. [kalau tengking pun bertempat la..] orang kata ciri2 keibuan tu ade lah kan.. jadi bila masuk kelas tu.. tak rasa macam cekgu yang mengajar.. bahkan terasa macam seorang ibu sedang mendidik anak2nya.. inilah psikologi sebenar yang patut diterapkan dalam sistem pendidikan kita.. mengikut kajian yang akan aku buat 30 taun lagi.. [aku wat kesimpulan awal terhadap kajian tu.. haha..] kesimpulannya pempuan2 yang cun2 patut memilih kerjaya sebagai cekgu agar pelajar2 berminat untuk belajar.. wahahahaa... [laki yang ensem2 telebih2 lagi la patut jadi cekgu untuk tarik minat pelajar pempuan belajar.. tengok cam masa aku ngajor kat alex aritu.. sume boring dan ngantuk serta menyampah.. sebab aku tak ensem.. tapi bile paek datang mengajar.. tu dia.. akhawat duk jauh kat kaherah tu.. sanggup balik alex nak belajo ngan paek.. sebab ustaz ensem kan.. senyuman pun manis.. belajo pun semangat jer.. wakakakaka..] - selingan jer ni.. takde akhawat kaherah balik alex pun.. saje reka2 citer tu nak bagi up paek.. hihihi..

tapi tu mula2 jer.. orang kata 1st impression la kan.. mula2 semangat belajar sebab ustazah cun.. tapi lama2 keikhlasan belajar tu datang sendiri.. tambahan lagi lepas beberapa ketika.. ustazah kami ni ditakdirkan mengandung.. maka mulalah beliau berpantang larang yang tersangatlah banyaknya menjadikan fatrah waktu beliau mengandung tu memang berubah betul personaliti beliau menjadi seorang yang garang.. perkataan 'pantang' memang tak lepas daripada mulut beliau..

"saya PANTANG betul awak tak garis tepi buku latihan ni! bawak sini buku tu garis 1 buku depan saya sekarang jugak!"
"saya PANTANG betul awak bersembang kat belakang! kalau awak nak bersembang awak keluar sekarang!"
"saya PANTANG betul bila saya bagi kerja awak tak siap buat! siapkan sekarang jugak!"
"saya PANTANG betul blablablablabla..."

ustazah ni.. relek la.. mentang2 la tengah pantang.. pantang sokmo.. hihihi..

namun kegarangan ini tidak sesekali mengubah kami menjadi benci kepada subjek ini.. bahkan kami semakin bersemangat untuk mempelajarinya.. lagipun setelah beliau selamat melahirkan anak dan mula mengajar kami kembali.. beliau kembali kepada personaliti beliau yang asal.. takde garang2.. takde pantang2 dah.. hehehe.. apepun.. jutaan terima kasih buat ustazah kerana membukakan jalan sebagai asas kepada kami hingga kami dapat istiqamah dalam jalan ini hingga ke hari ini..

Ustazah Nawal Shifa.. walau sudah berapa kali pindah sekolah.. kami masih memberi khabar kepada beliau..

masuk tingkatan 3.. Ustazah Nawal berpindah sekolah ke Ipoh dan masuknya seorang ustaz menggantikan beliau bernama Ustaz Azlan.. ustaz yang merupakan lepasan Jordan ni juga mengajar kami subjek Al-Quran dan Al-Sunnah di tingkatan 4 dan 5..

Ustaz Azlan.. berbaju hijau.. waktu beliau jadi guru disiplin.. beliau sangat garang..

semasa tingkatan 4.. ramai antara kawan2 yang sekelas dah berubah arah.. ada yang masuk ke bidang sains dan ada juga yang tukar sekolah.. tak kurang ada yang masuk ke bidang sastera.. di ketika itu aku adalah antara yang masih mahu kekal bersama RKA walaupun mendapat satu lagi tawaran sekolah berasrama penuh iaitu dari SMAP Labu [ataupun SMAP Kajang.. syak disebabkan lemahnya ingatan perawi.. hehe..] tawaran itu aku tolak mentah2 dek kerana sayangkan RKA dan juga guru2 yang ada di SEMARAK..

kelas kami adalah kelas aliran agama yang bercampur dengan sains.. ataupun lebih dikenali dengan kelas AS - agama sains.. kami belajar syariah, al-Quran al-Sunnah dan bahasa arab tinggi.. dan kami juga belajar fizik, kimia, biologi dan matematik tambahan.. jadi boleh dikatakan kelas 4AS/5AS mempunyai 2 kelompok.. satu kelompok pelajar yang cenderung untuk mendalami bidang sains tapi masih sayang untuk meninggalkan bahasa arab.. dan satu kelompok lagi adalah yang cenderung untuk mendalami bidang agama.. dan aku adalah antara kelompok yang bias untuk cenderung mendalami bidang agama.. dan ini terjadi bukan kerana aku sayang untuk meninggalkan bidang sains.. akan tetapi adalah kerana aku sudah mula berasa bosan dan bangang dalam subjek2 sains.. siyes otak aku bukan otak sains.. paper biologi awal2 dah aku drop.. aku buang daripada list untuk diambil untuk SPM.. hanya yang tinggal adalah fizik dan kimia.. dan 2 subjek ni termasuk matematik tambahan adalah subjek yang aku sememangnya mendapat keputusan fail G9 sepanjang tahun..

nampak seperti ada 2 kelompok besar dalam kelas kami.. satu ke bidang sains dan satu ke bidang agama.. tapi sebenarnya pelajar2 ini terbahagi kepada 4 kelompok:

kelompok pertama memang tak minat sains dan mendapat score yang sangat bangang dalam subjek2 sains akan tetapi mereka cenderung dan mendapat score markah yang tinggi dalam subjek agama.. [aku duduk dalam kelompok ni..]

kelompok kedua adalah mereka yang memang score kaw2 subjek sains dan memang dah target untuk masuk matrikulasi sains dan mereka ni kurang berminat dengan subjek2 agama lebih2 lagi bahasa arab..

kelompok ketiga adalah mereka yang memang genius iaitu mereka yang pukul rata minat dan berjaya score dalam kedua2 subjek maka ada advantage untuk kelompok ini iaitu mereka boleh memilih untuk menghala kepada salah satu daripada dua bidang.. bidang agama dan sains.. [os dan pijit duduk dalam kelompok ni.. kerana mereka sememangnya layak untuk kedua2nya.. akan tetapi os memilih untuk ke bidang agama dan pijit memilih untuk further ke bidang sains..]

kelompok keempat pula adalah mereka yang tidak mampu untuk score dalam kedua2 bidang.. maka mereka disarankan untuk cenderung ke bidang sastera dan kemahiran..

memang tradisi sejak zaman abang aku dulu lagi kebiasaannya subjek bahasa arab tinggi tingkatan 4 dan 5 akan dipegang oleh Ustazah Zakiah.. ataupun masyhur dikalangan kitorang dengan panggilan kak kiah.. hehe.. aku dah dengo sejak aku daripada form 1 lagi akan kebestan ustazah ni mengajar bahasa arab.. batch abang aku dipegang oleh ustazah ni yang masa tu kak kiah belum kawen pun lagi.. jadi sejak daripada form 1 aku dah terbayang2 untuk belajar bersama2 beliau.. dan form 4 alhamdulillah Allah sampaikan juga hajat aku untuk menjadi anak didik beliau.. dan ternyata beliau memang the best! beliau betul2 kami anggap seperti ibu kami yang mendidik kami dengan sabar.. walaupun tak semua yang minat dengan bahasa arab ni.. beliau tetap percaya dan cuba untuk menggilap permata yang hilang.. erks.. permata yang tersembunyi dalam sanubari anak2 didik beliau ni..

beliaulah yang menemui permata dalam diri aku.. beliau jugalah yang membawanya keluar dari dalam diri aku dan terus digilap dan terus digilap hingga aku jadi aku yang skarang ni.. beliau lah orang yang bertanggungjawab memilih masa depan aku ketika aku berada di khidmat negara dan kebuntuan untuk memilih bidang apa yang akan aku sambung di peringkat universiti.. waktu kawan2 membantu mengisikan borang KUSZA.. beliaulah yang membuat keputusan untuk aku..

"ustazah rasa ustazah nampak kamu macam boleh pegi dalam bidang bahasa arab.. kamu pilih la kos bahasa dan kesusasteraan arab kat KUSZA tu.."

kata2 itu aku sambut tanpa memikirkan panjang akan kehendak dan minat aku sendiri.. aku yakin yang ustazah lebih nampak apa yang lebih sesuai dengan aku.. sesungguhnya dia merupakan guru dan dia merupakan ibu yang mendidik aku.. aku percaya bulat2 akan kata2 beliau..

didikan dan pengajaran yang beliau berikan juga amat memberikan kesan kepada aku hingga hari ini.. sampai sekarang aku masih menyimpan dan terkadang menyelak2 juga buku latihan qawaid bahasa arab yang aku pelajari daripada beliau semasa tingkatan 4 dan 5 dahulu sebagai rujukan.. bahkan buku itu juga digunakan oleh kawan2 aku yang mahukan nota qawaid secara asas.. ramai yang berkata ia sangat mudah difahami..

Ustazah Zakiah.. berkatnya pengajaran yang ustazah dah bagi hingga bagaikan masih terngiang2 lagi di fikiran kami seolah2 kami sedang duduk dalam kelas dan ustazah sedang mengajar didepan..

terdapat beberapa orang ustazah lagi yang menjadi tulang belakang dalam proses menjadikan aku sebagai orang.. Ustazah Norlaila.. ataupun yang kitorang gelar kak lela.. hehe.. yang mengajar subjek syariah islamiah.. juga merupakan antara ustazah yang sememangnya agak rapat dengan aku.. cubitan 360darjah beliau di lengan dan ditepi perut aku ni seakan2 masih terasa lebamnya sampai skarang ni.. haha.. rindu nak kene cubit lagi ngan ustazah.. takpe la ustazah.. nanti saya suh ustazah lain (bini saya) pulak yang cubit saya wat ilangkan rindu ngan cubitan ustazah.. senang je nak kene cubit ngan bini ni.. cakap jer nak kawen lagi satu.. mesti otometik terus kene.. kan? kan? hahaha..

selain itu.. terdapat juga ustaz2 dan ustazah lain lagi samada yang pernah mengajar aku atau tak yang mana dorang sume ni memang kamcing la ngan aku dan beberapa orang kengkawan.. bile tetiap kali cuti masa KUSZA dulu.. aku ngan beberapa orang makhluk ni mesti pegi ke skolah dan lepak bersama ustaz ustazah ni kat bilik bahasa arab kat sebelah bilik kebal.. menawarkan diri untuk membantu dan berkhidmat apa2 yang mampu kitorang tolong.. kebiasaannya kitorang ditawarkan [ataupun lebih pada menawarkan diri sebenornye.. hehe..] untuk mengconduct aktiviti tahunan lajnah bahasa arab iaitu Mukahyyam Tarbawi.. yang kebiasaannya berlangsung 3 atau 4 hari..

Ustazah Siti Mariam.. pernah mengajar aku di kelas 3A1 subjek pendidikan Islam.. beliau adalah isteri kepada Ustaz Hamdan.. begitu juga dengan Ustazah Salina.. juga pernah mengajar aku yang mana kini beliau dah pun bertukar ke sekolah lain.. Ustazah Che Noraini.. yang amat gemar menyuruh pijit membantu beliau memasang langsir.. haha.. Ustaz Aziz.. suami ustazah lela.. dan juga Ustaz Osmera.. kesemua mereka adalah guru2 agama di SEMARAK.. jazakumullah khairan jaza diucapkan kepada kalian semua kerana memberikan secangkir ilmu buat diri yang jahil ini.. tanpa kalian siapalah saya..

dari kanan: ustazah Siti Mariam, ustazah Lela, ustazah Che Noraini, bakal ustazah Bidasari (ni member aku yang tengah lajo kat UM.. dia pengerusi majlis jer masa ni.. heheh..) - gambor gelap sikit.. sape tah yang jadik kamereman mase ni aku pun tatau.. tak propesenel langsung..

BEBERAPA KES DENGAN GURU

1. Tak suka ngan undang2 sekolah

aku ni ada masalah sket ngan undang2 skolah.. aku tak suka pakai lencana sekolah.. aku tak penah jait lencana sekolah.. biasanya aku jilat2 dan tampal guna gam jer bila ada perhimpunan dan sportchek.. aku tak suka pakai stokin.. aku tak suka pakai tie.. sampai sekarang aku tak reti nak ikat tie.. masa dulu pun aku mintak pijit atau os ikatkan tie untuk aku pada awal taun dan ikatan tu la yang aku gunakan sampai akhir taun.. aku jarang pakai kasut putih.. ingat lagi masa tu aku pakai kasut PUMA warna biru.. aku tak suka masuk perhimpunan.. kadang2 aku ponteng dan lepak dalam kelas dan menggunakan anas ajip dan afiq sebagai pengawas yang kunon2 menjaga aku sebagai pelajar yang sakit dan takleh gi perhimpunan.. padahal niat kitorang berempat sama jer.. aku maleh gi perhimpunan.. dorang tiga orang pun wat2 jaga kelas konon2 padahal niat nak ponteng perhimpunan gak.. hahaha.. kadang2 aku malas nak pakai baju sekolah.. aku terus sarung sweter dan zip sampai tengkuk.. biasa kalau orang tengok budak pakai sweter ni orang akan ingat demam.. padahal aku tak pakai baju skolah pun kat dalam.. hahaha.. masa form 2.. aku suka simpan rambut walaupun rambut aku kerinting.. pernah sekali kantoi ngan Cikgu Roslan.. kantoi beramai2 budak2 kelas aku sume.. masa kat dalam bilik disiplin.. cekgu chek sorang2 dan hanya aku sorang terlepas sebab cekgu tak perasan rambut yang aku simpan sebab kerinting.. budak2 lain sume kantoi dan tak pueh ati ngan aku masa tu.. haha.. yang paling tak pueh hati sekali adalah pijit sebab dahla dia kantoi rambut panjang.. pastu pulak dia yang kene sapu sume rambut2 kat bilik tu.. hahaha..

2. Monteng kelas

aku ni bab ni memang ade masalah beso sket.. nakal sket masa skolah dulu.. iaitu aku ni kuat sangat ponteng kelas.. hehe.. terutama sekali semenjak form 4.. aku ni kalau bende yang aku memang tak minat tu.. tak payah la nak berusaha paksa aku wat.. memang aku takkan wat.. aku paling suka ponteng kelas kimia.. fizik pun kadang ponteng jugak.. sebab aku memang bangang subjek ni dan aku tak minat langsung subjek ni.. bayangkanlah.. tanye la aku formula kimia apa pun.. zink ke.. karbon monoksida ke.. jawapan yang aku bagi hanya 1.. y=mx+c.. tu jer yang aku tau.. hahaha.. dalam setaun tak sampai 10 kali pun aku masuk kelas kimia.. selebihnya agak2nya mana aku gi? haha.. ponteng laa.. bile aku ponteng kelas.. aku tak wat cam dak2 kelas ujung.. ponteng duk dalam tandas.. duk belakang semak.. tak main la.. aku monteng kelas tahap tinggi punye.. jenayah kolar putih.. ngeh3.. biasa yang menjadi mangse adalah ustazah Kiah.. kalo aku nak monteng mesti aku wat2 gi kat meja dia.. tanya itu ini sembang itu ini sampai kadang2 beliau pun terponteng kelas beliau sekali sebab tak perasan sembang ngan aku.. hahaha.. bijak kan? kalau beliau takde pun aku akan ponteng jugak dengan mendudukkan diri kat kusyen kat bilik guru sambil baca paper kat situ.. bila cekgu tanya aku jawapla aku tunggu cekgu.. hahaha.. memang bijak kepala hotak aku ni upenye.. selain daripada bilik guru.. ada 1 lagi port yang memang orang takkan syak ada orang monteng kat situ.. iaitulah surau.. huhu.. tempat yang orang wat untuk solat ni aku jadikan tempat tido yang sangat nyenyak pabila tiba saja kelas kimia.. heheh.. selain surau.. ada 1 lagi tempat yang pun orang tak sangke jugak sebagai tempat ponteng.. iaitulah kantin skolah.. aku dengan selambenye makan kat kantin skolah sampai habih waktu kelas.. konon2 dak skolah petang la.. hahaha.. semua tempat2 yang aku ponteng ni sume tempat yang sememangnya penuh dengan cekgu yang bilamana kita lepak2 takde sape pun yang perasan yang kita sebenarnya tengah ponteng.. hehe.. cikgu yang pernah mengajar aku kimia adalah Cikgu Appalasamy yang sememangnya dikenali ramai dengan 'keseronokan' beliau mengajar kimia.. dan jugak Cikgu Wan Nurul Kalbi.. bini Dr Ramadhan yang ada klinik kat taman sri setia.. masa cikgu ni mengajo aku pernah gak masuk 2 3 kali rasanya.. tapi rasa bosan sebab tengok beliau mengajo dinding.. asik tengok dan becakap ngan papan putih jer.. aku pun lepas2 tu ape lagi.. cabut jela.. hahaha.. bila keluar result SPM.. ada jugak budak2 sains yang bengkek ngan aku.. sebab diorang tak pernah miss hari2 masuk kelas kimia tapi result SPM kimia dorang dapat G9.. gagal jugak.. sedangkan aku yang tak sampai 10x masuk kelas dalam setaun ni dapat result paper kimia aku E8.. janji aku lulus.. hahaha.. nasib2 je tu.. tembak2 terkena la tu.. hihihi..

meja ustazah kiah.. antara port aku monteng.. antara ucapan yang pernah aku ucapkan pada beliau kat situ.. "ustazah.. tunggu la saya habeh lajo nanti saya jadi cekgu saya ada meja macam ni jugak dan masa tu saya tak panggil ustazah dengan panggilan ustazah dah.. sebab kita dah jadi rakan sekerja masa tu jadi saya panggil ustazah dengan panggilan kak kiah jer la.. haha.."

3. Monteng sekolah

ade beberapa kaedah aku melakukan pemontengan.. kaedah pertama.. tak datang skolah terus.. tido je kat umah bile mak tanye apsal tak pegi jawap jer maleh.. yang ni memang sangat kerap aku wat.. kaedah yang kedua ni jarang2 aku lakukan tapi pernah la jugak.. aku datang bawak moto sniri dan datang lambat.. dekat2 kul 10pagi camtu baru datang skolah.. datang2 jer terus paking moto kat tempat paking cikgu kat depan asrama.. ade jugak sehari tu aku sampai2 jer elok aku tongkat moto tetibe Cikgu Shamsuddin [ataupun yang kitorang panggil cikgu sudin] berdiri kat seblah.. cikgu sudin ni guru disiplin sekolah aku.. dia ni sangat2 garang dengan budak2 kelas lain.. tapi dengan kelas aku beliau langsung tak garang bahkan beliau nampak seperti sangat hepi pabila mengajar kat kelas aku.. siap menyanyi2 dalam kelas lagi.. beliau mengajar subjek sejarah kelas aku.. beliau bagaikan individu yang lain bile mengajar kat kelas aku.. nampak macam kelas aku jadi tempat untuk beliau release tensen dengan masalah disiplin2 pelajar lain.. tapi apepun.. pagi tu aku memang sah2 dah terkantoi..

"hah! awak ni dari mane pulak ni.. kenapa awak datang lambat ni!" sergah cekgu sudin sebaik aku menongkat moto..

"maaf cikgu.. saya tak berapa sihat hari ni.. tu datang lambat sikit.." dengan nada buat2 cam batuk2 dan demam2 serta menarik2 hingus dihidung sket.. aku menjawap pertanyaan cekgu sudin dalam keadaan hati yang cuak nye gilo rempah babas punye..

"laaa.. awak dah tau tak sehat kenapa awak datang jugak sekolah?" [aik? aku ingat cekgu nak marah aku..]

"saya sayang nak tinggalkan pelajaran cekgu.." alasan budak baik tetibe kuar terpacul daripada mulut aku.. jahat btui aku neh.. menipu nombor satu.. huhu..

"ish.. jangan gitu.. kesihatan awak lagi penting daripada pelajaran ni.. kelas ni bila2 pun bleh kaver balik.. kalau jadi pape kat awak tengah jalan camne? camnilah.. awak masuk kelas dulu.. nanti kalau awak rasa tak larat awak balik lah ye.."

mula2 aku rasa terharu dan insaf sangat2 sebab cekgu amat mengambil berat terhadap pelajar beliau yang tidak beliau ketahui sedang hanya memberikan alasan yang buhong semata2.. tapi bila aku dengo ayat yang last tu.. terus pikiran jahat aku datang menghapuskan rasa terharu yang tak sampai beberapa saat pun bertapak dalam diri tuh..

"canteklah dah dapat greenlite!!"

natijahnya aku masuk satu kelas jer lepas tu.. dalam pukul 11 pagi tu aku keluar daripada kelas.. stat moto dan terus balik! almaklumlah.. cekgu disiplin bagi greelite kan.. "kalau tak larat awak balik lah.." dengan pantas aku mengatakan aku memang tak larat.. hahaha.. adui.. saya mintak maaf ye cekgu.. mintak maaf sangat2.. masa skolah dulu tu saya memang nakal.. segala pembuhongan saya pada cekgu tu harap cekgu dapat maapkan dan halalkan.. hehe..

cekgu Sudin sebenarnya bukan seorang yang garang.. beliau terpaksa jadi garang kerana jawatan beliau sebagai guru disiplin.. jika beliau tak garang beliau akan dipijak kepala oleh para pelajar.. sebab tu lah bila beliau turun je jawatan tu.. nampak ketenangan di wajah beliau dan jelaslah bahawa personaliti beliau masa mengajar kami dalam kelas itulah personaliti sebenar beliau.. hepi go lucky.. ini dikuatkan lagi dengan pengakuan oleh Ustaz Azlan yang kini mengambil alih jawatan itu..

"saya tak pernah rasa nak tampar budak sebelum saya naik jadi guru disiplin.. tapi lepas saya jadi guru disiplin ni.. tangan saya nak naik sesaje.."

psikologi dan suasana pelajar sekarang.. memang amat2 menguji kesabaran dan tekanan buat para guru..

ada satu lagi kes yang masih aku ingat hingga ke hari ini.. kes ponteng kelas kimia gak ni.. tapi kali ni aku bersubahat ngan sorang lagi.. ngan anas.. aku menggunakan taktik yang sama dengan taktik sebelum ni.. datang agak lewat sket dan paking moto kat tempat paking cekgu dekat asrama.. dan ada satu hari tu aku terkantoi.. aku ngan anas masa tu kuar daripada sekolah naik moto aku.. hari tu anas nak ikut.. hehe.. maka dengan selambe biawak aku blah daripada skolah dan nak dijadikan cerita.. masa tu Ustazah Lela nampak depan mata dia seniri akan pemblahan aku daripada skolah.. maka dengan sukacitanya dia merepot kejadian ini kepada Ustaz Azlan.. dan Ustaz Azlan pulak tak sanggup nak uruskan kes budak2 RKA sebab dia seniri pun mengajar RKA jadi dia rasa malu bila budak RKA buat hal.. adalah amat memalukan pabila pelajar yang menjadi contoh kepada pelajar kelas2 lain pun wat hal.. jadi kes aku dan anas terus dinaikkan taraf kepada kes yang perlu dikaunseling..

kami dikehendaki untuk bertemu dengan Cikgu Ridzuan untuk sesi kaunseling.. [hampeh tol.. padahal baru sekali kantoi..] Cikgu Ridzuan adalah guru kaunseling yang menggantikan Cikgu Taqiyuddin.. oh.. hampir terlupa.. bilik kaunseling pun satu lagi bilik yang clear untuk monteng.. tapi masa zaman Cikgu Taqi jer la.. bila dah stat zaman Cikgu Ridzuan.. kene halau sokmo.. tak menjadi jer skill nak monteng kat situ.. hohoho.. sambung balik citer.. masa kaunseling tu cikgu Ridzuan duk citer macam2.. citer yang kita takleh tinggalkan untuk usaha skor pada paper2 sains tu.. kita takleh pilih2 bulu.. kena skor semua.. patutnya macam korang ni dah mantap paper agama.. tinggalkan la dulu study paper agama tu.. bagi balance.. fokus stadi lebeh pada paper2 sains tu.. mula2 aku menjawab.. tapi kena baleh balik.. jadi terus aku wat kesimpulan yang cekgu ni memang tak paham aku.. aku terus diam dan mengiyakan je setiap apa yang beliau cakap sampai la beliau penat becerita dan becakap tanpa aku balas sebarang apa pun komen.. dalam hati aku terus tekad mengatakan sukahati aku la dah aku tak minat sains kenapa nak paksa2 aku wat benda yang aku tak mampu wat.. keluar je daripada bilik kaunseling tu maka terus berlaku sesi luahan hati antara aku dan anas.. aku melahirkan rasa tak puas hati dengan apa yang cekgu cakap.. aku terbakar sungguh dengan kata2 cekgu yang seolah2 merendah2kan aku bila aku bongok sains.. cara beliau cakap seolah2 aku ni akan takde masa depan je kalau aku terus wat camni.. [tapi aku tau niat cikgu bukan macamtu.. beliau cakap semua tu hanya untuk kebaikan aku.. tanak bagi sijil aku cacat dengan keputusan2 yang fail.. aku jer yang buruk sangka kat beliau..] aku yang tengah terbakar masa tu buat sesi luahan hati ngan anas dengan membakar dia bersama2 aku.. kita buktikan nas.. kita buktikan yang walaupun kita bodoh sains.. kita takkan gagal dalam hidup.. kita ada matlamat kita.. ada target kita tersendiri.. biarkan orang nak kata apa nas.. yang penting.. kita faham diri kita dan kita kejar apa yang kita mahu..

ya.. gagal dalam sesetengah perkara bukan penentu kegagalan dalam semua perkara.. bahkan sekarang.. anas lah sahabat yang paling aku banggakan.. juga menjadi kebanggaan kawan2.. kebanggaan guru2 SEMARAK.. terutama guru2 RKA.. kerana hanya dia sorang sahaja antara kami yang menjadi Al-Hafiz yang telah tamam menghafal 30juzuk Al-Quran dan kini sedang menamatkan Ijazah beliau dalam bidang Qiraat di Syoubra, Mesir.. siapa sangka budak yang selalu sahaja tidor dalam kelas dengan mulut menganga ni sekarang dah jadi martabat yang paling tinggi antara kita.. pembawa Al-Quran.. adalah setinggi2 martabat insan.. mayat mereka tidak akan reput sepertimana mayat2 juga para syuhada.. mereka ada pembantu yang akan membantu dan menemani mereka didalam kubur.. iaitulah Al-Quran yang senantiasa mereka dampingi dan senantiasa hati dan lidah mereka sebut2 didunia ni.. siapa yang kata budak bodoh sains tak boleh berjaya? siapa kata budak bodoh sains tak dapat sambung oversea? aku dan anas dah buktikan.. kami sedang berada di Mesir.. dan kami akan buktikan kami yang bodoh bangang bengap sains ni akan pulang kelak dengan membawa ilmu dan segulung ijazah.. dan itulah sebesar2 kejayaan yang bakal kami tunjukkan sebagai membalas jasa ibu bapa dan guru2 yang banyak membantu kami.. insyaAllah..

anas yang paling kanan.. gambar ni diambil masa hari raya haji masa beliau dan kawan2 dari syoubra datang beraya ke zagzig..

bahkan jika nak dilihat sudut yang lain.. aku percaya.. budak2 yang telah bergelumang lama dalam bidang sains sendiri pun akhirnya akan merasa sekelumit perasaan jauh disudut hati mereka untuk kembali mempelajari bidang agama.. akhirnya akan kembali juga ke forum2 untuk mengambil tahu tentang agama.. akhirnya akan kembali juga kepada ustaz2 untuk merujuk tentang agama.. kembali juga mencari para masyayikh yang boleh mengajarkan mereka agama.. kerana ramai yang sedar ilmu yang mereka ada dalam bidang sains itu hanyalah ilmu fardu kifayah yang terkadang tidak pun diamalkan dalam kehidupan.. lihat saja contoh yang kita memang kenal.. ustaz Abdullah Khairi.. mempunyai segulung ijazah engeneering.. pergi ke jepun.. ke amerika kesana kemari.. tapi bila balik apa yang ayah dia cakap?

"selagi ngko tak mampu nak baca kitab2 arab aku kat belakang ni.. aku tak iktiraf langsung ijazah yang ngko bawak balik walaupun berapa banyak pun ko bawak walau daripada negara mana pun ngko bawak.. kalau ngko tak mampu nak baca kitab2 arab aku ni.. ijazah2 ngko semua tu semua tak ubah macam kertas2 kosong jer bagi aku.."

bagaikan satu penghinaan buat dia yang bertungkus lumus mendapatkan sekeping ijazah.. kata2 ayah dia akhirnya dah sedarkan dia bahawa.. ilmu yang perlu dia cari adalah ilmu agama.. itulah yang terlebih utama untuk menjanjikan kebahagiaan dan keselamatan hidup bukan sahaja untuk dunianya bahkan terutama dan terlebih aula untuk akhiratnya..

jangan salah faham dengan apa yang aku cuba nak bawak kat sini oke.. aku tak memaksudkan semua orang perlu meninggalkan bidang sains dan memilih bidang agama.. point aku kat sini cuma satu.. jangan hina dan merendah2kan orang yang nak belajar agama.. thats all.. tu aje point aku.. bukan aku anti dengan mereka yang belajar bidang sains.. sebab Islam seniri memerlukan kepakaran dalam bidang sains.. dan juga bidang2 lain.. ilmu ini menjadi fardu kifayah selagimana terdapat mereka yang mempelajarinya.. dan jangan lupa bahawa ia juga boleh menjadi wajib iaitu fardu ain kepada kita untuk mempelajarinya jika sudah tiada siapa lagi muslim yang mendalaminya.. ianya tetap diperlukan sebagai wasilah untuk menyempurnakan khilafahnya kita sebagai manusia untuk memakmurkan mukabumi ini.. maka fahamilah apa yang aku cuba nak sampaikan dan janganlah sesekali diselewengkan..

korang pembaca blog ni seniri mungkin termasuk dalam mereka yang mendalami bidang sains.. korang rasa sendiri apa yang aku cakap atau tak.. samada ianya betul atau tak.. korang sokong atau tak.. terpulang kepada korang nak nilai.. korang lebih tau apa yang korang seniri rasa.. aku cuma menyampaikan apa yang aku rasa benar..

apepun aku sangat2 mintak maaf kepada cikgu2 yang amat2 berharap aku dapat mencemerlangkan diri dalam bidang sains.. sungguh aku mintak maaf sebab aku tak mampu dan aku taknak mampu.. sekali lagi aku mintak maaf.. dan untuk para guru.. pesan aku.. tolong jangan memandang rendah kemampuan pelajar2 anda kerana anda tidak tahu apa nasib mereka dan apa masa depan mereka.. berilah sokongan terhadap apa yang mereka rasakan mampu.. asalkan ianya dijalan yang benar.. maka cubalah untuk fahami mereka..

AKU DAN PENDIDIKAN AKADEMIK

seawal tingkatan 1 aku telah cuba sebenarnya untuk menguasai bidang sains.. aku telah mengambil tusen khas dengan bapak kawan baik aku si sapuan yang bernama Cikgu Yusof [cekgu Usop].. ramai juga kawan2 yang masuk tusen beliau ni daripada pelbagai sekolah.. sekolah raja muda musa.. sekolah sultan abdul aziz.. masa tingkatan 2.. rasanya yang mengajar kitorang sains masa tu Cikgu Seri Banun.. kalau tak salah nama dia gitulah.. ingat2 lupa.. majalah sekolah lupa nak bawak gi mesir.. jadi takde tempat nak wat rujukan.. hehe.. masa tingkatan 3 pulak.. kitorang diajor oleh Cikgu Roslan.. cekgu disiplin diketika itu.. yang besnye.. masa tingkatan 3 ni biasa memang semua pelajar tunggu2 nak belajar sains.. daripada form 1 lagi dah tertanya2 dan tak sabar2 untuk masuk pelajaran sains tingkatan 3.. sebab ape? sebab tingkatan 3 la bermulanya silibes sains tentang bab seks dan pertumbuhan jantina.. masa ni la belajo tentang vagina.. tentang rahim.. tentang bentuk badan perempuan.. masa dapat buku teks sains.. sume budak laki teruja selak2 part alat kelamin perempuan.. sampai part2 alat2 lelaki.. semua wat gelak2.. pastu lukis yang bukan2 kat buku teks.. hahaha.. masa belajo.. bila sampai part belajo alat perempuan.. budak pempuan sume wat muke segan2 jer.. bile sampai part alat lelaki.. budak laki wat relek jer.. hahaha.. memang kome lelaki tak tau malu.. :p tingkatan 4 ngan 5 yang ajo fizik adalah Cikgu Alias.. salah sorang cikgu yang mempunyai master tapi mengajar di sekolah.. low profile jer orangnye.. dan jugak seorang yang suka melawak.. beliau ada sebuah basikal tua yang beliau letak kat sekolah wat berulang dalam sekolah antara kelas ke bilik guru.. kelas fizik ni aku banyak kali jugak la pegi.. sebab cekgu kenal aku dan bapak aku skali.. jadi takleh nak monteng sangat.. hehe.. lagipun antara fizik ngan kimia aku rasa leh pegi lagi ngan fizik.. aku sniri pun pernah jugak join tusen yang dibuat oleh cikgu Alias kat rumah beliau.. tapi kejap jer.. setelah aku membuat pertimbangan yang aku tanak serius dalam bidang sains.. maka aku pun berenti tusen2 ni..

kelas aku jugak ada belajar matematik tambahan.. ni antara subjek yang aku memang dapat keputusan fail sepanjang taun.. cekgu yang mengajar subjek ni adalah Cikgu Azua.. [kitorang panggil wawa..] cikgu yang sangat lembut dan tak reti nak marah orang ni sememangnya merupakan cekgu yang best.. aku tau cekgu sangat marah dan selalu sangat kecik ati dengan aku sebab sangat selalu tak buat keje beliau dan aku antara pelajar yang mengambil kesempatan atas kelembutan beliau dan ketidakretimarahan beliau itu.. huhu.. aku tak ada buku tulis addmath macam budak2 lain.. saje tak buat.. keje yang beliau bagi pun aku jarang2 sangat buat.. bila beliau tanya pun aku jawap jujur jer..

"saya tak buat cikgu.." jawap aku selambe
"kenapa awak tak buat?" aku tau cekgu nak marah tapi dia tak reti nak marah dan naikkan suara..
"saya takde buku.. tak beli.." lagi selambe
"saya tak tau dah nak cakap camne ngan awak ni.." nampak dah fedap..huhu..

tapi aku sangat baik dengan cekgu.. walaupun beliau tau aku kadang2 pemalas.. beliau tetap tak putus asa bagi semangat untuk aku terus cuba jadi rajin dan kuasai addmath.. dan disebabkan beliau sangat sabar dan tak pernah marah aku.. aku mengambil keputusan untuk membahagiakan hati beliau dengan meningkatkan keputusan addmath aku.. walaupun aku takde niat langsung pun nak further stadi dalam bidang ni.. aku cuma nak buktikan untuk balas jasa beliau yang tak pernah putus bagi semangat dan tak pernah paksa2 aku..

peperiksaan percubaan SPM menyaksikan aku fail lagi dalam subjek addmaths ni dengan mendapat G9.. lalu fatrah antara trial dan peperiksaan sebenar tu aku gunakan betul2 dengan latih tubi addmath sampai koyak2 buku latihan dan kertas2 kat umah aku wat jalan pengiraan.. takde masa senggang yang aku gunakan melainkan untuk buat latih tubi addmath.. kat sekolah aku wat macam biasa jer.. tak nampak macam berusaha pun.. tapi kat umah.. tonggang tebalik tertonggeng2 aku habiskan jawap soalan2 dalam contoh2 kertas ramalan.. maka hasilnya.. akhirnya aku berjaya buktikan pada cikgu dan menyebabkan cikgu wawa tersenyum lebar akhirnya pabila menyaksikan slip keputusan SPM aku.. matematik tambahan - B3! betulla orang kata.. dimana ada usaha disitu ada jalan.. tinggal nak ngan tanak jer..

aku memang minat matematik.. dulu lah.. sekarang aku minat jugak.. tapi sebab dah lama tinggal.. aku jadi sebangang2 orang dalam matematik.. nak kire tambang bas pun kadang2 aku kene bukak kalkeleter.. hahaha.. lambat gilo babas kalau nak congak dalam paler otak jer.. sebabnyer kos lughah mane ade pakai maths dah.. kalau syariah boleh tahan lagi ada belajo mirath.. aku mane ade.. nak kire ape? berapa patah huruf yang ada dalam bait alfiah ibn malik? kire itu tak payah guna matematik pon bole dapat.. hehe.. memang aku dah jadi lembab maths skarang ni.. apepun terima kasih kepada guru2 yang pernah mendidik aku dalam maths.. sesungguhnya aku pernah mencintai subjek ini dan aku antara pelajar yang menguasai subjek ni.. dulu la.. skarang tak lagi.. huhuhu.. tingkatan 1 aku diajar oleh Cikgu Abdullah [cikgu Dolah].. tingkatan 2 pulak aku diajar oleh Cikgu Wan Rokiah..[aku syak beliau mengajar antara tingkatan 2 dan 4..] tingkatan 3 oleh Cikgu Halimatun.. tingkatan 4 yang mengajar adalah Cikgu Sanusi.. yang mana Sham pernah kantoi main tiup2 bulu ayam masa beliau tengah mengajar dan aku pulak kantoi tido meleleh ayor lior waktu beliau tengah mengajar jugak.. huhuhu.. tingkatan 5 pulak aku diajar oleh Cikgu Hashimah.. cikgu2 ni sume memang beshh..

dalam subjek bahasa melayu pulak.. antara cikgu yang aku ingat adalah Cikgu Hayati.. beliau mengajar masa aku tingkatan dua.. dan beliau jugak merupakan sedara pijit.. sedara belah mana tu aku tak ingat.. sepupu ke.. mak cik ke.. tu gi tanye dia sniri la kalo nak tau.. tehehe.. tingkatan 3 pulak aku dapat cekgu BM merangkap cekgu kelas 3A1 yang paling bes yang aku rasakan.. beliaulah Cikgu Roslina.. beliau sangat caring terhadap pelajar2 beliau dan aku seniri sangat banyak mendapat istifadah daripada beliau.. beliau mendidik aku menggunakan bahasa melayu dengan betul.. memanjangkan karangan dengan kaedah tiada pengulangan ayat dan menggunakan bahasa yang mudah difahami dan tidak menggunakan perkataan yang terlalu bombastik.. beliau jugak agak pantang dengan pelajar yang malas menulis karangan atau menulis karangan terlalu pendek [ataupun lebih tepat lagi kita katakan dia adalah os.. hahaha..] juga termasuk dalam golongan yang selalu dibebel oleh beliau adalah mereka yang menulis karangan dengan tulisan cakar tapir... [teruk lagi daripada cakar ayam la tuh.. haha.. ataupun lebih tepat lagi kita sebutkan namanya nyoi.. hahaha..] BM aku mantap dulu pun sebab beliau jugak lah yang banyak ajar aku kaedah penulisan yang mantap.. kalau tak.. takde la aku pandai tulis blog dan main2 ayat panjang2 dan bes camni kan.. tu maknanya masa skolah dulu BM aku tak kirelah pemahaman ataupun karangan ataupun sastera aku memang power.. [tapi cikgu2 ni tak pernah ajor pun aku merapu meraban merepek macam ni.. yang ni memang malakah semulajadi aku yang aku gilap seniri guna pengilat kasut.. hahaha..] tingkatan 4 pulak Cikgu Khairi [makruf dikalangan pelajar dengan panggilan cikgu wak ley..] mengajo kitorang jap sebelum beliau berpindah ke sekolah lain.. masa tu dah mula komsas dan kitorang kene baca novel perlumbaan kedua dan julia.. aku rasa aku habeh baca kot novel tu.. kot.. hehe.. apepun.. budak2 zaman sekarang ramai kata bahasa melayu susah.. sebab dorang banyak belajo dalam bahasa inggeris kan.. sains dalam BI.. maths dalam BI.. sampaikan anak sedara aku pun.. ada sorang BI dia dapat A.. tapi BM dia siap kene masuk tusen lagi sebab asik fail jer.. haha.. budak2 sekarang.. gitulah kan..

Cikgu Roslina.. pernah suruh aku jadi pengawas sekolah sekaligus mengembalikan kegemilangan zaman abang aku jadik ketua pelajar dulu.. tapi bute2 jer aku tolak sebab aku tak minat wat keje2 pengawas yang bizi2 sokmo tuh.. hehe.. suri yek cekgu..

lagi..lagi.. BI pulak.. all of my teacher is the best teacher chosen to teach me and made me feel like i'm one of the americans that speaks fluently and talks like george bush and writes like the writer of the sonnet 18.. well.. i didnt say that my english is the best because i know my english is just the broken one and main tibai2 jer.. but i think all of my teacher had their best while teaching me and they had put some knowledge of english language in my serebrum and serebelum so that their students including me didnt be like frog under the coconut shell.. hahaha.. so that their students know how to understand this most important language that have been used globally nowadays.. so that we all know how to make this language as second language.. [actually i made it as third language because now my first language is arabic language.. 2nd comes the malay language and english language positioned as the 3rd one..] i wanna thank all of my teachers who taught me masa skolah dulu.. Teacher Rokiah.. Teacher Mardhiah.. Teacher Noriah.. and also Sir Woo Chi Kun.. [masa tu kitorang panggil beliau woo cikang.. sebab zaman tu tengah pemes bebudak suke pakai kasut cikang.. hehe..] thanks to all of you..

untuk tidak memanjangkan lagi posting yang aku tau dah memang panjang dah ni.. maka aku ringkaskan terus dengan terus menyebut lagi beberapa guru yang aku masih ingat.. antara guru yang pernah mengajar aku subjek geografi adalah Cikgu Che Yang [aku dah lupa lama beliau.. memang makruf beliau dengan panggilan che yang.. kalau tak salah nama beliau noraini.. kalau kome ingat tolong betulkanlah yer..] cikgu yang sangat ramah.. beliau merupakan salah seorang yang menjawat title guru cemerlang.. pernah menjadi pengetua di sekolah menengah seri kandi.. dan akhirnya kembali bertugas sebagai guru cemerlang.. sekarang tatau ape cite.. tapi beliau memang besh lah.. tapi.... walau pun beliau best.. geog aku tetap mangkor jugak.. hahaha..

selain Cikgu Sudin yang mengajar sejarah.. masa form 3 aku jugak pernah diajar oleh Cikgu Osman.. [makruf dikalangan pelajar dengan panggilan cikgu man buey..] sejarah jugak antara subjek yang aku mangkor.. aku suke dengo sejarah.. tapi payah bebenor nak ingat.. tak tau le apekehe.. sampai sekarang pun macam tu jugak.. bidang sirah aku memang kantoi sikit lah.. bab2 nak mengingat nama2 tokoh.. sejarah2 yang berlaku dalam hidup mereka.. yang berkaitan dengan tarikh2.. aku memang suke dengar tapi jarang2 sekali aku ingat.. [memang kompem takleh jadik perawi hadith aku nih.. tehehe..]

untuk bagi kredit jugak pada cikgu2 yang pernah mengajar PJ walaupun aku memang jarang sekali turun PJ.. aku sebutkan jugalah disini ucapan terima kasih juga pada Cikgu Shaarani [makruf dengan panggilan cikgu sadam..] Cikgu Nuri.. bapak kawan sekelas aku adib yang ntah ape cite ntah dia skarang.. dan jugak Cikgu Megat yang sememangnya garang dan ditakuti ramai.. huhu.. aku dulu kini dan selamanya memang jenis yang tak bersukan.. jadi subjek PJ ni aku pandang sebelah ibu jari kaki jer.. kalau sepak bola pun.. aku sepak kedepan pegi kebelakang.. sepak kekanan pun pegi ke tenggara.. aku tak sepak pun aku jatuh jugak sampai koyak seluar.. hahaha.. jadi aku memang tak bersukan dan tak minat bersukanlah.. ngeh3.. apepun bila PJ kene pakse turun maka aku turunlah jugak sekadar tunjuk muke.. hehehe..

akhir sekali.. [aku tau korang memang tunggu2 dah aku sebut perkataan ni.. sebab aku pun dah boring menaip kisah idup aku dan korang pun dah boring nak baca jalan idup aku.. kan? kan? haha..] aku ucapkan terima kasih juga kepada Sir Lim Kit Siang.. [bukan nama sebenar..] aku dah lupa nama sebenar beliau.. haha.. Lim Kok Wing pun bukan jugak rasanya.. tapi makruf lah bila sebut Sir Lim.. yang mengajar KH.. kemahiran hidup.. beliau rajin meniaga jual nagget la.. eskrem la.. sampai begaduh ngan makcik kentin skolah sebab masa rehat orang tak gi kentin tapi orang gi makmal KH beli makan kat situ jer.. hoho.. beliau dah pencen lama dah pun skang ni.. antara kenangan yang takleh lupa dengan Sir Lim adalah pernah sekali tu aku pegi makmal KH dan basuh2 muka dan rambut kat situ.. lalu aku pun jumpe ngan beliau dan bertanya..

"sir.. pinjam sikat jap.."

"awak sudah lama hidup ka?" jawap Sir Lim sambil wat muka bengang dan nampak cam tak puas hati..

"hahaha.. sori sir.. sori sangat2.. saya terlupa.. hahaha.."

aku memang terlupa masa tu yang Sir Lim tu botak tengah.. hahaha.. padahal terang2 dah kepala beliau yang berkilat2 tu depan mata aku.. ape yang aku nampak masa tu pun aku seniri pun tatau.. hahaha..

dengan ini.. tamatlah posting saya.. [untuk bahagian ini..] dan dengan ini saya mengucapkan ribuan dan jutaan dan milion terima kasih tak terhingga kepada semua guru2 saya yang sememangnya sangat banyak menabur jasa kepada saya.. jasa kalian semua hanya Allah yang dapat membalasnya.. saya sebagai pelajar yang terkadang nakal [bukan kadang2 aku rasa.. memang banyak benor aku ni wat hal ngan cekgu2 ni..] memohon sejuta kemaafan diatas segala kekurangadaban dan kenakalan yang saya pernah lakukan.. jika saya pernah melukakan hati kalian semua samada sengaja atau pun tak.. samada secara langsung atau tak.. saya berharap supaya dapat dimaafkan dan dilupakan dan harap cikgu2 sume tak simpan dalam hati.. doa2kan saya berjaya dalam apa yang saya sedang ceburi dan yang paling penting.. doakan saya berjaya di akhirat kelak.. saya senantiasa dan tidak pernah sesekali melupakan kalian didalam doa saya tiap2 kali selepas solat.. selepas mendoakan ibu bapa saya.. pasti saya sertakan juga doa untuk para guru yang pernah mengajar saya.. moga kalian semua berada dalam rahmat Allah.. jazakumullah khairan kathira..

saya akhiri posting ini dengan sebuah kisah..

masa hari guru aritu aku ade la mesej beberapa orang ustazah yang aku memang rapat lah ngan dorang masa sekolah dulu..

sms tu berbunyi lebeh kuang macam ni lah.. [sms tu tak berbunyi pun.. dia bertulis jer.. kehkeh..]

"salam.. saya baru jer abis peksa arini dan dengan sukacita dan merdekanya saya mengucapkan selamat hari guru pada ustazah.. jasa ustazah mendidik saya sememangnya tak ternilai.. jazakillah kheir.. doakan saya berjaya dunia dan akhirat ye.."

dan ada lah sorang ustazah ni.. dia balas sms aku tu..

"syukran. awak murid yang baik"

maka tersenyumlah hati aku kerana beliau mendoakan aku kebaikan dan mengenali aku sebagai murid yang baik..

3 hari kemudian.. sampai satu lagi mesej daripada ustazah yang sama..

"ini siapa ye??"

hahaha.. terjatuh aku daripada katil ketika membaca sms tu.. takkan sampai 3 hari beliau ambik masa nak ingat sape aku kot.. dah la laju jer balas kata anak murid yang baik 3 hari lepas.. ntah sape2 yang beliau kata baik tu aku pun tak tau.. hahaha.. lalu dengan pantasnye aku membalas..

"tehehe.. ape la ustazah ni.. anak murid yang hensem dan baik ni pun ustazah tak kenal.. saya fahmi laa.. anaknye ostat amin.. kat mesir lagi skarang nih.. kem salam kat ustaz dan anak2 yer.."

tut tut.. mesej sampai kat hempon aku..

"oooo.. anak murid yang hensem ni rupenye.. sori le tak perasan.. maklum le SELALU SANGAT BAGI SMS.."

ngeheheheheheheeeee..

Kelas 5 Agama Sains (5AS) yang digurukelaskan oleh Cikgu Wawa.. 5AS is the best! the memory remains..

selamat hari guru yeee~

to be continued..
kesatria baja itam minggu depan episod sambungan.. jangan miss.. tunggu depan tibi tau..

Currently have 18 Kata Komenan:

  1. panjang btol... rajin ko tulih... baru bace part1 refresh je masuk part2... magic...

  2. hahaha.. tengah mau.. jangan ditahan2.. sambil2 praktis nak masuk pertandingan speedtyper.. keyboardmaster.. kekeke.. lagipun aku tulis kejap jer.. kome yang bace la kot lame.. hihi

  3. aku rase mcm kenal je ustzh y ko sms tu..ustzh lela kan...hehe..

  4. oh lupe..semarak ttp d hati..huhu

  5. weh.. ko bukak hempon aku ker.. camne ko tau :p

    semarak memang akan tetap bersemarak di hati.. :)

  6. sbb aku pn penah sms dia..mmg stail dia 3 hari bru reply kot...pastu leh sambg cite mcm br seminit lepas bersms..hehe

  7. ko xnk plk cite psl ko kene tarik telinga ngn cikgu megat waktu f4 psl tendang kasut aku sampai kene dinding tu..hahaha

  8. Salam..tumpang tanya...ustaz abdullah khairi tu ckgu yg ngajor sains kat sek di butterworth ke?? siang dia ckgu malamnya dia ostaz??
    kalo g tu la knl la sesangat..xsangka dia sefamaous ni...hahaha...

  9. mak ai. Punyela panjang menulis. Rajin bebeno ye menulis panjang-panjang ni. Baca posting kali ni, teringat zaman sekolah dulu-dulu. Barangkali zaman sekolah, saya termasuk ke kelompok mana ye? Masa form 5 tu, saya tidur dalam semua kelas rasanya. Setakat kelas bahasa arab, saya cuma dengar salam pertama dan terakhir ustaz je. thehehe. Sebab tu ustaz ingat saya sampai sekarang. :D

  10. panjang tapi menarik utk dibaca..hang ada persamaan dgn aku bab xminat sains tp bab nakal aku lagi baik la..hahaha..sbb aku monteng pun sbg pengawas sekolah..buat2 busy..aku pakai tie, pakai kasut itam bukan puma.rambut pendek je..pastu xdela datang lewat smp kul 10..plg lewat pun kul 8.30..hehehe..

    ko ingat semua ek nama dan cerita..kata tak minat sejarah..ni kategori sejarah gak ni..sejarah diri hang..

    All the best..

  11. akhawat jordan says:

    hahaha..ini bukan tahap nakal dh ni.ni naQal nmnya.tp,apa pn sma ja kita.sains mmg lingkup.dh termktub.

  12. eyena:

    ohoo.. maknanya memang pesen beliau sedemikianlah.. haha.. nanti aku pun nak cuba jugaklah jadi camtu.. nampak cam menarik jer.. hahaa..

  13. pijit:

    antara 2 citer yang aku nak citer tapi aku telupe jalan citer secara sequence:

    pertama: cite yang ko kabo ni.. ko cakap baru aku teringat.. hahaha.. memang siut jek aku kene tarik telinge masa tu.. sakit+malu seh.. haha..

    kedua: citer ngan cekgu megat jugak waktu kantoi datang lambat kat tempat paking moto.. masuk dalam kelas tu.. aku memang takleh lupa dia maki aku dengan ayat "mak ko jalang" aku rasa nak penampo dia dah masa tu.. haha.. citer ni diungkit dan diingatkan semula oleh os.. hampeh sungguh os.. haha..

  14. aulialyna:

    yelah tu kot.. dia cekgu kat bworth ek? tapi yang penting dia yang bese wat kusus2 motibasi kat skola2 sampe budak nanges2.. ada jugak yang gelar nama dia ust mat laptop.. sebab gi ceramah mane2 bawak laptop dan tayang gambo2 seram.. haha.. dia tu pemes la tuh.. sebab dia dulu kan ade wat kaset yang suara seram sakaratulmaut tu.. daripada kekecik lagi kan kita dah dengo suara dia.. heheh..

  15. xara:

    pembetulan.. tak menulis.. menaip je panjang.. hahaha..

    mungkin awak termasuk dalam golongan kelima.. golongan yang tido tak ingat alam.. kekekeke..

  16. al-amin:

    aku tau memang ramai yang sekapal ngan aku dalam bidang bongok sains ni.. hahaha..

    ponteng cara pengawas pun bes jugak.. lagi line clear.. tapi salah guna kuasa la.. tak amanah.. aku tak tau.. ko jawap la kat akhirat nanti.. macam aku takpe.. pelajor jahat pengawas tangkap tu memang bese la.. tapi pengawas jahat aku tatau.. ayokk.. hahaha.. :p

    sejarah diri aku mesti le ingat.. kalo tak ingat takde jati diri la namenye.. hehe..

    all the best untuk hang jugakk.. :)

  17. akhawat joden:

    naqal dalam maqal.. kekeke.. welkam to da club.. kelab pelingkup subjek sains.. hahaha..

  18. HAHAHA....

    bace post ko ni baru aku tingat balik zaman skolah yg aku terlupa...
    ak pakai stokin, lencana, rambut panjang, makan naget, cikgu APALASAMY..hahaha...

    lawaks...

    -AYAPin-


Leave a Reply

There was an error in this gadget