Ikutle Kalo Agak-agak Ngkome Ghajin Membacenye

Cakap Le Ape Ngkome Nak Cakap Asey Jangan Mencarut Udah Le


ShoutMix chat widget
Related Posts with Thumbnails

Friday, June 3, 2011

AL-Azhar dan AL-Kohol

Posted by The Pamiesz® | Friday, June 3, 2011 | Category: , | 1 Kata Komenan


Assalamualaikum semua pembaca PAMIESZ.COM

2 tajuk paper yang aku nak highlite hari ni.
(mesti ada sebahagian yang nak tanya aku soalan kat bawah ni sambil wat muka tekejut beruk panjat kelapa)
"Betul ke ko baca paper ni mie?"
Lantak kome lah nak percaya ke tak.

Tajuk Pertama:

Gagal periksa Al-Azhar: Hanya 425 daripada 786 pelajar kita lulus Bahasa Arab sesi 2010/2011


...Bagi sesi 2009/2010 hanya lima daripada 630 pelajar kita yang gagal berbanding sesi terbaru.
...Kurangnya penguasaan Bahasa Arab di kalangan pelajar di negara ini menjadi punca kegagalan mereka meneruskan pengajian di Universiti Al-Azhar, Mesir.
...Berikutan ramainya pelajar yang gagal, pihak universiti terbabit kini menetapkan 2 syarat baru kemasukan pelajar:
1. Lulus imtihan qabul
2. Perlu mendapatkan sijil "Non Objective Certificate" daripada kerajaan Malaysia

Kesimpulannya: marilah belajar Bahasa Arab. Kuatkan semangat, tingkatkan usaha, buang putus asa dan jemu, sahut cabaran, yakin boleh, terus belajar sampai mati.


Tajuk kedua:

Peniaga alih "bir halal" dari rak.

IPOH: Arahan supaya mengasingkan penjualan ‘bir halal’ dari rak jualan produk minuman tidak beralkohol dipatuhi kebanyakan peniaga apabila rata-rata premis dan kedai 24 jam di bandar raya ini didapati mengikut arahan berkenaan.

Tindakan mengasingkan botol ‘bir halal’ berkenaan dilakukan sebagai reaksi tindak balas selepas Harian Metro mendedahkan kandungan 0.5 peratus alkohol yang ditemui di dalam ‘bir halal’ hasil ujian makmal kimia di Johor.


Isnin lalu, Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Othman Mustapha yang mengadakan program di Sungai Siput di sini, turut mengarahkan penjual dan peniaga mengasingkan penjualan sejenis minuman beralkohol sebagai ‘bir halal’ di setiap premis perniagaan bagi mengelak kekeliruan di kalangan pengguna Islam daripada membelinya.

Wartawan Harian Metro yang melakukan tinjauan ke beberapa premis di bandar raya ini semalam mendapati minuman botol ‘bir halal’ itu diasingkan oleh pekedai dan sengaja diletakkan bersama minuman keras.


Seorang pekerja premis 24 jam ditemui berkata dia menerima arahan dari pihak pengurusan yang mengarahkan pekerja premis supaya mengasingkan botol ‘bir halal’ itu dari rak peti sejuk diisi minuman berkarbonat lain.


“Saya disuruh mengeluarkan semua botol ‘bir halal’ itu tiga hari lalu dan meletakkannya bersama botol arak lain. Ramai pelanggan setuju dengan tindakan kami itu,” katanya ketika ditanya.

Othman yang dihubungi berkata, pengusaha premis perniagaan perlu lebih bertanggungjawab dan peka dengan hukum Islam terutama membabitkan isu produk halal dan haram.


Menurutnya, peniaga kedai dan premis makanan disaran tidak meletakkan minuman itu yang disahkan kandungan alkohol bersama dengan barangan halal lain.

“Peniaga dinasihatkan tidak mencampurkan minuman berkenaan dengan barangan atau minuman halal yang lain, sebaliknya meletakkan minuman itu di ruang khas. Ia bagi memastikan pengguna Islam mengetahui minuman itu haram diminum.


“Selain itu, pengguna Islam dinasihatkan jangan membeli minuman berkenaan kerana ia sudah dijelaskan mengandungi kandungan alkohol yang melebihi daripada yang ditetapkan,” katanya.


Difahamkan sijil halal swasta yang ditunjukkan pihak pengedar bir halal itu di Malaysia sebelum ini, adalah sijil halal yang tidak diiktiraf Jakim sejak sekian lama.



Kesimpulan: Kedai-kedai makanan nasik arab banyak jual menatang nih. Nasib baik aku tak pernah minum. Kepada yang pernah minum, tengah minum, baru nak minum, baru nak pegi beli untuk minum, lupakanlah hasrat kome semua tu dan bertaubatlah. Jagalah diri kome dan ahli keluarga kome daripada api neraka. Ayor haram tu woih.


Kesimpulan lagi untuk kedua-dua tajuk yang dihighlitekan:


Kata Johan kepada Zizan:

"Penat-penat aku hantor ngko pegi Universiti AL-Azhar, balik-balik AL-kohol jugak yang ngko cari."

Budak-budak Al-Azhar tak layan alkohol ye Encik Jozan..

Sekian,
Wassalam..

There was an error in this gadget