Ikutle Kalo Agak-agak Ngkome Ghajin Membacenye

Cakap Le Ape Ngkome Nak Cakap Asey Jangan Mencarut Udah Le


ShoutMix chat widget
Related Posts with Thumbnails

Wednesday, March 12, 2008

Kesengalan Di Musim Bunga

Posted by The Pamiesz® | Wednesday, March 12, 2008 | Category: , |

Satu hari di Masjid Al-Azhar terbaring kaku sekujur tubuh yang letih kelihatannya dibucu tiang masjid yang tak kunjung sepi dikunjungi pelancong2 asing dari segenap dunia..ingin melihat manekah ghopenye masjid yang dikatakan tertua didunia ini..lalu tubuh yang terbujur kaku itu sedikit bergerak kekanan..bergerak kekiri..terkadang menelentang..terkadang meniarap..memikirkan ianya cara tidur syaitan..berpaling smula diatas lambung kanan..mata terpejam..tetapi wajah menampakkan bahawa beliau sedang memikirkan sesuatu.."ngantuk la pulak..",bisik hati kecik ana walaupun bisikan itu tidak kedengaran ditelinga sendiri..[yang terbujur kaku tu aku la..] waktu asar lambat lagi..kitab Qatrunnada pun dah selak sikit2..cukupla tu..baca bebanyak bukan paham pun..lalu dalam kemengantukan itu ana sumbat telinga ni dengan earphone yg datangnya daripada henset walkman yang ana miliki..mendengar bacaan taranum daripada Ust Radhi Kamarul hailan sungguh mengasyikkan..lalu dalam keasyikan dan kekhusyukan itu ana pun terlena..

setelah berlalu beberapa ketika..rasa2 macam dah sedar daripada tido..tapi rasa2 macam tengah tido
lagi..[orang tue2 panggil mamai..] ana tak membukakkan mate lagi..menginginkan supaya dapat tido skek lagi..charging energy 4 the next pengajian..lalu dalam mamai2 tu..tetibe ana rasa macam ade orang tarik wayar earphone ana menyebabkan henset ana cuba bergerak keluar daripada poket seluar ana yg mane pinggangnye bersaiz 20..[ini namenye mubalaghah dalam nak bagitau bahwe aku skang dah kurus..] ana buka mate seluas2 dan sebeliak2nya..lalu ana dapati seketul lembaga arab berseluar jeans..berbaju kemeje..berjambang..dan berbau jamban..terkedu didepan ana wa fi nafsil waqt tangannya memegang dan cuba menarik henpon ana..

"haramiii!!haramiii!! tolooongg!!tolooongg!! pencurii!!pencuriii!! haraamiii!!haraamiii!! somebody helllppp meeee!!!" jerit ana dalam hati kecil yang tidakpun didengari oleh sesiapa termasuk ana sendiri..[haha..mesti korang ingat aku jerit bebetul kan?] ana tak tahu mengapa..mungkin kerana mamai..antara sedar dan tidak..ana tak mampu mengeluarkan apa2 suara..hanya mata terkebil2 menenung pak arab tersebut membuat percubaan untuk mencurik hempon ana..muke ana berubah
merah..[kenapa la tak berubah hijau mase tuh..] arab tu menarik smula tangannya secepat kilat menyambar dilangit..lalu dengan selambenye arab tu berkata..

"izaiyaka ya akhi?maassalamah.." [maksudnye: ape kabar sedare..babai..] mengangkat tangannye buat2 friendly sambil blah dengan selambe badak..ana jadik bengang..[macam dah 10 taun kawan je ko buat k
at aku ye..jage ko!]

"istanna ya hirbit! ma lak enta ya harami!" [maksudnye: oii! tunggu la cilake! pehal ko pencurik!] ana menjerit memanggil smula arab tu..tapi malangnye dia tak dengar dan terus lesap daripada pandangan..ini kerana kali ni juge ana menjerit hanya didalam hati kecil yang comel ini..telinge ana sendiri pun tak dapat mendengarnya inikan lagi arab yang bengong tersebut..[hahaha..]


moral of the story: ade jugak arab nak mencurik dalam mesjid..bengong bin bangang..jaga2 la wahai sahabat2..ana nak ingatkan sahabat2 untuk jage diri dan harte sahabat2 molek2..ana ni kira Alhamdulillah la masa tu Allah nak selamatkan ana Dia bagi ana sensitiviti untuk terase henpon yg nipis tu tertarik keluar daripada poket..kalau ana tido mati..abes dah rete yang tak seberapa tu..ramai kawan2 kata ana kene pukau kot sebab tak menjerit bile arab tu nak mencuri..ataupun tak tumbuk ke terajang ke..wallahu a'lam..ana pun tatau sebabpe..mungkin sebab ana ni baik kot..[baik betempat la beb..pehal la aku ni..]

untuk perbincangan ilmiah kita kali ni..ana nak bawak satu falsafah yang dinukilkan daripada Ust Nazrul Nasir yang disampaikan semasa satu daurah kitab di Markaz DPM Zaqaziq di Qaumiyah beberapa minggu yang lepas..kene munasabahnye rasenye ana nukilkan falsafah ni memandangkan tadi pun ana cite pasal kes masa ana tido di Masjid Al-Azhar..antum pernah dengar tentang falsafah tido? haa..kalau belum..meh ana citerkan..mase ana dengo ni daripada Ust Nazrul pun rase gak insap sikit..moga2 kita boleh kongsi bersame keinsapan tersebut..

dalam sehari bape jam kite tido? ok..katela minimum 8jam..contoh..jadi..dalam 3 hari..bape jam pulak kite tido? 8x3=24jam..bermakne dalam 3hari kite akan tido sehari..betul tak kawan2? dalam sebulan ade 30hari..maka dalam sebulan bape ari pulak kite tido? 10hari betui x?..kalau setaun? 4bulan kite tido..kalau 3taun? setaun kite tido..kalau 4 taun? setaun 4bulan kite tido..bayangkanlah dalam masa 4taun kita belajo kat Mesir ni..tak sampai 3taun pun kita mempunyai masa untuk digunakan untuk belajar..2taun lebih je..dalam 2 taun lebih tu adakah kita guna sungguh2 untuk menelaah kitab? untuk bertalaqqi dengan masyayih? untuk membaca Quran? belum masuk kire time basuh kain..basuh pinggan..main gem..masak2..jalan2 sinai..makan kat hadarul maut..kat za'im..temenung..main sms ngan awek..tengok cite jepun..cite korea..anime..time nek bas..nek tremco..tak abis kalau nak sebut ape yang kita buat sehari2..[mase ni aku tak terase sangat lagi..pasal ni utk bebudak stam je yg duk 4taun..hehe] ni ha..yg muadalah ni..semangat sangt nak abis setaun..dalam setaun korang ni tido 4 bulan..ade 6 bulan je untuk korang guna..agak2 la boleh jadik alim ke..boleh jadik faqih ke 6 bulan? tu pun 6 bulan tu betul2 ke guna untuk telaah kitab? abis kitab kuliah tu bleh baca smua dalam masa 6bulan? [mase ni aku insap betui..hehe..]

moral of the falsafah: ana mengingatkan kawan2 dan diri ana sendiri terutamanya..[aku juga manusia biasa..] bukan sijil tu yang kita kejarkan..kalau setakat sijil ijazah tu..mak bapak kita tak besusah payah anto kita jejauh kat mesir ni..kat melesia tu belambak lagi u dan kolej yang boleh bagi kita sijil..abang ana pun bleh design seniri je sijil ijazah tu..[tapi takde pengiktirafan la..buat sniri..print..buh frem..hehe..] izan..gunalah masa yang ada ni bebetul..carilah masyayikh yang ade diseluruh bumi anbiya ni..faqih2..alim2..ulama2..ni tempat mereka..tak ke kite rase rugi kalau kite sekadar duk kat umah..main chating..ngorat2..tengok movie..sedangkan masyayikh2 tu semua menunggu je kita untuk melimpah2kan ilmu mereka..kita yang taknak pegi tadah limpahan ilmu mereka..lalu bile balik melesia kite tak reti apa..kita nak salahkan pihak lain plak..kite yang tadah cawan kecik sedangkan para masyayikh tu tuang setangki ilmu mereka..salahkanlah diri sendiri jika kebongokan yang akhirnya melanda diri..apa yang penting..kita memperolehi ilmu dan berusaha untuk memperolehinya dengan sedaya upaya kita..Allah tentunya akan menilai setiap usaha yang telah kita lakukan yang telah kita niatkan seikhlas mungkin untuk mencapai redha-Nya..

akhir kata..sebagai penutup..teringat ana tentang apa yang dikatakan oleh Ust Aidil dalam satu sesi pengajiannya aritu..beliau mengatakan Azhari dan Azhariah dari mesir ni ade 3 golongan..yang pertama..dia datang dari melesia dengan segalanya kosong di dada..hapah tatau..dan apabila dia pulang ke melesia balik kelak..tiada apa2 perubahan pun pada diri dia..tetap kosong dan kosong..makin baik pun tidak..makin teruk pun tidak..golongan yang kedua pulak..dia datang dari melesia dengan segalanya kosong di dada..dan apabila dia balik ke melesia kelak..keadaannya makin teruk..golongan macamni la yang bakal menyesatkan masyarakat dengan pelbagai mehnah dan tribulasi serta fitnah yang dikatakan dibawa sendiri oleh golongan agama..kedua2 golongan ni kita taknak jadi..yang kita nak jadi adalah golongan yang ketiga..yang datang dari melesia dengan segalanya kosong di dada..dan apabila pulang semula ke malaysia ilmunya bertambah dan terisi dalam dada dan disampaikan pula kepada masyarakat dengan cara yang betul dan berkesan..dan masyarakat akan terkesan pula dengan kesan yang dikesankan oleh pengesan tersebut..[apekah ini?]

marilah kita bersama2 memajukan diri kite seniri..stadi beb..stadi..ade mase lapang..baca kitab..baca Quran..ngapal dah abis ke belum..[yg ni aku suh org buat tapi aku blum buat2 lagi..doa2kan la aku rajin sikit..hehe..] supaya kita dapat menepis segala tohmahan dan tuduhan serta fitnah sekelompok golongan yang mengatakan mutakharrijin Al-Azhar tiada kualitinya..tidak mampu betutur dalam bahasa arab dengan baik..dan ilmunya pun cikai2..kita buktikan pada mereka yang kita boleh..bukan malaysia je yang boleh..tapi warganegaranya pun boleeee...hingga bertemu lagi dalam entri yang akan datang..maassalamah..=)

Currently have 0 Kata Komenan:


Leave a Reply

There was an error in this gadget