Ikutle Kalo Agak-agak Ngkome Ghajin Membacenye

Cakap Le Ape Ngkome Nak Cakap Asey Jangan Mencarut Udah Le


ShoutMix chat widget
Related Posts with Thumbnails

Saturday, December 13, 2008

Raya Korban Yang 'Meriah'

Posted by The Pamiesz® | Saturday, December 13, 2008 | Category: |

salam..

long taim no si mai pren.. the pamiesz kembali lagi menghantui lubuk jiwa gembire korang sume.. ngeh3.. kali ni ana nak apdet sikit je.. memandangkan raya aji dan juga hari tasyrik sudahpun berlalu.. maka inginlah disini kirenye ana mengapdetkan sikit suasana raya aji kat mesir ni.. tapi jangan gelak dan ngutuk la pasal raya kali ni rasa cam hampeh sket.. hehe.. [actualy raya tu meriah je.. jangan salahkan dia.. dia tak bersalah.. kitorang je yang menghampehkan diri.. huhu..]

diawal pukul 6 pagi lampu bilik sudahpun terbuka dan masing2 dahpun selesai menunaikan solat fardu subuh.. si pamie sudahpun mula bersiap2 dengan jubah putih dan sweater adidasnya disertakan bersama lilitan serban hitam yang nak kate kemas sangat pun tak nak kate beserabut pun tak.. laungan takbir senada sudahpun mula kedengaran bergema dari arah suq sayyarat menandakan lebih kuang dalam setengah jam lagi akan dimulakan solat sunat aidiladha.. kat mesir ni bese la kan tak lama peh subuh terus smayang raya.. kalo cam kat malaysia tuh rata2 kul 830 atau 9 baru solat kan.. kat sini awal..

"mi..ko smayang raya arab ke mlayu?"
"arab la..cepat sikit.."
"tanak gi smayang kat sabiek ke.."
"malehla..jauh beno..yang dekat ade..dah kome smayang mane?"
"ntahle.."
"kalo kome maleh nak smayang awal ngan arab..kat dataran bawah tu ade kedutaan wat smayang raya gak..kul 7.."
"tengokla camne.."

kaki ini melangkah keseorangan penuh syahdu mendengarkan takbir yang dilaungkan tanpa irama lenggok2 seperti kita di malaysia.. takbir yang penuh dengan rasa ta'zim membesarkan keagungan Allah SWT.. suasana masih sunyi sepi dan langit masih gelap.. hanya cahaya lampu jalan menerangi denai perjalanan menuju ke suq sayyarat.. setapak demi setapak kaki ini melangkah.. dalam tiupan angin sepoi2 bahasa arab yang agak sejuk dan membeku.. si pamie menarik zip sweater ke paras menutupi leher.. brrrr.. sejuk toii..

sampai je di masjid si pamie menunaikan solat tahiyatul masjid dua rakaat dan duduk bertakbir bersama 4 5 orang jemaah yang masih ada dalam masjid tu.. hampir stengah jam berlalu.. sudah kelihatan daripada pintu masjid akan orang ramai yang sudah mula berpusu2 dengan sejadah diatas bahu menuju ke suq sayyarat.. nampak gayanya malam tadi hujan.. hamparan yang dibentang diatas tar sudah tentunya basah.. tok siak dah mula bangkit untuk mengunci pintu masjid.. dengan itu si pamie pun bingkas bangun dan teringat akan sejadah dan hempon yang tidak dibawanya bersama untuk menangkap skeping dua gambo.. lalu dia pun berjalan pulang jap nak amik dua mende tuh sambil meneruskan takbir mengagungkan Allah SWT.. dalam perjalanan pulang dia terserempak plak ngan ahli ghurfahnye iaitu ostat amin ngan ostat nyoi.. nampak gayanya dorang bedua dah wat kputusan untuk smayang raya bersama arab..

"ko nak gi mane ni?"
"balik jap amik hempon"
"dorang smayang dalam masjid ke luo?"
"luo la..macam tak biase plak.."
"mane biase..1st taim raya asyir nih.."
"macam la aku 2nd 3rd 4th 5th taim plak.."
"ape2la mi.."
"ape2la nyoi.."

sampai sahaja si pamie di rumah.. dia mendapati ostat lokman tengah besiap2..

"man..nko gi smayang mane..bawah ke?"
"tengok la mane sempat.."
"bla..bla..bla.."
"bla..bla..bla.."

bla..bla..lokman ngan si pamie merapu2 sampai si pamie tu telupa yang dia balik tu nak amik sejadah.. terus dia sambor hempon dan berlalu pegi.. hempon ingat plak.. lalu dia pun meneruskan kembali perjalanan dan kembali ke suq sayyarat dan didapati beberapa saf belah depan telahpun terbentuk dengan takbir yang masih giat dan semakin kuat dilaungkan.. si pamie melabuhkan ponggongnye disebelah ostat nyoi..

"mak aih..sejuknye..basah plak tuh.."
"kejadah ko tak bawak sejadah?"
"aku lupe..annisyan tab'ul insan kan.."

orang ramai baru mula nak datang dan bekumpul di luar hamparan asyan basah..

ostat nyoi dan ostat amin yang menahan buntut yang kesejukan dan kebasahan..

khatib membaca khutbah usai solat sunat aidiladha..

setel khutbah.. salam ngan syeikh pastu sesi nangkap gambo.. skepin dua je udah.. ostat amin tengah mengeletor..

ostat nyoi daripade damanhur yang menjadi ahli ghurfah tak rasmi ghurfah toyyibah..

si pamie taun ni tak berayer bersama geng2 asobiahnye kat zagzig.. sebaliknya memilih untuk berayer di suq sayarat hayyu asyir kaherah..

abes tangkap gambo skeping dua.. dorang sume pun bejalanlah pulang.. sampai2 je kat dataran tu tengok2 datuk duta tengah berkhutbah.. jumpe la ngan ostat padil ngan ostat lokman.. deme kate tunggu jap kejap lagi bleh makan.. pihak safarah ade sediakan jamuan makan pagi yang disediakan oleh 3 kafe.. kafe slangor.. kafe pahang ngan kafe arma.. tak lame peh tu.. abisla khutbah.. maka berposo2 la makhluk2 ini semua mengambil makanan yang pelbagai itu.. si pamie antara yang paling cepat sampai ke meja buffet.. dibukaknye plastik yang membaluti talam nasik goreng lalu dikautnye spolistrin penuh membumbung nasik goreng beserta sempat disambornye 4 ketul kek bersama sejibik limau.. nampak macam tamak tapi sebenonye bukan.. beliau hanya seorang insan yang kelaparan.. hahaha.. dah amik tu terus naik bilik.. makan sampai licin.. pastu tebongkang tido.. habisla cite raya taun ni..

"erkkss.. abih cite? macam tu je?"
"macam tu jela.. jadi.. jangan tanye la aku mane gambo korban lembu.. mane gambo unte.. mane gambo kobau.. sebab aku tak tengok kejadian yang meriah tu dek kerana pas makan tu aku tido kekenyangan sampai pas zoho.. huhu.. bangun2 je tengok dah penuh daging ngan tulang kat dalam singki orang bagi.. huhuhu.."

khemah kat dataran hayyu asyir tempat bebudak melayu kita solat aidiladha.. ni baru abih khutbah la ni.. orang mula nak gerak gi amik makanan.. si pamie tu memang sangat laju bertindak bab makan memakan nih.. haha..

encik nyoi bersama cik sara.. encik amin bersama cik leha.. aktiviti raya yang paling meriah.. encik pamie plak? kongsi tengah2.. hehehe..

bile bangun2 tu tengok banyak daging ngan tulang maka kitorang pun mengambil keputusan untuk bersama2 memeriahkan daging yang ade ngan cube membuat karipap daging serta sup gearbox.. si pamie ngambil tugas sebagai pemasak inti karipap.. si nyoi menjawat jawatan pengulis tepung untuk doh karipap.. si amin menerima pangkat sebagai pemasuk inti kedalam kulit karipap.. dan akhirnya si pamie mengambil tugas khas lagi iaitu menggoreng.. adapun sup gearbox pulak dikendalikan oleh si lokman.. malam itu kami makan dengan jaya dan gumbiranya hinggalah perut kenyang lagi.. bila kenyang sejuk2 ni memang takde mende lain la yang dicari melainkan cik sara dan cik leha.. teman sejati dikala kesejukan.. ngeh3..

inti karipap daging spesel by pamiesz

ostat nyoi penguli tepung terhebat.. [imbuhan ter juga boleh digunakan dengan maksud tak sengaja kan? tak sengaja hebat la tuh..haha..]

sup gearbox on the way.. 6 jam merebus.. tulang pun dah jadi liat.. ngeh3..

maka tamatlah kisah pendek untuk hari raya korban tahun ni.. kesimpulannye.. memang terkorban banyak masa aku ngan tido.. hampeh ngguuh.. mentang2 cuti raya seploh hari.. hehe.. apepun berkemungkinan blog ini slepas ini akan bersawang for the time being.. pekse fasa 1 dah tak sampai sebulan.. pekse final markaz nil pun sminggu dua lagi je kot.. senang citenye skang musim pekse.. jadi.. doa2kanlah si pamie ni ek.. tolong doakan dia supaya dia mudah menerima ilmu.. mudah juga mengeluarkannya di atas kertas jawapan mahupun dari mulutnya yang ringan.. tolong doakan dia agar berkat ilmu yang diterimanya.. dan tolong doakan agar dia beramal dengan ilmu yang diterimanya.. doakan jugak dia berjaya dunia dan akhirat.. ameen ya rabbal alameen..

jangan luper senyum sokmo.. (^_^)

Currently have 5 Kata Komenan:

  1. salam..oitt org asyir pekabo??raye ari 2 ang raye kt ner???amin ngn nyoi poyo dlm 2 ahakssss

  2. ish..macam tak tau lak dorang memang poyo.. aku je yang bes kan? kan? kan? haha..

  3. mane gambo karipap nye? Ntah ngupe karipap ke idok? Haha...

  4. This comment has been removed by the author.

  5. haha..dah agak dah..soklan ni musti kluo pnye..kena dah tu soklan spot..hihi

    karipapnye adela upe karipap..cume yg tlambat angkat mase goreng tu dia itam manis la sket..ngeh3..

    malangnye gambo mase dah siap ngan mgoreng telupa nak tangkap sbab tak tahan dah sume nak melantak..smpai tlupa terus..elok pas goreng je laku habis sold out masuk dalam perut kitorg yg comel ni..hehe..


Leave a Reply

There was an error in this gadget