Ikutle Kalo Agak-agak Ngkome Ghajin Membacenye

Cakap Le Ape Ngkome Nak Cakap Asey Jangan Mencarut Udah Le


ShoutMix chat widget
Related Posts with Thumbnails

Thursday, May 14, 2009

Nak Pahala Pree Tak?

Posted by The Pamiesz® | Thursday, May 14, 2009 | Category: , |

bismillah wa ala barakatillah..

pekse lambat lagi.. ade beberapa ploh ribu saat lagi nak sampai ke hari sabtu.. jadi dan lagi lah nak menaip kan.. hehe.. kang kalo blog besawang Ust Din Tantawi marah plak.. hihihi..

sekadar nak berkongsi apa yang kami dapat dari guru kami Fadhilah Al-Syeikh Ahmad Al-Hajain dari pengajian kami di ruwaq Al-Atrak semalam.. kami masih berada di awal2 juzuk pertama kitab Al-Majmuk karangan Imam Al-Nawawi syarah kepada Al-Muhazzab karangan Imam Al-Syirazi dalam bab yang membincangkan tentang fiqh muqaran bainal mazahib dalam hukum air musyammas.. (air yang terdedah kepada terik matahari)..

antara yang diperbahaskan adalah hukum makruhnya air musyammas adalah dari 2 sudut.. sudut yang pertama adalah kerana Saidina Umar telah memakruhkannya dengan mengatakan: ianya mewarisi penyakit kusta.. dan sudut yang kedua adalah min jihah al-tibb iaitu dari sudut perubatan dimana para doktor telah mengatakan bahawa ianya akan memberi mudharat kepada badan jika digunakan..

mazhab selain daripada mazhab Syafie iaitu jumhur ulama dari mazhab Hanafi, Maliki, dan Hanbali juga mazhab Daud Al-Zahiri mengatakan tidak makruh menggunakan air musyammas.. dalam mazhab Syafie pulak ada 7 wajah dalam hukum air musyammas.. antaranya juga adalah tidak makruh secara mutlak..

sebenarnya main point bukan nak citer pasal ni.. negara kita melesia memang kompem takde air musyammas pon.. pasal negara kita tak menepati syarat air musyammas.. iaitu mestilah di negara yang mengalami musim panas yang sangat dahsyat kepanasannya.. macam sudan ngan saudi tu.. saja selingan je buh fakta sket..

yang ana nak citer arininye tentang amalan kita seharian2.. ianya jugak ada kaitan dengan air musyammas ni.. tapi ana tak ndak terang dari sudut air musyammas ni.. takut kome tak berape nak nampak.. ana terang kut ayat ni oke..

Firman Allah Taala:
ayat surah al-baqarah 282 ini merupakan ayat yang terpanjang dalam al-Quran.. satu muka penuh mukasurat 48 tuh.. ayat ni memang kompem la tak masuk dalam pekse tahriri Quran pasal telampau panjang.. jadi.. bleh la kita skip tak payah hapey.. ngeh3.. tapi kalo maahad tahfiz toksah le ngengade tanak hapey.. sepertimane yang diriwayatkan oleh ahli bet yang ana si amin yang ana sayangi ni dengan sanad yang sahih lagi asoh.. masa dia maahad tahfiz dulu dia penah terkene dengan ust dia..

"oke murid2.. budak2 sume.. besok ustat nak wat ujian.. redi2 la mengulang.."
"ala.. apsal lambat sangat kabo ust.. tak redi ni.. bape soklan ust?"
"tak payah riso le.. satu ayat je.."
"satu ayat je? sempoila usttt.."

lalu bebudak tu pun sume relek jela.. sume bertenang pasal membayangkan soklan yang senang2 je.. tengok2 besoknye amek kau.. kuar soklan ayat 282 ni.. hahaha.. memang pandai ust tu pilih 1 ayat buat soklan..

Perbincangan:

kalimah "faktubuhu" dalam ayat ni merupakan feel amar yang membawa maksud satu suruhan.. namun suruhan ataupun perintah disini tidaklah membawa hukum wajib mahupun hukum sunat.. kedua2nya bukan.. sebaliknya.. menulis segala hutang piutang adalah satu suruhan 'ala sabil al-irsyad' semata.. camne nak kate dalam ayat kita.. macam cuma digalakkan lah.. Allah nak ajar kita bila berhutang.. tulis la supaya tak timbul masalah2 yang berkemungkinan akan timbul..

hukum seperti ini sebenarnya terbahagi kepada dua bentuk:
1. syar'ie
2. irsyadi

suruhan yang syar'ie.. ianya merupakan satu suruhan yang 'taabbudi' yang mana tak perlu kita persoalan kenapa Allah menyuruhnya dan tak perlu kita memikirkan dimanakah logiknya Allah menyuruh sesuatu perintah itu.. suruhan yang syar'ie juga jika melaksanakannya maka akan mendapat ganjaran pahala..

suruhan berbentuk irsyadi.. ianya hanya berkaitan dan berlegar2 disekitar hukum hakam dunia serta meraikan maslahah dunia semata.. ianya tidak mengakibatkan pelaku mendapat ganjaran pahala begitu juga tidak mendapat dosa.. ianya termasuk dalam perkara2 harus.. perkara mubah..

dalam ayat yang kita perbincangkan sebentar tadi.. kita telahpun sebutkan bahawa suruhan dalam ayat ini adalah berbentuk irsyadi.. tidak wajib dan tidak sunat.. maka ianya hanyalah semata satu suruhan berbentuk irsyadi untuk menjaga maslahah duniawi iaitu 'hifzil mal' (menjaga harta) dari timbulnya segala masalah2 yang berisiko timbul iaitu contohnye macam saje wat alasan tak nak bayo pasal takde itam putih pun yang kate korang berutang.. ataupun tak bayo utang sebab dah terlupa dah sekian lama utang sebab tak tulis jadi tak ingat.. ataupun lain2 lagi lah yang menyebabkan hak2 tak tertunai.. jadi ianya untuk menjaga harta kita daripada ditipu dan sebagainya.. merupakan sebahagian daripada maslahah dunia.. jadi.. perbuatan harus ini tidak akan diberi pahala jika diniatkan untuk menjaga harta semata..

akan tetapi hukum berbentuk irsyadi ini boleh bertukar kepada perbuatan yang diberi pahala.. camne pulak? dengan menyertakan niat 'imtithal li amrillah wa sunnati rasulihi' iaitu untuk mencontohi dan mengikut suruhan Allah dan rasul-Nya disamping menjaga maslahah dunia.. jadi.. kedua2nya dapat.. maslahah dunia terjaga.. perkara taabbudi pun kita buat dengan niat mengikuti perintah-Nya dan diberi pahala..

timbul persoalan.. antara kita menyertakan kedua2 niat dan tak menyertakan niat irsyadi, yang manakah yang lebih tinggi darjatnya dan diberikan pahala yang lebih banyak? jawapannya jika kita niatkan semata2 mengikuti perintah Allah dan rasul-Nya tanpa menyertakan niat untuk menjaga maslahah dunialah yang lebih tinggi darjatnya dan akan diberi ganjaran yang lebih daripada Allah Taala..

dah paham kan? mudah jer..

kaitannye dengan air musyammas tadi.. sama jugaklah.. kalau kita makruhkannya kerana taabbudi bedasarkan kata2 Saidina Umar.. maka kita akan diberi pahala.. sebaliknya.. jika kita niatkan makruhnya menggunakan air musyammas semata2 kerana melihat bahayanya dari sudut perubatan.. kita tak dapat apa2..

jadi.. kesimpulannya kita boleh kiaskan semua hukum ni pada semua perkara mubah dalam kehidupan kita sehari2an..

contohnye korang amek wuduk.. korang niatkan sebagai taabbudi mengikut syariat yang Allah tetapkan dan korang tambah pulak dengan niat 'tabarrud' (nak sejukkan kepala ngan badan).. maka ianya akan dapat pahala.. tapi akan jadi lebih tinggi darjat jika niat semata2 untuk mengikut syariat yang Allah tetapkan tanpa niat tabarrud.. sebaliknya.. kalau korang niat semata2 tabarrud.. tak jadi wuduk dan tidak juga diberi pahala.. ianya hanya perkara mubah..


begitu jugak dengan makan minum.. jika diniatkan semata untuk menghilangkan lapo dahaga.. tidaklah ianya diberi pahala.. tapi jika disertakan dengan niat untuk mengembalikan tenaga agar dapat lebih bersemangat melakukan ibadah.. ianya akan diberi ganjaran oleh Allah.. bahkan lebih tinggi darjatnya jika niat makan dan minum semata untuk charge energy for ibadah.. bukan untuk menurut nafsu makan..


lagi.. banyak lagi boleh kias.. kawen.. jika niat sebab dah maleh dah nak tembak kain pelikat je.. sekadar nak cari tempat lepaskan nafsu je.. tak diberi pahala.. akan tetapi kalau disertakan niat untuk mengikut sunnah para Nabi.. dapat pahala.. kalau semata niat kerana ikut suruhan Allah.. ikut sunnah Nabi.. kawen untuk lahirkan zuriat untuk kembangkan umat Islam agar izzah Islam semakin terserlah dengan ramainya ummat yang beriman dengan-Nya.. maka sudah tentu akan diberi ganjaran lebih2 lagi kerana tingginya darjatnya..


belajar pulak.. kalo semata nak dapat sijil.. ijazah.. master.. phD.. untuk dapat gaji beso.. kete beso.. bini beso.. maka.. tidaklah diberi pahala.. sebaliiknya sertakanlah ianya dengan niat untuk memajukan Islam.. untuk mengisi tempat fardhu kifayah supaya ada umat Islam yang masih menguasai bidang yang diperlukan untuk mengimarahkan dunia ni sebagai tanggunajawab khalifah Allah di muka bumi..

pendek kata.. setiap apa sahaja yang kita lakukan.. jika niat kerana Allah dan kerana mengikuti sunnah Nabi-Nya.. maka kita akan diberi pahala.. kiaskanlah kepada apa sahaja perkara harus.. maka kita akan dapat natijah yang sama.. ianya akan naik kepada hukum sunat dan ianya diberi pahala.. jika mahukan darjat dan ganjaran yang lebih tinggi.. maka buanglah dunia daripada pemikian kita.. itulah yang lebih mendekatkan kita kepada Allah..

wallahu taala a'la wa a'lam..

Currently have 6 Kata Komenan:

  1. SALAM ALAIK.

    BOLEH ANA TANYA ?

    ADAKAH BOLEH DICAMPURADUKKAN NIAT UNTUK BERWUDHUK DAN UNTUK BERSEJUK-SEJUK ?


    ANA MUSYKIL

  2. senang je nak pahala free yek?... yg penting semuanya niat lakukan kerana Allah... tp ramai juga yg terlupa nak buat ... termasuklah akak ni...

    penerangan yg bagus!!! teruskan berdakwah dgn gayamu yg tersendiri...

  3. mungkin ni la jawapan kepada permasalahan aku yang maleh nak belajo ni.... time kasey brader...

  4. afif:

    boleh jer.. nape? niat tabarud tu harus je.. kalo niat skali ngan wuduk dapat la wuduk.. tapi yang taklehnye wat rukun2 wuduk tapi niat tabarud saje.. hok tu baru tak jadik wuduk..

    kak sha:

    same la kak.. saye pun gitu la jugak.. telinge yang paling dekat dengo bile becakap adalah telinge saye.. tapi kadang2 sniri dengo sniri tak buat jugak kan.. same2 la kita muhasabah diri memasing jugak.. :)

    hubahuba:

    aku tulih ni untuk diri aku sniri senornye.. tapi ko pun terasa jugak upenye maleh lajo.. takpe2.. kita sama2 rajin ye.. haha..

  5. tegelak sampai biji mata aku terpusing ble baca pasal nikah tu..

    aku rs nak tangan2kan ko je dgn ayat tembak pelikat ko tu..

    lame tak singgah blog ko ni,bro..rindu plak rs..haha

  6. tak tembak kain pelekat tuh.. haih... 25 tahun ke atas jer boleh baca tuh.. hehehe..

    mantap.. info yang mantap.


Leave a Reply

There was an error in this gadget