Ikutle Kalo Agak-agak Ngkome Ghajin Membacenye

Cakap Le Ape Ngkome Nak Cakap Asey Jangan Mencarut Udah Le


ShoutMix chat widget
Related Posts with Thumbnails

Friday, May 22, 2009

Terima Kasih Cekgu (Bahagian 1)

Posted by The Pamiesz® | Friday, May 22, 2009 | Category: |

salamullah alaikum warahmatuhu wabarakatuh

kali ini anda semua akan dibawa ke alam barzakh.. hehe.. takdelah.. anda semua akan saya bawa jauh kedalam alam memori saya sejak saya kecil comel hinggalah besar [pun comel] kini.. posting kali ni anda semua akan melalui perjalanan hidup saya.. anda akan bertemu dengan sekian2 nama dan individu yang terpahat mereka ini dalam kamus hidup saya sepanjang 23 taun saya dah idup di muka bumi Allah ni.. mungkin anda kenal siapa nama2 ini.. dan berkemungkinan juga anda sendiri merupakan salah satu daripada nama2 ini.. apepun.. nama2 ini semua akan tetap terpahat dalam jiwa sanubari dan kepala hotak saya yang tidak berjambul ini hingga hari kiamat.. anda semua juga akan dibawa merasa segala kenangan pahit manis saya dan beberapa kisah yang pernah berlaku sepanjang saya duduk dibawah didikan seorang bernama GURU... posting ini sememangnya dibuat khas sempena hari guru yang berlalu beberapa hari yang lalu bagi mengenang jasa semua guru2 saya..

posting ini mungkin agak panjang.. [macam biase la si pamie kalo dah dapat merepek mane maunye pendek2.. kan?] ada kemungkinan kawan2 dan para sahabat yang duduk sezaman dengan saya akan merasai dan turut mengenangkan kembali segala kenangan2 ini.. pesan saya.. sila jangan menangis kerana terharu mahupun gelak menonggeng kerana teringat kesah silam.. gelak takpe.. tapi jangan sampai tertonggeng oke.. dan satu lagi.. tolong jangan baca blog ni sambil minum sebab takut2 anda akan tersembur air yang anda cuba nak teguk direct kepada monitor anda menyebabkan ianya short dan akhirnya meletup serta memudaratkan diri anda.. akan tetapi jika anda menggunakan laptop kalis air maka tidaklah mengapa.. minumlah dari paip bomba sekalipun maka anda tidak akan perlu risau laptop anda short walaupun disembur paip bomba kerana ianya kalis air.. jika anda surfing the net menggunakan laptop kalis api pula.. cubalah melayari internet dengan meletakkan laptop itu diatas dapor gas sambil menyalakan api sederhana kerana itu akan menambahkan kefeelingan dan zouq anda ketika melayari internet dan membaca blog.. tidak percaya? cubalah sendiri.. jika anda menggunakan laptop kalis nampak (invisible) pulak.. lebih baik anda tidak melayari internet kerana anda takkan nampak apa2.. kat mana laptop anda letak pun anda tak tau sebab tak nampak pun laptop tu ade.. ntah2 takde pun sebenornya kan.. cuma bayangan anda je anda mempunyai laptop padahal sebenarnya itu hanya satu fantasi anda.. [mengarut gi mane dah ni pamie? ko nak cite pasal guru ke pasal laptop?]

GURU PERTAMA DALAM HIDUP

beliaulah mak dan abah saya yang saya amat2 cintai dan sayangi serta rindui tambah kasihi plus ingati.. Raudzah bt Mohamed Noor dan Mohamed Amin bin Nasri.. makcik intan ngan ostat amin.. mereka berdua nilah guru pertama dalam hidup saya.. mereka lah yang mengajar saya macamane erti kehidupan.. mereka lah yang mengajor saya berjalan.. bercakap.. mereka lah yang mengajar saya kaedah basuh berak yang betul.. mereka lah yang mendedahkan kepada saya untuk takutkan Tuhan.. mereka lah yang memberitahu saya bahawa Islamlah agama yang satu dan Allah lah Tuhan yang Satu.. mereka lah yang mendidik saya supaya menjadi manusia dan bukannya binatang.. mereka berdualah yang hari2 bisin kat telinge saya membebel2 itu ini daripada saya sebeso ibu jari sampai la dah beso panjang cenggini supaya saya faham dunia ini sungguh celaka dan tak semudah yang disangka untuk melaluinya.. bebelan demi bebelan bisingan demi bisingan itu tak lain tak bukan bukanlah untuk mencambahkan kebencian dan kemenyampahan dalam diri saya sebagai anak akan tetapi apa yang mereka buat itu hanyalah semata2 untuk mendidik supaya anak2 mereka tak buat salah dalam mengharungi dunia yang celaka.. mereka dah lama hidup.. dah faham hidup.. dan mereka nak fahamkan saya tentang hidup.. supaya kelak saya akan dapat fahamkan anak cucu saya pulak tentang celakanya hidup dalam dunia yang bakal mengalami kehancuran ni jika tak diserikan betul2 dengan pegangan agama dan cara hidup Islam..

terima kasih mak dan abah.. terima kasih kerana tanamkan pada jiwa pami satu didikan asas dan pegangan agama yang kuat.. mak dan abah tak perlu risau ye.. anak mak ngan abah ni dalam proses nak jadi orang.. walaupun terkadang pami derhaka pada mak dan abah.. percayalah dalam hati pami ni takde sekelumit pun rasa nak melawan mak dan abah.. kalau ade jugak derhaka sengaja atau tak tu.. pami dulukan dengan ucapan ampun dan maaf.. pami sayang mak dan abah.. takde guru terbaik lagi didunia ini untuk pami melainkan mak dan abah.. [actualy abah aku memang sorang guru agama skolah rendah.. jadi beliau tu guru dirumah dan juga diluar rumah..] jazakumallah khairan kathira.. moga Allah sentiasa menenangkan dan menyenangkan hati mak abah serta membahagiakan hidup mak dan abah didunia dan diakhirat kelak.. masukkanlah mereka dalam golongan yang mendapat syurga-Mu kelak ya Allah.. amin ya rabbal alamin..

mak abah pami dan pidos waktu hari raya aidilfitri 2005.. rindunyer kat mak abah..

ALAM PERSEKOLAHAN
TADIKA PASTI (1992)

aku anak manja? boleh kata la.. standard bongsu la kan.. aku pernah masuk tadika.. tapi tak kekal lama.. sebulan dua jer aku duk kat tadika PASTI teluk intan tu.. pastu.. lama2 aku maleh dan berenti.. aku pun dah tak ingat sape nama guru yang mengajar aku kat tadika diketika itu.. muka beliau pun aku tak terbayang dah.. sebab terlampau sekejap kot.. ataupun sebab lain mungkin sebab cekgu tu tak cun menyebabkan aku takde semangat nak belajar tadika.. hahaha.. [walau apepun.. walau siapapun beliau tetap pernah mengajar aku dan aku tetap berterima kasih atas jasa beliau sungguhpun aku dah tak ingat kat beliau dan beliau pun mesti tambah2 lagi dah tak ingat kat aku..ngeh3..] pemberhentian ini mengakibatkan aku menjadi bengong dalam pelajaran aku hingga mengakibatkan aku tidak tahu menulis melainkan huruf besor.. [dah duk umah pun aku main jer keje.. tanak belajo ngan praktis menulih sniri..] ini berlarutan hinggalah aku memasuki hari pertama darjah 1..

ALAM PERSEKOLAHAN
SEKOLAH RENDAH KEBANGSAAN SULTAN ABDUL AZIZ (1993-1998)
KELAS 1-6 MERAH

dalam keadaan debaran hari pertama memasuki sekolah yang sememangnya pernah dirasai oleh kita semua.. aku masuk ke dalam kelas ditemani oleh abah ketika itu.. lalu untuk mencari tempat duduk dan kawan yang sesuai, mata abah ligat melihat kekanan kiri lalu ternampak kelibat seorang makhluk yang sedang duduk dengan muka yang konon nampak cam baik dan thiqah serta kerusi yang kosong disebelahnya..

"pahmi.. kamu duduk kat situ.. sebelah anak Ustaz Rahman tu.. kamu pegi kawan dengan dia.. anak kawan abah tu.." kata abah..

lihatlah bagaimana orang tua kita mendidik.. sejak awal2 lagi mereka mendidik kita untuk memilih kawan.. kalau daripada hari pertama kita bersekolah kita dah bergaul dengan orang yang salah.. maka tak hairanlah kesannya jika kita dapati anak2 kita sekarang bersikap kurang hajar dek kerana kesan daripada ibu bapa yang tak amik peduli tentang dengan siapa anak mereka bersahabat seperti yang banyak berlaku sekarang.. inilah kesan buruk yang menjadikan pelbagai masalah timbul dalam dunia pendidikan sekarang.. kesan daripada mereka bersahabat dengan orang yang salah sejak awal permulaan pendidikan lagi..

dengan muka tak tau pape.. aku pun ikutkan je cakap abah.. duduk kat sebelah mamat yang konon baik dan thiqah tu.. lalu abah kabo dia nak balik dan pegi keje.. dan mengkabokan juga bahwe mak akan tunggu aku.. masa tu mak menanti di luar kelas memegang bekal makanan dan menanti waktu rehat tiba.. beselah.. hari 1st kan.. hari2 seterusnye tu takde la dah mak tunggu.. tau dah la aku camne nak idup kat skolah..

masuk sorang cekgu pempuan.. menandakan kelas dah nak bermula.. ibu bapak mula beredar.. lalu kelas pun bermula..

"selamat pagi murid2.. nama saya Suriati.. saya adalah guru kelas kamu semua.. kelas 1 Merah.."

"ooh.. Cikgu Suriati.. nampak baik.." bisik hati kecik aku yang sebesar 2cm..

perkara pertama yang menjadi persoalan dan kegusaran serta kerisauan murid2 adalah mendapat cikgu yang garang.. first impression terhadap guru adalah dengan melihat ekspressi muka serta cara bercakap mereka samada garang atau tak.. cikgu yang garang pasti akan sangat ditakuti oleh anak murid.. manakala cikgu yang lembut tutur kata dan raut wajah pasti akan lebih menyenangkan hati murid2..

"hari ni kita belajar menulis dan melukis sikit.. keluarkan buku tulis ye.. awak semua lukis dan tulis macam yang cikgu buat kat papan hitam ni ye.."

lalu cikgu Suriati melukis gambar matahari awan bulan dan bintang serta menulis dibawahnya dengan nama setiap daripada benda2 tu.. aku diketika itu dah mula resah.. aku tengok kiri kanan.. semua budak relek jer tulis.. lalu aku mengangkat tangan..

"cikgu.. kene tulis huruf beso ke kecik?"

"awak buat macam yang saya tulis depan ni la.."

alamak.. camne ni.. aku tak reti tulih huruf kecik.. aku dah mula takut.. nanti mesti cekgu marah.. cekgu mula menghampiri..

"kenapa awak tak tulis?"

"err..cikgu.. saya tak reti.."

lalu cekgu Suriati memegang tangan aku dan menarik pensel yang ada ditangan aku membentuk beberapa huruf..

"macam ni ha.. oke.. awak sambung sendiri habiskan tulis ye.. hafizi.. awak tolong ajar dia tulis ye.." kata cikgu Suriati sambil mengisyaratkan kepada mamat yang konon baik seblah aku ni untuk membantu aku tulih huruf kecik..

lalu mamat yang baru ku tahu namanya hafizi ni pun dengan taatnya membantu aku mengajarkan bagaimanakah untuk menulis huruf kecik..

"dah darjah 1.. tapi huruf kecik pun tak reti tulis.. kecik2 dah bongok.. dah tau bangang camni duk umah jela watpe pegi skolah.." kata hafizi dalam hati dia.. sebagai sangkaan buruk daripada pemikiran aku seniri yang menyangkakan mesti dia cakap aku camni masa tu.. hahaha.. malu la siot.. kelas pandai.. kelas first.. tulih hurup kecik pun tak tau.. hahaha.. hafizi diam jer masa tu.. wat2 thiqah.. dia tolong jer ajar tanpa banyak songeh.. tapi masa tu jelah.. dah beso2 remaja sikit.. sampai la skang.. pekerjaan dia duk ngungkit citer ni jelah..

"ko tak ingat ke aku yang ajor ko tulih huruf kecik? kalo tak kerana aku ada masa tu mesti sampai sekarang ko tak reti menulis.. hahaha.."

apepun.. hafizi ataupun lebih dikenali sebagai pijit sememangnya pernah menjadi guru aku satu masa dulu dan aku tetap berterima kasih kepada beliau.. dan beliau jugak merupakan sahabat baik aku yang sampai skarang aku masih rapat dengan dia walaupun kami pernah berpisah kejap setaun sebab mamat ni pindah skolah asrama penuh masa form 1.. tapi ternyata dia tak dapat tahan rindu kat aku lalu membuangkan diri seniri daripada sekolah tersebut dengan membuat kes2 budak jahat menyebabkan form 2 dia kembali sekelas dengan aku hinggalah habeh form 5.. haha.. pehtu duk hasut pulak aku jadi budak jahat kat skolah seri perak tu.. ish3.. teruk betui perangai beliau.. hahaha..

dengan cekgu saya cekgu mohd pijit waktu ni beraya kat umah cekgu saya jugak Ustazah Kiah..

selain cikgu Suriati.. banyak lagi cikgu2 yang masih aku ingat muka dan nama dorang sume.. kalau ada pun sesetengahnya aku masih ingat muka tapi dah lupa nama.. ada jugak yang ingat nama tapi lupa muka.. biasalah.. selalu sangat masak semut masak kicap.. tu yang lupa tu.. haha.. sebelum aku wat posting ni pun.. aku dah sembang dulu ngan beberapa orang kawan lama mengimbau kembali kenangan masa zaman persekolahan dulu.. antaranya Najwa.. (bukan najwa bini ko ni lotpi.. haha.. najwa ni dak kelas aku masa dajah 4-6 yang merupakan budak pempuan yang paling top ranking digilai oleh bebudak laki satu skolah masa tu.. nasib bek aku tak termasuk dalam golongan2 lelaki yang tergila2 itu.. aku cool jer ngan pempuan.. hahaha..) antaranya lagi Hikmah.. (kulaan aku yang skang tengah lajo kat Ireland..) dia pun banyak ingatkan aku tentang nama2 cekgu yang aku dah terlupa namanya.. pastu.. ada sorang lagi ni.. pijit la sape lagi.. antara dorang ni.. mamat ni la yang paling kuat sekali ingatan.. tak sia2 ko ngapal Quran pijit.. pikap otak ko.. otak aku.. kalau tak save dalam blog memang biasa tak ingat la.. hahaha.. apepun.. time kasih banyak2 sudi kongsi kenangan ngan aku.. chat ngan korang memang penat.. sakit perut aku asik gelak jer bila duk imbau kenangan lama.. terputus2 urat kentut sebab banyak sangat gelak sampai terkentut2.. tu pun nasib bek la tak tercirit2.. kalau tak penat nak basuh lantai.. hahaha.. tapi kebanyakan daripada cerita2 tu takleh aku citer kat sini.. cencored.. bukan cencurut.. kene sensor la.. takkan tulih bahse omputih sikit pun tak reti nak baca dah.. ape gune muet dapat band 18.. hahaha..

yang pernah mengajar matapelajaran agama pada masa aku sekolah rendah tu adalah Ustaz Rahman.. bapak pijit seniri.. Ustaz Yaakob.. kawan bapak aku sniri.. skang keje kat PPD rasanya.. dekat Seri Iskandar.. sebab abang aku kabo selalu nampak beliau dan selalu gak abang aku racing ngan beliau masa sama2 balik daripada keje.. hehe.. lagi.. Ustaz Husaini.. best ustaz ni.. lawak dan sempoi.. ustaz mude la katekan.. last aku jumpa beliau sebelum gi mesir aritu beliau dah jadik abang polis.. ronda2 naik kriss kaler biru.. Ustazah Khaza.. Ustazah Safiah.. sape tak kenal.. ustazah paling garang di alam semesta.. rasanya kalau letak dorang depan murid2.. ngan letak singa depan murid2.. gerenti murid2 tak lari bila ada singa tapi lari bila ustazah ni datang.. hahaha.. lagi.. Ustaz Harun.. ngajo masa dajah 6.. pastu ada sorang lagi ustazah praktikal tu aku lupe dah name beliau.. mereka2 ni la yang menjadi asas kepada pendidikan agama Islam aku.. jazakumullah khairan kathira.. tak lupa jugak kepada ustaz ustazah yang mengajor aku kat skolah agama KAFA kat masjid Naim taman seri setia.. tak lupa ucapan terima kasih atas jasa diorang jelah.. tapi nama dorang aku lupe.. soriii.. huhuhu..

pastu wujud lagi cekgu2 lain yang mengajar aku dalam pelbagai matapelajaran lain kat skolah.. aku ni skolah kebangsaan.. sekolah yang digurubesarkan oleh Cikgu Syafie ini adalah skolah kerajaan.. bukan skolah agama.. jadi pengetahuan aku tentang agama hanya aku dapat secara umum.. tak daqiq dan detail macam budak2 skolah agama dapat.. yang ada matapelajaran khas dan detail seperti fiqh.. sirah.. bahasa arab.. Quran.. hadith.. semua tu ada matapelajaran seniri.. aku ni tak.. semua belajo secara umum dalam satu matapelajaran sahaja.. iaitu Pendidikan Islam..

antara cekgu lain yang terpahat kenangan bersama beliau adalah Cikgu Peter Lim.. mula2 aku duk ingat nama beliau peter pan.. tapi rasa macam pelik jer lalu kutanya kat kawan2 dan bila dorang sebut baru aku teringat yang peter pan tu adalah band yang menyanyikan 'lagu ada apa dengan bapakmu' bukannya seorang cekgu.. haha.. sebut jer Peter Lim.. sape yang tak kenal kat skolah sultan tuh.. cekgu yang best ajo math tapi baran ikut suke hati dia jer.. beliau pernah beberapa kali menghempuk belakang anak murid sampai menangeh dan rasa2 berpinor2 macam nak mati.. [agak2 aku pernah kene tak? hehe..] selepas menghempuk itu beliau pernah juga mengoyak buku math murid yang tebalnya 200ms hingga terbelah dua dengan barehanded seraya mencampakkan keluar tingkap daripada tingkat 2.. [seingat aku yang kene tu nama dia harivin ataupun pravind.. aku dah tak ingat..] semua ini dilakukannya hanya kerana keje skolah tak siap.. namun tidak pulak ada murid masa tu yang berani untuk mengatakan kepada cikgu secara depan2 "bodo celaka punye cekgu sakit la bangang" apatah lagi untuk membelasah cekgu dan menerajangnya dihadapan kelas mahupun menantinya dibelakang lorong degan kayu besbal dan geng mafia mahupun mencalar balarkan kete cekgu..

semua itu hanya penyakit anak2 murid zaman skarang yang memang terlebih banyak akhlak dengan cekgu.. zaman kitorang dulu bior garang mana pun cekgu bior sakit mana pun cekgu buat kat kitorang.. kitorang tetap takut dan hormat.. biar pun yang kene hempuk tu pelajar paling samseng pun.. tak pernah melawan.. [depan2 tak memang kompem lah tak berani kan.. tapi cube tunggu waktu rehat jumpe ngan kawan2.. yang kene hempuk dengan dia tu jaga lah.. habeh dia luahkan tak pueh hati dia kat kengkawan.. pendek kata sembang belakang la.. maki2 blakang2 tu biase lah kan.. sape yang nak redha tetibe kene hempuk kan.. hehe.. tapi padan muka seniri la sape suh tak siap keje skolah kan.. hehe..]

selain itu beliau juga mengamalkan sunnah Nabi dengan melakukan perniagaan tambahan untuk mencari rezeki yang halal iaitu menjual setem dalam kelas.. hinggakan budak2 yang sepatah haram tak pernah minat hobi kumpul setem pun tetibe jadi minat.. tetiap kali dah nak habeh kelas.. beliau pun bukak la buku setem beliau tu maka berkerumunlah budak2 kat meja dia dan berebut2 cari setem yang lawa2.. habeh duit belanje skolah dibelanjekan untuk membeli setem2 yang aku pun tak tau ape pekdahnyer tu.. [termasuk la aku.. aku pikir2 balik memang takde zouq langsung kumpul setem.. baik aku kumpul duit wat beli setem tu wat gi makan eskrem ataupun cok yam pakcik kedai jimat kat tepi skolah tuh.. haha.. bayangkanla dulu aku siap curik duit mak aku lagi sebab nak wat beli setem ngan album setem yang beso dan mahal2.. adui.. bongok sungguh aku diketika itu.. mak.. sori tau duit tu.. dah mintak halal dah aritu kan.. hehe..]

lagi.. ada sorang lagi cekgu yang memang aku tak penah suka kat dia.. kat skolah aku ni ada matapelajaran muzik.. aku ni pulak memang takde bakat dalam bidang muzik.. suara dah kompem tak sedap.. main alat muzik pun sepataharam takde bakat.. semua sumbang.. maka tetiap kali untuk ke kelas Cikgu Victor Dass.. aku memang rasa penuh benci dan malas.. aku tak pernah beli pun rekorder yang dikehendaki untuk setiap murid beli tu.. [rasanyela.. kalo ada beli pun awal2 dah hilang ataupun aku tak bawak ke skolah..] kelas muzik aku ni berhampiran dengan pavillion (tempat kerusi2 panjang yang diletakkan untuk penonton yang mengadap ke padang..) maka kebiasaannya mereka yang tidak mempunyai rekorder atau tak membawaknya akan dimaki terlebih dahulu dengan satu perkataan keramat.. "COCONUTTT" lalu dihalau keluar kelas dan berdiri sepanjang masa kelas di pavilion.. hahaha.. aku rindu betui nak dengo perkataan tu.. aku pun tak tau ape logiknye cekgu tu menyebutkan buah kelapa kepada murid yang degil.. mungkin dia mahukan kami lebih banyak meminum air kelapa agar sejuk hati untuk belajar muzik kot.. hahaha.. aku adalah antara mereka yang sengaja mengCOCONUTkan diri tak bawak rekorder dan berdiri di luar kelas sebab aku lagi suke duk luar kelas daripada belajar muzik.. tehehe.. member paling COCONUT yang bersama2 mengCOCONUT diri dengan aku adalah sapuan anak cikgu usop.. ngeh3.. dia lagi anti ngan cekgu ni.. abeh keleh je mesti ngumpat cekgu ni.. kutuk macam2.. bau ikan la.. ape la.. hehe.. [cekgu ni ada lori ikan dan dia jugak seorang penjual ikan..] ada sorang lagi cekgu muzik yang bernama Cikgu Aizudin.. pernah jugak belajo muzik ngan beliau.. beliau ok sket ramah ngan budak.. tapi aku tetap tak dapat timbulkan minat terhadap matapelajaran ni.. ngeh3.. [elok la pun aku tak reti.. kalo tak rasanya skang ni aku dah ada band metal aku sniri dah.. kot2 jadi anak buah children of bodom.. dapat didikan khas daripada alexi laiho ke.. takpun joe satriani ke.. yngwie malmsteen ke kan ajak aku duel ngan dorang.. kehkehkeh..] beliau ataupun cekgu muzik len ni biasanya jadi konduktor muzik yang konduk nyanyian lagu negaraku lagu negeri perak dan wawasan2020 serta lagu skolah atas pentas setiap kali perhimpunan hari isnin.. kalau cekgu Victor main gitar.. cekgu Aizudin jadi konduktor.. gitulah sebaliknya..

Cikgu Sanjit Singh.. [ataupun lebih mesra dengan gelaran Bunjit dikalangan murid2..] merupakan cekgu yang paling disayangi oleh murid2 kelas 6merah.. beliau merupakan guru kelas sekaligus mengambil peranan sebagai cekgu yang mengajar BI dan jugak PJ.. beliau sangat disayangi oleh murid2 dan diingati hinggalah ke hari ini oleh setiap murid kelas itu dan berkemungkinan semua murid ini akan menyayangi dan mengingati beliau hingga ke hari kiamat dek kerana dendamnya mereka tak dapat PJ selama setaun.. hahaha.. tiap2 kali waktu PJ cekgu ni suh duk dalam kelas jer wat keje seniri.. suh ulangkaji sebab dajah 6 ni dah nak UPSR.. takleh banyak main.. kakaka.. alasan.. disebabkan keboringan dan ketensenan.. murid2 punye la boring tak dapat PJ sampai ada beberapa orang2 itu tak tau nak wat ape dalam kelas lalu mengoyak kertas tespad kosong dan digulung serta dibakar dan dihisap seperti rokok.. hahaha.. memang sah takde keje dan takde pekdah.. pastu wujud pulak la sekor makhluk membuat durjana dan merepot ke balai polis akan perbuatan mulia menghisap testpad tu.. haha.. bukan balai polis.. balai guru.. hihi.. lalu dengan muka ganas Cikgu Sanjit masuk dalam kelas dan meminta budak2 baik tersebut mengaku akan perbuatan mulia itu untuk diberikan ganjaran berupa wang tunai bernilai RM200.. siapakah agaknya budak2 baik itu dan siapakah makhluk durjana yang membuat onar dengan menjadi kaki jipang (kaki repot) tersebut? aku rasa aku budak jahat.. yang wat pasal tu budak baik2.. so.. aku tak termasuk la kan? kan? hahaha..

sebenornye banyak lagi aku nak citer pasal cekgu ni sorang2 punya peel.. tapi patah la lutut aku nak taip.. nanti korang pun patah hati kang nak bace.. hahaha.. ni baru sekolah rendah aku ni.. ada beberapa peringkat lagi aku nak tulih ni.. ambik la masa 3 hari ke 7 hari ke baca posting aku yang 1 ni je.. mau kalah panjang posting kawen nih.. hihi..

selain tu.. antara nama2 lain lagi yang aku ingat.. yang pernah ajar sains.. Cikgu Mustafa.. Cikgu Zawiyah.. Cikgu Nordin.. [ramai yang tak ingat bile sebut cekgu Nordin.. tapi bile sebut ninja turtle.. sume orang ingat terus dan tergelak.. haha.. ampun cikguuuu..] rata2 cekgu ni sume umah dorang kat pekan baru.. pastu lagi Cikgu Kadir.. bapak amin soleh kawan sekelas aku.. mengajo kemahiran hidup.. merangkap penjaga kedai buku sekolah.. kelas beliau ni memang selalu ditunggu2 oleh murid2.. sebab best.. banyak wat praktikal kemahiran hidup.. sebab tu aku terer bertukang.. cat2 umah.. menjait.. memasak.. menipu.. erkss.. menipu tu taklah.. hehe.. pastu lagi Cikgu Jumaili [masyhur dengan gelaran Jumanji oleh bebudak..] mengajar kajian tempatan.. pastu Cikgu Rosedzidan mengajar BM.. Cikgu Rohaida ajar BI.. Cikgu Rohana ajar pendidikan seni.. dan banyak lagi..

walaupun aku tak sebutkan semua nama2 mereka yang tak disebutkan disini.. mereka semua tetap aku ingat.. walau bagaimana keadaan mereka semua.. walau Muslim walau Non-Muslim.. mereka tetap pernah menjadi guru aku dan merekalah yang pernah menyumbatkan ilmu kedalam kepala hotak aku ini dan menjadikan aku adalah aku yang sekarang ini.. jutaan terima kasih buat guru2ku.. aku senantiasa mendoakan kalian agar berada dalam keadaan yang sehat dan baik.. moga kalian semua guru2ku senantiasa berada dibawah rahmat dan maghfirah Allah bagi yang muslim.. dan moga mendapat hidayah dari Allah bagi yang non-muslim..

para guru ini setiap satunya membawa watak berlainan dan cara mengajar yang berlainan.. ada cikgu yang memang sangat2 murid tunggu untuk masuk ke kelas sebab perwatakan yang baik dan cara mengajar yang jelas dan mudah difahami.. ada yang semangat mengajar.. ada yang macam tak ikhlas jer.. ada pulak yang tak berapa pandai nak susun ayat untuk bercakap dan memahamkan pelajar.. ada juga yang sangat2 slow bercakap menyebabkan murid2 tertidur dalam kelas.. ada jugak cikgu laki yang gatal.. meraba2 peha dak pempuan.. meraba2 telo dak laki.. [nasib bek aku tak pernah kene.. aku suci.. kot.. hahaha..] ada jugak cekgu pempuan yang seksi.. ngan kebaya ketatnye.. ngan bau perfume yang boleh dicium daripada kantin sekolahnye.. pegi skolah bukan untuk ngajo kot.. untuk ngorat cekgu laki gamaknye.. haha.. aku takndak kabo le sape kan.. kalo korang duk satu skolah ngan aku korang mesti tau punye sape individu itu.. hehe.. apepun pendek kata.. cekgu itu juga manusia yang kita sendiri tahu ada bermacam2 ragamnya..

menyampaikan ilmu ni pun ada malakahnya.. ada bakatnya.. lain orang sememangnya lain cara.. cara penyampaian setiap cikgu juga lain.. cara penerimaan murid2 juga berbeza.. sebaik2 guru dalam menyampaikan ilmu hanyalah Rasulullah SAW.. kalam Baginda jawami'ul kalim.. pantas Baginda menyampaikan.. sallallahu alaihi wa sallam.. pantas jua ia dihafal dan difahami oleh para sahabat Nabi yang mendengar.. radhiallahu anhum ajma'in..

guru tidak maksum.. akan tetapi guru wajib dihormati.. guru sendiri patut menjadi seseorang yang berperibadi mulia kerana dibawahnya terdapat berjuta murid dan pelajar dari generasi yang berlapis2 yang senantiasa mahu mengambil guru sebagai contoh tauladan.. jika guru sendiri menunjukkan contoh tidak baik kepada para pelajar.. nescaya pelajar juga secara langsung atau tidak akan terikut meneladani peribadi guru.. ataupun setidak2nya murid dan pelajar akan mengingati keburukan akhlak yang ditunjukkan oleh guru.. ini adalah natural.. keburukan yang ditunjukkan seseorang terutama daripada orang yang kita hormat dan respek akan lebih mudah kita ingat dan kekal dalam hati..

walaupun begitu daripada adab seorang pelajar.. tidaklah patut menjadikan keburukan guru itu sebagai satu perkara yang perlu disebut2 dan dihina2 serta direndah2kan kerana kebaikan yang sangat banyak yang telah diberikan oleh mereka itulah yang lebih patut dan lebih layak untuk dikenang2kan.. setiap manusia pasti ada aibnya.. maka tinggalkanlah aib itu supaya ianya menjadi urusan antara beliau dan Allah dan jangan kita mencontohinya dalam urusan itu sahaja sebaliknya ambillah contoh tauladan daripada apa yang benar dan haqq yang dibawa olehnya.. ini bertepatan sepertimana yang sering dikatakan oleh Syeikhuna Syeikh Yusuf Al-Hasani hafizahullah kepada kami anak didik beliau:

خذوا عنا ما يوافق ولا تأخذوا ما يخالف

"ambillah daripada kami apa2 yang bertepatan (dengan syariah) dan jangan kalian ambil apa2 yang bertentangan"

disebabkan idea terlampau banyak.. [maknanya banyak sangat la nak kene taip..] saya mengambil keputusan untuk memecahkan posting guru ini kepada beberapa bahagian.. dan saya hentikan disini dulu untuk bahagian yang pertama.. sila tunggu bahagian yang seterusnya siap dicetak keluar daripada kepala hotak ni dalam bentuk tulisan kat blog.. ngeh3.. kalau ikutkan nak cantumkan skali sume jer.. tapi kang gerenti 1st impression korang tengok panjang bebenor dah maleh nak bace.. jadi takpe.. bior dia dihapload secara berperingkat oke.. saya pun takde le penat bebenor nak menaipnye.. hihi..

selamat hari guru..
buat para guru.. bakal guru.. bekas guru.. guru sementara.. guru sandaran.. guru jadian.. gurila.. dan sebagainya..

to be continued....

Currently have 4 Kata Komenan:

  1. beruntung ko ye mie dpt mmbr sebaik kwn ko time darjah 1 tu yg ngajo ko menulis..aku mmg kagum ngn die tu..walopun tak kenal ko, tapi die sanggup gak ngajo ko..aku amat yakin die tak bersangka buruk ngan ko mie..die ikhlas ngajo ko menulis time tu..aku cadang kan sbgai blsn ko kat die tu, ape kate ko hadiahkan die sebijik dslr utk die..hadiah ari guru..wakakaka.

    bukan ko terlibat ke mie dlm insiden menggulung kertas test pad tu..aku rase ko yg stat dulu..haha.

    aku dh lupe ngn cok yam yg pakcik tu jual..hahah.ko la pelanggan ttp cokyam tu..sampai 5 bijik ko beli tiap2 ari..wakaka.

    kenang balik sume tu..mmg pecah perut aku gelak..usus aku pun dh terkeluar2 dh ni..jenuh aku nak masukkan balik..hahaha

  2. salam alayk..

    bley tahan gak panjangnye post ni, da bape lame duk tahan tangan nk menulis tajuk ni hehe

  3. aku dah agak gak.. mesti pijit sorang jer yang komen.. pasal penuh nama dia jer dalam post ni.. hahaha..

    ape kate ko komen post yang atas ni plak? hihihi..

  4. ntahla.. aku rasa aku dah dapat wabak suka menaip panjang2 lar.. dr jackster ko ade ubat tak untuk pulihkan virus ni? hehe..


Leave a Reply

There was an error in this gadget