Ikutle Kalo Agak-agak Ngkome Ghajin Membacenye

Cakap Le Ape Ngkome Nak Cakap Asey Jangan Mencarut Udah Le


ShoutMix chat widget
Related Posts with Thumbnails

Wednesday, April 7, 2010

Ini Adalah Sebuah Artikel Yang Sarat Dengan Pepatah Berkualiti Tinggi

Posted by The Pamiesz® | Wednesday, April 7, 2010 | Category: , , , |



Pengumuman:

Pertama: Gambar di atas ini adalah snapshot templat terbaru blog ni. Sukati korang la nak cakap ape nak komen ape.

Kedua: Hari ini hari rabu. Cuaca malam ini bagaikan pisang berbuah dua puluh lapan ribu kali. Itu je aku nak kabo untuk posting aku hari ni. Hahaha.

Takde la weh. Takkan la dah sekian lama tak tulis artikel, lepas tu bila taip, nak kabo hari ni hari rabu je. Tak lojistik betul la kome nih. Sebijik perangai kome ni macam buah keranji dalam perahu bocor. Huh.

By the way, hari ni hari rabu. Hari besok adalah hari kiamat. Eh, hari khamis. Hari semalam bagi hari esok pula adalah hari ini iaitu hari rabu. Nak dijadikan cerita, pada hari rabu minggu lepas adalah hari terakhir aku berkursus kat INTIM (Institut Tadbiran Islam Perak). Sangat bes oke kursus ni. Bagaikan pinang dibelah dua belas. Kursus ni diconduct oleh Ustaz Ahmad Ruzaini Abdul Rahman, salah seorang anak murid kanan Pak Teh. Siapa yang tak kenal dengan Pak Teh kan. Tok guru pondok kat pengkalan hulu sana tu. Bukan peluang sebarangan ni dapat ngaji ngan Ustaz Ruzaini ni. Makanya, aku pun berkhemah la 3 hari di INTIM Ipoh untuk mengikuti kursus ini. Start hari isnin dan habis hari rabu. Kejap benor masa berlalu. Laju ia berjalan bagaikan memandu kereta F1 di jalan kampung gajah ke tanjung tualang.

Dalam kursus ini, kami guru-guru bahasa Arab I’dadi dan Thanawi sekolah-sekolah agama sekitar perak yang telah dipilih menjadi peserta telah direfreshkan kembali akan pelajaran nahu dengan menganalisis Matan Jurumiah yang telah dipilih sebagai muqoror subjek nahu sorof di sekolah-sekolah agama. Tujuan kursus ni diadakan adalah untuk membantu guru-guru nahu menguasai semua bab-bab yang diajar dalam subjek ini. Yelah kan, kalau seorang ustaz nak mengajar nahu tapi tak reti nahu camne pulak. Takkan nak tukarkan subjek nahu kepada tauhu. Belajar cara-cara buat tauhu? Tak payah pergi sekolah susah-susah pun boleh tau camne nak buat tauhu. Ataupun nak belajar memandu kereta ae86 sambil membawa sebaldi tauhu tanpa menumpahkannya? Itu pun tak payah susah-susah nak kena pergi sekolah jugak. Cari je selekoh tajam kat mana-mana praktis drift hari-hari. Kompem buleh jadi laju dan pantas bagaikan kilat menyabung ayam.

Maka sepanjang kursus ni berlangsung aku berasa amat excited sekali bagaikan isi penting dengan kuku kaki. Teringat balik aku zaman belajar yang dah aku tinggalkan separuh tahun yang lalu. Zaman menadah kitab dengan para masyayikh. Aku dapat rasakan perbezaan zaman belajar dengan zaman mengajar.

Masa belajar, aku sentiasa ada kemusykilan dan sentiasa cuba untuk menyelesaikan kemusykilan itu dengan bertanya dan mengharapkan agar pertanyaan aku itu dijawab oleh para guru para masyayikh para murabbi yang mendidik aku. Masa mengajar pulak, aku dah jadi orang yang diharapkan untuk menyelesaikan kemusykilan yang dihadapi oleh seorang bernama pelajar. Ya.. sangat lain perasaan duduk dalam dua situasi ini. Ternyata aku memang masih tak dapat melupakan title aku ketika aku masih seorang pelajar yang kosong dengan ilmu, jahil dan alhamdulillah telah tersedar dari kejahilan lalu sentiasa cuba untuk mengubah keadaan diri aku daripada duduk dalam kegelapan kepada mengonkan suis lampu untuk mendapatkan cahaya.

Tapi standard la kan kalau dah namanya pelajar tu memang tak tahu sesaje. Sebab tak tahu la kena belajar. Tapi aku rasa sekarang ni walaupun aku dah bertitle guru, macam sama je kedudukan aku dengan masa aku bertitle pelajar dulu. Rasa cam jahil je lagi. Bagaikan menyembelih udang di dalam besen berkarat. Haih, kalau guru pun jahil, takut-takutnya anak murid la sesat kang. Mintak-mintaklah apa yang aku ajar budak-budak selama ni ilmu yang betul. Moga-moga Allah pelihara lidah aku daripada mengeluarkan kalam-kalam yang bakal menyesatkan budak-budak nih. Kalau budak-budak ni amalkan ilmu sesat bermula daripada awal umur diorang, kompem bila besar nanti diorang semua akan jadi umpama lampu pendaflour yang kehilangan starter.

Aku dah buat keputusan. Aku nak berhenti kerja. Yaaaa!!! Mari kita menganggurrrr!! Hahaha. Tentiba jer. Bagaikan pelangi tertusuk asap roket.


Antara guru-guru yang hadir menjadi peserta kursus di auditorium INTIM, ipoh.

Tuan Guru sedang mengajor di depan, anak murid menangkap gambor di belakang. Elok sangat la tu. Hehehe.


Al-kisah maka tersebutlah kisah..

Beberapa jam sebelum aku bertolak ke kursus, aku dapati perkara paling penting yang perlu dibawa ke kursus dah takde! Iaitulah kitab “TUHFATUSSANIAH” syarah kepada Matan Jurumiah yang merupakan silibes madah nahu ni. Kelam kabut aku cari kat meja aku ni tetap takde. Lalu ku telepon ke rumah menanyakan ibuku yang sedang khusyuk berehat di rumah. Jawapannya juga hambar. Time-time nak pakai macam ni la takde pulak. Time tak nak pakai ada je bersepah-sepah atas meja ni. Mula la aku tak senang hati bagai buaya bernama bujang senang makan nasik sambil tercekik kunyah chewing gum.

Akibat dari hal itu, aku terlambat setengah jam. Macam kura-kura berlumba lari 100 meter. Jadualnya taklimat pada pukul 4.30 petang. Tapi dengan speed kamben aku yang mencecah hanya pada kelajuan 80 km/j ditambah pula dengan kelebatan hujan yang mencurah-curah umpama koko krunch yang tumpah ke ladang gandum, aku pun sampai pada pukul 5. Bila dah settle daftar bilik, aku dapat bilik sama dengan 2 orang ustaz dari mana ntah aku pun tak ingat. Aku tau nama jela masa tu. Lalu pabila selesai taklimat kami semua peserta pun minum petang. Setelah itu, aku pun naik ke bilik yang telah aku daftar sebentar tadi. Bagasi-bagasi aku masih berada di dalam bonet kamben. Aku saje je naik ke bilik dulu dengan harapan dapat berjumpa dengan 2 ustaz yang bakal duduk sebilik dengan aku tu.

Dah la dapat bilik tingkat 3. aku tunggu punya tunggu, tak muncul-muncul pun kelibat ustaz 2 orang ni. Kunci ada kat diorang. Lastnye malas dah aku nak tunggu. Maka aku pun berasa lega kerana masih belum berpenat lelah mengangkat bagasi ke tingkat 3. Sepantas kilat aku turun dan memandu keluar kambenku menuju ke pekan razaki, rumah bujang tempat sahabatku yang sebelum ni bekerja di jabatan perangkaan di ipoh. Maka, nomadlah aku di bumi ipoh tu selama 3 hari tanpa aku menetap di tempat kursus. Terima kasih daun keladi kepada sahabatku Noorhaffiz Nooraini kerana bagi tumpang tido kat bilik ko satu malam. Tido kat umah ngko umpama menatang minyak setangki. Tahniah jugak atas perlantikan ko sebagai guru sandaran SIS. Sekolah Izuddin Shah. Welcome to the club. We are the best teachers. Ngehngehngeh.


.....................


Al-kisah tersebutlah lagi kisah…

Hari kedua aku berkursus, waktu makan tengahari, macam biasalah. Aku tetap berseorangan. Bagai harimau kehilangan kuku tangan. Lalu sedang aku lahap membelasah makanan bagai singa tak makan sejam, mataku yang liar ini terpandang akan satu kelibat yang sedang asyik juga melahap di meja hujung suatu sudut. Ku dapati kelibat itu tersengih-sengih manja mengerlingku seumpama beliau ingin mengatakan, “pandang la sini..tengok la I ni..” aku secara tiba-tiba menjadi cemas umpama katak melihat stemrol.

Lalu ku teruskan pemakanan itu hingga licin hendaknya. Pinggan itu licin umpama kepala yang dicukur dengan mesin rambut jenama WAHL yang bergigi nombor 1. Hanya ada sisa-sisa kuah yang tak ku jilat-jilat. Kepala aku pun licin jugak. Ada la sisa-sisa rambut sikit nipis-nipis kan. So, lepas aku jilat-jilat jari aku ni, aku pun bingkas bangun dan menuju ke tempat basuh tangan. [itu pun nak cerita ke.. saje nak bagi panjang la tu. Hahaha.] Setelah aku membasuh tangan aku dan ia menjadi bersih umpama buih-buih di lautan pasifik, aku pun memandang sekali lagi kelibat tersebut. Dia masih lagi menyerongen. Aku pun mengambil keputusan untuk pergi ke meja beliau dan menegur beliau atas kesalahan yang beliau lakukan.

“Sape ni aa? Rasa cam kenal. Jenuh aku nak ingat tak teringat-ingat.”

“Mior Mior”

“Laaaaa…. Hang kaaaaa…Hahahaha.”

Maleh la aku nak tulih dialog panjang-panjang. Nanti artikel ni akan jadi macam biawak tertusuk duri dahan pokok kaktus. Pendek cerita, kami bertukar-tukar nombor telefon dan berjanji untuk dating bersama lepas ni. Hahahaha.

Petang tu, aku keluar lagi merayap. Kali ni bertemu janji untuk berjumpa dengan kak Wahyuni ataupun nama chinesenya, kak Kerk bersama suaminya abang Syafiq and their baby boy yang sangat comel iaitu Muhammad Fahmi JR. Serius dia sangat comel sebab nama dia sama dengan nama aku. Yelah, aku kan comel. Hahaha. Petang tu kami pun keluar makan kat mana ntah, bersembang-sembang beramah mesra dan setelah itu abang Syafiq pun menghantarkan aku balik semula ke INTIM. Ada rezeki insyaAllah kita jumpa lagi ye! Its really nice to see both of u and the cute baby.. :)


Fahmi JR n Fahmi SE (Special Edition) Hahaha.

Huish pipi.. Kuih pau 8 kilo. Rasa nak geget sampai lumat.

Jam di tangan menunjukkan pukul 6petang. Awal lagi. Kamben pun disetat dan dipandu laju menuju ke arah jusco. Sorang-sorang je aku round jusco tu bagai dinasour t-rex tersesat naik mesin masa ke tahun 2012. Aku berjalan dan terus berjalan sampai la tiba-tiba hempon aku berdering tak berapa nak kuat macam singa sakit tekak tapi degil nak mengaum jugak bunyinya.

“Mior Imran” adalah kalimatain yang terpapar di skrin hempon aku tu.

“Hello mie, hang ada kat mana?”

“Aku kat jusco. Apehal?”

“Aku rindu kat hang. Balik la cepat. Hahaha.” <----- dialog ni rasanya aku saje tambah je. Sakit hati tak mior? Hahaha.

Dipendekkan cerita lagi sebab aku dah mula rasa cerita yang aku taip ni takde paedah pun, aku pun balik la sebelum maghrib sebab lepas maghrib mior nak keluor.

Sampai je di bilik mior, azan maghrib pun berkumandang. Aku yang boleh dikatakan baru mengenali si mior ni dengan ramahnya terus bersembang-sembang lalu akhirnya dengan eksaitednya berkata:

“Weh, tunggu aku jap. Aku nak solat berimamkan hang. Bukan senang nak dapat peluang jadi makmum pada seorang al-hafiz yang berwibawa dan bekepimpinan tinggi cam hang ni.”

Maka setelah itu aku pun bersiap-siap pakai baju melayu cantik-cantik, dengan butang baju pinjam dan perfume yang dipaw dari tuan punya bilik, aku pun bentang la sejadah lalu bersedia untuk solat. Iqamah pun dilaungkan dengan merdu oleh suaraku yang lunak seperti kaler luna.

Tiba-tiba lepas habis iqamah, aku tergelak.

“Mior, hang rasa sah tak semayang kalau takde wuduk?”

Hahahaha. Punya la eksaited aku nak berimamkan al-hafiz sampai aku dah nak semayang pun tak ingat yang aku sebenarnya takde wuduk. Kehkehkeh.


.............................



Kawan baru umpama kamben yang tiba-tiba masuk kandang lembu lalu mengembu. [lembu bunyi dia menguak kan? Ke mengembu ha? Hahaha]

Biasanya kalau baru kenal ni malu-malu la sikit kan. Sembang pun cam cover-cover. Perangai pun tak kenal mana lagi. Tapi aku ngan mior ni lain sikit. Walaupun kitorang 1st time jumpa masa tu, sembang dah macam kawan yang 10 taun tak jumpa lalu berjumpa kembali. Bagaikan anak gajah yang kembali ke habitat asalnya. Cuma 1 je yang kami masih malu-malu.

Waktu nak kentut, aku malu nak lepas selambe je depan dia. Almaklumla, kawan baru. Hahahaha. Jadinya, bila aku terasa nak kentut, aku tahan dulu. Sampai la mior masuk tandas, tinggal aku sorang kat bilik, aku pun kentut. Kuat pulak tu. Aku rasa dia boleh dengar kot dari dalam jamban. Tak kesahla tu kan. Yang penting, tak sangka aku sangat bersopan. Hahahaha.

Lepas mior keluar jamban, aku punya giliran la pulak kan. Bila aku tengah bertapa kat dalam tu, aku dengar pulak bunyi kentut dari dalam bilik. Maka, jelaslah disini hipotesis aku telah terbukti benar dan disokong kuat dengan dalil souti [dalil bunyi] hahahaha.

Hipotesis: masing-masing malu nak memperdengarkan kelunakan dan kemerduan bunyi kentut masing-masing dan hanya akan melepaskannya pabila dirasakan selamat dari didengar oleh pihak musuh.

Kesimpulan: hipotesis dibuktikan benar setelah eksperimen dijalankan dengan menggunakan penunu Bunsen dan sedikit serbuk sulfur bagi menjamin keselamatan dari bahaya ancaman ular ketika sedang mengqada hajat.

Sekian, laporan amali sains PMR.

Yang benar,




....................................
(Muhammad Fahmi Amin, P.J.K, M.A.T, S.E.J., K.I.M., F.I.Z.,B.I.O.,)

Hahahahahaha.

Rasanya rugi pulak kalau aku update blog tapi langsung tak isi dengan point ilmu yang berfaedah kan. Bak kata pepatah, ilmu tanpa amal umpama kereta tanpa stereng. Jadi, sebelum aku mengakhiri artikel kurang berfaedah ni, aku nak berkongsi satu doa yang boleh diamalkan oleh kita semua terutamanya bagi mereka yang menghafal Quran. Amalkanla baca doa ni setiap kali nak mula baca atau hafal Quran.

اللهم نور بكتابك بصري
واشرح به صدري
واستعمل به بدني
وأطلق به لساني
وقو به جناني
وقو به عظمي
واسرع به فهمي
بحولك وقوتك
فإنه لا حول ولا قوة إلا بك
يا أرحم الراحمين


Allahumma nawwir bikitabika basori
(Ya Allah, sinarilah penglihatanku dengan kitab-Mu)

Wasyrah bihi sodri
(lapangkanlah dadaku dengannya)

Wasta’mil bihi badani
(jadikanlah seluruh jasadku beramal dengannya)

Wa atliq bihi lisani
(jadikan lidahku lancar dengannya)

Wa qawwi bihi janani
(perkuatkanlah hatiku dengannya)

Wa qawwi bihi adzmi
(perkuatkanlah tulangku dengannya)

Wasri’ bihi fahmi
(percepatkanlah pemahamanku dengannya)

Bihaulika wa quuwatika
(dengan daya dan upaya-Mu)

Fa’innahu la haula wa la quwwata illa bika
(sesungguhnya tiada daya dan upaya kecuali dengan-Mu)

Ya arhamarrahimin
(wahai Tuhan Yang Maha Penyayang)

InsyaAllah berkat doa yang kita baca ni akan menjadikan kita seorang ahlul Quran yang benar-benar menghayati dan mengamalkan isi kandungan Al-Quran seluruhnya bukan sekadar dibaca dan dihafal buta. Moga-moga Allah senantiasa memberikan taufiq dan hidayah-Nya kepada kita. Ameen ya Rabbal alameen.


Balik semula pada cerita kursus. Setelah selesai kursus, aku pun contact la sahabat aku yang sorang ni. Memandangkan sekarang ni musim orang beranak, ramai sungguh orang beranak di sekeliling aku umpama cendawan tempura yang tumbuh meliar dalam perut selepas hujan berenti. Tak terlepasla sahabat aku yang sorang ni. Namanya Hafez. Aku panggil dia Achong. Sesetengah orang gila panggil dia warden Hafez warden tanjung rambutan yang paling garang. Hahahaha. Tapi jangan salah anggap ye. Walaupun Achong boroi, yang beranak tu bukan dia. Ofkos la bini dia. Hahaha. Jadi, dipendekkan cerita, sebelum aku chow balik teluk intan, aku ziarah la umah dia jap nak tengok baby girl dia yang kecina-cinaan tu. Maka, inilah hasilnya pemergian aku ke rumah tersebut. :)


Nur Damia Husna

Pakcik hensem datang ziarah Husna tapi Husna tido.. :)


3 orang guru ataupun ostat kat sekolah SARJANA pun beranak jugak. Ofkos la bini dorang gak yang beranak kan. Hehehe. Semuanya dapat baby girl. Haih, makin bertambah la calon bini aku ni. Kan apak kan?kan? Hahaha. Mereka itu adalah:

Cekgu Adzha mendapat cahaya mata yang diberi nama Auni Batrisya.

Ustaz Hanif mendapat cahaya mata yang diberi nama Nur Adibah Fiqhiyyah.

Ustaz Shariman mendapat cahaya mata yang diberi nama Fatimah Az-Zahra.

Ustaz Fahmi takde cahaya mata lagi. Taik mata banyak la. Hahahaha.

Hampir terlupa. Sebelum aku tangguhkan majlis ni dengan tasbih kaffarah dan suratul asr, aku nak upload satu lagi gambar. Sahabat semesir aku dah kawen. Wahai awek-awek cun di luar sana, anda semua melepas. Sekian dimaklumkan. [tapi tak tau la kalau dia ada bukak kuota lagi 3 tu. Hahaha]


Ahmad Khirwan ataupun lebih femes dikalangan masyarakat kampungnya dengan panggilan Awang. Kawen dah ko ye wan. BarakAllahu lakuma wa baraka alaikuma wa jama'a bainakuma fi khair. Sape pengapit ko masa kenduri hari tu ha? Mesti hensem budaknye kan. Hahaha.

Sekian dulu dari saya. Sekian sekarang pun dari saya. Sekian karang-karang, akan datang, taun depan, abad seterusnya, sampai bila-bila pun semua dari saya jugak. Tata titi tutu!

Lupa plak artikel ni penuh dengan pepatah. Bak kata pepatah, bagai mempelai makan mempelam, kamben meragut rumput tak basuh. Salam 1 Malaysia. 2 Malaysia. 3 Malaysia. 4 Malaysia. 5 Malaysia.

Yeayyy!

Currently have 11 Kata Komenan:

  1. fuhh...
    update ostat mcm mahu mengqada' blog yg ditinggalkan berminggu2 ni.

    Jazakallah for the doa...and the pepatah versi ostat tu ;)

  2. adeh penat ak bace.. pasei doa tu, kalo org xde nk ngapei quran pon nk bace xjadik hal kn? cthnye sbb nk ngapei sabjek sosiologi ke.. huhu

  3. fakhruddin:
    hehehe. qada la.. sekian lama tak menaip..
    wa iyyak. :)

    munie:
    nak apai subejk sosiologi pun takde masalah nak amalkan doa ni. sebab semua ilmu tu asalnya datang daripada Quran gak.cumanya yang eloknya sebelum tu baca la Quran dulu barang se dua ayat. amek berkat Quran kan. lepas tu ngko nak apai subjek bahasa tamil ke ape ke pun ikut la memane pon bleh. hehehe.

    caparah:
    :) :) [senyum double]

  4. Awak jahat! Awak fitnah saye... da tu pagi2 aritu awak selamber je buang angin ikut belakang... Tapi xpela, disebabkan awak selalu date ng saya maka saya maafkan awak.... hahaha...

    Dan satu lagi saya nak pesan kat awak, sebelum solat hendaklah kita selalu ada wuduk.. jangan nanti bila da qamat baru teringat kat wuduk tersebut..

    sekian terima kasih...

  5. adoi...
    pny la pnjg lebar penerangan nya...
    dok tegelak dr td bc tulisan ustz..
    anyway comei lak baby2 2...

  6. sangat suka blog ni =)

  7. sama2 pamie..thanks 'We are the best teachers'..hahaha

  8. lucu2..terbaring2 saya ketawa membacanya

  9. salam ustaz pami..panjang sungguh entry...lotih mato membaco aih.. hehe..tapi tertarik n terketawa tanpa paksa..hehe

  10. شكر لك


Leave a Reply

There was an error in this gadget