Ikutle Kalo Agak-agak Ngkome Ghajin Membacenye

Cakap Le Ape Ngkome Nak Cakap Asey Jangan Mencarut Udah Le


ShoutMix chat widget
Related Posts with Thumbnails

Saturday, September 6, 2008

Tak Sepatutnya Ada Di Ramadhan

Posted by The Pamiesz® | Saturday, September 6, 2008 | Category: |

salam alaik..
ramadhan terus berlalu.. adakah kita sudah membaca Al-Quran pada hari ini? adakah kita sudah memperbanyakkan zikrullah dan juga solat2 sunat yang lain? jangan kate solat sunat ostat oi.. yang wajib ni pun kitorang tah kemane.. astaghfirullah.. ape nak jadik nih.. dah la bulan2 biase pun kome hanyut.. bulan ramadhan ni bawak2 le cube berubah.. ni la medan kita nak tarbiah diri.. mane yang kalo rajin benor melagho tu.. kurangkan sikit.. kalau dah memang kurang melagho.. jadikan tak melagho langsung.. kalau suke sangat menipu.. tipu sikit2 udahla.. lama2 takyah nipu terus.. kalau suke sangat membazir masa.. bazirkan masa ke masjid.. lama2 buleh jadi terbiase.. bulan2 pose ni kalau kita cuba istiqamah dengan sesuatu amalan.. insyaAllah kita dapat teruskan amalan tu untuk bulan2 seterusnya selepas daripada berlalunya ramadhan ni.. sebab dah jadi tabiat kita.. jadi.. cuba jadikan benda yang baik tu sebagai tabiat kita.. insyaAllah kita akan rasa lain macam kalau tak buat amalan tu.. kalau kita boleh rasa lain macam tak gosok gigi waktu pagi.. begitu jugaklah dengan amalan baik yang telah menjadi sebahagian daripada tabiat yang tidak biasa kita tinggalkan.. rebut peluang ni wahai kengkawan! tarbiah ramadhan adalah medan tarbiah yang terbaik buat diri dan nafsu kita..

dalam mengharungi ramadhan ni macam2 ragam manusia kita dapat tengok.. ada yang memang besemangat sungguh dalam mebuat kebaikan.. ade jugak yang besungguh2 depan2 orang je.. padahal blakang2 jangan pandang blakang.. ade jugak yang kejap baik kejap tak.. ade yang tak perasan dah masuk ramadhan pun ade.. yang buat2 tak perasan pun ramai.. yang perasan hensem time bukan ramadhan pun memang belambak2 dah.. yang perahsantan orang niage2 cendol selalu la..

dikala puasa di mesir ni terkenang pulak kat makanan2 kat malaysia yang sedap2.. kalo kat umah ana tu.. masa ramadhan ni dah raya awal2 dah.. bebuka ngan keputat.. denrang.. [menu ape tuh? haha.. ketupat rendang laa..] rendang paling sedap kat alam semesta ni dah tentunya rendang yang dimasak dengan air tangan mak ana.. hadooii.. rindu btoi nak makan rendang mak.. nak suh poskan ke sini kompem la basi dipertengahan jalan.. dah mesti korang tertanya2 kalau dah daripade pose makan rendang.. raya tak feeling la dah nak makan rendang.. ceh.. sape kate? jangan nak pepandai buat qaul sedemikian.. raya lagi la feeling nak makan rendang pasal bleh makan siang malam.. time ramadhan ni bleh makan waktu malam je pun dah cukup nikmat.. nak makan siang? siang mane bleh dimakan.. siang tu merupakan suatu kategori waktu.. kalau terer cubala gigit siang.. lim kit siang bleh la.. haha.. pastu bila teringat pulak kat makanan2 yang ade kat bazar ramadhan.. buah melaka.. karipap ayam.. karipap daging.. segala kueh mueh.. ayor cendol.. ayor soya cenderong balai.. lenchikang.. ABCDEF.. meleleh2 ayor lior ni atas kibod.. 14x beli kibod baru pasal asik rosak terkena banjiran ayor lior.. hahaha.. [karut lebey la tuh.. takkanla aku nak bazirkan ayor lior aku kat kibod ni je sehingga menyebabkan aku tepakse nak kene bazirkan duit aku plak beli kibod.. ngehehe..]

seronok sebenornye tengok pelbagai ragam manusia di bulan ramadhan ni.. kengkadang kita tengok ragam orang tak sedo orang pun tengok ragam kite.. kita duk ngate menggelak2kan orang buat gitu gini rupe2nye kita pun wat gitu jugak orang gelakkan kita tak sedo.. ngeh3.. dalam posting kali ni kita akan lihat ragam manusia yang melakukan perkara2 yang tak sepatutnya dilakukan dalam bulan ramadhan yang mulia ni.. [sebenornye mende2 ni bulan2 len pun tak elok jugak buat.. tapi lebih2 lagi bulan ramadhan ni la kan..] so mari kita lihat siapa yang kenaaaa! [bak kata berahim pendek mase main baling dadu]

TAK SEPATUTNYA 1
tertukar waktu siang ngan malam

berpuasa itu adalah menahan diri dari makan dan minum dan juga daripada perkara2 yang membatalkan puasa daripada terbit fajar hingga terbenam matahari.. namun kebanyakan daripada arab umumnya dan student2 melayu kita khususnya yang telah menukarkan pusingan bumi menjadikan siang itu malam dan malam itu siang.. terbit sahaja fajar maka akan bermulalah waktu malam mereka dengan menidurkan diri..ada juga yang bertahajud tapi dalam mimpi la.. kedengaran azan zohor barulah mereka bangun.. solat 2 3 minit dan kembali ke tempat berjuang dan terus menyambung perjuangan hingga mendengar lagi azan asar pulak dan bangun lagi 2 3 minit untuk solat dan kemudian sambung lagi di medan perang hinggalah sampai pada destinasi kemenangan iaitu azan ketiga dalam hari itu yang sangat dinanti2kan sejak dari mula menyertai perang selepas terbit fajar tadi.. maka selepas berlalunye waktu maghrib ini barulah sampai masa siang mereka dengan berjaga malam yang bukan untuk tahajud sebaliknye untuk memenuhi waktu yang dianggap mereka sebagai waktu siang yang perlu diisi dengan makan dan makan dan makan dan makan dan makan sampai tecekik baru cari ayor.. huhuhu.. sampai pas sahur dan pas subuh barulah bermula balik waktu malam mereka ini.. dan berulang2lah kejadian ini selama 30 hari di bulan ramadhan maka puasa mereka sepanjang siang hari hanyalah sekadar tido.. puase camni malaikat pun pikir banyak kali nak bagi pahale ke tak nih.. nak bagi ke tak.. suasana gini amat memeriahkan bulan ramadhan kerana diwaktu pagi kita akan dapati satu keadaan yang sangat hening bagaikan dunia ni takde orang melainkan kita sorang.. [tu pun kalau kita keluar waktu pagi la.. kalau kita pun tido sama takde la rasa keheningan tuh..hehe]

TAK SEPATUTNYA 2
awek yang konon seksi padahal seksa [menyeksakan batin lelaki]

bulan2 pose gini ingat2 mau le pakai longgo2 sikit awek2 arab nih.. sekali tengok sama je.. penatla nak jalan tunduk je.. asik2 nak telanggo kete.. kalo tak telanggo kete pun kete nak telanggo aku.. puase ni kene la puase semua.. puasa makan minum puasa telinge puasa mata puasa idong.. puasa hati.. tapi mata ni yang payah sikit nak puasa.. pusing2 kona2 kut mane pun dia kene bebuka jugak.. mata dah bebuka maka hati pun jatuh dalam keadaan bahaya la.. nauzubillah.. tengok cam selambe je dorang pakai gitu.. takde wat muke segan ke muke bersalah ke.. kang kalo tenung tajam2 kat tempat yang tejojol tu kang.. tau plak nak kaber2 malu2 tutup2 pakai beg tangan.. pelek sungguh aku.. kat malaysia pun lebeh kuang jugak la.. bulan2 pose gini bukan reti2 nak tutup aurat.. gi terawih pun kengkadang pake seksi meksi.. tecabut serban tok imam nengoknye.. tok bilal punye enjin moto pun bleh gugur melihatnye mase on d way nak ke mesjid teserempak ngan awek2 sedemikian.. cam arab2 mesir ni la.. mak punye la baguih.. siap berniqab tutup abis sampai mata pun tak nampak.. sekali tengok anak dia jalan seblah.. tu diaaa.. sekian dimaklumkan.

TAK SEPATUTNYA 3
bulan pose tak reti nak mandi

bulan2 pose gini bawak2 la mandi.. kalaupun umah tu takde ayor.. pepandai la gi tumpang mandi umah orang.. [tapi arab2 ni umah elok je ayor mencurah cam paip bomba.. tapi tetap aku rasa pelik ngape dorang ni tak suke mandi..] orang lain nak wat amal ibadah dengan tenang dan selesa.. janganla kita ganggu dengan membawak 'rihun karih' (bau cam haram) yang datangnya daripada ketiak yang hangit bagaikan biskut coklet hangit yang tak menjadi tak memasal jadik bau kopi.. [ayat ni tak tuju sape2 tau.. ngahahaha..] kalau pun memang naluri semulajadi tidak sukakan kepada apa yang dinamakan sebagai mandi.. tidakkah mereka itu reti untuk memakai deodorant ataupun parfume bagi mengelakkan jemaah yang bersolat bersama mereka termuntah monggek didalam masjid.. [actualy aku bengang ngan arab yang menyebabkan aku tak khusyuk smayang terawih sebab bau2 yang bukan takat kurang menyenangkan bahkan sangat menyakitkan hidung dan hati jua meloyakan tekak.. aku rasa bau susu basi tu lagi sedap daripada bau dorang.. haha.. dahla pakai jubah takde lengan.. nasib baik tak keluor bulu ketiak je.. kalo tak memang aku tak pikir panjang dah untuk muntah bertalu2 kat muka diorang..] moral of the story: tak payahla nak jadikan kambing sebagai idola sebab kambing skarang pun tuan dia mandikan 2x sehari.. sniri mau ingat la.. sape lagi mulia.. manusia ke kamben? kalau nak sangat idup bau gitu gi duk dalam reban ataupun kandang la jangan duk ngan makhluk yang bernama manusia..

TAK SEPATUTNYA 4
sikit2 nak marah2 sikit2 nak ngamuk

kumpulan amuk tu pun tak selalu mengamuk.. yang tak memasal asik nak baran je ngape.. takkan tak penah dengo hadis Rasulullah yang selalu sangat kita dengo dalam Arbain Nawawi sabda Baginda ((la taghdab)) jangan marah.. dan diulang2nya pulak.. nak kabonye jangan marah2.. marah tu daripada setan.. setan tengah cuti sebulan korang pulak yang amik alih sifat2 setan tu nak wat hape.. bawak2 la besabo.. bende kecik2 takyah nak ngamuk2 dulu.. setel la elok2.. sikt2 nak mencarut.. menatang pink oink2 berlobang idung beso 2 bijik tu jugak la yang jadi febret word untuk dijadikan zikir harian.. tambah2 pulak bulan2 pose ni memang kita disuruh bersabar.. tak reti nak besabar? tak payah jadi orang la senang.. jadi lembu gile.. lembu gile takyah sabo2.. bengang tanduk je semua orang.. bukan orang je yang ditanduk.. dengan dinding.. pintu.. bumbung umah.. kapal terbang.. semuala senang..

TAK SEPATUTNYA 5
makan dikhalayak tak ramai

kalaupun tak pose sebab datang bulan bagi pempuan atau datang bintang bagi lelaki2 bangang.. janganla terang2 gi makan kat restoran mamak tu ha.. yang kedai mamak pun satu.. dah tau bulan ni bulan pose.. yg gi bukak kedai watpe.. alasan nak juey kat orang kapiak.. dah majoriti yang datang beli nasik tetengahari tu kapiak ke islamiak? selambe je wat muke tak bersalah beli nasik konon2 nak beli untuk bini yg datang bulan kat umah.. padahal beli untuk diri sniri pastu nyuruk dalam pondok pak gad makan lunch sambil rasuah pak gad dengan bagi dia makan papedem bersama2.. pak gad pun bongok jugak menjual prinsip agama semata2 disogok dengan papedem kedai mamak 3 keping.. murah sangat ke agama ni nak dinilaikan dengan sekadar papedem? [citer ni citer betui yang diceritakan oleh member aku pegawai pejabat tanah.. keje pegawai dah tuh.. rata2 tak pose.. ajak ramai2 lagi pulak tuh.. bli nasik kedai mamak pastu makan dalam post gad.. tak pun makan bawah meje dalam pjabat.. dah la tua2 bangke tak sedo diri dah nak mati 2 3 saat lagi pun tanak puase.. malu je ngan bebudak kecik yang semangat cuba nak pose sebab dia tau kalo tak pose tak dapat raye.. tapi peel orang tua ni plak kalo pose takleh raya.. ape kehal nak buat hukum fekah sniri gitu? tebiat nak mampos?]

TAK SEPATUTNYA 6
rajin sangat amik wuduk

jangan salah anggap plak ayat tu.. sentiasa berwuduk tu memang bagus.. bahkan disunatkan pulak.. cume yang tetiba bulan puasa ni yang gi rajin sangat berwuduk sampai 39kali dalam sehari tu ngape? pastu pulak time berkumur tu siap wat 'tathlith' (mentiga kali kan) katenyeh sunnah yang tak elok ditinggalkan.. padahal orang lain berkumur nampak aje ayornye keluo balik daripade mulut tu.. yang dia tadah air penuh dua tangan.. masuk dalam mulut pastu keluar balik daripada mulut tinggal 3 titik je.. kot ye pun tak pose.. tak payah le nak belakon gitu.. bughuk benor orang tua wat perangai gitu.. kalau bebudak lainla.. baru nak blajo.. [aku dulu pun antara yang slalu wat skill ni masa tak pose dan nak smayng kat skolah rendah dolu2 kale.. ngeh3..]

TAK SEPATUTNYA 7
membazir tahap setan kat bazar ramadhan

tengok kueh tu.. beselera.. tengok makanan ni.. macam sedap pulak.. mane 1 nak beli nih.. udah rambang perut dah pulak.. aaahh.. beli semua jela senang.. diamiknye healer dan terus buat pengumuman kat semua peniaga kat bazar tu yang bazar ramadhan hari ni telah ditempah semua makanannya oleh dia dengan harga 2ribu setiap gerai.. konon2 tamak la semua bende nak makan dan sangkaan yang amat tinggi menyatakan perut tu mampu la nak tampung semua makanan tu dalam 1 masa.. dia dah rasa2 yang perut dia tu anjal macam perut monkey d. luffy.. beli makanan punyela membazir sampai tak cukup dalam bonet kete buh bungkusan2 plastik tu.. kat atas bumbung kete.. atas air filter.. tepi radiator.. semua sumbat simpan makanan yang dibeli di bazar ramadhan..

TAK SEPATUTNYA 8
makan buke tak ingat dunia

kalo bebuka tak ingat dunia tapi ingat akhirat takpela.. kompem bagus.. tapi golongan yg ni makan bebuka akhirat pun dia tak ingat.. dunia pun dia lupe.. makan punye lahap bagaikan mengqada perut yang dia tak isi selama 30bulan.. dahla tadi beli sikit punye banyak kat bazar ramadhan.. sampai ke tempat minyak itam kat bawah hood depan kete tu pun ada plastik makanan.. nak kabo punye banyak nye membeli.. pastu nanti bile balik umah bukak2 makanan yg dibeli bleh wat kenduri tahlil untuk 100 orang selama 18hari beturut2.. tengok2 yang dia makan pas azan magrib tu skeping apam balik je.. pastu terus tesandor dah.. dah kenyang tahap gaban telelap pulak sampai sahur.. dengan smayang megrib pun lebuh.. isyak tah kemane.. terawih apetah lagi.. ape punye jenih la orang gini.. [kalo ade sungguh orang gini memang aku tikam perut dia ngan jarum peniti bior bocor.. hahahaha..] agak2 la nak bebelanje tuk berbuka tu.. beli ala2 kadir sudahla.. nak bagus lagi gi makan iftar kat masjid tu.. pree je.. orang nak buat amal jariah besedekah.. kalo kita tak datang makan dia nak besedekah kemane.. diorang besedekah.. kita terima la sedekah dorang.. barula meriah dan seronok hati penyedekah tu sebab orang makan apa yang dia ikhlas nak bagi.. seelok2nya bebuka dulu ngan kurma dan air kosong.. pastu solat maghrib.. pastu baru sambung balik makan berat sikit.. takyahla makan bende angkat berat tu. mende tu bukan bleh dimakan pun.. tu bende eksesais.. takkan la tu pun nak kene bagitau.. hish!

TAK SEPATUTNYA 9
main mercun tak ajak aku

memang tak patut.. ade ke main mercun tak ajak aku.. hehehe.. nak main bli sikit2 wat rapat silaturrahim antara family tu bleh la.. tapi tak payahla sampai jadi membazir.. ade peruntukan pulak 20,000 untuk beli mercun smate2.. tu bukan meriah tu bangang namanya.. baikla sedekah bagi makan kat orang miskin2 ke.. takpun kalau taknak.. sedekah kat ana je.. bleh jugak ana wat beli2 kitab.. banyak lagi tak beli ni.. kalau ade korporat2 nak sapot ke.. blehla kontek ana ditalian +20165169880 .. ngehehehe..

TAK SEPATUTNYA 10
tinggalkan sahur

dalam sahur tu ade keberkatannya.. patut kita tak tinggal sahur tu.. makan tengah malam tu bukan dikire sahur.. ramai orang tak bangun awal seblom subuh sebab dah konon2 besahur masa tetengah malam.. bangun masa seblom subuh tu bersahur baru dapat keberkatan yang dijanjikan oleh Baginda Rasulullah.. bangun kejap makan sebijik kurma dan seteguk air pun cukupla.. janji sahur..

aaah.. cukupla tu.. ana pun dah nek maleh dah nih nak menaip..[ahli bait aku pun dah tego ingatkan aku tengah menaip cerpen untuk diterbitkan dalam paper..hahaha] moga 10 perkara ni menjadi renungan buat kita bersama.. jangan sekadar renung je.. buat peringatan bersama agar kita tak la tergolong dalam golongan yang membuat perkara yang tak sepatutnya kita buat tu.. actualy sok ana nak balik zagzig.. ada paper tasfiah.. Quran dan Naqad.. doa2kanla ana dapat wat yang terbaik dan bertenang dalam menjawap segala soalan yang diberikan.. moga kejayaan milik kita bersama.. jadi memandangkan ana takde kat kaherah.. takleh nak update la.. maybe hampir sminggu jugak kot keberadaan ana di zagzig untuk menempuh 2 paper tersebut yang akan berlangsung pada 7 dan 9 aribulan 9.. [ooh..hampir terlupa aku tak gitau korang lagi eh yang aku dah pindah umah.. skang aku bukan zagzigi lagi.. aku dah jadik qahiri.. hehe.. aku dah pindah sepenuhnya ke kaherah.. umah aku skang di hayyu sabiek area2 blakang umah perak.. nanti la kalo rajin2 aku wat posting khas tentang pindah umah nih..]

jeng..jeng..jeng..akhirnya yang ditunggu2 oleh para pembaca budiman.. jawapan pada soalan yang ana bagi pada posting yang lepas untuk kengkawan sume teka.. lawak tol.. memacam jawapan yang bernas mahupun kurang beras yang diutarakan oleh kengkawan sume.. terhibur ana membacanya.. jadi.. apakah sebenarnye nilai LE2085.90 itu?
jawapannya..........

TU NILAI DUIT YANG AKU BELANJE DALAM MASA SEBULAN PADA BULAN LEPAS IAITU PERBELANJAAN BULAN OGOS 2008.. hahahahaha..

actualy ana tekejut yang bukan beruk masa kira budget tu.. biasa sebulan ana lanje paling banyak pun LE600 je.. lebeh kuang RM400 la kalau convert malaysia.. tentibe kire bulan lapan punye.. tu diaaa.. due riban.. rasa macam nak sekeh pale sniri tengok nombo yang banyak tuh.. tak sangke lak leh jadik banyak gitu.. hahaha.. tengok2 balik bulan lepas ana memang banyak gile meronggeng.. so duit tu keluar macam air tanpa ana perasan pun berape.. ujung bulan wat budget baru sedar yang bulan lepas memang terlampau banyak ana bejalan.. patutle.. huhu.. tapi overallnya duit 2riban tu ana gunakan untuk jaulah.. beli sikit barang komputer.. kitab.. join program PMRAM.. duit makan ikut suke kat restoran2 luar.. juga termasuk dalam angka yang besar adalah urusan ana pindah umah daripada zagzig ke kaherah ni.. no wonder la banyak.. huhuhu..

ala kulli hal.. tengkiu beri mac la kepada sesape yang meneka dengan tak tepat tuh..haha.. memang kene la bulan ni bulan ramadhan terus ana susun bajet siap2 untuk berjimat dan insyaAllah lepas2 ni tak banyak pakai dwet dah sebab segala urusan yang melibatkan duit dah pun selesai.. bulan ramadhan bulan rahmat.. marilah kita mempertingkatkan amal ibadat.. jumpe lagi dilain waktu.. jangan lupe doakan kejayaan ana disini yee~

senyum sokmo~ (^_^)

Currently have 5 Kata Komenan:

  1. 'terhibur ana membacanya'
    suka2 suki je dia trhibur bce jwpn yg cm nk rak kpale org mempikir hehe.. ana dah mimpi pun dpt adiah tu..
    ngah ngah.. mencinye..
    xkire nk wat bantahan gak huhu
    kire ade gak ape jwpn yg kne cume xtepat je.. sbb jwpn yg dsediakn umum khusus mutlaq..
    sedangkn jwpn ktorg umum khusus min wajah.. perincikn lebih2 sket.
    nak air mineral sbotol bleh?? :P

  2. huhu... dah terpikiak dah jopan tuhh...
    saja malas nak letak. nnti tak pasey2, org tuh tader blanje lakk...
    hak3.... ^^

  3. salam..

    pergh..smpai riban2 blanje sebulan..kalo mcm tuh leh la blnjer sy plk..hehehe

  4. salam 'alaik..

    lawak ye posting enta nie. tegelak ana membaca. walaupun pedas tapi mendalam mesej nya.. moga kita terhindar dari perkara2 negatif ini yang mana ianya hanya mengurangkan pahala kita dalam bulan yang penuh berkah ini..

    salam ramadhan...

  5. to muyassarah:
    kalo nak mineral jangan kate sebotol..sekaton pun belum tentu bleh..ngahahaha..

    ti cikgu eya:
    time kasih la sebab malas nak letak jawapan tuh..ngeh3..

    to adam-zurairi:
    bukan saje2 nak blanje riban2 gitu..tepakse..huhu..bulan ni tak sampai 300 pun lanje.. jimat tak? hehe.. kalo nak lanje tokmiah 2keping leh la.. :p

    to srikandi:
    alaikumussalam..hihi..pedas ke.. tak buh cili pun tuh..hehe..ameen2 ya Rabb.. salam ramadhan jugee.. ^_^


Leave a Reply

There was an error in this gadget