Ikutle Kalo Agak-agak Ngkome Ghajin Membacenye

Cakap Le Ape Ngkome Nak Cakap Asey Jangan Mencarut Udah Le


ShoutMix chat widget
Related Posts with Thumbnails

Thursday, September 4, 2008

LE2085.90

Posted by The Pamiesz® | Thursday, September 4, 2008 | Category: , |

salam ramadhan kareem buat semua tetamu blog yang ana hormati..
sedar tak sedar dah masuk hari ke4 kita semua berpuasa.. bagi yang berpuasa la.. bagi yang uzur atau buat2 uzur tu blum tentu lagi 4 hari.. tapi walaupun begitu kita dan mereka semua tetap berada di tarikh 4 ramadhan.. so takde beze jugakla.. puasa ataupun tak.. bulan ramadhan tetap berjalan bahkan berlari dengan pantas sekali.. kalau kita tak sediakan kete ferari.. jangan harapla nak dapat kejo ramadhan yang mulia dan penuh berkat ni yang dengan lajunya cubanya meninggalkan kita tak sampai sebulan pun lagi..

masuk taun ni dah 2 tahun ana berpuasa di ardil kinanah mesir.. berpuasa di mesir sangatlah seronok dan meriah.. tak seperti di malaysia yang hanya tak sabo2 nak raya dengan menayangkan iklan raya stat daripada 1st day puase lagi.. berpuasa untuk beraya.. sapa yang tak pose tak dapat raya.. tapi sebenonye tak gitu.. sape pose ke tak pose ke tak penting.. yang penting sume nak raya.. tapi tidak di mesir yang penuh barakah ini.. semua merebut peluang ramadhan yang datang dengan beramal dan sikit pun tak disebut tentang hal nak raye.. jadi kali ni ana nak kongsi sikit kemeriahan ramadhan di mesir bersama sume kengkawan..

SITUASI 1
Al-Quran dibudayakan

kat mane2 pun kita bleh tengok orang baca Quran.. berebut2 dorang nakkan pahala.. kat atas himar pun baca Quran.. kat dalam bas tengah berimpit2 pun baca Quran.. tengah kejo ketapi pun bleh baca Quran..[mesir sangat unik kerana nak naik ketapi pun kene kejo dan melompat naik.. bes kan? amacam? berani nak cuba? berani inform aku pastu kita try sesame..haha..] tengah jalan pun baca Quran.. tengah duduk.. tengah bediri.. tengah menerap.. tengah meniage.. tengah tengah.. hehe.. memang tamak pahala dorang sume ni.. kalau kita kat malaysia.. betuah.. yang pegang Quran bawak kemane2 pun orang tengok pelek.. buat2 alim le tuh.. negatif aje pemikiran rakyat kita nih..

contohilah kawan kita ni.. kecintaan beliau terhadap Al-Quran jelas terpamer hingga tertdo2 beliau membacanya.. hehehe..

SITUASI 2
Berebut2 nak bersedekah dan bertabaruk

kat sini banyak yang dikatakan dengan "maidaturrahman".. hidangan yang diberikan secara percuma untuk semua orang untuk berbuka.. arab2 ni berebut2 mencari tempat untuk bersedekah dengan memberi makan kepada semua orang secara percuma di masjid2.. bagi pree bukan makan yang koman2.. bukan takat bagi pisang goreng sorang sekerat je.. bagi makan setiap talam ayam panggang 2 ekor.. daging rebus.. nasik beriyani.. pergh.. memang sedap2 ah.. student2 cam kitorang ni plak sangat banyak dapat tabaruk daripada arab2 berupa beras sebungkus dua sorang.. gula.. minyak.. makaruna.. kalau serumah duk 7orang.. setiap orang dapat satu set.. barang keperluan umah tu dah boleh survive sampai sebulan dua.. heh.. memang syiok.. pulak tu ada bebudak kita yang betuah sikit.. tengah2 jalan2 nak gi kedai.. keta lalu seblah tetibe tahan kita.. hulur duit sorang 20.. ada betuah lagi.. sorang 50.. tetibe duit turun dari langit.. hehe.. bila masuk je waktu buke.. kalau mase tu kita tengah jenjalan dalam tremco or dalam teksi.. kita akan dapati satu pengalaman dan suasana yang menarik.. disepanjang jalan berebut2 arab bagi makanan dengan menanti kita ditepi jalan sambil memassing bungkusan2 makanan berupa roti.. kurma.. air.. so.. kita takkan miss waktu berbuka sebab boleh buka dalam kereta.. free plak tuh.. takyah benti kat RnR pun.. heheh.. paling bes bukan takat takyah benti kat RnR.. benti kete pun tak payah.. sambil lalu je arab tu campak bungkusan tu masuk kut tingkap.. silap2 campak kene muke memang bes.. ngeh3..

ni adalah antara barang tabaruk yang dibagi pree secara bundle oleh pak2 arab..masa kat umah lama kat zagzig beras dia tak bagi bungkus2 kecik gitu.. bagi seguni terus.. 4 bulan makan baru abes.. ngeh3..

SITUASI 3
Bedoyon2 gi smayang terawih

suasana kat malaysia pun lebih kuang gini gak.. cuma sini rasa macam lebih meriah sebab yang jadi imam solat terawih ni para huffaz dan qari2 yang amat mantap yang kebanyakannya dari mesir.. smayang terawih sini dorang wat 8 je.. kat masjid la.. kalau kat umah sniri ikut korang la nak wat 48 pun takde sape nak marah..hehe.. tapi walaupun 8.. bacaannya panjang.. kadang2 mencecah 1juzuk habis dibaca dalam 2 rakaat.. bagi ana sniri plak.. ana memilih masjid tantawi di hayyu sabiek ni kerana imam yang mengimamkan solat tarawih kat situ sangat sedap dan mendayu2 bacaannya.. lebih kuang macam Syeikh Masyari suaranya.. beliau membaca sejuzuk sehari.. malam tadi malam ke 4 so ayat yang dibaca adalah dari juzuk yang ke4.. ramai sangat yang turun solat di masjid ni.. sampai ke luar2.. taun lepas ana sempat datang ke masjid ni 3 hari terakhir sebelum raya.. so masa tu memang tepikat giler ah dengan bacaan syeikh yang masih muda tuh.. tapi frust sebab sempat 3hari je.. tau lambat.. so daripada taun lepas lagi ana dah berazam taun ni nak terawih stat daripada awal ramadhan dan insyaAllah hingga ke penghujungnya disini di masjid tantawi.. bayangkanla petang ana gi pengajian Syeikh Nuruddin dan berbuka puasa di umah selangor di asyir.. kemudian lepas tu patah balik ke sabiek untuk solat terawih kemudian bekejar balik pulak ke asyir untuk sambung pengajian Syeikh Nur.. bape kali tahan tremco tuh.. tapi takpe.. yang penting meriah! masjid tantawi ni dulu pun taun lepas setingkat je.. taun ni dia dah tambah 3 tingkat.. tu pun penuh.. masyaAllah tabarakAllah..

aku tak sempat nak tangkap gambo smayang terawih kat sini pasal slalu gi terawih tak bawak hempon.. kalo bawak pun aku tak teringat nak tangkap.. yela gi masjid nak smayang bukan nak begambo.. hehe.. so aku mengambil inisiatif untuk mencurik gambo solat terawih dari mekah yang dicilok daripada blog sahabat aku lotfi.. sori la pi aku curi gambo tak bagitau.. tapi kang ko baca posting ni ko tau gak kan.. hehehe..

SITUASI 4
Bazar ramadhan

sini takde bazar ramadhan yang dicipta oleh arab.. kalau ade pun bebudak kita jela yang wat kat kompleks hostel kat asyir tuh.. hehe.. tapi walaupun takde bazar ramadhan arab.. ramadhan tetap meriah kerana yang memeriahkan ramadhan bukanlah bazar sebaliknya pengisian ibadah yang dilakukan didalamnya.. ade bazar pun jadi tempat maksiat je bek takyah.. gi bazar ramadhan tengok2 awek2 yang pakai ngarut2 tak reti malu dan tak sedo yang dia tu berade dalam bulan ramadhan.. peniage pun 2x5=10y=mx+c jugak.. tak pasal2 orang kampung dan masarakat yang penat duk kumpui pahale bebanyak sepanjang hari dengan melakukan ibadah membazirkan pahalanya di bazar ramadhan dengan melihat buah2 yang tak patut dilihat apatah lagi untuk dibeli jauh sekali..

gitulah antara suasana menarik yang dirasakan memeriahkan suasana ramadhan di mesir nih.. Allahumma baariklana fi ramadhan.. ameen ya Rabb.. sebagai penutup.. mesti korang tertanya2 ape kene mengene tajuk posting kali ni ngan cite pasal ramadhan.. hehe.. saje nak gitau last2.. korang agak2 nilai tu nilai ape? LE2085.90 heheh.. adakah itu nilai hantaran akhawat yang ana taqdim? ataupun nilai belanje kenduri kawin yang ana akan wat tak lama lagi? ataupun nilai sebuah persahabatan? ataupun nilai3 kat negeri 9? hahaha.. semua tu bukan.. jawapannye? korang cuba la teka2 jawab dulu kat dalam ruangan komenan.. kalo ade yang jawap betul ana akan bagi adiah sepesel sebagai satu penghargaan pada tetamu yang setia membaca blog ini dan mengikuti perkembangan ana yang sememangnya tengah mengembang nih.. ngeh3..

sekian dolu wat masa ni.. sambung lagik nanti pulak..
wokeys~ snyum sokmoo~ (^_^)

babai encik setan.. berambos jejauh yee~ kalo buleh jangan cuti sebulan je.. amik pencen terus pun takpeee~

Currently have 13 Kata Komenan:

  1. LE2085.90???
    sakit pale nk pk no ape ni.. ana ade beberape jwpn.sila tick mane yg betul. ana budk bru blaja klu salah tlg bgtau jwpnnye :P
    1)no plat kete
    2)no uma baru
    3)no posting
    4)no ekor (ni haram nih)
    5)no diluar talian :P
    soklannye menda ni no k nilai?
    nilai ngn no same k lain?? huhu
    nak adiah..nak adiah..nak adiah.. :)

  2. ngahahaha..langsung tak kene.. tersasar jauh..
    actualy lupe nak kabo tadi..
    tak ingat lak ana tengah berbicara ngan orang malaysia..ngeh3..
    LE tu adalah simbol matawang mesir..egyptian pound..ataupun dalam bahse arab dipanggil geneh..
    kalo kita kat malaysia kire RM tu la..
    jadi yang ana tulis kat situ adalah LE2085.90 = dua ribu lapan puloh lime geneh dan 90 qirsh
    qirsh tu pulak macam sen la..
    ok skang bleh sambung balik teka..
    jangan terbabas jauh sangat macam tadi..
    baru cadang nak bagi adiah sebab tebabas jauh sangat terus terkensel nak bagi..
    ngahahahaha..

  3. okeh2.. sape suh xkabo awai2 bg jelas.
    ana xleh nk jwb lg..bg ana mase 2,3 ari tuk memeras idea n memeras ugut huhu
    ade tarikh luput x soklan ni?
    nak adiah.. nak adiah..

  4. hahaha..sory laa tinggal komen saja nak meneka buat mengisi masa lapang..ngah2 rasa cam duit bli tiket kapal terbang..huhu..

  5. teman nak numpang neke lah pulokk...

    Tp sebelom tuh, nak tanya...
    Berapa nilai tersebut bila di convert ke duit mesia?

  6. to muyassarah:
    ana bagi peluang hingga ke posting yg seterusnya..
    tak tau la bile kan..
    kot2 2 3 minit lagi kee.. :P
    takpe2.. sementara ade mase ni..
    peras la ape2 nak diperas pun..
    heheh..
    *adiah bes nih.. nak tak? hahaha..

    to uwais:
    isi masa lapang dengan memberi komen tu satu perkara yang berfaedah.. :D
    jawapan anda tak tepat..
    ataupun lebih dikatakan..
    SALAH! hahaha..
    cube lagi..cube lagi.. ngeh3..

    to cikgu eya:
    LE2085.90 = RM1,335.20
    boleh agak ape die?
    banyak gak tuh kan?
    hihihihiih..

    teka jangan tak teka..
    [khas buat kak mah sila jangan teka kerana anda sorang je yg dah tau nilai apekah itu..so kak mah dah awal2 terkeluar daripada list yang layak mendapat adiah untuk teka teki yg ini..jangan prast.. bleh tunggu teka teki yg len plak..hehehe..]

  7. nak teke... sila tick mana yg betol.. chewahhh... ^^

    1) rege kapal terobang
    2) rege ferrari
    3) rege milo setin utk anda jadi sehat n kuat... ngeh3
    4) rege oligogogogogogogo... ^^
    5) rege serban dalam gambor tuhhh...
    8) rege hasil mknan sedekah org pak arab kpd ahli byte nta pd Ramadhan tahonn lepass... (nih jek yg cam best sket jwpn)

    Lepas nihh nak teke lagikk;... ^^

  8. dah byk buang masa ni... letihnya akak mikirkan jwpn utk soaln tu.. bg le klu skit...
    akak rasa pamie ni merapu je kan? x de apa2 makna pun.. sbb lapar sgt le tu.. tp akak nak try teka jugak... kot2 bole menang LE2085.90..
    Jwpn2 yg tak mustahil...
    *duit yg pamie dah kumpul stakat ni
    *duit menang cabutan bertuah
    *duit yg Pamie nak hadiahkan kat Akak sempena bln posa ni...

    adoi!! ada emergency!!.... i'll be back...

  9. takper ko curik aku nyer gambar pun, ada copyright di situ..hahaha.. naper tak curik dgn gambar aku skali.. baru cool.. hahaahhaha..

    ni aku pon nak menekalah..err.. apekebenda ek..

    nko tak syaratkan boleh teka sebanyak mana kan? so aku bleh arr teka sampai seluruh makhluk mesir aku sebut..kan? hahahah

    1. nko borink, duk kat bilik sensorang, lalu mengira duit yang telah dihabiskan utk bergayut.
    2. nko telah membeli komputer baru berharga dengan harga tersebut.
    3. duit perbelanjaan yang telah dihabiskan sepanjang rehlah baru2 nih.
    4. duit yang telah dicilok dari kak mah (haha aku tak kenal pon kak mah ni saper, tapi takperlah)
    5. nko telah memeras ugut kak mah supaya memberikan ko duit sebanyak itu
    6. kak mah telah bersedekah kepada nko sebanyak nilai yang disebutkan
    7. kak mah ternampak duit itu di dalam laci lalu menyebutnya berulang kali sehingga ia menjadi igauan ngeri buatmu.kahakakaha! apa aku merapu nih
    8. duit itu adalah duit hasil kumpulan rakan2 serumah utk dibuat bayar bil api, air dan sebaginya.
    9. itu adalah nilai matawang mesir
    10. aku tak tahu apakebenda nilainya!!! warrgghhh! (dah tensen sebab lapo berpuasa)

    -ada org minat blog nko kat sinik..

    http://blackchix.blogspot.com/

  10. to cekgu eya:
    nak tanye sikit la..bukan nak memperkecik2kan kewibawaan cekgu sebagai cekgu..tapi cekgu tak reti mengire ke?hahaha..
    kenapa susunan nombor tu 1,2,3,4,5,dan terus 8? mane 6 ngan 7? ngeh3..
    apepun walaupun hanya jawapan no 8 tu je yg rasa macam best ianya tetap tak bes sebab salah.. ngahahaha..
    teruskan usaha murni anda tuh.. heheh..

    to sasha:
    klunye jap gi saya bagi.. hehehe.. ketiga2 jawapan akak tu takde yg kena dan yg hampir2 kene pun buleh kate tak gak..ngehehe.. sila teruskan penekaan kalo rajin laa.. :)

    to kamitaken:
    daripada aku amek gambo ko bek aku amik gambo waseem.. lagi ensem dpd bapaknye.. hehehe :D
    anyway dalam bebanyak orang yg teka jawapan ko la yg paling hampeh..meraban jauh benor pi.. hahaha.. sian kat kak mah aku yg menjadi mangse penekaan ko.. hehe..

    masa untuk klue..memandangkan dah bagi klue so adiah yg ditawarkan pun diklukan menjadi sparuh..ngahahaha..

    jawapan lutfi hampir tepat..tapi tetap belum tepat.. sila berlegar2 disekitar jawapan no 2 dan 3..

    cepat teka cepat!
    kalau sampai posting baru dah kuar ana tak tauuu.. adiah ni bakal lesap gitu je aaa... hahahaha.. [actualy memang niat nak bagi orang tak dapat adiah ni pun.. ngahahaha..]

  11. penat dah xdaye dah nak mempikir dah..tp masih tekad n nekad utk sesekali tdk akn mengalah demi adiah yg dijanjikan..
    1)hrge kamera yg bru dbeli tuk jaulah akn dtg
    2)hrge pc bru
    3)hrge byran tenet
    4)hrge mmbtulkn kmptr yg rusak.. ade rusak k?men pkai taram je nih :P
    5)hrge prblnjaan kndraan semasa jaulah
    6)hrge mkn2 minum2 mase jaulah
    7)hrge himar
    8)hrge almari yg diidam2kn :P
    9)hrge byran sewa uma baru
    10)harge diri ngeh ngeh
    11)hutang yg prlu dilangsaikan
    12)hrge2 yg brkaitan dgn hrge2 brkenaan
    13)harge.. ehem.. ehem.. :P
    14)hrge setong minyak mentah di arb saudi hehe
    ckup tu dulu.. dah lomah xbrdayo dah den.. xde daya dn kekuatn kcuali allah shj.. tlng jgn zalimi wanita2 solehah n lelki2 soleh yg sdg brpose ini :P
    sekian...

  12. tu diaa..
    dalam penat tak daya tu pun skali 14 idea dia keluo..
    cemane punye kreatif la otak ngkorang ni.. ngeh3..
    tapi walaupun kreatif tak sedentum speaker creative..
    tetap takde satu pun yang betoi..
    kalo dah tak larat nak teka duk dendiam k..
    tunggu je tak lame dah ni keluo la jawapannye..
    dan bile keluo je jawapannye ni..
    bermakne adiah ni tetap milik ana sebagai tuan punye blog yg sep ngan para tetamu blognye.. ngahahahaha.. :P

  13. dengan ini ana megumumkan..
    teka teki teka tekuk kali ini telahpun ditutup untuk tekaan umum..

    maka dengan ini hadiah telahpun selamat menjadi hak milik ana sniri berupa wang tunai bernilai RM5000..
    [ni duit zakat aku taun ni.. kalo ade yg teka betul aku bagi duit ni mampos aku nak makan apa sepanjang taun ni..hahaha..]
    jadi dengan rasminya korang semua takleh menuntut adiah dah daripada ana..
    kalo nak jugak tengok la nanti kot2 ade teka teki lain lagi akan datang..
    tapi adiah pun dah lain la..
    kot2 air mineral sbotol je ke.. ngeh3..

    apepun time kasih atas percubaan mantap anda semua..
    untuk mengetahui jawapan nilai apakah sebenarnya tu sila baca posting yang seterusnya..
    jumpe lagii~~

    *sangat gumbiraaaa (^_^)


Leave a Reply

There was an error in this gadget