Ikutle Kalo Agak-agak Ngkome Ghajin Membacenye

Cakap Le Ape Ngkome Nak Cakap Asey Jangan Mencarut Udah Le


ShoutMix chat widget
Related Posts with Thumbnails

Monday, April 27, 2009

Keharusan Solat Jamak Kerana Musafir (Bahagian 2)

Posted by The Pamiesz® | Monday, April 27, 2009 | Category: |

Berkata Musannif iaitu Imam As-Syatiri rahimahullahu taala dalam syarah kepada matan Yaqut Nafis yang juga dikarang oleh beliau sendiri:

dalam kitab (Al-Bughyah) pengarang telah menyebutkan: Faedah: kami mempunyai satu qaul yang mengharuskan jamak kerana musafir yang pendek jaraknya.. pendapat ini telah dipilih oleh Al-Bandaniji.. dan jelas hadis yang mengharuskannya walau berada ditempat sendiri sepertimana yang terdapat dalam (Syarah Muslim).. Al-Khattabi telah menceritakan daripada Abi Ishaq tentang keharusan melakukannya di tempat sendiri kerana hajat walaupun bukan kerana khauf dan bukan juga hujan bukan juga sakit.. dan Ibnu Al-Munzir juga berpendapat dengannya..

daripada Imam Malik terdapat satu riwayat: waktu zohor itu adalah dikira berterusan hingga tenggelam matahari.. dan berkata Abu Hanifah: ia kekal hingga bayang menjadi sama panjang dengan objek.. kemudian barulah masuk waktu asar..

Saidina Al-Imam Al-Haddad pernah menyuruh beberapa orang anak perempuan beliau ketika mereka sibuk dengan satu majlis orang2 perempuan untuk berniat ta'khir zohor kepada waktu asar..

di San'a' pernah berlaku dimana bilal solat jumaat membuat pengumuman selepas solat dan berkata: solat asar secara jamak taqdim; sebagai meraikan orang2 kampung.. yang mana mereka ini berhajat untuk membeli belah di pasar start daripada lepas jumaat sampailah dekat2 maghrib..

mungkin ada yang berkata: camne plak bleh wat smayang asar jamak taqdim tanpa diorang semua niat nak jamak masa solat yang pertama tadi? mereka berpendapat dengan pendapat mereka yang mengatakan bahawa tak disyaratkan niat (pendapat Abu Bakar - disebutkan dalam Mughni Ibn Qudamah) dan berkata Al-Muzani : (Jamak tak perlu pada niat.. sebaliknya diiktibar dekatnya pemisah antara keduanya..)

pendapat ini ada penelitian dari segi pandangan.. kerana jamak adalah daripada lazimnya permusafiran.. kemudian mereka membuat sebegitu kerana telah pun menjadi adat mereka seperti itu pada setiap jumaat.. jadi berkemungkinanlah setiap daripada mereka dah pun berniat untuk jamak pada solat yang pertama lagi..

jika telah sempurna dua solat dalam waktu yang pertama, kemudian telah hilang keuzuran [sampai destinasi] selepas selesai keduanya dan waktu tu belum masuk lagi waktu kedua.. maka cukuplah apa yang dia telah sempurnakan.. dan terlepaslah tanggungjawapnya daripadanya.. maka tak perlulah dia menyibukkan diri untuk melakukannya lagi selepas tu.. kerana dia telahpun menunaikan kefarduannya dalam keadaan musafir tadi.. maka tak batal apa yang dia dah sempurnakan tadi disebabkan hilangnya keuzuran [sampai destinasi].. kes ini sama jugak macam tayamum.. tak perlu ulang solat jika jumpa air lepas setel solat.. dan ada juga pendapat yang mengatakan kene jugak tanggungjawap untuk solat dalam waktu tu..

adakah boleh bagi sorang musafir menjamakkan solat pertama kepada solat yang kedua (taakhir) apabila dia telah masuk kedalam kawasan tempat dia bermukim? jawapannya harus baginya.. solat yang pertama tu akan jadi qada [yang ma'zur] dan yang kedua akan jadi tunai..

antara syarat jamak taqdim : dia zhan (sangka) solat yang pertama dia telah sah kerana solat kedua akan dibina berasaskan yang pertama..

wallahu a'lam..

habis bab yang membicarakan tentang solat jamak kerana musafir dalam kitab Yaqut Nafis.. bahagian kedua ni ana cuma terjemah je.. maleh plak rasa nak tambah ulasan.. ngeh3.. agak2 korang paham tak? bleh paham kot.. bahagian kedua ni banyak contoh dan cerita jer yang dibawakkan oleh Imam Syatiri.. bab pertama aritu jer yang banyak point2 penting kan..

nantikan posting seterusnya yang rasa2nya memang ramai yang nanti2kan posting nih.. hehehe.. tungguuuuu~~~

Currently have 0 Kata Komenan:


Leave a Reply

There was an error in this gadget