Ikutle Kalo Agak-agak Ngkome Ghajin Membacenye

Cakap Le Ape Ngkome Nak Cakap Asey Jangan Mencarut Udah Le


ShoutMix chat widget
Related Posts with Thumbnails

Tuesday, September 30, 2008

Kad Raya Yang Dipos Tak Guna Posmen 6

Posted by The Pamiesz® | Tuesday, September 30, 2008 | Category: | 3 Kata Komenan

Salam raya..
taun ni ana mengambil keputusan untuk beraya bersama geng kalghari di zagzig.. raya pose taun lepeh dah raya kat kaherah.. raya aji dah kat zagzig.. cadang2 ingat nak raya pose kali ni kat mansurah plak.. tapi planning macam kelamkabut sangat so at last ana wat kputusan beraya lah di umah lama ana ni.. lagipun umah ni masih umah ana sebab ana masih bayo slagi budak baru tak masuk.. ala kulli hal.. kendianla kite sambung citer k.. jangan lupe banyakkan bertakbir di syawal yang mulia ni.. [sedehnye arini last day of ramadhan.. dapat ke jumpe lagi beliau ni taun depan ek.. Ya Allah berkatilah kami dibulan syawal nanti dan temukanlah kami dengan ramadhan yang akan datang.. ameen..] ni kad raya balasan dari ukhti haziqah.. jazakillah khairan katira.. jangan lupe kim salam kat umah ana kat padang tembak tu tau.. ngeh3..


Kad Raya Yang Dipos Tak Guna Posmen 5

Posted by The Pamiesz® | | Category: | 0 Kata Komenan

Salam sume..
ada kad raya balasan pulak daripade dr radin nih.. syukran yeh dokturah.. slamat hari rayee.. [kat cc nih so takleh tulih panjang2.. jimat2.. ngehehehe..]


Monday, September 29, 2008

Kad Raya Yang Dipos Tak Guna Posmen 4

Posted by The Pamiesz® | Monday, September 29, 2008 | Category: | 0 Kata Komenan

salam aidilfitri..
last2 menet dahnak raya masih ada yang menganto kad raya buat si pamie nih.. ala kulli hal syukran gazilan la wahai gazli.. hehe.. raya ni jangan lupe datang umah aku kat zagzig.. kat kaherah.. kat syoubra.. [banyaknye umah aku.. hahaha..] tu pun kalau aku ade kat umah aku la.. kalau aku pun beraya umah orang lain.. alamatnye ko beraya kat depan pintu umah aku jela.. besila jela kat situ makan eish baladi ngan bau rendang daripada jiran umah sebelah.. ngahahaa.. maaf zahir batin la kalo slama ni ade sakit2kan ati ko ke dengan kakcik dan sebagainya.. hehehe.. marila kita berdendang perantau di mesir yang penuh habuk nih.. (^_^)


Sunday, September 28, 2008

Kad Raya Dari Pamiesz Untuk Semua

Posted by The Pamiesz® | Sunday, September 28, 2008 | Category: | 18 Kata Komenan

salam lebaran pada semua..
demi membalas jasa baik mereka2 yang telahpun memberi kad raya pada ana.. jua tak dilupai yang memberi kad pengenalan mereka pada encik polis untuk disaman.. jua tidak ketinggalan yang telahpun memberi kad atm mereka pada mesin atm untuk ditelan.. jua tidak disisihkan pada yang telahpun memberi kad laporan pelajaran pada mak bapak untuk disain.. jua tidak dipulaukan pada yang telah memberi kad poker pada cekgu disiplin untuk dirampas.. jua tidak ditinggalkan pada yang telah memberi kad matrik pada pak gad untuk daftar motosikal.. jua pada sesiapa jelah yang berkaitan dalam memberi pelbagai jenis kad pada pelbagai jenis pihak.. [takde kene mengene pun sume tu..hahaha..]

ana dengan sukacitanya menyusun jari telunjuk di pemetik mouse untuk mendesign sedikit kad menggunakan "kedaigambo" CS3 middle-east edition bagi menghasilkan sekeping kad elektronik yang simple pimple ni supaya kawan2 sahabat handai khususnya para bloggers yang setia melawat page ana yang entahapehape nih rasa terharu biru mendapat kad daripada ana.. ngeh3.. terimalah kad yang ala-ala kadir ni daripada ana yang humble ni.. selamat hari raya ana ucapkan pada semua.. nak tulis nama korang satu2 kat kad tu banyak sangat la pulak.. tak kesah la tuh.. yang penting.. u know who u are.. anda tahu siapa anda dihati saya.. :) sebagai penghargaan khas buat anda semua.. terimalah.. kad raya dari Pamiesz.. dengan ucapan.. selamat hari raya aidilfitri.. maaf zahir dan batin.. [actualy zahir je.. kita tak pernah buat hubungan batin kan? haha.. :P]

*Ku berdendang di perantauan.. lalalalaaalalaa~~


bagi yang mahu menjadikan kad raya ni sebagai wallpaper komputer atau laptop.. bolehlah berbuat demikian dengan mengeclick kad diatas ni.. bile dia dah bersaiz beso silalah menekan butang mouse kanan anda seterusnya 'save image as' dan simpanlah kat mane2 kat pc ngkorang tuh dan setlah as wallpaper.. senang kan?

bagi yang mahu menampalkan kad raya ini di merata2 tempat pula seperti friendster ke myspace ke hi5 ke gardenia ke mane2 ikut suke korang la kalau teringin.. bolela berbuat demikian dengan mengopi html code kat bawah ni lalu tampalkanlah ianya tanpa menggunakan gam.. mudah kan?



Saturday, September 27, 2008

Name Tag Kamu Mana?

Posted by The Pamiesz® | Saturday, September 27, 2008 | Category: | 11 Kata Komenan

salam tag mengetag..
kene tag lagi.. mana nametag ana nih.. kalo korang nak tau bende yang paling malas ana nak pakai masa zaman skolah dulu adalah lencana dan nametag.. jadi bende itu sering dilupakan dan sering jua dilihat tersangkut di dinding mesin basuh pabila ianya terkeluar dari poket ketika baju dibasuh.. ngeh3.. apepun arini bukan nak citer pasal nametag.. ni nak citer pasal tag kedua untuk blog si pamie nih.. lagi soklan yang bertanya tentang yang empunya diri.. pikir2 balik tag mengetag ni soklan2 die saje nak bagi kita kenal rapat je ngan blogger lain.. kire cam toriq bekenalan jugak la nih.. nak tanye direct segan.. jadi gunakan tag jelah supaya orang yang kene tag tu tanpa segan silunye akan menceritakan tentang perihal diri beliau sniri.. ape2jelah.. heheh.. tengah mau terime tag ni buat jela.. sok luse dah maleh baru wat tatau dan wat tanampak je.. ngahahaha..

tag kali ini telah diberikan oleh dr tyha yang baru sampai ke zagzig untuk membelajo medic kat sini.. ahlan wa sahlan ila ardil kinanah.. [dr dah sampai sini ke blum? main tibai je tuh kate dr dah sampai.. ntah2 duk packing2 lagi kat melesia nun.. hahaha..] soklan tag kali ni sangatlah simplenye:

* State 15 weird things/ habits/ little known facts about yourself.
* The 10 people I tag are to then to follow my footsteps and write their own 15 weird things/habits and little known facts.

mari kita susuri apakah perkara2 pelik yang maujud pada diri sorang makhluk bernama pamie~

KEPELIKAN SI PAMIE 1
peliknye budak yang orang panggil pamie ni..

pelik la sebab aku tak tau ape yang pelik pasal diri aku sniri..memang pelik! hahaha.. takleh2.. kene pikir jugak nih.. ada 14 lagi nak kene statekan.. takkan nak tulis semua tak tau je.. kang kene sepak plak walaupun korang tak tau camne nak sepak bende bernama blog kan? ngahaha.. hmm.. ape yer yang pelik dengan diri aku nih? korang ade idea? biasa yang nampak bende pelik2 pada seseorang ni adalah orang lain.. skadar bediri depan cermin tengok diri sniri kita takkan tau kan apa yang pelik? [buleh jugak tau.. kalau dah bediri sensorang depan cermin tak pakai ape2 pastu wat tarian ballet plak tu kan kompem pelik.. hahaha..]

KEPELIKAN SI PAMIE 2
pelik giler si pamie ni tak makan raja buah al-durian

hah? ko tak makan durian? ya Allah.. ruginye.. takyah jadi orang perak la ko.. ade ke orang perak pun tak makan durian.. ceh.. rugi ape plak.. sukati aku la.. dah aku tak suke.. korang sebuk ape.. haha.. actualy abah aku memiliki kebun durian sniri di blakang umah beliau.. [blakang umah aku la tuh] namun tak pernah ku menjenguk kebun itu dek kerana kesamaan kutub magnet antara aku dan durian.. aku dan durian itu bagaikan kutub slatan dengan selatan ataupun utara dengan utara.. pabila cuba dirapatkan antara keduanya maka akan tertolaklah diantara satu sama lain serta merta.. ksian mak ngan abah.. penat pujuk aku suh cuba makan.. jangankan kata cuba makan.. sekilometer buah tu cuba dekat ngan aku pun aku dah lari lompat berpagar pasing baton dulu.. tak tahan ngan baunye.. ade satu cite ni aku ingat2 lupe.. masa tu aku kecik lagi.. tapi aku nak riwayatkan jugaklah.. pernah skali dulu adik badik aku cube nak pakse gak makan bende itu.. lalu dipegangnye aku erat2 hingga aku tak dapat mempertahankan lagi mulut aku.. penat kumeronta2 meminta tolong sambil menguncikan mulut.. [cemane la agaknye nak memintak tolong mulut tetutup..] lalu dicalitkan sedikit durian tu kat mulut aku.. pastu baru aku dilepaskan.. mengelupur cam ayam baru kene sembeleh aku mencicit carik bilik ayor.. serta merta aku muntah bertalu2 selama beberapa ketika tanpa henti.. sambil muntah tu tanganku ligat mencapai sabun dan menggosok mulut aku sekuat mungkin.. berus gigi jangan cakap la.. rasanya mau sampai habis bulu berus tu aku gosokkan kat gigi dan tempat yang bukan gigi.. bukan takat bulu tu je habis.. dengan batang2 berus gigi tu aku gigit sampai haus.. hahaha.. memang siut tul tindakan dorang masa tu.. menyebabkan lepas daripada tu aku makin takleh gi ngan bende bernama durian.. sampaila skarang.. kalau ade orang nak bukak durian kat umah aku.. nescaya aku la orang 1st yang alert.. terus sambar kunci moto or kete or kalo takde jalan kaki dan keluar daripada umah musapir sejauh2nya tanpa meminta izin.. huhu.. mintak jugak.. tapi aku telepon kendian la.. yang penting lari dulu secepat mungkin daripade bau tu.. ngehehhee.. mak ngan abah pun kalau tengok aku takde masa durian bukak tu diorang pun dah paham dah.. paham sesangat ngan anak dorang yang pelik nih! tapi yang besnye.. aku tak memelikkan diri aku sensorang.. sebab aku ade sorang abang yang sekelapa ngan aku.. [sekelapa? makan buah kelapa same2 ke? haha.. sekepala la..] abang atas aku yang orang panggil pidos pun tak makan durian gaks.. tapi dia tak seteruk aku la.. dia still leh bau lagi.. cume takleh makan je.. aku bau pun takleh blah.. ngeh3.. takpelah ye encik durian.. mungkin kalau bukan didunia ni diakhirat kelak la jodoh kita.. hihihi..


letak gambo ni pun aku dah rasa macam nak lari dah.. haha..

KEPELIKAN SI PAMIE 3
budak pamie tu pelik tol tak makan pedas2

pedas tak makan? ceh.. ko ingat ko ade keturunan arab ke tak makan pedas2? well.. i'm suitable for living here in egypt.. memang kene la kalo kawin ngan orang arab ni.. hahaha.. [tapi betuah la aku nak duk hidup slame2nye kat egpyt nih bersama2 himar2 dijalanan.. hahaha.. dengan itu aku mengenselkan niat aku nak kawen ngan arab mesir.. ngahaha..] kadang2 kawan2 pelik bila aku makan sesuatu makanan aku kate pedaslaa.. padahal takde sorang pun yang kate pedas.. lidah aku ni pelik la.. tak tau la ngape kelenjar pedasnye aktif sangat cepat bebenor detect kepedasan.. kalau kengkawan masak yang pedas2 dan diorang kata awal2 makanan ni pedas.. kompem aku tak sentuh dan masak megi sebagai ganti.. huhu.. camne la kalo aku dapat bini sok pempuan yang extreme makan pedas2.. ari2 masakkan aku yang pedas2.. kompem aku kawin lagi satu.. ngahahaha.. satu lagi kepelikan.. aku tak makan sos cili.. pelik kan? hehehe..

KEPELIKAN SI PAMIE 4
pamie yang pelik ni sangat kuat brangin

ni lagi satu pelik.. aku tak tau la angin jenih ape yang duk dalam perut aku nih.. mungkin aku ni satu2nye ninja konoha dengan wind-natured chakra yang mampu mengalahkan naruto.. kadang2 tensen jugak.. dalam sejam tu bape kali angin keluar.. tak ikut belakang.. ikut mulut.. tapi yang kuar ikut mulut tu takde la sedasat bau yang keluar ikut blakang.. [kot la ade orang yang sendawa bau petai masam atau susu basi tapi yang pastinye bukan aku la..haha..] tapi yang kerap kalinye memang kut belakang tu la dia kuar.. kut makhraj utama angin dalam badan yang bernickname bone_toad tuh.. yang tensennye bukan ape.. aku ni suka baca Quran.. tapi bile dalam sehari nak amik wuduk sampai 48 kali.. memang agak penat untuk mempertahankan kerajinan disitu.. tapi kebiasaan aku ni jenis yang tak segan silu untuk melepaskan angin itu.. dalam aku tak menahan tu pun dah punye banyak angin dalam badan.. kalau aku rajin tahan.. mau jadi putin beliung dalam perut ni.. skali keluar kang.. langsung jadi turbo-charged engine with nitrous oxide system (NOS) equipped with the worst smell ever in da world.. ngahahaha.. moral of the story: banyak angin takpe.. jangan banyak naik hangin.. orang baran2 ni orang tak suke.. hehehe.. [tapi orang yang kuat kentut pun orang tak suke jugak kan? eeee..pengotorr.. kata mereka.. hahaha..]

KEPELIKAN SI PAMIE 5
si pamie ni tengok dia macam tak penah ade masalah je..pelik!

mane ade manusia yang takde masalah.. menatang pun banyak masalah nak pikir.. inikan lagi manusia.. tapi sebenarnye dalam banyak2 masalah.. memang ada satu masalah yang memang sangat bermasalah bagi aku.. masalahnye.. aku tak tau apa masalah aku.. masalah betullah.. hahaha.. take note that problems is the thing that cant be avoided.. masing2 ada problem memasing kan.. ada yang susah belajo.. ada yang masalah keluarga.. ada yang masalah laki bini.. masalah keje.. masalah dengan kengkawan.. masalah dengan pihak kerajaan.. daripada sekecik2 masalah sampai la sebeso2 masalah yang buleh membawak seseorang pada hilangnye iman lantas membunuh diri orang yang tak besalah akhirnya menamatkan riwayat diri sniri.. masalah ni sebenonye small matter je.. takde masalah yang beso sebenonye.. kita kene anggap dia mudah.. bahse psikologynye "positive-thinking".. walau sebeso mana pun masalah kita.. kita anggap dia (masalah) biase2 je.. kita anggap beliau tu saje2 nak memeriahkan idup kita je.. kalo dia takde kita idup asik senang lenang je tak bes jugak kan.. bio ada masa kita penat dan tension nak melayan dia.. dengan tu kita akan dapat menyelesaikan masalah kita dalam keadaan hepi tanpa stress.. mane2 masalah yang buleh kita tickkan sebagai bukan masalah.. terus campak jejauh dan takpayah sesusah nak mikir.. dan yang mana yang betul2 jadik masalah tu.. kita laluinya dengan gembire releks dan cool.. masalah tu cuma umpama tiang2 letrik yang tepacak di tepi jalan spanjang pejalanan kita bermusafir kemana2 destinasi.. destinasi hakiki kita akhirat yang kekal abadi kan.. so dalam perjalanan tu tengok jela tiang letrik tu.. takdenye dia nak kacau kita.. jangan gatal gi tebang tiang tu atau sengaja gatal2 gi gigit kabel letrik tu.. kompem la nahas.. jangan sengaja mencari masalah maka anda akan dilanda masalah! jadi.. pelik ke kalau saya seorang yang macam takde masalah? jawapannye tidak.. sebab anda juga boleh menjadi seperti saya.. undilah saya.. hahahahaha..

KEPELIKAN SI PAMIE 6
pelik si pamie tu tak reti nak kecikkan ati orang @ tolak permintaan org

bab ni payah sket nak citer.. aku sniri pun pelik.. kalau ade orang mintak tolong pepe ngan si pamie tu.. mesti dia rasa berat ati nak tolak permintaan tu walau skalipun dia tak iklas sikit pun nak tolong.. kalau dia berani cakap nak tolak pemintaan nak mintak tolong tuh.. mesti dalam hati dia bergumpal2 rasa bersalah sebab tak dapat nak tolong.. imma tak dapat tolong tu sebab memang tak mampu nak tolong ataupun malas nak tolong.. tolooooonngg~ janganla slalu sangat letakkan dia dalam state serba salah tuh.. dia tak suka bila datang perasaan tuh.. rasa macam hampeh hampagas dalam mesin penyedut hampagas hampeh..

KEPELIKAN SI PAMIE 7
pelik ke kalo pamie bermuke ganas dan nyombong tapi berhati lembut?

ramai orang kate muke aku skali pandang macam garang dan sombong nak meninggal.. [haha.. beradapnye la ayat.. kalau guna ayat beradap camni rasa macam kurang feel plak berbanding ngan guna ayat asal yg lebih thriller seperti sombong nak mampos! ade beze kan? kan? rasa macam aku ni budak baik kan? kan? hahaha..] tapi bile dah kenal aku semua kata aku punye otak tak berape nak center.. kepala aku masuk ayor.. hilang skru.. lutut aku longgor.. ape2la lagi.. sian kat aku sebab dapat tuduhan macam tu.. huhu.. actualy aku ni muke je cam garang.. senornye tak garang pun.. hati aku ni lembut je senornye.. menurun baka abah aku yg juga bersikap sedemikian.. teringat abah aku.. kalau cakap blakang2 berkobar2 tak stuju marah.. sampai kat depan2 last2 die ye kan aje.. macam pernah 1 kes eksiden ngan cina yang kayuh beskal.. masa kene langgo ngan cine tu dalam kete dia marah giler.. kuo je kete tu.. cina tu cakap2 sikit pumpangpumpang last2 abah yang kuo duit bayo bape ratus tah kat die.. padahal cine tu yang langgo.. bile masuk je kete.. orang dalam kete sume pelik.. apehei bah? apsal abah plak yang bayo? tadi kemain marahnye.. "biolah aku maleh nak dengo dia bisin2.." itu jawapan beliau.. haha.. pelik2.. actualy perangai aku pun lebih kuang abah jugakla.. cepat benor lembutnye.. marah kejap je.. kengkadang rasa tak bes jugak.. marah tak sampai bape saat je.. memang tak feel marah gitu.. haha..

KEPELIKAN SI PAMIE 8
budak ini pelik sungguh dia lari bile orang ajak tgk cite thriller

korek mata dengan sudu? tombak tetusuk masuk otak tembus kut dada? potong kaki guna pisau potong ayam? otak beterabur kene pukul ngan kayu besbol? carik jantung guna pembukak tin? tarik usus guna playar? kepit celahkang kat tangga pastu pijak sampai hancur? errrkkkss... sungguh aku takleh blah tengok movie2 gituh.. giler rasa macam aku yang kene gitu.. kalau ade yang ngajak aku nengok cite2 gitu.. awal2 aku gi amik wuduk dan bace Quran.. huhu.. bukan maknenye aku ni penakut.. kalo cite2 antu2 yang psycho2 ke aku takde le takut.. tapi tengok cite2 main korek2 thriller2 tu aku jadik kesian.. terase kalo aku yang kene tu punye la seksa.. tu tak sanggup nak tengok tuh.. kompem aku takleh jadik doktor..heheh.. kalau katun ade 1 citer pemes citer tuh.. watak comey2.. tapi bapak pnyer thriller dan kejam.. happy tree friends.. rasa korang sume pun tau.. aku nengok cite tu pun bape kali telan ayor liur sambil berkate "errkksss..." "ya Allahhh.." "waaaaaaaa.." hahaha.. tu baru katun.. citer betoi? huu.. sorila.. biorla orang nak kate pelik.. katela ape nak kate pun aku tak kesah.. janji aku memang taknak tengok.. huhuhu..


watak aku paling suke lembu kale biru tuh.. dia telah mematahkan tulang kaki dia sniri dengan menggunakan sudu.. last2 upenye dia sangat 'cerdik' kerana kaki yg patut dia patahkan dia tak patahkan tapi yang tak patut dia patahkan dia gi patahkan.. patutla orang kate bodo macam lembu.. huhu..

KEPELIKAN SI PAMIE 9
pamie ni kadang2 pikir nak sangat dah kawen kadang2 mati2 suruh tak nak pulak.. hape punye pelik tah

bila tengok baju2 tak beseterika tak belipat tak bebasuh.. mulala hati berkata.. ish.. besnye kalau dah kawen nih..
bila rasa idup beterabur otak serabut tak tesusun.. mulala hati berkata.. ish.. besnye kalau dah kawen nih..
bila rasa sunyi takde teman berbicara.. mulala hati berkata.. ish.. besnye kalau dah kawen nih..
bila rasa lemah semangat nak blajo.. mulala hati berkata.. ish.. besnye kalau dah kawen nih..
bila ada rahasie yang nak dikongsikan.. mulala hati berkata.. ish.. besnye kalau dah kawen nih..
bila balik talaqqi penat2 takde sape nak sambut.. ayor dalam botol stitik pun takde.. mulala hati berkata.. ish.. besnye kalau dah kawen nih..
bila bukak periuk tinggal sisa lauk 2hari lepas je.. mulala hati berkata.. ish.. besnye kalau dah kawen nih..
bila badan rasa lenguh2 sengal2.. nak mintak orang urut.. mulala hati berkata.. ish.. besnye kalau dah kawen nih..
bila tengok ada keluarga bawak anak kecik comey2.. mulala hati berkata.. ish.. besnye kalau dah kawen nih..
bila tengok membe sorang demi sorang kawen.. mulala hati berkata.. ish.. besnye kalau dah kawen nih..
bila tengok orang men2 acan2 ngan budak2.. mulala hati berkata.. ish.. besnye kalau dah kawen nih..
bila rasa idup bekeluarga tu sangat membahagiakan.. mulala hati berkata.. ish.. besnye kalau dah kawen nih..
bila tengok awek2 arab seksi meksi.. mulala hati berkata.. ish.. besnye kalau dah kawen nih..
bila selisih ngan akhawat malizi.. tetibe ade aura semacam.. mulala hati berkata.. ish.. besnye kalau dah kawen nih..

tapi........

bila tengok duit dalam dompet ada nus geneh je.. mulala hati berbicara.. ish.. macam ni nak kawen? sedor diri tu dulu..
bila teringat yang sniri smayang 5waktu pun tak dapat nak jaga lagi.. nak pimpin bini n anak2? mulala hati berbicara.. ish.. macam ni nak kawen? sedor diri tu dulu..
bila urusan diri sniri pun dah mengeluh nak uruskan.. nak uruskan anak orang? mulala hati berbicara.. ish.. macam ni nak kawen? sedor diri tu dulu..
bila terasa ilmu rumahtangga pun tak tau mana lagi.. mulala hati berbicara.. ish.. macam ni nak kawen? sedor diri tu dulu..
bila bab haid pun tak penah habis blajo.. mulala hati berbicara.. ish.. macam ni nak kawen? sedor diri tu dulu..
bila hati mak pun tak reti lagi nak jaga.. mulala hati berbicara.. ish.. macam ni nak kawen? sedor diri tu dulu..
bila nak bayo tambang tremco yang naik 10qursh daripada 25 pade 35 pun berkire2.. mulala hati berbicara.. ish.. macam ni nak kawen? sedor diri tu dulu..
bila tepikir yang talaqqi ngan syeikh pun kejap pegi kejap tak.. mulala hati berbicara.. ish.. macam ni nak kawen? sedor diri tu dulu..
bila tepikir mak abah mengharapkan aku balik balas jasa dorang dengan membawak pulang sgulung ijazah dan ilmu bukan segulung surat nikah dan bini.. mulala hati berbicara.. ish.. macam ni nak kawen? sedor diri tu dulu..
bila terasa sukarnya nak buat apa2 keputusan.. mulala hati berbicara.. ish.. macam ni nak kawen? sedor diri tu dulu..
udah2 la pamie.. sedo la diri tu dulu.. takyah duk mikir2 la.. sampai jodoh ko sok luse kawen jugak.. ape payah dipikirpikirinnn.. ko tu bukannye tahap wajib lagi pun kawen.. know ur position so that u will know ur place..okeh?

KEPELIKAN SI PAMIE 10
budak pamie ni stadi rajin gile masa tengah ade mood stadi tapi dia nih melagha lebih2 pulak mase tengah maleh nak stadi

kalau tengah mood tu.. satu buku tu kejap je habis dia baca siap ngan talkis lagi.. tapi kalau tengah maleh tu.. abes round game dia kholaskan siap dengan high score ranking no 1 lagi.. kalau tengah rajin.. 1 umah dia ni kemas sampai bekilat2.. tapi cube tengok time dia tengah maleh.. bilik dia tu bersih sikit je daripada sarang tikus.. tak stabil dia nih.. tengah rajin rajin benor.. tengah maleh maleh benor.. kan baguih kalau rajin je semedang.. maleh tu takde langsung.. ish3.. moral of the story: malas ni takde ubat melainkan mujahadah diri melawan nafsu dan setan yang senantiasa membisik ke telinge kite tak bagi kita jadik rajin..

KEPELIKAN SI PAMIE 11
pamie akan sangat tertekan bila ada kawan yang terasa atau tak senang hati ngan dia

samada sebab punca terasa ati tu datang daripada diri dia sniri atau disebabkan oleh perbuatan atau perlakuan kengkawan dia.. dia tetap akan rasa cam hampeh bila ada yang tarik muke dengan dia.. mungkin pamie tu ada wat salah pape.. kalau betul dia salah.. bagitau la dia.. cara elok2.. janganla tarik2 muka.. wat boikot2.. wat tak layan.. jeling2 panas.. tapi pelik jugak kadang2 pamie tu rasa dia tak wat salah dah.. tapi cuba nak tegur kengkawan yang salah.. tapi kengkawan tuh pulak tarik muka macam tak senang ati bila pamie wat gitu.. terus pamie rasa tertekan bila ada je walaupun sekelumit rasa tak bes dihati sorang kawan.. mungkin si pamie ni jenih nak jage sangat ati kawan kot.. rasa tak boleh nak idup tanpa kawan..

KEPELIKAN SI PAMIE 12
si pamie ni suke ngan budak2 tapi pelik budak2 tak suke ngan die

agaknye mungkin sebab aku kurang betanggungjawab kot.. aku suke nyakat bebudak sampai dia nangis.. bile dia dah nangis aku lari dan wat tatau je.. bebudak yang tengah gelak2 seronok2 wat muke comel2 mesti aku ske main2 ngan dorang.. tapi kalo mule nak nangis2 aku pun lalalalalalaaa~larii la.. wat tatau walaupun bapak dan mak dorang dah bisin2 menyalahkan aku atas tangisan budak itu yang menggangu suasana aman dan tenang.. haha.. tapi tu pun kalau budak tu daripada awal nak men ngan aku la.. kebiasaannye aku ni last choice.. kalo kat umah pun.. slagi ade pak ndak anak2 buah aku tu mesti gi ke dia.. tanak gi kat aku paksu dorang ni.. sebabnye kate dorang muke paksu macam muke orang baru kuo gua lepas sesat mencari jalan selama 20 tahun.. ceh.. mentang2 la aku je yang bejambang berambut kerinting dan panjang kat umah tuh.. hampagas tol.. kalau kat sini pun same jugak.. kalo aku jenjalan ngan kengkawan bebudak kecit arab nih mesti tegor nak main ngan nik ke os ke.. yang pasti aku disisihkan.. huhuhu.. jangan anak aku sniri sok tengok muka aku lari sudahla.. hahaha.. nauzubillah..

KEPELIKAN SI PAMIE 13
budak pamie ni ada kelenjar mukus yang besar.. eeee peliknyee

lobang idong beso dah satu hal.. saluran dah beso.. kumbahan yang lalu kut saluran tu pun masyaAllah tabarakAllah.. budak pamie ni pagi2 bangun tido atau malam2 time sejuk2 atau cuaca tak berapa nak stabil kejap panas kejap sejuk.. ha mulalah lobang idung dia tu aktif.. ceroot cereeett bunyinye.. kengkadang siap bleh jadi tune lagu epi besday.. tuala mukus dia tak layan la tuala kecik good morning tuh.. tuala mukus dia tu adalah sebuah selimut.. punye la banyak nye benda tu kuar cam tak habis2.. eh jap.. korang ni tau ke mukus tu ape? kot la korang punye sains dulu fail tak tau kan.. haha.. mukus tu hingos la.. nama saintifiknye mukusingosflukutidong.. mukus ni ade banyak jenis.. ade yang besopan sikit dia air2 jernih cam air liur je.. kalau yang metal sket dia pekat dan berkaler ijo.. yang sederhana bese pekat2 jugak tapi tak sampai jadi ijo cam hulk la.. dia putih2 telo je.. ha.. yang tubik ikut saluran tu semua jenis mukus ni ade.. tapi sebenornye ada guna dan faedah jugak selimut mukus si pamie ni.. slimut ni orang panggil name glemer die "slimut kuning".. kengkawan dia ni suke menjadikan slimut dia ni untuk menyebabkan seseorang tu melompat bangun daripada tempat duduknya.. pabila slimut ni dibaling tepek ke muka seseorang yang mengetahui selimut apakah itu.. maka serta merta refleksi budak itu akan bertindakbalas dengan melompat bangun dan mbaling semula slimut itu kearah orang yang membalingnye.. dan teknik ni amat efektif untuk menggerak kawan2 bangun semayang.. hahaha.. cuma teknik ni dorang takleh nak aplikasikan kat aku.. sebab bila dorang baling kat aku.. takde efek pape pun.. yela.. mukus sape yang penuh kat situ.. mukus aku sniri takde la aku geli.. hahaha.. [mesti tekak korang dah loya2 baca perenggan ni kan? hahaha..] satu lagi golongan yang tak de efek ataupun lebih sesuai dikatakan lambat efek nya terhadap teknik ni adalah kengkawan baru yang tak tau selimut tu selimut ape.. bile dibaling kat dorang.. dorang leh wat relek je pegang sangkut kat bahu lagi.. mengekek la kene gelak jawapnye.. bile tanye2 apehe baru tau yang itu selimut yang sangat bersih.. baru refleksi dia jalan terus mencampakkannya seraya berkata "eeeeeeeee" hahaha.. [dont blame me.. aku dah sorok dah slimut tu kat tempat yang selamat tapi dorang yang wat main slimut tuh.. hahaha..]

KEPELIKAN SI PAMIE 14
pelik pamie ni dia kalo dapat gelak kadang2 tu sampai memerlukan inhaler untuk bantuan pernafasan

orang kate pamie ni jenih gembira-pergi-bertuah.. [hepi-go-lucky] betui ke? wallahu a'lam la kan.. tapi budak ini kalau dapat gelak memang penin orang menengoknye.. dia ni ade athma.. athma dia ni takde la aktif mane dah.. dulu masa kekecik je kuat.. tapi skang ni dia ni bile dapat gelak kengkadang tu terus aktif dia pnyer kelenjar athma tuh.. boleh dia beguling2 gelak sampai lelah.. dia memang cukup takleh jumpe ngan geng2 ngarut dia.. nak sebut nama ke ahli2 geng tu? tak yah la kot kang beliau-beliau itu malu plak.. ngehehe.. tapi bile bejanji nak bejumpe je ngan geng2 ngarut nih.. si pamie ni mesti ready awal2 dah inhaler dalam poket.. dia memang dah bleh agak dah yang kejap2 lagi dia akan lelah.. stat ngarut jauh2 mula la gelak je keje.. 4 jam gelak tak renti2 pun tak puas.. ish3.. jangan tengah2 gelak tu tecekik udara sudahla.. moral of the story: banyak ketawa hati mati.. banyak ingatkan mati pasti kita tak tepikir nak tegelak.. peringatan buat diri ini dan diri itu yang slalu alpa dan lalai..


mende ni mesti ade dengan aku stiap waktu.. kalo tak.. huh.. susah pulak nak cari orang nak buat bantuan pernafasan.. haha..

KEPELIKAN SI PAMIE 15
pamie budak baik

pelik ke kalau aku kate aku baik? jeles la tuh.. hahaha.. moral of the story: walaupun aku taklah sebaik yang disangkakan namun aku adalah insan yang sentiasa mencuba untuk menjadi yang terbaik.. ya Allah jadikanlah hambaMu ini tergolong dalam golongan solihin yang senantiasa sedar dan insaf serta bertaubat pabila melakukan kesalahan.. ameen ya Rabbal alamin..

soklan kedua pulak.. mari kita susuri sapekah pulak 10owang yang akan ditag untuk menulis perkara2 pelik yang maujud pada diri sorang makhluk bernama diri mereke pule~

1. kamitaken
2. muyassarah
3. tsaqif
4. wanzalez
5. dr alia
6. dr jackster
7. bebaskan
8. emylyana
9. syamimi
10. izzati

udahla tuh.. orang tanye sikit je.. punyela panjang dieleboratenye.. taula suke wat karangan mase skolah dulu.. tapi takyahla tulih pepanjang benor kat blog ni.. orang maleh bace tau ke.. hahahaha..

dah jumpe lailatul qadr? waaa.. bape hari lagi ramadhan nak pegi.. selamat tigggal ramadhan.. jumpe lagi taun depan.. sob..sob..
selamat hari raya aidilfitri buat semua~ maaf zahir batin atas segala keterlanjuran kata selama kita pernah berbicara.. atas kekureng wajaran kata yang terdapat dalam blog ni.. atas keterlampauan perbuatan selama kita pernah bersahabat.. dulu kini selamanya jangan disimpan dalam hati.. campaklah jejauh kesalahan itu ketempat pelupusan.. ayat mudahnye.. kosong2 ek.. =)

happy eid mubarak! (^_^)

Thursday, September 25, 2008

Kad Raya Yang Dipos Tak Guna Posmen 3

Posted by The Pamiesz® | Thursday, September 25, 2008 | Category: | 3 Kata Komenan

salam raya lagi dan lagi..
kali ni kad datangnye daripada dr jack n jill.. eh.. dr jackster.. sorang doktor dari cairo U.. diharapkan raya nanti doktor dapat bersedia untuk on-call sebab dijangka banyak kes2 sakit perut secara tetibe yang disebabkan oleh terlampau banyak makan kueh raya.. ada jugak beberapa kes lain yg perlu diberi rawatan tambahan seperti sakit otak sebab telampau memikirkan mana nak cari kueh raya kat mesir ni.. hahaha.. apepun.. tengkiu ya duktur jackster! raya ni datangla umah.. bawak kueh raya bebanyak sket eh.. [ade ke tetamu lak datang bawak kueh.. ntahpepentah.. haha..]



Kad Raya Yang Dipos Tak Guna Posmen 2

Posted by The Pamiesz® | | Category: | 2 Kata Komenan

salam raya lagi..
sorang lagi sahabat baik ana nganto kad raya tak guna posmen.. teringat zaman dolu2 kala masa zaman ana tengah2 rajin decorate kad raya.. ana snirik jadi posmen gi anto kad2 raya yang ana wat ke dalam peti2 surat umah kengkawan ana.. salah sorang yang penah dapat kad istimewa ana yg by hand tu adalah mangkuk ni lah.. akhi Mohd Hafizi.. teman semerepek ana semenjak lahir.. haha.. nama manje beliau adalah pijit.. asalnye suke sangat bela pijat dan tingin nak pakai kete pijot.. tu name pijit tuh.. haha.. apepun jazakumullah atas susah payah enta mengedit potosopkan kad raya ni buat ana.. enta tanak ziarah umah ana kat mesir ni ke raye ni? ngahaha..

Kad Raya Yang Dipos Tak Guna Posmen 1

Posted by The Pamiesz® | | Category: | 0 Kata Komenan

salam raye..raye..
aritu dapat kad raye.. tapi tak sempat nak upload.. orang bizi la katekan.. ngeh3.. syukran jazilan ala hazihil bitaqah aljamilah.. tunggu la kalo rajin nanti ana baleh le.. hehe.. tengah takde suasana rasa nak raya lagi nih.. tunggu ade mood raya datang ade la nanti tuh.. [rasa2 cam tak datang2 je mood tu taun nih.. huhuhu]



Wednesday, September 24, 2008

Peristiwa Dalam Bulan Ramadhan

Posted by The Pamiesz® | Wednesday, September 24, 2008 | Category: | 1 Kata Komenan

salam pade semua..
lame plak rasa tak menaip.. dalam kesibukan yang melanda ana merajinkan jugak jari jemari yang gemok ni untuk menaip sikit wat tatapan para pengunjung sumer.. maaflah lambat sket update.. terlalu sibuk mengejar waktu dalam kesibukan bertafaquh bersama Syeikh Nur jua menghabiskan talaqqi Quran bersama Syeikh Abdun Nabi (alhamdulillah tinggal lagi 2juzuk steng nak habis) plus ditambah pula mengejar masa berulang alik ke zagzig untuk mengambil wang zakat (murah rezki bulan ni banyak orang nak bagi zakat..) biziadah sedikit taklifan persatuan untuk mendesign buku program sambutan hari raya dan anugerah pelajar cemerlang yang akan berlangsung raya nanti disibukkan lagi pula dengan mencari2 masa mengejar Allah untuk mendapatkan malam yang dijanjikan dalam Al-Quran yang merupakan malam yang terlebih baik dari 1000 bulan itu.. menyebabkan masa yang ada tersangat2 terhad untuk ana menulis.. ala kulli hal.. blog ni tetap tak bleh dibiorkan bersawang.. sat gi jenuh plak nak gi upah orang cucikan blog ana neh.. jadi untuk menjimatkan duit ngupah orang tu.. ada terlebih baiknya ana sendiri yang mencuri masa untuk mencuci blog ana tanpa perlu ana mengeluokan duit untuk suh orang cuci blog ana yang bersawang.. jimat beb.. jimatt! [ade ke orang suh orang cuci blog? nak cuci pakai ape? mop? berus sabut? penyapu lidi?]

kita semua sedia maklum bahawa kita sedang berada dalam fatrah terakhir Ramadhan yang mulia.. dalam fatrah 10 malam terakhir ni agak2nya kita menyibukkan diri kita dengan mende2 hape yer? agak2nya kita perasan ker yang Ramadhan (bukan nama orang) nak meninggalkan kita lagi buat masa setaun? agak2 kita la kan taun depan sempat ke kita jumpa lagi ngan Ramadhan? Allah.. Allah.. sedih dan sebak rasanya bila mengenangkan masa yang berlalu tanpa kita isi dengan amal ibadah.. masa yang berlalu yang hanya kita sia-siakan begitu sahaja.. kita tak terawih.. kita tak bertadarus.. kita tak qiam.. kita banyak tido.. kita banyak cakap mende2 lagha.. kita mengumpat2 orang.. alangkah ruginye rasa.. amat2lah rugi.. jadi masa berbaki yang masih ada ana menyerulah kengkawan semua dengan seruan azan.. eh.. seruan agar kita memanfaatkan masa yang ada ni dengan berlumba2 melakukan kebaikan dan ibadah.. yang mana belum habis Quran.. cuba khatamkan taun ni.. bukan khatankan.. khatankan bagi yang belum masuk jawi.. hehe.. adapun yang buta huruf jawi juga bolehla mula mengislah diri dengan mempelajarinya daripada mereka2 yang pandai bace jawi.. yang mana belum bersedekah.. blanje la kengkawan yg tengah sengkek cam ana nih.. insyaAllah banyak pahalanya.. bile lagi kan nak bawak ana ifthor firakh masywi.. hehe..

kali ni ana nak bawak kengkawan semua menyelusuri sejarah sket.. bulan pose dah nak abih dah pun.. tapi tahukah kita semua tentang sejarah2 yang pernah berlaku dalam bulan pose nih? mungkin sebelum ni kita biasa dengar sejarah2 ni.. tapi kita tak perasan pun ataupun tak pernah tahu ataupun tak pernah nak amik tahu pun bahawasanya peristiwa2 sejarah ni berlaku dalam bulan pose bulan Ramadhan yang mulia.. jadi kalau sebelum ni kita tak tahu.. mari kita baca agar kita tahu.. kalau sebelum ni kita sengaja taknak amik tahu.. mari kita baca agar kita dapat tahu betapa pentingnya mengambil tahu tentang sejarah.. bak kata pepatah tiada sejarah maka tiadalah masa depan.. ramai yang melupakan sejarah maka dengan ini marilah kita bersama2 memperingatinya serta mengambil iktibar dan pengajaran daripadanya.. moga2 Allah golongankan kita dalam golongan yang mahu berfikir..

PERISTIWA 1
Peperangan Badar Al-Kubra

dinamakan badar sempena mengambil nama tempat berlakunya perang ni.. perang ni berlaku pada 17 Ramadhan taun 2 hijrah bersamaan 624 masihi.. sejarahnya perang ni terjadi dengan arahan Rasulullah supaya menyekat rombongan dagang Quraisy yang nak gi mekah dari syam.. asalnya arahan hanya sekadar menyekat tak bertujuan untuk perang.. tapi sekatan tu ternyata tak berjaya.. group yang dipimpin oleh Abu Sufyan tu berjaya melepaskan diri.. dorang ikut jalan pesisir pantai.. sebelum tu plak Abu Sufyan sempat hanto sorang utusan ke mekah untuk perlindungan.. maka dengan tu keluo la kaum Quraisy redi untuk memberikan perlindungan dengan kekuatan tentera yang berkali2 ganda banyaknya daripada kekuatan tentera kaum muslimin..

Tentera Quraisy:
1000 orang, 600 ekor kuda, 700 ekor unta, beberapa wanita yang memainkan rebana dan menyanyi dengan lirik untuk mengejek kaum muslimin
VS
Tentera Muslimin:
313 atau 314 orang, 70 ekor unta, 3 ekor kuda

sikit kan? sekali tengok kalo pikir logiknye mesti kita rasa tentera muslimin takde can la nak menang.. tapi Allah tu Maha Berkuasa.. logik akal semata tak mampu menyaingi iman dan kekuatan serta keihlasan hati para sahabat yang tekad mengejar syahid dan berjuang di jalanNya.. dalam perang ni sorang daripada sahabat bernama Al-Habbab bin Al-Munzir telah mengemukakan cadangan kepada Saidina Rasul untuk berpindah ke satu tempat yang selamat dan memungkinkan untuk mereka menyekat sumber air kaum musyrikin.. Rasulullah dan para sahabat yang lain menerima idea beliau itu.. peperangan ini diakhiri dengan satu kemenangan di pihak Islam setelah berlakunya peperangan yang sengit.. Rasulullah dah amik peranan kat sini dengan mengatur sendiri strategi dan barisan tentera yang mantap serta memberikan semangat dan galakan yang tinggi kepada mereka untuk mengejar syahid.. kesimpulannya.. dalam perang ni Abu Jahal terkorban bersama 70 lagi musyrikin.. dan 70 yang lain pula menjadi tawanan perang..

PERISTIWA 2
Fathu Makkah

lebih dikenali dalam bahse kite ngan pembukaan kota mekah.. berlaku pada 21 Ramadhan taun 8 hijrah bersamaan 630 masihi.. punca perang ni semua kaum Quraisy punye pasal.. dorang gi langgar pejanjian hudaibiyah yang telah menyatakan bahawa setiap kabilah arab kene pilih samada untuk stay dengan Rasulullah ataupun stay dengan Quraisy.. keputusannya bani khuzaah pilih untuk bersama Nabi dan bani bakar stay ngan Quraisy..

sampai satu masa tetiba bani bakar gi wat pencerobohan atas bani khuzaah menyebabkan 20 orang terbunuh.. disebabkan oleh bantuan senjata daripada Quraisy.. bila Rasulullah tau je Baginda sangat marah dan mempersiapkan 10000 tentera secara rahsie untuk setel ngan Quraisy.. tapi plan Rasul tu kantoi jugak bile sorang bernama Hatib bin Abi Baltaah gi kirim surat rahsia kat Quraisy mekah cite pasal Nabi nak attack mekah.. yang jadik utusan tu sorang pempuan.. tapi surat tu tak sempat sampai kat mekah.. Allah dah tolong gitau pada Rasulullah dulu.. serta merta Rasul hantar sahabat untuk dapatkan surat tu.. bile pompuan tu dah kantoi.. surat tu dibaca dan kantoi la plak Hatib bin Abi Baltaah sebagai pengkhianat.. setelah ditanya beliau mengatakan beliau melakukan semua tu sebab beliau takde sedara mara melainkan daripada golongan Quraisy mekah..beliau wat gitu semata2 cuma nakkan mereka menghormati keluaga beliau.. lalu Rasulullah memaafkan beliau kerana beliau juga merupakan salah sorang pejuang perang badar..

dalam perjalanan dari madinah ke mekah.. Rasulullah berjumpa dengan Abu Sufyan dan 2 orang lagi yang ada skali ngan beliau.. mereka bertemu kat tempat bernama marrazahran.. dalam pertemuan tu Abu Sufyan memeluk Islam.. memandangkan Abu Sufyan sorang yang sukakan kemegahan Rasulullah memberikannya sesuatu yang dapat bagi beliau merasa megah iaitu dengan bersabda, (( Sesiapa yang masuk dalam rumah Abu Sufyan maka dia akan selamat ))

sampai je Rasul kat mekah, Baginda utus sahabat untuk wat pengumuman "sapa yang masuk dalam umah kunci pintu slamat.. sape masuk umah Abu Sufyan slamat.. kecuali 15 orang yang beso dosa terhadap Islam dan Rasul.." lepas tu Baginda terus gerak masuk kota mekah dengan unta sambil tunduk kepala sampai sentuh tempat duduk tanda syukur atas kemenangan yang Allah berikan.. lepas tu Baginda tawaf di baitullah.. lepas tu lagi Baginda hancurkan plak 360 bijik berhala sekitar kaabah tuh.. kendian Baginda masuk dalam kaabah dan wat solat sunat 2 rakaat.. bila dah setel.. Baginda bediri kat pintu kaabah dan bercakap dengan semua penduduk mekah..

lepas dengo kata2 Rasul tu semua penduduk mekah berbaiah (berjanji setia) dengan Rasulullah.. Hindun bini Abu Sufyan yang mengunyah hati Saidina Hamzah masa perang uhud dulu pun turut berbaiah dengan Nabi.. akhirnya Nabi memaafkannya..

masa fathu mekah ni la Bilal bin Rabah naik atas kaabah dan azan zohor..semua penduduk mekah mengagungkan Allah padahal dorang seme blum masuk Islam lagi mase tuh.. Rasulullah saje wat gitu nak bagi nampak keizzahan Islam dan keagungan Allah..

PERISTIWA 3
Peperangan Al-Qadisiyah

perang ni berlaku antara orang Islam yang dipimpin oleh Saad bin Abi Waqas VS Parsi pada tahun 14 hijrah bersamaan 635 masihi.. lagi kemenangan berpihak pada Islam.. Allahu Akbar!

Tentera Kafir: 120000 orang
VS
Tentera Islam: 10000 orang

bape kali ganda agak2nye kekuatan tentera kafir tu? bilangan sebegitu ramai masih kalah dengan tentera Islam..lompat satu titik perpuluhan tuh.. [korang ingat lagi ke nak lompat2 titik perpuluhan ni? masa skolah dulu kelas math korang kuat monteng cam aku gak kan? hehe..] masyaAllah tabarakAllah.. sesungguhnya Allah itu Maha Berkuasa atas setiap sesuatu.. tiada apa yang mustahil bagiNya..

PERISTIWA 4
Fathu Al-Andalus

ataupun bahse kitenye pembukaan andalusia (spain) oleh Tariq bin Ziad pada tahun 92 hijrah bersamaan 711 Masihi

PERISTIWA 5
Peperangan Hittin

terjadi pada tahun 583 hijrah bersamaan 1178 masihi dibawah pimpinan Salahuddin Al-Ayubi

PERISTIWA 6
Peperangan di Ain Jalut, Palestin

dalam perang ni tentera tartar dibawah pimpinan Hulaku Khan telah kalah pada tentera Islam yang dipimpin oleh Al-Muzaffar Saifuddin Qutus.. perang ni berlaku pada 25 Ramadhan tahun 658 hijrah bersamaan 1260 masihi..

PERISTIWA 7
Perang 6 Oktober

kalahnya tentera israel dengan tentera mesir pada 10 ramadhan tahun 1393 hijrah bersamaan 6 oktober 1973.. sempena dengan tarikh bersejarah nila wujudnye 2 nama tempat kat mesir ni.. madinah sadis min oktober dan jugak asyir min ramadhan.. sadis oktober tu kire cam bandar masa depan ala2 putrajaya tu la.. nampak tesusun dan mewah2 sikit kat situ.. kalau nak gi fayyum lalu la kat situ.. daripada situ ble nampak piramid giza yang beso gedabak tuh..

hmm.. amacam.. agak2nye kite tau ke semua peristiwa2 ni berlaku dalam bulan Ramadhan yang mulia nih? mungkin korang semua dah tau kot.. tak kesahla.. kalau dah tau kita wat skadar untuk mengingat semula.. tapi kalau baru tau.. ia menjadi satu ilmu baru bagi kita.. ana rasa cukup la dulu skadar wat sikit pengisian di akhir2 Ramadhan nih.. akhir kata ana nak memperingatkan diri sniri khususnya dan kengkawan sume umunya untuk kita sama2 mempertingkatkan amal ibadah dalam sedikit masa yang tinggal ini.. seterusnya meneruskan semangat beribadah demi mencari malam yang lebih baik dari 1000 bulan yang telah Allah janjikan buat kita semua.. dan juga harapnye ibadah yang kita buat dalam bulan pose ni dapat kita istiqamahkan dan kita teruskan lagi dibulan syawal dan bulan2 seterusnya.. wallahu a'lam..

jangan lupe.. senyum sokmoo~ (^_^)

Wednesday, September 17, 2008

Kerinduanku Pada Haramain

Posted by The Pamiesz® | Wednesday, September 17, 2008 | Category: | 14 Kata Komenan

salam semua bloggers..
tiba2 ana dalam kerinduan.. Syeikh Nuruddin baru je balik dari umrah dan telahpun menyambung pengajian tafaquh malam tadi.. tiba2 ana dalam kerinduan.. kami membaca kitab taufiqul bari karangan Imam Nawawi yang membahaskan masalah2 manasik.. tiba2 ana dalam kerinduan.. Syeikh Nur memulakan pengajian dengan mengulang kembali sebahagian sunat2 tawaf yang telah diperbincangkan sebelum beliau berangkat menunaikan umrah awal ramadhan arituh.. tiba2 ana dalam kerinduan.. kemudian beliau menyambung sedikit lagi sunat2 tawaf yang tinggal seterusnya menghabiskan bab sunan tawaf itu.. tiba2 ana dalam kerinduan.. bila Syeikh bercerita tentang mekah.. tentang keadaan mekah.. tentang suasana mekah.. tiba2 ana dalam kerinduan.. terasa sungguh rindu pada dua tanah haram tu.. bilalah agaknya ana nak kembali ke sana.. ditambah pulak bile teringatkan blog encik baba waseem yang sokmo aje memberikan perkembangan terkini dunia tanah haram mekah sane nun.. rindunyaaaa ana pada Baitillahil haram.. teringin sangat rasa nak menjejakkan kaki kesana wat kali ke3.. Ya Allah.. sampaikanlah kami lagi ke rumahMu Ya Allah.. agar dapat kami beribadah sambil melihat KaabahMu Ya Allah.. demi memohon maghfirah dariMu Ya Allah..

GALERI RINDU HARAMAIN
_____________________

pertama kali kumenatap bongkah batu empat persegi yang diselimuti kelambu hitam itu adalah pada ketika umurku 10tahun.. ternyata aku masih lagi kecil.. aku tidak tahu perasaan apakah yang melanda diriku pada waktu pertama kali aku melihatnya namun yang penting aku dapat merasakan satu ketenangan yang amat mententeramkan jiwa hanya dengan sekadar melihatnya.. masih lagi terngiang2 ditelingaku akan kata2 ustazah Syarifah Hamadiah lecturer yang kusayangi.. masa dalam kuliah beliau mentasyji' pelajar untuk pergi menunaikan umrah dan haji.. kate beliau dengan memandang Kaabah itu dapat memadamkan dosa-dosa.. [dengan syarat pandang secara live la.. takat pandang gambo kat poster dinding ma yanfash..]

kali kedua aku menjenguk Kaabah Al-Musyarrafah pada Jun tahun lepas.. kali ni aku sudah agak dewasa berbanding kali pertama dulu.. bila sahaja ku menjejakkan kaki di masjidil haram.. dari jauh ku intai2 bongkah berkelambu hitam itu disebalik tiang2 masjid yang tersergam indah.. sikit demi sedikit ku langkahkan kaki ini semakin jelas imej yang kurindui saban belasan tahun selama ini.. MasyaAllah TabarakAllah.. Subhanallahil Azim.. aku bersyukur padaMu Ya Allah kerana Kau masih mengizinkanku untuk melihat KaabahMu yang mulia.. aku amat berharap Kau dapat mengizinkanku untuk melihatnya lagi kerna aku dilanda kerinduan yang teramat sangat padanya.. ameen ya rabbal alamin..

ni mimbar masjidil haram yang mempunyai roda yang mana ianya diletakkan di satu bucu khas masjid..

ni adalah kawasan masjidil haram yang baru ditambah semasa zaman pemerintahan malik fahd.. kawasan ni ber-aircond.. ketika terasa hangat pijor sini la menjadi pilihan aku untuk bersolat dan membaca Quran.. tapi tak feeling mana sebab tak dapat tengok Kaabah secara dekat daripada sini..

ni bab malik fahd.. masuk2 sini terus kawasan yang berekon tadi tuh.. kat luo depan ni banyak merpati melepak2.. merpati lapan belas sejoli..

mesti korang tertanya2.. aku ni wat saie ke tangkap gambo? haha.. time ni dah abis dah.. tengah tunggu mak dan makcik aku menyetelkan beberapa pusingan lagi..

ni pintu Kaabah yang lama.. dah duk menetap kat dalam muzium dah..

ni la rupenye telaga zamzam.. aku sempat la tengok masa pintu masuk telaga zamzam tu still bukak lagi masa umur 10 taun dulu.. siap tido kat dalam tu lagi.. agaknye sebab ramai orang yang wat keje macam aku la kerajaan saudi tutup pintu masuk ke telaga tu..

demonstrasi penghasilan kelambu Kaabah..

ni namenye pancur emas yang tersergam indah kat atas Kaabah nun..

ilustrasi dan plan interior Kaabah..

ni namenye kunci pintu Kaabah..

ni salinan Al-Quran Mushaf Uthmaniah yang ori yang ditulis di zaman khalifah Saidina Uthman bin Affan.. takde baris dan takde titik pun..

ni masjid tan'eem tempat yang paling dekat untuk orang wat niat ihram.. ade jauh sikit ja'ronah..

ni tanah haram kedua bagi Islam iaitu madinah al-munawwarah.. jalan ala tull masuk masjidunnabawi ikut babussalam..

salah satu menara masjid nabawi..

pemandangan masjid nabawi dikala subuh.. sangat hening dan menenangkan jiwa..

tanah perkuburan baqi' dibuka setiap jumaat.. masa tu ada 2 pengkebumian jenazah.. beruntungnye almarhum yang dapat dikuburkan bersama para sahabat, syuhada dan aulia'ullah disitu.. al-fatihah buat mereka semua..

pemandangan masjid nabawi daripada pintu masuk perkuburan baqi'..

Niat dihati nak menunaikan haji pada tahun ni biiznillah.. moga segala perancangan dan urusan dipermudahkan oleh Allah.. rindu sangat nak ziarah Rasululullah.. nantikan kehadiranku wahai haramain yang amat kurindui! moga umurku panjang dan sempat menatapnya lagi dan lagi dan lagi dan lagi sehinggalah malaikat maut datang bertamu padaku..

Tuesday, September 16, 2008

Smart Tag Ke Touch n Go?

Posted by The Pamiesz® | Tuesday, September 16, 2008 | Category: | 7 Kata Komenan

salam pertengahan Ramadhan..
dalam kebizian ini sempat lagi ana menghadap menatang ini dengan penuh rasa tanggungjawab ana membuat homework yang tetibe aje ana dapat setelah dekat 4taun lebih takde cekgu yang bagi homework.. blog ni tak penah lagi kene tag.. ni la kali first so memandangkan ianya adalah first timer maka tuan punye belog ni pun layankanjelah homework tuh.. [orang lain tag bese bagi 5soklan je.. skali mamat nih bagi haku 20soklan skaligus.. tubik abih cecair medula oblongata aku duk mikir jawapan pade soklan2 bernas nih..] tapi yelah.. bak kate ye gok.. oram wi kite amik laa~

1. Apakah benda yang paling penting dalam hidup kamu?

ilmu

2. Apakah benda terakhir yang kamu beli dengan wang sendiri?

kitab

3. Dimanakah tempat impian perkahwinan kamu?

masjid

4. Berapa lama anda rasa hubungan kamu berkekalan?

kejap anda kejap kamu.. blajo BM katne nih haa?..haha.. hubungan ape plak nih? kalau hubungan dengan Allah.. insyaAllah la sampai bila2.. kalau ngan bini.. bini aku takde lagi.. kalau hubungan silaturrahim ngan family adik beradik sedara mara kengkawan sahabat handai insyaAllah berkekalan sampai mati biiznillah.. :)

5. Adakah anda di lamun cinta?

ya. baru nak berputik cinta dengan kitab2 turath para ulama

6. Dimanakah restoran terakhir kamu makan malam?

kafe sri putra, Malaysian Hall Abbasiah, Kaherah. semalam masa anto us Asyraf balik malaysia.. punyela banyak aku makan.. macam tak penah jumpe nasik 18 bulan..

7. Namakan buku terakhir yang kamu beli?

Hasyiah Sabban Ala Syarhil Asymuni Ala Alfiah Ibn Malik
Al-Khasais
Al-Insaf fi Masailil Khilaf
Jami'ud Durus Al-Arabiah
Adabul Katib Libni Qutaibah

8. Apakah nama penuh kamu?

Ada kat profail tepi tuh.

9. Kamu lebih senang dengan mak atau ayah?

Mak. tapi takde la tak senang ngan abah.. dedua senang jugak.. cuma mak lebih la..

10. Namakan seseorang yang kamu ingin jumpa untuk pertama kalinya dalam hidup anda?

Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam.

11. Christina atau Britney?

Dulu Britney. Skarang no more.

12. Adakah kamu mencuci pakaian anda sendiri?

Lagi penggunaan kata ganti diri yang bercampur baur.. masuk tadika balik la sape yg wat soklan nih.. haha.. jawapannye dulu tidak kerana ada mesin yang tolong basuhkan segala baju baji aku kat umah lama kat zagzig.. tapi skarang jawapannye ya sebab umah baru takde mesin basuh.. bini pun lom ade nak jadik pembantu peribadi.. ade yang nak suggestkan akhawat yang pandai2 sket basuh baju tu? [basuh baju sume orang reti..aparaa..]

13. Tempat yang paling seronok kamu mahu pegi?

Haramain (Mekah Madinah)

14. Pelukan atau ciuman?

Ceh.. ape punye soklan nih.. 22xxx ni.. aku tak kawen lagi takleh komen lelebih bab soalan ni.. haha.. tapi kalo nak jawap jugak jawapannye arab memang suke peluk2 cium ni.. aku pun kengkadang rase geli2 gak duk peluk2 cium lage2 pipi ngan dorang yg muke bebulu kurang sikit daripade gorila tuh.. kene plak yang tengah basah dan berbau pekat tu perghh.. sememangnye bukan stakat mengelap balik pipi bahkan terus menyambar pencuci muka dibasuh pula 7x bagi menghilangkan kepekatan asid yang menghauskan pipi tu.. haha..

15. Butirkan 5 perkara tentang orang yang tag kamu.

1. Jumpa secara tak sengaja dalam ILuvIslam.com bersama2 mengendalikan soklan2 pasal bahse arab pada forumer yang banyak tanye.
2. Dia dah kawen dan ade anak serta banyak pulak mengajo aku pengalaman bab2 kawen ni serta rajin jua membakar aku supaya kawen cepat. hampeh laa aku punye kewangan tak sekukuh ko la pii.. tunggu laaa.. kalau nak suh cepat sangat mung sapot la idop aku handred persen.. muleh?
3. Lahir pada bulan yang sama dan belajar dalam bidang yang sama dan insyaAllah bercita2 juga sama
4. Blog dia buruk kelam dan gelap tapi pengisian die penuh bercahaye dan bergemerlapan. ngehehe
5. sempoi je die nih mudoh nok wak kawang

16. 8 perkara yang amat saya gilai

1. Blog dan internet
2. Beli kitab banyak2 (tapi tak bace2 pon)
3. Kutip ceramah banyak2 (tapi tak tengok2 pon)
4. PC technology (kegilaan yang tak ada penyudah)
5. Hempon (jua termasuk kegilaan yang kalo takde duit tak payah la nak gile bende ni..tak terkejo..)
6. Kete (lagi la duk gile dalam mimpi je..)
7. Anime dan Manga
8. Ais

17. 8 perkataan yang sering di ucapkan

1. Allahu Rabbi
2. La Ilaha Illallah
3. Astaghfirullah
4. Ya Allah!
5. Hampehnyeeelaa
6. Bongok ke ape
7. Siot toll
8. Ape2jelah..

18. 8 buah buku yang paling terbaru dibaca.

1. Tahzib mishkat masabih (kitab nikah..heheh)
2. Riyadh saliheen (tengok2 hadis fadhail pose)
3. Kitab kuliah naqdu adabi (asyan imtihan tasfiah)
4. Haqaiq Anit Tasawuf
5. Balaghah Wadhihah (ade orang tanye pasal istiarah buleh plak aku telupe..ngeh3..)
6. Al-ayatul Mufassolat fil Ahadith Al-Musalsalat (amik hadith musalsal ngan syeikh Husni)
7. Syarh Qatrnada
8. Buku akaun bajet aku (skang rajin bace dan kontrol takut jadi over cam bulan lepeh.. hehe)

19. 8 lagu yang saya boleh dengar berulang kali.

1. Qasidah Maulay
2. Qasidah Busyra Lana
3. Semua jenis nasyid selawat Rasulullah (nasyid jiwang2 tak layan.. nyampah rase dengo..)
4. Semua lagu Yui
5. Arch Enemy - Marching on a dead end road
6. Aragaki Yui - I believe
7. Dream Theater - A change of season
8. Children of Bodom - Bloodrunk

19. 8 perkara yang saya pelajari tahun lalu

1. Mesir merupakan tanah pada anbiya juga tanah firaun laknatullah (sape nak jadi baik memang baik tapi sape yg nak jadi jahat memang kompem jadi hampagas)
2. Dimana ada tanah mesir disitu ada sampah
3. Ilmu Allah kat dunia ni sangat luas tinggal kita je nak terokai tapi kebanyakan kita tak mengetahui
4. Muamalah dengan arab mesir
5. Jangan mainkan perasaan perempuan
6. Belajar bukan semata2 untuk mendapatkan sijil dan kerja
7. Mencintai kitab dan ulama
8. Menyesal kekecik maleh belajo baca Al-Quran dah beso ni baru nak terkedek2 tegagap2 nak ngabeskan talaqqi..

20. Mari mengetag 8 orang lain.

Part yang paling susah.. memang sungguh.. nasib la sape yg kena ni eh.. aku main petik je nih.. bukan penah pun guna smart tag ni.. dulu pakai touch n go je.. ikut ngkorang lah nak jadikan mende2 tag ni homework ke nametag ke tagmahal ke.. tak dose pun kalu tak jawap.. yedop?
1. Muyassarah cik bella yang sangat rajin nghapedet belog
2. Al-apis al-kuatmengarut al-yang baru je aku kenal
3. Pijit al-pijot al-pijat al-penin
4. Dr Tyha yang katenye sering membuat rancangan paranormal the seekeh
5. Haziqoh reporter berita udm aku ngeh3
6. Maulana Al-Amin moderator iLuvIslam yang mantrep
7. Kakrem yang tengah hot ngan berite kisasnye
8. Last skalik kaktiey ngan 3 kekanak rebina yg berpipi donat

abih setel 1 kije.. pahtu pulok ade pulok ustazah sore nih.. ye tag pulok ambe ngan smiley nih.. kire tag begande ah ning.. katenyeh adiah besday.. takat poster smiley dok ayoh la weh.. wi ah kite paling kurang pung kete waja sjibik.. ngahahaha.. tapi dakpe ah.. oram wi kite amik~ hihi.. apepun syukran la sebab katenyeh nak merapatkan uhkwah.. dah pulok tuh katenyeh kene tag lagi 5 ore.. dengan sesuke ati ambe pulok mengetag salah 5 daripade 8 individu dalam list diatas.. ngeh3.. walaupun ade 8 tapi tak lebih kan cik bella.. sebab ambe royak salah 5 kang.. kire 5 gak la tuhh.. huahuahua..


pergi dulu~ [pinjam ayat ko kak rem..dah bosan wat ayat sniri..ngeh3..]

Monday, September 15, 2008

Sape Pulak Beranak Arini?

Posted by The Pamiesz® | Monday, September 15, 2008 | Category: | 9 Kata Komenan

Salam to all da reader..
tak sempat nak taip banyak.. bizi sangat sangat sangat sangat sangat.. banyak keje pesatuan sane sini banyak orang nak anto kat epot banyak temujanji nak kene tunaikan banyak kenduri nak kene attend banyak lagi Quran nak abis talaqqi ngan Syeikh banyak lagi juzuk nak bace untuk sampaikan target nak khatam Quran ujung ramadhan nih banyak lagi maidaturrahman tak singgah banyak lagi laaaa yang banyak..

berbalik pada tajuk asal posting.. sape yang beranak arini? actualy untuk posting kali ni nak bagitau tu je.. mak ana selamat beranak arini.. beberapa minit yang lalu beliau telah meletupkan perut beliau dan selamat melahirkan sorang bayi lelaki yang sangat comel.. tapi beberapa minit yang lalu tu berlaku pada 22tahun yang lepas la.. mustahil la mak ana umur dah 64 tetibe ana dapat adik baru taun nih.. walaupun memang teringin nak ade adik.. ngahaha..

Alhamdulillah.. sorang bayi comel yang montel lagi gebu bernama Muhammad Fahmi selamat dilahirkan pada 14 September jam 8.15malam pada 22tahun yang lalu iaitu pada tahun 1986 di Hospital Daerah Teluk Intan..

Sejuta kesyukuran kupanjatkan kehadrat Allah Subhanahu Wa Taala kerana Dia masih memberikan ku peluang untuk hidup mengisi masa sementara didunia ini untuk berjuang menuntut ilmuNya jua mengisi bekas amalan buat modal bekalan di dunia yang satu lagi tu kelak.. jutaan terima kasih jua buat mak tersayang yang bersusah payah melahirkan pami yang memang tak sabo2 nak keluar daripada perut tu nak tengok dunia luar.. jua tidak dilupai pada abah yang bertungkus lumus mencari nafkah buat membesokan anak bongsu abah yang cukup payah nak bela nih..

Semoga umur yang ada ni ana dapat isikan dengan berbakti pada ilmu.. hanya kerana Allah Subhanahu Wa Taala.. doa2kanlah ana dipermudahkan dalam segala urusan didunia dan diakhirat kelak.. dipermudahkan mendapat rezeki.. dipercepatkan mendapat jodoh.. dikurniakan zuriat yang soleh solehah.. dan senantiasa diberikan ketenangan dan kebahagiaan hidup..

*mak aku dah stop beranak 22 taun yg lalu.. skang giliran aku la plak nak beranak.. mak aku tinggal nak tunggu tambah cucu jelaa~ duk tunggu cucu daripade aku tak datang2 lagi neh.. ngahahaha...

Epi besday to myself~ tunggu korang wish lambat sangat.. (^_^)

Friday, September 12, 2008

Muhasabah Tak Semestinya Kat Sabah Je

Posted by The Pamiesz® | Friday, September 12, 2008 | Category: , | 0 Kata Komenan

salam seremee~
camne ngan ihya ramadhan kite seme? ada bertambah tak amalan agak2nye kalo nak dibandingkan dengan taun2 lepas? kalo ade alhamdulillah.. kalo makin kurang bahyer tuh.. tapi takpe masih ade masa lagi nih.. cepat2 kita ubah dan kembalikan semangat kita untuk menjadikan ramadhan kita taun ni ramadhan yang terbaik antara ramadhan yang pernah kita lalui sepanjang idup kite.. ramadhan taun depan belum tentu lagi kan kita dapat rasa.. ntah2nye ramadhan yang kali ni pun tak sempat kita nak habiskan sape tau kan.. Wallahu A'lam.. tapi harapan kita sememangnyalah agar ramadhan kali ni menjadi ramadhan paling bermakna buat kita sebagai hamba Allah yang berkelana dimuka bumiNya yang fana ni.. nanti taun depan kita doa dan berusaha pulak agar ramadhan yang mendatang tu lebih baik lagi daripada ramadhan kali ni.. begitulah seterusnya sampailah kita menjenguk apa yang dinamakan sebagai kubur dan alam barzakh.. moga sedikit amalan yang kita lakukan ini akan menjadi pembantu kita untuk survive dalam alam seterusnya yang menanti kita bila2 masa sahaja.. berkatilah kami ya Allah pada ramadhan kali ini dan sampaikanlah hajat kami untuk menjenguk ramadhan yang akan datang.. ameen ya Rabbal alamin..

adakalanya dalam dunia ni kita hanyut.. adakala kita tak sedar kita telah melampaui batasan.. adakala kita rasa kitalah raja.. adakala kita sangka apa yang kita buat itulah yang betul.. adakala kita merasakan orang lain tak layak dapat apa yang kita dapat.. adakalanya kita sangka kita tak memerlukan orang lain.. adakala kita rasa diri kitalah yang paling hebat.. adakala kita buat sesuatu yang tak sepatutnya dan sepadannya diri kita lakukan.. adakala kita bersalah.. adakala kita menyalahkan orang lain.. adakalanya segala perbuatan dan sangkaan kita tu meleset jauh dari lapangan kebenaran.. kita perlukan batasan.. kita bukanlah raja.. tidak semestinya setiap apa yang kita lakukan itu betul.. jika kita mendapat sesuatu anugerah tak bermakna orang lain tidak layak mendapatnya.. kita perlukan orang lain untuk mentarbiah kita.. kita bukanlah yang paling hebat.. kita perlu ditegur daripada sesuatu yang tak sepatutnya kita lakukan.. kita sememangnya bersalah dan sebaik2 orang yang bersalah adalah mereka yang menyedari kesalahan dan cuba sedaya upaya untuk mengubahnya..

dalam perjuangan ini terkadang kita tersasar dari niat asal.. dahla tersasar.. mata terpejam pulak tu.. 2lapis kejahilan yang kita sememangnya tak ingini bagi diri kita untuk memiliki sikap "tak tahu yang kita ni tak tahu".. terkadang kita mampu mengingatkan diri sendiri.. terkadang kita cuba mengingatkan orang lain sedangkan diri kita sendiri kita lupai.. sahabat yang baik bukanlah sahabat yang sekadar memuji.. bahkan sahabat sedemikian pula yang lebih bakal merosakkan kita.. adapun sahabat yang sejati itulah yang mampu memberikan teguran agar kita senantiasa tidak terpeleot walau sebelah kaki ke jurang kejahilan.. peringatan terhadap diri walaupun sekadar pengulangan kata "tajdid niat" mampu memberikan impak terhadap kesedaran kita yang sering alpa beta gamma dalam perjuangan getir ini.. terima kasih pada yang sudi mengingatkan diri ini.. tanpa jemu teguran datang silih berganti.. itu tanda diri disayangi..

muhasabahlah diri ego dicampak tepi.. bukalah hati untuk menerima pendapat.. bukalah minda untuk menerima perubahan kearah kebaikan.. bukalah langkah untuk maju dan mara ke jalan kebenaran.. jangan bukak baju dikhalayak ramai sudahlaaa..

sekian coretan muhasabahan dimalam hari..

Thursday, September 11, 2008

Zagzigi To Qahiri

Posted by The Pamiesz® | Thursday, September 11, 2008 | Category: | 5 Kata Komenan

salam kengkawanku yang kurinduii~
ana kini dengan rasminye telah bermukim di Hayyu Sabiek belakang Mahkamah di Qaherah.. malas nak menaip panjang.. so tengok jela gambo2 ana pindah umah nih..

bilik lama kat zagzig.. praibesi bilik ni.. tenang je.. sorang sbilik la katekan.. pulak tu bebarang bebudak lama sume dah komplet kat bilik ni.. meja.. rak kitab.. katil.. saratoga.. bantal.. tong sampah.. locker.. hanger.. tinggal masuk dan duduk je.. tak perlu banyak kuo duit.. huhu..

persiapan mempacking kitab2.. kitab je dah 9 kotak.. penat juge pindah ni rupenye..

ni la die sejumlah barang yang aku hangkut ke kaherah.. udah ghope nak balik melesia dah aku nengok.. jalek yg nak balik msia bebetul pun takde barang sebanyak nih.. hehehe..

seronok plak bebudak ni angkat barang.. anyway time kasih la korang coz tolong aku.. berat kotak2 tu.. berat lagi pahala korang insyaAllah.. =)

final checking.. kot2 ada yang tetinggal.. last2 ada gak yg tinggal.. tapak kaki.. ngehehehe..

sumbat dalam tremco penuh habih seat blakang van ni ngan kotak2..

kenangan sebelum meninggalkan dunia zagzig.. bersama geng kalghari dan ammu rushdi drebar tremco yang masyhur dikalangan bebudak malizi di zagzig.. [sedeh dan sebak plak mase ni sebab nak bepisah ngan kengkawan qorib aku nih.. sob..sob..]

babai sumee~ nanti jumpe lagi yeee~ [pett nampak hepi je sebab dapat ikut pree ke kaherah]

tapi sebenonye dia pura2 hepi.. dia sangat bersedeh sebab kehilangan ahli bait yang sangat baik macam aku nih.. huhuhu..

ni la bilik baru aku.. ruang tamu je jadi bilik.. katil sniri pun takde.. ateh saratoga merah tu jela aku tido berbantalkan baju berlipat yang dilapiskan 3.. [kunon zuhud le tuh..] sewe mahe sangat.. 1000 duk bertujuh.. sume barang takde kene beli sniri.. meja rak locker bantal.. tu yg bengkrap aku bulan lepeh tu.. apepun.. umah baru suasana baru ahli bait baru dan aku harapkan dapat semangat baru la untuk lebih mudah bertalaqqi dengan para masyayikh disini.. doa2kan aku ye kengkawan sume.. (^_^)

Saturday, September 6, 2008

Tak Sepatutnya Ada Di Ramadhan

Posted by The Pamiesz® | Saturday, September 6, 2008 | Category: | 5 Kata Komenan

salam alaik..
ramadhan terus berlalu.. adakah kita sudah membaca Al-Quran pada hari ini? adakah kita sudah memperbanyakkan zikrullah dan juga solat2 sunat yang lain? jangan kate solat sunat ostat oi.. yang wajib ni pun kitorang tah kemane.. astaghfirullah.. ape nak jadik nih.. dah la bulan2 biase pun kome hanyut.. bulan ramadhan ni bawak2 le cube berubah.. ni la medan kita nak tarbiah diri.. mane yang kalo rajin benor melagho tu.. kurangkan sikit.. kalau dah memang kurang melagho.. jadikan tak melagho langsung.. kalau suke sangat menipu.. tipu sikit2 udahla.. lama2 takyah nipu terus.. kalau suke sangat membazir masa.. bazirkan masa ke masjid.. lama2 buleh jadi terbiase.. bulan2 pose ni kalau kita cuba istiqamah dengan sesuatu amalan.. insyaAllah kita dapat teruskan amalan tu untuk bulan2 seterusnya selepas daripada berlalunya ramadhan ni.. sebab dah jadi tabiat kita.. jadi.. cuba jadikan benda yang baik tu sebagai tabiat kita.. insyaAllah kita akan rasa lain macam kalau tak buat amalan tu.. kalau kita boleh rasa lain macam tak gosok gigi waktu pagi.. begitu jugaklah dengan amalan baik yang telah menjadi sebahagian daripada tabiat yang tidak biasa kita tinggalkan.. rebut peluang ni wahai kengkawan! tarbiah ramadhan adalah medan tarbiah yang terbaik buat diri dan nafsu kita..

dalam mengharungi ramadhan ni macam2 ragam manusia kita dapat tengok.. ada yang memang besemangat sungguh dalam mebuat kebaikan.. ade jugak yang besungguh2 depan2 orang je.. padahal blakang2 jangan pandang blakang.. ade jugak yang kejap baik kejap tak.. ade yang tak perasan dah masuk ramadhan pun ade.. yang buat2 tak perasan pun ramai.. yang perasan hensem time bukan ramadhan pun memang belambak2 dah.. yang perahsantan orang niage2 cendol selalu la..

dikala puasa di mesir ni terkenang pulak kat makanan2 kat malaysia yang sedap2.. kalo kat umah ana tu.. masa ramadhan ni dah raya awal2 dah.. bebuka ngan keputat.. denrang.. [menu ape tuh? haha.. ketupat rendang laa..] rendang paling sedap kat alam semesta ni dah tentunya rendang yang dimasak dengan air tangan mak ana.. hadooii.. rindu btoi nak makan rendang mak.. nak suh poskan ke sini kompem la basi dipertengahan jalan.. dah mesti korang tertanya2 kalau dah daripade pose makan rendang.. raya tak feeling la dah nak makan rendang.. ceh.. sape kate? jangan nak pepandai buat qaul sedemikian.. raya lagi la feeling nak makan rendang pasal bleh makan siang malam.. time ramadhan ni bleh makan waktu malam je pun dah cukup nikmat.. nak makan siang? siang mane bleh dimakan.. siang tu merupakan suatu kategori waktu.. kalau terer cubala gigit siang.. lim kit siang bleh la.. haha.. pastu bila teringat pulak kat makanan2 yang ade kat bazar ramadhan.. buah melaka.. karipap ayam.. karipap daging.. segala kueh mueh.. ayor cendol.. ayor soya cenderong balai.. lenchikang.. ABCDEF.. meleleh2 ayor lior ni atas kibod.. 14x beli kibod baru pasal asik rosak terkena banjiran ayor lior.. hahaha.. [karut lebey la tuh.. takkanla aku nak bazirkan ayor lior aku kat kibod ni je sehingga menyebabkan aku tepakse nak kene bazirkan duit aku plak beli kibod.. ngehehe..]

seronok sebenornye tengok pelbagai ragam manusia di bulan ramadhan ni.. kengkadang kita tengok ragam orang tak sedo orang pun tengok ragam kite.. kita duk ngate menggelak2kan orang buat gitu gini rupe2nye kita pun wat gitu jugak orang gelakkan kita tak sedo.. ngeh3.. dalam posting kali ni kita akan lihat ragam manusia yang melakukan perkara2 yang tak sepatutnya dilakukan dalam bulan ramadhan yang mulia ni.. [sebenornye mende2 ni bulan2 len pun tak elok jugak buat.. tapi lebih2 lagi bulan ramadhan ni la kan..] so mari kita lihat siapa yang kenaaaa! [bak kata berahim pendek mase main baling dadu]

TAK SEPATUTNYA 1
tertukar waktu siang ngan malam

berpuasa itu adalah menahan diri dari makan dan minum dan juga daripada perkara2 yang membatalkan puasa daripada terbit fajar hingga terbenam matahari.. namun kebanyakan daripada arab umumnya dan student2 melayu kita khususnya yang telah menukarkan pusingan bumi menjadikan siang itu malam dan malam itu siang.. terbit sahaja fajar maka akan bermulalah waktu malam mereka dengan menidurkan diri..ada juga yang bertahajud tapi dalam mimpi la.. kedengaran azan zohor barulah mereka bangun.. solat 2 3 minit dan kembali ke tempat berjuang dan terus menyambung perjuangan hingga mendengar lagi azan asar pulak dan bangun lagi 2 3 minit untuk solat dan kemudian sambung lagi di medan perang hinggalah sampai pada destinasi kemenangan iaitu azan ketiga dalam hari itu yang sangat dinanti2kan sejak dari mula menyertai perang selepas terbit fajar tadi.. maka selepas berlalunye waktu maghrib ini barulah sampai masa siang mereka dengan berjaga malam yang bukan untuk tahajud sebaliknye untuk memenuhi waktu yang dianggap mereka sebagai waktu siang yang perlu diisi dengan makan dan makan dan makan dan makan dan makan sampai tecekik baru cari ayor.. huhuhu.. sampai pas sahur dan pas subuh barulah bermula balik waktu malam mereka ini.. dan berulang2lah kejadian ini selama 30 hari di bulan ramadhan maka puasa mereka sepanjang siang hari hanyalah sekadar tido.. puase camni malaikat pun pikir banyak kali nak bagi pahale ke tak nih.. nak bagi ke tak.. suasana gini amat memeriahkan bulan ramadhan kerana diwaktu pagi kita akan dapati satu keadaan yang sangat hening bagaikan dunia ni takde orang melainkan kita sorang.. [tu pun kalau kita keluar waktu pagi la.. kalau kita pun tido sama takde la rasa keheningan tuh..hehe]

TAK SEPATUTNYA 2
awek yang konon seksi padahal seksa [menyeksakan batin lelaki]

bulan2 pose gini ingat2 mau le pakai longgo2 sikit awek2 arab nih.. sekali tengok sama je.. penatla nak jalan tunduk je.. asik2 nak telanggo kete.. kalo tak telanggo kete pun kete nak telanggo aku.. puase ni kene la puase semua.. puasa makan minum puasa telinge puasa mata puasa idong.. puasa hati.. tapi mata ni yang payah sikit nak puasa.. pusing2 kona2 kut mane pun dia kene bebuka jugak.. mata dah bebuka maka hati pun jatuh dalam keadaan bahaya la.. nauzubillah.. tengok cam selambe je dorang pakai gitu.. takde wat muke segan ke muke bersalah ke.. kang kalo tenung tajam2 kat tempat yang tejojol tu kang.. tau plak nak kaber2 malu2 tutup2 pakai beg tangan.. pelek sungguh aku.. kat malaysia pun lebeh kuang jugak la.. bulan2 pose gini bukan reti2 nak tutup aurat.. gi terawih pun kengkadang pake seksi meksi.. tecabut serban tok imam nengoknye.. tok bilal punye enjin moto pun bleh gugur melihatnye mase on d way nak ke mesjid teserempak ngan awek2 sedemikian.. cam arab2 mesir ni la.. mak punye la baguih.. siap berniqab tutup abis sampai mata pun tak nampak.. sekali tengok anak dia jalan seblah.. tu diaaa.. sekian dimaklumkan.

TAK SEPATUTNYA 3
bulan pose tak reti nak mandi

bulan2 pose gini bawak2 la mandi.. kalaupun umah tu takde ayor.. pepandai la gi tumpang mandi umah orang.. [tapi arab2 ni umah elok je ayor mencurah cam paip bomba.. tapi tetap aku rasa pelik ngape dorang ni tak suke mandi..] orang lain nak wat amal ibadah dengan tenang dan selesa.. janganla kita ganggu dengan membawak 'rihun karih' (bau cam haram) yang datangnya daripada ketiak yang hangit bagaikan biskut coklet hangit yang tak menjadi tak memasal jadik bau kopi.. [ayat ni tak tuju sape2 tau.. ngahahaha..] kalau pun memang naluri semulajadi tidak sukakan kepada apa yang dinamakan sebagai mandi.. tidakkah mereka itu reti untuk memakai deodorant ataupun parfume bagi mengelakkan jemaah yang bersolat bersama mereka termuntah monggek didalam masjid.. [actualy aku bengang ngan arab yang menyebabkan aku tak khusyuk smayang terawih sebab bau2 yang bukan takat kurang menyenangkan bahkan sangat menyakitkan hidung dan hati jua meloyakan tekak.. aku rasa bau susu basi tu lagi sedap daripada bau dorang.. haha.. dahla pakai jubah takde lengan.. nasib baik tak keluor bulu ketiak je.. kalo tak memang aku tak pikir panjang dah untuk muntah bertalu2 kat muka diorang..] moral of the story: tak payahla nak jadikan kambing sebagai idola sebab kambing skarang pun tuan dia mandikan 2x sehari.. sniri mau ingat la.. sape lagi mulia.. manusia ke kamben? kalau nak sangat idup bau gitu gi duk dalam reban ataupun kandang la jangan duk ngan makhluk yang bernama manusia..

TAK SEPATUTNYA 4
sikit2 nak marah2 sikit2 nak ngamuk

kumpulan amuk tu pun tak selalu mengamuk.. yang tak memasal asik nak baran je ngape.. takkan tak penah dengo hadis Rasulullah yang selalu sangat kita dengo dalam Arbain Nawawi sabda Baginda ((la taghdab)) jangan marah.. dan diulang2nya pulak.. nak kabonye jangan marah2.. marah tu daripada setan.. setan tengah cuti sebulan korang pulak yang amik alih sifat2 setan tu nak wat hape.. bawak2 la besabo.. bende kecik2 takyah nak ngamuk2 dulu.. setel la elok2.. sikt2 nak mencarut.. menatang pink oink2 berlobang idung beso 2 bijik tu jugak la yang jadi febret word untuk dijadikan zikir harian.. tambah2 pulak bulan2 pose ni memang kita disuruh bersabar.. tak reti nak besabar? tak payah jadi orang la senang.. jadi lembu gile.. lembu gile takyah sabo2.. bengang tanduk je semua orang.. bukan orang je yang ditanduk.. dengan dinding.. pintu.. bumbung umah.. kapal terbang.. semuala senang..

TAK SEPATUTNYA 5
makan dikhalayak tak ramai

kalaupun tak pose sebab datang bulan bagi pempuan atau datang bintang bagi lelaki2 bangang.. janganla terang2 gi makan kat restoran mamak tu ha.. yang kedai mamak pun satu.. dah tau bulan ni bulan pose.. yg gi bukak kedai watpe.. alasan nak juey kat orang kapiak.. dah majoriti yang datang beli nasik tetengahari tu kapiak ke islamiak? selambe je wat muke tak bersalah beli nasik konon2 nak beli untuk bini yg datang bulan kat umah.. padahal beli untuk diri sniri pastu nyuruk dalam pondok pak gad makan lunch sambil rasuah pak gad dengan bagi dia makan papedem bersama2.. pak gad pun bongok jugak menjual prinsip agama semata2 disogok dengan papedem kedai mamak 3 keping.. murah sangat ke agama ni nak dinilaikan dengan sekadar papedem? [citer ni citer betui yang diceritakan oleh member aku pegawai pejabat tanah.. keje pegawai dah tuh.. rata2 tak pose.. ajak ramai2 lagi pulak tuh.. bli nasik kedai mamak pastu makan dalam post gad.. tak pun makan bawah meje dalam pjabat.. dah la tua2 bangke tak sedo diri dah nak mati 2 3 saat lagi pun tanak puase.. malu je ngan bebudak kecik yang semangat cuba nak pose sebab dia tau kalo tak pose tak dapat raye.. tapi peel orang tua ni plak kalo pose takleh raya.. ape kehal nak buat hukum fekah sniri gitu? tebiat nak mampos?]

TAK SEPATUTNYA 6
rajin sangat amik wuduk

jangan salah anggap plak ayat tu.. sentiasa berwuduk tu memang bagus.. bahkan disunatkan pulak.. cume yang tetiba bulan puasa ni yang gi rajin sangat berwuduk sampai 39kali dalam sehari tu ngape? pastu pulak time berkumur tu siap wat 'tathlith' (mentiga kali kan) katenyeh sunnah yang tak elok ditinggalkan.. padahal orang lain berkumur nampak aje ayornye keluo balik daripade mulut tu.. yang dia tadah air penuh dua tangan.. masuk dalam mulut pastu keluar balik daripada mulut tinggal 3 titik je.. kot ye pun tak pose.. tak payah le nak belakon gitu.. bughuk benor orang tua wat perangai gitu.. kalau bebudak lainla.. baru nak blajo.. [aku dulu pun antara yang slalu wat skill ni masa tak pose dan nak smayng kat skolah rendah dolu2 kale.. ngeh3..]

TAK SEPATUTNYA 7
membazir tahap setan kat bazar ramadhan

tengok kueh tu.. beselera.. tengok makanan ni.. macam sedap pulak.. mane 1 nak beli nih.. udah rambang perut dah pulak.. aaahh.. beli semua jela senang.. diamiknye healer dan terus buat pengumuman kat semua peniaga kat bazar tu yang bazar ramadhan hari ni telah ditempah semua makanannya oleh dia dengan harga 2ribu setiap gerai.. konon2 tamak la semua bende nak makan dan sangkaan yang amat tinggi menyatakan perut tu mampu la nak tampung semua makanan tu dalam 1 masa.. dia dah rasa2 yang perut dia tu anjal macam perut monkey d. luffy.. beli makanan punyela membazir sampai tak cukup dalam bonet kete buh bungkusan2 plastik tu.. kat atas bumbung kete.. atas air filter.. tepi radiator.. semua sumbat simpan makanan yang dibeli di bazar ramadhan..

TAK SEPATUTNYA 8
makan buke tak ingat dunia

kalo bebuka tak ingat dunia tapi ingat akhirat takpela.. kompem bagus.. tapi golongan yg ni makan bebuka akhirat pun dia tak ingat.. dunia pun dia lupe.. makan punye lahap bagaikan mengqada perut yang dia tak isi selama 30bulan.. dahla tadi beli sikit punye banyak kat bazar ramadhan.. sampai ke tempat minyak itam kat bawah hood depan kete tu pun ada plastik makanan.. nak kabo punye banyak nye membeli.. pastu nanti bile balik umah bukak2 makanan yg dibeli bleh wat kenduri tahlil untuk 100 orang selama 18hari beturut2.. tengok2 yang dia makan pas azan magrib tu skeping apam balik je.. pastu terus tesandor dah.. dah kenyang tahap gaban telelap pulak sampai sahur.. dengan smayang megrib pun lebuh.. isyak tah kemane.. terawih apetah lagi.. ape punye jenih la orang gini.. [kalo ade sungguh orang gini memang aku tikam perut dia ngan jarum peniti bior bocor.. hahahaha..] agak2 la nak bebelanje tuk berbuka tu.. beli ala2 kadir sudahla.. nak bagus lagi gi makan iftar kat masjid tu.. pree je.. orang nak buat amal jariah besedekah.. kalo kita tak datang makan dia nak besedekah kemane.. diorang besedekah.. kita terima la sedekah dorang.. barula meriah dan seronok hati penyedekah tu sebab orang makan apa yang dia ikhlas nak bagi.. seelok2nya bebuka dulu ngan kurma dan air kosong.. pastu solat maghrib.. pastu baru sambung balik makan berat sikit.. takyahla makan bende angkat berat tu. mende tu bukan bleh dimakan pun.. tu bende eksesais.. takkan la tu pun nak kene bagitau.. hish!

TAK SEPATUTNYA 9
main mercun tak ajak aku

memang tak patut.. ade ke main mercun tak ajak aku.. hehehe.. nak main bli sikit2 wat rapat silaturrahim antara family tu bleh la.. tapi tak payahla sampai jadi membazir.. ade peruntukan pulak 20,000 untuk beli mercun smate2.. tu bukan meriah tu bangang namanya.. baikla sedekah bagi makan kat orang miskin2 ke.. takpun kalau taknak.. sedekah kat ana je.. bleh jugak ana wat beli2 kitab.. banyak lagi tak beli ni.. kalau ade korporat2 nak sapot ke.. blehla kontek ana ditalian +20165169880 .. ngehehehe..

TAK SEPATUTNYA 10
tinggalkan sahur

dalam sahur tu ade keberkatannya.. patut kita tak tinggal sahur tu.. makan tengah malam tu bukan dikire sahur.. ramai orang tak bangun awal seblom subuh sebab dah konon2 besahur masa tetengah malam.. bangun masa seblom subuh tu bersahur baru dapat keberkatan yang dijanjikan oleh Baginda Rasulullah.. bangun kejap makan sebijik kurma dan seteguk air pun cukupla.. janji sahur..

aaah.. cukupla tu.. ana pun dah nek maleh dah nih nak menaip..[ahli bait aku pun dah tego ingatkan aku tengah menaip cerpen untuk diterbitkan dalam paper..hahaha] moga 10 perkara ni menjadi renungan buat kita bersama.. jangan sekadar renung je.. buat peringatan bersama agar kita tak la tergolong dalam golongan yang membuat perkara yang tak sepatutnya kita buat tu.. actualy sok ana nak balik zagzig.. ada paper tasfiah.. Quran dan Naqad.. doa2kanla ana dapat wat yang terbaik dan bertenang dalam menjawap segala soalan yang diberikan.. moga kejayaan milik kita bersama.. jadi memandangkan ana takde kat kaherah.. takleh nak update la.. maybe hampir sminggu jugak kot keberadaan ana di zagzig untuk menempuh 2 paper tersebut yang akan berlangsung pada 7 dan 9 aribulan 9.. [ooh..hampir terlupa aku tak gitau korang lagi eh yang aku dah pindah umah.. skang aku bukan zagzigi lagi.. aku dah jadik qahiri.. hehe.. aku dah pindah sepenuhnya ke kaherah.. umah aku skang di hayyu sabiek area2 blakang umah perak.. nanti la kalo rajin2 aku wat posting khas tentang pindah umah nih..]

jeng..jeng..jeng..akhirnya yang ditunggu2 oleh para pembaca budiman.. jawapan pada soalan yang ana bagi pada posting yang lepas untuk kengkawan sume teka.. lawak tol.. memacam jawapan yang bernas mahupun kurang beras yang diutarakan oleh kengkawan sume.. terhibur ana membacanya.. jadi.. apakah sebenarnye nilai LE2085.90 itu?
jawapannya..........

TU NILAI DUIT YANG AKU BELANJE DALAM MASA SEBULAN PADA BULAN LEPAS IAITU PERBELANJAAN BULAN OGOS 2008.. hahahahaha..

actualy ana tekejut yang bukan beruk masa kira budget tu.. biasa sebulan ana lanje paling banyak pun LE600 je.. lebeh kuang RM400 la kalau convert malaysia.. tentibe kire bulan lapan punye.. tu diaaa.. due riban.. rasa macam nak sekeh pale sniri tengok nombo yang banyak tuh.. tak sangke lak leh jadik banyak gitu.. hahaha.. tengok2 balik bulan lepas ana memang banyak gile meronggeng.. so duit tu keluar macam air tanpa ana perasan pun berape.. ujung bulan wat budget baru sedar yang bulan lepas memang terlampau banyak ana bejalan.. patutle.. huhu.. tapi overallnya duit 2riban tu ana gunakan untuk jaulah.. beli sikit barang komputer.. kitab.. join program PMRAM.. duit makan ikut suke kat restoran2 luar.. juga termasuk dalam angka yang besar adalah urusan ana pindah umah daripada zagzig ke kaherah ni.. no wonder la banyak.. huhuhu..

ala kulli hal.. tengkiu beri mac la kepada sesape yang meneka dengan tak tepat tuh..haha.. memang kene la bulan ni bulan ramadhan terus ana susun bajet siap2 untuk berjimat dan insyaAllah lepas2 ni tak banyak pakai dwet dah sebab segala urusan yang melibatkan duit dah pun selesai.. bulan ramadhan bulan rahmat.. marilah kita mempertingkatkan amal ibadat.. jumpe lagi dilain waktu.. jangan lupe doakan kejayaan ana disini yee~

senyum sokmo~ (^_^)

There was an error in this gadget