Ikutle Kalo Agak-agak Ngkome Ghajin Membacenye

Cakap Le Ape Ngkome Nak Cakap Asey Jangan Mencarut Udah Le


ShoutMix chat widget
Related Posts with Thumbnails

Sunday, May 18, 2008

Dakwah Bukan Islam : Antara Tuntutan dan Manhaj

Posted by The Pamiesz® | Sunday, May 18, 2008 | Category: |

salam pade sume kawang2 dang saing2..arining ambe nok kecek ganu skek buleh kang?rasa rindu kak KUSZA tepak ambe blajo 3 taung dinung..macang2 pengalamang ambe buleh mase duk dinung..rindu ke kawang2 saing2 seme..banyok ambe buleh daripade ukhwah kite bersama..rindu nok lepak kat pata tok jemba ngan pata tapang petang2..makang kepok leko ngan goreng pisang..sambil menghirup bayu laut petang..fuuhh..mane nok carik kepok leko kat mesir ning?apepung arap2nye kawang2 seme sokmo hepi ngan kehidupang masing2..ade hok kije doh..ade yang blajo gi sambung ijazoh..ade gok keje sambil blajo..ade nok kawing doh lele ning..dok tunggu ambe balik pung nok kawing..sapa ati..hehe..rase rindu ke pesyaroh2..ilmu dang pengalamang yang mereke seme wi ke ambe memang tak ternilai..rase rindu ke sejid KUSZA tepak ambe iktikaf sambil stadi tuh..rasa rindu ke bilik ambe kak ostel tok jembal..ATB4-16..hok sokmo kene tsunami besepah2 tu..hok ore duk gelor 'muzium' ngan 'zoo' tu..rindu ke moto kapcai honda70 ambe yang ambe penoh bawok mengembare daripade utare turung ke selatang tuh..kapcai tuh lening duk tsada kak stor blakang umoh..takdok sape nok paka..seme kat umoh tuh ade kete blake..takpe2..tunggu ambe balik kekgi ambe stat ye..bawok pusing malaysia pulok..hehe..rindu blake sume2 tuh..

lama tak kecek ganu..inilah kelebihan mengembara ke tempat2 orang..kita akan dapat menambah tharwah dan kebolehan berbahasa kita dengan lebih mantap..bila kita duduk di tempat orang..atas keperluan muamalat dengan masyarakat setempat kita akan menggunakan bahasa ataupun lahjah mereka..dengan itu secara tak langsung kita sudahpun menambah satu demi satu bahasa baru dalam hidup kita..hanya apabila kita sanggup mengembara dan cuba hidup dan memahami budaya setempat..di malaysia sendiri terdapat banyak lahjah..kesemuanya bahasa melayu..namun lahjahnya berbeza..ore kelate dengan kecek klatenye..orang ganu dengan kecek ganunye..oghang peghak ngan cakap peghaknye..orang nogori ngan cakap nogorinyo..apo2 la jang..heheh..pendek kate masing2 negeri ade lahjah masing2..yang man
e biasenye orang yang lahir di bandar2 besar..membesar di bandar..hidup di bandar..bermastautin di bandar..tidak akan faham dengan lahjah2 ini kecuali dengan pulang ke kampung ataupun sanggup berhijrah ke tempat2 lain atas tujuan belajar atau bekerja atau sebagainya..mengembaralah..carilah pengalaman dan bergaullah dengan masyarakat setempat supaya banyak pengalaman yang kita boleh kutip semasa pengembaraan kita tu..

citer pasal mengembara ni..ana teringat tajuk citer doremon..'mengembara ke alam dinasour'..ade kaitan ke?sebenarnye takde kaitan..tapi saje nak sebut..sebab anak2 buah ana gemor benor nengok cite doremon ni..[sambil2 dorang nengok tu paksu dorang ni pun joinla skali..best jugak kengkadang tu..hehe..] yang ana nak cite pasal mengembara ni..kali ni ana nak ulas sikit pasal pertanyaan sorang sahabiah kita yang mengutarakan persoalan dalam shoutbox ana ni..beliau cuma menamakan diri beliau sebagai humaira..seorang ustazah j-qaf yang mengembara ke bumi sarawak untuk menjadi pendidik anak bangsa..banyak je kawan2 ana yang dapat posting ke sabah dan sarawak..tapi ana pun tak dengo kabo dorang sume..kawan2 lame banyak menyepi..ramai yang bz..takde pun nak contact2 ana..harap2 sume ok la dengan life masing2..

ustazah humaira telah menzahirkan kesedihan beliau terhadap segelintir masyarakat di sana yang menganggap Islam itu liberal..ya..kita memang sedih dengan segelintir golongan yang menganggap sedemikian..hakikatnya..fahaman ni dahpun menular dimerata-rata
tempat..golongan yang berfahaman sebegini hakikatnya adalah golongan yang kurang daqiq pemahamannya terhadap ilmu agama..berbekalkan ilmu yang sedikit..mereka terasa fanatik dan excited untuk menyampaikan apa yang mereka tahu dengan apa yang ditakwilkan oleh akal mereka semata-mata..antara isu-isu yang diperjuangkan oleh puak-puak ni contohnye macam kes aminah wadud dulu..wanita menjadi imam bagi lelaki..persamaan hak lelaki dan wanita..memperjuangkan sistem monogami..tudung tak relevan lagi..dan macam2 lagi la..

kita dapat lihat di negara kita malaysia pendedahan terhadap memahamkan masyarakat terhadap ilmu-ilmu agama masih lagi kurang..amat ramai lagi masyarakat bukan Islam yang kurang memahami bahkan tidak langsungpun memahami apa yang cuba dibawa oleh Islam tu sendiri..kalau mereka faham kesyumulan apa yang dibawa oleh Islam nescaya mereka akan terbuka hati dengan mudah untuk menerima Islam..tentunya atas hidayah daripada Allah..namun, waqi3 yang berlaku..mereka tidak faham..kenapa? kerana masyarakat Islam sendiri kurang memahami Islam..jadi bagaimanakah masyarakat bukan Islam nak memahami Islam sedangkan kita yang tamam Islam ni pun masih mutaradid dengan apa yang dibawa oleh ajaran Islam?
jadi..tanggungjawab siapakah ini? kita yang berada dalam bidang agama terutamanya..mutakharrij pengajian Islam..guru-guru j-qaf..ustaz-ustaz..daie-daie..begitu juga mereka2 yang berada dibidang profesional..doktor doktor..engeneer..pesawah ladang..pekebun getah..nelayan..paling penting..sesiapa sahaja setiap individu yang bergelar 'Muslim'..kita memikul satu tanggungjawab yang berat untuk menyampaikan kepada mereka dengan satu jalan..jalan dakwah..

berpatah balik ke belakang..mari kita selusuri sebentar dengan apa yang dikatakan jalan dakwah Rasulullah S.A.W. selepas perutusan Baginda sebagai rasul..Baginda menghadapi satu cabaran dakwah yang amat berat..3 tahun Baginda berdakwah secara sirr..10 tahun selepas itu barulah Baginda berdakwah secara terang terangan di makkah..diteruskan 10tahun lagi di madinah..dan apakah kita menyangka dalam 23 tahun dakwah Rasulullah S.A.W ini adalah sesuatu yang amat mudah semudah mengupas kacang koci? [kacang koci pun payah nak
kupas..bagi orang2 yang malas la..] Baginda dicaci dimaki dibaling najis diboikot di itu di ini..dan pernahkah kita dengar Baginda berputus asa? tidak sekali-kali..atas dasar Baginda meyakini ajaran yang Baginda bawa itu adalah haqq dan kebenaran yang amat pasti..Baginda terus berdakwah dan berdakwah..hinggalah kita dapat lihat hari ini..jumlah umat Islam..jumlah umat Nabi Muhammad S.A.W. yang melaut..yang Baginda bakal banggakan di hari kiamat kelak..bagaimana boleh sampai pada tahap seperti ini? hanya atas kerana kesabaran Baginda dalam menyampaikan dakwah..kita dapat lihat Islam berkembang diseluruh dunia seperi yang kita dapat lihat pada hari ini..point yang ana nak sebut kat sini..cumalah untuk tasyji3 para daie..para ustaz..para guru..para alim ulama..untuk tak berputus asa dan jangan sesekali rasa jemu untuk berdakwah..Baginda Rasulullah yang diuji sedemikian rupa pun tak pernah berhenti berdakwah..inikan lagi kita yang hanya diuji sebesar zarrah ni..

Rasulullah S.A.W. bersabda : ((Ballighu anni walau ayah)) sampaikanlah apa2 ajaran yang dibawa olehku walaupun satu ayat

atas tuntutan inilah blog ini tercipta..ana bukanlah orang yang penuh dan banyak ilmu untuk berbicara hebat disini..sekadar berkongsi apa yang ana tahu..dan ana juga masih belajar..sesiapa yang mempunyai ilmu dan pengalaman apa2 yang masih ana tak ketahui..ana alu2kan untuk berkongsi bersama-sama ana..ana amat berbesar hati untuk dikritik..dikomen..dan diajar tentang ilmu2 yang haqq yang masih banyak tidak ana ketahui..

disini juga ana terasa terpanggil untuk menjawab pertanyaan yang diajukan oleh ustazah humaira..ustazah humaira bertanya pada ana.."manusia asal dari tanah kan, dan ada kwn ana iban kat cni kata, kalau mcm 2 dia pun Islam la, kalau anta , ditanya sedemikian macam mana nak buat penerangan dekat orang bukan Islam?"


sebenarnye soalan2 gini ana kene tanye ustazah lebih lanjut..ade beberapa soalan yang menjadi perkaitan kalau nak diberi jawapan..antaranye..sebab ape die kate gitu..adekah untuk memahami Islam..ataupun sesaje nak radd Islam..dan memacam lagi soalan yg bleh ditimbulkan..tapi takpe..takpe..ana cuba jawap jugak melalui ihtimal yang boleh diambil..ihtimal ana..adakah maksud ustazah die mengatakan hanya Islam yang mengatakan teori manusia berasal daripada tanah? ataupun mungkin bagi dia dia menerima dengan apa yang dikatakan teori darwin? manusia berasal daripada monyet? gitu eh..ana consider gitu la eh..

ana balik dulu pada persoalan umum..tentang macamana nak menerangkan perkara agama kepada orang bukan Islam..pertamanya kita kene tengok dulu niat asal si penanya..kita kenalpasti..melalui cara pendekatan psikologi biasanye kita dah boleh agak si penanya biasa bertanya untuk ape..si penanya ni boleh jadi termasuk salah satu antara dua golongan..


golongan pertama : dia bertanya untuk mengetahui bende yang die tak tau dan dia rasa2kan nak sangat tau..

golongan kedua : die bertanya kerana saje2 nak tengok kita gelabah tak dapat jawap dengan soklan tentang agama kita sendiri..kadang2 tanya untuk hina agama kita..

jenis yang pertama ni..Allah sudah mula bukakan jalan hidayah untuk dia..golongan yang pertama tadi tu..kita kene layan soalan2 dia agar jalan yang Allah mula nak buka tu jadi semakin luas..makin lame dia makin faham..jalan makin luas..makin luas..makin lebar..sampai ahkirnya jadi highway..yang mana dia dapat merentasi highway tu kemana2 yang dia suka selagi ade jalan yang betul..hingga akhirnya dia sampai ke destinasinya..iaitu Allah bukakan sepenuhnya jalan hidayahNya dengan membukakan hatinya untuk menerima Islam..tapi kalau si penanya bertanye dengan niat yang kedua..maka golongan kedua ini boleh pulak kita settle kan dengan dua jalan..

jalan yang pertama adalah sesuai bagi orang2 yang penuh dengan ilmu..penuh dengan hikmah dan kesabaran dalam berdakwah..yang kuat hatinya dan kalamnya..golongan kedua ni
biasanya akan mengeluarkan hujah2 yang membantai agama kita..jika ingin memahamkan mereka dijalan ini..kebiasaannya kita perlulah mempunyai ilmu dan fakta yang cukup untuk membidas kembali hujah2 mereka agar mereka akur dan tunduk di akhir mujadalah..kalaupun mereka tak tunduk diakhir mujadalah..hujah tak semestinya kuat..tapi berhikmah dan penuh dengan ciri2 psycho..yang terkadang mampu membalikkan hujah mereka sendiri keatas batang idung mereke sendiri..point diorang tapi diorang terkena balik..thats what i mean..

ana sebutkan 1 contoh..kisah ni diceritakan oleh abah ana sewaktu pengajian di surau kampung..masa jalan2 dalam kerete pun abah selalu ulang cerita ni..cerita ni jadi pada beliau seniri..jalan ceritanya begini..sorang apek telah menemui abah ana didepan pasar besar teluk intan..pasar lame..depan ayam dinding..skarang dah jadi kompleks menara condong..[kalao korang tau la..kalau korang tak penah sampai kat tempat menara senget tu..sila2lah datang berkunjung..aku sniri dah 22 taun idup pun tak penah naik lagi menara senget tu..haha]

then apek ni tanye la kat abah ana..
"ostat..wa mau tanya sama ostat laaaa..ostat bule jawap kaa.."
"yaaaa~ apa lu mau tanyaa.."
"itu olang Islam aaa..apa pasat luorang simayang tulun naik tulun naik...luolang cari luorang punya Tuhan tala jumpa kaa" [yang dimaksudkan adalah rukuk ngan sujud yang diumpamakan seperti mencari barang kecik dan halus yang ilang di lantai]

kalau antum rase..soalan camni kita nak letakkan dalam kategori camne? apek ni termasuk dalam golongan pertama ke kedua? cuba asah ilmu psikologi antum..kalau antum semua kene tanye camni nak jawap camne? kalau nak letak dalam kategori golongan pertama..antum habiskanlah masa yang panjang untuk menerangkan pada apek tersebut tentang solat dan ibadah
kita pada Allah..kalau apek tu faham terime roger n out..alhamdulillah..tapi abah ana tak guna pendekatan tu..

sambung citer..abah ana pun dengan selambenye menjawap kat apek tu..
"ooooo...lu mau tau kaa..kita orang Islam semayang itu rukuk sama sujud kita mau tunjuk kat kitaorang punya Tuhan..kita punya bontot manyak bersih..bile berak mau kasi basuh bilisih baeeeek punyaa..itu kita olang Islam manyak bagus.."

apek tu tak tau nak tanye ape dah..tekene batang idung die sniri yang puak2 die memang berak tak berape nak basuh..sekian dimaklumkan.

adapun jalan kedua untuk menyetelkan persoalan yang diajukan oleh golongan kedua ni..lebih sesuai diaplikasikan oleh mereka2 yang dirasakan masih kurang berilmu [termasukla aku..] camne nak jawap kalau golongan ni tanye kita dan berhujah dengan kita macam2 tentang agama kita tujuan saje nak hina agama kita?

kata alim ulama: (silahul ulama la adri) senjata para orang alim adalah dengan mengatakan "aku tak tau"

mudah..tak payah kita nak perabih umur nak jidal dengan dia..die duk keluar point nak hentam agama kita..tak payah layan..cakap aku tak tau..sudah..kita pun diam..dia pun malas nak tanye banyak dah sebab dia tau kita tak tau..daripada kita berjidal dengan dia tanpa ilmu..baik kita diam dan mempertahankan akidah yang kita pegang..dia nak kate ape lantak la die..janji kita tau hati kita tetap dengan Allah..tetap dengan Islam..sebabnye kalau kita jidal jugak dengan dia..berkemungkinan dia keluarkan hujah2 akal yang akhirnya mampu menggoyahkan aqidah kita pulak..tujuan asal kita nak dakwah die..tup2 die tak masuk Islam..kita pulak yang terbabas..nauzubillah min zalik..

Islam tak efek ape pun kalau puak2 kapir camni tak nak masuk Islam..tapi Islam akan terkesan kalau orang2 Islam sendiri yang sentiasa mudah goyang keutuhan institusi
aqidahnye..Islam dah cukup kuat dan syumul walaupun puak2 ni tak masuk Islam..tapi Islam akan terkesan bile orang2 Islam sendiri nak murtad..nak keluar agama..taknak amalkan ajaran agama..bla bla bla...same jugak konsep tu dengan konsep universiti alazhar ni..alazhar satu2nya universiti yang amat unik dari segi toriq pengambilan pelajarnya..satu2nya universiti didunia yang takde bagi surat tawaran pada pelajar yang nak masuk..sebab apa gitu?same je konsep tadi..alazhar dah utuh sebagai tempat produce ulama..satu dunia dah tau..jadi..bagi alazhar..sesiapa yang teringin untuk menjadi ulama..kuat semangat untuk belajar..mencari redha Allah..tafaddhal untuk menyertai alazhar dalam manhaj pembentukan ulama nya..tapi kalau taknak..tak payah nak sebok2 nak cela manhaj alazhar..alazhar tak efek ape pun kalau puak2 camtu tak duduk dalam institusi pembentukan ulama alazhar..same goes to the azhariyun inside the alazhar..kalau azhari yang buat taik..alazhar akan terkesan dengan perlakuan azhari tersebut..so..tanbih lakum ayyuhal azhariyin..janganlah kita mencemarkan nama baik alazhar sebaliknya kitalah sepatutnye menjadi contoh yang dibanggakan oleh alazhar..

[aaaaahhhh...jauhnye melalut..dah2..balik! balik!] ana berbalik smula pada soalan ustazah humaira tadi..[yela2..aku balikla ni..bape kali berbalik2 dah..bli apam balik kang..mane ade jual kat mesir ni?]

kalau ana la kene tanye soalan camtu..ana tanye la die balik..
"awak kate kalau manusia daripada tanah awak pun Islam kan? awak nak masuk Islam ke? meh saya Islamkan awak.." hehehe..

ataupun
"awak ingat kalau jadi daripade tanah je Islam ye? abis labu sayung ngan mangkuk claypot tu pun Islam la ye?" hehehe..

ataupun tanye die ngan soalan mencabar betubi-tubi sampai die penin dan mereng..
"Islam dengan tanah ade kene mengene tak agak2 awak?"
"kalau tanah kita sumbatkan dalam badan manusia rasenye boleh tak jadi gemuk?"
"ape pendapat awak tentang tanah gambut yang subur yang diusahakan oleh manusia?"
"tanah kalau jual sistem barter ngan basikal rasenye menguntungkan tak?
"kalau manusia jadi daripade tanah, tanah plak jadi daripade ape?"
"kalau tanah dibuat manusia, manusia tengah buat ape skang ni?"
"kalau manusia main tanah liat, orang panggil tanah tu tanah ke orang panggil tanah tu manusia?"
"tanah merah ade kat klantan, tanah gambut ngan tanah liat kat negri mane pulak?"
"manusia yang pecah tanah adakah dikira zalim kerana memecahkan diri sendiri?"
hambek ko..nak sangat soalan mencabar..jawap la kalau terer..hahaha..[sungguh aku pun pengsan kalau kene soal ngan soalan2 'mencabar' camni betubi2..so plis dont ask me this kind of question..hehe]


sebenarnya bagi ana kawan ustazah humaira tu kita boleh kategorikan dalam golongan yang pertama..maybe dia tak tau tentang hal tersebut dan ingin nak tau..bukan dengan tujuan nak hina agama kita..[pendek kate tak payah la korang bagi soalan2 mencabar kat atas ni suh dia jawap..kesian pulak dia nanti gastrik ngan migrain nak mikir jawapannye..] mungkin dalam situasi ini ustazah bolehlah amik masa terangkan pada dia..slow2..pandangan Islam mengatakan manusia berasal daripada tanah..sebab apa..sebab dah terang2 disebut dalam Quran..dah terang2 disebut oleh Nabi..tentang proses kejadian manusia..tentang kisah Nabi kita Adam Alaihissalam diciptakan..tentang malaikat maut yang mengambil beberapa jenis tanah bumi untuk diciptakan oleh Allah satu lagi makhluk dalam dunia ni..iaitu manusia..one more..dia mengatakan..kalau manusia dijadikan daripada tanah..maka dia Islamlah..terangkanlah padanya..syarat2 untuk seseorang itu digelar Islam bukanlah sekadar percaya pada asal usul manusia daripada tanah..dia perlu melaui dengan apa yang dikatakan rukun Islam..rukun iman..kene tau apa tu ihsan..dah lengkap sumer tu baru la bleh ngaku Islam..bukan semudah teori manusia daripada tanah terus kaitkan dengan pengakuan diri sebagai Islam..tapi kene lah amik masa sikit terangkan pada dia..kalau dia berminat untuk meluangkan masa dia untuk dengar..maknanya Allah dah mula buka hati dia untuk memahami Islam..jangan sia-siakan peluang yang ada..

kita daie..kita ade tanggungjawab..selagi ada tanda2 minat yang ditunjukkan untuk Islam daripada mereka..selagi tulah kita kene sambar peluang ni..terutama bagi daie2 yang berada di tempat2 pedalaman yang masih belum terdedah kepada Islam..dedahkanlah mereka kepada Islam..dedahkanlah mereka kepada akhlak Islam..biar kita jadi contoh mereka..dengan akhlak yang kita pamerkan..mereka akan mengatakan Islam itu indah jika semua muslim menampilkan akhlak yang mulia seperti yang kita bawa..samalah seperti dakwah Rasulullah..Baginda adalah qudwah hasanah yang menjadi contoh tauladan seluruh umat..hanya dengan melihat akhlak Baginda kita dapat lihat satu contoh peribadi muslim yang sejati..satu peribadi yang amat mulia..yang kita amat2 sangat teringin jadi seperti Baginda..maka kita juga boleh berdakwah dengan toriq tersebut..pamerkan akhlak terindah dan termampu kita pamerkan pada orang bukan Islam..mereka akan mudah tertarik untuk mendekati kita dan akhirnya menjadi sebahagian daripada kita..

bagi yang berada di luar pedalaman pula..kukuhkan lagi institusi dakwah kita dengan mengukuhkan ilmu2 agama kita..supaya kita dapat sampaikan pula kepada masyarakat bandar yang semakin rosak akhlaknya..akidah dah molek dah..akhlak pulak buat hal..dengan masalah sosial yang bagaikan takde jalan penyelesaian..[ade je jalan..kalau semua amalkan Islam sungguh2 kompem takde banyak masalah sosial..kalau didikan agama daripada institusi rumah dah utuh..kompem tak banyak remaje yang terbabas dan tersasar..] janganlah kita sekadar duduk sahaja memerhatikan gelagat masyarakat tanpa ada sesuatu yang tangan kita lakukan untuk amar makruf nahi mungkar..buat takat mana yang kita mampu..jika kita mampu daripada segi kuasa memerintah..jalankanlah kuasa tu..jika kita mampu dari segi penulisan..tulislah apa2 yang patut dan sebarkanlahnya supaya dakwah Islamiah kita sampai tujuannya..[aku rase aku duk dalam kategori ni kot..hehe] kalau mampu daripada segi kewangan..bantulah institusi2 pengajian..pondok2..dan maahad2 serta banyakkanlah bersedekah..kalau mampu dengar ceramah je bagi hati sendiri tak lalai..dengarlah..kalau mampu menghalang maksiat yang berlaku depan mate dalam hati je pun..terpulanglah...janji tak sunyi kita daripada menjalankan dakwah..walaupun sekadar dakwah kepada diri sendiri..

"udah pamie udah..panjang dah merepek2..tengkuk ko tu aku tengok cam tengkuk zirapah dah..tak lenguh ke duk depan pc menaip?" kate pamie kepada dirinya sendiri.
"yela2 aku nak stop la ni..aku pun nak stadi gak kejap2 lagi.." balas pamie.
"eh paper ko pagi tadi camne?" tanye pamie.
"alhamdulillah..menenangkan..paper Quran..ade 5 soalan..semua aku tak dapat jawap.." balas pamie.
"baguslah..eh? tak dapat jawap? apekesehal lak? aje pelik ngko nih.." jawab pamie lagi.
"dah tak ngapal..nak jawap apenye..aku tulis ape yang aku hafal jela..selebihnye..tawakkaltu alallah.." pamie menjawab cakap pamie.
"ko tawakal dengan takde usaha langsung apekesehal?" marah pamie.
"usaha ade..ko tau ape..ko nampak ke aku ngafal bile..just aku tak ske la mengafal untuk piksa..kalau aku nak hafal biar aku ikhlas sungguh2 nak ngafal k..takde tekanan piksa.." tegas pamie melawan cakap pamie.
"ikut suke ko la..orang nasihat tanak terime..blaaaaa!" pamie terase bengang.
"weh2..ko nak gi mane tuh..aku bukan tanak terime nasihat ko..cume nasihat ko tu daripada diri sendiri jugak..so..tak payah la nak marah2 lelebih.." pamie meredakan keadaan.
"yela2..janji ngan aku ko akan besungguh ade 7paper lagi nih..kalaupun ko taknak blajo kerana piksa..aku nak ko mantapkan diri ko ngan ilmu sebelum ko balik malaysia ni..tu yg paling penting..supaya ko dapat sampaikan dakwah pada masyarakat.." tasyji3 pamie kepada pamie tu.
"yela2 aku janji la..memang tu pun ghayah aku..tak payah ko sebut pun aku tau..dahla gi balik la..takde keje ke duk umah orang lelame.." balas pamie spontan.
"umah orang ape plak..umah ko sniri la ni.." pamie menjawab lagi dan lagi.
"betulla umah orang..aku kan orang..dah ko ingat aku ni ape? almari perhiasan?" pamie tak puas hati balik pulak..
[berterusan la monolog dalaman tersebut tanpa henti2 24jam sejari 7hari seminggu 30 hari sebulan 365 hari setaun selame bertahun2 lamanya..]

jumpe lagi dalam entri yang akan datang..setia bersama saya..host paling berkualiti di alam semesta..abang pamie~ =)

Currently have 2 Kata Komenan:

  1. salam..
    uh pnda nye cakak ganu walau pong doh dukkat mesir nu eh..
    heh..bguh la org bhasa buleh blake cakak seme loghat
    pah ni cakak bnjar pulok dalang blog ni ..
    knfirm x dok sape pung pahang ..hehe

    owh kalu nk tau kat udm ni skang da ade 2-3 org non muslim dlm kampus
    tp ade 2 org la non muslim kat kampus kusza
    hok lain ada kat kampus kota
    sorg tu cina llaki n kwn sy
    akh al-amin knal dia..
    rmai org kata " kalu dia msuk islam msti bgus"
    n kami yg rapat ngn dia la diminta bdakwah pd dia..
    kami ada la dakwah gak kat dia..
    bcerite ttg islam
    dia pon da taw serba sdikit ttg islam..
    cm cth nye bile time waktu solat ..brape rakaat setiap solat..
    n smpai ade skali dia tsasul tnya
    "smbhyang maghrb ade brape harakat?"
    hehe
    tp masalah nye..kami rasa yg tugas dakwah itu patot diberi kpd ikhwan yg spatot nye mnunjukkan cth n tauladan yg baik..
    sbb taw2 je la kat hostel prangai bdak laki cmne kn..
    kdg2 mereka mltakkan spnoh tngungjawab kpd kami yg ppuan ni tnpa mereka berusaha bdakwah sdikit pon..
    skadar bkongsi sdikit pngalaman saje ;)

  2. hehe..takdok ah panda mane..
    oo..like that aaa..
    mane batch kitorang dulu ade 2orang je non muslim..2 pun pempuan..
    takde lagi laki..
    tapi..sungguh..kenyataan tuh..
    kadang2 ikhwah ni memang tanak amik port..
    tapi terkadang ade jugak yg terlibat..mungkin orang len tak nampak..[ni bukan ayat nak backing kaum adam nih..hehe]
    ade je yg thiqah2 kat hostel tu..
    tapi tenggelam dek bebudak yg tak brape nak thiqah yg penin2 menunjukkan contoh yg penin kepada mereka2 itu..
    yg penting..
    sebenarnye tak kesah smua tu..
    janji niat kita ape2 yg kita buat kerana Allah..
    bila kita buat apa2 kerana Allah..
    orang lain buat ke..
    orang lain tak buat ke..
    kita tetap buat..
    sebab kita tau tujuan kita nak redha Allah bukan redha manusia..
    jadi..teruskanlah usaha dakwah tu..
    sambil2 tu..dakwah ikhwah dan akhawat kita skali..bukan yg bukan Islam je nak kene isikan rohani..
    yang Islam ni seniri pun kengkadang lalai..
    -sekadar peringatan buat diri sendiri jua..
    =)


Leave a Reply

There was an error in this gadget