Ikutle Kalo Agak-agak Ngkome Ghajin Membacenye

Cakap Le Ape Ngkome Nak Cakap Asey Jangan Mencarut Udah Le


ShoutMix chat widget
Related Posts with Thumbnails

Friday, June 26, 2009

Pilihkan Untukku Jalan Hidupku

Posted by The Pamiesz® | Friday, June 26, 2009 | Category: | 4 Kata Komenan

Al-Arif Billah Sidi Muhammad bin Nasir Al-Dir'ie rahimahullah (wafat pada 1075H) dalam salah satu bait daripada 71 bait Doa Istighathah yang dikarang oleh beliau ada menyebut:

وخر لنا في سائر الأقوال # واختر لنا في سائر الأفعال
baikkanlah bagi kami akan segala perkataan kami dan pilihkanlah (yang terbaik) bagi kami akan segala perbuatan kami
[bait ke-56 daripada Doa Istighathah]

amat sukarnya membuat keputusan.. ya.. akal makhluk yang dangkal ini kadangkala buntu dan tidak tahu lagi kemana arah untuk memikirkan sesuatu pertimbangan yang baik bagi menghasilkan keputusan yang akan dibuat samada ianya akan menjadi keputusan terbaik yang akan dihasilkan ataupun keputusan yang akan menjadikan sesalan bertapak dan bersarang dalam diri seumur hidupnya insan..

apakah yang telah kita lakukan dimasa silam..?? apakah yang sedang kita lakukan di masa sekarang..?? dan apakah pula yang akan kita lakukan dimasa hadapan..??

maka serahkanlah kepada Allah PENENTU SEGALA TAKDIR untuk menilai sebarang keputusan yang akan kita lakukan.. jika ianya yang terbaik buat kita.. maka mintalah supaya Allah mempermudahkan urusan kita kearahnya.. dan jika ianya buruk bagi kita.. maka mohonlah kepada Allah supaya menjauhkan kita daripada perkara yang buruk serta menenangkan hati kita dan menyulaminya dengan suatu perasaan ketenangan yang dinamakan REDHA..

ya Allah ya Tuhanku.. aku memohon kepada-Mu agar memilihkan untukku jalan terbaik bagi menuju redha dan maghfirah-Mu.. sesungguhnya aku hanyalah insan lemah yang menginginkan pelbagai keinginan dalam kehidupanku namun kadangkala sering membelakangkan-Mu dalam segala urusan hidupku.. hanya Engkau yang berhak menentukan hidupku wahai Allah.. kerana aku.. HANYA SEORANG HAMBA YANG FAQIR KEPADA KEAGUNGANMU YA ALLAH..

tunjukkan kami jalan yang benar dalam memilih persimpangan yang bakal kami lalui dalam kehidupan didunia yang fana ini.. agar kami menuju jalan-Mu yang senantiasa lurus.. Allahu Rabbi Ya Allah.. Ihdinassiratalmutaqim..

Thursday, June 25, 2009

Damietta : Kami Jarang Berlari Selalunya Kami Melompat

Posted by The Pamiesz® | Thursday, June 25, 2009 | Category: | 11 Kata Komenan

salam musim panas untuk semua..

saye pon tak tau lah budak2 ni sebenarnya tengah bercuti berjaulah ataupun tengah buang tebiat.. dorang ni memang kat mana2 pun buat tempat yang dorang pegi macam tempat hak milik mak bapak atuk nenek diorang.. ish3.. ape mende lah diorang semua ni.. korang tak kenal pon dorang semua ni kan? saye lagi lah tak kenal diorang.. malu rasa hati jantung pankreas buah pinggang belah kanan ni tengok perangai dorang.. tahpaper.. tak matang langsung.. umur jer macam bapak budak.. muka sekor2 dah macam atuk budak.. tapi perangai.. budak tadika pun meced lagi.. huh.. nasib baik saya budak tadika..

GALERI LOMPATAN NI KATAK PUN TAK MAMPU BUAT
__________________________________________

aku dah tau dah kat mana2 shot pun aku akan melompat paling tinggi.. well.. look at feet lah.. ada roket kat bawah tapak kaki tuh.. ahahaha.. [pet.. janganla nampakkan sangat nervous ko tu.. aku tau lah ko gayat ngan tempat2 rendah kan? kan? hahaha..]

nampak macam dah tak sayang muke saje2 nak sembamkan muka cium lantai..

kalau nak tau cara2 nak tahan teksi yang betul dan berkesan.. sila praktis berulang2 kali untuk wat aksi seperti aku.. nescaya teksi takkan mintak korang bayo mahal2.. haha.. [nik.. ko ni nak melompat ke depan ke nak bunuh diri kebelakang..? aku tengok gaya ko macam ada orang tumbuk perut ko jer.. yang ko ni pet seronok sangat tu apekehenyer?]

pet.. agak2 la.. lompat dulu pulak.. reti mengire ke tak ni? orang baru sebut due laaa..

aku lagi yang paling tinggi.. bosan betulla takde cabaran langsung.. wakakaka..

bape kali lagi nak lompat ni woih?? kaki aku dah bedenyut2 macam baru lepeh jalan itik jer dah ni..

ini pun dikire lompat ker?

yeeeeaaaaayyy~ hoorraaaayyy~

ada tak aksi lain selain lompat? merangkak ker? mengesot ker? merengek ker? menjalar ker? takkan takde kot.. aku bosan lah tengok lompatan2 ni.. takde ciri2 ahli sukan olimpik lari melompat pagar langsung.. [tapi walau bagaimanapun muka2 ni semua memang ada ciri2 ahli lompat pagar asrama fly gi makan roti canai kedai pak hamid..]

aku senarnye dah tak larat nak lompat.. tapi tetibe ada pertambahan jemaah.. kalau kita dah solat sorang kat masjid.. tibe2 ada sekumpulan jemaah datang untuk dirikan solat jemaah.. kita sunat untuk ulang solat bersama jemaah untuk mendapatkan pahala jemaah kan.. jadi dengan sesukahatinya aku mengqiaskan masalah fiqh ini terhadap masalah lompatan ini.. walaupon ianya qias maal fariq dan lompatan ini juga langsung tidak menjanjikan pahala.. aku tetap nak qiaskan masalah ini.. memandangkan jemaah lompatan semakin ramai.. dan aku pun semakin seronok menambah denyutkan kelebaman dikaki aku.. ahahaha..

pet.. ko sebenarnye melompat ke tak? apsal ko nak tipu orang ramai? wakakaka..

aku suke tengok gambor ni.. pasal semua buat gaya roket launcher nak launchkan peluru.. hahaha.. [lepas daripada tangkap gambo ni aku kene pukui ramai2 pasal tekan shutter cepat sangat.. hohoho..]

woooiii2!! janganla kire main2.. [aku kene pukui lagi pasal kire main2.. sparuh baru nak lompat separuh dah sampai bawah.. hahaha..]

satu lagi versi rocket launchers.. haa tu lah komen lagi orang.. korang ingat senang ker nak tekan shutter tepat2 time melompat? [aku suke gile tengok muka pet dalam gambo ni.. 2 hari aku gelak tak berenti2 sebab terbayang2 muka dia yang macam ayam berak kapur barus.. wakakakaka..]

kesimpulannye.. lompat lah tinggi mane korang nak melompat.. janji korang pandai jaga diri.. simbolik daripada kejadian ini.. kita haruslah mencontohi mereka ini yang senantiasa positif.. tak pernah putus asa cuba untuk melompat setinggi mungkin dalam mencapai target dalam hidup.. walaupun beberapa puloh kali melompat dan masih tak dapat mencapai tahap lompatan yang tinggi dalam shot gambar yang diambil.. mereka masih tak putus asa mencuba untuk melompat sehingga mereka berpuas hati dengan pencapaian mereka sendiri.. [padahal tak puas2 pun lompat.. ahahaa..] ape orang tua2 dulu2 kate.. strive for excellent? don't give up? ahh.. korang pon dah besor panjang.. otak pun dah lagi besor daripada einstein.. takkan nak kene motivate jugak lagi.. the best motivate for ourself is self-motivate.. ape2 mende yang kita seniri yang kehendaki dengan semangat yang jitu tanpa ada orang yang memaksa.. maka itulah yang akan jadi sebaik2 pembakar semangat buat kita.. rite? baik korang sokong saya.. kalo korang tak sokong saya.. saya akan lompat atas korang seraya melandingkan kedua lutut tepat2 mengepit cuping telinge korang.. kalau agak2 tanak tengok saya wat aksi muay-thai macam ongbak.. jangan cuba2 lah cari pasal ngan saya oke.. saya tau korang sume takut ngan saya.. tu belom wat aksi tumbuk laju2 macam donnie yen lagi.. tapi korang jangan risaulah.. saya tak suke cari gadoh ngan orang.. saya guna skill donnie yen tu untuk tumbuk cabai kat dapor jer.. wat masak ayam masak merah.. kakakaka..

sekian dulu.. gambor jaulah banyak lagi ni wehh.. ade sape2 rase nak sapot duit cc saye?

Wednesday, June 24, 2009

Saya Jarang Berjalan Selalunya Saya Terbang

Posted by The Pamiesz® | Wednesday, June 24, 2009 | Category: | 17 Kata Komenan


tulah ngkorang tanak pecaya.. bila aku dah datangkan bukti.. baru nak ternganga.. huh.

mesti korang terasa kagum dan nak tanye aku soklan2 berikut ni kan?

1. kat mane ko lajo terbang?
2. boleh tak ko ajorkan kitorang pulak?
3. macam ni ke yang dinamakan sampai maqam wali?
4. ape beze maqam wali ngan maqam kuali?
5. kuali kat dapor umah ko dah basuh ke blom?
6. ko penah tak minum kopi bontot kuali yang dikikis?
7. kenapa pulak kitorang nak tanye ko pasal kuali ni?

puh.. korang ingat aku artis ke nak jawap soklan wartawan banyak2 hah? aku jawap sikit jer.. selebihnyer no komen oke..

aku lajo terbang ni masa dhalsim datang mesir aritu.. dia cari ryu ngan ken.. tapi pegi amik flight ke mesir.. bongok tak bongok lah die.. ryu ngan ken kat jepon.. pi cari kat mesir.. satu lagi dah dia bleh terbang sia2 pulak dia wat keje pi tempah tiket flight gi mesir.. naik singapore airline first class pulak tuh.. memang membazir.. baik bagi aku jer duit tu aku wat beli kitab.. jadi sempena kehadiran dia ke mesir.. aku tak sia2kanlah.. sempat aku talaqqi jap ngan dia cara2 nak terbang.. adapun nak mengajorkan kat kome.. aku mintak maap banyak2 ler.. pasaiye aku terlupa nak mintak sanad kat dia untuk ajorkan kat orang.. jadi aku bleh beramal seniri jerlah.. sori oke.. korang nak gi mane2 silalah tahan tremco.. jangan nak keje senang je keje.. belajo2 sikit idup susah oke..

sekian berita wartamporkangbarutau..
selamat berposa rejab.. aku tau korang dah terbiasa korek idong musim2 panas ni kan.. pose2 ni beringat2 la sket.. tutup idung tu ngan penyepit.. takdelah korang lupe yang korang tu puase.. oke..

tataaa~ titiii~ tutuuu~
wassalam..

Tuesday, June 23, 2009

Jaulah Mansurah : Kebun Buah-buahan

Posted by The Pamiesz® | Tuesday, June 23, 2009 | Category: | 14 Kata Komenan

salam aleik..

siri jaulah musim panas diteruskan lagi dengan gambo2 lawatan kitorang ke kebun buah2an.. macam2 jenis buah ada kat sini.. durian.. tembikai.. oren.. betik.. pisang.. dolphin.. mangga.. labu.. tembikai susu.. semua buah2 ni takde kat kebun ni.. hahaha.. [dolphin sejenis buahan rupenye.. baru aku tau.. ahahaha..]

sebenornye kitorang gi kebun epal ngan anggur jer.. ingatkan buleh la shopping borong anggur barang tiga pat tan.. upenye gi melawat jer.. cheh.. aku malam tu dah siap termimpi2 nak tido berbantalkan anggur.. mimpi tinggal mimpi jerlah.. tapi apepun tetap best sebab bila dah namanya melawat.. maka yang akan banyak kedapatan adalah gamboo.. ngeh3..

GALERI MELAWAT KEBUN BUAH
________________________

ni namanye buah tembikai.. korang tau ke pun nama2 buah ni.. korang kekecik dulu mane gi tadika.. ape yang korang tau.. huh

amin jeling2 kenyit2 mata kat himaq tu try nak test ngorat kot2 boleh ajak nikah.. tapi himaq tu berpaling dan buat muka malu2 seraya berkata "saya dah ada seekor suami dan 5 ekor anak serta 15 ekor cucu..lagipun saya seekor himaq yang setia.."

macam lebeh kurang jer muka dorang bedua kan? kan? hahaha..

si pamie gi kebun bukan untuk berkebun..

korang tak rasa ke yang kitorang semua ni ensem? ahahaha..

mari pegi kerjaaa~ cari nafkah tanggung anak bini~ yeeaayyy~

kot iye pun teringin nak makan jagung buang lah dulu kulitnye tuh.. [apsal bulu2 janggut jagung tu cam same kaler jer ngan janggut aku? patut pun semenjak dua menjak ni aku terasa janggut aku dah makin bekurangan.. kene curi ngan encik jagung upenye.. huh..]

"hemmm geram betul aku kat budak comey nih.." kata pet..
"eeee.. petttt.. busuk la ketiak ko.. bau himaqq.." kata pamie..

"weihh pett!! ketiak ko berair2.. dah melekat2 melekit2 kat pipi aku ni woii!" kata pamie..
"aaaahh aku tak kire.. ko cium la ketiak aku ni sampai kering.. hahaha.." balas pet..
"erkkk.. aku tak bole bernapas.. tolong.. bantuan pernapasan.. tulun.." rayu amin..
"aku tak nampak pape pun yang berlaku.. yang penting muka aku dalam gambo tetap ensem.." kata paek..

anggur.. inab.. the season has come yeeayy~

menanti anggur turun dari langit jatuh terus kedalam mulut..

napi: mie.. jauhkan sikit jarak ko ngan deme.. untuk mendapatkan lighting yang sesuai supaya gambar bokeh dapat dihasilkan..
pamie: diamlah.. aku tengah rakam bideo nih..
amin n pet: cepatlahhhh! kitorang dah penat senyum nihh..

takyah la wat muka kontrol hensem sangat sham.. tengok cam aku.. steady jer.. tak wat muka ensem pun orang tetap kata matsumoto jun tu macam muka aku.. ahahaha..

pet merindui kambing2nya di lubuk keli.. jangan bawak balik pet.. tremco takde seat kosong dah untuk kamben2 tuh.. hehe..

rempit tuqtuq balik zagzig..

berlalalala di musim panas memang best.. yang tak bestnya bila berimpit2 dalam bas 80palang nak pi azhar tetengahari bute bediri dekat 40 menet dalam keadaan mencium segala macam bau ketiak.. ada yang bau perfume escape.. ada yang bau longkang.. ada yang bau limbah.. ada yang bau peluh.. ada yang bau hangit.. [maknenye aku sorang jelah tuh yang bau perfume escape.. hoho..]

apepun.. sabarlah.. nak mengaji memang kene sabor.. nak dapat ilmu memang kene lalu kepayahan.. kita akan dapat rasakan sebenar2 nikmat walaupun dalam kepayahan kita dalam menuntut ilmu.. yang penting segalanya adalah dengan syarat jika kita sabar.. maka bersabarlah dan cubalah untuk terus istiqamah dalam menuntut ilmu.. insyaAllah jika bukan sekarang.. kita akan dapat rasakan juga nikmatnya itu satu hari nanti..

Allahummaj'alna min ahlil istiqamah.. amin..
senyum sokmoo~ :)

Monday, June 22, 2009

Jaulah Mansurah : Sikah dan Kubri Tolkho

Posted by The Pamiesz® | Monday, June 22, 2009 | Category: | 6 Kata Komenan

salam aleik..

tade cerita pun nak cerita.. bior gambor saje yang menceritakan segala2nya.. ape ke orang tua2 kata.. penceritaan melalui gambar? ke storyteller from picture? ke autoteller machine story? ikutlah mane2 pun.. yang penting aku seronok.. wakakaka.. now let the pictures do the talk..

GALERI ESKREM FAYUMI + JUBAH SIKAH
________________________________

jalan2 petang hari dimulakan dengan destinasi pertama.. kedai eskrem fayumi yang terletak di sikah ke sikoh ke ape2 lah janji kat mansurah.. memandangkan skarang ini musim panas maka eskrem menjadi tumpuan ramai untuk menambah hauskan tekak di kala cacing kepanasan..

eskrem fayumi yang pekat dan likat serta murah menjadi pilihan kami.. tak macam kedai eskrem kat umah os yang baru kat qaumiah.. satu skoop dah 2 genih.. aku terambik pulak 2 skoop.. bute2 je habeh 4 geneh kat makhluk bernama eskrem.. masuk dalam perut same jer pon kang jadi hampas yang namanya ta** jugak kan..

huh kalo ade orang nak bagi aku pree eskrem beso poster ni secara pree sumpah aku tak tolak.. pastu tanak kongsi ngan orang len pulak.. aku nak sembam muka aku sorang2 jer kat eskrem tuh.. haha..

muka2 sangap eskrem.. lepas os wat muka promosi menampakkan kesedapan eskrem camtu, 2 ribu orang datang kedai ni makan eskrem secara bergilir2 mengikut angka giliran.. ramai sungguh yang terpikat dengan kemanisan wajah os.. ada juga yang cuba membeli os tapi sham tak sanggup untuk melepaskan beliau pergi kerana terlalu menyayanginya.. hahaha..

dimusyrifkan oleh apis exco jaulah mansurah (baju merah depan skali) serta dipandujalankan oleh musyripah ustazah syuhada.. kitorang pun round da area untuk cari sikit baju2 seksi untuk dipakai oleh bini2 kitorang bila malam pertama pas kawen nanti.. hahaha..

ostat paek nape posing kat bahagian jual seluar je.. ana tau ostat nak tangkap gambo kat bahagian seluar ngan baju kecik2 yang transparent tu kan? kan? kekekeke..

ahhhh ni semua pakatan untuk percubaan ngorat awek arab yang jual jubah tu jer.. jangan pecaya dorang ni datang belek2 nak membeli belah.. tambah2 lagi yang botak tu.. dia la leader projek mega tu.. hahaha..

yang dia ni lagi lah jangan pecaya.. ngahahaha..

setelah menyoping jubah barang 18dozen.. perjalanan diteruskan ke suatu tempat yang bernama kubri tolkho.. betul ke tak aku sebut tu tah.. kubri tolkho ke tolngko ke betullakepalahotakko ke.. ikut suke lah mane2 pun.. yang penting aku seronok.. wakakaka..

GALERI MAIN BOT KAYUH KUBRI TOLKHO
_________________________________

destinasi tujuan.. kubri tolkho.. swimming pool terbesar untuk berudu belajar berenang..

ape2pun begambo dulu.. itu penting..

sekali tengok.. macam ali xpdc pun ade.. 2x tengok.. macam apek senario.. 186x tengok pun tetap tak nampak macam syeikh Ali Jumaah..

eleh apis wat2 nak chek bot pulak.. padahal saje nak nyelap belakang gambo aku.. hahaha..

1st boat: apis and pet gerak dulu

2nd boat: paek and pamie kembo aku

3rd boat: aku and sham.. siyes aku rasa macam kayuh bot romantik2 ngan awek bila naik ngan sham.. hahaha..

4th boat: bot os dan napie.. bot yang tak belepas2.. asik kedepan kebelakang tak begerak2 dek kerana os tak gunakan kuasa kuda beliau.. wakakaka..

peace tanda ketenangan..

smileee.. klik!

tetibe jer apis wat gerakan sejenak goku dan muncul di bot si paek dan pamie si kembo aku..

lalu meninggalkan pet sorang diri mengayuh dengan penuh perit dan jerih..

pusing2 bawah kubri..

os cuba nak sabotaj bot aku.. ade ke dia sepak bot aku nak tolak sampai ke aswan kata beliau.. aku pun katelah dengan nada sopan.. "kepala hotak awak.."

budak2 ni lagi lah.. dasar tak penah belajo langsung adab wa nusus.. langsung tak beradab.. ade ke baling koci daripada atas masa aku tengah sedap2 bercanda mesra ngan sham.. huh. nasib baik lah dia tak baling tin biskut ker.. tong dram ker.. kalo tak memang aku melompat naik terus dah atas jambatan tu bagi adiah berupa pelempang manje bertubi2 diatas pipi yang mulus terhadap bebudak tu sekor2.. huh. tau pon takut.

rear view..

arab2 ni duk naik bot enjin.. eleh boleh la blagak.. amik engeneering.. aku amik lughah.. kalo berani meh la amik lughah.. tengok sapa kayuh lagi laju.. [bole tak bagitau aku ape kaitan semua ni?]

aku maleh nak declare couple ngan sham.. sebab dia pun beberapa hari lagi dah nak nikah ngan os.. tak elok pulak kaco umahtangge bahagia orang lain kan.. hahaha..

daripada gambo kome sniri pun tau hari dah nak beransur senja.. takkan tak reti2 nak balik semayang magrib.. kambing pun tau nak balik reban ayam..

kesian budak 2 ekor ni.. masa dorang banyak habeh kat pinggir2 je kedepan kebelakang.. tu yang bila dah dapat ketengah tanak balik dah tu.. hahahahaa..

so far seronok jugaklah main bot petang tu.. kejap jer pun.. stengah jam jer.. seploh geneh.. kongsi bedua sorang 5 geneh.. kalo gi ngan zaujah bleh paw duit zaujah suh dia bayokan 10 geneh terus.. duit kita simpan wat makan eskrem.. haha.. maka tamatlah sesi jenjalan untuk petang hari itu.. sekian dulu episod pertama jaulah mansurah..

malam ni pas maghrib kelas Syeikh Atiyah Maujud kat mudhayafah.. kitab Al-Iqna' karangan Khatib Syarbini rahimahullah.. sekarang ni dalam bab mashu ala khufain.. sapu atas khuf.. dah habeh pekse ni ramai nak habiskan masa untuk talaqqi.. yang duk furuk pun abih belaka pindah kaherah.. bagus2.. seronok aku tengok pengajian penuh orang.. jom sama2 kita habehkan masa dengan bermulazamah dengan para masyayikh.. jangan duk talaqqi ngan syeikh google dan prof wikipedia jer.. tak kemana ilmu kita.. okeh.. dan satu lagi.. jangan meronggeng jaulah sana sini sampai tak gi kelas macam aku.. dengo la cakap orang tua2 yang berpengalaman banyak makan gula neh.. kelak korang akan menyesal dikemudian hari jika korang ikut perangai aku yang tahpape kengkadang nih.. perangai yang elok tu takpe la nak ikut.. yang maleh2 tu jangan le diambik.. hehehe.. pesanan khidmat masyarakat.. sekian dimaklumkan..

nantikan episod seterusnya dalam siri jaulah mansurah.. ngeh3..

There was an error in this gadget