Ikutle Kalo Agak-agak Ngkome Ghajin Membacenye

Cakap Le Ape Ngkome Nak Cakap Asey Jangan Mencarut Udah Le


ShoutMix chat widget
Related Posts with Thumbnails

Thursday, March 26, 2009

Apehe Skang Dah Jarang Bebenor Hapdet?

Posted by The Pamiesz® | Thursday, March 26, 2009 | Category: , | 5 Kata Komenan

salam..

long taim no si haa.. well aim tu bizi tu rait samting naw.. bikos of de bizi of mi ded ai diden rait eniting for de taim being.. so for ol of yu ded hev bin weting for mi to rait.. naw is de taim to giv yor etensyen for de niw pos.. dun wuri ai wil not giv yu tensyen jes pey etensyen en den de tensyen wil go ewey far2 ewey.. ai no ol of yu not veri andersten wat aim toking ebaut bikos mai english dis taim is veri2 wierd.. oldoh it is wierd don ker mach ebaut it.. jes rid jela jangan banyak cakap nak kutuk2 bahse inggeris aku cam hampeh ke hape ke.. hahaha..

ana sangat tensyen.. bila nak cakap atau tulis bahse inggeris je.. mesti pekataan yang kuor dalam benak kepala hotak yang bijak ni adalah sebaris kalimah2 bahse arab yang mulia.. bepeluh2 nak mikir ape pekataannye dalam bahse inggeris.. betulla orang kata kalau kita tinggalkan satu2 ilmu yang dah dipelajari tak diamalkan memang agak payah jugak nak datangkan balik ilmu tu.. same la jugak macam Quran yang kita dah hafal kan.. pada para huffaz yang telahpun menghafal 30 juzuk Quran.. kalau tak diamalkan yakni diulang2 untuk dijaga hafalan tu.. kompem tak ingat la dah.. tak payah lama la.. tinggal tak payah ngulang kejap 2 3 bulan je pun.. mesti banyak dah yang lupa.. tabiat manusia kan.. pelupe sokmo.. dalam sebuah hadith yang masyhur pada sebutan lidah manusia Rasulullah SAW bersabda : (Al-nisyan tob'ul insan) yang bermaksud lupa tu memang tabiat manusia.. tapi tak payahla kita yang gatey saje2 bagi lupa.. ingatlah para huffaz Quran.. jangan biarkan Quran melaknati balik kita disebabkan oleh kita meninggalkan dan tidak menjaga ia dalam hati kita setelahmana kita hafal satu masa dulu.. tu binisbati ilal Quran.. adapun binisbati ila bahse inggeris ana ni.. memang takleh nak watpe la.. pasal lame dah tinggal.. tak rajin amal cakap omputih.. bile ade orang nak cakap omputih ataupun tempat2 yang memerlukan untuk cakap omputih.. jadi jem terus.. huhuhu..

SEKADAR KISAH

Suatu hari di ma3rad kutub.. sedangku berjalan2 melihat2 dan mencari kitab badruttamam syarah kepada bulugh maram cetakan darul wafa.. secara tentibe ada susuk ghaib yang menegurku dari belakang.. [kejadah plak susuk ghaib.. ingat citer paranormal ker? seekers kot.. mungkin la kot.. kitab seekers.. hihi..]

Arab: Assalamualaikum
Aku: Waalaikumussalam
Arab: You can speak english?
Aku: Yes..syuwaiya2 [ape tetibe campo bahse arab ni.. sikit2 dalam bahse omputih ape ni.. hado..]
Arab: Good.. where do you come from?
Aku: I'm from malaysia
Arab: I want to ask you something.. about the Holy Quran with english translation.. did the translation good enough to make someone understands the Quran? i means the languange.. is it easy to understand or something like that.. do you get what i say?
Aku: Yes2.. i understand.. i think.. erm.. it's ok.. because it is approved you know.. the translalation.. erm.. [penat aku mencari kalimah omputih ni..dahla dia tanye macamla aku ni yang terjemahkan Quran tu..]
Arab: i want to use it to explain the Quran to the non muslim.. dakwah.. you know.. so thats why i want to know either the translation good or not..
Aku: Ooh.. thats a good thing to do.. kuwayiss.. let them know about Islam.. [aku rasa nak cakap panjang lagi tapi tak keluo2 ape yang aku nak cakap.. haha]
Arab: where can i get one? did it sold here?
Aku: [aku dah mati akal.. maleh nak cari dah kalimah..] aaa...ermm.. ana mush arif mumkin maugud mumkin mish maugud.. shufta hena? mumkin tisal sahib ganah dih hunak.. (tak tau le plak mungkin ade mungkin takde.. ko dah tengok ke kat sini? mungkin ko bleh tanye kat tuan kedai ni kat depan tu..)
Arab: do we have it sold other than here?
Aku: ooh..maugud.. arafta ganah dar salam? syuftu hunak maugud Mushaf tagwid ma'a targamah ingliziah tab'ah dar ma'rifah..(aah.. ade2.. ko tau booth dar salam? aku ade nampak aritu kat sane ade Mushaf tajwid dengan terjemahan omputih cetakan dar ma'rifah) [lantak le bantai la cakap arab..lambat plak aku cakap omputih..]
Arab: where is the location of this dar salam?
Aku: [arab ni cekang nak cakap omputih jugak.. baguih tui.. mesti dak kuliah handasah ke ape ke ni.. layan jer la..] wara' hina bas.. truh barrah keda wa ba'dien khusy yamin ala tuul syuawaiya keda hatta tagid dar salam fi yaminik.. (belakang ni jer.. ko gi keluo ni.. pastu kona kanan pastu stret sket nanti ade la ko nampak dar salam belah kanan..)
Arab: ooh.. okey okey.. sorry if i'm disturbing you..
Aku: la ma fish musykilah.. maalish yakni aysan inglizi li sa'b syuwaiya.. your english is good.. hehe.. (takde lah no prob.. sori le bahse omputih aku tahpepe.. susah sket le..]
Arab: hehe.. thanx.. [bangge la ko ye ade orang puji.. tapi arab ni terer jugak la cakap omputih tak cam arab len.. bunyi hawarrr you tu takde sangat le.. hehe..]
Aku: toyyib asta'zinka aiz syufil kutub hina (ok la mintak diri lu aku nak tengok2 kitab kat sini)
Arab: ok thanx assalamualaikum
Aku: waalaikumussalam..

sampai ke habih dia cakap omputih.. baguih arab ni.. dia nak amal dengan ilmu yang dia ada.. ana? hehe.. same la jugak.. ana datang sini bukan nak amik tesl kan.. bior la ana nak cakap arab pun.. ana pun nak beramal dengan ilmu ana.. walaupun takde la reti mane pun cakap arab ni.. tambah2 lagi bahse ammi.. takde la cekang macam dr warouq sampai arab pun blaja nak cakap ammi dengan dia.. kekeke.. [dah lame aku tak membako ko warouq.. tak tau la ngko bace lagi ke tak blog aku kan.. kehkehkeh..]

sebenornye ana nak citer pasal lain arini.. camne tah bleh termuqaddimah cite pasal cakap omputih.. huhu.. ana nak citer pasal bumi mesir yang penuh barakah ni.. macam2 pengalaman yang ana dapat sepanjang permusafiran kat bumi anbiya ni.. [gaya cakap macam pengalaman dah 10 taun duk sini jer.. padahal baru je tak sampai 2 taun pun lagi.. hihi..] masa mula2 sampai mesir ni ust2 ramai yang pesan.. actualy sebelum pegi lagi pun dah dengo.. kat mesir ni cakap kene jaga.. kadang2 benda yang kita cakap cepat jer jadi doa.. cepat je makbul.. kalau cakap ngarut2 tu.. jaga2 la.. kene time ngarut main2 tu pintu langit terbukak.. Allah perkenan plak kata2 kita tu.. memang makbul terus la.. [ni nak ngingatkan diri sniri jugak ni.. aku ni kuat sangat ngarut.. huhuhu..] ada yang saje je cakap2 main2 nak kawen.. tak lama pastu elok jer kawen terus.. [kalo camni bagus la kan.. hehe..] ade yang sesaje je cakap main2 nak saje gagalkan paper duk sini 10 taun.. tengok2 buat betul2 pun 10 taun duk tak lulus2.. nauzubillah.. huhu.. jangankan kata cakap.. kadang2 tu niat aje pun cepat jer Allah dah makbulkan.. macam2 kes ada.. termasuk la jugak yang cakap nak bangge2 aje.. belagak.. sembang real.. ngutuk orang.. toksah le buat kat sini kalo teringin nak cakap bende2 style gitu.. kejap jer kang Allah balas balik kene kat kita balik.. nauzubillah min zalik..

apepun ana pun tak terkecuali la jugak daripada merasai pengalaman2 macam ni.. sajer jer nak kongsi dengan kawan2 sume.. kadang2 bes jugak kan baca2 citer pengalaman orang.. hehe.. jadikan pengajaran.. jadikan pengalaman.. kadang2 bila rasa seniri pengalaman ni kita lebih rasa sedar supaya tak la terjadi lagi pengalaman (kalau pahit) yang dah penah kita rasa tu berulang2 kali.. tapi kalau pengalaman tu manis.. ianya akan jadi kenangan yang akan kita kenang selama2nya dan kita sniri pun akan berharap supaya pengalaman2 manis macam tu senantiasa kita rasa biar berulang2 banyak2 kali pun kita tak kesah.. pengalaman yang manis sememangnya akan kita ingat dan itulah yang terkadang menjadikan kita tersenyum dan ketawa sendiri kerana mengingatkan apa yang telah kita lalui.. dan terkadang juga mampu menitiskan air mata kita samada kerana terlalu gembira dengan kenangan itu mahupun kita terlalu rindu untuk kembali melalui pengalaman2 yg sedemikian rupa..

tapi kisah pengalaman yang ana nak cerita ni takde la sampai ana nak nanes2 plak ingat.. hehe.. mungkin sekadar cerita biasa.. cuma boleh la nak jadi sumber untuk taakid dan menyapot kenyataan bahawasanya mesir ni memang bumi yang barakah yang mana doa tu memang mudahla makbul..

PENGALAMAN 1

kisah ini terjadi sewaktu mula2 lagi sampai ke mesir.. ketika itu pelajar masih belum ditauzikkan ke muhafazah dan semua masih lagi duk melepek kat umah2 negeri..

Budak umah perak 1: aih.. smart besiap2 tu nak pegi mane?
Aku: gi masjid azhar jap..

jumpa budak lain plak

Budak umah perak 2: nak gi mane bawak beg ni..
Aku: gi masjid azhar jap..

selisih plak budak lain lagi

Budak umah perak 3: mi.. ko nak pegi mane ni aku nak ikut bole?
Aku: gi masjid azhar jap.. ade kelas ibn aqeel ni.. baru nak try gi.. tak penah gi lagi ni.. jomla skali..
Budak umah perak 3: hehe.. takpe la ko pegi la dulu.. nanti aku gi..
Aku: nanti tu pakat tak gi la tuh.. hehe..

ade lagi yang tanye..

Budak umah perak 4: kemane?
Aku: [apsal la ramai pulak yang nak tanye aku nak gi mane ni.. penat aku jawap same je..] aahh.. saje je.. pakai smart2 camni nak kemane lagi.. nak JALAN2 la round mesir.. saje JALAN2..

dipendekkan citer.. kejap je Allah kabulkan ape yang aku cakap.. aku penah terdengo bebudak ni cakap nak gi azhar boleh naik bas no 926.. aku pun naik dan menyangka bas tu berenti kat mahatah darasah.. aku tak kenal kawasan sekeliling tu melainkan mahatah darasah sebab penah skali je pegi aritu.. aku pun dengan releknya duk dalam bas tu sambil menikmati pemandangan mesir yang terlalu indah mengcoklet.. [kalo malaysia pemandangan menghijau kan.. mesir tak dapat la nak tengok menghijau.. mendebu belake.. huhu..] satu persatu tempat aku lalu.. dalam hati mula terdetik.. dah dekat sejam dah ni apekehal tak nampak2 lagi mahatah darasah.. jalan pun dah lain macam je macam tak penah lalu jer ni.. sampai dah sejam lebih aku duk dalam bas tu aku mula yakin bahawasanya Allah telahpun mengistijabkan kata2 aku kepada member aku tadi bahawasanya aku ni skarang ni sememangnya sedang dibawa pergi 'BERJALAN2' oleh bas ini tanpa ku tahu kemana arah tuju bas ni.. aku mula memerhati keadaan sekeliling.. takde sorang pun budak melayu yang aku kenal.. aku dah cuak.. aku mula berpeluh2 walaupun tak berjoging dan tak pernah bersukan.. haha.. adehh.. takkan nak tunggu sampai bas ni patah balik ke sabiek.. memang saje nak JALAN2 jela kalo gitu.. tetibe.. jeng3.. saspen tak? saspen tak? hahaa..

aku tengok ke luar tingkap dan mendapati rasa macam kenal tempat ni.. lalu dengan kompidennya aku terus cam bahasawanya ni la tempat yang anas penah bawak aku untuk cucuk duit kat HSBC satu ketika dulu.. dekat2 ngan hotel hilton.. MEDAN TAHRIR! jauh gile.. terus aku amik keputusan untuk turun kat sini sebelum bas ni bawak aku jenjalan lagi jauh mungkin sampai ke aswan ke alexanderia ke.. risau gak kan.. jadi alang2 dah aku kenal jalan kat tahrir ni.. aku pun turun.. amek metro sampai ke atabah.. pastu tunggu bas pendek no 134 terus balik sabiek dan sampai je umah aku pun terus tido keletihan bukan kerana belajar syarah ibn aqeel tapi keletihan kerana jauhnya 'JALAN2' hahaha.. padan muke.. dah tau tak tau bukan nak tanye orang.. upe2nye bas 926 tu nak pegi azhar kene turun kat buuth.. kat taki tu.. turun situ pastu lompat nek bas lain atau tremco.. dah aku tak tau.. takde la aku turun situ.. kehkehkeh.. nasib la labuuu..

ni la mahattah darasah yang dicari sampai sesat2.. hehe.. belah kanan tu bas 24jim yang biasa dinaiki kalo nak balik sabiek.. dulu bas ni la paling murah skali..25sen jer..skang ni dah 50sen..

dekat mahattah yang sama.. ni bas pendek.. bas pendek camni tiket harga segenih steng.. bas atabah no134 tu bas pendek camni lah..

ni masjid sidi soleh jaafari.. bersetentang dengan mahattah darasah.. salah satu masjid yang mengamalkan wirid selepas solat secara jahr.. macam kita kat malaysia la..

PENGALAMAN 2

kisah ini berlaku ketika aku baru2 sahaja berpindah daripada hayyu sabiek ke hayyu asyir..

Aku: man.. ko penah pegi masjid Amru Al-As? yang biase syeikh Jibril biduni alaihissalam biase jadi imam solat terawih 10 malam terakhir ramadhan tu..
Lokman ahli bait: penah je.. ngape?
Aku: aku teringin la nak pegi sana.. tak penah pegi lagi la.. semenjak dua menjak ni tak tau le tetibe rasa teringin benor plak nak pegi.. asik tepikir2 je sehari due ni..
Lokman ahli bait: aku penah je gi smayang jumaat kat sana.. tapi smayang terawih tu aku pun tak penah rasa jugak lagi.. dorang kate kalo nak pegi kene gi daripada pas zohor lagi.. jalan sesak..
Aku: tu mase bulan pose.. masa bulan tak pose ni takkan le sesak camtu gak..
Lokman ahli bait: takde la.. kalo ko nak pegi bleh la lusa hari jumaat kan.. nanti aku bawak ko pegi.. kita smayang jumaat kat sana..
Aku: cantek sangat la tuu.. nanti bawak aku ye.. ni aku sayang kat ko ni man.. cium sket.. hahaha..
Lokman ahli bait: bunguk geli la.. pi main jauh2 la.. camne plak sesat sekor saki baki kaum lut dalam umah aku ni.. hahaha..
Aku: hahaha.. tak kesior aku nak cium ko.. baik aku cium ketiak aku seniri daripada cium ko.. kalo ko geli aku 2846kali jauh lagi rasa nak muntah.. hahaha..

keesokan harinya aku pun rasa nak gi azhar.. lama dah tak gi ngaji masjid azhar.. jadi bedasarkan apa yang aku tau jugak daripada bebudak yang duk asyir ni.. bas yang bleh sampai kat azhar adalah bas 80/ dan jugak 65.. bas ni bese la aku naik gi arma.. turun kat taki tu kan.. dipendekkan lagi citer.. skali lagi aku ulang kebungukan silam dengan tak bertanya pada orang lain dan wat selambe je aku nek bas no 65 dan kali ni aku dapat kusi untuk duduk.. dengan rasa syoknye aku pun membukak Quran dan membaca ma tayassara minhu.. baca punye baca punye baca tengok luar skali terperasan la taki kat buuth tu.. ha.. tanda maknenye dah dekat la ni.. kejap2 lagi sampai la darasah.. aku pun sambung la lagi sket bacaan Quran.. baca punya baca tak tengok kiri kanan.. rasa kejap jela takde la lame mane.. bila tengok2 luar dah rasa macam aku ade kat negara lain plak.. ni kat mane plak ni.. tak penah lalu pun.. siap jalan jem lagi tu.. mustahil la tak sampe lagi darasah.. hah sudah.. takkan nak jalan2 lagi macam dulu kot.. tapi masa tu hati aku dah kuat dah mengatakan bahasawasanya aku ni kompem jalan2 lagi la neh.. haduih... kompem bas ni pun sama macam 926 dulu.. kene turun kat taki la ni kalo nak gi darasah..

jadi aku pun mengambil keputusan untuk buat macam dulu jugak la.. tengok2 tempat keliling kot2 ade yang kenal.. dapat mahattah metro ke pun jadi la.. bas terus berjalan.. aku terus memerhatikan kedai2 dan signboard2 kot ada yang bagitau aku ade kat mane.. tetibe aku terpandang sebuah signboard.. besar dan jelas tulisannya.. SAYYIDAH ZAINAB.. mangkuk hayun.. jauhnye aku pegi.. ni dekat2 umah warouq dah ni.. area2 bebudak medic cairo u ngan ainsyams ni.. nak turun idak nak turun idak.. aku terus taradud.. turun kang kompem kene nyusahkan warouq plak nak gi amek aku.. malehla aku nak nyusah2kan orang.. aku kan daripada kecik tak penah menyusahkan orang.. hahaha.. sementara aku duk wat keputusan nak turun ke tak tu.. elok je bas tu dah bawak aku jauh meninggalkan area sayyidah zainab.. kompem dah la aku tak turun.. huhuhu.. lastnye aku pasrah jela.. lantak ko la bas.. ko nak bawak aku gi mane pun skati ko la.. aku ikut jelah.. hahaha.. sorang demi sorang penumpang turun.. bas yang sbelum ni mensadinkan manusia dalam tu.. telah kosong sunyi sepi tinggal aku sorang je.. tak lama pastu bas pun berenti.. sure ni pehentian terakhir.. aku pun turun keluar daripada bas dengan hati yang bersih suci seperti sorang bayi yang keluar daripada rahim ibunya.. [ape kaitan perumpamaan ni? hahaha] tak smayang zuhor lagi ni.. cari masjid la dulu baru pikir nak cari jalan balik.. lalu aku dapati sebelah mahatah yang aku turun ni tadi ada sebuah masjid yang besar yang tesergam indah disitu.. aku pun bejalan mendatangi masjid tersebut dan masyaAllah tabarakAllah.. aku telahpun mendapati bahawasanya itu adalah MASJID AMRU AL-AS! kejap je Allah tunaikan niat aku.. teringin beno nak pegi.. tak payah tunggu lokman bawak dalam sesat2 pun sampai jugak aku kesitu.. hehe.. aku pun solat dan iktikaf kejap kat situ sebelum menunggu bas yang sama untuk bawak aku balik smule ke asyir..

tiba hari jumaat tu lokman tanye jadi ke tak nak pegi masjid amru dengan sukacitanya aku memaklumkan aku dah pun pegi sendiri dengan menyesatkan diri aku terlebih dahulu.. tak payah susah2 tunggu ko bawak.. lambatt.. ngehngehngeh..

moral of the story: banyak beno moralnya korang istinbat la sniri daripada cite kat atas ni.. ngeh3.. yang penting pengalaman ni memang best.. hihihi..

ini ade beberapa gambar yang disnap dalam masjid Amru Al-As




jadi.. banyak2kanlah bedoa mintak benda yang baik2 di bumi yang penuh barakah bumi anbiya bumi mesir yang disebut sebanyak 5kali dalam Quran ni.. berkatalah yang baik2.. niatkanlah yang baik2.. jadilah yang baik2.. moga2 kita tergolong dalam golongan orang yang baik2.. [kalaupun kita takde la baik mane skalipun niat la nak berubah jadi baik mohonlah petunjuk agar Allah memberikan taufiqNya kepada kita agar kita sentiasa mahukan kebaikan.. orang yang tak dapat taufiqNya akan senantiasa jauh dariNya.. takde sekelumit perasaan pun nak kembali kepada kebaikan bahkan makin jauh dalam kesesatan dan terus sesat dan terus sesat hingga akhirnya sesat dalam neraka jahannam.. waliyazubillah..]

sekian dulu.. sebulan setengah lagi to go.. exam weh.. exam.. Quran tak hafal lagi.. pamie.. jangan buang masa pamie.. guna masa yang ade ni btui2.. mak abah family orang kampung dah tunggu dalam kerinduan kat malaysia tu.. tunggu ye mak..abah.. pamie tengah berusaha semampu mungkin ni.. selamat stadi kepada semua kengkawan yang nak menempuh exam yang dah tak lama mane ni.. kuatkan usaha kita dan kuatkan jugak penyerahan diri dan tawakal kita pada Allah Tuan Punya Kejayaan yang hakiki.. juga diucapkan selamat jalan dan selamat menempuh alam baru alam kerjaya dan alam perkahwinan kepada kawan2 yang akan pulang ke malaysia tak lama lagi untuk meneruskan perjuangan menyampaikan ilmu kepada masyarakat yang amat dahagakan ilmu.. hakim.. amer.. motak.. amin ahli bait aku yang sorang ni pun same.. selamat pulang dengan selamat.. balik nanti aku nak tengok surau simpang pulai begegor.. surau pekan baru begegor.. begegor dengan suara2 kome la.. bukan begegor sebab korang gegarkan tiang masjid tu.. hehe.. suara2 yang bakal mengislah masyarakat supaya menjadi masyarakat yang celik Islam.. insyaAllah biiznillah..

sekian dulu wat mase ni.. cam biase la kalo blog tak berhapdet tu jangan marah la ye.. kengkadang kene anak tirikan jugak blog ni.. mengutamakan apa yang lebih utama daripada apa yang utama.. hehehe..

senyum sokmoo~ hepilah kita dalam apa keadaan sekalipun kerana hidup yang hepi dan tiada tekanan stress yang melampau akan memberi kesan positif kepada perkembangan jiwa dan hati yang tulus mulus dan fulus.. [ape jadah kaitan fulus?] tapi agak2 gak la.. janganla ade orang mati pun kome hepi gelak2 jugak depan ahli keluarge Allahyarham tu.. itu memang namenye menempah keranda ke kubur bersama2 si mati.. hehehe..

pergi duluu~ [kak rem pinjam ayat ko..ngeh3..]

Monday, March 9, 2009

Jom Talaqqi!

Posted by The Pamiesz® | Monday, March 9, 2009 | Category: , , , | 9 Kata Komenan


Tidak sepatutnya bagi mukminin itu pergi semuanya (ke medan perang). Mengapa tidak pergi dari tiap-tiap golongan di antara mereka beberapa orang untuk memperdalam pengetahuan mereka tentang agama dan untuk memberi peringatan kepada kaumnya apabila mereka telah kembali kepadanya, supaya mereka itu dapat menjaga dirinya [At-Taubah:122]

salam..
aku tak kire.. aku nak lepas geram nak taip panjang2 arini.. dah lame tak naip posting.. hehe.. kome bace jela ek bior panjang2 pun.. insyaAllah ade manfaatnye.. :)

sistem talaqqi merupakan satu sistem pembelajaran yang telah berjaya melahirkan ramai para alim ulama.. belajar sendiri tanpa bertalaqqi merupakan suatu kerugian besar kepada penuntut ilmu.. dan berkemungkinan juga boleh membawa kepada masalah besar kepada penuntut ilmu itu sendiri.. dalam tidak kita sedari sistem ini sudah semakin dilupakan dalam sistem pembelajaran tidak kira samada di negara kita Malaysia mahupun di negara2 luar yang lain termasuklah Mesir sendiri.. Al-Azhar masih menekankan sistem talaqqi dengan kukuh tanpa sebarang masalah.. disamping kukuhnya juga sistem silibes perkuliahan seperti universiti2 lain diseluruh dunia.. cuma yang menjadikan ia sebagai masalah adalah dari pelajar sendiri bukan daripada pihak Al-Azhar.. pelajar yang telah sengaja melupakan dan membiarkan sistem talaqqi ini dingin dan bukannya Al-Azhar yang meminggir-caknakannya.. Azhar tetap utuh dengan institusi talaqqinya disamping ulama demi ulama dilahirkan oleh para masyayikh yang senantiasa tak jemu mencurahkan bertangki2 ilmu kepada para mereka2 yang sanggup bermujahadah dalam jalan menuntut ilmu.. diulangi.. kepada mereka yang sanggup bermujahadah dalam jalan menuntut ilmu.. adapun pada mereka yang datang hanya untuk bermain2 masih tetap melupakan talaqqi dan dan meminggirkan talaqqi dan terus bermain2 dan lagi dan lagi dan lagi.. ingatlah bahawasanya ilmu yang sebenar2 ilmu yang jitu itu tidak akan diperolehi secara mudah dan sambil lewa kerana sesuatu ilmu itu mempunyai nilai yang sangat tinggi.. maka sesuatu yang nilaiannya amat tinggi tak akan diperolehi dengan sekadar duduk lepak dan berbaring2 belajar sejam dua dalam seminggu.. jika ianya diperolehi dengan jalan yang telalu mudah maka tentu akan ada yang cacat dalam penguasaan ilmu itu sendiri..

APA ITU TALAQQI?

cakap panjang2 pastu talaqqi pun tak tau hapekebendenye ape pekdah? jadi senang citernya camni la.. talaqqi ni berasal daripada kalimah talaqqa - yatalaqqa - talaqqiyan yang membawa beberapa maksud.. bila seseorang mengatakan: (talaqqatil mar'atu) ia membawa maksud pempuan ngandung.. bila dikatakan: (talaqqa as-syai'a) ia membawa maksud menemuinya.. bila dikatakan (talaqqa fulanan) maksudnya dia menemui orang itu.. bila dikatakan (talaqqa as-syai'a minhu) bermaksud mengambil ataupun menerima daripadanya.. dan bila dikatakan (talaqqa al-ilma min fulanin) ia membawa maksud dia mengambil ilmu daripada orang itu.. jadi..talaqqi yang kita nak bincang skang ni bedasarkan contoh yang last ni la.. mengambil ilmu daripada orang yakni guru ataupun syeikh.. nak pendekkan kate lagi.. senang kabonye talaqqi ni belajo berguru la.. nak detail lagi kome gi la wat kajian.. wat tesis phD ke profesor ke tentang keberkesanan sistem talaqqi ke ataupun rasionalnya sistem talaqqi dijalankan di setiap institusi pengajian ke ataupun ikut skati kome la nak wat tajuk ape pun kome punye tesis bukan aku punye kan.. hehe..

SEJARAH PENGAMBILAN ILMU SECARA BERTALAQQI

kalimah talaqqi ni biasa kita dengar dalam pengajian Quran.. mengaji Quran secara talaqqi dan musyafahah.. Rasulullah Sallallahu alaihi wasallam mengambil bacaan Quran daripada Jibril Alaihissalam pun dengan cara bertalaqqi.. Saidina Jibril mengajarkan Rasulullah Quran dengan dengan cara Jibril membacakan dulu ayat dan kemudian Rasulullah mengulangnya semula.. begitu juga dengan salah satu cara Rasulullah menerima hadith.. sebagaimana yang kita ketahui dalam hadith Jibril yang pemes.. hadith kedua dalam matan Arbain Nawawi yang dah biase sangat kita dengar.. hadith tentang iman islam dan ihsan.. dimana Jibril datang menyerupai seorang manusia yang duduk berlaga lutut dengan Nabi bertanyakan soalan2 dengan tujuan mengajarkan Baginda tentang ilmu agama.. itulah talaqqi.. begitu jugalah dengan cara para ulama' yang lain.. mereka bertalaqqi.. banyak contoh yang kita boleh tengok antaranya Imamuna Imam Muhammad bin Idris As-Syafie Rahimahullahu Taala bertalaqqi kitab Muwatta' bersama gurunya Imam Malik bin Anas.. juga kita dapat ambil contoh ulama' Al-Azhar yang memang tak asing lagi dikalangan kita seperti Syeikhuna Syeikh Syaltut Hafizahullah dan Syeikh Usamah Hafizahullah yang kita tahu bagaimana luasnya ilmu mereka.. juga mendapatnya melalui cara bertalaqqi bersama Syeikh Ali Jumaah Hafizahullah dan banyak lagi masyayikh yang lain..

GAMBARAN TALAQQI SECARA UMUM

kebiasaannya talaqqi dilakukan seorang murid dengan seorang guru.. contohnya seperti bertalaqqi Al-Quran secara bersanad.. bersambung terus hingga ke Rasulullah.. banyak cara yang boleh dilakukan.. mungkin syeikh akan membaca terlebih dahulu dan kemudian murid mengikutnya.. ataupun murid akan terus membaca dan syeikh berfungsi membetulkan kesalahan2 yang dilakukan murid.. selain itu terdapat juga apa yang dikatakan talaqqi berjemaah ataupun secara berkumpulan.. duduk dalam halaqah.. bukak pengajian ilmu2 samada hadith ataupun pengajian kitab2 turath dalam pelbagai bidang seperti fiqh.. tafsir.. lughah.. mantiq.. tasawuf.. dan sebagainya.. kemudian diadakan pula munaqasyah ilmiah bersama syeikh dimana berlakunya mujadalah antara murid dan syeikh bertujuan mematangkan ilmu dengan cara membuka pemikiran dalam perbincangan ilmiah ini.. halaqah2 ini berkemungkinan terbentuk di masjid2 ataupun ditempat2 dakwah umum yang telah dikhususkan dan diwakafkan untuk pengajian dan tak tinggal juga halaqah2 ini mungkin juga dibentuk di rumah2 persendirian samada murid datang ke rumah syeikh ataupun syeikh datang ke salah sebuah rumah murid yang berkumpul disitu.. tapi kebiasaannya murid la pegi cari syeikh kan.. ade ke pulak nak pakse2 syeikh suh datang umah kita.. tak pasal2 plak nak nyusahkan syeikh.. kurang adab.. lain la kalau syeikh yang memang sanggup ataupun beliau yang nak.. tu dah lain la cite..

KEPENTINGAN BERTALAQQI

dengan bertalaqqi kita akan tahu dimana kekuatan dan kelemahan kita dalam penguasaan ilmu dan juga kesahihan ilmu yang kita perolehi.. bukan senang nak paham nas2 Quran dan hadith serta uslub yang digunakan oleh para fuqaha dalam kitab2 turath mereka.. kita perlu faham satu persatu secara detail tentang istilah yang digunakan yang mana ianya berbeza2 bagi setiap cabang ilmu dan juga disisi tokoh yang berlainan.. contohnya berbezanya pengertian istilah "al-wajib" disisi mazhab Syafie dan mazhab Hanafi..
kita yang cetek ilmu ni takkan mampu paham dengan sekadar baca sendiri ala2 kadar lalu kita pun dengan sesukahati menterjemahkan apa yang dikehendaki oleh nas itu dengan pandangan dan tafsiran kita sendiri.. kita perlu paham maksud dan tujuan asal seseorang tokoh itu mengarang.. pentingnya agar tak berlakunya kritikan dan tohmahan terhadap seseorang tokoh pada tempat yang tak sepatutnya dikritik.. seperti contoh kritikan sesetengah pihak terhadap Imam Ahmad Ibn Hanbal Rahimahullahu Taala yang memuatkan hadith2 dhaif dalam Musnad beliau.. kritikan ini tak sepatutnya berlaku jika kita faham tujuan Imam Ahmad membuat Musnad iaitu beliau hanya ingin mengumpulkan hadith2 yang beliau telah kumpulkan dan riwayatkan daripada para sahabat daripada Rasulullah SAW dengan tidak melihat kepada sudut kedudukan hadith..

semasa bertalaqqi.. unsur2 seperti inilah yang dididik oleh para masyayikh kita untuk lebih positif dalam membuat nilaian terhadap para ulama.. jangan terlalu cepat menuduh menohmah dan mengkafirkan ulama atas sesetengah pandangannya yang berkemungkinan tersilap.. kesilapan mereka dalam sesetengah pandangan bukan penyebab kepada penolakan pandangan2nya yang lain secara total.. seperti contoh Imam Mubarakfuri ulama India dalam kitab beliau Tuhfatul Ahwazi telah mengisbatkan yadullah sebagai tangan yang hakiki.. pendapat ini bertentangan dengan aqidah ahli sunnah wal jamaah dan kita sememangnya harus menolak pandangan ini.. namun begitu salahnya pandangan beliau dalam bahagian ini tidaklah menandakan bahawa semua pandangan beliau yang lain perlu ditolak secara total..

dengan bertalaqqi kita tahu kat mana kekuatan dan kelemahan kita.. dengan cara ape? kalau kita gi talaqqi.. kita akan dengar suatu perbahasan ilmu yang kita tak paham dan tak tau.. mungkin kita tak paham daripada sudut makna perkataan tu sendiri.. ataupun kita tak paham bahasa ammi yang digunakan oleh syeikh.. ataupun kita tak dapat nak gambarkan masalah yang diperbincangkan dalam benak otak pikiran kita.. ataupun ilmu yang diperbincangkan terlalu tinggi untuk kita tangkap sebab ilmu2 asas pun kita tak kuasai.. ala kulli hal tu tidaklah menandakan kehadiran kita tu sia2.. bahkan itulah bibit2 permulaan kepada perkembangan ilmu kita.. sebab kita belajo daripada apa yang kita tak tahu.. kalau dah tau tu bukan nama belajo.. tu namanya mengulangkaji.. mula2 biase la gitu.. lama2 kita biasakan diri tentula kita dapat upgrade ilmu kita sikit2.. takkan kali 1st pegi talaqqi ngan kali ke 89th pegi talaqqi pun tetap sama je tak paham2 benda yang sama kan.. kalo jenih yang camtu elok balik tanam togey jela..

dengan bertalaqqi pun kita boleh dikira mengulangkaji.. bilamana perbahasan ilmu yang kita dengar tu telahpun kita dengar berulang2kali sebelum ni.. dan ianya mampu menguatkan dan memperkemaskan ilmu kita.. mungkin kali pertama kita habiskan bertalaqqi sebuah kitab kita dah rasa puas sebab rasa macam dah paham semua perbahasan dalam kitab tu.. tapi bilamana kita mengulang talaqqi kitab tersebut buat kali keuda kali ketiga kali keempat kelima sampai ke berapa2 pun.. setiap kali pengulangan itu kita akan dapati ada sahaja ilmu yang bertambah yang mungkin sebelum ini terlepas pandang ataupun tidak diperbincangkan dalam talaqqi kali pertama ataupun kali2 yang sebelum tu.. ataupun mungkin kali kedua tu kita bertalaqqi bersama syeikh lain maka setiap orang akan ada sudut yang berbeza dalam penghayatan ilmu.. mungkin syeikh yang kedua kita talaqqi ni lebih detail pemahamannya dari syeikh yang pertama dulu.. and so on..

TALAQQI DI AL-AZHAR

bertalaqqi di Al-Azhar bukanlah suatu paksaan.. sedangkan kuliah rasmi pun tak wajib.. takkanla tetibe pengajian umum kat masjid pun nak kene amik kehadiran.. namun begitu janganlah dilihat daripada sudut Azhar tak memaksa itu.. ianya sepatutnya diwajibkan oleh para pelajar kepada diri mereka sendiri kerana sepatutnya mereka sedar bahawa mereka datang ke mesir untuk BELAJAR dan bukannya melancong ataupun bekerja ataupun mengurat.. dah tau bodo kene wat la cara orang bodo.. sungguh2 le pegi belajo.. ni idak.. dah le bodo.. jadik bodo sombong pulak tanak pegi belajo.. jangan le marah aku gune bahse kasor sket.. gune bahse lembut2 pun takde efek ape pun.. skali skali kaso ape salahnye.. lagipun aku nasihat diri aku jugak.. bila aku becakap.. telinge yang paling dekat dengo kan telinge aku sniri.. cakap camni nak bagi sedo je pun.. tak cakap camni kite tak sedo2.. yedak?

Masjid Al-Azhar menyediakan pengajian umum di rawaq2 seperti Atrak, Mugharabah, Abbasi, Fatimiah yang senantiasa terbuka luas dan terhidang dengan hidangan ilmu yang lazat2.. tapi pelik tak ramai yang nak menjamu makanan ilmu lazat yang dihidangkan oleh para masyayikh secara pree of cas tu.. tak pegi sebab maleh boleh tahan lagi la.. ada pulak la yang tak pegi ngaji masjid azhar sebab tak tau pun masjid azhar tu kat mane.. dah dekat 4 taun duk mesir.. tak penah skali jejak masjid azhar.. ni kes2 biasa yang kita dengo kebanyakannya budak2 muhafazah la.. budak2 kampus cawangan.. stat tauzik ke muhafazah.. tak jejak kaki dah kat kaherah melainkan balik nak isi borang zakat ataupun dia jejak kaki balik kat kaherah masa dah lagi beberapa jam nak fly balik melesia.. sebab gi airport kene gi kaherah jugak kan.. masjid azhar tu duk teperuk je la kat hussien tu takde sape nak hirau.. kalau gi pun.. gi gak hussein.. tapi haram tak nyinggah ngaji kat mesjid.. gi shopping je kat bazar hussein tu.. borong perfume.. beli kokka.. carik jubah.. pastu balik.. haram tak perasan masjid azhar duk melambai2 panggil ajak ngaji.. [hakikatnye al-azhar tak heran pun kalo kita tak datang ngaji.. ia tetap kukuh dan macho kalo orang yang PEMALAS macam kita ni tak datang ngaji.. ramai lagi ulama2 bilquwwah yang besungguh mengimarahkan majlis ilmu kat situ.. yang semangat tak penah pudar menyayangi Al-Azhar disebabkan ilmu yang dicurahkannya.. takat orang blajo main2 macam kite ni.. yang gi kelas pun tido meleleh ayor lior siap bedengkur2 ni.. tak diherannya dek Azhar.. tak datang pun lagi bagus gamaknya.. buat nyemak rawaq tu je..]

jika kita istiqamah dengan pengajian umum di masjid Al-Azhar.. insyaAllah kita akan dapat kuasai setiap cabang ilmu bermula daripada ilmu2 asas untuk mubtadiin sehinggalah setinggi2 dan sedalam2 perbahasan ilmu.. ada dikalangan para masyayikh yang tidak ada pun pangkat DR ataupun PROF dihadapan nama mereka.. sekadar panggilan Fadhilah As-Syeikh.. tidak ada phD.. namun ilmu yang tersimpan dalam benak pemikiran mereka itu.. jauh lebih hebat dan lebih tinggi standardnya daripada mereka yang mempunyai 10 phD.. jadi.. kenapa kita nak biarkan je ilmu tu tersimpan dalam otak para masyayikh tu.. paling kurang mesti kita nak blutooth sket masuk dalam otak kita.. jangan sket la.. amik slagi mane banyak mane bleh amik kan.. nak laju sket tak yah guna blutooth.. transfer pakai card reader je la.. hehe.. tu taget kita la.. boleh tak boleh mampu tak mampu otak meletup tak meletup tu lain cite.. yang penting cuba la dulu.. ni target je lebeh.. pas niat dah berkobar2.. tido dalam saratoga sepanjang hari.. ape kejadah.. kalo cenggitu la gaye jangankan kate nak blutooth ilmu syeikh.. ilmu yang dah ade dalam otak pun bleh turun kat lutut kalo camtu..

Selain masjid Al-Azhar tedapat juga banyak tempat2 disekitar kaherah yang menawarkan peluang bertalaqqi kepada kita.. seperti contoh Mudhayafah Syeikh Ismail Sadiq Al-Adwi didepan Al-Azhar.. begitu juga dengan masjid Sultan Hasan.. Muqattam.. termasuk pengajian di rumah syeikh sendiri seperti Syeikhuna Syeikh Yusuf Al-Hasani Hafizahullah dan banyak lagi..

begitu juga sebagai bonus tambahan.. disetiap rumah2 anak negeri sekitar kaherah juga menawarkan kepada kita untuk bertalaqqi bersama para pelajar senior yang telah lama mengambil ilmu daripada para masyayikh disini ataupun di saudi yaman syria atau dimana2 jelah.. mereka mempunyai hubungan yang amat rapat dengan para masyayikh.. sesetengah daripada mereka merupakan anak murid kanan kepada para masayikh.. mereka ni terdiri daripada pelajar2 melayu yang mengambil master dan phD disini.. ada jugak yang tengah buat BA.. tapi walaupun buat BA.. ilmu mereka2 ni lebih pada master dah.. mantap2 belaka.. mereka bertungkus lumus mengongsikan ilmu yang telah mereka timba daripada para masyayikh kepada para pelajar melayu yang lain.. peluang bertalaqqi dengan mereka ni jugak adalah antara peluang yang tak patut dilepaskan oleh para azhari dan azhariah.. kita boleh menjadikan peluang bertalaqqi dengan mereka ni sebagai peluang kita untuk memperbincangkan apa yang kita tidak fahami semasa pengajian bersama syeikh dan juga sebagai nilai tambah untuk kita memperkemaskan ilmu.. jadi takde alasan sebenarnya untuk orang yang malas nak ngaji kunon2 kate ngaji ngan syeikh spataharam tak paham ape syeikh cakap.. dah ade bebudak melayu kita ngajo pun tanak pegi jugak.. nampak sangat alasan je semua tuh..

CABARAN BERTALAQQI DI MESIR

banyak cabaran untuk menuntut ilmu dan bertalaqqi di Al-Azhar ni.. dan kebanyakkannya yang tak pegi talaqqi tu sebab tak tahan cabaran dan dugaan2 ni la.. terus wat alasan macam2 itu ini la begitu begini.. senang katanya kene sabor la.. kalo tak sabor cemane nak dapat menempuh cabaran.. kate tahan lasak la tu la ni la.. baru kene uji sket susah nak gi ngaji dah putus ase.. ape kebende tahan lasak cenggitu.. sembang kencang boleyy..

Cabaran 1
Jarak dan Pengangkutan

kediaman pelajar melayu di kaherah bertumpu pada 3 tempat ni.. Abbasiah (dewan malaysia ARMA) Hayyu Sabiek dan Hayyu Asyir.. maka antara tempat kediaman ni nak menuju ke masjid Azhar tu boleh dikatakan terpaksa menempuh jarak yang boleh kata jauh la jugak.. kecuali ARMA kat abbasiah la.. yg tu dekat la sket.. kalo asyir ngan sabiek tu.. nak jalan kaki kuor daripada umah nak ke mahattah ataupun tempat tunggu bas aje dah makan dekat 6 7 minit.. nak tunggu bas lagi dah makan 15 minit.. bas dah la ade sebijik je.. kalo daripada asyir nombor basnye 80palang.. kalo daripade sabiek bas nombo 24jim.. ade jugak lagi bas lain.. tapi kene melompat la.. turun kat depan taki amik tremco ataupun bas len untuk ke darasah.. kalo bas yg lompat ni.. blehla naik bas no 926 daripada sabiek dan 65 daripada asyir.. tapi ingat.. turun kat depan taki.. kat buuth.. jangan jadi cam aku telupe nak turun terus straight sesat sampai masjid Amru Al-As kat penghujung dunia tu.. hahaha.. dah tunggu bas dekat 20 menet.. bas datang.. penuh pulakk.. tepaksa jugaklah begayut kat pintu bas tu.. sebelah tangan ngan separuh tapak kaki je yang ada kat dalam bas tu.. selebihnya badan duk tekontang kanting kat luo pintu bas tu.. dipukui dek angin tambah2 lagi kalo musim sejuk.. rasa kecut je sume bende.. hahaha.. kalo tanak begayut.. alamatnye tak nek bas la sampai bile2.. dah 5-10 menet baru la dapat naik sket2 ank tangge sampai akhirnya dapat bediri kat dalam bas tehimpit2 celah ketiak arab yang semuanya memang bau perfume polo sports for men who didnt do his bath.. hahaha.. nak tanak kene terima jela bau hangit tu.. melekat tak melekat kat baju kita redha jela.. jadi cenggitu la keadaannya dalam bas tu dalam stengah jam sampai la kat mahatah darasah.. kire la bape dah masa makan tu.. blum sampai lagi tu masjid Azhar.. turun kat mahatah tu.. jalan kaki lagi 5 minit.. campor tolak ade la dekat sejam dah.. nak gi keleh aje pun makan sejam.. paling bes skali kan.. sampai2 jer masjid Azhar.. budak bagitau arini syeikh takde.. sekian dimaklumkan.. jadi hari tu digelarkan hari melancong dalam seminggu jela.. hahaha.. kengkadang tu mesti ada rasa macam nak putus ase je.. penat2 pegi takde.. kalo tak pegi ade pulak.. memang cabaran.. antara cabaran yang terbeso jugak lah ni.. yang banyak budak2 wat alasan tanak gi talaqqi tu pasal ni la.. tak sanggup nak lalui sume ni.. kalau ikutkan.. ape sangat lah jarak antara sabiek asyir nak ke darasah tu kalo nak dibandingkan jarak mak bapak kita anto kita suh gi blajo daripada melesia datang ke mesir ni.. bukannye tetiap kali keleh nak kene pegi nek flight pun.. tambang bas pun 5kupang je.. tu pun lagi mau bikin alasan kaa..

keadaan dalam bas 80palang daripada asyir ke darasah.. memang jarang skali la aku dapat duduk dalam bas ni.. begayut sokmo..

ni bas nombo lain.. tapi bas 80 palang 24 jim lebih kuang gini la rupe bentuknye.. buruk tapi banyak jasa..

Cabaran 2
Maleh

cabaran paling beso antara sume cabaran.. cabaran yang ramai orang yang kalah dengan cabaran ni.. sume orang paham.. sume orang tau.. rasanye yang ni tak payah terangkan panjang2 la kot.. kalo maleh sume bende memang kompem tak jadi kan.. dengan tambah2 internet ade kat umah.. kaki donlod muvie.. ada 1terabyte muvie tak tengok lagi.. memang kompem la tak gi dah talaqqi..

Cabaran 3
Amni Daulah Menyebok

cabaran ni banyak jadik kat budak2 cawangan sebenornye.. kalo kat kaherah takde masalah.. kalo kat furuk macam zagzig ke.. tonto ke.. banyak la masalah2 cenggini.. pihak amni daulah selalu kaco kalo nak talaqqi kat syeikh2 ni.. dorang tak bagi.. takut telibat ngan ikhwan muslimin kat sini.. jadi tebantut banyak la usaha para bebudak ni untuk menjejaki para masyayikh disinun.. cadangan daripada Us Hairul Nizam mantan presiden PMRAM dia kate kalo bebudak furuk ni nak talaqqi jugak gi talaqqi dalam kampus la.. mintak duktur bace kitab sekian2 kalo dia ada masa sekian2.. kompem amni daulah tak kaco..

Cabaran 4
Tersalah Pilih Syeikh

mane yang orang dah bagitau syeikh2 yang diiktiraf ilmunye tu pegi la ngaji situ.. masjid Azhar ade.. Mudhayafah ade.. Muqattam ade.. nak jugak gi ngaji kat masjid appollo tu apekehe.. takyah le gi blajo ngan wahabi tu.. buat penin paler lutut jer..

Cabaran 5
Tak Paham Pengajian

yang ni dah citer dah kat atas tadi kan.. copy balik jela yang dah taip kat atas tu.. hehehe.. tak paham mula2 tu bese la.. biasakan diri mantapkan lughah insyaAllah lama2 ok la.. lagipun kalo tak paham jugak maleh sangat nak gi ngaji ngan syeikh.. gi la ngaji jugak kat umah2 negeri tu.. belambak2 pengajian ust2 kita.. bebudak melayu.. ke bahse melayu pun tak paham jugak? oooo.. kene cakap bahse planet nameck kot baru paham pengajian.. takpe la kalo camtu.. amik lah tiket roket ni aku tanggung pebelanjaan gi ngaji kat planet nameck..

Cabaran 6
Musim

ni satu lagi alasan orang suke bagi.. ngape tak gi talaqqi.. sejuk giler la kat luor tu.. tak larat nak kuor.. ketor habis.. sweter tinggal sekeping je.. lagi 8 keping basuh.. nak pegi camne.. lagipun saratoga ni sayang sangat nak lepaskan aku daripada pangkuannya.. tu mase musim sejuk la.. mase musim panas plak.. ngape tak gi jugak talaqqi? ish.. kang tebako la kulit.. nak kene bli losyen lagi.. banyak habis duit tu.. kalo gi kang.. badan aku jenih peluh2 kuat musim panas.. sat gi dalam bas banjir dengan peluh aku.. abih peluh masuk enjin bas.. kang bas rosak dah aku dicas menahan orang len nak gi ngaji plak.. aaahhh.. alasan je suma tu.. kalau dah memang jenih tak suka ngaji.. blajo tak ikhlas.. saje nak main2kan harapan mak bapak.. datang mesir perabih duit zakat gi tuko2 hempon.. tak payah le nak menyalahkan musim pulak.. toksah jadi azhari la kalo cemtu.. wat malu kompeni jer..

banyak lagi sebenornye cabaran2 ni.. sikit2 udah la.. ni pun dah panjang dah ni.. ntah kome bace lagi ke tak ntah.. ntah2 tengah2 tadi dah pangkah dah browser letih bace blog ni.. hehehe..

mungkin aku tak jadi nak tutup blog ni.. tapi blog ni akan jarang2 diupdate lah disebabkan kesibukan yang sangat melanda.. ape punye ayat la tebalik2.. disebabkan sangat sibuk yang dilanda.. eh.. betul ke ha? ke dilanda kesibukan yang amat sangat? ha.. ni macam sedap sket ayat.. hehehe..

pastu nak cite plak sket pasal talaqqi spesyel rabiulawal ni.. Syeikh Nuruddin Al-Banjari datang mesir lagi bagi meneruskan sesi pengajian tafaquh beliau dari 6mac sampai la 22 mac.. pengajian lepas asar dan lepas isyak.. rugi benor le kalo kome tak datang.. kalo kome tak datang memang le nak kene lepuk ngan spanar idup.. untuk jadual pengajian sila klik sini untuk DOWNLOAD jadual kitab apa yang diajarkan oleh fadhilah as-syeikh..

kat bawah ni ada jadual talaqqi harian di masjid Al-Azhar dan sekitarnya.. pengajian kat umah negeri pun ade sikit aku buh.. banyak lagi tak larat nak tulih sume.. kat Muqattam hari2 ade pengajian ngan Syeikh Yusri.. kitab Tuhfatul Ahwazi.. umah perak ade pengajian tibyan ngan minhaj.. umah melake umah kedah ade jugak.. pengajian Baba Nan.. alah kalo kome nak kome gi amik jadual sniri lah.. takkan sume bende nak mengarap aku.. berusaha la sket.. semua nak suh orang buat.. lempang siku tu kang baru tau.. haha..

JADUAL PENGAJIAN UMUM DI KAHERAH
________________________________

SABTU

Subuh
Rumah Selangor – Ust Syed Kadir – Yaqut Nafis / Silsilah Haddad / Bulugh Maram
Rumah Pahang – Ust Shah – Fathul Qaribul Mujib
Masjid Al-Azhar (Mugharabah) – Dr Mohd Syed – Syarah Isnawi (8.00-9.30pagi)
Masjid Al-Azhar (Mugharabah) – Dr Mohd Syed – Iqazul Mubham (9.30-10pagi)
Masjid Al-Azhar (Atrak) – Syeikh Yusri – Sahih Bukhari (10.30pagi)

Zuhur
Masjid Al-Azhar (Atrak) – Syeikh Ahmad – Baijuri1 / Taj / Muhadirat Usul Fiqh
Mudhayafah – Dr Athiyah – Iqna’ (1petang)

Asar
Masjid Al-Azhar (Atrak) – Syeikh Ahmad – Ashbah Nazair / Hikam
Mudhayafah – Syeikh Fathi Hijazi – Qatrunnada / Balaghah Wadhihah

Maghrib
Masjid Al-Azhar (Atrak) – Syeikh Syaltut – Ghayah Ma’mul
Masjid Al-Azhar (Mugharabah) – Syeikh Ahmad – Ihya’ Ulumuddin

Isyak
Rumah Pahang - Syeikh Umar Habib Zain - Riyadh Solihin / Manhaj Sawi / Azkar / Minhaj Qawim

AHAD

Subuh
Rumah Selangor – Ust Syed Kadir – Yaqut Nafis / Silsilah Haddad / Bulugh Maram
Rumah Pahang – Ust Hairul Nizam – Syarah Waraqat
Mudhayafah – Syeikh Saad Gawish – Nuzhatunnazar (10pagi)

Zuhur
Masjid Al-Azhar (Mugharabah) – Syeikh Ibrahim – Nahu
Masjid Al-Azhar (Fatimiah) – Prof Mahyuddin Sofi – Jauharah Tauhid
Mudhayafah – Dr Abd Salam – Usul Fiqh Asfahani Alal Minhaj

Asar
Masjid Al-Azhar (Mugharabah) – Syeikh Ahmad – Ihya’ Ulumuddin
Masjid Al-Azhar (Atrak) – Syeikh Jamal Faruq – Kharidah Bahiyah
Mudhayafah – Dr Taha Rayan – Hasyiah Sowi Alal Jalalain

Maghrib
Masjid Al-Azhar (Mugharabah) – Syeikh Ahmad – Baijuri1

Isyak
Masjid Al-Azhar (Mugharabah) – Syeikh Ahmad – Iqna’ (Muamalat)

ISNIN

Subuh
Rumah Selangor – Ust Syed Kadir – Yaqut Nafis / Silsilah Haddad / Bulugh Maram
Rumah Pahang – Ust Nazrul – Mukhtasar Fawaid Makkiah
Masjid Al-Azhar (Atrak) – Syeikh Imad – Baijuri2 (9.30pagi)

Zuhur
Masjid Al-Azhar (Mugharabah) – Dr Fathi – Syarah Ibn Aqeel

Asar
Masjid Al-Azhar (Mugharabah) – Dr Mustafa – Mantiq (1jam sebelum maghrib)

Maghrib
Masjid Al-Azhar (Atrak) – Syeikh Syaltut – Minhaj Talibin

SELASA

Subuh
Rumah Selangor – Ust Syed Kadir – Yaqut Nafis / Silsilah Haddad / Bulugh Maram
Rumah Pahang – Ust Syed Kadir – Bidayah Hidayah
Masjid Al-Azhar (Atrak) – Syeikh Imad – Baijuri2 (9.30pagi)

Zuhur
Masjid Al-Azhar (Mugharabah) – Syeikh Ibrahim – Nahu
Mudhayafah – Dr Mustafa – Muqaddimah Ibn Solah (2ptg)

Asar
Masjid Al-Azhar (Fatimiah) – Syeikh Ahmad Amir - Tajwid

Maghrib
Masjid Al-Azhar (Atrak) – Syeikh Syaltut – Minhaj Talibin

RABU

Subuh
Rumah Selangor – Ust Syed Kadir – Yaqut Nafis / Silsilah Haddad / Bulugh Maram
Rumah Pahang – Ust Juzaili – Awail Sunbuliah

Zuhur
Masjid Al-Azhar (Mugharabah) – Syeikh Ali Salih - Tafsir

Asar
Masjid Al-Azhar (Mugharabah) – Syeikh Ahmad – Syamail Muhammadiah
Masjid Al-Azhar (Atrak) – Syeikh Jamal Faruq – Kharidah Bahiyah
Mudhayafah – Dr Mustafa Nadwi – Sahih Bukhari

Maghrib
Masjid Al-Azhar (Mugharabah) – Syeikh Ahmad – Majmuk Syarah Muhazzab

Isyak
Rumah Pahang - Syeikh Umar Habib Zain - Jauharah Tauhid / Rahiq Makhtum / Tuhfah Saniah / Bidayah Hidayah

KHAMIS

Subuh
Rumah Selangor – Ust Syed Kadir – Yaqut Nafis / Silsilah Haddad / Bulugh Maram
Rumah Pahang – Ust Syed Kadir – Kifayatul Akhyar
Masjid Al-Azhar (Mugharabah) – Prof Hasan Assyafie – Aqaid Islamiah (9.30pagi)

Zuhur
Masjid Al-Azhar (Mugharabah) – Syeikh Ibrahim – Nahu

Asar
Masjid Al-Azhar (Atrak) – Syeikh Hamdullah – Tajwid
Mudhayafah – Syeikh Mohd Ibrahim Kattani – Tafsir (khamis pertama setiap bulan)

Maghrib
Mudhayafah – Dr Mustafa Amran – Kitabul Amir Alal Jauharah

JUMAAT

Selepas Solat Jumaat
Masjid Sultan Hasan – Syeikh Usamah – Matan Arbaien
Masjid Sultan Hasan – Syeikh Ahmad – Iqna’

Maghrib
Mudhayafah – Syeikh Mohd Hasan – Tuhfatul Atfal

Isyak
Mudhayafah – Dr Abd Sobur – Bughyah Idhah Talkhis Miftah Qazwaini

jadual penuh setiap hari.. so memang tak logik la kalau korang kate syeikh tak wat kelas pengajian.. tak munasabah lansung.. siap kelas sama kelas betembung2 belaga2 clash2 lagi.. atas kita la nak pilih kelas mana kita nak pegi.. kita pandai2 la susun masa.. bahagikan masa.. tapi ade jugak lagi yang buat alasan.. rugi tak pegi yang ni.. rugi tak pegi yang tu.. syeikh ni bagus.. syeikh tu mantap.. tapi kelas berlaga2.. lastnye semua dia tak pegi.. lagi la hampagas.. eloknye orang camni sedut je masuk dalam mesin hampagas.. (vacuum la tuh..)

jadi.. jangan kita lupa sempena bulan kelahiran junjungan besar Baginda Muhammad Sallallahu alaihi wa alihi wasallam ni marilah kita memperbanyakkan selawat dan salam kepada junungan Baginda.. moga2 kita tergolong dalam golongan yang mendapat syafaat dari Baginda diakhirat kelak.. jadi sebelum saya mengakhiri posting yang ringkas dan padat pada hari ini.. dengan ini.. saya menyeru diri saya dan kawan2 sume.. ape tunggu lagi.. jom talaqqi! (^_^)

Kitab Dah Sampai

Posted by The Pamiesz® | | Category: | 2 Kata Komenan

salam..

posting ini khas untuk sahabat teman ostat AB yang berada di ipoh.. hehe.. nah tengok le gambo baki kitab2 mike ngan kengkawan mike..

dkat2 asor kitab ni sampai.. 25 karton sume skali.. bapak punye berat.. aku baru angkat 2 dah pancet.. hoho..

nasib baik la ade bekas askar ni.. aku rasa dia sorang je angkat dah dekat 200 kotak.. time kasih bebanyak la nyoi tolong angkat.. aku takde stamina melimpah cam ko.. ko pun kene paham.. aku kan ade athma.. hehehe..

ni lagi 2 watak yang membantu melicinkan keje hangkut2 kotak.. nasib baik la umah aku tingkat 1.. kalo tingkat 5 sumpah aku gi sewe kren bawak naik kotak2 ni.. time kasih yer amin ngan syaher..

ni suasana umah sebelum bawak masuk kotak..

semua dah pancit2 angkat.. ade 3 kotak lagi..

ni la keadaannya lepas hangkut masuk sume kotak2 tu.. jumlahnye 25 kotak..

lalu bermula la proses mengecek kitab2 yang ada dalam 25 kotak tu.. aku ingat keje senang je.. upe2nye sampai sengal2 pinggang aku.. duk kuor masuk kitab dalam kotak.. bongkok2 menyelotep.. ni Mushaf tajwid dengan terjemahan melayu yang jemaah mesjid oder tu.. mahap bebanyak le ye makcik oi.. tak dapat nak puaskan hati makcik pasey deme tak bagi kaler yang makcik ndak.. huhu.. AB mike kaber camne kat makcik2 tu? mesti makcik2 tu tak jadi nak wat mike jadi menantu kan? teehehhe..

main nyuruk2 plak mamat nih..

eden pakcik kayooo.. [banyak main la ko otai..haha]

amin pun bz menyelotep 5 kotak dia yang bakal dipos tak berapa lama lagi.. dia sniri pun nak pos diri dia jugak tak bape lame lagi.. waaa.. amin nak tinggalkan aku.. dia nak balik melesia dah.. [otai telampau banyak sangat main.. sampai tetido2 dia.. keletihan tengok orang selotep kotak.. hahaha..]

gaya letih seorang atlit.. haha.. time kasih jugak kepada otai.. walaupun dia tak nolong angkat kotak petang tu.. tapi keletihan kitorang ngangkat kotak petang tu terubat dengan terhidangnya masakan otai.. kari ikan yang kaww serta sayur tiram yang sangat menggoda.. sungguh kalo ko sanggup jadi tukang masak aku.. aku sanggup bagi ko tido kat katil aku.. ngahahaha.. time kasih jugak tolong2 aku tampal2 name ngan selotep2kan kotak tu..

apepun time kasih kepada semua yang menjayakan keje amal ni.. malam tu aku lanje sume makan kat RSK lagi.. tapi tak dan nangkap gambo.. hehe.. tu aje wat mase ni.. AB sediakanla tempat kosong banyak2 untuk menerima kitab.. kitab2 mike ni ade 37 karton.. pandai2 la pikir kang ceruk mane nak tido.. hihihi..

sekian dimaklumkan.. wassalam..

There was an error in this gadget