Ikutle Kalo Agak-agak Ngkome Ghajin Membacenye

Cakap Le Ape Ngkome Nak Cakap Asey Jangan Mencarut Udah Le


ShoutMix chat widget
Related Posts with Thumbnails

Tuesday, February 16, 2010

Lelaki Sejati dan Jaulah Syeikhuna Dr Yusri Rusydi Al-Hasani hafizahullah ke Malaysia

Posted by The Pamiesz® | Tuesday, February 16, 2010 | Category: , , |

Salam aleik..

Paneh betul cuaca sekarang ni kan? Ramai yang demam, panas dalam, batuk, selsema, dan macam-macam penyakit le lagi. Tak ketinggalan mak dan abah aku yang lemah-lemah badannya dek panasnya cuaca dan penyakit-penyakit yang menimpa. SyafahumAllah wa syafakumullah. Moga Allah segera menyembuhkan mereka berdua dan juga korang semua yang sakit-sakit. Ameen.

Bukak je pintu jamban selepas lega berak, aku pun keluar dengan melangkahkan kaki kanan seraya membaca doa seringkas

“ghufranak alhamdulillah”

Aku masuk jamban untuk berak. Tapi kenapa bila aku keluar orang buat muka heran seolah-olah dalam benak pemikiran mereka ingin sekali bertanya,

“Engko ni berak ke mandi?”

Mane taknye. Nak kabo panehnye cuaca. Tetiap kali aku keluar jamban, badan aku basah dengan peluh yang mencurah-curah ke lading gandum. Padahal tu waktu malam tu. Sebijik macam gemencheh. Eh, macam orang yang baru lepas mandi ataupun lepas main badminton kat dewan Kampung Bahagia. Tensen aku. Berapa kali aku nak kena mandi wajib dalam sehari? Penat tawu!

Ini menyebabkan aku terasa nak pasang aircond dalam jamban. Kompem dalam sehari aku akan rasa nak berak 88 kali. Sambil berak sempat tido dan rait ketas pekse bebudak. Hahaha. Seronok benor le setan sebab aku macam nak bermastautin dalam bilik termenung yang wangi dan juga merupakan habitat tetap setan tu. Disebabkan itu la aku menkenselkan hajat murni tu dan memindahkan duit yang sepatutnya aku beli aircond jamban tu kepada akaun simpanan tetap demi menjamin masa depan yang nampak semakin dilitupi awan. Fuh, ayat sastera aku sekarang makin dahsyat la semenjak lama meninggalkan blog hingga dah takde ranking dalam topblog iluvislam. Muahahaha.

Hari ni aku nak cerita sikit pasal lelaki sejati. Ada 3 cerita yang aku nak bawak. Salah satunya adalah cerita aku sendiri. Dan satu lagi cerita yang paling aku tak tahan hingga buatkan aku gelak sampai 18 hari lamanya. Hahaha.

Kisah lelaki sejati I

Kisah ini terjadi kepada anak sedara aku yang bernama tuuuuut. Hahaha. Nak tau cari la sendiri sape dia. Aku maleh nak sebutkan nama dia kat sini demi menjaga maslahah ummat. Haha.

Kisahnya begini, satu hari beliau diserahkan sebilah pisau dan digesa untuk mengambil beberapa batang bunga kantan sebab opah dia nak masak laksa la kot kat dapor. Lalu dipendekkan cerita, beliau pun hilang dari pandangan dan kembali beberapa ketika dengan membawa beberapa ketul mende ini. Cuba teka apakah dia? Jengjengjeng..




“Ini serai la.. Betuah punya budak. Serai ngan kantan pon tak kenal. Hishhhh!”

"Ini baru le bunga kantan. Ingat lepeh ni kalau orang suruh ambik bunga kantan, macam ni rupe bentuknye."

Tehehehehe. Boleh gelak aje la.

Kisah lelaki sejati II

Ini kisah aku dan abang aku pidos. Masih lagi method yang sama. Kami diserahkan sebilah pisau dan dikerah untuk pergi ke kebun sawit kami di hutan jiwau dengan menunggang motosikal kapcai Honda accord c50 dengan enjin i-vtec dan lampu bulat yang erodinamik. Kami dipaksa untuk mengambil pucuk ubi yang terdapat di tepi-tepi kebun sawit kami tu. Lalu pidos yang tengah nyenyak tido diketika itu beserta aku yang sedang khusyuk main final fantasy kat playstation dengan wajah terpaksa pergi jualah ke sana. Lalu beberapa ketika kami pun pulang dan meletakkan sebakul ‘so-called pucuk ubi’ di atas meja dapur. Lalu bertempik lah si ibu:

“Wooooiii. Pucuk ubi dengan daun ubi pon tak reti beza ke?? Astaghfirullah..”

“Ehh? Ni bukan pucuk ubi ke?”

“Nama pun pucuk. Mesti la yang belah atas je. Yang kome pegi cantas daun pokok tu semua sekali atas sampai bawah sampai bogel habis satu batang tu nak buat ape? Ni aku nak buat ape dengan daun ubi banyak-banyak sebakul ni hahh?”

“Goreng pon sodap. Muahahahhaa”


ini namanya daun pokok ubi. toksah la buat kerja membazir nak relai daun pokok ni satu-satu. orang makan dia punya pucuk jela. hahaha.

ini baru la pucuk ubi. tehehehe.

Kisah lelaki paling sejati III

Kisah ini berlaku pada sorang abang aku yang baru saja diceritakan oleh beliau sendiri ketika balik cuti raya cina baru-baru ni.

Pada suatu hari, beliau dikerah oleh isteri beliau untuk pergi ke kedai untuk tolong belikan ubi kentang. Beliau pun pergilah dengan wajah bertenang suci dan murni.

Sampai saja di kedai beliau pun pergi lah ke bahagian sayur mayur dan mendapati ada beberapa ketul ubi kentang yang dah siap dipack dalam jaring. Beliau pun dengan pantasnya mengambil sejaring kentang itu yang mungkin beratnya 1kg. Lalu beliau pun melihat pada tag harga yang ada pada jaring tersebut. Tag tersebut besar tertulis:

“TIMUN”

Lalu dengan wajah curious beliau pun terus bawak ke kaunter dan berlakulah dialog ini antara beliau dan apek tokey kedai:

Beliau: Tokey, ini ubi kentang ke timun?

Apek: Haiyaaaa, lu tara tau ka ubi kentang sama timun apa beza?

Beliau: Ntah. Rasa-rasa macam ubi kentang. Dah tak ingat dah. Kot-kot la ada timun kacukan baru ke yang rupe bentuk dia macam ni.

Apek: Haiyaaaa, ini first time la saya jumpa olang ini macam. Lu memang LELAKI SEJATI laaa. Tak pernah jejak itu pasar kan. Hahahaha.

Beliau: Kire ni kompem ubi kentang la ni? Kang kalau aku bawak balik timun kang mengamuk pulak bini aku. Dulu aku rasa kentang bentuk dia kecik-kecik je. Ni dah besor-besor gedabak ni aku dah tak kenal dah.

Apek: Butut. Itu ubi kentang.

Beliau: Dah yang ngko bubuh tag tulis TIMUN ni apehal?

Apek: Itu tersalah lekat tag la tu. Hehehe. Apepun tabik la sama lu. LELAKI SEJATI. Hahaha.

Beliau: [dalam hati] cilakak punya cina. Aku tanya betul-betul dia gelakkan aku pulak. Hampehhh.

ini ubi kentang mr potato

ini timun. err.. rasanya dekat-dekat je pun kan rupe bentuk timun ngan ubi kentang? ahahaha.


Komentar isteri beliau:

Buat malu je laki aku ni. Tu la orang pegi pasar tak pernah nak ikut. Orang masuk dalam dia tunggu dalam kete je. Kan dan kentang ngan timun pun tak reti beza.

Komentar mak beliau: [mak aku la tu]

Beliau ni memang macam ni daripada kecik lagi. Mana pernah masuk dapur. Pinggan sekeping pun tak pernah tolong basuh.

Komentar beliau sendiri:

Jenih aku kalau benda yang tak terlibat ngan urusan aku ni aku takkan ambik tahu 100%. Pegi pasar masak basuh pinggan tu semua kerja orang pempuan. Aku bagi kepercayaan untuk uruskan semua kat bini aku. Kerja aku cari duit untuk keluarga. Biar aku yang cari, bini aku tak payah susah-susah nak tolong carikan sama.

Komentar aku:

Hahahahahahaha. Aku gelak jer la.



.....




Syeikhuna Dr Yusri Rusydi Al-Hasani hafizahullah dah 2 hari dah ada kat malaysia. Frustnye rasa tak dapat nak jumpa beliau. Rindu sangat-sangat dengan syeikh. Rindu sangat nak duduk dengar curahan ilmu dan nasihat dari syeikh. Tapi.. syeikh jauh bebenor sampai ke perlis nun. Esok dah start kerja balik. Kamben tu redi jer nak pergi. Aku je lah yang tak dapat nak curi masa nak bermusafir ke perlis.. *sigh*

Ust Joe, bawak la syeikh datang teluk intan. Hehehe.

al-faqir bersama al-allamah al-murobbi Syeikh Dr Yusri Rusydi Al-Hasani hafizahullah

Berikut adalah jadual jaulah ilmiah maulana syeikh di malaysia. Kepada kengkawan yang berada di belah utara nun, jangan lepaskan peluang untuk duduk bersama ahli bait Nabi sallallahu alaihi wa aalihi wa sallam ini. Korang dah dekat pun malas aku tak tau la nak cakap ape.

Jadual Jaulah Ilmiyah Maulana

Syeikh Dr. Yusri Rusydi Al-Syed Jabr Al-Hasani

Di Malaysia


anjuran : Pusat Dakwah dan Tarbiyah, Darul Islah, Perlis.



Isnin ; 1 Rabi’ul Awwal 1431 H = 15 Feb 2010 M


4.00 ptg : Sampai Di KLIA dari Mesir

8.00 mlm : Bertolak ke Alor Setar (Kapal Terbang)


Selasa ; 2 Rabi’ul Awwal 1431 H = 16 Feb 2010 M


Ziarah Kolej Universiti Insaniah (KUIN), Alor Setar, Kedah.


Rabu ; 3 Rabi’ul Awwal 1431 H = 17 Feb 2010 M


11.00 pg : Majlis undangan di Kg. Beseri Dalam, Perlis.

7.30 mlm : Majlis di Surau Imam As-Syafie, Taman Jali, Kangar, Perlis.


Khamis ; 4 Rabi’ul Awwal 1431 H = 18 Feb 2010 M


9.00 mlm : Majlis di Dewan Bandaran Kulim, Kedah.


Jumaat ; 5 Rabi’ul Awwal 1431 H = 19 Feb 2010 M


9.00 pg : Majlis di Menara Zakat, Alor Setar, Kedah

9.00 mlm : Majlis di Dewan Besar Ma’had Mahmud, Alor Setar, Kedah.


Sabtu ; 6 Rabi’ul Awwal 1431 H = 20 Feb 2010 M


9.00 pg : Majlis di Pondok Bukit Gajah Teriak, Jitra Kedah.

9.00 mlm : Check in di KLIA berangkat pulang ke Mesir.



sumber: Ust Juzaili Juhan a.k.a Ust Joe (http://elmansyud.blogspot.com/)



Kalau aku nak pergi jugak nanti maybe hari jumaat malam dan hari sabtu jela peluang aku yang tinggal untuk aku cuba try nak ke kedah untuk jumpa syeikh kat sana. Moga-moga Allah mudahkan urusan dan tunaikan harapan murni aku ni. Ada sesiapa kengkawan yang nak ikut aku dan kamben aku ke sana nanti? Kalau ada rezeki jadi, jumaat petang kita gerak la. Papehal contact la oke.

Besok kerja kerja kerja. Nak banyakkan buat tuisyen. Cari duit lebih sikit. Tanggungjawab dah makin banyak nih. Huhuhu.

Walau apa jua situasi anda berada kini, jangan lupa untuk senyum kerana senyum itu mampu meredakan ketegangan samada dalam diri anda sendiri mahupun kepada orang di sekeliling anda.

Senyum sokmo (^_^)


Currently have 6 Kata Komenan:

  1. salam..

    wuwuwu, banyaknye la awan ye meliputi mase depan tuh.. wuwuwuwu

  2. hhuhuhu
    sekian laama saya menunggu kaba angin dari ustaz!
    hinggalah ari ni angin monsun di penang bawa saya datang ke cini
    hehehe
    ustaz,
    kena amik tao segala kije al-perempuan.. baru menambat haati mreka:D:D

  3. Terima kasih untuk blog yang menarik

  4. Salam ustaz pamie
    wah gambar kentang pun ada. my baby juga kentang goreng,hmm masa belum tumbuh gigi dia ska kentang lenyek.opss melalaut pulak kat pak ustaz.
    selamat berdakwah....
    akak dah pindah "rumah"

  5. Salam ustaz pamie
    wah gambar kentang pun ada. my baby juga kentang goreng,hmm masa belum tumbuh gigi dia ska kentang lenyek.opss melalaut pulak kat pak ustaz.
    selamat berdakwah....
    akak dah pindah "rumah"

  6. ustat bile nak apdet..


Leave a Reply

There was an error in this gadget