Ikutle Kalo Agak-agak Ngkome Ghajin Membacenye

Cakap Le Ape Ngkome Nak Cakap Asey Jangan Mencarut Udah Le


ShoutMix chat widget
Related Posts with Thumbnails

Sunday, November 30, 2008

Student Life Back To School

Posted by The Pamiesz® | Sunday, November 30, 2008 | Category: , | 2 Kata Komenan

salam..

ramai yang bertanya.. [3orang pun dah dikire ramai kan.. sebab dalam bahse arab lebih daripada 2 dah dikire jamak.. ngeh3..] ape aje yang nko buat skang ni pamie.. asik duk kate bizi sane bizi sini.. takat bizi bodi tak payah le.. ape pulak bizi bodi nye.. ana skang ni bukan takat bizi bodi.. bizi bodi and mind skali.. as a student sebenarnya kita tak ada banyak masa lapang untuk dibazirkan.. takdirnya jika Allah memberikan kita 48 jam dalam sehari pun kita takkan ada masa yang cukup untuk melepak2 dan membazir2 waktu.. banyak lagi objektif yang mana kita perlu berusaha keras untuk mencapainya yang memerlukan masa yang banyak..

teringat kata2 ust Hairul Nizam satu ketika dulu..

"seorang pelajar itu jika masanya dihabiskan banyak bukan untuk tujuan belajar maka dia itu tidaklah dinamakan pelajar.. seorang pelajar yang menghabiskan masanya dalam sehari untuk belajar lebih sedikit daripada dihabiskan untuk mende2 lain maka dia bukanlah pelajar sebaliknya dia hanyalah seorang insan biasa yang hobinya belajar.. adakah seorang nelayan boleh digelar sebagai nelayan jika menangkap ikan hanya sekadar hobinya? sudah tentu tidak.. begitu jugalah dengan seorang yang bergelar sebagai pelajar.."

teringat pulak lagi kata2 Us Aidil Azwal satu ketika dulu..

"pelajar yang otaknye asik duk syaghal mikir pasal pempuan mikir pasal nak kawen maka sebenarnya masa yang dia ada dia tak guna sungguh2 untuk belajar.. sebab kalau otak dan hatinya hanya untuk ilmu.. dia takkan ada banyak masa lapang untuk memikirkan bende2 lain selain dari menuntut ilmu.. tak sempat.."

rasa2 dalam sehari memang banyak lagi ana wat mende lain daripada blajo.. rasa2 seblum ni memang banyak je masa lapang nak mikir pasal kawen.. kire senang citenye macam tekena jugak kat la kata2 dorang tuh kat ana nih.. sedo diri.. terus maleh dah pikir pasey nak kawen dulu.. huhuhu.. [dah mintak greenlite pun asik dapat redlite je.. bio le maleh nak mikir.. sampai timenye kang ade le tu jodoh aku.. hehehe]

sungguh benar apa yang dikata oleh mereka itu.. kini ana dapat merasakan.. pabila diri disibukkan dengan ilmu.. memang kita takkan ada banyak mase untuk memikirkan bende2 lain yang kita je rasa macam penting tapi sebenonye takde le penting mana pun.. ada mende yang patut kita utamakan dan ada mende yang patut kita kurang utamakan dan ada jugak mende yang kita tak payah utamakan langsung.. tapi kengkadang kita tak pandai nak bezekan yang mana lebih utama untuk diselesaikan terlebih dahulu.. lalu jadilah kita mengutamakan bende yang sepatutnya kita tak perlu amik cakne langsung sedangkan mende yang sangat2 penting kita tinggalkan dan kita tangguhkan jauh kebelakang..

skarang ni ana sedang merasakan kembali kehidupan back to school.. hehe.. actualy dah dua minggu lebeh ana bizi dengan kelas harian.. memandangkan masa yang agak dirasakan lapang setelah duduk dikaherah ni ana dengan rasminya telah mendaftar untuk mengambil sijil bahasa arab di markaz bahasa arab an-nil di hayyu sabiek.. orang kata sijil markaz nil ni kat melesia kira diiktiraf taraf diploma.. tak tau le betui ke tak.. orang le kate.. kalau ayam yang kate bleh tolak terus pendapat tu.. haha.. apepun tu tak penting.. yang penting ana cume nak refresh balik apa yang ana dah blajo slame ni.. pastu nak asah sikit le skill bahse arab fushah.. asik duk dengo bahse ammi mesir je.. lupe banyak dah uslub fushah.. huhu.. untuk mendapatkan sijil ni.. kesemua skali mustawa yang ana perlu habiskan adalah 11 mustawa.. alhamdulillah setelah menduduki peperiksaan penentuan mustawa (level).. ana berjaya melompat untuk terus masuk mustawa 7.. kire tinggal lagi 5 mustawa jela nak kasik habes..

KELAS DIWAJIBKAN 5 hari seminggu dan 3 jam sehari.. ana kene habiskan 50 jam untuk satu mustawa dengan bayaran sebanyak LE150 bagi setiap mustawa.. tang part ni yang ana rasa macam back to school ni.. hehe.. yela bukan pe.. kat zagzig dulu kuliah tak wajib so dulu sokmo je maleh nak gi..[please dont try this at home.. perangai buruk ini silalah jangan ditiru..] kalau gi pun dalam seminggu ade la skali dua.. lebihnye stadi sniri kat umah jela.. sampai masa masuk je pekse.. tapi skang ni pulak.. kelas gi hari2.. skali 3 jam plak tuh.. stat pukul 2petang pas magrib baru balik umah.. yang paling besnye.. hari2 ade homework.. bagi arini besok anto cekgu rait ataupun cekgu tanya balik.. siyess rasa macam budak skola.. hahaha.. kene hafal kalimah la.. kene wat karangan la.. nasib tak kene piat telinge ataupun rotan ke.. ngeh3..

kelas mustawa 7 dikondak oleh ustaz abdul hakim.. ustaz sempoi.. rajin melawak ngan drop orang.. [kena sangatla tu bila dia drop orang lain aku tukang gelak.. hahaha.. tapi bila aku kene drop aku wat muka kesian terus dorang tak sampai ati nak gelakkan aku.. hahaha..] classmate ana pulak ade 5 orang.. 3 daripadanya dari kazastan.. ayyub, sharif ngan agharis.. sorang lagi dari monggolia namanya akhozi dan sorang lagi dari tajikistan namanye mirza.. memula masuk terasa jugak la rendah diri pasal dorang ni mantap2 gak cakap fushah.. ana la yang tekedek2 tegagap2 pasal ana ni kan pemalu.. haha.. lepeh dua tiga hari dah serasi baru rasa ok sket nak komunikasi.. seronok gak sembang ngan dorang ni.. memasing bawak cite pasal negara memasing.. [dorang jela yang rajin cerita.. aku rajin dengo je.. ngeh3..] nanti kalau ade masa ana ceritakanla tentang perihal negara2 dorang ni.. menarik..

itula rutin harian ana buat masa ni selain dari menghadiri kelas tafaqquh umum disana sini.. adapun masa2 selain dari kelas dan membuat homework tu ana cuba habiskan masa dan membizikan waktu untuk perkara2 berikut:

1. tido [ceh.. tido comes first.. mentang2la musim sejuk..]
2. menghafal Quran [tanak fail dah taun ni.. hehe..]
3. membelek2 kulit kitab naqdu.. [pun tanak fail lagi taun ni.. tapi yang dibelek asik kulit kitab je.. cemane tuh? haha..]
4. menterjemah kitab [projek yang paling lambat bejalan]
5. menghafal 3 hadis sehari [pas hafal lupe balik.. payah tol otak lembab ngapal nih..]
6. nengok cite katun [yang ini laju aje pun..]
7. ngapdet blog [semakin hari semakin maleh.. huhu]

ooh satu lagi.. seminggu skali ana akan balik ke zagzig untuk menghadiri stadi group madah naqdu bersama2 bebudak lughah taun pat disana.. ntah bleh istiqomah ke tak tak tau le.. maleh aje rase nak berebut2 tremco ngan arab2 ni tetiap kali nak balik zagzig.. apepun.. masa dah tak banyak.. sebulan lebih lagi bebudak azhar nak exam.. ada kampus yang dah keluar jadual pekse.. tapi rata2 nye belum la lagi.. yang dah keluar tu kata awal bulan 1.. so.. pempaham snirila.. masa takde banyak dah nak bepoya2 lebih..

"ijtahid katir ya fahmi!" (ko ni besungguh sikit la pamie oii!) bak kata syeikh Abdunnabi setiap kali ana mengakhiri talaqqi Quran bersama beliau.. dah dekat 2 bulan dah ni tawaquf tak pegi2 umah beliau.. padahal tinggal sejuzuk je lagi nak abes.. ate asik maleh aje kerojenye apekehe yop?

cukuple dulu stakat ni.. layan gambo la plak.. jumpe lagi dilain mase dan waktu.. [kalau ade le..] (^_^)

GALERI STUDY MARKAZ NIL DAN NAQDU
________________________________

budak agharis ni kengkadang memang suke wat pelik blajo duk blakang ustaz..

ustaz abd hakim tengah menerangkan pada mirza yang bertanya tentang hazaf huruf illah pada perkataan taala feel amar..

ni la keje aku tetiap malam.. wat homework.. kalo tak siap atau maleh aku bawak la ke pagi plak.. pas balik dari klas ustaz aidil.. kalo dah maleh beno aku sambung buat dalam saratoga jela.. hahaha..

amin la ni teruja benor nengok aku stadi aritu semangat dia gi tangkap gambo tetiap angle.. macam la aku stadi tu merupakan suatu keajaiban dunia.. huh~

dari tepi..

dari atas.. [dah macam artis plak aku rase..]

ostat paek ngan ostat pett.. hok ni lak gambo masa stadi grup naqdu yang first aritu.. discusion kali pertama bertempat di bait andalusia.. umah ostat pett.. bekas umah aku la tuh.. terasa tesilap masuk bilik lak aritu bila aku masuk bilik aku tengok2 ada doktor tengah stadi kat dalam tu.. haha.. bekas bilik jela.. tinggal kenangan.. dah jadi bilik orang len pun.. huhu.. [blah la pett sorok laptop baru.. saje la tuh tanak bagi aku main tenet pree.. takpela.. aku tau la aku ni siapa dimata ko.. aku sedar aku hanya seorang pencari rumah yang mempunyai tenet pree.. hahaha..]

ostat aizam.. ostat sapuan.. ostat sham.. ostat zul.. mantap2 belaka nih.. macam2 ikhtilaf nuqqad keluor malam tuh.. tegang2 urat tengkok.. aku jugak sedap landing atas katil pett.. haha..

nampak je menayandor kat pintu tu camtu.. hebat tu.. ostat topek martopo.. hehe..

kitab taun lepeh ngan kitab taun ni.. berbeza.. perbahasan yang dibahaskan dalamnye pun agak lebih detail pada kitab yang baru ni.. moga2 Allah permudahkan untuk najah taun ni.. ameen..

Pipi Donat Balik Malaysia

Posted by The Pamiesz® | | Category: , | 0 Kata Komenan

salam rindu..

ammu pamie rindu la plak kat kekanak rebina 3 ketul tu.. disebabkan kerinduan itu ammu pamie uploadkan la sket gambo yang ammu baru je dapat.. gambo masa nganto us yus kak ty ngan 3 ketul kekanak pipi donat itu ke airport masa dorang fly pulang ke melesia 2minggu lepeh.. tunggu la ammu balik melesia pulak nanti baru kita jumpe balik.. hehe..

GALERI NGANTO KEKANAK REBINA KE AIRPORT
_____________________________________

us yus ngan kakty tuan punye kekanak rebina tengah ngecek2 barang kot2 ade yang tercicor..

set2 ikhwah mansurah 3tremco yang turun airport pada hari torsobut untuk meraikan kepulangan mereka2 yang mahu pulang..

ammu pamie begambo kenang2an last ngan abengoh mase tengah hepi seblom dia wat hal..

emosi bebudak ni pade hari tersebut sangat tidak stabil.. sesungguhnya dorang dapat merasakan kesedihan meninggalkan bumi anbiya yang dan kehidupan yang mereka lalui penuh makna disini.. abengoh kejap seronok kejap badmood.. kejap gelak kejap merampuih.. kakak plak daripada keluo rumah sampai masuk tempat check in barang muke masam tanak layan orang pastu nak mengamuk je.. nak kate datang bulan awal sangat lagi.. kompem la tu sedeh nak tinggalkan ammu pamie kat mesir nih.. huhuhu..

bila dah setel check barang.. tibelah time tuan punye barang plak nak kene masuk dalam.. tak disangke2 abengoh terus menenggong tunjuk perasaan tanak ikut baba ngan uminye masuk.. lalu terpaksalah babanya datang menarik mendukung dan memaksa untuk mengikut ke dalam.. lalu berlakulah tangisan maut amuk berlapis peringkat kelapan disitu.. barulah kutahu diketika itu bahawasanya bebudak kecit pun tau merasai rase sedeh..

garang gile muke kakak.. sib baik dia tak cakor aku masa aku cube nak mendekati beliau.. huhu..

kini dorang dah pun slamat berada di malaysia.. aritu ade chat kejap ngan us yus.. pas abis pusing teluk intan dan melelehkan air liur aku atas keyboard dengan menyebut2 tentang kesedapan dan kefeelingan mi rebus mastan ghani dan mi pakdin dicelah bangunan mara tu.. beliau mengkabokan destinasi sterusnye adelah balik ke klate.. mebi skang ni ade kat sane la tuh.. apepun slamat maju jaya la kepada us yus sekeluarga.. doa2kanla kami kat sini ni.. dan jangan lupe kim salam kat kekanak rebina.. tolong cubitkan pipi donat dorang untuk ammu pamie.. :)

Friday, November 28, 2008

Rumah Ketiga Bukan Bini Ketiga

Posted by The Pamiesz® | Friday, November 28, 2008 | Category: | 12 Kata Komenan

salam kepada sume pengunjung..

dah tanak merepek la.. nak serius plak kali ni.. bleh? [bagi ngkome bleh je.. bagi aku la tableh.. kalo tak merepek shari rasa macam hidup ni tak sempurna plak.. haha..] teringat masa kat kusza dulu.. kenangan masa duk kat bilik ATB4-16 bersama os,sham ngan ajib..

alkesahnye pada suatu malam berlakulah dialog seperti yang berikut ni di tempat kejadian..

Pamie: aku ni banyak ngat ngarut la.. asik gelak je keje.. aku ingat besok aku nak serius la sehari..
Ajib: apee??!! ulang skali lagi??
Pamie: aku tanak gelak besok selama sehari.. aku akan jadi orang yang paling serius..
Ajib: Wahahahahahahahahaaaaa~!!!
Pamie: Apehal lak? huh~ tak caye la tu aku bleh wat..
Os: memang tak pecaya pun.. minal mustahil.. kalau ada bibit2 logik pun.. dia tergolong dalam golongan syibhul mustahil..
Pamie: cetz.. korang tak pecaya aku mampu melakukan perkara sedemikian.. sedangkan malaysia pun boleh.. inikan lagi aku..
Ajib: Wahahahahhahahahhahaha~!! takpe2 aku nak tengok.. ni cabaran dari aku.. aku nak tengok pukul bape ko stat gelak besok.. hahahaha.. os.. sham.. besok jangan lupe wat lawak kaw2 punye.. jangan kasik can dia serius.. kita tengok.. budak ni bleh serius ke tak..
Os n sham: hahaha.. bleh2..
Pamie: [menyahut cabaran] tengok la besok.. jangan marah la besok kalau korang wat lawak aku wat muka nerd je..
Ajib: hahahahahahahhahaha~ betuah laa~
Pamie: Huhh~

Keesokan paginya.. bila memasing dah bangun untuk besiap2 ke kuliah sebab dah telambat.. bermulalah cabaran bagi si pamie..

Pamie: [menyarung baju cepat2]
Ajib: [tengok muka os] ...
Os: [tengok muka ajib] ...
Sham: [bedengkur] krooohh~ kroooh~
Pamie: [tengok muke sham]
Ajib dan Os: [tengok muka pamie]
Pamie: [tengok muka os ngan ajib]

......

Pamie: wahahahahahahahhahahahahahah~ aku takbleh tahan laaa~ hahahahahhaa~ wakakakakaaaa~ takpela weh.. cabaran tu kita tangguh besok jela.. arini ari raya la.. haram puase ari raya.. tu aku takbleh pose gelak aku tu.. hahahhahaa~ lawak la~
Ajib: ceh.. ko tengok tu os.. tak sempat kita buat lawak lagi.. kita tak becakap apa2 lagi.. macam ni rupe dia nak serius..
Os: kan aku dah kate smalam.. minal mustahil..
[terus dorang berlalu pegi sambil membiarkan si pamie terus gelak sensorang.. kate dorang.. maleh aku nak layan bdak penin nih.. hahaha..]
Pamie: erks.. ni sape nak gerak sham ni? nak biokan aje ke dia camni? hahahahahah~

kesimpulannye: rasanye merepek ni dah jadi tabiat nature aku kot.. teringin jugak kengkadang tu nak jadi serius.. tapi apakan daya.. tak termampu ku melawan naluri semulajadi ini.. huhuhu..

nila rupe bilik ATB 4-16 masa dilanda tsunami.. tak sangke aku bleh idup 3 taun dalam bilik yang sebegini indah.. hahaha..

tidur dalam keserabutan keadaan sekeliling kadangkala boleh menenangkan juge.. hahaha..

sebenornye arini ana nak becerite pasal umah baru ana.. ana dahpun slamat berpindah skali lagi.. dah hampir sebulan pun sebenornye duk umah baru ni.. cume tak berkesempatan nak wat posting.. almaklumlah.. husni mubarak tak senang duduk dah sebab ana nak ganti posisi dia.. tu agak bizi sket tu kan.. hihihi..

walaupun berpindah.. perpindahan ini tidaklah sejauh perpindahan ana dari zagzig ke kaherah.. ana masih di kaherah.. cuma berpindah kawasan jer.. sebelum ni umah ana berada di hayyu sabiek.. skarang ni ana dahpun berpindah ke hayyu asyir.. sebelum ni berahlibaitkan bebudak perak kuliah taun 2.. skarang ni ana berahlibaitkan pelbagai jenih manusia plak.. koktel campur.. ade seketul budak kuliah dirasat taun 3 namanye ostat lokman dari pahang.. ade 2 ketul lagi doktor yang baru datang belajar medic di alazhar.. sorang pahang sorang johor.. dr topek dan dr tengku.. dan seketul lagi ni ahli ghurfah (roomate) ana sniri iaitu budak lepasan alazhar.. ostat aminuddin yang hari2 memeninkan kepala ana dengan peelnye yang memang memeningkan.. almaklomle.. budak markaz nil mustawa 6 ni memang pandai berbalaghah setiap kali berkata2.. kalah budak lughah.. ngeh3..

rumah yang ana duduk skang ni adalah hostel pelajar malaysia anak2 pahang.. [nyebok je.. nko anak perak cemane tah bleh sesat ke pahang plak.. ish.. sukati aku la.. aku yang bayo sewe.. lagipun kakak ipo aku pahang.. kakak kandung aku duk pahang.. janji ade bau2 bacang ngan pahang sudey.. kire aku pun pahang la jugak tu.. hahaha..] dengan bayaran sebanyak LE90 termasuk api dan ayor.. ana mendapat bilik yang agak selesa dan katil yang sangat empuk untuk dijadikan tempat bertafakur paling seronok dimusim sejuk bersama cik saratoga dan cik lihaf.. [cume yang agak terlebih selesa sebab amin ni je suke masuk kawasan katil aku.. suke ngat nyemak mengganggu gugat ketenteraman orang lain.. macam lalat.. haha.. jangan marah ostat amin.. anta ngan ana bukan orang lain.. anak ngan bapak jugak kan.. hahaha..]


GALERI UMAH PAHANG B103
_______________________

amin kate kat skolah dulu dia tak blajo kemahiran hidup.. dia blajo kemahiran mati je.. blajo mandikan mayat.. kapan jenazah.. talkin.. tapi masih nak menyebok jugak tunjuk skill kemahiran idup..

yang ni baru pakar kemahiran idup.. ngeh3.. cakap je nak wat ape.. rak buku? almari kabinet? penyangkut baju? locker? pasang paip? singki tesumbat? mangkuk jamban pecah? wiring letrik? cat rumah? huh.. semua tu belum tentu dia reti buat.. hahaha..

tu la min.. aku dah kate.. jangan sep sangat.. beli kayu murah.. kan dah melengkung.. ko ingat ilmu tu ringan ke.. nak masuk dalam kepala hotak aje pun dah payah nak tanggung.. inikan lagi nak letak atas rak.. hehehe..

inilah dia suasana bilik baru.. ghurfah toyyibah.. insyaAllah..

nampak macam stadi tapi sebenornye tengah salin keputusan lawan bola smalam.. hahaha.. [ostat amin..anta ni rajinla ana segan sungguh ngan anta.. ana nak menjadikan anta sebagai idola lah.. sungguh kagum dengan kerajinan dan kesungguhan anta.. tak sia2 nama anta sama ngan nama bapak ana.. hahaha..]

rajin2 ade mase lapang mehla datang umah.. tapi jangan bawak ramai2 sangat.. kang ana maleh nak bukak pintu.. pura2 takde orang kat umah.. hahaha..

Wednesday, November 19, 2008

Sape Nak Lajo Tuko Templat Angkat Kaki

Posted by The Pamiesz® | Wednesday, November 19, 2008 | Category: | 18 Kata Komenan

salam to all da bloggers..

banyak ngguh permintaan daripada kengkawan untuk ana mengajo.. begitu banyak jugaklah pertanyaan yang tak henti kunjung tiba pada ana samada melalui kaedah lisan samada ikut telepon atau bejumpe sniri.. melalui emel.. mlalui ym.. mlalui prenster.. kat iluvislam.. kat situ kat sini kat sinun kat sinai.. kat memane jela yang dan..

bermacam jenis pertanyaan dan permintaan yang telah dikemukakan.. ade yang mintak ana ngajo bahse arab.. ade yang tanye pasal nahu.. ade yang mintak ana ngajo balaghah.. ade yang tanye maksud kalimah.. ade yang mintak ajo memacam pasal hardware dan software.. mana nak cari crack.. camne nak ngedit gambo gune potosop.. ade plak yang mintak ajo pasal blog.. camne nak wat blog.. camne nak tuko templat.. camne nak baca kod html.. kod css.. camne nak edit templat guna dreamweaver.. camne nak kasik cantik blog.. camne nak buh smileys.. camne nak tuko shoutbox.. camne nak tambah widget.. camne nak itu camne nak ini.. ade jugak yang mintak ana ngajo masak.. tanye resepi mi kari.. nasik ayam.. daging black pepper.. ade pulak yang mintak jadik tourist guide.. tunjukkan jalan kat kaherah.. tanye macamane nak balik zagzig ikut mawaf asyir daripada arma.. camne nak gi syoubra.. camne nak gi UK.. ade jugak yang mintak ajo cemane nak wat urusan ngan syuun.. camne nak bayo rusum.. kat mane nak beli kitab.. ade jugak yang tanye cemane nak setelkan masalah singki tersumbat.. mangkuk jamban pecah.. camne nak wat rak buku.. ade pulak yang tanya kat mana tempat paling strategik untuk bukak restoran nak meniage agar sehari jumlah pelanggan bleh mencecah 50 orang keatas.. tak ketinggalan ada jugak yang tanya tentang hukum hakam kes itu kes ini haram halal boleh tak boleh sah tak sah.. macam2 ada.. kadang2 terasa jugak nak mintak gaji kat kerajaan sebab dapat jawatan pree sebagai kaunter pertanyaan.. kehkehkeh..

hakikatnya ana bukanle orang yang paling arif untuk menjawap segala pertanyaan dan menunaikan segala permintaan korang smua tu.. ada jugak benda yang ana tak tau.. tapi ana cuba la jugak sedaya upaya untuk kongsi apa yang ana tau.. moga2 segala ilmu yang ana kongsikan dengan kengkawan semua ni digunakan kejalan yang betul la.. korang mengamalkan perkara baik yang ana kongsi.. sekurang2nya ana dapat la jugak saham pahala sebab menunjukkan korang kearah kebaikan tu.. tak kire la ilmu bidang apa skalipun.. ilmu kemahiran hidup.. ilmu masakan.. ilmu lughah.. ilmu multimedia.. ilmu psikology.. ilmu merepek.. [merepek zaman skarang pun kene ada ilmu beb..kene ada skill.. kalu tak repekan tu akan menjadi seperti kerepek yang rapuh..ngeh3..] gunakanlah segala ilmu yang kita ada demi mencapai redha Allah dan memajukan dan mengembangkan Islam yang tercinta..

untuk menyampaikan sesuatu ilmu itu semuanya itu melibatkan ilmu dan pengalaman yang merupakan 2 syarat utama yang perlu ada.. jika takde ilmu tentang sesuatu takkan orang yang jahil tentang bende itu mampu untuk menyampaikan dengan tepat dan betul.. [kalau betul kebetulan tu tak kire la kan..] ini amanah ilmu.. kalo sekadar bertanya tentang camne nak masak mi kari.. bleh konsider takpe lagi la kalau turunkan sanad tak betul.. abes2 pun masak mi kari jadi bubur bandung.. sedap tak sedap blehla jugak masuk perut.. kalau abes2 tak lalu pun masuk jugak dalam perut.. perut tong sampah.. hehe.. tapi kalau bab2 macam hukum hakam tu.. jangan wat memain la.. pegang sungguh2 ngan amanah ilmu.. kalau tak tau cakap jele tak tau.. nak malu hapenye.. jangan nak wat kepalatau.. sebab kalau kita pakai kepalatau satgi kalau orang yang bertanya tu berpegang sungguh2 dengan kata2 kita yang kita sniri pun tak pasti dan main ikut dan je jawap.. takut2 jatuhnya fatwa kita tu pada menghalalkan yang haram dan mengharamkan yang halal.. elok pulak orang berpegang pulak ngan kata2 kita tu.. rosak abis.. rosak.. sebab? hanya disebabkan oleh kita yang tak amanah pada ilmu.. nauzubillahi min zalik..

muqaddimah pun lari topik jauh sket.. ngeh3.. yang iyenye arini ana nak ngajo wat blog je.. jauh plak terkona.. cadang nak gi brunei je.. terikut jalan rusia plak.. haha.. bagi sape2 yang pernah mintak ana ajo tentang blog ni.. ha ni la masenyenye.. [adapun permintaan untuk ajo yang lain2 tu kendian la ek.. slow2 la.. tangan aku ni pun ade 2 je..kalau leh wat kage bunshin no jutsu tu rasa best jugak wat klon 1000orang pastu stiap orang taip 1 posting..pastu wat lagi klon 1000 lagi stiap sorang gi anto training setiap macam cabang ilmu.. seketul gi masjid azhar.. seketul gi mudhayafah.. seketul masuk kuliah.. seketul talaqqi Quran ngan qiraat.. seketul lagi gi blajo masak ngan bambino.. seketul lagi gi blajo medic ngan dr asada ryuutarou ataupun dr house ke.. seketul lagi gi blajo multimedia it.. seketul lagi blajo business management.. blajo itu.. blajo ini.. blablablapumpangpumpang.. huh.. mesti terer giler kan pastu.. wahahahaha..]

ana pun dalam bidang belog membelog ni idak le pandai mana.. cuma suka memandai2 jadi lelama jadik jugakla pandai.. jadi ana cuba jugaklah luangkan sikit masa menulih jugak tutorial blog ni untuk kengkawan yang nak tau.. agar kengkawan sume pun bleh cuba memandai2 macam ana untuk jadik pandai.. adapun yang tanak tau takpayah bace pun takpe le.. tapi kalau nak bace pun idak le larangan tu sampai jatuh hukum haram.. hehe.. jadi untuk tidak membuang mase lagi ana menyerahkan majlis ni kepada moderator kita yang tak asing lagi dibumi mesir ni.. cekgu pamie~~~ tepok3.. pappapppapapap~ [yeeaaahh~ tepok pale diee~ tepok pale dieee~]

yeeeaaa~ bertemu lagi kita dalam rancangaaaannnn? GObloggggg~ majulah blog untuk negaraa~ assalamualaikum semua penonton2 hadirin hadirat distudio mahupun dirumah mahupun yang sedang mengikuti pengajian kita secara online di dabeliu3x dot cekgupamie dot dot dot.. jika anda mahu menyumbang mahram.. eh..haram tu.. menyumbang sumbangan untuk tajaan server kami bolehlah berbuat demikian dengan memasukkan duit kedalam guni yang kami dah sediakan didepan pejabat pos lama teluk intan.. yang penting.. jangan curii.. jangan larii..

okeeyyy~ tanpa perlu kita membuang mase dengan celoteh kosong ini cekgu nak mengulang kembali sedikit pelajaran kite pada masa yang dolu kale tu.. dalam kuliah kita yang lalu cekgu dah terangkan cara2 daripade mule tentang cara2 nak wat blog.. murid2 sume masih ingatkah lagi akan kenangan kita bersama bercengkerang dibawah cengkerang siput dan labi-labi? oohh tidakk.. tidak sekali-kali cekgu menyangka bahawa mured2 sume tak buat pun homework yang cekgu ajo dulu.. cekgu nak merajukla camni.. pujuk cepat! pujukk!!~~

sebagai rujukan tentang pelajaran yang lalu sila TEKAN SINI

skang ni cekgu consider korang sume dah paham ape yang cekgu ajo dulu walaupun hakikatnye cekgu sniri pun tak paham ape yang cekgu ajo aritu.. ngahahhaa.. jadi skang ni cekgu rasa memasing dah pun ade blog memasing yang masih lagi kosong mahupun telah berisi dengan isi yang bagaikan isi dengan kuku..

dalam episod siaran tertunda kita pada hari ni.. cekgu akan menerangkan pada mured2 sume tentang cara untuk menuko templat blog.. pertama2nya yang kite perlu2 sangatla tau.. templat tu menatang kejadah hape? adakah beliau mempunyai pertalian darah dengan plat kenderaan yang berdaftar ngan JPJ? ataupun beliau ada bau2 bacang ngan platipus? atau mungkin beliau ni seorang yang mengidap penyakit kekurangan platlet? ataupun sbenarnya beliau ni adalah seperti yang diwar2kan oleh wartawan semenjak dua menjak ni iaitu seketul alien yang datang dari platun 8 divisyen 13 askar wataniah planet pluto? semua sangkaan korang tu ternyata meleset sama skali..

untuk pengetahuan umum templat ni ada 2 jenis.. jenis yang pertama dipanggil classic template.. adapun jenis yang kedua dipanggil modern template ataupun lebih dikenali dengan nama XML blogger template.. "cekguuuuu~~ ape beze classic ngan xml tuu?" hoooiii.. ni yang aku nak marah nih.. meluap2 rasa volcano dalam tekak aku ni.. skarang ni cekgu blum bukak soklan lagi kan? yang menyampuk tanye soklan tu apekehal? tak tau adab ngan cekgu ke haaa? dulu dah bape kali dah ada buat pengajian kitab ta3lim mut3allim tariq ta3allum.. mane korang pegi? "err..kami tido kat hostel cekgu..almaklumla.. musim sejuk.. sedap berasmara ngan cik sara dan cik leha.." hoooiiii! kalam lucah! nyah kamu dari sini! "err..bukan lucah la cekgu..cik sara tu saratoga**..selimut cekgu yang tebal tu la..cik leha tu plak cik lihaf** la..selimut cekgu jugak..kan musim2 sejuk ni ramai yang jadi baby bebedung dalam slimut je.." memanglah.. ramai yang jadi baby tak kurang jugak ramai yang jadi babi.. saje2 tido buat2 tak sedarkan diri bekelubung dalam selimut sampai tinggal smayang direct 5 waktu sehari smalam.. ok lupakanlah sengketa antara kita.. selamat hari raya.. jadi skarang saya bukak seluar.. eh.. bukan.. bukak soalan pada korang sume..

** saratoga adalah salah satu jenama selimut tebal musim sejuk
** lihaf pula adalah selimut dalam bahasa arab

Q1: apa beza antara templat classic dan xml?
A1: bezanya adalah dari segi ejaan.. wahahaha.. takdela gurau je janganla pelangkung telinga saya dengan kayu besbol.. templat classic menggunakan kod html sepenuhnya untuk sebarang perubahan design yang mahu dilakukan.. dalam kata lain.. korang kene tau la camne nak baca kod html kalau nak pakai templat jenis ni.. ataupun kalau korang jahil koding.. korang bleh jugak gunakan software bantuan sebagai pemudah cara untuk mendesign templat tanpa perlu skill pandai baca kod seperti contoh Adobe Dreamweaver CS3 dan laen2.. adapun templat xml pulak sebijik macam templat asal blogger yang korang tengah pakai skarang ni.. ada layout dan interface yang mudah untuk mengedit kandungan blog dan mendesignnya termasuk menambah widget2 kat tepi kiri kanan depan blakang ateh bawah dalam luo blog ngkorang tuh.. paham ke tak ni? kalo tak paham jugak memang la korang punye medula oblongata tak berapa nak center..

Q2: mana yang lebih senang antara classic dan xml?
A2: senang lagi hati cekgu.. wakakakaka.. senang lagi xml sebab semua dah disediakan.. cuma daripada segi mungkin classic lebih kepada web designer yang nak design sniri templat.. yang pandai tu blehla.. yang tak pandai dalam bab ni kalau nak memandai2 pun buleh je.. tapi kalau blog korang dah tak jadi rupe macam blog jangan salahkan cekgu la ye.. cekgu tak layan kalau korang nak saman cekgu dengan alasan tu.. nasib ahh~~

Q3: jadi skang ni cekgu nak ajo kitorang tuko templat classic ke xml?
A3: cekgu nak ajo camne nak nak bagi korang tak kurang hajo.. buleh? hahaha.. memandangkan xml lebih mudah dan design2nye pun banyak terdapat dipasaran.. maka cekgu akan pilih design xml untuk dijadikan bahan ujikaji kita pada hari ini.. harap setia menanti hingga ke ujung rancangan.. kita beri laluan seketika pada iklan ubat gigi cap jongang..


kembali kita dalam rancaaangaaann~~? GoBlogggg hangg~ bedasarkan gambo diatas.. setelah melalui proses pembentukan blog dalam pembelajaran kita yang lalu.. kita akan mendapati blog yang kita cipta aritu masih lagi sebegitu rupanya.. kosong.. takde artikel.. dan design terlalu simple.. jadi kita akan terus melalui proses2 ni untuk mendapatkan satu hasil yang lumayan ye..

PROSES 1
pilih templat ikut taste memasing


terdapat beberapa laman web yang menyediakan beratus pilihan templat untuk kita pilih menghiasi blog kita.. kat sini cekgu statekan satu jela.. banyak lagi tapi cekgu rasa blog ni pilih templat2 yang terbaik dan templat2 kat dalam dia pun design bleh tahan lelawo.. rambang bulu idung jugak la nak memilihnye kang..

sila bukak http://btemplates.com

dalam tu ade la kategori dia memacam la ade yang 1 column.. 2 column.. 3.. 4 pun ade jugak.. ha..ikut ngkorang la nak yang mana 1 pun.. langkah seterusnya.. pilih salah satu daripada templat yang berkenan di hati pankreas dan jantung.. sebagai contoh yang cekgu akan bawak.. cekgu telahpun memilih templat yang bernama "blogger green".. ijau jugak tuh.. nak wat camne.. tu yang bekenan.. hihi..


setelah memilih templat yang bekenan.. tekanla download untuk mendonlod file templat yang kebiasaannye file .zip atau .rar yang mengandungi didalamnya kandungan 9 bulan 10 hari yang menunggu masa je nak meletop beranak bile2.. hahaha.. biasa dalam file yang dah dicompress tu ada 2 file.. 1 file berformat .xml dan satu lagi bese la.. readme.. extract kan kedua2nya.. kalau rajin ngkorang baca la readme tu.. kalau telebih rajin.. buatkan skali syarah dan hasyiah beserta tahqiq kepada nota yang terdapat dalam file readme tuh.. ngeh3..

gini la design simple kome seblum di touch up pape..

PROSES 2
mengetahui fungsi dashboard


setelah ngkome sign in ngkome punye akaun kat SINI.. korang sume akan didirectkan kepada page yang dinamakan dashboard.. bukan dashboard kete tu.. ish.. main2 plak ye? jangan sampai cekgu hilang sabar hingga menyebabkan tapak kaki cekgu naik sampai kat atas kipas syiling tu.. jaga2 sket ok..

Create a Blog - untuk wat 1 lagi akaun blog dengan address yang lain tapi under akaun yang sama
Help - mintak tolong ngan polis atau ambulan

NEW POST - untuk wat posting baru
Edit Posts - untuk edit balik korang pnyer post2 lama
Settings - nak setting2 umum untuk korang pnyer blog
Layout - untuk setting tambah buang widget tuko header view html kod dan len2
View Blog - masuk page blog korang ler

untuk urusan menukor templat kita kali ni korang tekan le Layout tu.. maka akan keluo la page cenggini..


PROSES 3
page layout

ni le main page untuk korang add atau remove korang pnyer widget dan aksesori blog..senang je nak edit pape kat page ni korang tekan je edit tu.. kalau nak tambah aksesori tekan la add a gadget tu.. untuk tambah aksesori ni kita akan bincang kendian.. kita nak tuko templat dulu k.. so tekan la kat bahagian edit HTML kat ateh tuh.. anda akan mendapati page ni plak akan tesembul kuor..


PROSES 4
edit HTML

kat sini la korang edit segala2 berkaitan ngan perubahan templat.. kalau seblum ni korang dah pun isi blog korang ngan widget atau aksesori pape.. maka sila backup dulu widget2 tersebut dengan mengopikan html kod bagi stiap widget tu dalam notepad.. sebab tetiap kali tuko templat dia akan clearkan blog kita dari sebarang widget.. kalau ada pun yang tinggal mungkin sejibik atau due jibon je.. bagi yang baru wat blog dan masih kosong.. sila proceed ke proses yang seterusnya

PROSES 5
mengupload templat xml

1. tekan browse
2. cari file templat xml yang korang dah extract tadi
3. tekan upload
4. akan kuo la page yang berikutnya

PROSES 6
confirmation


dia akan mintak korang kompemkan untuk mendelet segala widget yang ade kat situ.. maka jangan lah lagi banyak tanye.. tekan jela CONFIRM & SAVE..

kengkadang kat sini kita akan menghadapi satu masalah.. pihak blogger tak bagi tuko dan akan keluo la satu page bagitau ada error dan keluo kod ntahape kebende tah.. bagi masalah seperti ni cekgu pun tatau camne nak setel.. cuma yang cekgu wat seblum2 ni.. cekgu cuba2 je tuko templat yang lain dulu.. pastu baru tuko yang cekgu nak memula tadi.. ataupun cekgu tak tuko pada hari itu.. cekgu tuko pada hari seterusnya.. yang pentingnye.. buat sampai dia keluar page camni..


PROSES 7
mengeview blog

dia tulis your changes have been saved.. maka kalau ada kuar page camni.. setel la keje kita untuk hari ini.. templat baru ngkorang telahpun dituko.. tanpa ada perasaan segan dan silu.. sila tekan view blog..

maka dengan bangge dan riaknye anda telah pun berjaya mengupgrade setapak lagi blog anda kepada templat baru yang cantik lagi menawan.. [di mata anda la.. dimata orang lain belum tentu.. ngeh3..]


jadilah blog anda sepertimana yang tertera dalam gambar diatas.. ikut templat memasing laa.. takkan la korang donlod templat lain tetibe kuar jugak macam templat cekgu kat atas ni.. ngarut ah tuu..

selamat mencuba pade semua.. pengarah pun dah sound dah tu kate masa dah tamat.. rancangan cekgu ni dah melangkau terambik masa on air cite lain.. jadi stakat ini dulu pembelajaran kite untuk arini.. kalau ikutkan cekgu tanak bertemu dah ngan korang semua.. tapi takpelah.. hingga bertemu lagi jugaklah di lain masa dah waktu.. jangan lupe wat homework.. kalau cekgu dapati korang tak wat homework tanpa berfikir panjang cekgu akan repot kat tok kadi.. hahaha..

tattaaaa tittiiii tuutuuuuu~~

baaangggunnnn~~ terima kasih cekguuu~~ [kata ketua kelas]
teeerriimaaa kaasssiihhh ceekkgguuu~ [jawap semua mured2 secara berjemaah]

kriiiinngggggg~ loceng berbunyi menandakan masuk waktu rehat.. yeyyy~ makan eskrem apek dua kupang kat kentinn~ (^_^)

Entri Ke-100 Blog Ni Tentibe Dapat Award

Posted by The Pamiesz® | | Category: | 7 Kata Komenan

salam..

tanpa disedari blog ni sudahpun mencapai 100 entri.. jubli emas ni.. ngeh3.. sempena jubli emas ni pulak blog si pamie ni telah mendapat award daripada blog si afzan..childhood fren tuan pnyer blog.. [childhood la sangat..macam la dia kenei aku daripada umur aku pat taun..ngahaha..]

apepun teruskan sokongan anda semua terhadap blog ini.. time kasih semuaa~ tuan pnyer blog sangat merasa gumbiraa~ (^_^)

Header Baru Lagi

Posted by The Pamiesz® | | Category: | 0 Kata Komenan

salam sume..

memacam komen yang ana dapat daripada kengkawan sume tentang header yang baru je ana tuko beberapa hari lepeh.. time kasih la rajin mengomen.. apepun ana telah mendapati bahawa memang ramai yang sukekan kaler ijo ni.. kaler yang menenangkan hati dan menyejukkan mate..yedok? ape2lah.. ikut suka lah.. yang pentingnye ana nak bagitaunye bahawasanye arini ana tuko lagi header tu.. ngeh3.. siap ngan sidegadget plus title bagi stiap gadget tu skali ana tambah.. pakej skali arung.. hehehe..

walaupun header dan sidegadget kali ni nampak simple je designnye.. takde la grafik cam final fantasy ke ataupun fantasy football ke.. yang penting senanye bukanlah rupe sebuah blog itu sebaliknye yang penting isinye..kan?kan?kan? [macamla isi blog ko ni best sangat pamie oii.. haha..]

apepun slamat bergumbira dalam blog ni pada semua kengkawan..watla macam blog sniri ye.. jangan hack blog ni dahla.. buat cam blog sniri kang tak memasal korang hack pastu delet plak blog ni.. memang akan ku cari orang yang melakukan perbuatan tekutuk itu hingga ke lubang bewok.. [cakap ngan muke ganas..haha]

What's new?

greeny header

greeny sidegadget

greeny gadget title

Tuesday, November 18, 2008

Header Baru

Posted by The Pamiesz® | Tuesday, November 18, 2008 | Category: | 15 Kata Komenan

salam sume..

pada semua kengkawan yang menantikan posting baru ana.. sabo2 la menanti ye.. ana bizi sikit le semenjak dua menjak ni.. almaklumla.. bakal presiden mesir kan.. haha..

apepun arini sementara menunggu oder siap kat kedai bakmi langgara sempat la mengsisi (memergikan diri ke cc) untuk ngapdet header.. saje je tuko2 angin.. bukan buang angin ye.. tuko angin.. harap maklum.. ngeh3..

pe pendapat korang tentang header baru ni? menawan? tertawan? ke terjadi sawan? haha.. ape2lah labuuu..

header lama

header baru

payah jugak kat umah takleh pasang tenet nih.. hadoiyaii~

Tuesday, November 11, 2008

Bila Pamie Dah Stat Merepek

Posted by The Pamiesz® | Tuesday, November 11, 2008 | Category: | 33 Kata Komenan

salam..

hehehe.. nak merapu lagi.. dan lagi dan lagi.. kali ni ape kate teman nak cakap peghak plak.. ngkome bace ajele ye.. ngkome paham ke idak paham ke sekati ngkome le janji arini memang teman nak cakap peghak.. kolokot ade pape ngkome tak paham tu kabo le kat teman nanti teman kabo le balik kat kome apekebendenye yang kome tak paham2 tu.. ngeh3..

aje patut le title blog pun "bila pamie dah stat merepek.." yang benonye ayat tu ayat tegantung tu.. la yusamma zalika kalaman.. kalau dalam nahu dikire jumlah ghair mufidah.. apekehe plak? ate udah jawab syaratnye takde.. ghair mufidah le die.. ayat tegantung.. bila pamie dah stat merepek.. ape yang jadi? memacam le jawapan kome bleh letak kat situ..

dalam sebuah tesis phD yang telah dimunaqasyahkan semase persidangan ilmiah antare universiti-universiti yang tak wujud kat dunie ni ade menyatekan.. menurut survey dan kajian yang tak pernah ade orang buat kat dunie ni.. jawapan yang paling top ranking yang masyarakat alien dari planet lain bagi adelah seperti berikut:

bila pamie dah stat merepek.. die mesti takleh nak renti..
bila pamie dah stat merepek.. mulala die perasan bes..
bila pamie dah stat merepek.. mesti orang maleh nak baca..
bila pamie dah stat merepek.. ayam pun menyampah nak dengo..
bila pamie dah stat merepek.. biawak2 pun stat pengsan..
bila pamie dah stat merepek.. nak makan kerepek pun tak lalu..
bila pamie dah stat merepek.. terasa macam nak siku dagu die ngan lutut..
bila pamie dah stat merepek.. apek juey eskrem pun muntah..
bila pamie dah stat merepek.. orang pun stat mengeluh..
bila pamie dah stat merepek.. orang mule tertanye2 apekehe panjang beno..
bila pamie dah stat merepek.. orang len pun rase nak merepek sama..
bila pamie dah stat merepek.. yang skema pun jadi gile2..
bila pamie dah stat merepek.. yang bukan pamie pun stat enjen kete..
bila pamie dah stat merepek.. hang merepek ape ni?

takde kebende pun sekadar merapu meraban je diawal posting.. kali ni teman nak citer sket la.. [betui ke siket? penah ke ngko ceghite sikit2 je pamie? haha..] baru2 ni teman balik zagzig.. nak nyetelkan urusan kuliah yang dah dekat 3minggu tak setel2.. urusan tasdiq untuk zakat dan barukan visa.. urusan bayo yuran pengajian.. urusan membeli kitab2 kuliah.. dan len2 lagi.. memandangkan karenah birokrasi kat sini jauh belipat2 juta kali ganda daripada malaysia maka kesabaran menanti kesetelan urusan itu teramatlah diperlukan.. juga perkara yang perlu diambil kira adalah nomadnye teman yang berumah di kaherah ate bile teman ade kat zagzig pentingle kirenye diambik tau kat mane port yang paling sesuai untuk menumpang dan menyemak..

bile berada dirumah paek.. status ym beliau bertuko daripada invisible kepada "pett..tolong amik balik ahli bait ko ni.. sian dia takde rumah.. takpun ngko tolong carikan dia zaujah.. kesian aku tengok dia.."

bile berada dirumah pett.. status ym pett tetap still sama.. "yamee using me" cemane tah yamee tu mempergunakan nko tu pett.. haha..

bile berada dirumah KL.. status ym nik jugak tak bertuko2 daripada raya pose dulu sampai la dah nak masuk zulhijjah ni.. "salam aidilfitri" bawak2 le tuko nik oi.. bape lame nak raya.. hahaha..

memang takde kene mengene.. cerita ntahape2.. sila jangan terkeluar tajuk.. jika tidak karangan anda tidak akan mendapat sebarang markah bahkan akan ditolak pula markah yang sedia ada..

ade le satu hari tu teman tengah duk belek2 laptop ostat nik.. tetibe mata teman ni tertumpu pada satu file dalam folder anime.. lalu hati kecik ini terus berkata sambil membayangkan kenangan zaman2 silam.. "ni cite yang aku tengok masa kekecik dulu.. mane pulak mamat ni dapat.. dulu mase zaman tu memang tepengaruh gile2 punyelah ngan cite nih.." nak tau cite ape? tengok gambo kat bawah neh..

mesti kome kenal kan kete ni kete ape.. tipu la kalo kome tak main natang nih dulu.. hehehe..

DASH YANKURO

cite yang teman maksudkan tu adelah cite dash yankuro.. dulu masa skolah rendah wabak cite ni mule merebak dikalangan bebudak skolah.. kalo tak silap ingatan yang masih belum hilang ni.. dalam darjah 3 atau 4 gitulah.. masa tu memang kuat tol pengaruh cite ni.. kitorang sanggup kumpui duit blanje skolah untuk membeli kete menan yang dinamakan kete tamiya tuh.. sanggup tak makan weh masa waktu rehat.. mase tu kete yang jenama tamiya memang mahey2 jugak regenye.. mencecah RM50.. tu blom masuk sparepart nak tuko enjin itam lagi..

kitorang siap ade tubuhkan team lagi.. kunon2 nak chalenge team lain macam team dash warrior dalam cite tu la. mane2 manusie yang tak berkemampuan mengumpui duet blanje skolah untuk beli kete tamiya.. ade pilihan lain tuk deme.. masa tu sape yang pakai kete tamiya kire kaye la.. yang kurang kaye tu pakai kete auldey ke audley lebih kuang tu la bunyinye.. murah sikit regenye.. teman sniri pun memule pake kete auldey ni.. bile dah berjaye ngumpui duit banyak sket teman pun bli le kete tamiya yang ori.. kete no 4 yg kale ijo tuh.. namanye cannonball milik pangkuro.. membe teman ade yang pake shooting star.. kete kale biru yang tayanye ade gerigi2 sket konon sesuai race kat tanah yang tak rate.. memula tuh cadang nak bli emperor tapi dah habes stok sebab glemer benor emperor tu.. yelah kan.. kete hero.. jadi masa tu orang kampung kate janji ade udah.. teman pun beli aje le cannonball.. janji bleh riak dan bangge ngan kengkawan yang miskin2 masa tu.. haha.. [kekecik ape aku tau.. tak blajo tasawuf lagi masa tu.. haha]

bile dah ade cannonball yang ori tu pun idak le reti2 nak besyukur lagi tuh.. rasa nak beli sparepart memacam plak.. [sifat manusia.. tak pernah cukup dengan apa yang ada..] lepeh tu nak beli spoiler plak.. tuko enjin.. nak beli litar race lagi.. nak beli sepit udang.. [kete mane ade sepit udang..tu beskal la ngong..] bila tak cukup duit siap curi duit mak dalam lemari lagi smate2 nak beli sparepart kete.. huhu.. jahat tui teman mase tu.. tapi satu mase tekantoi gak ngan mak.. kene basuh insap sampai nanes2.. lepeh tu insap dah tak mencuri dah sampai skang.. hehe.. dah mintak maap ngan mintak halal dah.. tunggu le mak kalo pamie dah keje nanti pami ganti balik dwet2 yang pami curi dulu tu ye.. rasa idak le banyak beno.. hehe..

lepeh tu bile mintak kat mak nak beli litar race kete mak tak bagi sebab membazir.. baik beli makan kate mak.. bile teman prast sebab tak dapat nak men kat litar.. maka litar semulajadi le yang menjadi mangse.. longkang2 kat skolah menjadi tempat pertandingan antare kengkawan.. tak cukup kat skolah.. balik umah pepetang main ngan bebudak skampung plak.. longkang tepi umah la pulak yg menjadi mangse.. bile dah bosan main dalam longkang.. mula la teman ngan kengkawan gi cari kayu kat stor blakang umah untuk dibuat kayu pemandu.. [yang macam kayu hoki tu.. alah kome pun tengok cite ni dulu kome tau le cemane ghopenye kayu tu..] semangat gile betukang buat kayu tu.. kunon blehla bagi kete tu kona2 melompat2 macam race dalam cite katun tu.. memang otak katun btui la.. bile dah siap kayu tu mula la main sambil merungut2 sebab kete tanak kona walaupun dah kene hentak ngan kayu tu.. asik tepikir2 camne plak katun tu bleh sentuh je kayu tu kat tepi kete tu ngikut je kona.. hahaha.. what a naive thinking.. ingat lagi masa tu kengkawan teman yang aktif main binatang ini adalah hanif dan hafiz.. rasenye dedua makhluk ni dah keje dah pun.. keje kfc kalo tak silap.. silap2 dah kawen beranak pinak dah.. kalo kome bace cite ni mesti kome rasa malu sebab tekenang balik zaman bebudak kita.. ngehehehe..

litar kedua yang menjadi mangse setelah kegagalan teman memujuk dan membodek mak membeli litar untuk men kat umah.. adalah litar race mingguan di paso rabu.. paso malam le.. kat situ la cine2 tayang kete power dan tunjuk bagus ngan kete2 deme yang dah habeh modifait tuh.. huh.. kaye blehlaa.. cume litar ni slalu teman tak main sangat.. sebab kompem kalah.. haha.. jadi teman pegi sane tetiap minggu untuk tengok orang race je.. dah le nak race kene bayo.. kire cam sewe litar jugak le.. maleh le teman.. baik teman gune duit wat beli cekocok ke.. murtabak ke..

udah2le tu cite pasal kete tamiya nih.. ngkome sume pun mesti tengah terkenang zaman ngkome bebudak dulu yedak? hehehe.. alah usah nak nipu le.. kalo ngkome lahir zaman2 baye teman.. lahir zaman2 80an ngkome mesti lalu jugak zaman2 ni.. toksah le nak blagak thiqah kunon2 daripade kecik dulu tak nengok cite2 katun gini.. ngeh3.. [ni cite pengalaman bebudak laki la.. bebudak pempuan tak berape nak pasti le plak aku ade ke yang join sama wat keje kurang pekdah ginih.. seingat aku bebudak pempuan ngajak aku men batu seremban ngan main tenteng je dulu.. jengket2 kapal terbang.. hahaha..]

team dash warrior.. warrior la sangat.. haha..

tengah2 teman nengok episod dash yankuro yang bertajuk "emperor didalam air" ni.. teman tegelak pulak sensorang sambil terasa macam muka jadi tebal malu kaw2 punye.. malu ngan diri sniri.. ostat os dah menjerit dah dari depan.. "hahhh tu apekehe pulak tu gelak sensorang kat blakang tuu! dah mereng kee~" dalam ati teman ni.. "tak sangke cite macamni yang aku nengok masa kekecik dulu.. rasa macam budak bodoh plak bila tengok balik masa dah beso ni.. hahaha.. cite macamni pun aku bleh tepengaruh.. rasa macam menyesal besungguh2 kumpui duit curi duit untuk mende2 cenggitu.. bleh plak pecaya plak tu mase tu.. hahaha.." memang kenangan tui la.. rasa lain bebenor tengok masa kekecik ngan tengok masa bebesor ni.. padehe cite yang same je.. sampai sanggup monteng skolah tuu.. punyela kuat pengaruh.. ngeh3..

selain daripada itu.. terdapat juga beberapa cerita lain lagi untuk dikongsikan bersama disini pada hari ini.. ceh.. skema le plak rasa ayatnye.. tak kesah le labuu.. teman cume nak kongsi je dah alang2 merapu ni bagi habeh jele.. bukan cite dash yankuro ni je yang menghantui bebudak masa zaman kita dulu.. ade lagi cite2 lain yang efeknye juge turut terkesan hingga ke hari ni.. rasanya kalau masa yang dihabehkan untuk tengok cite2 ni teman habehkan untuk ngapal Quran.. dah habis 30 juzuk siap ngan tafsir skali teman ngapal.. hehe..

ULTRAMAN

sape yang tak kenal otromen yang bertugas di jabatan memfire rasakse.. padahal cite same je.. bile dah sampai seru.. dah sampai ajal rasakse tu.. lampu kat dada otromen pun dah bekelip2.. lalu keluo le fire daripada lengan otromen yang tak bebulu tu.. tu jela pun ulang2 cite tetiap episod.. cume ade satu cite je yang teman ingat le sampai arini.. lain sket le jalan citenye.. tak silap cite otromen ace.. mase dia lawan resakse tu dia kalah.. pastu dia panggil adik dia datang tolong.. pastu kalah jugak.. resakse tu gune power ais.. abes sume beku.. sekor2 kalah.. pengabihnye abeh sume adik beradik makcik pakcik kaum kerabat sampai ke atuk dia semua kene beku.. pastu teman idak le ingat dah cemane ending cite tu.. otromen mane tah yang jadik hero slamatkan sume generasi otromen tu daripada kepupusan.. kalo ngkome ingat ngkome ce tulih kat dalam komen tu.. kalo ngkome ingat le.. tak payah le pulak ngkome nak susah payah cube nak ngingat plot cite tu sampai kome punye mukarar dan nota2 pekse yang kome dah hapey telupe terus.. hahaha..

ni otromen ace ngan otromen seven.. adik beradik lain bapak lain mak.. tapi ade bau2 bacang jugak la..

KESATRIA BAJA ITAM

kesatira baja itam.. suria baja itam.. hero blalang baja itam.. baja taik ayam itam.. memacam la nama orang panggil cite ni.. yang pentingnye mase ni cite ni pun bebudak layan pasal moto dia sempoi.. sambil2 tengok tu berangan2 la kunon dah beso nanti nak wat muto sniri macam tu jugak.. hahaha.. tapi skang cite ni upgrade dah.. kamen rider.. ade memacam siri.. geng2 dia pun dah ramai.. memacam rupe ade.. ade yg ensem.. gemok.. tinggi.. huduh.. beria.. memacam la.. mungkin kesatria baja itam yang first dedulu tu [the black] kawen ngan bini yang baka baik.. jadi zuriat2 dia pun ramai la melimpah2 ruah.. rezeki Allah kan.. takkan nak tolak.. hahaha..

eleh tunjuk hero depan awek dua orang tu bleh la.. cube kalo takde awek tu.. melengkor aje le kamenraider ni depan tibi nengok drama..

GABAN

ni satu lagi cite yang kalo sebut rasa memang semue orang tau la.. semangat gaban memang tak mampu nak disangkal lagi.. semangat yang tak tentu pasal.. setiap mase semangat aje.. daripada mula lahir resakse.. sampai resakse dah meletop pun semangat gaban memang tak pernah pudar.. kengkadang elok le kita contohi smangat ni.. tapi kengkadang tak baguih gak.. yela.. tempat yang orang suh relek2 sudah.. kita gi smangat tak tentu pasal.. tak kene jugak.. nampak pulak poyo dan beria tuh.. kene pulak kita semangat sangat cakap itu ini sembang kencang beno tengok2 kita pun 2x5 jugak buat macam ape yang kita cakap.. tak kene la tu amik semangat gaban buh dalam situasi ni.. relek2 sudeyy.. hehehe..

gaban yang tak penah ta3ban

FLASHMAN & MASKMAN

teman gemor bebeno nengok cite ni dedulu.. memang tak miss le.. tapi dah beso2 ni bile tengok balik rasa macam nak amik mesin masa doremon balik kezaman dulu tu dan duku kepala teman yang mase kecik tu sebab toksah le membuang mase nak fanatik bebenor ngan cite yang daripada mula sampai abeh buat2 power je lebeh kalahkan resakse siap ngan robot2la.. meriam beso keluo power la.. padahal sume blakon dalam studio je.. bandar2 tu sume kotak2 kosong yang dibentuk jadik bandor je.. kekecik dulu tau ape.. pecaye je bulat2 yang deme ni memang power sampai resakse yang nampak gah tu pun kalah ngan kacangnye.. padan muke sape suh pcaye.. huhuhu..

flashman pebret aku adelah flashlight.. haha.. aku minat yg kale ijo tuh.. tatau la sebabpe daripade kecit lagi aku memang minat kale ijo.. hehehe..

kalo aku cakap aku minat maskman kaler pink tu kome kate aku gatey plak.. jadi aku minat maskman yang kale itam tu la mase kekecik dulu..

DORAEMON

baru je tadi cakap pasey doremon.. doremon ngan deraman bukan orang yang same ye.. deraman ni name orang mlayu dedulu kale je.. asalnye bapak die bagi nama Abdul Rahman.. sedap dah nama tu.. tapi yelah.. orang mlayu ni gini le peelnye.. sume nak dipendek2kannye.. langsung takde makne.. Abdul Rahman jadi deraman je.. alang2 buh baik doremon je kan.. hahaha.. cite ni bleh kate legend jugak la dalam industri anime antarabangse.. seluruh plosok dunia menayangkan cite nih.. daripade bebudak sampai la ke orang tua pun layan jugak cite nih.. temasuk le anak2 buah teman yang jugak rajin ngumpui dvd doremon ni.. daripade segi kemajuan teknologi yang cite ni cuba pamerkan kire ok la.. positif.. jepun pun kita tau negara dia kan negara termaju didunia.. bayangkanla katun ni dilukis oleh fujio f fujiko [btui ke idak aku sebut nama dia ni ntah..] dah bape ploh taun dah.. masa zaman blum ada kemajuan tu kat dunia ni lagi dia dah membayangkan memacam bende yang akan ada pada masa depan.. dan kita tak terkejut bila sebahagian daripada apa yang telah diimaginasikan oleh dia dah pun ada pada zaman kita skarang.. tapi... ade tapi.. walaupun ade bagusnye bab menggalakkan perkembangan teknologi dan imaginasi bebudak tu.. ade pulak yang tak baguihnye.. timing cite ni on air teman memang tak berape nak stuju.. bukan tak berape.. memang tak stuju langsung le.. suke bebenor tayang cite2 yang bes camtu time megrib.. cite macam tu la yang buat bebudak sanggup tanak semayang megrib sebab tanak miss walaupun satu scene daripada plot jalan cite tu.. kalo pun smayang.. tunggu time iklan.. tu pun smayang patuk ayam.. kalo mak bapak teman.. sori le.. kalo udah dipanggil anak2nye smayang tanak gerak2 daripade depan tv tu.. dicabutnye plug tv tu dan ditariknye telinge teman suh smayang.. huhu.. kalo abang teman tu.. strategi dia berkesan sket.. dia wat2 duk dalam bilik air amik smayang lelame sket.. tunggu mak ngan abah smayang.. dengo je bunyi takbir abah angkat "Allahu Akbar" terus belari keluo bilik ayo sambung balik plug tv dan tengok cite tu dengan volume yang amat slow ataupun mute.. hahaha.. bile deme dah tahiyat akhir baru cecepat tutup tv sambil bergegas berebut2 bilik ayo untuk amik smayang.. ngahahha.. moral: jangan smayang depan tv dan jangan tengok tv sampai tak smayang.. dosa wooo..

agak2 ade ke budak yang tak penah tengok cite doremon ni?

NINJA BOY

teman gemor nengok cite ni masa dedulu sebab ade sekor kucen kat dalam cite ni name die "hemo" dia ske gelak "hemo hemo hemo hemo hemo.." kengkadang tu sampe tebawak2 keskolah bile nak gelakkan kengkawan teman gelak cenggitu jugak.. ngehehehe.. cite ni lawak pasal deme betige ni suke wat lawak bongok.. dahla deme tu wat lawak bongok2.. pastu mempunyai pulak cekgu2 yang kengkadang jauh berjuta lipat kali gande lebih bongok daripade deme.. hahaha.. cite ni punye efek jugak amat beso hingga mampu membuatkan teman menipu ustazah kat skolah agama.. [dont blame me again.. kekecik aku tau ape.. huhu..] untuk keluo awal daripada skolah dan balik ke umah smata2 nak menengok cite ni kat tv.. alasan memacam la bagi kat buku keluar awal tu.. main bola untuk wakil skolah la.. [padahal tak pernah join bola pun..haha..] athma la.. sakit itu la.. sakit ini la.. last2nye mak pun dah tak larat nak layan perangai teman yang slalu bebenor monteng lalu mak mengambil keputusan drastik untuk memberentikan teman daripade skolah agama.. "ngko tak payah la skolah senang.. maleh aku mendengo ustazah ngko tu ngadu je" rupe2nye ustazah tau teman saje2 nak balik awal.. ngahahaha.. padan muke kat teman sniri la jugak.. dah beso2 ni menyesei pasei kekecik dulu tanak blajo bebetul dah tua2 ni mule la nyesei rasa jahil.. huhu.. moral: melentur buluh biarlah daripada rebungnya.. sesal dahulu pendapatan sesal kemudian takde gunenye..

yang sorang tu perangai cam nobita..[muke pun lebeh kuang] yang sorang tu takleh nampak duit.. yang kecik tu asik beringuih je idong.. yg si hemo tu memang pantang nengok orang senang.. asik nak ngenekan orang je..

TOMATO MAN

ni satu lagi cite yang membuatkan teman tak gi skolah agama.. biasa beselang seli harinye ngan ninja boy.. kalo tak silap le.. teman ingat lagi lagu tema cite ni.. lagu dia lawak.. tomatok tomatok tomatokk.. tomato tomatokk.. laju gile dia nyanyi.. haha.. adapun jalan citenye spataharam teman udah tak ingat.. hehehe..

tomatoman dengan kendama nye serta geng2nye yang len2

CYBERCOP

cite ni lebeh kuang aje ngan maskman ngan flasman tu.. cume ade le yang spesel sket.. lagu dia ni shooting star memang pemes dikalangan penggile j-pop zaman2 dahulo kale.. yang teman sukenye cite ni bukan ape.. care deme nak dapat senjate tu bes.. cucuk kad kat dinding mana2 kat tiang mane2 pastu keluo le senjata.. meriam ke hape ke.. kengkadang tu keluo celah2 jalan raye.. kengkadang kat pondok telepon.. teman slalu beno le teringat kat cite ni bile teman nak nyucuk duit kat atm HSBC ni.. rase macam pas masukkan pin kod tu nak tekan untuk pilih nak keluokan senjate hape.. hahaha.. tapi malangnye takde pilihan senjate kat situ.. yang ade pertanyaan baki.. pengeluaran wang.. penukaran pin.. takde le pulak senarai meriam.. pistol.. senapang.. laser.. BFG.. hehehe..

cybercop yang aku suke pun yang kale ijau tu.. dia letak bazooka dia kat atas bahu.. kakkooiii~

DRAGON BALL

ni satu lagi cite legend.. dedolu sanggup woo kumpui dwet beli komik dragonballz yang 42 siri tu.. yang syoknye kumpui komik ni pasainye bila susun kat rak dia ade gambo yang bersambung2 daripada siri 1 sampai la 42 tu.. hehe.. tapi kejap je pun simpan menatang tu.. bile dah ramai yang asik pinjam tak pulang2.. lelame satu persatu ilang ditelan zaman tak muncul2 dah kat atas rak tu.. rongak sikit2 lama2 semua siri ilang ntah kemane.. huhuhu.. bila kuo plak cite dragonball gt pnyer komik.. sanggup tu gi kedai buku CPY pastu bayo 5kupang kat cine tu untuk bace komik tu.. padahal dragonball gt mase tu mane de kuo yang versi bahse melayu.. sume bahse cina.. cina pun cina la.. sanggup tengok gambo je.. wat2 paham sniri jalan cite.. hahaha.. ntahape2ntah mase tu.. membazir duit je.. tapi selepas tibi due mula menayangkan animenye di tv.. maka bedoyon2lah manusia melayan cite ni.. tak kire dah bebudak ke orang tua.. semua terpengaruh.. sampai tersebar luas masa tu dengan satu ayat.. "sebenarnya......dragonball ade 7 bijik semuanya..hahahha"

antare watak2 dalam dragonball z..

tapi dolu2 teman ngumpui komik dragonball sebab suke tengok gambo kat tepi komik tu besambung2 bile letak ateh rak.. skang ni teman idak le dah ngumpui komik.. teman ngumpui kitab2 turath ulama dan kitab2 ilmiah plak.. same je konsepnye.. teman tetap suke nengok tulisan yang besambung2 bila semua jilid kitab disusun rapi ateh rak.. [upgrade la.. daripade komik melagha pada kitab ilmiah.. takkan dah tetua pun nak kumpui komik dewata raya lagi.. hehehe..]

kitab2 kabir yang berjilid banyak memang seronok jika dikumpul.. seronok tu makin terase dua tiga ronoknya ketika mengeluarkan duit mase nak membelinye.. hehehe..

udah2le tu kot merepek.. kan teman dah kate.. si pamie ni.. kalau dah stat merepek.. memang payah die nak renti.. udah2 le pamie oi.. kitab naqdu dah beli pagi tadi kan.. takkan nak bio je dalam beg 2 hari lagi nak pekse baru nak bukak.. sniri mau ingat la.. dah 2 kali pekse tak lepeh2 takkan nak jadi lagi wat kali ketige kot.. sekian dimaklumkan.

There was an error in this gadget