Ikutle Kalo Agak-agak Ngkome Ghajin Membacenye

Cakap Le Ape Ngkome Nak Cakap Asey Jangan Mencarut Udah Le


ShoutMix chat widget
Related Posts with Thumbnails

Monday, July 14, 2008

Isu Panas Part II : Kusangkakan Panas Ke Petang Rupanya Sekarang Musim Panas

Posted by The Pamiesz® | Monday, July 14, 2008 | Category: , , |

salam.. terlampau banyak idea nak menulis ni.. betabur2 point nak citer.. tapi segalanya terhalang dek kerana bahana sepatah perkataan.. maleh! Kuang hajo punye maleh.. berani ko mengganggu gugat hati aku yang sentiasa mahukan kerajinan.. ko takde aku lagi seronok.. kalo ko ade asik menyusahkan aku.. berambos ko pegi mati jejauh..

ana dah agak lame tak bawak posting yang agak ilmiah sikit.. tak tau la ngape kebelakangan ni kuat sangat merapu.. menyapu jarang2 lak.. sampai bepasir2 dah bilik nih.. haha.. tak kesah la.. standard bujang senang.. ngeh3.. tapi kali ni ana taklah nak bawak posting ilmiah lagi.. akan datang la ye.. kali ni nak sambung merapu sikit lagi.. episod II isu panas mesir.. ngeh3.. sebelum ni ana dah bawak 12 situasi tentang mesir.. arini ana rasa terpanggil untuk menyenaraikan beberapa lagi situasi buat tatapan pengunjung blog ana nih.. biasanya bebudak mesir yang baca akan terasa lawak sebab dorang sniri dapat rasa sume pengalaman2 ni.. adapun orang yang duk kat malaysia pun bleh gak nak gelak sebab takde sape nye yang nak tampo pipi korang kiri kanan kalo korang gelak sensorang depan monitor melainkan korang tampo pipi korang sniri..ngeh3..

SITUASI 13
Tentang hungga bungga

[bebudak melayu jalan nak gi kedai…tentibe selisih ngan arab]
“hungga bungga!”
Ada beberapa situasi yang akan bebudak melayu itu akan lakukan apabila kalimah hikmat ini kedengaran menggetarkan gegendang telinga mereka.. ini bergantung pada tahap suhu hati bebudak melayu tersebut diketika itu..
1. bebudak melayu yang sangat baik akan wat tatau dengan panggilan manje tesebut dan meneruskan perjalanan macam takde pape yang belaku..
2. bebudak melayu yang baik sikit akan wat gaya menjeling panas sambil dak arab tesebut belari2 anak buluh betung blah daripade tempat kejadian..
3. bebudak melayu yang fasih cakap arab akan panggil arab tesebut dan menasihati beliau supaya insaf hingga beliau menitiskan air mata dan air kencing..
4. bebudak melayu yang pandai mantiq akan bermain kata2 hingga menyebabkan arab tersebut skali2 tak akan mengulangi lagi panggilan manje tersebut hingga ke akhir hayat mereka..
5. bebudak melayu yang cepat panas dimusim panas mahupun sejuk akan tanpa banyak cakap melepaskan sebijik penombok hinggap di muka arab tersebut beserta pakej carutan dan makian balas maka seterusnya berlakulah kejadian tak diingini..
6. bebudak melayu yang cepat panas tapi kurang baran untuk melepaskan penerajang akan mengeluarkan carutan dan makian serta celaan dalam bahasa melayu secara bertalu2 seperti bodoh bongok bangang bengong bengap tolol tongong celaka mak bapak tak ajo hingga menyebabkan arab jadi terpinga2 dek kerana ketidakfahaman mereka terhadap kata2 yang mungkin mereka anggap sebagai satu pujian tersebut..
7. bebudak melayu yang hepi2 macam ana akan gelak dan men hungga bungga balik ngan dorang.. ngahahaa..
Kalau kat malaysia biasa kita dengo bunyi ni kat area2 belah yang ori2 [asli] macam sarawak..sabah..kat semenanjung pun banyak.. tapi orang asli skang pun dah pakai astro ngan kete waja.. mane ade lagi dah dorang kuarkan bunyi2 kanibal keliling unggun api nak makan orang ni.. orang zaman batu bleh la.. tapi yang ajaib dan kagumnye.. ana sangatlah tak sangke kat mesir ni memang ramai golongan yang gemor sangat menghungga bunggakan diri mereka.. daripada bebudak kecik membawak pade orang tua yang tak sedo2 kubur dah sms ajak lepak same2.. mengikut kajian sejarah peradaban dunia yang tak terdapat dalam buku teks tingkatan 4.. dan kajian sejarah malaysia yang tak tercatat dalam buku teks tingkatan 5.. juga beberapa kajian yang tertinggal daripada silibes TITAS unibesiti2 kat malaysia.. tanggapan arab mesir yang mengatakan orang malaysia ni sume orang asli.. sume hungga bungga adalah tanggapan yang telah tersemai dalam hati mereka dek kerana ketidakterdedahan mereka pada dunia luar.. asal usul alkisahnya diriwayatkan secara musalsal daripada bebudak lama.. mengatakan bahawa dolu2 arab ni tak tau camne rupe malaysia ni.. dorang ni sangkekan negara dorang mesir ni second maju didunia lepas jepun.. [aku tegelak gile2 mase dengo cite ni..haha..tak tau la musalsal ni sahih ke dhaif ke mauduk ke..apepun best jugak la buat geli2 perut..haha] jadi malaysia ni dorang anggap negara koman ntahpepentah la.. sampai la satu masa dorang tengok iklan tourism malaysia tahun melawat sarawak ke ape ke lebih kuang gitu lah.. gambo kat poster tu gambo orang asli yang duk pakai cawat dalam utan tebal tu.. jadi terus la puak2 ni mindsetkan pemikiran dorang yang kita bebudak melayu sume ni kat malaysia hidup pakai camtu.. datang mesir ni baru pakai baju cam dorang.. ngahahaha.. maka dari situla datangnye kalimah hungga bungga yang sering sahaja dilontarkan pada bebudak kita yang bermuka mulus nih..
Mula2 sampai mesir ramai dah kengkawan ana yang dah kene hungga bungga.. tapi ana tak kene2 plak.. dorang duk citer2 sambil bengang2 dan marah2.. sampaila ketika ana tertanya2.. bila ana nak kena ni.. nak rasa gak.. haha.. masa duk di kaherah sebelum tauzi’ (pindah kat cawangan zagzig) ana memang tak penah kene hungga.. sampaila ana pindah zagzig.. masa tu balik daripada umah os nak balik umah.. ana jalan kaki ade bebudak kecik arab men tepi2 jalan.. kekecik lagi bebudaknye.. ana sangkakan dorang nak cakap hungga.. tetibe bile ana lalu seblah ana rasa cam tak caye ngan telinge ana sniri.. dorang bukannye menghunggakan ana.. malah dorang mengeluarkan kalimah yang jauh lagi dasat.. “fuc* u!” aih~bebudak kecik ni bio betoi.. masa tu ana maleh nak layan.. dahla first time kene.. ingatkan nak main2 la kalau kene hungga.. skali kene maki dalam omputih.. educated sungguh bebudak nih.. educated bahasa la adab takde la.. huhu.. lalu ana pun blah je la berlalu pegi dpd situ.. huhu..
Sorang kawan ana daripada damanhur.. apabila beliau terkene hungga.. serta merta beliau memanggil arab itu lalu berlakulah dialog yang berikut ni..
“ko tau tak ape maksud hungga bungga tu?” tanya sahabat ana ni..
“tak..” jawap arab tu..
“ko muslim kan?”
“mesti la aku muslim..”
“ko tau tak yang hungga bungga tu kata2 untuk menghina Islam?sanggup ko hina Islam?”
“……………” erks..senyap arab tu tanpa jawapan..
“ko tak tau tapi ko main cakap je..lain kali tanya dulu..”
Lalu arab tu pun memintak maaf betalu2 pada sahabat ana tu sambil bejanji takkan cakap lagi dah hungga bungga..ngeh3..pandai btol beliau bermain kata2..betulla tu..beliau tak menipu kan..menghina seorang muslim sama la macam menghina Islam..heheh..tapi kalau tetiap kali jumpe arab kene hungga bungga nak kene syarah gini memang la letih.. baik ikut cara ana je.. kita main2 balik je ngan dorang.. bukan libat aqidah pun dorang kutuk2 gitu.. takyah la kot nak besyarah2.. sambil jalan je leh wat.. jimat masa.. bleh gelak2.. ngeh3..
Tapi tu kurang best lagi senanye.. sebab arab yang menghunggabunggakan kite.. arab besela bleh consider dorang tak tau.. de jadi lagi best bile ade sesetengah bebudak melayu sniri yang saje hungga bunggakan bebudak mlayu.. haha.. jalan blakang.. nyuruk2 sikit.. pastu hungga bungga! Toleh2 blakang yg ade arab.. toleh lagi.. arab.. last2 baru nampak yang hunggakannye budak mlayu.. mase tu memang rasa nak baling terompah walaupun terompah takde kat mesir.. hahaha..

SITUASI 14
Tentang arab yang sebok nak cakap melayu

“aba khabar?”
“saya suka awak”
“siaba nama kamu”
“selamat baagiiii”
Heh..antara ayat2 melayu yang arab pandai sebut.. kalau bebudak melayu lalu je abeh semua disebutnye..dorang ni tak reti sebut hurup P.. jadi P dorang ni bunyi B.. memandangkan ana ni budak lughah.. ana suka main2 dengan lughah.. kalau kena aba khabar tu.. ana akan jawab.. “khabar marfuk biddommah” kalau ada masa banyak sikit.. ana akan perpanjangkan I’rab tersebut.. “khabar marfuk waalamatu raf’ihi dommah zahirah fi akhirihi”..ngeh3.. kalau dorang tanye kaifal hal? (apa khabar) ana jawap plak “hal mansub daiman” dan kalau ada masa yang lebih.. ana perpanjangkan ia menjadi “hal mansub waalamatu nasbihi fathah zahirah fi akhirihi” ngeh3.. arab ni kengkadang bukan kire.. time dah petang ke malam ke pun die kate “selamat baaagiii” gak.. bagii jelaaa… haha.. tapi kadang2 ada jugak arab yang nak tau pekataan2 mudah bahasa kita ni.. kebanyakannya ammu2 (pakcik) kedai la.. nak blajo nombor.. satu dua tiga embat lima enam tuguh laban sembilan sebuluh.. senang beliau nak muamalah ngan bebudak mlayu.. katenyeh.. teringat lak ngan syuun kuliah lughah ana.. aritu die ade tanye tobaq(pinggan) dalam bahasa melayu ape.. geng2 ana ni jawap la pinggan.. penat die praktis sampai die leh sebut pekataan tu.. [padahal sebut B jugak..BINGGAN..hahaha] yg bestnye bile beliau dah tau tu.. sape2 je beliau jumpe tetengah jalan ke kat kuliah ke beliau akan kabo dengan bangganya “tobaq hua binggan!” dan orang yang mendengo tu pun tepinge2 apekesehal pulak orang tue ni.. haha.. bile selisih je ngan geng2 ana plak.. beliau tak panggil ya malizi (wahai orang malaysia) dah.. beliau panggil kitorang dpd jauh lagi dah jerit.. “YA BINGGANN!” alahai lah~ binggan pun binggan lah~ binggan tu kire ok la sikit daripade mangkuk.. huhuhu..
Tapi ade jugak sorang kawan ana yang kene nganjin ngan arab nih.. memula dengo macam dorang nak cakap melayu.. ujung2 tu ade pulak makian diselitkan sama..
“aba khabar..ya ibn kalb!” (apa khabar..wahai anak anjin!) haram~teruk btoi dorang nih.. bikin panas je..

SITUASI 15
Tentang arab yang bebelit lidah nak cakap omputih

Bahse omputih adalah bahasa international yang digunakan diseluruh dunia.. mesir tak terkecuali tambah2 lagi dengan kemasukan pelancong omputih yang melanda bagaikan ombak menghempas pantai cleopatra.. so kalau kat tempat2 pelancongan tu biasa la kita dengo arab ni cakap omputih.. tapi sleng arab tu tetap takleh ilang.. kengkadang dengo terase lawak je..
“hawarr yu?” (dorang nak kate how are you..kengkadang bunyi macam hawauu u je..hawau btoi laa~haha)
“whats yurr nim?” (dorang tanye name..)
“welcome to egypt” (yang ni dorang biase lancar sikit..aku rasa dorang dah mengapal kalimah ni sejak umur 3 taun lagi..pulak tu tiap2 hari sebelum tido dorang ngulang hafalan tu 33x..patutla tak de sleng arab sangat..haha..]
“fuc* u” (yang ni aku tanak komen..)
Kalo bebudak yang educated skit.. contoh bebudak kuliah2 medic.. kuliah handasah (engeneering) ade yang pandai speaking.. sebab kuliah dan silibes dorang pun kebanyakannye dalam bahse omputih kan.. tapi dorang ni pun jugak tak telepas daripada sleng arab tu.. kengkadang membawak sampai tak paham kebendejadahtah yang dorang sebut.. ana pun ade skali tu dalam tremco.. arab ni tego dalam bahse omputih.. tanye memacam la.. ana tengok buku kat tangan dia.. buku english maths ke ape tah ana pun lupe.. satu dua je soklan beliau ana dapat tangkap.. pengabisnye die tanye dalam omputih.. ana jawap dalam bahse arab.. orang2 len dalam tremco tu plak yg pelik.. apekesehalla pulak arab cakap asing.. orang asing cakap arab.. aaah~ape2laaahh.. ngeh3..

SITUASI 16
Tentang pijat mesir

Nama saintifik beliau ialah pediculus humanus humanus.. Name matematifik beliau ialah 234976539057.. Kat malaysia jarang kita bermuamalah ngan menatang ini.. walaupun menatang ini memang ada terdapat kat malaysia kita yang tercinte itu.. tetapi kepopularitian beliau tak berape nak teserlah jika nak dibandingkan dengan kemasyhuran spesis beliau di mesir.. masa kat malaysia beliau low profail.. jarang begaul ngan masyarakat.. kera sumbang..eh.. pijat sumbang.. tapi bile duk di mesir.. beliau join banyak aktiviti kemasyarakatan.. bahkan beliau juga menubuhkan persatuan PPRAM [Persekutuan Pijat Republik Arab Mesir] yang telah berdaftar dibawah kementerian kemasyarakatan mesir.. beliau yang dihormati sangat suka bemanja2 dengan manusia terutama bebudak melayu yang berdarah manis.. beliau sangat gemar menghisap darah anak2 melayu ini dek kerana kuatnya bebudak melayu ni makan yang manis2 dan juga berwajah manis.. beliau yang amat kuat nafsu dan romantik ini amat gemar memberikan love bite di merata tubuh badan yang bakal menyebabkan student2 melayu yang belajar di mesir ni gatal2 nak kawin cepat.. ngahahaha.. actually gatal2 badan.. bukan gatal nak kawen.. ish korang ni lah.. kawen je lah yang korang pikirkan.. [korang yang pikir ke aku?ngahahaha] beliau yang disebutkan gemar tinggal dicelah2 kayu katil.. dicelah2 tikar.. kapet.. sofa.. dan mane2 jelah yang dorang rasa nak pindah sukati dorang la.. jika digeget oleh beliau ini.. kita akan mendapat satu perasaan nikmat dalam kegatalan melampaui batasan.. dalam lena dalam terjaga dalam mabuk mahupun sedar kita akan garu dan terus menggaru hingga meninggalkan kesan lebam yang mampu dilakarkan lukisan yang cantik dengan menggunakan kuku diatasnya.. [kalau tak garu pun love bite tu mesti ade punye..] antara solution untuk menyahkan pijat ni..[bukan menjadikan pijat ni nyah ye.. tak memasal plak pijat2 ni jadik awww kang..hahaha] adalah dengan merebus semua pakaian dan cadar pada suhu 130 darjah farenheit ataupun 55 darjah celcius.. jika tidak mampu [memang pun..sape yang rajin nak rebus cadar..] rebuslah telur dan makanlah ianya bersama2 nasik dan kicap..muahahaha.. kalau kene geget tu tak yah sapu2 ubat pun takpe.. janji korang amalkan pemandian yang sehat je insyaAllah beliau tak kaco korang.. satu lagi pakai pakaian yang bersih2.. ni baju yang dah belonggok dalam bakul selama 3 bulan 10 hari pakai balik tanpa berbasuh.. pijat tu datang pun dalam keadaan terpakse je sebab dah takde makanan so beliau tepakse menikmati hidangan darah manis itu dalam suasana bau badan dan baju yang cam haram tersebut.. kalau tak kerana terpaksa.. takkan ku hampiri manusia busuk itu.. katenyeh.. namun jangan dikeji dan disumpah menatang ini kerana nama beliau disebutkan dalam kitab fiqh sebagai menatang yang
mempunyai faedah menggerak manusia bangun subuh.. jadi kalau korang tejage waktu tengah malam menggaru2 takleh tido tu.. ade lebih baikla korang gi amik wuduk.. pastu smayang tahajud.. daripada korang menggaru2 dalam mata tepejam sambil mulut terkumat kamit memaki hamun menatang yang tiada jualah salahnya itu..

pandai betul pijat ni melakarkan hasil seninya yang indah pada kulit aku yang gebu nih..[jangan tanye aku kat area tubuh aku yang belah mane beliau geget nih]

SITUASI 17
Tentang lalat mesir

Nama saintifik beliau adalah lalatakretidokdiamniakutampokangbarutau.. amat payah menyebut nama beliau yang amat panjang bejela itu jadi
disingkatkanlah dengan mengambil 5 huruf terawal jadilah ia lalat.. lalat di mesir ni special sikit sebab terdapat di musim sejuk dan juga musim panas.. namun kemuncak keberadaan mereka adalah dimusim panas.. ketika musim sejuk.. mereka mampu mempertahankan diri daripada kesejukan cuaca dengan membeli sweater tebal di abu elak.. mereka sanggup mengumpul duit pada musim panas untuk membeli sweater dan kot yang tebal2 mahal2 lagi stylo2 supaya mereka dapat mengekalkan kewujudan mereka dimusim sejuk.. namun apabila musim panas mereka menjual sweater2 tersebut secara bundle kerana mereka sudah mahu bermaharajalela di musim panas tanpa seurat benang pun yang menutupi tubuh mereka.. masa untuk sunburn ditepi pantai! summer holidey beb.. misi utama mereka adalah menggangugugat keselesaan manusia terutama bebudak melayu [arab dah kebal dah ngan lalat.. dorang leh wat dono je walaupun sribu ekor lalat menghurung kepala hotak dorang..] tempat2 utama untuk diserang adalah disekitar lubang idung.. lubang telinge.. dan ada juga segolongan lakaze (lalat kamikaze) yang mengambil tindakan jihad mengejar syahid menyerang dibahagian mulut yang akhirnya membawa padah maut pada diri sendiri lalu syahid dan terkubur dalam perut bebudak azhari yang malas nak masak lalu ngap jelah lalat yang tak perlu pun nak pikir nak masak kicap ke..masak kari ke..masak kurma ke..goreng ke..rebus ke.. enak dimakan begitu sahaja.. agak merimaskan pabila diserang mereka ini walaupun cuma seketul..[seekor la..BM ko dapat ape SPM dulu nih?] dan mereka ini sangat konsisten dan persisten menyerang tanpa mengenal erti letih.. last2nya kita yang serender dulu..amik bantal.. tekup muka.. tutup lampu.. bukak pc.. bio beliau hurung monitor..ngeh3.. mereka juga menyerang tanpa kenal erti jemu.. tak kira dimana kita berada mereka pasti berada bersama-sama berjuang.. sesetengah azhari yang baran telah membakar rumah sewa sniri smata2 kerana bengangkan lalat yang mengganggu dan menambahtensenkan beliau yang baru sahaja dikecewakan apabila pentaqdiman akhawat beliau ditolak bute2..[ni mitos weh..dongengan semata nih..haha] apepun sabar jela.. nak wat camne lalat nih.. tepuk2 tampo pun tak kene.. buat sakit muka snirik je.. huhuhu..

SITUASI 18
Tentang metro

Metro ni kire kalo kat malaysia cam LRT tu la.. bukan suratkhabo metro tu.. kalau tak silap beliau mempunyai 3 line yang bertemu tempat tuko di beberapa stesen seperti anuar sadat dan husni mubarak.. terdapat stesen2 di bawah tanah dan juga diluar tanah.. ana tetiap minggu naik menatang ni la kalau nak ke syubro.. daripada zagzig turun pijot kat stesen zeraah then amik metro dengan harge segenih untuk turun di stesen rod el-farag.. ape yg besnye tentang metro ni.. rakyat mesir amat membanggakan beliau.. beliau dianggap satu teknologi yang negara lain tak mampu saingi kecuali jepun.. [what a silly thinking..] budak lame cite lagi.. [juge tak tau kesahihannye benar atau tak..] kat metro ni takleh tangkap gambo..penah jadik kes budak melayu kita pegang hempon..just taip msg je..tapi pegang hempon macam nak tangkap gambo..polis terus tangkap dan kene soal siasat dalam penjara dan beliau dituduh cuba menyeludup keluar teknologi metro ni ke negara luar.. ngahahaha.. nak kate bongok.. tak sampai ati lak.. negara kita jauh dah lagi maju daripada dorang.. ade ke nak tuduh dengan tuduhan liwat tak munasabah camtu.. haha.. memang katak bawah tupperware btulla dorang nih..apepun senanye ana banyak kali gakla bejaya tangkap gambo dalam metro ni mahupun diluar metro tanpa dikesan oleh pihak berwajib..ngeh3.. saje jelaa nak wat zekrayat.. tak hingin pun nak seludup teknologi korang yang tahpepe tuh.. satu lagi yang amat menyeronokkan pabila kita menaiki metro ini dimasa2 peak hour seperti waktu balik keje.. waktu2 puncak.. kita akan dapat menghirup udara segar beserta haruman semulajadi yang semerbak dalam gerabak metro tersebut.. aircond semulajadi yang dipasang full throttle mengeluarkan bau pekat likat yang sangat menggembirakan hidung kita melalui ketiak-ketiak pak arab mak arab tak ketinggalan awek2 arab yang nampak aje comel tapi sungguh dorang ni memang tak reti pakai deodorant.. nak wat camne.. musim paneh.. musim sejuk dulu pun dah bau cam haram.. musim paneh? Tak larat nak komen dah.. huhuhu.. pengalaman yang korang takkan dapat tgk kat LRT malaysia.. gerabak metro ni dia ada asingkan untuk pempuan je..dalam 2 gerabak.. so takde la becampo2 ngan laki bagi anak2 dara yang tak mahu bonggol2 mereka terhimpit2 besesak2 kat dalam tuh.. terjaminla sikit keselamatan.. haha.. tapi gerabak lain tu boleh je kalau pempuan nak masuk.. pastu lagi yang spesialnye metro ni.. korang mesti tak penah tengok orang pakse bukak pintu LRT yang dah tertutup rapat untuk masuk jugak dalam gerabak kan.. hah..kalo korang nak tengok dengan kadar kekerapan maksima.. silalah cuba menaiki metro mesir.. anda akan mendapat kepuasan maksima menggelakkan arab2 yang tersepit kat pintu LRT akibat berdegil nak masuk jugak dalam gerabak..ngeh3..

mahattah metro syuobra el-khayma..mahattah metro paling ujung dekat2 ngan muassasah..

pintu kat anak panah kuning tu bukan pintu tandas wanita..tu pintu nak masuk gerabak khas untuk wanita..sekian dimaklumkan..

ni gambo mase first time menjejakkan kaki ke syoubra masa mula2 sampai mesir dulu..gi beraya kat umah Anas..

SITUASI 19
Tentang ketapi ayam

Dengar nama pun dah tau bahawa beliau merupakan sebuah keretapi dan bukannya seekor ayam.. namun kedua2nya ada kaitan.. dimanakah kaitannya? Mereka ini mempunyai sejarah tersendiri yang patut kita tahu dan mengambil iktibar serta pengajaran daripadanya.. alkisah keretapi ini pernah satu ketika dahulu mencabar ayam untuk berlumba di litar sepang.. ayam pada mulanya tak mahu menyahut cabaran kerana beliau merupakan ahli sufi yang takut timbulnya rasa riak jika beliau memenangi perlumbaan tersebut yang mana disaksikan oleh beribu penonton yang terdiri daripada spisis2 ayam seantero dunia.. skali2 beliau tidak mahu perasaan itu menjejaki hatinya walaupun sekelumit.. maka untuk tidak mengecilkan hati keretapi.. ayam pun menerima cabaran untuk berlumba dengan satu syarat..
“kita race kat landasan ketapi yang takde orang tengok..”
Setelah beristikharah berpuluh2 kali.. ketapi pun bersetuju walaupun beliau tak nampak2 petunjuk dalam mimpi2 indah yang beliau lalui..sebaliknya mimpi2 indah itu menjadi petunjuk pula kepada perlunya beliau mandi wajib setelah terjaga dan jika nak mengerjakan solat subuh..ngahahaha.. bermula aje race tersebut ketapi dengan pantas melakukan drift di selekoh yang pertama dengan kelajuan angin putting beliung dengan jarak antara beliau dan pengadang jalan cuma 0.000001 milimiter..mantap! [adeh..camne la nak drift ketapi nih..aku dah mula mengarut jauh dari logika..hahaha..] ayam pula sebuk berpenat lelah berpeluh kepak berlari2 dengan kaki ayam mengejar ketapi yang jauh sudah meninggalkan beliau.. adapun diselekoh yang kedua pula ketapi usha beliau punye side mirror dan mendapati ayam tak kelihatan..dah cicor bape tiang dah tuh..lalu beliau dengan belagaknye mengslowkan kelajuan kepada 10km/j sebagai tanda penghinaan pade ayam nak kabo bahawa dengan seslow ni pun ketapi kompem leh menang..nak dipendekkan cite..[actually aku sangat banyak idea nak panjangkan cite ni tapi aku takut korang baling aku ngan pasu bunga kaktus sebab tak dapat terima plot yang aku cipta..hahaha] race pun berakhir dan pemenangnya adalah ketapi.. dengan kelajuan cuma 10km/j beliau dapat sampai ke garisan penamat sedangkan ayam hanya sampai ke garisan penamat setelah 27 hari bermusafir hingga tumbuh jambang yang sangat serabut..lalu ketapi pun mengutuk ayam atas kekalahan itu.. ayam pun dengan selambanya memberikan alasan yang tak mampu dijawab oleh ketapi..
“memang la ko boleh menang..tempat race kat landasan ketapi..cuba race kat reban ayam..kompem aku menang..” sekian..ngahahaha..[takkan takde langsung cite sebenar pasal ketapi ayam nih?hehe..] okla sikit info tentang ketapi ayam nih.. beliau dipanggil ketapi ayam sebab jalan macam ayam..lembab.. pastu nak menyeberang jalan pun teragak2.. thiqah sangat bagi kete lalu dulu.. biase ketapi lalu kete yang kene tunggu.. ni tak.. dia pulak yang baik ati bagi kete lalu dulu.. haha.. beliau boleh dinaiki dengan tambang yang murah.. dalam 60 irsh.. tak sampai 3posen pon.. [actualy aku tak penah naik lagi ketapi ni..sebabtu takleh sembang banyak..ngeh3..]

SITUASI 20
Tentang duit mesir

Apa yang unik tentang matawang mesir ni..beliau mempunyai makna tesendiri yang dapat diextract melalui rupabentuk beliau yang agak tak hensem jika nak dibandingkan ngan matawang lain.. jika kita kaji dengan teliti dan mendalam.. kita akan dapati matawang ini melambangkan kesimpulan bahawa bumi anbiya’ mesir ini juga adalah merupakan bumi firaun yang dimurkai Allah.. dibahagian depan wang kertas terdapat gambar masjid.. manakala dibahagian belakang terdapat gambo peraun yang belagak bes tapi hakikatnya tak bes langsung.. ini bolehlah dikiaskan pada perangai manusia yang ada kat mesir ni boleh jadik antara dua.. kalau nak jadik baik..nak jadi alim ulama tu.. mulianya mewarisi kemuliaan para anbiya disini.. tapi kalau yang tak menjadi tu.. bahkan menjadi2 pulak perangai huduh tu.. kompem kroni2 peraun.. duit mesir ni kalau dalam bahasa mesir dipanggil junaih (geneh) dalam bahasa international dipanggil pound (LE) kalau arab yang membunyikkannye akan jadik bound..alang2 baik bond je..ngeh3.. duit kertas bermula serendah 25 qirsh hinggalah membawak pada 200 geneh.. duit syiling plak terdiri dari serendah 5 qirsh hinggalah membawak pada segenih.. yang bestnye duit2 mesir ni akan tetap laku selagimana rupabentuknya ada walaupun telah 3 lapis koyak yang diselotep.. namun ada jugak sesetengah pihak yang memilih dan memintak tuko apabila duit kokak sperti ini diserahkan ketangan mereka.. rate duit mesir ni ngan malaysia agak tinggi.. kalau tukar RM1000 boleh dapat lebih kuang LE1600.. kire ok la tu..1600geneh tu kalau guna wat beli tokmiah ngan kusyari bape puluh ribu kali leh makan tu..ngeh3..


masjid-masjid kat kota seribu menara ni menjadi hiasan muka depan matawang mesir..


peraun peraun yang sungguh peraun ini disemadikan di muke blakang duit2 nih..

isnt it obvious? ni duit syiling laaa..takkan tu pun nak bagitau?ahahaha..

SITUASI 21
Tentang lagu tremco

Satu mende yang amat menensenkan ana adalah lagu2 tremco yang dipasang dalam tremco yang menjadi pengangkutan utama rakyat mesir nih.. kalau diorang pasang Quran.. rasa tenang sikit jiwa ni.. tapi kene pulak beliau pasang lagu tremco yang ana rasa himar nyanyi lagi sedap tuh..hadeh..sakitnye telinge ni rasa macam nak cabut jap simpan dalam beg.. dahla subwoofer die kecik sikit je daripada kusi tuh.. nak pesan kat konduktor suh benti nak turun pun kene menjerit ataupun cuit.. kalo tak.. haram becakap sensorang takde sape dengo.. teringin je rasa dalam ati nih nak bawak mic ngan speaker ataupun healer kemane2 saja kupergi.. pabila kurasakan mahu menurunkan diri akan kujerit di healer tu sambil menghalakan muncungnya ke telinge konduktor tremco tesebut.. bio beliau pekak tekena penangan suaraku daripada beliau buat2 pekak tak dengo orang becakap sebab pasang lagu kuat sangat.. almaklumlah.. diorang je yang ada telinga kat dunia ni..

SITUASI 22
Tentang TV mesir

Ana tak minat tengok tv..sebab ana lebih gemor mengabihkan masa depan buku dan pc..[actually buku tu sikit je..pc yang lebih percentagenye..ngeh3..] namun dalam ketidakminatan itu ana ambik cakne gak pasal industri pertivian mesir ni.. skadar amik tau.. tak tau langsung kang orang kate katak bawah mangkuk telungkup lak..ngeh3.. biase bebudak yang ade tv kat sini imma diorang isytirak (langgan) channel ngan arab ataupun diorang pasang paraloba..[ke parabola?ikut ske ah..] yang pentingnya..tv mesir ni bes sebab beliau cuma menayangkan cite2 zaman tok kadok dulu.. zaman kita baru nak kenal gaban dulu.. hungga bungga btolla dorang nih..hahaha..[baru la kene kalimah ni ngan diorang..ngeh3..] dengo2 kate kerajaan die yang saje buat gitu.. saje nak bagi pemikiran rakyat die tak bekembang.. sebab melalui movie2 baru ni kecanggihan teknologi dan kemajuan sesebuah negara kita dapat lihat dengan jelas.. kalau rakyat die tengok keadaan negara lain yang jauh lagi maju.. mesti diorang memberontak.. jadi untuk mengekalkan pemerintahan dan menyenyapkan rakyat.. ini salah satu caranya..[ish..becakap pasal kerajaan mesir lak.. bahye nih.. mabahis merata2 nih..mampus aku amnu daulah datang carik kang.. cukup2.. ngeh3..]

paraloba yang berleluasa diatas sutuh2 imarah kat sini..

Adeeehh~ merapu ni seronok.. tak letih.. tapi yang letihnye tangan ni nak menaip.. cukup la dulu ye wat masa ni.. len kali ana hapdet lagi.. sebagai penutup posting kali ni.. ana cuma nak bagitau dan bagijeles kat orang2 malaysia.. walaupun musim panas kat mesir ni terasa la panasnya.. tapi ade yang besnye yang korang memang tak dapat la nak rase kat malaysia sebahagia macam yang ana tengah rasa skang nih.. ngeh3.. iaitulah ana skang ni sedang bahagia menjadi antu buah inab.. ataupun lebeh dikenali sebagai buah anggur seedless.. tanpa sebijik bijik pun.. dulu kat malaysia ana hantu jugak buah ni.. tapi disebabkan harganya yang sangat mampu untuk mak ana beli.. jadi ana cuma dapat makan dalam sbulan dua tu stengah kilo je.. tu pun setelah merayu2 sambil merembeskan rembesan air mata palsu yang kononnya kempunan makan buah tu..ngeh3.. tapi ana rasa sungguh bahagia disini kerana harga buah ni disini sangatlah berpatutan dan amat mudah didapati dimerata2 tempat dengan lambakan yang banyak.. skilo inab kat sini sekitar 2genih stengah hingga 3 genih stengah = lebih kuang RM 2 sekilo.. sambil menyembang2 ngan ahli bait je ana dah terkunyah abis skilo sorang.. 3 kilo tu sekelip mate je abes.. ngahahaha.. tapi ade jugak qil wa qal yang mengatakan banyak sangat makan inab ni rambut gugur.. aaah..biarla beliau nak gugur pun.. janji sedap.. ngehngehngeh.. tau la korang jeles sebab tak dapat kan? =p

amacam?berani habeskan makan sume skali ni dalam masa 2 menet?ngahahaha..


Untuk posting akan datang insyaAllah ana akan upload sikit gambo2 jaulah ana ke matruh siwa baru2 ni.. untuk itu.. astakzinukum.. salam istirahah di cuti musim panas~ =)

Currently have 0 Kata Komenan:


Leave a Reply

There was an error in this gadget