Ikutle Kalo Agak-agak Ngkome Ghajin Membacenye

Cakap Le Ape Ngkome Nak Cakap Asey Jangan Mencarut Udah Le


ShoutMix chat widget
Related Posts with Thumbnails

Monday, February 4, 2008

Agazah fil Qaherah

Posted by The Pamiesz® | Monday, February 4, 2008 | Category: , |

assalamualaikum..salam perjuangan kepada para pembaca juga kepada sahabat2 sekalian..pertama kali ana menulis artikel sendiri di blog sendiri..tidak lebih untuk menceritakan bahawa ana tidak mempunyai banyak masa lapang untuk menulis..hanya sebelum ini ana mengutip artikel secara random dan dibubuh kedalam blog ni sebab rase cam tahpape kalau blog cantik tapi takde isi..tapi memandangkan ana rasa blog ni merupakan satu medan untuk berbicara..untuk meluahkan pandangan..isi hati..medan dakwah..medan perbincangan ilmiah..medan merepek..dan ape2 medan lagi lah..jadi ana meluangkan jugaklah sikit mase yang tak berape nak ade ni untuk menulis..

setelah bertempur dengan exam fasa 1 yang mencabar [mencabar la sangat..] cuti pun menjelma..cuti di zagzig sangat simple..hari2 dilalui dengan penuh simple..[simple la sangat..] masak..makan..basuh kain..sidai kain..main tenet..tgk anime..tido..penuh dengan perkara yang sangat mengembangkan otak..[fil haqiqah ianya mengembangkan perut..] maka tersentuhlah jiwa ana apabila mengingatkan kembali masa duk di rumah perak dulu..masa banyak diisi dengan bertalaqqi..lalu ana menjadi rindu dengan suasana tersebut..[idup dah lame melagha..mesti rohani nak cari makan jugak..] sederap dengan itu juge ana membuat keputusan untuk balik menetap di Qaherah buat sementara waktu cuti ini..

ditambah pula dengan musim ma'rad kutub yang ke 40..ana makin bersemangat untuk meraund melihat turath2 ilmiah daripada ulama'2 muktabar seluruh dunia [rahimahumullahu taala ajma'in] yang dikumpulkan di satu tempat itu..ade yang bekenan..beli..buat tambah koleksi maktabah ana sniri..[sambil membajet duit..kengkadang tepakai duit makan buat beli kitab..mmg pastu makan kitab..] masyaAllah tabarakAllah..ana terfikir..macamana ulama2 terdahulu boleh karang kitab berjilid2 macam tu..berapa banyak masa yang mereka ambik untuk mengarang kitab berpuluh2 jilid tu..dengan manhaj yang teratur..cara mereka menyampaikan ilmu yang ada dalam sudur mereka tu..subhanAllah..sesungguhnya Allah telah memilih mereka untuk berjihad dijalan-Nya melalui cara penulisan..moga2 ana buleh ikut jejak langkah mereka..amin..

kebiasaan bertalaqqi dengan Ust Aidil ana teruskan sepanjang cuti di Qaherah ni..timbul pulak rase nak bertalaqqi dengan masyayih di Jami' Alazhar..kesane kemari ana mencari sape yang ade jadual pengajian dakwah am di Jami'..dah dapat jadual..ana cari kitab2 tu semua di ma'rad..ade yang dapat ade yang tak..sebijik kitab ni ana pusing merate..tapi tetap ma fish..mush maugud.. kitab Ghayah Ma'mul syarah Warqatil Usul..bile tanye2 kat orang lame..rupe2nye blakang2 kat Hussein tu je die punye maktabah taba'ah die..tengah cetak lagi katenye..sile datang 10 hari kemudian..sekian dimaklumkan..

baki cuti ade lagi seminggu..minggu depan dengo2 cite da stat kuliah..[kalau dah stat pun..azhari yang sorang ni pegi nak dekat2 piksa nanti jugak..] fasa 2 ni tentunye lebih mencabar..ana ade 8madah untuk diambik serius..termasuk madah Al-Quran..bagi ana yang bukan seorang Al-Hafiz..tentunya ianya suatu yang agak berat untuk menguasai 8juzuk dalam masa hanya lagi 3-4 bulan ni..namun..rona berliku itu akan kutempuhi..ana sentiasa mengingatkan diri sendiri..jangan belajar untuk periksa..buat takat mane yang termampu..yang penting..ilmu..dan Allah memberkati dan meredhai dalam penerimaan ilmu tersebut..bas keda..doakan ana berjaya..

hidup sebagai 'budak lughah' amat menyeronokkan..marilah kite bersama hayati dan menguasai bahasa Al-Quran dan bahasa Syurga ini dengan penuh penghayatan..[jangan fanatik sangat dengan bahase ammi..sesungguhnye berkata-kata didalam bahasa ammi itu adalah bidaah! - dinaqalkan khas daripada Ust Hairul Nizam]

siiru ala barakatillah..=)

Currently have 1 Kata Komenan:

  1. Assalamu'alaika ya akhi!
    ana Abu Nu'man Syarief di Jl. Jaglo Baru No. 77 Kembangan - Jakarta Barat. 11640 Ana ingin kenal jauh tentang antum. antum silahkan kirim surat ke ana atau lewatt e-mail ana di (abu.numansyarief@gmail.com) ana juga baru belajar blog, tapi belum bisa memanfaatkan dengan baik. bolehlah antum bagi-bagi imformasi melalui media ana tersebut, ilmu, pengalaman dll. syukran dan afwan atas kelancangan ana dalam perkenalan ini.


Leave a Reply