Ikutle Kalo Agak-agak Ngkome Ghajin Membacenye

Cakap Le Ape Ngkome Nak Cakap Asey Jangan Mencarut Udah Le


ShoutMix chat widget
Related Posts with Thumbnails

Thursday, July 24, 2008

Selamat Hari Lahir Makcik Intan!

Posted by The Pamiesz® | Thursday, July 24, 2008 | Category: |

salam sumee~
ehem2..uhuk2..erkss..testing..tesing..123..mic ok..soundsystem ok..sume ok..lame dah tak melalak neh.. nak melalak lagi la.. korang angkat kain kat ampaian siap2 eh takut2 ujan turun lebat.. ngahahaha..

lagu pertama..mulakan ngan nadamurni..lama lagu nih..ana dah stat dengo lagu ni sejak ana kecik2 lagi..dpd kecik sampai la beso..tak jemu2 dengo lagu nih..sangatla touching~

Ibu mithali ibu yang sejati
Kasih sayangmu kasih yang suci
Pengorbananmu disanjung tinggi
Jasamu tetap di sanubari

Ibu oh ibu fitrahku murni
Kelembutanmu menyentuh hati
Semai kasihmu dalam jiwaku
Kau disayangi kerana menyayangi

Ibu oh ibu hatimu suci
Tulus ikhlasmu mendidik daku
Sanggup bersusah dan menderita
Demi kebahagiaan sekeluarga

Ibu oh ibu kau serikandi
Bakti amalmu tidak terperi
Beramal soleh berperibadi
Mentaati Allah juga suami

ana tak kire..arini ana nak nyanyi banyak2 skek..korang nak dengo dengo..tanak dengo sudah..hakikatnye korang tak dengo pun kan..pasal korang baca je artikel nih..tak kuo sound pun..ngeh3..

Who should I give my love to
My respect and my honor to
Who should I pay good mind to
After Allah and Rasulullah

Comes your mother
Who next? Your mother
Who next? Your mother
And then your father

'Cause who used to hold you
And clean you and cloth you
Who used to feed you?
And always be with you
When you were sick
Stay up all night
Holding you tight
That's right no other
Your mother (My mother)

Who should I take good care of
Giving all my love
Who should I think the most of
After Allah and Rasulullah

Comes your mother
Who next? Your mother
Who next? Your mother
And then your father

'Cause who used to hear you
Before you could talk
Who used to hold you
Before you could walk
And when you fell who picked you up
Clean your cut
No one but your mother
My mother

Who should I stay right close to
Listen most to
Never say no to
After Allah and Rasulullah

Comes your mother
Who next? Your mother
Who next? Your mother
And then your father

Cause who used to hug you
And buy you new clothes
Comb your hair
And blow your nose
And when you cry
Who wiped your tears
Knows your fears
Who really cares
My mother

Say Alhamdulillah
Thank you Allah
Thank you Allah
For my mother

nadamurni dah..rasheed bhikha pun udah..skang brothers plak..suara ada lagi ke ni?serak2 basah tapi still mengancam lagi..boleh gi lagi nih..heheh..

Seorang wanita bermahkota ibu
Menggenggam jari-jari kecil
Ikatan ini tidak kan terurai
Kerna tautan ini
Tautan darah dan akidah
Dan rahmat dari Allah

Kini ibu peganglah tanganku ini
Biar ku bawa ibu menjelajah
Hasil titik peluhmu
Biar ku bawa ke alamku
Hasil ukiranmu selama ini

Dodoianmu ibu
Membina benteng pemisah
Antara yang hak dan yang batil
Membakar semangat perjuangan
Mengait kasih pada Junjungan tercinta
Tersujud lemah mengabdi diri
Kepada yang Esa

Jika belum pernah
Kau dengar ucapan terima kasihku
Ketahuilah doaku ini
Moga Tuhan menyayangimu
Seperti mana kau mengasihiku
Dari dulu hingga kini
Untuk selama-lamanya

pastu..layan aeman pulakk..suara tinggi ni..lagu feeling..tapi dah nak dekat2 abes suara layan lagu tinggi ni..tak kesah laa..dah abes suara duk dendiam pegang kibod taip entri sudahh~ tehehehe..

Ibu bergenang airmataku
Terbayang wajahmu yang redup sayu
Kudusnya kasih yang engkau hamparkan
Bagaikan laut yang tak bertepian

Biar pun kepahitan telah engkau rasakan
Tidak pun kau merasa jemu
Mengasuh dan mendidik kami semua anakmu
Dari kecil hingga dewasa

Hidupmu kau korbankan
Biar pun dirimu telah terkorban
Tak dapat ku balasi akan semua ini
Semoga Tuhan memberkati kehidupanmu ibu

Ibu kau ampunilah dosaku
Andainya pernah menghiris hatimu
Restumu yang amat aku harapkan
Kerana di situ letak syurgaku

Tabahnya melayani kenakalan anakmu
Mengajarku erti kesabaran
Kau bagai pelita di kala aku kegelapan
Menyuluh jalan kehidupan

Kasih sayangmu sungguh bernilai
Itulah harta yang kau berikan

Kasihanilah Tuhan
Ibu yang telah melahirkan diriku
Bagaikan kasih ibu sewaktu kecilku
Moga bahagia ibu di dunia dan di akhirat sana

nak nyanyi lagi ke aa?cukup2 la kot.. ahli bait pun nek menyampah dah dengo ana melalak nih.. haha.. payah betul kalau orang asik nak jeles ngan suara kita yang merdu.. haha.. just nak bagitau kengkawan sume.. arini besday mak ana yang ana saaaaangat2 sayang dan rindu.. selamat hari lahir pami ucapkan untuk mak yang bernama Hjh Raudzah bt. Hj Mohamed Noor..ataupun lebih dikenali oleh orang kampung dan juga ahli keluarga dengan panggilan "Intan".. yang kini berusia 64 taun.. maafkan anak mak ini kerana tak dapat nak bagi ciuman manje beserta adiah arijadi dek kerana anak mak yang paling degil ini tak balik malaysia taun ni.. [sob..sob..huhu]

diksempatan ingatan ana pada ibu ana ini gumbiralah kiranya ana membagitaukan pade kengkawan sedikit biografi mak ana ni.. beliau dilahirkan pada 24 Julai 1944.. beliau mendirikan rumahtangge ngan ostat Hj Mohamed Amin bin Hj Nasri [abah aku le tuu..] dan dikurniakan cahaya mata hero yang degil seramai 5 orang jua heroin tunggal sorang.. menjadikan jumlah semuanya 6 orang.. 4 hero dan sorang heroin tu dah pun kawen serta dah pun beranak pinak dan tinggalla sorang lagi hero terakhir malaya yang kereputan di mesir ini.. haha.. alhamdulillah buat masa ini beliau dikurniakan 15 orang cucu.. cicit belum lagi.. dan paksu kepada 15 orang cucu mak ana ni dah tentu la ana..ngeh3.. kesian cucu2 mak ana yang 15 orang ni.. kesian sebab ape? bukan pe.. sebab dorang sume dah ada mak long mak ngah mak andak tapi maksu tak timbul2.. dorang asik tertanya2 je bila nak ada maksu.. [lari2 kut mane pun mesti nak balik pada point ni..hahahaha..] cukupla dulu sebagai muqaddimah.. kita akan teruskan pada point2 yang berikutnya tentang mak ana yang ana sangat rindui..

ni la mak tersayang.. Hjh Raudzah @ Intan.. epi besday mak~

MAK ANA SEORANG...
suri rumah sepenuh mase

sebelom kawin mak ana merupakan sorang ustazah yang ngajo kat skolah agama yang dipengetuakan oleh atuk ana kat simpang 3 bagan datoh.. masa tu dah kecoh la ura2 yang mak ana ni ramai gile orang minat.. nama beliau disebut disana sini oleh kengkawan abah ana yang bersemangat waja untuk memiliki mak ana untuk dijadikan permata hati mereka.. namun begitu mereka hanya bercakap belakang dan semua tak gentle.. cakap je berapi2 tapi tak masuk minang pun.. last2 abah ana yang takde ura2 langsung meminati mak ana tu gentleman jumpe atuk ana tu dan kabo nak ke anak die..takdir Allah menentukan mak ana ni dapat ke abah ana..ngeh3.. padan muke dorang.. tu la len kali nak mak aku masuk la minang.. sembang kemeh angin kencang je tapi pokok tak tumbang nak watpe.. hahaha.. selepas perkahwinan itu mak ana pun menjadi surirumah sepenuh masa dan membesokan anak beliau sorang demi sorang kat umah dan diberinya didikan agama yang baik dan diterapnya dengan akhlak2 yang mulia sewaktu kecik.. dah beso2 ni tak tau la melekat lagi ke terapan2 mulia beliau tu kat anak2 beliau nih.. tapi insyaAllah.. ana sniri dapat rasa didikan agama daripada mak dan abah sangat membantu dalam pembentukan peribadi ana skarang..

MAK ANA SEORANG...
yang sangat pandai masak

makanan yang paling sedap di alam semesta dan seluruh cakerawala ini jua adalah makanan beliau.. beliau sangat memahami taste ana yang menghadapi masalah kemelampuan dalam memilih makanan.. takde orang len kat dunia ni yang paham kehendak hati dan selera ana melainkan beliau.. masakan beliau yang ana tidak dapat lupakan rasanya hingga ke hari ini adalah masak kecap.. sup telo.. daging masak minyak.. dan yang paling bes.. rendang! pergh.. rindunyeee.. walaupun makanan2 yang mak masak tu simple.. mereke semua sangat sedap.. berkat air tangan sorang ibu membagi makan kat anak2 kan.. tapi namun begitu beliau terkadang berkecil hati kerana adakala makanan yang beliau masak pun dipilih2 oleh ana.. huhuhu.. nak wat camne mak.. dah tak minat sesetengah bende tu.. pami mintak mahap bebanyak yee.. saaaangat mintak maap.. huhu.. tapi masa duk betige.. mak abah ngan ana dulu.. mak dah jarang masak dah.. maleh.. masak banyak pun tak abis.. rugi je..membazir.. pengabisnye peti ais tu penuh je ngan bebarang frozen seperti contoh ayamas.. funfries.. hotdog.. naget.. dan yang seumpama dengannya.. [memang terasa jugakla makan cam omputih mase tuh..ngeh3..] selain itu dek kerana mak maleh dah nak masak.. umah kitorang juga amat penuh dengan stok makanan asasi yang selalu mak suh ana memasakkan ia iaitu megi..hahaha..[aku pakar beb bab masak megi nih..heheh..] megi kegemaran mak adalah perasa asam laksa.. juga kegemaran ana.. malangnye kat mesir ni takde perasa asam laksa tu.. telupe lak nak bawak bebanyak aritu.. megi telah menjadi makanan asasi rumah kami sehinggakan kelajuan habis stok megi sekaton adalah lebih laju daripada habisnya stok beras sekampit yang ada dirumah tersebut.. [ada stengah orang kata tak elok makan megi.. tapi aku dibesarkan dalam keadaan megi merupakan makanan asasi aku.. nak wat camne..patutla rambut dan bulu kaki aku cam megi.. hahaha..]

ngan mak makan eskacang paling feeling kat teluk intan kat restoran mutiara kat jambatan sg jelawat..

MAK ANA SEORANG...
yang tak suke bisin2

biasa dalam rumahtangge antara mak ngan abah mesti ada sikit pro dan kontra.. kalau mak seorang yang suke potpet2 abah mesti pendiam.. tapi kalau abah plak suke potpet2 mesti dapat mak yang pendiam.. mak ana ni kategori yang maleh nak kecoh2.. kalau ana membuat sesuatu perkara yang saje2 mencarik pasal menyebabkan abah ana bisin.. maka mak ana akan tarik ana dan basuh ana dulu seblum abah basuh ana..
"yang ko pegi cari pasal dengan abah tu apasal..kang bising laa orang tua tu..mak tak larat la nak dengo dia membebel..ngko bila dia membebel ko gi lari kedai wahab makan roti canai..abes2 kang mak jugak la yang tadah telinge.."
"ngehehehehehe.." sori ye mak.. segalanya itu adalah ketertidaksengajaan belaka.. anak mak yang sorang ni liar sangat.. camne tah nak bagi jinak.. huhuhu..
selain itu mak ana ni kalau dah tido takleh tekejut..mesti takleh tido balik pastu..sebabtu kalau ada orang bisin2 telinge mak ana sensitif dan kengkadang terus tejaga..orang tua2 biasa la gitu..sebabtu kalau bebudak2 cucu2 mak ana ni kumpui2 time raya..kalau bisin2 time mak ana tido..ana sepak je dorang sume..bangge ana mempertahankan ketidoan mak ana..hahaha..tapi akibat daripada ana sepak dorang sume tu..daripada elok2 bisin sikit2 je terus nangis2 meraung2 menyebabkan bingit abis telinge2 yang ade kat umah tu..temasuk telinge mak ana..pehtu ana ingat mak ana mesti nak puji ana sebab mempertahankan ketidoan beliau..rupe2nye ana yg kene sepak lepastu sebab bagi bebudak tu tambah bisin..ngahahahaha..[padan muke aku..]

ngan mak kat hotel ape name tah kat giza masa ziarah mesir seblum wat umrah bulan 6 taun lepeh..

MAK ANA SEORANG...
pesakit diabetes

mak ana lame dah ada penyakit ni..diabetes atau lebeh dikenali sebagai penyakit air kecil manis.. tak sedap langsung bunyi.. kencing manis la.. masa mengandungkan ana dulu tahap kencing manis mak dasat gak.. sampaikan mak kene cucuk sniri kat umah hari2.. kirenye ana ni anak kencing manis la.. sampaikan ana tepakse putus susu awal dengan mak.. sebab dikhuatiri penyakit tu turun pada ana diusia ana yang masih kecil.. kalau tak silap ana la ana nyusu badan ngan mak ana sampai umur 2 bulan je.. pastu terus jadi anak lembu.. [maksudnye minum susu lembu laaa..takkan aku keluar daripada perut lembu pulaak..] patutlaa anak mak yang sorang ni teramatlah degilnye.. rupe2nye tak dapat merasai nikmat susu badan macam budak2 lain dapat sampai umur 2 taun.. jeles gile.. takpe2 tunggula aku kawin nanti aku balas dendam balik.. ngahahaha.. masa ana duk kat umah ngan mak dulu.. ana la yang selalu ditaklifkan dan dipertanggungjawabkan untuk membawak mak ke hospital tetiap kali ada mauid (temujanji) ngan dokto untuk chek kencin.. dan kalau takde mauid skalipun ana la yang ngulang alik jugak ke sepital tu untuk ke farmasi ngambil ubat yang dah dijadualkan preskripsinye stiap bulan.. bile ana dah kemesir ni tak tau la plak sape yang ganti jawatan ana tu.. pidos abang ana tu rasanya sibuk je ngan keje.. abah la kot yang ngulang ke sepital tu pulak.. sian abah..

MAK ANA SEORANG...
perempuan

dah tentula beliau pempuan.. mustahilla beliau lelaki..hahahaha

MAK ANA SEORANG...
yang akan menangis bila anak2 tak semayang

masa ana skolah dulu ana liat jugak nak bangun semayang terutama smayang subuh.. tiap2 pagi mak akan membebel suh bangun untuk ikut abah sama ke masjid untuk smayang subuh..tapi kebiasaan ana akan wat tak tau je.. tekup telinga dengan bantal lagi ada.. derhaka btoi ana diketika itu..[diketika itu...] buleh ana wat dek je mak ana panggil..
"kalau tanak gi masjid pun bangunla..imamkan mak ni.. mak tunggu.."
"eemm..ye..ye.." [ye je lebih..tapi aku tak bangun pun..rupe2nye mak tunggu aku sungguh kat tiko smayang tu..sampaila mak bangun dan bediri tepacak kat tepi katil aku dengan telekung putih yang suci bersih..]
"la ilaha illallah..kamu tak bangun lagi ke..mak ingat kamu dalam bilik mandi dah tadi..[sob..sob..mak dah mula nangis..] kamu janganla lalai macamni.. bedosa tau ke.. mak sedih btul kamu lalai macam ni..mak tunggu kamu lama tadi nak kamu jadi imam.."
ana terus tebangun tak cakap apa dah lari terus masuk bilik ayor..sebak gile rasa buat mak camtu..huhu..ana amik smayang..imamkan mak..dan terus mintak maaf lepas tu..lepas2 daripade tu mak panggil sekali dua je ana bangun dah.. tak sampai ati dah nak buat mak menangis..

kenangan ngan mak, cik jariah dan abah kat piramid giza..

MAK ANA SEORANG...
ibu mithali

ana menyanjungi ibu ana sebagai ibu mithali kerana kegigihannya dalam mendidik anak2..pepatah ada mengatakan seorang ibu mampu untuk melayan karenah 10 orang anak tapi 10 orang anak belum tentu mampu melayani karenah seorang ibu.. walaupun adakala mak mudah berkecil hati dengan sikap anak2 dan menantu yang terkadangkala benda itu tak logik untuk dikecilhatikan.. kita kenelah ingat.. kita masa kecik dulu lagi banyak buat perangai yang tentunya lebih tak logik untuk mak kita layan karenah kita tu.. tapi mak kita tetap layan dengan sabar.. jadi takkanlah bila dah besar ni..kita adik beradik ramai2 tak mampu nak bersabar dengan ibu seorang yang berpuluh tahun bersabar dengan kita yang ramai ni..sanjungan ibu mithali ini juga bukanlah datang daripada ana seorang.. malah mak ana juga 2 tahun berturut2 dianugerahkan anugerah ibu mithali kampung padang tembak teluk intan..sanjungan yang juga datang daripada orang kampung dan masyarakat sekeliling yang berbangga dengan mak kerana walaupun mak hanya seorang surirumah dan suami mak hanya seorang ustaz yang bekerja seawal perkahwinan dengan gaji hanya RM92 sebulan mampu mendidik 6 orang anak hingga kesemuanya berjaya masuk universiti dengan seorang daripadanya yang mempunyai diploma, 2 orang daripadanya berjaya menyambung keluar negara, 3 orang berjaya mendapat master dan seorang lagi sedang menghabiskan pHD.. rasa2 taun ni pun mak dapat lagi anugerah tu.. tak tau la kan..kita tunggu dan lihat..ngeh3..apepun..pami tetap bangga dengan mak! jasa mak pada kami adik beradik anak2 mak tetap takkan mampu kami balas! semoga Allah memberkati mak!

ni masa anugerah ibu mithali kg padang tembak 2007..

sedih dah rase nih.. rindunyee kat mak.. dah la tak balik ni.. waaaaa... cukupla tu posting ni..nak gi bersedih jap..nak makan sume makanan yg ade kat dapo..buat ilang rindu.. ngahahaha.. apepun.. selamat hari lahir untuk mak yang pami sayang! mak adalah mak yang paling best dalam universe! doakan anakmu ini dapat meneruskan perjuangan menuntut ilmu dibumi anbiya..semoga Allah memberkati umur mak dan memanjangkannya agar dapat mak penuhi dengan amal ibadah..

saaaaaaaaaaaaaayaaaaaaaanggg mak~
riiiiiiiiinnndduuuuuuuuuuuuu mak~
<-(^_^)->

Currently have 0 Kata Komenan:


Leave a Reply

There was an error in this gadget