Ikutle Kalo Agak-agak Ngkome Ghajin Membacenye

Cakap Le Ape Ngkome Nak Cakap Asey Jangan Mencarut Udah Le


ShoutMix chat widget
Related Posts with Thumbnails

Tuesday, April 28, 2009

Perkahwinan Menurut Perspektif Islam (23SX)

Posted by The Pamiesz® | Tuesday, April 28, 2009 | Category: , , | 41 Kata Komenan

salam aleik..

blog dah makin bersawang.. membuatkan aku makin rasa nak tutup blog ni.. tapi dunia blogging ni banyak jugak bagi manfaat pada orang kan.. jadi kalo tutup hilang pulak sebahagian manfaat pada orang.. jadi.. tak jadilah tutup.. kekeke..

saje jer letak tajuk tu ada klasifikasi 23SX.. korang ni kalo mende ada unsur2 yang ehem2 ni cepat jer nak bukak kan.. haaa.. kantoooiii.. nampak sangat otak kunennn.. hahaha..

seperti yang telahpun dijanjikan.. arini aku nak bawak topik yang sememangnya ditunggu2 oleh sume orang.. sampai ada yang wat request kat aku untuk buat satu artikel kat blog ni tentang topik ni.. topik yang sememangnya lemak berkrim keju disukai ramai.. terutama pada remaja remaji dan dewasa dewasi yang macam aku ni.. yang mana bila sembang jer memang takde topik lain dah.. memang topik ni aje le yang akan tubik.. itulah dia topik KAWENN.. bravoooo braavuuu lamarkutuuuu.. pappappappappappapp [bunyi tepukan gemuruh disertai guruh dan kilat sabung menyabung menjadi background music tepukan itu]

perhatian kepada budak2 kecit ngan dak2 skolah sila jangan baca artikel ni.. kang tak memasal jer aku kene saman ngan mak bapak satu dunia sebab anak2 dorang yang dajah 3 dah merengek kat mak bapak nak suh kawenkan dorang.. ape korang ingat kawen tu semudah beli eskrem pop ke haaa? sunat pun tak kering lagi ade ati nak citer pasal kawen.. dah2 pi tengok doremon tu cepat.. jangan nyampuk orang tua2 nak becakap.. wakakaka..

bile aje aku nyembang ngan kengkawan ataupun family.. samada telepon mahupun chat.. mesti tak lari dari kene jawap 2 soklan nih..

soklan pertama:
"weh ko bile nak balik melesia? buat ape lame sangat kat tempat orang tu?"

soklan ni bese family aku la yang tanye.. kengkawan pun ade jugak tanye.. boleh la aku jawap yang aku tengah blajo lagi blum habeh.. dah habeh aku balik la.. aku nak menjawab pun mudah.. orang yang mendengo jawapan pun mudah nak paham.. tapi yang kedua ni yang problem sikit..

soklan kedua:
"weh ko bile nak kawen? buat ape peram lama sangat kat dalam seluar tu?"

hampes kelapa sungguh.. berani korang tanye soklan lucah camni kat aku yang sikoh ni.. hahaha.. aku nak jawap pun kene perah medula oblongata sampai kering pastu sidai pulak kat ampaian 3minggu.. lepas angkat daripada ampaian bawak masuk balik joinkan ngan otak kanan ngan otak kiri tu pun belum tentu aku dapat memuaskan hati si penanya dengan pelbagai jawapan yang telah aku berikan.. tapi yang tanye ni bukan la family aku.. kengkawan aku punyer kejer jer la neh.. aku paham.. korang sebenarnye nakkan 1 jawapan je kan? korang nak aku cakap jawapan camni je kan?

"aku kawen besok. dengan si fulanah bt fulan. datangla majlis akad nikah aku kat tempat sekian2. pukul sekian2. tapi lepas aku pukul kau sekian2 kali lah kau sebab nak aku jawap macam ni."

wakakakaka..

ade pulak yang lagi terlebih rajin.. dia gatal tangan pi contact pulak ngan orang2 yang kenal aku..

"tolongla carikan pamie si janggut karat tu jodoh cepat.. bagi dia kawen cepat.. kesian aku tengok dia dah tahap wajib dah kawen tu.."

tolong bagi dalil berdasarkan Quran dan Sunnah iaitu hadis sohih yang disohihkan oleh Al-Albani sahaja [ada gaya cam style wahabi tak? hahaha..] daripade mane kome tau aku dah sampai tahap wajib? pandai2 jer wat hipotesis dan kesimpulan.. eksperimen tak wat lagi camne kome leh tau plak? makmal mane kome pakai untuk wat eksperimen kewajipan perkahwinan aku ni haaa? ce kabo kat aku.. teringin jugak nak pegi makmal tu nak wat eksperimen aku seniri.. hahaha..

seronok korang yer.. gelak yer.. bab kawen seronok la kome.. tak ngantuk.. cube baca bab solat jamak qasar.. bab huruf jar.. bab zakat.. bab qiraat yang dibenarkan baca dalam solat.. bab ahmad albab.. baru baca tajuk pun dah pangkah browser tinggal pc stat moto gi carik nasik.. kan? kan? tau sangat dah korang ni.. sebab aku pun macam tu jugak.. jangan nak wat2 sikoh la depan aku.. ngahahaha..

citer pasal kawen ni kalo nak citer panjang.. bape ploh ribu jam pun tak cukup.. aku pun blajo kitab nikah dalam (Minhaj Tolibin) ngan Ust Aidil Azwal Zainuddin dah 6 kali keleh baru sampai faslun wali nikah jer.. bab sekufu tak masuk lagi.. [nasib baik aku tak pandai merapu panjang2 macam ust Aidil.. baca kitab satu due perenggan je selebihnya kona baring kat selekoh kesana kemari.. hahaha.. ust kalo bace blog ni jangan marah yerr.. kang tak pasal pulak ana kene banned daripada masuk kelas ust.. hihi.. tapi takpe ust merapu penuh ilmiah.. kire merapu berhajat tu kire takpe la kan..kan.. hehehe..]

aritu ust Aidil kate lagi kalo dah habeh blajo kitabunnikah dia nak sume yang duk blajo depan dia ni mengamalkan apa yang dipelajari.. iaitu sume kene kawen.. tapi sebab pas 6x blajo ust dah tawaquf untuk imtihan.. maknenye masih tak abeh blajo lagi kitabunnikah.. bila tak habes blajo lagi maknenye aku tak kene kawen lagi la.. haa.. jadi sape yang kate hipotesis aku wajib kawen tadi tu memang salahlah sebab aku tak abes lagi blajo kitabunnikah ni.. tarik balik kenyataan tadi.. tarik balik.. cepattt! hahaha.. pastu pulak nanti bile dah abes imtihan ust sambung balik kitabunnikah ni aku sambung la blajo balik sampai dekat fasal yang terakhir dalam kitab tu aku wat2 la sengaja tak datang.. kire aku masih mudawamah dalam keadaan 'tak habeh lagi blajo kitab nikah'.. jadi masih tak wajibla aku kawen.. kan? kan? hahahaha.. sukasuki aku jer..

okla dah2 merapu.. tajuk kemas dah.. 'perkahwinan menurut perspektif islam'.. tengok2 isi cam lebeh pada 'perkahwinan menurut perspektif kepala hotak aku' je ni.. kekeke.. oke la oke la kita serius la oke..

SATU FITRAH

Firman Allah SWT:

takde sape yang bleh nafikan.. fitrah manusia ingin saling berkasih sayang.. yang lelaki memandang perempuan sebagai satu keindahan dipandangan mata mereka.. yang perempuan memandang lelaki sebagai satu pelengkap kebahagiaan mereka.. bermula sejarah daripada Saiduna Adam Alaihissalam yang berasa sunyi hidup sendirian didalam syurga lalu diciptakan Saidatuna Hawa bagi melengkapkan hidup yang kekosongan itu.. lalu berkembang zuriat demi zuriat generasi demi generasi dan jadilah kita sepertimana kita hari ini.. berjuta2 lemon manusia yang hidup di muka bumi ini.. adalah berasal dari satu fitrah dan naluri.. iaitu naluri ingin berpasangan.. berkasih sayang dan melahirkan zuriat..

muslim or non-muslim.. asal namanya manusia.. pasti menginginkan kepada perkahwinan.. [walapun non-muslim ada yang tak menginginkan perkahwinan.. namun tetap mereka tak dapat nafikan mereka tetap menginginkan persetubuhan..] yang lelaki nak yang pempuan.. yang pempuan nak yang laki.. sedangkan binatang pun Allah ciptakan nafsu untuk berpasangan.. inikan lagi manusia yang diciptakan dengan akal yang sempurna.. cuma perbezaannya.. menatang babun kawen takpayah wat akad nikah.. tak payah wat kenduri.. janji yang jantan ada senjata yang boleh hunus.. yang betina ada lubang yang boleh dicucuk.. mane2 pun diorang sapu.. adapun manusia telahpun Allah ciptakan dengan sebaik2 kejadian.. diciptakan nafsu dan naluri beserta akal fikiran yang memandu naluri tersebut.. maka tidaklah sepatutnya manusia berkelakuan seperti natey beruk.. bahkan jika manusia berkelakuan seperti menatang mereka akan jadi lebih teruk daripada menatang haram itu..

maka oleh kerana itu Islam sebagai ad-Deen yang syumul telah meletakkan dan mengajarkan cara yang terbaik untuk memandu naluri dan fitrah ini kejalan raya.. eh.. kejalan yang betul.. oleh itu telah disyariatkan dalam Islam apa yang dinamakan sebagai pernikahan..

PENSYARIATAN DARIPADA ALLAH TAALA

Firman Allah SWT:


Kalimah 'toba' kat dalam ayat ni membawa maksud perempuan yang terbaik bagi kita ataupun yang kita senangi samada dari sudut muamalah hidup seharian bersamanya mahupun kita senangi dari sudut penyejuk mata kita pabila melihatnya dan sebagainya.. maka pilihlah yang kita senangi untuk dijadikan teman hidup kita..

selain terlibat dalam bab nikah.. ayat ini juga merangkumi beberapa bab lain yang turut sama diperbahaskan dalam ayat ini..

antaranya ia diperbahaskan panjang dalam kitab2 hadith dalam kitabul wasaya.. dalam bab memberikan hak kepada anak yatim.. dalam sesi pengajian Sahih Al-Bukhari minggu lepas bersama Fadhilah Al-Syeikh Dr Yusri Rushdi Al-Hasani di ruwaq Al-Atrak masjid Al-Azhar beliau juga ada menyebutkan kalimah 'toba' disini membawa maksud 'hilla' iaitu pilihlah mana2 wanita lain yang kita halal untuk mengahwininya selain daripada anak yatim jika kita takut berlaku zalim kepada anak yatim tersebut dalam menguruskan hartanya..

ayat ini juga terangkum dalam pensyariatan keharusan hukum poligami.. ramai antara lelaki yang mahu berpoligami yang menghafal ayat ini serta mentasmiknya daripada para masyayikh dan mengulang2 ingatnya sebanyak 18ribu kali supaya tak lupa untuk dijadikan dalil untuk berhujah kepada bini pertama untuk mengharuskan diri dia menambah cawangan kedua ketiga dan keempat.. tak kesahla kan dalil tu memang ada dan memang betul ayat ni mengharuskan poligami sebanyak tak lebih daripada 4orang.. tapi tengok la pulak.. berapa ramai pulak yang suka2 hati jer jadikan ayat Quran ni sebagai hujah tapi amik separuh2 jer.. dia hafal penuh.. tapi time betekak ngan bini dia nak tambah bini tu.. dia sebut sampai 'masna wa thulatha wa ruba' je.. yang sambungan belakangnye tu idak pulak dia sebut.. tu kalo dapat bini jahil tak tau maksud ayat Quran bolehla dia behujah bini dia pecaya bute je.. kene kalo dapat bini hafizah.. ade phD al-azhar pulak bidang usuluddin tafsir.. silap besor la nak behujah ayat tu kalo tak habeskan..

kata si bini: "ooo.. masna wa thulatha wa ruba'.. alimnye awak ye.. untung saya dapat laki alim macam awak.. masyi tafsir Quran.. pastu pulak senantiasa nak ikut sunnah Nabi..
kata si laki: memang la.. awak terima saya dulu kan sebab saya alim la kan? kan?
kata si bini: alim taik kucen awak.. abes.. wa in khiftum alla ta'dilu tu awak nak campak mane? awak tak sedo ke spender awak tu pun saya yang belikan.. abeh awak nak tanggung bini awak lagi 3 yang awak nak tambah tu pakai ape? awak nak suh dorang mintak hagah lillah kat tepi masjid azhar? tu yang zahir.. yang batin pulak.. dengan saya pun awak dah tak berapa nak naik.. awak nak zalimkan lagi 3 ekor pempuan tu pulak?
kata si laki: hehehe.. ala.. awak kan kaye.. awak tolong la tanggungkan dorang.. awak kate sayang kat saya.. inila masa nak berkorban untuk suami tercinta.. batin tu nanti saya gi urut2 nanti naik la balik.. viagra pun ade kan.. tehehehe..
kata si bini: banyak cantek kepala hotak awak.. nak suh saya tanggung pulak.. awak tu keje tanak ape tanak.. tau nak buat anak je.. blablablablabebelbebelbebel..

pertekakan itu tak henti2 selama 58jam sampai 13orang jiran keliling umah pun pindah sebab tak tahan dengo dorang betekak pasal ni hari2.. hahaha..

kesimpulannye kalo mampu tak kesahlah.. kita citer ni yang tak mampu jer.. tak mampu tapi sebok2 nak jugak kawen banyak.. nak boleh.. janji kene adillah.. bahagikan nafkah samarata pada setiap bini.. nafkah secara lahiriah la.. macam tempat tinggal makan minum pakai sume2 tu.. adapun daripada segi batiniah.. dari segi hati.. memang susah la nak bagi adil sebab mesti ada jugak yang sayang lebih yang sayang kurang.. fitrah manusia tu.. Rasulullah SAW sendiri pun seorang yang adil dalam membahagikan nafkah namun Baginda akui Baginda sayang Aisyah Ummul Mukminin RA lebih lagi..

SALAH SATU SUNNAH RASULULLAH SAW

sangat banyak hadith2 Nabi yang menerangkan tentang nikah merupakan satu sunnah yang tak sepatutnya ditinggalkan.. insyaAllah kita akan melalui beberapa hadith yang dipilih serta sedikit syarah hadith sambil2 kita terus membaca artikel yang amat bes ni.. aku tak kire.. artikel kali ni aku nak jadikan artikel paling panjang dan artikel yang paling baik dan best yang aku pernah wat.. bab nikah ni beb.. mesti masyiiii punyeee.. lagipun dengan adanya artikel ni dapatla aku yakinkan mak bapak aku yang ilmu anak dorang bab nikah ni dah diiktiraf dan boleh dicop layak kawen.. "jauharah yang ghaibah" dah bape puluh ribu kali dah khatam.. sanad teori bape lapis dah dapat tu.. ape yang tinggal lagi.. greenlite beb.. greenlite.. itu yang kita mahukan.. hahaha.. [tapi sayangnya mak bapak aku tak baca blog aku ni.. sms pun dorang tak tau nak bace camne pulak nak bace blog aku yang merepek panjang lebor neh.. aduyaii.. tapi takpe.. abang2 aku.. kakak aku.. anak sedara aku.. sume baca blog ni.. nanti mesti dorang tolong sampaikan kat mak abah punye.. kan alang kan? kak ct kan? ayong kan? bader kan? nomi kan? pidos kan? kan? kan? bole kawen dah kan? kan? sianla tinggal adik bongsu kome ni je tak kawen lagi.. tolong la sapot adik kome ni.. wakakakaka..]

Rasulullah SAW bersabda: kamukah yang telah berkata sekian2? Demi Allah akulah orang yang paling takut kepada Allah dari kalangan kamu.. dan akulah orang yang paling bertakwa kepada-Nya dari kalangan kamu.. tapi aku berpuasa dan berbuka.. aku solat dan tidur.. dan aku berkahwin dengan perempuan.. barangsape yang tak suka dengan sunnahku maka dia bukanlah dari golonganku..

dalam hadith yang diriwayatkan oleh Anas bin Malik RA ini beberapa orang sahabat telahpun datang kerumah isteri Nabi dan menanyakan perihal ibadah Nabi.. dan mereka kabo mereka nak puasa tanak buke2.. nak solat tanak tido2.. nak ibadah je tanak kawen ngan pempuan.. lalu Nabi bersabda seperti dalam hadith diatas.. nikah jugak merupakan sunnahnya Nabi.. sapa yang tanak menikah.. Nabi kata bukan dari golongan Baginda.. nak ke kita jadi orang yang tak dapat bersama2 dengan Nabi? tak tau la kalo korang nak kan.. aku tanak..

dalam satu riwayat lain.. Baginda bersabda: ((Nikah itu sunnahku.. dan sunnah para Nabi sebelumku.. barangsiapa yang membenci sunnahku maka dia bukanlah tergolong dalam golonganku..))

memula aku ingat kan.. secara logicnye.. sape la yang tanak kawen kan.. aku ingat tak wujud dalam dunia ni orang yang tanak kawen.. orang len dah sampai siap cakor2 dinding bilik ayor tak tahan nak kawen.. hahaha.. ade pulak orang tanak kawen.. ingat pelik la.. upe2nye betui2 ade.. memang ade.. adeh la.. aku dah jumpe dah beberapa orang jenis ni.. kalo korang jenis yang ni.. ha.. sile bace artikel ini 78ribu kali supaya korang ubah persepsi korang terhadap perkahwinan ni.. tapi rasanya kalo korang baca skali pun korang dah insap dah terus telepon abah korang mintak kawenkan dalam masa 24jam jugak.. hahaha..

ada yang bagi alasan tak minat bab2 kawen ni sebab takut bila dah kawen takde masa dah nak berjuang di medan dakwah.. dah kawen takde masa nak uruskan usrah.. uruskan jemaah.. uruskan kusus kepimpinan yang sebelum ni berjaya aje.. ceh.. ape punye alasan ni.. dengo sini.. ni nak marah ni.. dakwah korang tu beso mane sangat? hebat mane sangat? korang berdakwah ni untuk sampaikan risalah sape? risalah Rasulullah SAW kan? kire habis hebat la tuh mampu istiqamah sampaikan risalah Nabi.. habis.. kalau nak bandingkan kehebatan dakwah korang ngan kehebatan dakwah Rasulullah SAw sniri.. dakwah sape yang lagi hebat? kalau korang mengaku dakwah korang lebih hebat daripada dakwah Nabi.. korang bleh jatuh kafir kalau iktikad korang bahawa korang lagi hebat daripada Nabi.. dah tentu semua sepakat kan.. dakwah Nabi adalah dakwah yang terhebat.. jadi.. Nabi yang paling hebat berdakwah tu pun kawen.. 11 lagi isteri Baginda.. dah korang yang kunon2 mengaku dakwah hebat ni? tanak kawen? ternyata korang lah orang yang paling tak faham dakwah Nabi kalau korang menafikan mende nih.. ha skang insap tak? nanges tak? hahaha.. tu baru sikit je tu.. belum aku marah betul2 lagi tu.. kalo marah betul2.. tekeluar bijik mate aku.. hahaha.. tapi kalo ikutkan hukum.. harus jer kalo korang nak kawen atau tanak kawen.. cuma rugi sangatlah rasa kalo tak kawen kan..

bagi yang wanita.. perjuangan kalian di medan dakwah bukanlah sekadar mengabdikan diri pada mengislah masyarakat.. pada jemaah Islam.. kalian punyai tanggungjawab yang lebih besar dari itu iaitu menyambung zuriat yang bakal dibanggakan oleh Nabi kita Muhammad SAW..

daripada Ma'qal bin Yasar RA telah berkata: Rasulullah SAW telah bersabda: Kahwinilah wanita yang sangat berkasih sayang dan yang banyak beranak.. sesungguhnya aku amat berbangga dengan ramainya umatku..

jika kalian tanak kawen.. sape lagi yang nak jadi kilang2 untuk menghasilkan zuriat2 soleh solehah yang bakal menyambung mata rantai perjuangan kalian.. kalian ingin mengharapkan pelacur2 untuk melahirkan zuriat2 yang nak jadi ulama? tidakkah kalian terasa janggal jika berlaku sedemikian? seorang wanita yang solehah yang senantiasa memperjuangkan slogan2 Islam tanak melahirkan zuriat sedangkan seorang pelacur yang asi pula yang mahukan anak2nya dididik dengan didikan Islam dan menjadi ulama.. ini tak sepatutnya berlaku pada golongan yang dikatakan wanita muslimah.. sebaiknya skill dakwah yang ada pada kalian itu salurkanlah sepenuhnya kepada suami kalian.. jadilah tulang belakang mereka dalam mengislah masyarakat.. kalian tak perlu untuk lebih kehadapan daripada lelaki.. bahkan jika kalian betul2 menjadi tulang belakang lelaki2 yang kuat untuk menyapot moral mereka dalam menyampaikan dakwah mengislah masyarakat.. kalianlah pejuang mujahidah sebenar yang boleh dikatakan lebih kuat dari lelaki kerana tanpa kalian kami akan kekurangan spirit dan semangat untuk berjuang.. tempat kalian yang paling bernilai adalah untuk menyalurkan dakwah yang sebenar dalam mendidik anak2 kalian.. anak2 suami kalian.. yang mana telah bercantumnya 2 benih yang baik.. benih kalian yang solehah dan benih suami kalian yang soleh telah Allah anugerahkan generasi umat Muhammad yang bakal menyambung perjuangan kalian juga.. lagipun orang yang dah kawen pun bese aktif jer dakwah.. ape ade masalahnye kan..

ada jugak yang bagi alasan2 lain.. macam tanak kawen sebab nak utamakan karier.. ataupun tanak kawen sebab takut kene zalim dengan pasangan.. takut kene aniaya.. dan len2 lagilah alasan2 yang sememangnye tak patut ada ni..

kalau orang yang nak utamakan karier ni.. biasa dia taklah niat tanak kawen langsung.. cuma kebiasaannya dia akan niat nak kawen lambat.. tu je.. kalo laki tak kesahlah.. kawen lambat pun laku.. kalo pempuan? kemane sangat la karier korang tu.. belum tentu bawak ke syurga pun.. karier yang patut korang utamakan adalah bersungguh mentaati suami.. tu tiket pree korang untuk masuk mana2 pintu yang korang nak ke syurga yang kekal abadi.. korang nak jadi hamba pada pekerjaan dunia ni? aku nasihatkan tak payahla buang masa.. korang utamakan sangat karier tu.. sampai satu masa korang akan rasa jemu dengan karier.. akan rasa jugak sunyinya hidup.. korang akan rasakan jugak nak limpahkan harta pada siapa.. nak limpahkan kasih sayang pada siapa.. nak belai sapa.. nak dibelai oleh sapa.. bahagia tu tak duduk pada karier.. jadi.. utamakan karier bukan alasan untuk korang menolak perkahwinan..

bagi yang takut diuji dalam perkahwinan pulak.. mane ade orang kat dunia ni tak diuji? masam manis dalam rumahtangga tu kan yang buat hidup lebih berseri.. mane ade orang yang 90tahun dia idup.. rasa seronok je semedang ngan rumahtangga? mesti ada masalah2 yang melanda.. masalah2 ni yang membuatkan kita matang dan ujian yang melanda nilah yang menguji tahap kepimpinan kita.. kepimpinan kita memimpin diri sendiri dan kepimpinan kita menguruskan bini dan anak2.. ade ke pulak tak berani nak kawen sebab tanak kene uji dengan masalah.. tak berani nak hadapi realiti hidup.. lari dari realiti takkan dapat ape2.. orang yang lari dari realiti ni orang yang takde telo je.. kunon ngaku anak jantan la itu la ini la.. masalah rumahtangge pun takut nak selesaikan.. ape kejadah? takkan tak pecaya pada apa yang Allah firmankan dalam Quran bahawasanya Dia takkan membebani hambaNya dengan bebanan yang tak mampu hambaNya tanggung.. kita ni semua kene uji semua bende yang kita mampu tanggung.. jadi.. hadapi jelah.. tenang2 sudah.. bagi yang takut kene zalim dengan pasangan pulak.. Islam ni syumul.. Islam hadhari pun ade prinsip syumul.. tapi tak sesyumul Islam lah.. Islam ada hukum hakam yang membela nasib mereka yang dizalimi.. kalau ikut betul2 hukum Islam.. tak kiralah kita teraniaya macamana skalipun.. pasti akan terbela..

adapun disana terdapat pengecualian terhadap golongan yang tanak kawen ni.. kita dapati wujudnya beberapa orang ulama muktabar yang tidak berkahwin sepanjang hidupnya.. antaranya adalah Imam An-Nawawi rahimahullahu taala (631H-676H).. siapa yang tak kenal dengan ulama muktabar ini.. seorang mujtahid dalam mazhab syafie.. beliau hidup dalam jangkahayat yang singkat.. cuma 45 tahun.. namun apakah sebabnya beliau tak berkahwin? tidakkah beliau yang paling faham dengan sunnah2 Nabi.. bahkan dalam kitab Minhajnya yang menjadi panduan ulama seluruh dunia dalam berfatwa.. diawal perbahasan beliau menyatakan bahawa hukum nikah asalnya adalah mustahab.. namun mengapakah beliau tidak mengamalkannya? kita jangan suuzzhan (buruk sangka) dengan ulama.. jangan makan daging ulama kerana ianya beracun.. kita dapat lihat walaupun beliau tak berkahwin.. beliau telah memberikan jasa yang sangat besar kepada Islam.. hidup cuma 45 tahun.. tetapi dalam jangkamasa yang singkat itu berapa banyak kitab yang beliau karang yang mana kitab2 tu telahpun menjadi rujukan seluruh dunia Islam.. khidmat beliau kepada agama Islam tak dapat disangkal lagi.. walaupun beliau tidak berkahwin.. beliau adalah orang yang paling faqih tentang ahwal perempuan.. kita dapat lihat pabila beliau mengarang kitab Al-Majmuk syarah kitab Al-Muhazzab karangan Imam As-Syirazi beliau membahaskan bab haid dalam perbahasan yang sangat panjang dan detail sampai 1jilid citer pasal haid jer.. ini satu karamah yang Allah berikan kepada wali2Nya dimukabumi ni.. hinggakan ada pendapat yang mengatakan ulama2 seperti ini lahir ke muka bumi ini Allah ciptakan sebagai alat untuk membantu agamaNya.. hidup mereka hanya untuk berkhidmat pada agama.. apepun perbahasan tentang ulama yang tak berkahwin ni telah dibahaskan oleh Syeikh Abdul Fattah Abu Ghuddah rahimahullah.. beliau ada mengarang satu kitab yang khas menceritakan tentang golongan ulama yang tak berkahwin ini yang dinamakan sebagai 'ulama uzzab'..

SEBAB PERLUNYA PADA PERKAHWINAN

daripada Abdullah bin Mas'ud RA berkata: Rasulullah SAW telah bersabda: Wahai golongan pemuda sekalian barangsapa antara kamu yang mampu untuk memberikan nafkah maka kahwinlah.. sesungguhnya ia lebih menundukkan pandangan dan lebih menjaga maruah.. barangsiapa yang tak mampu maka hendaklah dia berpuasa.. sesungguhnya puasa itu akan menjadi pelindung bagi dirinya..

ulama berselisih pendapat dalam mentafsirkan kalimah 'al-baah' dalam hadith ini.. sebahagian berpendapat bahawa baah disini bermaksud al-qudrah alal jimak (kemampuan berjimak) dan sebahagian yang lain mentafsirkan baah disini bermaksud kemampuan untuk memberikan nafkah berupa wang tempat tinggal pakaian dan sebagainya..

agak2la kan? kenapa Nabi menggunakan lafaz 'syabab' iaitu pemuda.. ditujukan hadith ini untuk golongan2 pemuda.. remaja remaji dan dewasa dewasi.. bukannya tuaya tuayi.. sebab Nabi sangat memahami fitrah orang muda yang bila sampai tahap umur2 tertentu akan bergelojak nafsunya dan tertarik untuk mendekati jantina yang berlainan.. sampai masa umur2 tertentu.. ingin membelai dan ingin dibelai.. sampai masa2 tertentu.. apa2 yang sebelum ini dikongsi bersama ibu bapa tak lagi dikongsi bersama mereka sebaliknya diceritakan dan dikongsikan segala rahsia kepada mereka yang berlainan jantina yang kita rasakan inilah teman hidup kita.. Nabi paling faham dengan fitrah ini.. lalu diajarkannya kepada kita kaedah yang terbaik untuk menyesuaikan diri dengan fitrah ni.. barang sapa yang mampu.. samada dari sudut membahagiakan isteri dengan jimak.. atau dari sudut membahagiakan rumahtangga dengan tertunainya nafkah.. maka kawenla.. jangan tunggu2.. tapi bagi sapa2 yang tak mampu pulak.. kene la puasa.. supaya puasa itu dapat menurunkan syahwat dan nafsu yang bergelojak itu.. ulama juga berpendapat puasa disini bukanlah sekadar puasa menahan makan dan minum semata bahkan puasa jugak dari menahan pandangan terhadap perempuan ajnabiah.. puasa jugak daripada melihat maksiat.. puasa dari memikirkan perkara2 yang boleh menaikkan syahwat.. puasa dari pegi dating.. puasa dari sms.. dari chating yang bukan2.. puasa dari tengok blue dan hentai.. dan sebagainya.. agar puasa itu benar2 dapat menjadi penjaga bagi diri kita.. ni idak.. puase2 dah.. maksiat2 jugak.. buke pose same2 pulak ngan awek.. jenih ni memang mangkuk tingkat la.. tambah lagi time buke melantak pulak 18pinggan kunon2 qada yang tak makan siang tadi.. mane jadi kalo gitu.. tu bukan nak bagi turun syahwat.. tu lagi naik ade la..

PEMILIHAN JODOH TERBAIK

kali ni kita akan lihat firman Allah SWT dan banyak hadith Nabi SAW yang menjadi panduan untuk kita dalam membuat pemilihan jodoh terbaik.. ramai yang tak tau dan tak ikut apa yang Nabi dah ajarkan.. pastu bila rumahtangga tak bahagia.. salahkan Tuhan sebab tak adil.. padahal Nabi dah ajar kita satu persatu secara cantek.. kita yang takmo ikut jangan salahkan orang lain.. salahkan diri seniri sebab jahil dan bodo sombong.. tanak ikut sunnah yang diajarkan oleh Baginda SAW..

Firman Allah SWT:

kedua2 ayat ini menunjukkan bahawasanya Allah dah tetapkan jodoh kita mengikut kadar kita sendiri.. kalo kita dah memang jahat macam setan.. eh.. tanak kita.. kita tak jahat kan.. pembaca2 blog ni sume baik2.. dorang2.. kalo dorang dah memang jahat macam setan.. sampai setan pun tabik spring kate dia pun tak jahat macam dorang.. tak yah nak mimpi la nak dapat bini solehah la ape la.. Allah dah janji yang baik untuk yang baik.. yang keji untuk yang keji.. pecaya tak pecaya korang punye pasal la.. memang Allah dah janji gitu..

ada sesetengah orang.. [harap2 korang bukan temasuk la kan..] betukor2 awek sebab ni la.. couple sorang.. pastu jumpe yang katenye lagi baik.. clash.. pastu couple plak.. jumpe plak lagi yang lagi baik.. pastu clash lagi.. pastu jumpe lagi yang katenye macam malaikat punye baik.. couple.. clash lagi.. lastnye kawen ngan orang len.. hapah tak pekdah.. pastu tengok2 plak pasangan yang kita kawen tu taklah sebaik yang kita sangka.. padan muke jelah.. seniri wat hal.. seniri yang tak sedo.. baik tu nilaian pandangan mata kita yang jahil ni je.. kita je yang rasa baik.. padahal pandangan mata kita tu yang dipandu oleh setan.. bukan nilaian hati yang dibukakan hikmah oleh Allah.. yang kita nakkan nilaian baik yang dipandu oleh akal dan hati yang diberi futuhat oleh Allah..

sebabtu yang sepatutnya berlaku.. kita tak perlu mencari yang terbaik demi yang terbaik.. itu bukan cara yang betul.. yang betulnya.. sebelum mencari yang kita rasakan terbaik.. apa yang kita perlu fokuskan.. adalah menjadikan diri kita terbaik.. supaya kene dengan janji Allah yang akan mengurniakan lelaki yang baik untuk perempuan yang baik.. dan perempuan yang baik untuk lelaki yang baik.. islah diri seniri.. bersihkan hati.. cari ilmu banyak2.. jaga solat kita.. puasa kita.. ibadah kita.. jaga hubungan kita dengan Allah.. hubungan dengan keluarga.. dengan kawan2.. ni tak.. pantang dah ade awek.. kawan2.. family.. sume tolak tepi.. mak bapak kata jangan.. sume tak dipeduli.. dia hidup dalam dunia dia ngan awek dia jer.. macamtu hidup yang diharapkan bahagia? mahap le.. takkan dapat..

tapi camne plak yang kita tengok ada kaki zina dapat isteri solehah? bukanke janji Allah penzina hanya akan berkahwin dengan penzina? ini tak lebih hanya sekadar kes2 nadir yang disebutkan.. tak banyak yang berlaku.. kalaupun berlaku.. ianya akan menjadi satu bentuk ujian daripada Allah kepada sang isteri tersebut.. untuk membetulkan suami itu adalah satu cabaran yang amat besar dalam dakwah.. bagaimana pulak dengan pempuan penzina yang dapat suami soleh? sama juga.. tak banyak berlaku.. namun ada.. kalau berlaku.. sang suami soleh yang sanggup memperisterikan penzina merupakan lelaki yang sangat mulia hatinya kerana ingin menyelamatkan wanita itu dari lembah dosa.. sanggup mengenepikan perasaan sendiri yang inginkan wanita solehah untuk dibuat teman hidup demi dakwah.. itu jika kita sebut pasangan penzina yang masih dengan dosa zinanya.. adapun bagi yang telah bertaubat.. mereka tiada lagi dosa penzina itu dan mereka juga layak mendapat pasangan yang soleh solehah seperti yang dijanjikan oleh Allah SWT dalam ayat diatas.. At-taibu minazzanbi kaman la zanba lah.. orang yang bertaubat daripada dosa adalah seperti mereka yang tiada dosa.. marilah kita sama2 beristighfar memohon ampun kepada Allah atas dosa yang telah kita lakukan dan berazam takkan pernah mengulangi lagi dosa itu.. pintu taubatNya senantiasa terbuka selagi mana roh kita tak sampai di halkum.. moga2 kita tergolong dalam golongan mereka yang mendapat keampunanNya..amin..

daripada Abu Hurairah RA: Rasulullah SAW telah bersabda: perempuan dikahwini kerana 4 perkara: kerana hartanya.. kerana kerturunannya.. kerana kecantikannya.. dan kerana agamanya.. maka pilihlah yang beragama.. nescaya kamu akan selamat..

hadith yang biasa sangat dah kita dengo ini secara zahirnya menyebutkan tentang ciri2 wanita yang perlu ada untuk kita pilih sebagai teman hidup kita.. akan tetapi ini tak bermakna hadith ini tak ditujukan juga untuk orang pempuan.. orang perempuan jugak kene pilih ikut 4 ciri yang dah diajarkan oleh Baginda SAW pada kita ni.. lihatlah betapa cantiknya Nabi mengajar kita bagaimana memilih jodoh terbaik.. pilihlah yang berharta.. agar hidup tak susah.. tak melarat.. pilihlah yang baik keturunannya.. agar zuriat yang kita lahirkan nanti juga bersambung kepada keturunan yang baik2.. keturunan baik kat sini tak la makne kene cari keturunan ahli bait je.. keturunan raja2 sultan2 ke.. yang dimaksudkan takde la kita kawen ngan seseorang contohnya yang dalam ahli keluarga dia tu dia sorang je siuman.. adik beradik dia lagi 14orang sume duk kat tanjung rambutan.. mak bapak atuk ngan nenek dia plak duk kat tampoi.. silap2 anak kita lahir nanti balik kampung pun kat hospital bahagia.. menjaga keturunan juga penting.. janganla sampai jadi macam dalam contoh ni.. [ade ke tak orang gile satu family camtu tak tau la aku.. hahaha..] pilih jugak yang cantik rupa parasnya.. cantik ni macam yang kita tau mende subjektif.. yang penting.. mata kita sejuk mandang dahla.. cari yang cantik2 sangat pun bahaye jugak.. lihatlah dialog yang berlaku antara 2 makhluk ini..

"aku tanak cari bini yang cantik.. aku nak bini yang huduh2.. jenih yang orang tengok muka dia muntah 2 baldi.."
"apehal plak? orang tengok pun muntah 2 baldi.. kalo ko tengok? 18 baldi pulak ke ko muntah? hahaha"
"aku cari yang orang lain jela muntah.. bile aku tengok sejuk mate.. jadilah.."
"nape pulak? ko tanak yang comey2 ke?"
"ada 3 sebab aku memilih untuk kawen yang huduh2.. aku pecaya kalo ko dengo sebab2 ni mesti ko pun nak cari bini uduh2 cam aku jugak.."
"hahaha..ape sebabnye?"

sebab pertama:
aku ni kuat jeles.. kalo bini aku lawo nanti orang asik duk tengok bini aku je memang aku keluo kemane2 aku bawak pedang je nanti.. sape tengok bini aku je aku pancung.. tapi kalo bini aku huduh.. takde sape nak tengok.. aku pun takde susah2 nak pegi jepun beli pedang samurai..

sebab kedua:
kalo bini aku lawo sangat.. nanti ramai sangat kawan2 aku doa tetiap kali lepas solat ngan setiap masa supaya aku cepat2 mati.. supaya dorang dapat amik janda aku wat bini.. aku nak idup lama.. jadi tanak bini lawo2 supaya orang sentiasa doakan aku kekal bahagia sampaila aku mati ikut ajal yang sepatutnya aku mati.. bukan mati awal sebab lebih 400 orang doakan aku mati cepat..

sebab ketiga:
kalo dah semua nak bini lawo je.. sape yang nak bela nasib wanita2 huduh yang dipinggirkan ni.. biarlah aku yang berhati mulia ni yang menjaga kebajikan wanita huduh ni.. dapat kawin 4 semua huduh2 pun ok.. aku terus tubuhkan persatuan membela wanita huduh.. lelaki2 yang berhati mulia macam aku ni la yang diperlukan oleh masyarakat.. hahahahaha..

agak2 korang sume tepengaruh tak? pas ni sume nak cari pasangan yang huduh2 pulak kan? wakakaka..

sebenarnya rupa paras tak penting.. lawo sangat pun masalah.. huduh sangat pun.. jenuh plak nak beli baldi 19 bijik nak wat muntah hari2.. rupa paras tu janji yang sejuk mata memandang pun dah cukup.. taste manusia pun lain2.. cantik ni amrun i'tibari.. subjektif.. ada yang suke gemok.. ada yang suke tembam.. ada yang suke itam legam.. ade yang suka kurus kering cam tiang.. yang penting.. Allah tak tengok pada paras rupa tapi tengok pada hati dan amalan [al-hadith].. masing2 ada jodoh masing2 biar huduh mana pun rupa tu..

dan Nabi sebut lagi ciri keempat.. disebutkan belakang skali.. kerana nak ceritakan tentang kepentingannya.. disebutkan yang pertama harta.. kedua keturunan.. ketiga cantik.. tapi ketiga2 ni tak lengkap kalo takde yang keempat.. iaitu yang beragama.. yakni yang menjaga agamanya dan maruahnya.. kalo tak dapat tige2 yang first ni.. cukuplah sekadar dia ada yang keempat iaitu beragama.. maka akan selamatlah daripada bala ketiga2 ciri yang sebelum ni.. contohnya dia memang miskin.. idup pun macam yamada tarou.. makan sekali sehari je.. tu pun makan eisy baladi sekeping sehari.. ayor pulak tadah ayor ujan je.. tak pun minum ayor sabil je.. pastu pulak family adik beradik pulak semua mahasiswa mahasiswi UTR.. universiti tanjung rambutan.. pastu pulak muke dia pulak standard lanun pecah rumah becalor balor parut bekas lawan pedang ada 47parut besimpang sior kat muka tu.. tapi... dia seorang hafizah Quran 30juz.. jaga solat.. jaga puasa.. taat pada suami.. pandai tawan hati suami dengan masakan yang menyenangkan hati dan jaga perut suami.. pandai jaga hati mak mentua.. pandai didik anak.. suami tetiap kali balik keje senyum tengok dia.. tak stress.. maka unsur2 tak menyenangkan dari harta keturunan dan kecantikan tadi tu sikit pun tak menjejaskan kebahagiaan rumahtangga yang dibina kerana ianya dibina berdasarkan ciri yang keempat iaitu beragama.. tu janji yang Nabi kita bagi.. insyaAllah bahagia jika kita memilih yang keempat..

tapi kalau dapat pat2 skali.. tu dah kira beruntung.. tu namanya kesempurnaan.. payah nak cari pasangan camtu skarang ni.. yang perfect.. complete set.. pakej.. lawo.. kaya.. keturunan baik.. pastu beragama.. berangan 75ratus kali pun belum tentu bleh dapat kan.. moga2 kita dikurniakan wanita solehah [yang pakej 4ciri] dan lelaki soleh [yang pakej 4ciri] sebagai pasangan hidup kita.. ameen ya rabbal alamin..

bila disebutkan tentang yang beragama.. ramai yang salah pandangan.. yang beragama tak semestinya ustat dan ustazah je.. ustat dan ustazah sendiri pun tak semestinya semua yang berpegang teguh dengan agama.. ada juga yang bengkok2 penin2.. cuma biasanya tak banyaklah.. kes2 nadir jugak.. yang dikatakan beragama tu sebenarnya adalah mereka yang berpegang dengan ajaran Islam sepenuhnya dan mengamalkannya dalam kehidupan seharian.. tak kira la dia ostat ke.. engeneer ke.. jaga kamben ke.. bukak restoren ke.. nelayan ke.. repair komputer ke.. korek idung ke.. ape2 jelah keje dia buat janji keje halal.. dia beriman dengan rukun iman yang 6.. dia melaksanakan rukun islam yang 5.. tambah lagi amalan2 sunat.. bersedekah.. Quran tak tinggal baca.. dah kire menjaga agama lah tu.. cuma bab ni skarang zaman fitnah.. memang payah sangat2lah kan nak cari yang beragama ni.. kalo ade yang masuk minang pun.. sume macam sampah jer.. jenih yang magrib2 pun tebongkang depan tibi tak pakai baju tengok doremon tak peduli azan.. haram tak slow tibi.. jenih camtu belambak2 la kat pasaran skang ni.. tapi jenih yang camtu nak dibuat laki.. pikir 475kali pun rasa nak tolak jugak pinangannye.. dahla lelaki dah makin pupus skang ni.. yang ade pulak macam sampah.. susah2.. jadi.. sokonglah poligami.. agar nasib2 wanita lebih terbela.. hahaha.. tetibe kait ke situ plak..

PEREMPUAN SEBAGAI SATU FITNAH

daripada Usamah bin Zaid RA telah berkata: Rasulullah SAW telah bersabda: tidak aku tinggalkan selepasku satu fitnah kepada kaum lelaki yang lebih besar daripada perempuan..

fitnah kat sini bukanla maknanya pempuan tu keje dia asik nak tuduh2 fitnah2 orang je.. ataupun bukanla maknanye pempuan2 ni keje kat pejabat Jabatan Kementerian Fitnah ke.. [ade ke jabatan ni dalam kerajaan? kalo ade memang pelik la.. ape pulak la fungsi dia gamaknye yer.. kekeke] fitnah bukan hanya bermaksud tuduhan yang dilemparkan terhadap seseorang.. tak kirelah samada ianya dilemparkan ke dibalingkan ke dicampakkan ke diletakkan elok2 ke janji bila ianya tuduhan yang tak benar dinamakan fitnah.. fitnah juga membawa maksud satu ujian.. jadi kat dunia ni pempuan merupakan satu ujian yang amat besar buat lelaki.. takde yang paling beso dah melainkan dia la yang paling beso jadik ujian yang sangat berat kepada kaum lelaki.. kalau tak.. takde la Allah letakkankan pempuan ni nombo 1 dalam ranking syahwat pada lelaki kan.. bende yang paling orang laki nak ni la benda yang paling banyak cabarannya dan dugaannya disitu..

Firman Allah SWT:
benda2 lain tu pun sume jadi ujian jugak pada lelaki.. tapi sape yang duk nombo 1? pempuan jugak.. korang yang pempuan janganla terase ati pulak.. ni Nabi sendiri yang kabo kan.. jadi kalau korang dah tau terasa ati tu.. janganla gatal2 pi campakkan diri korang untuk jadi golongan yang jadi fitnah pada lelaki.. Islam dah letakkan perempuan pada martabat yang tinggi.. korang sendiri yang saje jatuhkan martabat korang tu seniri.. tak tutup aurat.. tak jaga batas pergaulan.. dah gatal2 wat gitu.. nak terasa ati plak bile Nabi kata korang tu fitnah beso..

benda ni berkait.. apa yang berkaitnye? kaitan fitnah ni dengan topik kita ni la.. disebabkan perempuan yang jadi fitnah pada lelaki ni la perlunya adanya perkahwinan.. supaya golongan lelaki dapat mengelakkan diri dari fitnah ni..

kalo korang nak tau orang lelaki ni ade banyak jenis.. ada yang pandai kawal nafsu.. ada yang tak.. ada yang kuat nafsu.. ada yang biase2 jer.. ada yang tengok pompuan lawo mane pun relek jer.. ada yang baru tengok tali kasut pempuan pun dia dah stim.. ada yang tengok pempuan ngan tengok tiang letrik tu rasa cam sama jer.. [tapi tak tau la plak kot ada yang tengok tiang letrik pun teringat pempuan jugak.. ahahaha.. kuat gile nafsu die.. nafsu kude tak camtu.. hahaha..] ada jugak yang tengok pempuan pakai niqab jalan daripada jauh pun air mazi dia dah keluar.. tu tahap yang pakai niqab tu.. kalau yang telanjang? ataupun separuh telanjang la.. telanjang tak lojik plak tengah2 jalan.. memang kompem la jadi fitnah.. pempuan ni.. seluruh tubuh dia menarik.. takkan korang tak pecaya orang laki camtu.. tak pecaya sudah.. aku laki aku tau la camne keadaan orang laki..

fitnah di mesir.. dengan arab2 yang bapak punye seksi.. bukan bapak dia yang seksi.. bapak dia seksi aku peduli ape.. lagi aku muntah ade tengok bulu kaki bapak dia melimpah2 sampai tepi jalan.. hahaha.. ni dia seniri tu la yang seksi.. anak2 gadis mesir yang sejak kecik2 dah beso.. apa yang beso? ahh pikir seniri la takkan tu pun nak bagitau.. bejalan kemane2 aje pun melantun2 boing2 sane sini.. dengan tubuh badan budak sekolah rendah yang macam budak2 U kat melesia.. pakai pulak sarung nangke.. setiap inci lemak kat tubuh tu bleh ukur.. nasib baik la aku tak wat keje bangang gi ukur betul2 lemak dorang tu.. memang la gi kuliah ke mane2 ke pasni aku kene bawak tali pengukur kalo camtu.. hahahaha..

satu2nya cara untuk mengelakkan ujian ini dari menjadi lebih berat.. adalah dengan melunaskan perkahwinan.. takde cara lain dah.. pecaya la cakap aku yang dah penat taip panjang2 ni.. kalo korang tak pecaya jugak.. memangla korang zalim.. tak kesian ke aku sampai patah2 jari nak mengkabokan kebenaran pada korang ni.. tak pecaya lagi pempuan ni fitnah.. aku bagi lagi hadith..

daripada Ibnu Umar RA telah berkata: Rasulullah SAW telah bersabda: kesialan itu terdapat pada perempuan, rumah, dan kuda tunggangan (kenderaan).. dalam satu riwayat lain: kesialan itu terdapat pada 3 perkara: pada perempuan, pada tempat tinggal dan binatang tunggangan (kenderaan)

kesialan kat sini bukanlah bermaksud satu hinaan.. yang dimaksudkan dengan kesialan disini adalah pada 3 perkara ini terdapat perkara yang menjadikan kita senantiasa rasa serba tak kena.. bekawan rapat ngan pempuan ajnabiah.. lama2 jadi maksiat.. tak bekawan langsung.. sunyi pulak.. serba tak kene.. sape yang datangkan perasaan tak kene ni? sape lagi kalau bukan si laknatullah iblis tu.. setan2 tu la yang senantiasa membisik2kan kat telinge kita yang tak berkorek ni supaya melayan hawa nafsu kita.. nak layankan lagi? silakanlah.. ikutlah setan kalo korang rasa dia berkepimpinan tinggi dan berwibawa membawa korang semua kejalan kesesatan dan memimpin korang ketempat paling korang tanak pegi iaitu nerake jahannam..

kalau kat negara orang putih lagi la teruknye.. kalau jaga sangat hubungan ngan ngan pempuan ajnabiah ni.. terus dorang cas kita gay jer.. padahal mintak bilik hostel nak duk ngan laki jer pun.. korang yang duk kat UK ke kat US ke kat mane2 ke yang baca blog aku ni.. mesti korang lebeh paham ape yang aku cakap kan.. baik korang ye kan je ape aku cakap ni.. sebab sumenye benar takde yang benar dah melainkan benar belaka.. bahkan korang seniri pun ade jer yang duk serumah ngan pempuan mat salleh tu kan? alah.. jangan tipu aku lah.. aku tau sebab aku dah pegi sana banyak kali dah.. aku nampak jelas2 [dalam mimpi.. hahahahah..]

AL-MAR'ATUS SOLEHAH IDAMAN HATI

siapakah yang dikatakan sebagai mar'ah solehah ni? yang senantiasa Nabi SAW sebut2 suh kita pilih wanita solehah ni? apakah ciri2 yang ada pada wanita solehah ni sampaikan Baginda SAW menjanjikan kebahagian pada mereka2 yang menjadikan mar'ah solehah sebagai pasangan hidup?

daripada Abdullah bin Amr RA berkata: Rasulullah SAW telah bersabda: dunia ini semuanya kesenangan hidup.. dan sebaik2 kesenangan hidup adalah wanita solehah..

punya banyak nikmat kat dunia ni.. perempuan solehah jugak yang duduk tangge teratas.. sebaik2 kesenangan hidup didunia.. dah ngkorang tanak ke jadi sebaik2 kesenangan dunia ni? menyenangkan diri korang seniri.. menyenangkan orang lain.. tak ke beso ganjarannya tu..

daripada Abi Umamah, daripada Nabi SAW bahawasanya Baginda bersabda: apa yang memberi manfaat kepada seorang mukmin selepas taqwa kepada Allah adalah kebaikan yang diperolehi daripada isteri solehah.. jika suami menyuruhnya dia mentaatinya.. jika suami melihat kepadanya dia menggembirakannya.. jika suami meminta untuk bersama dia mematuhinya.. jika suami tiada dia menjaga maruah dirinya dan menjaga harta suaminya..

jelas dah ciri2 isteri solehah yang mahu dipilih disini.. takyah bagi contoh panjang2 la kan.. banyak lagi kat bawah ni yang kita nak syarah panjang2 sket.. hehe..

GALAKAN MEMILIH SI ANAK DARA

daripada Abdul Rahman bin Salim bin Utbah bin Uwaim bin Saadah Al-Ansari daripada bapanya daripada datuknya berkata: Rasulullah SAW telah bersabda: hendaklah kamu memilih anak dara.. sesungguhnya mereka itu lebih harum mulutnya dan lebih banyak anak yang akan dilahirkan dari rahimnya dan lebih redha dengan mudah..

kalimah 'a'zabu afwaha' (mulut harum) disini membawa maksud majazi iaitu anak dara ni dia tak banyak cakap.. tak banyak songeh.. kalo janda ni.. dia dah banyak pengalaman bersama suami lama dia.. jadi kalau kita kawen ngan janda ada kemungkinan dia akan compare kita dengan bekas suami dia pada sesetengah keadaan.. jadi bila ada comparison antara kita dengan suami lama dia.. mula la dia komplen itu ini sana sini.. kalau compare dia kata kita bes lagi bleh la rasa seronok gak.. tapi kalo compare ari2 dia duk sebut2 kate bekas laki dia lagi bes itu lagi bes ini.. lagi pandai wat itu.. lagi pandai wat ini.. lagi romantik kat situ lagi romantik kat sini.. abes ape aje pun yang kita ni bes.. hapah tadak.. pastu kang mule la rasa nak baling selipar la.. nak buat piring terbang la.. mangkuk telungkup la.. batu belah batu betangkup la..

kata si bini: abang ni bosan la.. suami saya dulu tu kalo saya tengah duk lepak2 tengok tibi camni dia datang bawakkan air untuk saya.. dia datang peluk saya dari belakang.. abang plak? asik duk suruh saya je buat air.. abang jer yang nak lepak.. dah la pas minum pun tinggal camtu je.. saya jugak yang kene basuh.. kalau suami lama saya dulu.. bukan takat cawan saya.. baju dalam saya pun semua dia yang sentalkan.. tak bes la abang ni.. bes lagi suami saya dulu..
kata si laki: awak besiap cepat. meh ikut saya.
kata si bini: gi mane bang? kite nak gi main ice skating kat genena mall ke? eee.. besnyeeee..
kata si laki: saya nak bawak awak gi kubor. nak suh awak duk ngan suami lama awak kat dalam tu. dah awak kata dia je yang bes saya tak bes. awak gi la idup sama2 ngan dia kat dalam kubor tu.
kata si bini: abaaaaaaanngggggg!!

jadi perasaan mengahwini dara dengan janda tu memang lain lah.. Nabi SAW sendiri yang sebut.. sebab tu la pun Baginda SAW sayang Aisyah RA lebih lagi daripada yang lain.. sebab beliau sorang je yang anak dara.. hok lain tu jande belake..

daripada Jabir RA berkata: kami bersama Nabi SAW dalam satu perang.. tikamana qafilah kami dekat2 nak sampai madinah aku pun berkata: Wahai Rasulallah! boleh tak aku balik awal? Baginda bersabda: (ko baru kawen ke?) aku berkata: haah.. Baginda bersabda: (anak dare ke jande?) aku jawap: jande je.. Baginda bersabda: (kalo anak dara seronok lagi cumbu2 mesra ngan dia, dia cumbu2 mesra ngan ko).. ketika dah sampai kami pun nak pegi dan balik jumpa bini, lalu Baginda bersabda: (stop! relek2 la kejap.. tunggu sampai malam sket pas isyak ke supaya bini ko kat umah tu dapat kemas2kan diri dia.. sikat2 ape yang serabai.. bagi dia buang dulu bulu2 kemaluan dia..)

begitu cantik Baginda SAW ajarkan macamana nak sambut suami balik keje.. suami penat2 bejuang cari nafkah kat luar.. dia balik umah memang takde mende lain dah la dia mikir.. bini bini bini bini bini bini bini bini bini bini bini... itu je la duk main2 dalam kelapa hotok orang laki ni.. bukan kelapa.. kepala.. ni idak.. suami muke dan perasaan penuh semangat dan teruja balik nak jumpe bini.. balik2 umah je bukak pintu tengok bini tebongkang bekemban depan tibi rambut mengerbang ghope langsuyor badan pulak bau gamat.. elok2 je dia nampak laki dia.. ayat pertama yang disebutkannye adalah:

bini: aik? awal pulak awak balik? bukan bulan depan ke baru awak balik? [sambil wat muke toya dan selambe]
laki: awal kepala hotak awak.. ni nak marah ni.. saya dah 4 bulan dah tak dapat nafkah batin ni.. awak bleh cakap macamtu..
bini: sape suh awak balik tak kene timing.. nak landingkan kapal tebang pun tak boleh.. pasal airport tengah dilanda banjir lumpur merah..
laki: haaaaaaaaahhhhhhhh??? tidaaaaaakkkkkk~~ aku tidak percayaaaaaa~
bini: padan muke awak.. dah la jangan kaco saya nak tengok wrestling ni..
laki: lantak awak lah.. saya nak kuo ni..
bini: haih.. baru balik nak kuo dah? nak pegi mane pulak? bape bulan pulak tu baru nak balik?
laki: tengokla 2 3 bulan lagi kot.. saya nak pegi kawen lain..
bini: abaaaaaaaaannngggggg!!!

maka.. carilah anak dare! pasni blehla wat kempen.. kempen kawen anak dara.. atuk dah umur 50 pun cari anak dara jugak.. haha.. atok2 tak payah la.. kalo nak cari jande je dahla.. sianla yang bujang2 macam aku ni pun ramai lagi yang tak kawen2.. dah anak2 dara yang ada ni pun korang yang tua2 nak kebas jugak.. korang dah merasa beseronok2 ngan anak dara masa mude2 dulu.. udah2 le.. bagi can le kitorang yang baru nak merasa ni.. takkan kat kitorang pun korang nak tinggalkan yang jande2 jugak.. agak2 la nak tamak pun..

PERKAHWINAN DALAM USIA MUDA

topik kawen awal ni patutnye aku wat satu posting yang lain.. banyak mende nak cite.. tapi tanaklah.. alang2 bior satu artikel ni cite pasal sume yang berkaitan pasal kawen ni.. bior senang jadi rujukan kome kan..

ada banyak benda yang perlu diambik cakne tentang kawen awal ni.. kawen awal ni daripada zaman tok kaduk kita dulu lagi dah tak asing dah.. selalu je disebut2.. bukan kes yang pelik la pun kalo orang dolu2 kawen awal.. yang pempuannye umur 15 dah ada anak.. tu standard la orang dolu2.. cuma semenjak dua menjak ni je kes ni banyak ditimbulkan balik.. jadi macam pelik pulak kalo orang2 skarang ni kawen awal2.. padahal tak de ape yang pelik pun.. jadi sebenarnya yang kita nak tau.. bagaimanakah pendapat Islam tentang perkahwinan di usia muda ni? apakah pro dan kontra yang terdapat dalam perkahwinan dalam usia muda ni? adakah ianya sesuatu yang dituntut untuk melakukannya sehingga kita perlu menggalakkan para pemuda pemudi kita membuat keputusan untuk berkahwin.. ataupun adakah ianya suatu bebanan kepada masyarakat hinggakan perlunya kita menghalang sekeras2nya terhadap perkahwinan di usia muda ni? untuk mengetahuinya sama2 kita nantikan dan tunggu sehingga rancangan ini berakhir.. stay tuned.. looney tunes..

ORANG DULU ORANG SEKARANG

orang dolu2 ramai yang kawen awal kerana matangnya awal.. seawal umur 15 tahun sudah pandai menggunakan tulang 18 kerat untuk mencari rezeki tak kiralah dengan memotong balak dihutan ke ataupun menoreh getah di ladang ke ataupun menanam sayor dan diniagakan dipasar ke ataupun membancuh kueh untuk dijaja ke ataupun ape2 jelah keje yang dibuat menggunakan tulang 76 kerat.. dengan tulang itulah mereka berjaya melatih tengkorak mereka untuk bersungguh mencari nafkah demi sebuah kehidupan.. maka seawal umur 15 tahun 1 hari mereka sudah menjadi matang.. oleh kerana itu tak peliklah orang dulu2 kawen awal sebab mereka mampu dari segi kematangan berfikir dan memimpin keluarga serta juga mampu dalam bab mencari nafkah hidup untuk keluarga..

tapi orang skarang? camne plak? boleh tak kalau kita nak samakan macam orang dolu2? budak2 skang ni umur 15 tahun pun duk main kete tamiya lagi.. taik idung meleleh sampai ke dagu pun tak reti nak lap lagi.. mana sama macam orang2 dulu.. tapi tetap kita mengatakan budak2 skarang pun perlu kepada kawen dalam usia muda.. sebab ape? adakah sebab yang kita nak gunakan sama macam orang dulu2? iaitu sudah lengkapnya kematangan berfikir dan kemampuan untuk mencari nafkah?

tidak sama skali.. kita menyatakan keperluan untuk kawen awal tu benar sebagai satu keperluan.. tapi bukan atas dasar kematangan berfikir dan kemampuan mencari nafkah..

kita dapat lihat uruf ataupun suasana semasa kita masakini yang kebiasaannya selagi mana anak itu masih belum menamatkan pengajian tak kira lah di peringkat mana.. sekolah menengah.. atau diploma.. atau ijazah.. atau master.. atau phD.. dia masih lagi akan berada dibawah tanggungan ibu bapanya.. dan kebiasaannya anak2 yang sedang bergelar pelajar ini tidak ada sumber atau jalan untuk menggunakan tulang 645 kerat bagi mendapatkan nafkah bagi menampung rumahtangga yang mahu dibinanya.. jadi.. kebiasaannya selagi mana mereka masih duduk didalam tanggungan ibu bapa.. selagi itulah mereka akan ditekan untuk tidak menggatal2 nak kawen.. kalo nak kawen pun.. ko tunggu la keje dulu.. ko cari duit seniri dulu.. sampai ko mampu nak beli suar dalam seniri tanpa memintak duit mak bapak.. baru la ko bleh mikir nak kawen.. ini hakikat yang kebanyakkannya berlaku dalam negara kita..

jika nak dilihat kesan yang berlaku.. orang dulu2 tak ada kesan yang banyak jika tidak melaksanakan kawen muda ni.. kawen pun takpe.. tak kawen pun takde masalah ape.. namun itulah perbezaannya dengan orang sekarang yang sehingga kita terpaksa meletakkan kahwin di usia muda pada zaman ini sebagai satu keperluan.. khilaf dengan asbab musabab orang dulu kawen muda.. orang dulu kawen muda kerana matang dan telah mampu dalam usia muda sedangkan asbab musabab untuk perlunya para pemuda skarang kawen muda adalah kerana fitnah dan kefasadan yang lebih besar akan berlaku jika perkahwinan itu tidak dilaksanakan..

daripada Abu Hurairah RA berkata: Rasulullah SAW telah bersabda: apabila ada je orang datang meminang kamu yang mana dia tu orang yang kamu suka dan redha dari segi agama dan akhlaknya, maka kahwinilah dia.. kalau kamu tak berbuat demikian maka akan berlakulah fitnah dan kerosakan yang beso..

takde plak Rasulullah SAW kata "kalau ada yang datang minang kamu, maka tunggulah hingga dia habis belajo sebab dia takkan mampu nak tanggung kamu.." sebaliknya.. Baginda menyatakan bahawa akan berlaku kerosakan yang besar jika pinangan itu ditolak dan jika mereka tidak berkahwin..

mungkin aku bleh kaitkan dengan satu kisah benar yang pernah berlaku..

alkesah maka tersebutlah kesah.. setiap pagi si bilal masjid (katelah kita bagi nama dia Jeff.. sedap nama bilal.. macam pemain wrestling.. haha..) jeff ni akan bertarhim sebelum masuknya waktu subuh.. jadi kedengaran lantanglah suaranya yang merdu keseluruh kampung JKKK.. nak dijadikan cerita.. disana terdapatla sorang gadis yang tiap2 subuh duk bangun awal sebab nak dengo suara si jeff ni.. gadis ni (katelah kita bagi nama dia jesicca.. pergh nama.. mix london seh.. hahaha..) jesicca ni dah memang syok sangat kat suara si jeff ni.. hari2 angau.. hari2 duk berangan kalo lah dia bleh hidup bersama jeff.. tentu cantik kad jemputan kenduri yang ada tertulis nama jeff dan jesicca didalam bentuk love pada kulit kad tu.. fikiran melayang2 blablabla.. dipendekkan cite, setelah adenye proses orang tengah dan sebagainya jess pun suh la jeff masuk minang.. jeff pun orang dah offer takkan nak tolak bute rezki tu.. jadi dia pun masuk minang.. nak dipendekkan citer lagi sebab aku dah penat menaip dan korang pun dah penat bace.. bapak jess tolak pinangan jeff sebab rasa macam budak ni takde mase depan je takat keje jadi bilal mesjid jer.. akibatnye? jeff relek jer.. pasal dia bleh la carik pempuan lain banyak lagi.. tapi apa yang berlaku pada jess? frast nonggeng la.. semenjak hari tu dia mula murung.. pastu pulak hari2 pulak tetiap subuh masih kedengaran suara jeff melaungkan tarhim.. sape tahan beb.. pelamin anganku musnah.. kata si azie.. tapi kenangan tak mungkin dapat dipadamkan pabila suara itu masih terngiang2 ditelinga saban hari.. senang cite tak lama pastu pompuan tu terus jadi gile talak.. ambek kau.. mak bapak dia nak menyesal pun dah tak guna.. sape suh tolak dia.. tengok dah anak sniri gile.. tak ke kerosakan beso tu.. tula orang kate orang muda nak kawen ni jangan di tahan2.. bahaya.. ni pesanan untuk mak bapak diluar sana.. [asalnya pesanan ni untuk mak bapak orang lain ni tapi alang2 dah tulis untuk mak bapak orang len blehla sambil nyelam minum ayor presh oren.. tolong kabo skali la kat mak abah aku bagila anak mak ngan abah ni cepat2 kawen sket.. hahaha..]

satu lagi kisah benar untuk pengajaran bersama..

aahhh udahla.. ni bukan petandingan becerita.. nak cite banyak2 bayor la.. dahla baca blog aku pun pree je.. nak citer lelebih plak.. aku tomoi perut tu kang baru tau.. hahahaha..

ANTARA DUA PERSIMPANGAN

secara umumnya seseorang yang hendak membuat keputusan untuk menamatkan zaman bujang dalam usia muda dan masih lagi bergelar pelajar ini akan berada pada satu jalan yang dihadapannya terbentang 2 simpang.. hanya 2.. samada perkahwinan ini bakal betul2 membahagiakannya ataupun perkahwinan ini akan jadi beban yang sungguh2 akan mencelakakannya.. dia hanya akan pergi ke salah satu dari simpang itu.. dan tentunya tiada jalan untuk kembali berpatah balik di tempat dimana dia berdiri sebelum membuat keputusan itu.. keputusan yang dibuat mestilah dibuat dalam keadaan matang.. tak boleh dengan keadaan terburu2 tanpa memikirkan semua aspek dan sudut yang berkaitan..

SIMPANG MENUJU KEBAHAGIAAN

satu pertimbangan yang positif akan timbul dibenak fikiran mereka sebelum membuat keputusan..

"kalo aku kawen awal aku dapat salurkan fitrah naluri aku ni kejalan yang betul.. aku dapat ikut sunnah Nabi.. aku dapat elakkan fitnah yang beso dan maksiat dan setan yang asik membisik2 pada diri aku ni.. aku akan dapat pahala semayang 70x ganda bila dah berumahtannga.. aku dapat menyempurnakan separuh agama.. aku dapat berkasih sayang dengan perempuan secara halal.. aku ada tempat untuk berkongsi segala rahsia.. aku ada pembantu yang membantu menaikkan semangat dan jadi tulang belakang aku tika aku rasa lemah untuk meneruskan perjuangan menuntut ilmu ni.. lepas lebih bersemangat, aku akan score mumtaz 4flat sepanjang sem.. aku akan kongsi apa yang aku pelajari dengan isteri... aku akan ada insan yang memudahkan urusanku sehari2an.. ada yang tolong masak bile aku lapo.. bila lenguh ada yang tolong urut.. aku akan ada insan yang sanggup susah senang bersama2 dengan aku.. dan nanti jika ada rezeki daripada Allah aku akan ada anak hasil daripada hubungan yang diredhai Allah ni.. dan anak ini akan aku dan isteri didik bersama2 supaya menjadi ulama yang bakal membantu perjuangan Islam kelak.. aku akan mengecap kebahagiaan yang aku impikan selama ni.. hidup dalam redha Allah.."

SIMPANG MENUJU KECELAKAAN

jika persimpangan yang dilalui benar2 lurus dan mudah.. alhamdulillah.. kita akan jadi orang yang paling bahagia didunia ni.. tapi perlu kita ingat setiap manusia diuji dengan pelbagai ujian.. ujian yang paling kita tak mahu adalah ujian yang kita amat2 merasakan kita tak mampu nak tanggung dan kita diuji tersebut juga adalah kerana kesilapan kita yang membuat pertimbangan yang ala2 kadar.. membuat pertimbangan secara mudah tanpa berfikir secara matang.. hanya mengikuti hawa nafsu.. pertimbangan positif asalnya mahu lari dari lembah maksiat.. tapi rupa2nya tersalah langkah dan terpesong jejak menyebabkan terjatuh ke dalam jurang yang lebih dalam.. rupa2nya rumahtangga yang dibina memberikan banyak masalah.. banyaklah faktor2 yang menyebabkan akhirnya banyak tanggungjawab yang terabai dan impian kebahagiaan yang diangan2kan musnah.. faktor tidak meneliti betul2 latar belakang calon pasangan.. sekadar mengenali di friendster seminggu dua terus ajak kawen.. faktor hipokrit.. lakonan watak identiti berlainan sebelum dan selepas berkahwin.. faktor tidak ada kelayakan untuk bekerja mencari wang menyebabkan hidup jadi kesempitan.. faktor ibu bapa yang tidak meredhai perhubungan dan pernikahan menyebabkan menantu terus ditekan dan ditekan dan ditekan.. faktor tensen dengan anak yang senantiasa bisin sampai takleh tido malam.. yang merengek mintak itu mintak ini.. juga faktor pelajaran yang semakin menekan yang pada awalnya disangkakan selepas perkahwinan akan dapat 4flat straight.. tapi akhirnya menjadi tekanan kerana tak dapat membahagikan masa dengan betul antara urusan rumahtangga dan pelajaran.. mana dengan asignment lagi dengan kuliah lagi dengan tesis lagi.. balik umah kene layan laki lagi strikakan baju suami lagi masak jaga anak malam2 takleh tido blablabla.. dan akhirnya semua tanggungjawab terbiar.. dengan suami tak terlayan.. dengan pelajaran tak terkejar.. akhirnya berhenti dipertengahan jalan.. universiti pun tendang sebab kantoi sepanjang sem.. suami pun tak tahan nak pikul tanggungjawab sara diri dan dapat tekanan yang maha dahsyat dari keluarga lalu berlakulah kecelakaan tahap akhir iaitu penceraian.. berapa ramai yang kawen muda yang jangka hayat perkahwinan mereka hanya bertahan beberapa bulan.. hanya beberapa bulan.. inikah bahagia yang dicari2 dengan pernikahan seawal usia muda?

tentunya tidak.. semua menginginkan untuk melalui simpang menuju bahagia.. tak ada sapa yang menginginkan untuk menempah kecelakaan..

disebabkan itu.. seseorang yang betul2 telah membuat keputusan untuk berkahwin dalam masa belajar perlu meneliti dan membuat persediaan dari beberapa sudut.. persediaan ini mestilah lengkap agar ada senjata untuk kita bertahan dari gugur ketika diuji ketika menempuh alam rumahtangga kelak.. sesiapa yang masuk ke alam perkahwinan tanpa menyiapkan diri dengan persediaan ini.. maka dia akan lebih berisiko tinggi untuk terbang straight ke simpang kecelakaan..

PERSEDIAAN DARI SUDUT MENTAL DAN FIZIKAL

blajo kitab2 fikih dalam kitab nikah dulu bagi habis faham menyeluruh tentang nikah ni baru bleh nak mintak greenlite.. kitab muhimmah tu pun same.. kasik khatam 17x dulu.. tu untuk persediaan rohani.. supaya kita dah bersedia dengan segala pengetahuan agama demi menjamin kebahagiaan rumahtangge.. adapun untuk persediaan jasmani.. jangan lupa untuk khatamkan kitab permata yang hilang sebanyak 99x serta dapatkan sanad untuk mengamalkan senaman2 yang diajarkan didalamnya supaya kita kekal power dan disayangi oleh bini.. wakakakakaka... nak amik sanad datang umah aku tau.. bawak duit sorang 8ribu geneh.. nanti aku watkan sijil sanad.. sanad tinggi ni.. terus bersambung sampai kelangit.. hahahaha..

PERSEDIAAN DARI SUDUT KEWANGAN

merupakan satu sudut yang amat penting.. bahkan terpenting antara semua sudut.. sememangnya wang bukan segala2nya.. tapi tanpa wang.. segala2nya takkan mungkin dapat terlaksana.. kita perlu tanya diri sendiri sebelum membuat keputusan untuk berkahwin.. siapakah yang akan menanggung belanja hantaran.. mas kawin.. kenduri.. dan segala urusan untuk kita berkahwin.. slepas kita berkahwin.. siapa yang akan menanggung makan minum pakaian isteri.. jika isteri jatuh sakit.. siapakah yang akan menanggung kos rawatan isteri.. jika penyakit isteri kronik? mencecah kos rawatan hampir ribuan ringgit sebulan? siapakah yang akan bersusah berpenat lelah mencari wang? nak doakan isteri cepat mati pulak? jika sudah ada anak.. siapa pula yang akan membeli pampers dan biaya susu anak dan sebagainya.. jika belajar di luar negara.. siapa pula yang nak menanggung tiket balik anak isteri untuk pulang ke malaysia nanti? dan banyak lagi perkara2 yang sememangnya semuanya menggunakan DUIT.. dan berita yang sangat menggembirakan bahawa semuanya itu adalah atas tanggungjawab suami.. ya.. kita.. yang bergelar suami..

jika sang suami sememangnya seorang yang dikurniakan Allah dengan kekayaan yang melimpah.. kita tak perbincangkan disini kerana mereka sememangnya telahpun bersedia.. adapun yang kita mahu perbincangkan di sini adalah mereka yang masih belum ada income yang kukuh namun mahu mendirikan perkahwinan..

disana terdapat beberapa alternatif untuk mengharuskan juga terjadinya perkahwinan anda itu walaupun anda seorang yang sengkek.. kita sebutkan beberapa alternatif itu disini..

1. Mintak takhfid syuwaiya (tawar harge)

antara masalah beso dalam perkahwinan adalah sikap sesetengah mak bapak yang seolah2 macam nak jual anak.. tau la anak tu ade degree.. ade master.. ade phD.. tapi agak2 la pun nak letak harga.. letak harga sampai RM33,333.. kita ni blajo pun zakat dapat seribu je staun.. kejadah ape nak kawin anak orang sampai kene bayo banyak tu.. tasamuh la sikit.. tolak ansur la.. padahal anak dia yang phD tu.. masak nasik pun jadi bubur.. goreng telo pun jadi bawang goreng.. strika baju pun sampai koyak.. sapu sampah pun tolak bawah kapet.. ngaji Quran fatihah pun gagap2 tak lepeh.. nak letak harge tinggi2 konon.. agak2 la.. lubang yang menegak sebijik tu je pun kene bayo sampai 30riban.. ape kejadah.. lainla kalo spesyel kot dia punya tu melintang ke.. pelik lain dari yang lain.. logik jugak nak letak mahal2.. hahaha.. astaghfirullah.. jauh aku merepek ni.. memang bahaya aku ni.. hahaha.. tapi betulla tu.. yang patutnye harga mahal2 ni.. yang hafizah 30 juz ke.. yang tu bleh tahan la nak letak harga mahal.. pasal anak dia memang nilai tinggi disisi syarak..

alangkah berbahagianya jika semua orang mengikut apa yang telah diajarkan oleh Rasulullah SAW..

daripada Aisyah RA berkata: Rasulullah SAW telah bersabda: pernikahan yang paling besar barakahnya adalah yang paling kurang perbelanjaannya..

nakkan berkat dalam rumahtangga? jangan bebankan kami kaum lelaki yang berhati mulia ini.. haha.. bertolak ansurlah.. tambahan2 lagi pada kami2 yang belajo agama ni.. kami jugak yang nak jaga anak pakcik makcik nanti kan.. pakcik makcik takkan nak anak pakcik makcik ni jadi hamba kami kan.. itu bukan hadaf ataupun tujuan rumahtangga yang sebenar.. tujuan rumahtangga dibina adalah semata mengejar kebahagiaan dan keberkatan hidup.. [cantekla lepas ni mesti ramai mak bapak nak offer anak dorang kat aku dengan mahar cuma sebuah Quran.. yess yessss~ mission accomplished!! hahaha..]

2. Bantuan mak bapak dan keluarga

korang anak datuk? ataupun cucu datuk? aku cucu pada atuk aku yang nama haji nasri.. tapi tak tau la name atuk korang ape.. kire korang cucu pada atuk korang la jugak.. haha.. kalau korang ada mak bapak yang sporting dan memahami.. dan yang penting kaya raya.. silakan saja mintak mak bapak korang sapot idup korang dan bini korang seumur idup.. melampau la seumur idup.. maksudnye sampai korang habes blajo la.. mende ni fleksibel.. bleh bawak bincang ngan family.. mungkin ada jugak sesetengah family bakal bini kita yang sporting..

kata bakal pak mentua: takpe la ko blajo bagi abes dulu.. sementara ko tengah blajo ni takpe pakcik sapot belanje anak pakcik bulan2.. belanje ko sniri ko suruh la bapak ko sapot.. yang penting skang ni korang kawin pastu ko tolong jaga anak pakcik ni je.. nanti ko dah keje besok lusa dah ade gaji baru pakcik renti bagi duit kat anak pakcik ni.. boleh?
kata kita: boleeeehhhh sangaaatttt laa pakciiikkkkk!~ memang dah tunggu lama dah pakcik cakap camtu.. time kasih abah.. sayang abah.. hahaha.. abah terussss..

3. Tajaan / zakat

ataupun kalo takde sape yang sudi nak cakap dialog berangan macam kat ateh ni.. korang ade alternatif lagi.. bagi yang masing2 belajo.. korang masing2 kan ada tajaan ataupun pinjaman ataupun dermasiswa atau ape2 jelah bantuan.. korang bleh gabungkan wang yang ada dan cuba sara diri menggunakan wang tu.. tapi biasanya mana cukup.. tambah lagi kalau jenis boros macam aku sehari makan nak 19x.. mane cukup duit.. hahaha..

4. Pinjaman daripada keluarga

jangan risau.. jika masih tak mencukupi.. korang masih ada alternatif.. buat la surat rayuan pada sesape yang korang rasakan kaya dalam keluarga korang tu.. tak kirela mak bapak ke.. pakcik ke.. atuk spupu ke.. kupu2 ke.. wat perjanjian ngan dorang untuk membuat pinjaman sekian2 jumlah dalam masa sepanjang bergelar pelajar ni.. dah habeh blajo dah keje kang korang jangan la wat tatau plak.. bayo la balik.. dah la kawen pun duit pinjam.. sampai anak dah 16orang kalo baru bayo singgit utang kawen tu.. memang melampau la.. agak2 la pun..

5. Bisnes / Keje part-time

selain tu.. korang yang otak ligat sket.. carila lobang2 bisnes.. dah nak berkeluarga.. mesti tau camne nak beranakkan duit.. tapi orang kata time blajo bior fokus belajo kan.. jangan sibuk2 sangat ngan bisnes.. jangan sibuk2 nak keje.. tapi ala kulli hal kalau sampingan tu takde masalah.. buat income tambahan.. ade skill ada kemahiran.. guna.. dapat tambah income.. alhamdulillah.. jangan sampai terabai belajar sudahlah..

pendek kata bab duit ni memang pentinglah dalam mendirikan rumahtangge.. aku pun dah dengo macam2 dah pengalaman orang kawen ni macam2 kalo nak citer ujian dan dugaan bab duit ni..[dengo pengalaman jerla.. seniri belum rasa lagi.. hehe..]

apepun korang kene percaya rezeki yang datang dari Allah..

ayat ni merupakan dalil yang menunjukkan bahawa Allah akan membantu kita yang berniat suci murni untuk mendirikan rumahtangga kerana-Nya.. pabila terdirinya sahaja rumahtangga rezeki kita akan dimurahkan dan dipermudahkan oleh Allah.. yakinkan mak bapak korang bahawasanya Allah dah janji akan membantu mereka yang benar2 ikhlas.. bila dah ada anak pulak nanti.. akan bertambah2 lah rezeki tu lagi nanti.. sebab setiap makhluk yang wujud dalam dunia ni.. Allah memang dah tuliskan rezeki bagi setiap daripada mereka.. takkan tak pecaya pada janji Allah kan.. jangan lupa hafal ayat ni.. tasmik 2juta kali supaya tak lupa.. nanti bleh guna untuk berhujah nak mintak kawen.. hahaha..

tapi ingat la jugak.. kalau betul2 belum mampu.. sedo2la diri.. bawak2 la bersabo.. akan tiba jugak masanya nanti jodoh tu sampai.. yang nak kabut sangat tu apekehe.. relek2 sudah.. hihi..

PERSEDIAAN DARI SUDUT NATURE DIRI SENDIRI

korang kene sedarla yang korang tu nak jadi laki orang.. jadi kene betul2 pandai bezakan antara status laki orang ngan orang bujang senang.. korang lebeh tau nature diri korang camne kan.. kalau korang memang jenis ligat time bujang.. bejalan kesana kemari tak lekat duk umah.. kejap gi landen.. kejap gi jorden.. kejap gi suden.. kejap kat garden.. kejap kat kitchen.. kejap kat munchen.. kejap kat bawah katil.. kejap kat atas bumbung.. kalo dah tau jenih kaki tak duk diam.. kada bisa baranai.. [cakap banjor ni.. nak tau makne gi tanye orang banjor.. haha..] jenih ni.. tangguhkanla dulu biorla kawen lambat sket.. naya ke bini pastu naya ke diri sniri je nanti.. bini pun tensen laki tak lekat kat umah.. pastu laki pun tensen pasal nak travel kemane2 pun bini nak ngekor jer.. sape suh kawen dulu dah tau nak bejalan kesana kemari.. kene bawak la bini sama.. kalo tanak bawak bini.. jangan ada bini dulu.. senang..

tapi kalau dah memang jenih hubungan ngan kengkawan pun tak bape nak ngam.. jenih pasif.. duduk dengan kawan2 ramai2 pun tetap dia duk sembang telepon ngan awek dia sorang je.. ataupun dia dunia ngan buku dia je.. tak gaul mana ngan orang.. ataupun banyak sangat masa lapang yang dia ada sampai dia pun tak tau nak buat ape.. elok la jenih2 ni kawen awal.. ada jugak orang tolong2 jadi teman idup.. takde la sunyi.. dahla kawan pun takde.. bini pun takde.. memang miskin sangat2 la..

PERSEDIAAN DARI SUDUT SOSIAL DAN SILATURRAHIM

1. Hubungan dengan kawan2 dan masyarakat

nak kawen time blajo ni kadang2 kita umpamakan macam akan terpisahnya hubungan kita dengan kawan2.. kita akan ada tanggungjawab yang lebih besar terhadap keluarga kita sendiri.. terhadap anak bini kita sendiri.. kita dah takde masa nak buang masa dengan kawan2 kat kedai2 kopi.. sembang panjang hari2 sampai 3 pagi tak balik umah.. kita tak boleh jadi sebebas waktu kita bujang.. sekali skala takpe la.. tapi kalau lagak sama jugak macam orang bujang hari2.. tinggal anak bini.. tu dah ada yang tak kena namanya.. sebab tu la waktu bujang ni la nak habiskan betul2 masa dengan kawan2.. bentuk ukhwah yang akan kita ingat sampai bila2.. bila dah kawen fokus pada keluarga.. fokus pada mencari nafkah..

bila dah kawen.. kita kene bersedia untuk korban waktu bujang kita.. kita dah masuk alam lain.. tapi ini tak bermakna kita putuskan terus hubungan dengan kawan2.. kita jangan jadi orang yang bila berkawan pun orang tak suka.. bila tak berkawan pun orang lagi tak suka.. biarlah kita jadi kawan yang disayangi oleh kawan biarpun kita bersama mereka mahupun tak bersama mereka.. bahkan selepas kawen pun terkadang kita memerlukan banyak bantuan kawan2.. jadi.. kalau dari awal2 lagi kawan2 anggap kita dah lupakan mereka.. dah putuskan hubungan dengan mereka.. takde sapa yang akan tolong kita kelak jika kita dalam kesusahan..

lepas kawen.. kita kene bersedia untuk bersama dengan orang ramai.. cuba bergaul dengan mereka.. kerana manusia ni hidup saling memerlukan.. kita yang baru setahun jagung dalam dunia rumahtangga.. memerlukan banyak bantuan daripada masyarakat.. tak kira lah bantuan dari segi nasihat ataupun kewangan ataupun apa2 khidmat yang hanya orang yang mempunyai pengalaman sahaja dapat membantu.. contoh bini kita beranak kat mesir ni.. kalau kita tak bergaul dengan orang lain.. ngan orang2 lama.. ngan pakdam2 yang dah lama kawen.. sape nak tolong kita dalam serba serbi urusan tentang keberanakan dan sebagainya disini yang mana sepataharam pun kita tak tau apa..

2. Hubungan dengan keluarga mentua

jangan ingat kita hanya berkahwin dengan seorang gadis semata2.. bila dah dapat anak orang.. bawak lari jauh2 duk senyap2 tanpa khabar berita.. hikam orang tua2 ada menyebut.. bila kita berkahwin.. kita akan berkahwin dengan seluruh keluarga isteri.. kita perlu bersedia dengan meletakkan dalam hati sanubari kita bahawasanya keluarga isteri kita adalah keluarga kita.. jadi.. apa2 sahaja masalah yang berlaku dalam keluarga isteri kita juga akan menjadi masalah kita.. apa2 sahaja yang membebani isteri kita juga akan menjadi beban kepada kita.. jika kita masih tak bersedia untuk semua ini.. ternyata kita bukanlah dikalangan orang yang mampu untuk memikul tanggungjawab sebagai seorang suami..

back to the basic.. ape2pun kawin awal atau kawin lambat.. asal namanya kawin.. takkan lari dari hukum yang lima.. tengok la betul2 kedudukan kita kat mana.. maka kita akan lebih matang untuk membuat keputusan untuk berpindah dari alam bujang kepada alam laki orang atau bini orang atau bapak orang atau mak orang..

HUKUM NIKAH YANG LIMA

Sunat:
bagi mereka yang ada keinginan untuk menikah dan ada kemampuan untuk memberi nafkah samada zahir atau batin

Wajib:
bagi mereka yang mempunyai kemampuan untuk memberi nafkah zahir batin dan takut jika tak menikah dia akan melakukan perkara2 yang haram seperti zina..

Harus:
bagi mereka yang dah mampu bagi nafkah dan takde prob pape kalo kawen pun takpe kalo tak kawen pun tak efek ape.. dalam qaul yang asoh dalam mazhab As-Syafie: kalau tanak kawen.. pilihlah untuk khidmatkan diri pada ibadah.. kalau tak.. maka bernikah adalah lebih afdhal..

Makruh:
yang teringin nak kawen tapi takde kemampuan nak bagi nafkah..

Haram:
yang rasa kalo dia kawin dia akan zalimi bini dia.. tak tunaikan hak bini dia.. jugak haram hukumnya bagi mereka yang ingin berpoligami tetapi tahu bahawa diri mereka tak mampu berlaku adil

daripada Anas RA berkata: Rasulullah SAW bersabda: apabila berkahwin seorang itu maka dia telahpun menyempurnakan separuh daripada agama.. maka bertaqwalah kepada Allah untuk menyempurnakan baki yang separuh lagi..

wallahu taala a'la wa a'lam..

dengan ini tamatlah artikel saya yang panjang lebar ini.. tercapailah target saya untuk menjadikan artikel ini yang terpanjang.. terbaik belum tentu.. ngeh3.. tapi rasanya wat masa ni memang hak ni la terbaik kot.. pukui rata sume pegi merapu kona baring sana sini sagat lutut.. hahaha..

dengan ini saya mengakhiri tulisan kali ini dengan mengucapkan ribuan terima kasih kepada diri saya seniri kerana telah mensyarahkan topik ini dengan jayanya.. hahaha.. semoga kita semua mendapat istifadah daripadanya.. mintak maapla kot2 kalo ade bahasa yang digunakan tak berapa senang nak dibaca.. kalo 23 taun keatas rasa memang takde masalah.. ikut klasifikasi tadi la.. ngeh3.. tambah2 lagi kalo orang yang dah kawen.. memang kompem guling2 la gelak dereh.. pasal dorang paham semua kejadah yang aku duk sebut tu.. dorang sume dah puas dah.. ntah2 dah jemu dah pun tengok.. aku ni jela duk teringin lagi rasa nak tengok.. hahaha..


rajin2kanla bagi respon.. aku rasa artikel kali ni mesti dapat 200 comment nih.. hahaha.. selamat mengomen.. komen yang baik2 je tau.. jangan kutuk2 aku.. hahaha..

adehai.. memang takde keje sungguh aku nak2 pekse ni duk cite pasal kawen.. kome doa2kan jela peksa aku 1 paper yang dah tinggal seminggu dua je lagi ni lulus.. moga Allah permudahkan segalanya.. ameen ya rabbal alameen..

wassalam.. :D

cinta menara condong.. oh romantisnyaa..

"menara condong ini menjadi saksi cinta kita wahai sayang.."
"cinta kita takkan condong seperti menara ini wahai abang.."
"abang takkan condong untuk menyintai selainmu sayang.."
"kenapa kita berdiri tegak tak bediri condong wahai abang.."
"kenapa sayang condong untuk bertanya sebegitu sayang.."
"kenapa abang terlalu banyak menggunakan perkataan condong abang.."
"kenapa kita dituduh becakap benda yang kita tak cakap wahai sayang.."
"ni sume pamie punye keje la ni abang.."
"memang sah budak ni otak dia dah condong macam menara ni.."

wakakakaka.. romantik gile abang ngan kak ipo aku nih.. aduhai..

Monday, April 27, 2009

Keharusan Solat Jamak Kerana Musafir (Bahagian 2)

Posted by The Pamiesz® | Monday, April 27, 2009 | Category: | 0 Kata Komenan

Berkata Musannif iaitu Imam As-Syatiri rahimahullahu taala dalam syarah kepada matan Yaqut Nafis yang juga dikarang oleh beliau sendiri:

dalam kitab (Al-Bughyah) pengarang telah menyebutkan: Faedah: kami mempunyai satu qaul yang mengharuskan jamak kerana musafir yang pendek jaraknya.. pendapat ini telah dipilih oleh Al-Bandaniji.. dan jelas hadis yang mengharuskannya walau berada ditempat sendiri sepertimana yang terdapat dalam (Syarah Muslim).. Al-Khattabi telah menceritakan daripada Abi Ishaq tentang keharusan melakukannya di tempat sendiri kerana hajat walaupun bukan kerana khauf dan bukan juga hujan bukan juga sakit.. dan Ibnu Al-Munzir juga berpendapat dengannya..

daripada Imam Malik terdapat satu riwayat: waktu zohor itu adalah dikira berterusan hingga tenggelam matahari.. dan berkata Abu Hanifah: ia kekal hingga bayang menjadi sama panjang dengan objek.. kemudian barulah masuk waktu asar..

Saidina Al-Imam Al-Haddad pernah menyuruh beberapa orang anak perempuan beliau ketika mereka sibuk dengan satu majlis orang2 perempuan untuk berniat ta'khir zohor kepada waktu asar..

di San'a' pernah berlaku dimana bilal solat jumaat membuat pengumuman selepas solat dan berkata: solat asar secara jamak taqdim; sebagai meraikan orang2 kampung.. yang mana mereka ini berhajat untuk membeli belah di pasar start daripada lepas jumaat sampailah dekat2 maghrib..

mungkin ada yang berkata: camne plak bleh wat smayang asar jamak taqdim tanpa diorang semua niat nak jamak masa solat yang pertama tadi? mereka berpendapat dengan pendapat mereka yang mengatakan bahawa tak disyaratkan niat (pendapat Abu Bakar - disebutkan dalam Mughni Ibn Qudamah) dan berkata Al-Muzani : (Jamak tak perlu pada niat.. sebaliknya diiktibar dekatnya pemisah antara keduanya..)

pendapat ini ada penelitian dari segi pandangan.. kerana jamak adalah daripada lazimnya permusafiran.. kemudian mereka membuat sebegitu kerana telah pun menjadi adat mereka seperti itu pada setiap jumaat.. jadi berkemungkinanlah setiap daripada mereka dah pun berniat untuk jamak pada solat yang pertama lagi..

jika telah sempurna dua solat dalam waktu yang pertama, kemudian telah hilang keuzuran [sampai destinasi] selepas selesai keduanya dan waktu tu belum masuk lagi waktu kedua.. maka cukuplah apa yang dia telah sempurnakan.. dan terlepaslah tanggungjawapnya daripadanya.. maka tak perlulah dia menyibukkan diri untuk melakukannya lagi selepas tu.. kerana dia telahpun menunaikan kefarduannya dalam keadaan musafir tadi.. maka tak batal apa yang dia dah sempurnakan tadi disebabkan hilangnya keuzuran [sampai destinasi].. kes ini sama jugak macam tayamum.. tak perlu ulang solat jika jumpa air lepas setel solat.. dan ada juga pendapat yang mengatakan kene jugak tanggungjawap untuk solat dalam waktu tu..

adakah boleh bagi sorang musafir menjamakkan solat pertama kepada solat yang kedua (taakhir) apabila dia telah masuk kedalam kawasan tempat dia bermukim? jawapannya harus baginya.. solat yang pertama tu akan jadi qada [yang ma'zur] dan yang kedua akan jadi tunai..

antara syarat jamak taqdim : dia zhan (sangka) solat yang pertama dia telah sah kerana solat kedua akan dibina berasaskan yang pertama..

wallahu a'lam..

habis bab yang membicarakan tentang solat jamak kerana musafir dalam kitab Yaqut Nafis.. bahagian kedua ni ana cuma terjemah je.. maleh plak rasa nak tambah ulasan.. ngeh3.. agak2 korang paham tak? bleh paham kot.. bahagian kedua ni banyak contoh dan cerita jer yang dibawakkan oleh Imam Syatiri.. bab pertama aritu jer yang banyak point2 penting kan..

nantikan posting seterusnya yang rasa2nya memang ramai yang nanti2kan posting nih.. hehehe.. tungguuuuu~~~

There was an error in this gadget