Ikutle Kalo Agak-agak Ngkome Ghajin Membacenye

Cakap Le Ape Ngkome Nak Cakap Asey Jangan Mencarut Udah Le


ShoutMix chat widget
Related Posts with Thumbnails

Friday, July 25, 2008

Zekrayat 200GB

Posted by The Pamiesz® | Friday, July 25, 2008 | Category: , |

salam sume kengkawan..
rasa nak hapdet lagi..ngape ntah rasa nak menaip je..biar la..sementara tengah ade masa nak hapdet..sok luse terasa macam blog ni dah nak kene tinggal besawang buat smentara waktu..

untuk posting kali ni ana nak cite sket pasal satu kejadian yang menimpa ana pade minggu lepas.. pada hari itu.. sedara aminuddin datang daripade mansurah dan beliau telahpun membawak sekeping harddisk yang bogel tanpa seurat benang pun untuk tujuan menyedut bahan2 melagha yang terdapat dalam harddisk ana nih.. dipendekkan cerita harddisk tu ada something wrong dan setelah ana mencucukkan beliau pada kabel ide cpu ana ni.. something wrong tu telahpun menjadi twothing wrong.. cpu ana tak dapat detect beliau dan juga secara otometik tanpa diketahui sebabnya beliau juga tak dapat mendetect haddisk ana yang bernilai 200gb.. ana dah jadik tak tentu hala.. haddisk tu adalah haddisk yang paling ana sayang seumur hidup ana.. 200gb tu penuh dengan gambar2 kenangan ana spanjang 3 taun kat kusza jugak gambo2 family jugak gambo2 sepanjang permusafiran ana dan kengkawan di mesir ni..overall gamba2 tu semua ada la dalam 30gb..selebihnya lagi 170gb tu pulak penuh dengan video2 dan audio2 ceramah.. daurah2 kitab.. kitab2 pdf.. dokumentari.. koleksi jejak rasul.. dan len2 bahan ilmiah yang ana sangat2 laa sayang..

[setelah melalui percubaan repair yang pelbagai] last2 kesimpulannya dedua harddisk tu corrupt dan kene format.. tak dapat diselamatkan.. ana down gile2 punye la masa tu.. sedih gile.. ana kumpui sedut2 ceramah2 tu sume sejak dari kusza dulu tu.. nak sedpkan ati ceramah tu mungkin la bleh cari balik kat kengkawan yg ade kat mesir ni.. tapi gambo2 yang 30gb tu sape yang ade.. akhirnya kekecewaan menyelubungi diri ini tanpa ada siapa yang datang memujuk hati yang lara ini.. petang itu jugak ana memulakan projek mengontek kengkawan yang berkemungkinan masih ada menyimpan saki baki gamba2 dolu kala jua ceramah2 yang sempat dorang copy.. lalu ana gi la umah KL untuk mengutip sikit gambo yg ade pada laptop nik dan laptop os.. ternyata mereka menambahdownkan ana dengan mengimbau kenangan2 manis yang hilang bersama2 gamba2 dalam haddisk ana..

"sayaang gile..gambo2 ko konvoi ramai2 nek moto balik cuti sem tganu balik teluk intan tuuu..bukan senang nak dapat kenangan tuu..~"
"gambo2 janda kesayangan ko 125Z bermacam kaberset dulu tu semua ilang skali kan?sedihnyeeee~"
"family ko reramai ade kumpul sekali masa raya aritu kan? tahun tu je satu2nye family ko semua balik dan tangkap gambo ramai2 kan? perggh...sayang gile gambo tu ilang tuuu~"
aaaaaaaaaaaaaaaaaarrrrrrrgggghhhhhhhhhhh~~~~~~ diamlahhhhhh~~~

dorang bukannye diam.. tambah gelak lagi ade pastu.. tekang btulla aku..

"ko dah tanye pett ke kot2 die ade copy gambo2 ko tu sume ke..mane la tau kan.."
"aku tak tanye die lagi..die demam tadi..tido je dalam bilik..tengokla balik kang aku tanye..harap2 ada la die copy.."

keputusannya? alhamdulillah.. balik tu ana tanye pett.. tak disangka2.. pett ada copy gamba2 tu sumer masa haddisk dia pernah mengalami masalah yang sama dulu.. nasib baik beliau tak copy pilih2 gambo beliau je.. 1 folder ana yang 30gb tu beliau copy.. tapi gambo mesir yang baru2 ni takde la.. tak kesah la.. bile dengo beliau ada copy yang lama2 tu pun ana dah ckup lega dan ilang segala keresahan dan kesedihan.. lalu beliau pun berpesan..

"tu la kita ni kalau ada benda2 baik ni kene kongsi ngan kawan2.. takleh sep simpan sengsorang.. incase jadik camni kan kite perlu pada kengkawan jugak.." satu moral yang baik ana dapat hari itu..apepun time kasih bebanyak la pett kerana telah mengopi gambo2 tu sume..

jadi dikesempatan mengingati kesyukuran ana terhadap gambo2 yang sempat direcover nih.. ana nak share sikit ngan kengkawan versi zekrayat (kenangan) gambo2 lama yang mengimbau kembali kenangan2 yang senantiasa membuatkan ana tersenyum pabila mengenangkannya.. :)

GALERI ZEKRAYAT 30GB
___________________


Galeri Zaman Persekolahan

kelas 5as..5 agama sains..the best class in semarak 4 2003 spm batch..kelas yang pegang rekod terbanyak best student dan jugak rekod paling kuat ponteng kelas..haha..agak2 sape leader bab2 ponteng memonteng ni?cube korang teka..ngeh3..kemane ntah sume kekanak ini menghilang..ada yang dah kawen..ade yg dah keje..satu hari nanti kita wat reunion balik eh kengkawan sume..

ni gambo persatuan bahasa arab..masa ni aku ajk je..tak aktif mane pun pesatuan ni..tapi bes la..sebab aku minat arab kan..tapi dalam tak aktif tu pun dapat gak anugerah pesatuan paling aktif..pelik gak aku..ngeh3..pencapaian terbaik aku masa dalam pesatuan ni adalah mewakili daerah dalam syarahan bahasa arab ke peringkat negeri..pastu aku saje2 wat kalah..bukanpe..takut riak lak nanti..tu saje bg kalah..ngahaha..

ni muka2 adhoc dan fasilitator mukhayyam tarbawi..kepimpinan yang mantopp..ni aktiviti tahunan rancangan khas agama semarak..antara yang terbaik yang pernah kami lakukan sebagai sumbangan kami bekas2 pelajar terhadap adik2 junior..dan sebagai tanda membalas jasa ustaz2ah yang tak pernah mengenal erti jemu mendidik anak2 RKA..

reunion kejap ngan kengkawan kat umah cikgu Roslina lepeh memasing wat hal memasing pas SPM..muka mulus je seko2..kalo tengok skang mesti sume muke gatey2..haha..

ni la ustazah Zakiah..ustazah yang banyak tolong kitorang dalam mencambahkan bibit2 kecintaan pada bahasa arab..beliau ajar kitorang 2taun je..form4 ngan form5..tapi dalam 2taun tu sangatlah banyak input yang beliau terapkan dalam diri kitorang baik dari segi pembelajaran bahasa arab mahupun didikan dari segi akhlak..dan..ustazah ni jugaklah yang bersama2 aku bersubahat dalam aktiviti memonteng kelas..ngahahaha..bes gile ponteng masa tu..jenayah kolar putih punye..bersih telus dan dijamin selamat dari cekgu disiplin..aku kalo monteng aku gi lepak kat meja ustazah ni la..ajak2 beliau sembang sampai beliau sniri pun telupe nak gi kelas beliau..jahat betoi aku diketika itu..[diketika ituu..] huhuhu..

ni ustazah nawal syifa..beliau adalah antara yang terawal yang menjadi faktor kenapa kami meminati bahasa arab..walaupun beliau sangat banyak pantang larang terutama ketika beliau sedang pantang..saya pantang betoi awak besembang belakang! saya pantang betoi awak tak siapkan keje saya! saya pantang betoi awak tak hapal pekataan yang saya bagi! saya pantang betoi awak tak garis tepi! saya dah lah tengah pantang nih!~ walaupun kitorang belajar dalam berpantang larang..namun beliau sangat berdedikasi dalam mendidik kekanak rebina ini menjadi manusia yang sangat jua mencintai bahasa Al-Quran ini..jua antara sebab kekanak ini meminati subjek ini adalah dek kerana beliau jela ustazah muda yang ada masa tu dan beliaula yang paling cun menyebabkan kekanak ini [termasuk aku ke?hahaha] bersemangat sungguh tetiap kali kelas bahasa arab ada..ngahahaha..


Galeri Zaman CUDIPT

ni antara keje2 mengarut dan melagha yang kerap dilakukan oleh lughawiyun yang sebenarnya adalah laghawiyun yang sering dipandang serong oleh bebudak kos2 lain yang skema2..ngeh3..nak wat camne beb..dah bebudak lughah ni sume babil2 belaka..[bunyik cam mencarut..tapi sebenonye bukang..tu bahse ganu tu..maksud ye degill..ngeh3..] takde pepatah "apa orang nak kata" yang tersemat dalam kamus hidup beliau semua ini..sebaliknya yang ada dan tersemat kemas hanyalah "aaaaah pedulikkan semua ituuu~"

kejadah ape melompat depan library? nak sangat jadik model..kesian btol aku nengok kanak2 ini..[apepun aku tetap paling hebat sebab berjaya melakukan lompatan tertinggi diketika itu..ngeh3..]

ni la aktiviti aku dikala cuti semester kolej berlangsung.. tetiap petang ngan malam jadik guru kafa melayan karenah budak2 yang teramatlah nakalnye bagaikan muke seko2 asik mahu meminta pelempang berulang2 kali daripada tanganku yang sentiasa ku tahan dan kusabari daripada melakukan sebarang onar itu..

sempat aku keje kat tempat ni seminggu..gaji kat paminyak ni adalah antara yang termahal..tapi aku mampu bertahan seminggu je dek kerana bos cine botak ni yang macam haram tidak membenarkan pekerja2nye semayang jumaat..cilak btul..abes anak2 mlayu yang reramai keje situ sume lebuh belaka smayang jumaat..dah duit pnye pasal..dorang sanggup menggadaikan agama..aku idak le..apepun sepanjang seminggu aku keje sini banyak gak pengalaman aku dapat..jumpe memacam jenis orang..paling bes yg tak akan aku lupe adalah sorang apek cina yang menunggang honda bulat c50 yang merupakan pelanggan tetap stesen minyak ni..tetiap hari dia isi minyak tapi tetiap kali bukak tangki dia dah penuh..walau bagaimanapun dia tetap suh isi..bangang plus bongok punye apek..kengkadang sampai melimpah..dah melimpah pun harga minyak yang dia isi cumala 30sen..manela tak panas hati..kengkadang 50sen..abis2 banyak pun 70sen..penah sekali aku nak wat tatau kat apek ni lalu disound oleh pekerja lama yang mengatakan apek ni ada hubungan rapat ngan bos..jikalau membuat hal dengan dia maka bos akan memaki pula kita..jadi kesimpulan yang mereka buat sila layankan saje apek tersebut membangangkan diri..huhu..tak tau la aku apek tu idup lagi ke tak skang ni..


Galeri Zaman Mat Rempit



kenangan yang kurasakan paling best berkonvoi reramai pulang ke kampung..letih tapi sangat menyeronokkan dan memuaskan..10jam perjalanan tak terasa dilalui..gamba ni masa relekkan tangan dan kaki yang dah lenguh2 dan sengal2 ubi dan jua merelekkan enjin moto yang dah mengelegak jua tayar moto yang dah berasap2..tempat ini pasti wajib menjadi destinasi rehat rider yang lalu dijalan kat grik ni..kat atas puncak ni anginnye sangat sejuk dan nyaman..tambah2 lagi kalau tengah time berkabus..saat2 yang paling best dan menyeronokkan..main lap kat selekoh2 kat sini..tetiap kali nak balik aku bersedia mengetatkan handle supaya mudah melakukan lap maut disitu..alhamdulillah la aku lap2 tu tak sampai maut lagi..muda2 blehla..skang dah tue2 maleh dah men moto ni..kalo nak layan pun..drift pulak la..ngeh3..

ni la janda aku..name beliau AEN5738..skang dah kawen baru dah..beliau kawin ngan sepupu aku..naim..sob..sob..sedeh hati ini mengenangkan kenangan yang telah kita lalui bersama sebagai laki bini..haha..kaberset asal masa beli moto ni kale biru putih..seminggu dua pas beli moto ni aku terus tembak snri kaberset ni jadik kale itam..masa ni takde lagi orang pakai set kale itam..bangge aku kerana mempunya bini yang berkulit gelap..haha..

diatas ketidaktersengajaan seorang kawan..beliau telah menyebabkan bini aku diketika itu cedera parah dibahagian set belakang setelah mengalami kemalangan eksiden ngan kete wira apek mane tah..lalu aku pun mengepau set belakang kaler putih milik shamama yang diketika itu membeli set baru bewarna biru..smart jugak..kale putih kuning itam..baru la perak beb..kejo yop kejo..ngeh3..

ni adalah set terakhir yang aku pakai sebelum beliau diceraikan dengan talak 1..set full silver..beliau dipinang oleh naim dengan hantaran sebanyak rm3500..abah aku membuat keputusan untuk menceraikan beliau dengan aku setelah aku membuat keputusan untuk menyambung pelajaran ke mesir..apepun nikah ini bukan nikah mut'ah..abah aku tak sanggup memelihara beliau apabila aku tiada dimalaysia..sebab tu la abah suh ceraikan..maka dengan itu menangislah aku dek kerana biniku dikahwini oleh orang lain..ngahahaha..tp no hal je..anytime aku nak kuo dating ngan beliau bebile nanti bleh je sebab spupu aku tu dok dekat je pun ngan umah aku..tak jauh mane..pinjam jela..ngeh3.. [mak aku slalu ngamuk sebab bini aku ni suke kencing minyak 2T atas kapet..(tangki 2T bocor) aku dah suh beliau pakai pampers tapi beliau kate tanak..beliau bukan budak2 lagi..katenyeh..hahaha..]

ni pulak bini kedua aku..nama beliau ABD3420..beliau ni asal2nye enjin dah nak gugor dah..kelajuan maksima yg beliau mampu capai hanyala sekitar 40km/j..bila mencecah saje 45 atau 50 maka seluruh badan beliau akan mengalami parkinson..dek kerana kesiankan beliau aku pun membawak beliau ke hospital pakar dan mengubati beliau dengan rawatan khas sehinggalah beliau berjaya mencapai kelajuan 80km/j tanpa gegaran..aku juga sangat sayangkan beliau yang kini terlantar setaun kat dalam stor akibat takde sape nak guna beliau kat umah tu selepas keberangkatan aku kemesir..

beliau pernah kubawa menjelajah daripada teluk intan membawak ke shah alam membawak ke KL membawak ke serdang membawak ke negeri smilan terus membawak ke melaka..power jugak la kapcai ni dalam roboh2 enjin pun..ngeh3..tapi dengo2nye beliau ini akan diserahkan tak lama lagi ke anak buah aku kat pahang yang baru je amik lesen..nak wat kenderaan ke sekolah katenyeh..tak kesahlaa..baguih gak..tolong jaga moto yang acu mekap dan bikin tu ye..takde la beliau kesunyian lagi terlantar dalam stor..hehe..


Galeri Personal Photo and Family

ngahaha..muke skema gile..tapi aku memang skema kan?kan?aku tak reti ngarut2 kan?kan?cakap pun bende2 serius2 je kan?kan?

sepanjang aku memiliki lesen P banyak kali jugak aku eksiden tapi aku berjaya melepaskan diri dari dimerit oleh encik pulis..dengan cara apa?rasuah?oooh tidak sekali kali..

dah dapat lesen full takpenah lagi aku eksiden..alhamdulillah..harap2nye takde la aku eksiden sampai bile2..anyway..aku ni pemandu berhemah sebenarnye..[ke pemandu berkhemah?]

haha..ni muke masa form bape tah aku pun tak ingat..mulus kan?nampak suci je..haha..

ni antara anak buah yang rapat ngan aku..nama beliau balqis munawwarah..orang panggil baby je..anak akak aku..otai beliau nih..kat tadika dia la leader..temasuk mengarah2 bebudak laki membuat itu dan ini..haha..pepetang beliau ini suke mengajak aku membawak beliau nek moto jenjalan pusing taman..

dan..akhir skali..inilah gambar raya dimana smua family aku adik beradik dan juge cucu2 mak bapak aku balik bekumpul dan tangkap gambo bersama2..taun2006..dua taun lepeh..sayang gile kalo gambo2 ni ilang..apepun..syukur alhamdulillah semuanya masih ada.. :)

cukup la dulu untuk zekrayat kali ni..pueh dah ana menyerongen sensorang depan pc masa duk belek2 gambo2 nih..ate ngkome tau ke menyerongen tu kejadah hapenye?menyerongen tu maksudnye sengeh2 le..bahse perak tu..hehe..petang ni nak balik kaherah dah..jadi blog ni akan dibiarkan bersawang wat sementara waktu..layankan jele ape yang ade iye..ngeh3..sebagai penutup..tadi ana baru je dapat 1 emel daripada sahabat..katenyeh mari kita hilangkan stress same2.. lawak gak dialog2 nih..jenih cakap sume tringin nak jadik loyar.. ngeh3.. apepun.. layankann~hingga bertemu lagi dimasa2 akan datang.. yang penting.. hepi2 slalu.. senyum2 sokmo.. (^_^)

HEBAT DAN TERER

Man : Bapa aku hebat. Dia polis. Semua orang takut ngan dia.
Ali : Eleh, bapa aku lagi terer. Kalau dia suruh orang tunduk, mesti orang tu tunduk.
Man : Wow! Bapa kau keja apa?
Ali : Tukang gunting rambut.

KELAS BI

Ayah : Apasal B.I kamu nie asyik dapat kosong jer...! Apasal hah?
Anak : Eh, ayah! Tu bukan kosong. Tadi cikgu adik dah kasi bintang banyakkat bebudak lain. Ada dapat 5 bintang la, 4 bintang la. Bila turn adikjer, bintang dah abis. Sebab tu cikgu bagi kat adik bulan.

SUDU

Doktor : Encik kena ambil 3 sudu ubat ni setiap hari.
Pesakit : Eh! tak boleh la doktor.
Doktor : Kenapa?
Pesakit : Rumah saya ada dua sudu jer.

MAYAT

Cikgu : Hasan,sambungkan 2 ayat ini menjadi satu. "Ali menaiki
basikal ke sekolah. Ali ternampak mayat."
Hasan : Ali ternampak mayat menaiki basikal ke sekolah.

TIRU

Cikgu : Encik,anak awak didapati meniru Ali dalam exam.
Bapa : Apa bukti awak?
Cikgu : Encik tengok soalan nombor 4 nie. Siapakah menemui Pulau Pinang?Seman tulis "Saya tak tahu" dan anak encik tulis "Kalau engkau tak tahu, aku lagi la tak tahu".

DOKTOR

Suatu petang datang seorang lelaki berumur ke kelinik ENT, kerana telinganya dimasuki biji kacang hijau semasa dia membeli barang dapur di pasar.
Doktor : "Selamat petang..."
Pesakit : "Selamat petang Doktor!"
Doktor : "Ada masaalah apa ....?"
Pesakit : "Telinga saya dimasuki biji kacang hijau, Doktor..."
Doktor : "Biar saya periksa telinga anda!"
setelah diperiksa....
Doktor : "Ada 2 cara untuk mengeluarkan biji tersebut..."
Pesakit : "Apa caranya doktor?"
Doktor : "Pembedahan kecil kosnya 2 ribu ringgit dan pilihan kedua pula percuma..."
Pesakit : "Mahal sangat Doktor, kalau yang percuma bagaimana?"
Doktor : "Yang percuma kena sabar..."
Pesakit : "Baik, saya sabar, dan bagaimana caranya...?"
Doktor : "Anda sirami telinga anda 2 kali sehari dan nanti jika
sudah jadi tauge, anda tinggal tarik keluar."
Pesakit : Huh

p/s : Mulai hari dengan senyuman, kerana senyuman adalah ubat. Jangan tension2..

Currently have 2 Kata Komenan:

  1. Alahai...akhi..gambaq digi..2jari nta tertinggal dikuningkan... ;-p Very particular..ahak~

  2. waa..sedetail itu nti meneliti eh..takde sape pun yang prasan nti bleh prasan ketidakkaleran jari tersebut..sangat teliti..hihihi..


Leave a Reply