Ikutle Kalo Agak-agak Ngkome Ghajin Membacenye

Cakap Le Ape Ngkome Nak Cakap Asey Jangan Mencarut Udah Le


ShoutMix chat widget
Related Posts with Thumbnails

Tuesday, July 22, 2008

Masalah Sosial..Memang SO...SIAL!

Posted by The Pamiesz® | Tuesday, July 22, 2008 | Category: |

salam sume kengkawan sahabat teman pren~
takdek wat ape2 cuti ni melainkan tido tido dan tido.. masak pun dah maleh asik makan megi megi dan megi.. dahla rambot pun cam megi.. makan megi je ari2 bulu kaki pun dah jadi cam megi.. teruk btol kehidupan cuti yang tak diisi ngan mende berpekdah neh.. islah sikit pamie ooii~ banyak lagi kitab2 tak gi nadah.. banyak lagi matan2 tak hafal.. cuti2 jugak.. belajo mane de cuti melainkan cuti terus (mati..)

aritu banyak je point nak menulis tapi tak catat skang dah tak ingat 1 pun point nak tulis ape.. tula dah tau ingatan tu tak kuat mane tak yahla nak belagak cam bes konon2 ingat semua.. len kali tulis.. Rasulullah SAW pun suh sahabat yang tak mampu ingat hadith untuk tulis hadith tu..

kali ni ana ingat nak share ngan pembaca sumer pasal masalah sosial yang sooo....sial! yang berlaku kat negara malaysia kita yang tercinta skang nih.. ana nak bawak beberapa kisah yang diceritakan sendiri oleh sahabat2 ana yang mana kisah2 ini terjadi pada diri mereka sndiri mahupun terjadi pada insan2 disekeliling mereka.. tujuan ana tulis kisah2 ni bukanlah untuk mengaibkan mereka.. hanya sekadar mengambil iktibar dan pengalaman mereka itu agar kita sedar realiti yang berlaku dalam masyarakat dan kita yang memahami agama ini dapat mengelakkan diri dari berlakunya masalah2 ini pada diri kita sendiri dan lebih2 lagi tanggungjawab kita untuk mengislah dan mengubah dan berdakwah kepada mereka2 ini agar kembali ke jalan Islam yang sebenar.. dikalangan bebudak agama ni sniri pun dah banyak masalah sosial yang berlaku.. jadi agak2nye sape pulak lah yang nak menjalankan dakwah pada masyarakat umum ni kalau bebudak yang patutnya menjalankan dakwah ni pun terjebak sama dalam masalah so..sial nih.. wal`iyazulbillah..

jadi ana mulakan kisah2 ini buat tatapan para pembaca.. terlebih dahulu ana memohon maaf jika bahasa terlalu direct ataupun ana menggunakan istilah2 yang tak mampu difahami oleh pembaca.. mungkin posting kali ni ana leh klasifikasikan untuk 18SX.. hakikatnya istilah2 ini digunakan oleh remaja remaji kita nih.. jadi sebagai daie kita perlu la jugak tahu kan.. kalau tak tau penggunaan istilah2 orang muda ni.. macamana kita nak memahami jiwa mereka.. nak mendekati mereka.. tapi ana takkan menterjemahkan maksud istilah2 yang mungkin tak difahami tersebut.. kalau ada yang teringin nak tau.. kita sembang blakang la.. bahye nak sembang kat sini.. nanti jenuh plak ana nak kene star dan sensoredkan semua pekataan.. hehehe..

KISAH 1

SI FULAN: aku ada sorang awek.. aku sangat sayangkan awek aku ni.. aku memang merancang nak kawen ngan dia.. tapi aku tak keje lagi.. mak bapak aku pun gerenti tak bagi aku kawin skang.. tapi aku dah sangap.. kadang2 slalu jugak aku ajak awek aku ni tido hotel.. tapi aku wat yang ringan2 jela kat dia.. aku tak sampai tahap cucuk kad kat mesin atm lagi.. abes2 kuat pun aku "mengecat"..
AKU: aik? betoi ke nih? ko dah merabe dah mengecat sume muqaddimah abis dah ko wat tapi ko tak sarung keris kat sarung die? tahan pulak ko?
SI FULAN: aku pun riso gak aku tak tahan.. tapi untuk mengelakkan berlakunya zina tetiap kali sebelum aku gi tido hotel ngan die tu aku melancap [perkataan ni pun nak sensored gak ke? ok la aku tuko jadik melancong la senang..] bagi abis nafsu aku tu dulu.. dah puas aku melancong.. baru aku gi hotel.. tu pun masih benafsu lagi tu..
AKU: bongok ke hape dah pempuan telanjang depan mata.. laki yang tak normal je tak benafsu.. kawen la weh.. ko ni memang dah takde jalan lain dah melainkan kawen.. nak mengelakkan zina kebendenye.. punye banyak dah zina ko wat tuh.. zina mata zina tangan zina hati zina kaki zina itu zina ini.. zina kemaluan je yg ko tak buat lagi dan aku sarankan tolongla jangan buat.. dosa beso tuh.. ingat neraka sikit weh.. dahla banyak melancong tu bahya untuk kesihatan badan.. kang dah kawen btoi elok mati pucuk lak.. ko nak ke gitu?
SI FULAN: aku tau.. smua tu aku tau.. tu aku cuba tahan gak nih..
[beberapa ketika berbulan atau bertahun selepas itu aku pun tak ingat]
AKU: pe cite ko ngan awek ko tu? masih wat keje2 tak pekdah tu lagi ke?
SI FULAN: mane de pape dah antara kitorang.. ade laki yg dah keje engeneer bkenan ke die.. terus dia tinggalkan aku yg baru je abis blajo dan tak dapat keje memane lagi nih.. sedih gile siut.. aku sayang dia gile2 punye..
AKU: laaa...dah puas kene ngecat lari jugak kat laki lain?
SI FULAN: tula..aku dah malas dah nak couple2 ni..
AKU: sape suruh.. elok la tu Allah nak suh ngko betobat le tu..
SI FULAN: aku dah kecewa ngan pempuan.. skang aku jadik playboy lagi bagus.. aku main2kan dorang sume..
AKU: lagi bongok.. ingatkan nak tobat dah.. rupenye nak jadi lagi teruk.. ko jangan wat pasal.. ingat dosa tu sikit.. ingat mati.. udah2 la main2kan pempuan tu.. stop la weh..
SI FULAN: aku tak leh janji..hehe..

kesimpulan: dia tau tapi dia buat jugak.. sebab apa jadi gini? iman nipis dan setan sentiasa menyucuk.. akhirnya iman kalah dengan setan.. sebab setan die lagi tebal daripada iman dia.. dan ini jugak adalah kesimpulan daripada kenapa orang duk sibuk war2kan kenapa couple tu haram.. sebab akhirnya akan membawak jugak pada perkara2 yang macam ni.. boleh ke kita kata tak haram lagi kalau camni? korang jawab la snirik.. nak kata stay sampai kawin tak jugak.. dah puas tido hotel pun ade mamat yg lagi kaye datang jek terus pegi.. pempuan ni pun 1.. cepat sangat berubah hati.. apa yang diorang cari aku pun tak tau la.. lagi.. ana rasa sikap dan tanggapan mak bapak skang perlu diubah.. ramai yang tak bagi anak dorang kawen awal.. kawin tengah blajo.. padahal anak2 dah buat maksiat tahap ape tah.. baik bagi kawin dan biar mereka tahu rasa tanggungjawab cari nafkah daripada habiskan jugak duit mak bapak tido hotel wat maksiat blablabla.. baik habiskan duit mak bapak untuk bentuk sebuah keluarga muslim yang bahagia daripada duit mak bapak habis jugak ke anak2 yang menipu konon2 habis ke belajo padahal gi main pempuan sane sini..

KISAH 2

SI FULAN: mi.. aku belajo tak dapat2 la.. sebab pe ha.. sebab hati aku gelap ke..
AKU: banyak wat maksiat ke? Imam Syafie kan pesan ilmu tu cahaya Allah dan cahaya Allah tak diberikan pada ahli maksiat.. camne nak dapat blajo kalau hati asik dengan maksiat..
SI FULAN: aku ni jahat la mi.. aku banyak main pempuan la.. hati aku gelap mi..
AKU: sape suh ko main pempuan.. banyak lagi permainan yg ko bleh main ko gi main pempuan.. main la playstation ke.. warcraft ke.. bola ke..
SI FULAN: aku ni smayang tak tinggal.. alhamdulillah.. tapi aku memang takleh idup la kalau takde pempuan..
AKU: kalau gitu ko takde jalan lain dah melainkan kawin.. tu je jalan ko yg aku nampak..
SI FULAN: aku dah kawin banyak kali dah.. nikah je belum.. teruk aku ni mie..
AKU: haih~ ni kes berat nih.. tapi memandangkan ko sanggup cite kat aku ni ada tanda2 ko nak betobat nih..
SI FULAN: btulla..aku dah tak tahan la idup camni.. idup dalam kegelapan.. hati aku tak senang mie.. aku nak wat camne mie.. beso dosa aku ni mie..
AKU: ko dah cuba usulkan kat mak bapak ko nak kawen?
SI FULAN: aku dah cuba cakap tapi dorang gelakkan aku je..
AKU: laa..apehal plak gitu.. ko yang cakap memain kot..cube ko cakap serius2..cakap bebetul.. yang ko memang dah tak tahan.. dorang pun orang beragama gak.. aku rasa dorang mesti paham..
SI FULAN: tapi kalau diorang bagi pun.. awek aku tu tanak.. die kate muda lagi..
AKU: laaa..bongok ape.. dah dia nak kat ko ke tanak? ke dia sekadar nak pisang ko je?
SI FULAN: ntahla mie.. jadi skang aku nak wat camne ni mie.. aku nak still ngan dia lagi ke atau nak pisah ngan dia.. tapi susah mie aku nak lupekan die..
AKU: kalau ko still ngan dia pun dia bukan nak kawen ngan ko.. ape punye pempuan tah.. sorila terkutuk awek ko.. tapi memang nak kutuk pun.. dia takde rase pape ke idup dalam maksiat tu?
SI FULAN: ntahla mie..
AKU: ko boleh stay ngan dia tapi dengan syarat ko rentikan maksiat tu..
SI FULAN: aku tak leh tahan mie.. tetiap kali jumpe dia je.. mesti nak.. kadang2 aku malas.. aku nak lari.. tapi dia nak..
AKU: pempuan memang la.. dah kene skali mesti nak lagi.. bile dah sangap halal haram tak mikir dah.. dah tu janganla jumpe die.. abes cite..
SI FULAN: payah mie.. umah sewe dia ni dekat je ngan umah sewe aku..
AKU: pulakk..kalau dah ko takleh tahan gitu.. putus jela.. pastu ko betobat banyak2..
SI FULAN: Allah terima ke tobat aku ni.. aku jahat sangat ni mie.. banyak sangat dosa.. gelap hati..
AKU: ko nak becakap ngan aku hal2 camni apa tandanya? tandanya Allah masih sayangkan ko.. Dia tak biarkan ko hanyut jauh2.. suh ko carik jalan keluar.. tu tanda Allah sayangkan ko.. pintu taubat Allah sentiasa terbukak selagimana ko tak syirik ngan Dia..
SI FULAN: betul ke mie.. Allah masih sayangkan aku..
[dia tediam lama gak dalam chat masa tu..]
SI FULAN: aku dah anto mesej kat dia.. aku mintak putus.. dah skang aku nak wat camne nak elakkan daripada ingat benda2 ni..
AKU: ko sibukkan diri ngan kengkawan.. penuhkan masa ko ngan membizikan diri.. wat mende2 yang ko rasa seronok dan lalai untuk ingat benda2 tu..
SI FULAN: tu aku dah biasa buat dah.. tapi masa aku sensorang aku pikir gak.. camne? pastu pulak antara kengkawan aku ramai2 ni.. aku sorang je yang semayang.. dorang sume langsung tak semayang..
AKU: adehh~ environment ko ni sangat memayahkan ko untuk berubah.. camnilah.. ko cuba banyak dekatkan diri ngan masjid.. ko kaki smayang aku tau.. join banyak pengajian2 kat masjid.. gi dengo ceramah2.. abeskan masa ko banyak kat situ.. aku dah takde idea nak tolong ko melainkan ko kene tolong diri ko sniri..
SI FULAN: masjid eh.. insyaAllah.. aku cuba.. time kasih la mie.. doa2kan aku..
AKU: insyaAllah Allah bukakan pintu hati ko..

kesimpulan: realitinya environment remaja skang memang ramai yang tak semayang.. bukan sebab tak reti tapi sebab idup dalam dunia yang tak pentingkan semayang tuh.. camne la nak ubah diorang nih.. tiang agama yang paling penting tu pun dah tak kukuh.. macamana kita nak terapkan nilai2 akhlak yang lain kalau tiangnya aje pun dah nak roboh.. dan sahabat ana si fulan ni beberapa ketika selepas itu dia contact ana balik dan dia kata hati dia tenang sikit lepas banyak menghadiri pengajian kat masjid dan smayang tetiap waktu kat masjid.. alhamdulillah.. marilah bersama2 kita doakan dia dapat lawan setan dia.. lagi contoh mak bapak yang tak bagi anak kawen awal terzahir dalam kisah ini.. kepada mak bapak diluar sana.. sniri mau pikir la.. nak anak2 korang jadik camni?

KISAH 3

SI FULANAH: ni cite pasal classmate saya.. awak nak tgk friendster dia? smua kengkawan saya cakap dia ni hipokrit.. frenster punye la alim tapi kat luar Allah je yang tau alimnyelah dia..
[dia pun bagi la frenster budak tu suh aku tengok.. fuh.. memang alim la bagi seorang pelajar yg bukan pengajian islam.. penuh dengan kata2 islamic.. favourite book : Al-Quran.. favourite song: nasyid pendek kata memang penuh dengan kata2 islamic la dalam tuh..]
SI FULANAH: awak dah tengok sniri kan die punye profail.. favourite book Al-Quran.. padahal saya tak penah tengok langsung dia sentuh Quran.. apatah lagi mendengar dan membaca Quran.. pastu dia ni tetiap kali balik cuti dia akan telepon mak dia.. contohnya cuti stat 25 hb.. dia akan gitau mak dia dia balik 26hb.. dia gi tido hotel ngan pakwe die.. sume orang tau dan dah tak larat nak cakap dah kat dia nih.. dia tipu mak dia dan gi buat maksiat ngan lelaki..
AKU: astaghfirullah.. bende ni dah jadi cam benda biasa ye kat kolej2?
SI FULANAH: haah.. sampaikan orang yang takde pakwe cam saya ni kene gelak je.. saya tau la saya tak lawa tapi skurang2nye maruah saya tak murah macam dorang.. dorang memang saya tak nafikan memang lawa.. sampaikan kitorang yg pempuan ni pun terpesona dengan kelawaan dorang..
AKU: lawa muke je akhlak tak lawa nak buat pe.. lawa muke tu bukan kekal pun.. baling asid kat muke ilang la lawa tu.. kire dasatla kalau kes2 camni dah smua anggap benda biasa yang berlaku..
SI FULANAH: tapi tu tak cukup dasat lagi.. ni citer pasal rumate saya pulak.. dia ni lagi lawa.. body memang mantap.. kalau lelaki tgk tu memang terliur la.. umur baru 23.. tapi dia ni dah kawin sejak umur 18 lagi.. kawin awal.. suami dia ni baik sangat.. tetiap bulan antar duit 400.. tambah lagi ngan elaun kolej yg dia dapat 600.. suami dia ni slalu call saya tanya khabar isteri dia.. bila dia call bini dia tak angkat.. dia suh cakap takde kat bilik la.. ada hal la.. itu la.. ni la.. saya jugak yang kena dalam tak ikhlas kaber untuk dia... yang dasatnye.. walaupun suami dia ni baik.. dia ni suke kejar lelaki2 yang ensem2.. gi main kat luar.. kat hotel.. agaknye sebabtula Allah tunjuk kat dia dah 5taun kawin pun takleh ngandung2... idup dalam maksiat je..
AKU: astaghfirullah.. teruknya.. tak terkata apa saya..bini orang wat hal camtu..
SI FULANAH: saya nak je kabo kat laki dia tu yang bini dia tu wat hal gitu..tapi nanti dorang gaduh lak.. awak.. salah ke saya tak gitau laki dia tu aa?
AKU: bleh je kalau awak nak gitau.. tapi awak kene ada satu semangat yang kuat dan keberanian la..untuk terima risiko yang akan terjadi selepas awak bagitau tu.. sebab kalau awak gitau saya rasa kompem dorang cerai.. kalau awak tak gitau awak dapat saham plak sebab besubahat sama kan.. bukan senang nak wat keputusan tuh..
SI FULANAH: tula.. saya rasa saya tak cukup kuat lagi la nak wat sume tu.. saya pun dah tak larat nak tipu laki dia tuh.. dengan dia sniri pun dah jenuh dah saya basuh.. masih macam tu lagi.. ari2 nak cakap bende ni.. malas la nak tengok orang masam2 muka.. dahla sebilik.. kalau jauh takpe gak.. larat la ari2 nak tengok muka dia gitu.. kita yang nak wat mende baik ni plak macam jadi pihak yang bersalah..
AKU: akhir zaman.. orang yang baik tu sikit.. dahla sikit.. yang nak buat baik tu la yang disisihkan dan dianggap salah.. biasa la tuh.. saya respekla awak duduk dalam environment gitu dan awak tak terjebak sama.. moga2 Allah lindungi awak.. dan saya juga.. nauzubillahi min zalik..
SI FULANAH: awak doa2kanla saya kuat untuk tempuh semua ni ye..
AKU: insyaAllah..

kesimpulan: kalau kisah pertama ngan kedua tadi ada jalannya.. suh dorang kawin.. tapi kisah yang ketiga ni? ni dah kawin awal ni buat hal camni plak.. kalau korang la jadi si fulanah tu.. apa yang korang akan buat?

tu baru kisah yang orang cite kat ana.. tu baru sikit.. agaknye tu baru 0.000001% daripada realiti masalah yang berlaku dalam masyarakat kita.. siapa yang nak memperbetulkan mereka2 ni? adakah kita hanya duk terngangaa saja tanpa ada berbuat apa2? ape kejadahnya semua ini?

sekian wan kamarul akhir zaman..edisi siasatan ntv70..

Currently have 3 Kata Komenan:

  1. salam. menarik pulak entry awak ni... =) kalau budak tang wat kes 1 & 2 ni sekolah menengah lagi camne? lagi terer dari saya bab yang pelik2 ni... say pun tak paham kadang-kadang bahasa dorang... tak heran jugak sebab saya kawan-kawan cakap "poyo" ke "sengal" ke saya dah tak senang dengar... huhu....

  2. wsalam.. kalau sekolah menengah lagi la dasat.. tapi tak mustahil pun kan.. kes2 camni ni kalau dulu2 mustahil berlaku kat budak2 skolah.. tapi disebabkan pendedahan media..muvi2 barat mungkin pengaruh tu sampai pada budak2 skang ni.. menyebabkan masalah2 gini pun skang dah jadi biasa even pada budak sek rendah skalipun.. dorang tu la generasi akan datang yang kita perlu jaga.. kalau yang teruk2 gini yang naik jadi pimpinan negara.. payah islam kita nak bekembang masa akan datang..

  3. salam.. entry yg cukup menarik bg ana.. walaupon ader perkataan yg agak sensitif... mmg,remaja sekarang dh soo sial org ckp.. bak kata org kalau masalah cmnih, kenelah cr jln penyelasaiannya.. kalau nk cari jln poenyelasaian, pasti kene tau punca masalah.. jadi... ape kater tgk entry ana yg dh berbulan2 lamanya..
    http://cetusanmindaseorangpemuda.blogspot.com/2008/04/gejala-sosial-so-sialsiapa-yg.html


Leave a Reply

There was an error in this gadget