Ikutle Kalo Agak-agak Ngkome Ghajin Membacenye

Cakap Le Ape Ngkome Nak Cakap Asey Jangan Mencarut Udah Le


ShoutMix chat widget
Related Posts with Thumbnails

Thursday, March 26, 2009

Apehe Skang Dah Jarang Bebenor Hapdet?

Posted by The Pamiesz® | Thursday, March 26, 2009 | Category: , |

salam..

long taim no si haa.. well aim tu bizi tu rait samting naw.. bikos of de bizi of mi ded ai diden rait eniting for de taim being.. so for ol of yu ded hev bin weting for mi to rait.. naw is de taim to giv yor etensyen for de niw pos.. dun wuri ai wil not giv yu tensyen jes pey etensyen en den de tensyen wil go ewey far2 ewey.. ai no ol of yu not veri andersten wat aim toking ebaut bikos mai english dis taim is veri2 wierd.. oldoh it is wierd don ker mach ebaut it.. jes rid jela jangan banyak cakap nak kutuk2 bahse inggeris aku cam hampeh ke hape ke.. hahaha..

ana sangat tensyen.. bila nak cakap atau tulis bahse inggeris je.. mesti pekataan yang kuor dalam benak kepala hotak yang bijak ni adalah sebaris kalimah2 bahse arab yang mulia.. bepeluh2 nak mikir ape pekataannye dalam bahse inggeris.. betulla orang kata kalau kita tinggalkan satu2 ilmu yang dah dipelajari tak diamalkan memang agak payah jugak nak datangkan balik ilmu tu.. same la jugak macam Quran yang kita dah hafal kan.. pada para huffaz yang telahpun menghafal 30 juzuk Quran.. kalau tak diamalkan yakni diulang2 untuk dijaga hafalan tu.. kompem tak ingat la dah.. tak payah lama la.. tinggal tak payah ngulang kejap 2 3 bulan je pun.. mesti banyak dah yang lupa.. tabiat manusia kan.. pelupe sokmo.. dalam sebuah hadith yang masyhur pada sebutan lidah manusia Rasulullah SAW bersabda : (Al-nisyan tob'ul insan) yang bermaksud lupa tu memang tabiat manusia.. tapi tak payahla kita yang gatey saje2 bagi lupa.. ingatlah para huffaz Quran.. jangan biarkan Quran melaknati balik kita disebabkan oleh kita meninggalkan dan tidak menjaga ia dalam hati kita setelahmana kita hafal satu masa dulu.. tu binisbati ilal Quran.. adapun binisbati ila bahse inggeris ana ni.. memang takleh nak watpe la.. pasal lame dah tinggal.. tak rajin amal cakap omputih.. bile ade orang nak cakap omputih ataupun tempat2 yang memerlukan untuk cakap omputih.. jadi jem terus.. huhuhu..

SEKADAR KISAH

Suatu hari di ma3rad kutub.. sedangku berjalan2 melihat2 dan mencari kitab badruttamam syarah kepada bulugh maram cetakan darul wafa.. secara tentibe ada susuk ghaib yang menegurku dari belakang.. [kejadah plak susuk ghaib.. ingat citer paranormal ker? seekers kot.. mungkin la kot.. kitab seekers.. hihi..]

Arab: Assalamualaikum
Aku: Waalaikumussalam
Arab: You can speak english?
Aku: Yes..syuwaiya2 [ape tetibe campo bahse arab ni.. sikit2 dalam bahse omputih ape ni.. hado..]
Arab: Good.. where do you come from?
Aku: I'm from malaysia
Arab: I want to ask you something.. about the Holy Quran with english translation.. did the translation good enough to make someone understands the Quran? i means the languange.. is it easy to understand or something like that.. do you get what i say?
Aku: Yes2.. i understand.. i think.. erm.. it's ok.. because it is approved you know.. the translalation.. erm.. [penat aku mencari kalimah omputih ni..dahla dia tanye macamla aku ni yang terjemahkan Quran tu..]
Arab: i want to use it to explain the Quran to the non muslim.. dakwah.. you know.. so thats why i want to know either the translation good or not..
Aku: Ooh.. thats a good thing to do.. kuwayiss.. let them know about Islam.. [aku rasa nak cakap panjang lagi tapi tak keluo2 ape yang aku nak cakap.. haha]
Arab: where can i get one? did it sold here?
Aku: [aku dah mati akal.. maleh nak cari dah kalimah..] aaa...ermm.. ana mush arif mumkin maugud mumkin mish maugud.. shufta hena? mumkin tisal sahib ganah dih hunak.. (tak tau le plak mungkin ade mungkin takde.. ko dah tengok ke kat sini? mungkin ko bleh tanye kat tuan kedai ni kat depan tu..)
Arab: do we have it sold other than here?
Aku: ooh..maugud.. arafta ganah dar salam? syuftu hunak maugud Mushaf tagwid ma'a targamah ingliziah tab'ah dar ma'rifah..(aah.. ade2.. ko tau booth dar salam? aku ade nampak aritu kat sane ade Mushaf tajwid dengan terjemahan omputih cetakan dar ma'rifah) [lantak le bantai la cakap arab..lambat plak aku cakap omputih..]
Arab: where is the location of this dar salam?
Aku: [arab ni cekang nak cakap omputih jugak.. baguih tui.. mesti dak kuliah handasah ke ape ke ni.. layan jer la..] wara' hina bas.. truh barrah keda wa ba'dien khusy yamin ala tuul syuawaiya keda hatta tagid dar salam fi yaminik.. (belakang ni jer.. ko gi keluo ni.. pastu kona kanan pastu stret sket nanti ade la ko nampak dar salam belah kanan..)
Arab: ooh.. okey okey.. sorry if i'm disturbing you..
Aku: la ma fish musykilah.. maalish yakni aysan inglizi li sa'b syuwaiya.. your english is good.. hehe.. (takde lah no prob.. sori le bahse omputih aku tahpepe.. susah sket le..]
Arab: hehe.. thanx.. [bangge la ko ye ade orang puji.. tapi arab ni terer jugak la cakap omputih tak cam arab len.. bunyi hawarrr you tu takde sangat le.. hehe..]
Aku: toyyib asta'zinka aiz syufil kutub hina (ok la mintak diri lu aku nak tengok2 kitab kat sini)
Arab: ok thanx assalamualaikum
Aku: waalaikumussalam..

sampai ke habih dia cakap omputih.. baguih arab ni.. dia nak amal dengan ilmu yang dia ada.. ana? hehe.. same la jugak.. ana datang sini bukan nak amik tesl kan.. bior la ana nak cakap arab pun.. ana pun nak beramal dengan ilmu ana.. walaupun takde la reti mane pun cakap arab ni.. tambah2 lagi bahse ammi.. takde la cekang macam dr warouq sampai arab pun blaja nak cakap ammi dengan dia.. kekeke.. [dah lame aku tak membako ko warouq.. tak tau la ngko bace lagi ke tak blog aku kan.. kehkehkeh..]

sebenornye ana nak citer pasal lain arini.. camne tah bleh termuqaddimah cite pasal cakap omputih.. huhu.. ana nak citer pasal bumi mesir yang penuh barakah ni.. macam2 pengalaman yang ana dapat sepanjang permusafiran kat bumi anbiya ni.. [gaya cakap macam pengalaman dah 10 taun duk sini jer.. padahal baru je tak sampai 2 taun pun lagi.. hihi..] masa mula2 sampai mesir ni ust2 ramai yang pesan.. actualy sebelum pegi lagi pun dah dengo.. kat mesir ni cakap kene jaga.. kadang2 benda yang kita cakap cepat jer jadi doa.. cepat je makbul.. kalau cakap ngarut2 tu.. jaga2 la.. kene time ngarut main2 tu pintu langit terbukak.. Allah perkenan plak kata2 kita tu.. memang makbul terus la.. [ni nak ngingatkan diri sniri jugak ni.. aku ni kuat sangat ngarut.. huhuhu..] ada yang saje je cakap2 main2 nak kawen.. tak lama pastu elok jer kawen terus.. [kalo camni bagus la kan.. hehe..] ade yang sesaje je cakap main2 nak saje gagalkan paper duk sini 10 taun.. tengok2 buat betul2 pun 10 taun duk tak lulus2.. nauzubillah.. huhu.. jangankan kata cakap.. kadang2 tu niat aje pun cepat jer Allah dah makbulkan.. macam2 kes ada.. termasuk la jugak yang cakap nak bangge2 aje.. belagak.. sembang real.. ngutuk orang.. toksah le buat kat sini kalo teringin nak cakap bende2 style gitu.. kejap jer kang Allah balas balik kene kat kita balik.. nauzubillah min zalik..

apepun ana pun tak terkecuali la jugak daripada merasai pengalaman2 macam ni.. sajer jer nak kongsi dengan kawan2 sume.. kadang2 bes jugak kan baca2 citer pengalaman orang.. hehe.. jadikan pengajaran.. jadikan pengalaman.. kadang2 bila rasa seniri pengalaman ni kita lebih rasa sedar supaya tak la terjadi lagi pengalaman (kalau pahit) yang dah penah kita rasa tu berulang2 kali.. tapi kalau pengalaman tu manis.. ianya akan jadi kenangan yang akan kita kenang selama2nya dan kita sniri pun akan berharap supaya pengalaman2 manis macam tu senantiasa kita rasa biar berulang2 banyak2 kali pun kita tak kesah.. pengalaman yang manis sememangnya akan kita ingat dan itulah yang terkadang menjadikan kita tersenyum dan ketawa sendiri kerana mengingatkan apa yang telah kita lalui.. dan terkadang juga mampu menitiskan air mata kita samada kerana terlalu gembira dengan kenangan itu mahupun kita terlalu rindu untuk kembali melalui pengalaman2 yg sedemikian rupa..

tapi kisah pengalaman yang ana nak cerita ni takde la sampai ana nak nanes2 plak ingat.. hehe.. mungkin sekadar cerita biasa.. cuma boleh la nak jadi sumber untuk taakid dan menyapot kenyataan bahawasanya mesir ni memang bumi yang barakah yang mana doa tu memang mudahla makbul..

PENGALAMAN 1

kisah ini terjadi sewaktu mula2 lagi sampai ke mesir.. ketika itu pelajar masih belum ditauzikkan ke muhafazah dan semua masih lagi duk melepek kat umah2 negeri..

Budak umah perak 1: aih.. smart besiap2 tu nak pegi mane?
Aku: gi masjid azhar jap..

jumpa budak lain plak

Budak umah perak 2: nak gi mane bawak beg ni..
Aku: gi masjid azhar jap..

selisih plak budak lain lagi

Budak umah perak 3: mi.. ko nak pegi mane ni aku nak ikut bole?
Aku: gi masjid azhar jap.. ade kelas ibn aqeel ni.. baru nak try gi.. tak penah gi lagi ni.. jomla skali..
Budak umah perak 3: hehe.. takpe la ko pegi la dulu.. nanti aku gi..
Aku: nanti tu pakat tak gi la tuh.. hehe..

ade lagi yang tanye..

Budak umah perak 4: kemane?
Aku: [apsal la ramai pulak yang nak tanye aku nak gi mane ni.. penat aku jawap same je..] aahh.. saje je.. pakai smart2 camni nak kemane lagi.. nak JALAN2 la round mesir.. saje JALAN2..

dipendekkan citer.. kejap je Allah kabulkan ape yang aku cakap.. aku penah terdengo bebudak ni cakap nak gi azhar boleh naik bas no 926.. aku pun naik dan menyangka bas tu berenti kat mahatah darasah.. aku tak kenal kawasan sekeliling tu melainkan mahatah darasah sebab penah skali je pegi aritu.. aku pun dengan releknya duk dalam bas tu sambil menikmati pemandangan mesir yang terlalu indah mengcoklet.. [kalo malaysia pemandangan menghijau kan.. mesir tak dapat la nak tengok menghijau.. mendebu belake.. huhu..] satu persatu tempat aku lalu.. dalam hati mula terdetik.. dah dekat sejam dah ni apekehal tak nampak2 lagi mahatah darasah.. jalan pun dah lain macam je macam tak penah lalu jer ni.. sampai dah sejam lebih aku duk dalam bas tu aku mula yakin bahawasanya Allah telahpun mengistijabkan kata2 aku kepada member aku tadi bahawasanya aku ni skarang ni sememangnya sedang dibawa pergi 'BERJALAN2' oleh bas ini tanpa ku tahu kemana arah tuju bas ni.. aku mula memerhati keadaan sekeliling.. takde sorang pun budak melayu yang aku kenal.. aku dah cuak.. aku mula berpeluh2 walaupun tak berjoging dan tak pernah bersukan.. haha.. adehh.. takkan nak tunggu sampai bas ni patah balik ke sabiek.. memang saje nak JALAN2 jela kalo gitu.. tetibe.. jeng3.. saspen tak? saspen tak? hahaa..

aku tengok ke luar tingkap dan mendapati rasa macam kenal tempat ni.. lalu dengan kompidennya aku terus cam bahasawanya ni la tempat yang anas penah bawak aku untuk cucuk duit kat HSBC satu ketika dulu.. dekat2 ngan hotel hilton.. MEDAN TAHRIR! jauh gile.. terus aku amik keputusan untuk turun kat sini sebelum bas ni bawak aku jenjalan lagi jauh mungkin sampai ke aswan ke alexanderia ke.. risau gak kan.. jadi alang2 dah aku kenal jalan kat tahrir ni.. aku pun turun.. amek metro sampai ke atabah.. pastu tunggu bas pendek no 134 terus balik sabiek dan sampai je umah aku pun terus tido keletihan bukan kerana belajar syarah ibn aqeel tapi keletihan kerana jauhnya 'JALAN2' hahaha.. padan muke.. dah tau tak tau bukan nak tanye orang.. upe2nye bas 926 tu nak pegi azhar kene turun kat buuth.. kat taki tu.. turun situ pastu lompat nek bas lain atau tremco.. dah aku tak tau.. takde la aku turun situ.. kehkehkeh.. nasib la labuuu..

ni la mahattah darasah yang dicari sampai sesat2.. hehe.. belah kanan tu bas 24jim yang biasa dinaiki kalo nak balik sabiek.. dulu bas ni la paling murah skali..25sen jer..skang ni dah 50sen..

dekat mahattah yang sama.. ni bas pendek.. bas pendek camni tiket harga segenih steng.. bas atabah no134 tu bas pendek camni lah..

ni masjid sidi soleh jaafari.. bersetentang dengan mahattah darasah.. salah satu masjid yang mengamalkan wirid selepas solat secara jahr.. macam kita kat malaysia la..

PENGALAMAN 2

kisah ini berlaku ketika aku baru2 sahaja berpindah daripada hayyu sabiek ke hayyu asyir..

Aku: man.. ko penah pegi masjid Amru Al-As? yang biase syeikh Jibril biduni alaihissalam biase jadi imam solat terawih 10 malam terakhir ramadhan tu..
Lokman ahli bait: penah je.. ngape?
Aku: aku teringin la nak pegi sana.. tak penah pegi lagi la.. semenjak dua menjak ni tak tau le tetibe rasa teringin benor plak nak pegi.. asik tepikir2 je sehari due ni..
Lokman ahli bait: aku penah je gi smayang jumaat kat sana.. tapi smayang terawih tu aku pun tak penah rasa jugak lagi.. dorang kate kalo nak pegi kene gi daripada pas zohor lagi.. jalan sesak..
Aku: tu mase bulan pose.. masa bulan tak pose ni takkan le sesak camtu gak..
Lokman ahli bait: takde la.. kalo ko nak pegi bleh la lusa hari jumaat kan.. nanti aku bawak ko pegi.. kita smayang jumaat kat sana..
Aku: cantek sangat la tuu.. nanti bawak aku ye.. ni aku sayang kat ko ni man.. cium sket.. hahaha..
Lokman ahli bait: bunguk geli la.. pi main jauh2 la.. camne plak sesat sekor saki baki kaum lut dalam umah aku ni.. hahaha..
Aku: hahaha.. tak kesior aku nak cium ko.. baik aku cium ketiak aku seniri daripada cium ko.. kalo ko geli aku 2846kali jauh lagi rasa nak muntah.. hahaha..

keesokan harinya aku pun rasa nak gi azhar.. lama dah tak gi ngaji masjid azhar.. jadi bedasarkan apa yang aku tau jugak daripada bebudak yang duk asyir ni.. bas yang bleh sampai kat azhar adalah bas 80/ dan jugak 65.. bas ni bese la aku naik gi arma.. turun kat taki tu kan.. dipendekkan lagi citer.. skali lagi aku ulang kebungukan silam dengan tak bertanya pada orang lain dan wat selambe je aku nek bas no 65 dan kali ni aku dapat kusi untuk duduk.. dengan rasa syoknye aku pun membukak Quran dan membaca ma tayassara minhu.. baca punye baca punye baca tengok luar skali terperasan la taki kat buuth tu.. ha.. tanda maknenye dah dekat la ni.. kejap2 lagi sampai la darasah.. aku pun sambung la lagi sket bacaan Quran.. baca punya baca tak tengok kiri kanan.. rasa kejap jela takde la lame mane.. bila tengok2 luar dah rasa macam aku ade kat negara lain plak.. ni kat mane plak ni.. tak penah lalu pun.. siap jalan jem lagi tu.. mustahil la tak sampe lagi darasah.. hah sudah.. takkan nak jalan2 lagi macam dulu kot.. tapi masa tu hati aku dah kuat dah mengatakan bahasawasanya aku ni kompem jalan2 lagi la neh.. haduih... kompem bas ni pun sama macam 926 dulu.. kene turun kat taki la ni kalo nak gi darasah..

jadi aku pun mengambil keputusan untuk buat macam dulu jugak la.. tengok2 tempat keliling kot2 ade yang kenal.. dapat mahattah metro ke pun jadi la.. bas terus berjalan.. aku terus memerhatikan kedai2 dan signboard2 kot ada yang bagitau aku ade kat mane.. tetibe aku terpandang sebuah signboard.. besar dan jelas tulisannya.. SAYYIDAH ZAINAB.. mangkuk hayun.. jauhnye aku pegi.. ni dekat2 umah warouq dah ni.. area2 bebudak medic cairo u ngan ainsyams ni.. nak turun idak nak turun idak.. aku terus taradud.. turun kang kompem kene nyusahkan warouq plak nak gi amek aku.. malehla aku nak nyusah2kan orang.. aku kan daripada kecik tak penah menyusahkan orang.. hahaha.. sementara aku duk wat keputusan nak turun ke tak tu.. elok je bas tu dah bawak aku jauh meninggalkan area sayyidah zainab.. kompem dah la aku tak turun.. huhuhu.. lastnye aku pasrah jela.. lantak ko la bas.. ko nak bawak aku gi mane pun skati ko la.. aku ikut jelah.. hahaha.. sorang demi sorang penumpang turun.. bas yang sbelum ni mensadinkan manusia dalam tu.. telah kosong sunyi sepi tinggal aku sorang je.. tak lama pastu bas pun berenti.. sure ni pehentian terakhir.. aku pun turun keluar daripada bas dengan hati yang bersih suci seperti sorang bayi yang keluar daripada rahim ibunya.. [ape kaitan perumpamaan ni? hahaha] tak smayang zuhor lagi ni.. cari masjid la dulu baru pikir nak cari jalan balik.. lalu aku dapati sebelah mahatah yang aku turun ni tadi ada sebuah masjid yang besar yang tesergam indah disitu.. aku pun bejalan mendatangi masjid tersebut dan masyaAllah tabarakAllah.. aku telahpun mendapati bahawasanya itu adalah MASJID AMRU AL-AS! kejap je Allah tunaikan niat aku.. teringin beno nak pegi.. tak payah tunggu lokman bawak dalam sesat2 pun sampai jugak aku kesitu.. hehe.. aku pun solat dan iktikaf kejap kat situ sebelum menunggu bas yang sama untuk bawak aku balik smule ke asyir..

tiba hari jumaat tu lokman tanye jadi ke tak nak pegi masjid amru dengan sukacitanya aku memaklumkan aku dah pun pegi sendiri dengan menyesatkan diri aku terlebih dahulu.. tak payah susah2 tunggu ko bawak.. lambatt.. ngehngehngeh..

moral of the story: banyak beno moralnya korang istinbat la sniri daripada cite kat atas ni.. ngeh3.. yang penting pengalaman ni memang best.. hihihi..

ini ade beberapa gambar yang disnap dalam masjid Amru Al-As




jadi.. banyak2kanlah bedoa mintak benda yang baik2 di bumi yang penuh barakah bumi anbiya bumi mesir yang disebut sebanyak 5kali dalam Quran ni.. berkatalah yang baik2.. niatkanlah yang baik2.. jadilah yang baik2.. moga2 kita tergolong dalam golongan orang yang baik2.. [kalaupun kita takde la baik mane skalipun niat la nak berubah jadi baik mohonlah petunjuk agar Allah memberikan taufiqNya kepada kita agar kita sentiasa mahukan kebaikan.. orang yang tak dapat taufiqNya akan senantiasa jauh dariNya.. takde sekelumit perasaan pun nak kembali kepada kebaikan bahkan makin jauh dalam kesesatan dan terus sesat dan terus sesat hingga akhirnya sesat dalam neraka jahannam.. waliyazubillah..]

sekian dulu.. sebulan setengah lagi to go.. exam weh.. exam.. Quran tak hafal lagi.. pamie.. jangan buang masa pamie.. guna masa yang ade ni btui2.. mak abah family orang kampung dah tunggu dalam kerinduan kat malaysia tu.. tunggu ye mak..abah.. pamie tengah berusaha semampu mungkin ni.. selamat stadi kepada semua kengkawan yang nak menempuh exam yang dah tak lama mane ni.. kuatkan usaha kita dan kuatkan jugak penyerahan diri dan tawakal kita pada Allah Tuan Punya Kejayaan yang hakiki.. juga diucapkan selamat jalan dan selamat menempuh alam baru alam kerjaya dan alam perkahwinan kepada kawan2 yang akan pulang ke malaysia tak lama lagi untuk meneruskan perjuangan menyampaikan ilmu kepada masyarakat yang amat dahagakan ilmu.. hakim.. amer.. motak.. amin ahli bait aku yang sorang ni pun same.. selamat pulang dengan selamat.. balik nanti aku nak tengok surau simpang pulai begegor.. surau pekan baru begegor.. begegor dengan suara2 kome la.. bukan begegor sebab korang gegarkan tiang masjid tu.. hehe.. suara2 yang bakal mengislah masyarakat supaya menjadi masyarakat yang celik Islam.. insyaAllah biiznillah..

sekian dulu wat mase ni.. cam biase la kalo blog tak berhapdet tu jangan marah la ye.. kengkadang kene anak tirikan jugak blog ni.. mengutamakan apa yang lebih utama daripada apa yang utama.. hehehe..

senyum sokmoo~ hepilah kita dalam apa keadaan sekalipun kerana hidup yang hepi dan tiada tekanan stress yang melampau akan memberi kesan positif kepada perkembangan jiwa dan hati yang tulus mulus dan fulus.. [ape jadah kaitan fulus?] tapi agak2 gak la.. janganla ade orang mati pun kome hepi gelak2 jugak depan ahli keluarge Allahyarham tu.. itu memang namenye menempah keranda ke kubur bersama2 si mati.. hehehe..

pergi duluu~ [kak rem pinjam ayat ko..ngeh3..]

Currently have 5 Kata Komenan:

  1. tolong doakan semoga saya cemerlang dalam pelajaran n berjaya dunia & akhirat...n tak lupa juga semoga mendapat jodoh yang baik ^_^

  2. Salam...

    tak pernah jemu2 baca blog nih.. cuma satu jerlah.. hapdet.. hapdet..

    Ana baru jer balik dari jaulah mesir seminggu lepas... n dah rasa pengalaman macam nih..huuuu~

    kisahnya.. hati terdetik di mesir..

    "hanset aku nih macam nak hilang jer..."

    dalam on de way balik ke india... sampai2 je di airport mumbai...

    "eh.. mana hanset aku??.. ah sudah"

    ~ nasib,nasib... bila baca post nih... baru tahu knp .. haha

    teruskan menulis akhi...

    jzkk...

  3. pamie!
    komen yg ateh skali tu len mcm je bunyi..haha
    ape pn,gud luck n take care k!

  4. assalaamu'allaykum
    fahmi, mohon maaf komen ini tak terlalu besambung dengan isi posting.

    Apakah Fakmi punya foto masjid sidi soleh jaafari yang utuh minaretnya? boleh saya dibagi photo tersebut (kalau ada)? Saya kagum sekali arsitekturnya, ingin jadikan pattern untuk desain cross stitch.

    Mohon beri kabar ya
    wassalaamu'allaykum

  5. anonymous:
    insyaAllah.. :)

    anwar:
    hehehe..hapdet tu takleh nak watpe la..tenet takde kat umah..payah..hehe..

    ooh..nape datang mesir tak contact? leh jupe blanje2 makan..hehe..

    apepun..takziah le atas kehilangan enset tu..len kali hati2 oke..

    syukran sebab tak jemu baca blog ni.. :)

    apiz:
    ehehee..ape yang lainnye..biase jer..hehe.. gudluck tuk ko gak..ko dah kawen nanti jangan lupe bagitau aku..

    ren:
    insyaAllah nanti saya tangkap gambo masjid sidi soleh jaafari yang full menaranye oke..tunggu jelah ye..


Leave a Reply

There was an error in this gadget